-
Ympäristönsuojelu
- Aiheuttamisperiaate
- EU-ympäristömerkki
- Etelämanner
- Kioton pöytäkirja
- Paras käyttökelpoinen tekniikka
- Paras käytäntö
- Pilaamiskielto
- Ympäristöasioiden hallinta- ja auditointijärjestelmä
- Ympäristölupa
- Ympäristönsuojelun tietojärjestelmä
- Ympäristöoikeus
- Ympäristöpolitiikka
- Ympäristötuki
- Ympäristövastuu
- Ympäristöviestintä
Ympäristölupa
- Uutiset
26.8.2019 10.10
KHO:n ratkaisu Terrafamen keskitetyn vedenpuhdistamon ympäristölupaa koskevassa asiassaKorkeimmassa hallinto-oikeudessa saatu selvitys sekä asiakirjoista muutoin saatava selvitys eivät osoittaneet, että hallinto-oikeuden ratkaisua voitaisiin sinänsä pitää virheellisenä. Kun Terrafame Oy:n kaivoksen uutta ympäristölupaa koskeva, 30.8.2017 vireille tullut hakemus oli kuitenkin vireillä aluehallintovirastossa, oli perusteltua yhtiön valituksen toissijaiset vaatimukset huomioon ottaen ottaa nyt kysymyksessä oleva asia mahdollisesti tarvittavien lisäselvitysten jälkeen sen yhteydessä uudelleen käsiteltäväksi. Tämän vuoksi ottamatta asiaa korkeimmassa hallinto-oikeudessa enemmälti välittömästi ratkaistavaksi hallinto-oikeuden päätös oli hallinto-oikeuden muuttaman lupamääräyksen 77a toisen kappaleen osalta kumottava ja asia palautettava tältä osin aluehallintovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
19.7.2019 14.00
KHO tekee katselmuksen Kuopioon Finnpulp Oy:n ympäristölupaan liittyen 28. elokuuta 2019Itä-Suomen aluehallintovirasto myönsi 31.3.2017 Finnpulp Oy:lle toistaiseksi voimassa olevan ympäristö- ja vesitalousluvan biotuotetehtaan toimintaan Kuopion Sorsasalossa. Vaasan hallinto-oikeuden asiaa koskevasta päätöksestä on vireillä useita valituslupahakemuksia korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Valituksissa on vaadittu muun ohella Vaasan hallinto-oikeuden ja aluehallintoviraston päätöksen kumoamista ja Finnpulp Oy:n lupahakemuksen hylkäämistä ja toissijaisesti asian palauttamista aluehallintovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
3.7.2019 11.15
Hallinto-oikeus: tuotantoeläinmäärän suurin piirtein kaksinkertaistavaa sikalan laajennusta olisi tullut lupaharkinnassa käsitellä uutena hankkeenaAluehallintovirasto oli myöntänyt lihasikalatoiminnalle ja sen laajentamiselle annettuja lupaehtoja noudattaen. AVI oli ympäristölupapäätöksessään katsonut, että vaikka hankkeessa tuotantoeläinten määrä suurin piirtein kaksinkertaistuu, kyseessä oli laajennushanke eikä uusi tai uuteen toimintaan rinnastettavissa oleva hanke ja vähimmäissuositusetäisyydet voidaan laskea sen mukaisesti ja että laajennushankkeissa suojaetäisyyksiksi voidaan hyväksyä jonkin verran lyhyemmät etäisyydet kuin uusissa hankkeissa. Hallinto-oikeus katsoi Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen valituksen hyväksyen, että toiminnan sijaintiin nähden laajennus oli niin merkittävä, että se olisi tullut lupaharkinnassa rinnastaa uudeksi hankkeeksi ja vähimmäissuositusetäisyydet olisi tullut laskea uusia hankkeita koskevien ohjeiden mukaisesti. Hallinto-oikeus totesi myös, että ottaen huomioon toiminnan luonne ja laajuus, paikalliset olosuhteet, muu kotieläintoiminta alueella, lähialueella olevan asutuksen määrä ja lyhyet etäisyydet lähimpiin häiriintyviin kohteisiin, toiminnasta aiheutuisi ennalta arvioiden hakemuksen mukaisesti laajennettuna ympäristössä hajun vuoksi ympäristönsuojelulaissa tarkoitettua merkittävää yleisen viihtyisyyden vähentymistä sekä kohtuutonta rasitusta lähiasutukselle, eikä näitä haittoja voitaisi riittäväti ehkäistä hakemuksessa esietyillä toimenpiteillä tai annetuilla lupamääräyksillä ja näin ollen hakemuksen mukainen sijoituspaikka ei edellä mainituista syistä täytä ympäristönsuojelulain 11 §:ssä säädettyjä sijoituspaikan valintaa koskevia vaatimuksia. AVI:n päätös kumottiin. (Vailla lainvoimaa 3.7.2019) - Uutiset
1.7.2019 9.30
KHO:n ratkaisu jätemateriaalien käsittelylaitoksen ympäristöluvan muuttamista koskevassa asiassaKorkein hallinto-oikeus muutti teollisuusalueella, mutta asutuksen lähellä sijaitsevan jätemateriaalien käsittelylaitoksen ympäristöluvan ehtoja niin, että muuta melua aiheuttavaa toimintaa kuin kaikista meluisimpia toimintoja, metallien leikkausta ja paalaamista, koskevaa aikaväliä pidennettin kahdella tunnilla arkisin klo 18 asti. Peitsileikkauksen aiheuttaman savun osalta KHO totesi toimintaa harjoittavan yhtiön verkkosivuille etukäteen laitettava tiedotteen olevan riittävä toimenpide lähiympäristön tiedottamiseen. - Uutiset
24.6.2019 8.00
Ympäristöä koskevaa luvitusta sujuvoittavat lait voimaan syyskuussa 2020Uudistuksen tavoitteena on, että tiettyjen ympäristöä koskevien lupamenettelyjen yhteensovittaminen tekee lupa-asioinnista asiakkaalle mahdollisimman sujuvaa. Lait tulevat voimaan 1. syyskuuta 2020. - Uutiset
12.6.2019 9.27
KHO: Lupaharkinta kallion louhinta- ja murskaustoimintaan oli liikenteen osalta puutteellinenKoska asiassa saadun selvityksen perusteella ei voitu varmistua siitä, ettei toiminta siihen liittyvän kuljetuksen osalta aiheuttanut eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:ssä tarkoitettua kohtuutonta rasitusta, ei lupaan näiltä osin sisältyneitä lupamääräyksiä voitu pitää riittävinä. Lupaharkinta oli siten ollut liikenteen osalta puutteellinen. Hallinto-oikeuden ja ympäristöjaoston päätökset oli kumottava ja asia palautettava jaostolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
29.5.2019 9.30
Hallinto-oikeus hylkäsi turkistarhan laajennuksen ympäristölupahakemuksenKun otettiin huomioon päätöksessä lausuttu ja hakemuksen mukainen eläinmäärän huomattava lisääminen sekä erityisesti lyhyet etäisyydet muutoksenhakijoiden kiinteistöihin, joilla sijaitsee vakituisessa tai vapaa-ajan käytössä olevia asuinrakennuksia, hallinto-oikeus katsoi, että kyseessä olevan hakemuksen mukaisesta toiminnasta aiheutuisi eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta siitä huolimatta, että eläimiä kasvatettaisiin tarhassa vain osan vuodesta. Lisäksi toiminnasta saattaisi aiheutua myös terveyshaittaa. Hakemuksen mukaisesta toiminnasta aiheutuvaa ympäristön pilaantumisen vaaraa ei myöskään olisi mahdollista riittävästi ehkäistä tai vähentää lupamääräyksin. Edellä mainituilla perusteilla hakemuksen mukainen toiminta ei täytä ympäristönsuojelulain 49 §:ssä säädettyjä ympäristöluvan myöntämisen edellytyksiä, joten ympäristösihteerin päätös oli kumottava ja ympäristölupahakemus hylättävä. (Vailla lainvoimaa 29.5.2019) - Uutiset
29.5.2019 8.00
Lappeenrannan Hyväristönmäen jätevedenpuhdistamon ympäristölupahakemus hylättiin hallinto-oikeudessaVaasan hallinto-oikeuden 28. toukokuuta antaman päätöksen (19/02225/3) mukaan Etelä-Suomen aluehallintoviraston myöntämä ympäristölupa on hylätty. Lappeenrannan kaupungin mukaan käytännössä hallinto-oikeuden päätös tarkoittaa, että uusi jätevedenpuhdistamo tulee rakentaa muualle kuin Hyväristönmäkeen. Päätöksen mukaan Rakkolanjokeen suunniteltua purkuvesistöä ei voida pitää sopivana merkittävän pilaantumisriskin ja epäselvän kaavoitustilanteen vuoksi. - Uutiset
28.5.2019 9.30
Hallinto-oikeus kumosi ympäristölupahakemuksen turkistarhatoiminnan laajentamisen osaltaKun otettiin huomioon, mitä päätöksessä oli lausuttu ja kyseessä olevan toiminnan luonne ja eläinmäärän huomattava lisääminen, toiminnasta aiheutuvan haitan pysyvyys sekä erityisesti lyhyt etäisyys muutoksenhakijoiden asuinrakennukseen, turkistarhan toiminta hakemuksen mukaisesti laajennettuna aiheuttaisi eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta. Laajennetusta toiminnasta aiheutuisi hakemuksen mukaiseen paikkaan sijoitettuna sellaista ympäristön pilaantumisen vaaraa, jota ei voida riittävästi ehkäistä tai vähentää lupamääräyksin. Kyseessä oleva sijoituspaikka ei täytä ympäristönsuojelulain 11 §:ssä säädettyjä vaatimuksia hakemuksen mukaiselle laajennetulle toiminnalle. Hakemuksen mukainen toiminta ei laajennuksen osalta täytä ympäristönsuojelulain 49 §:ssä säädettyjä ympäristöluvan myöntämisen edellytyksiä, joten ympäristösihteerin päätös oli kumottava ja ympäristölupahakemus hylättävä tältä osin. (Vailla lainvoimaa 28.5.2019) - Uutiset
17.5.2019 13.11
KHO muutti Kokkolan Pirttinevan turvetuotannon ympäristöluvan kahta lupamääräystäLupamääräyksen 2 uusi neljäs kappale kuuluu seuraavasti:
"Luvan saajan on huolehdittava, ettei turvetuotantoalueen jätevesipäästöistä aiheudu merkittävää pH-arvon alentumista vastaanottavassa vesistössä. Luvan saajan on ennen toiminnan aloittamista esitettävä suunnitelma Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle niistä menettelyistä ja toimista, joihin luvansaajan on ryhdyttävä eri olosuhteissa ja jätevesipäästön pH-arvon alittaessa 5,5."
Lupamääräyksen 14 uusi toinen kappale kuuluu seuraavasti:
"Luvansaajan on sen lisäksi, mitä aluehallintoviraston päätöksen liitteessä 3 olevassa suunnitelmassa on todettu, tarkkailtava tuotantoalueen purkuvesien pH-arvoa jatkuvatoimisesti ympäri vuoden. Suunnitelma tämän tarkkailun toteuttamisesta on esitettävä Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle ennen toiminnan aloittamista."
Valitukset hylättiin muilta osin. - Uutiset
28.2.2019 15.45
KHO piti Kaakkurin maankaatopaikan toimintaa ympäristölupavelvollisena jätteen ammattimaisena käsittelynäKorkein hallinto-oikeus totesi, että vaikka aluetta voidaan myöhemmin hyödyntää virkistys- ja urheilukäyttöön, ympäristölupahakemuksen mukaisen toiminnan ensisijaisena tavoitteena ei saadun selvityksen perusteella kuitenkaan ollut Kaakkurin liikuntamaan rakentaminen, vaan rakentamisessa syntyvien ylijäämämaiden läjittäminen sopivaan paikkaan. Koska kyse oli jätelain mukaisesta jätteen ammattimaisesta käsittelystä, oli jätelain mukaisen seuranta- ja tarkkailuvelvoitteen asettaminen perusteltua. - Uutiset
27.2.2019 16.00
KHO edellytti Raahen terästehtaan ympäristöluvassa päästöraja-arvojen alittumista 80 prosentissa päästötarkkailun mukaisista näytteistä 100 prosentin sijaanLupamääräykset 7, 9, 11, 12, 12 a ja 91 muutettiin seuraavasti (korkeimman hallinto-oikeuden tekemät muutokset kursiivilla): 7, 9 ja 11: Päästöraja-arvot on alitettava vähintään 80 prosentissa päästötarkkailun mukaisista 24 tunnin yhdistetyistä näytteistä, jotka otetaan BAT-päätelmien (2012/135/EU) kohdan 15 mukaisesti. Lupamääräystä 12 muutettiin seuraavasti: Nauhavalssaamon päästöraja-arvot on alitettava vähintään 80 prosentissa päästötarkkailun mukaisista 24 tunnin yhdistetyistä näytteistä. Levyvalssaamon päästöraja-arvot on alitettava kuukausikeskiarvona. (poistettu tekstiä) Lupamäärys 12 a kuuluu: Toiminnanharjoittajan on 31.5.2020 mennessä toimitettava aluehallintovirastoon teknis-taloudellinen selvitys lupamääräyksessä 12 tarkoitettujen levyvalssaamon jätevesien käsittelyn tehostamisesta siten, että lähtevän jäteveden kiintoainepitoisuus alittaa arvon 20 mg/l ja rautapitoisuus arvon 10 mg/l vuorokausikeskiarvona. Selvityksessä on lisäksi tarkasteltava, miten lupamääräyksiin 7, 9, 11 ja 12 sisältyvä vaatimus siitä, että päästöraja-arvot on alitettava vähintään 80 prosentissa päästötarkkailun mukaisista 24 tunnin yhdistetyistä näytteistä, on toteutunut, sekä esitettävä suunnitelma toimista, joilla kyseisten päästöraja-arvojen noudattaminen voidaan varmistaa. Selvityksen tulee sisältää arvio tekijöistä, joiden vuoksi yksittäisen yhdistetyn näytteen pitoisuus ylittää raja-arvon mukaisen pitoisuuden. Aluehallintovirasto voi selvityksen perusteella täsmentää lupamääräyksiä 7, 9 11 ja 12 tai täydentää lupaa ja lupamääräyksessä 91 pidennettiin määräaikaa yksityiskohtaisten käyttö-, päästö- ja vaikutustarkkailusuunnitelmien toimittamiselle Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen hyväksyttäväksi kolmella kuukaudella lupapäätöksen lainvoimaiseksi tulosta. - Uutiset
15.2.2019 14.00
KHO:n ratkaisu eläinsuojan ympäristöluvastaKHO muutti kahta lupamääräystä, mutta hylkäsi valituksen muutoin. - Uutiset
15.2.2019 13.10
KHO:n ratkaisu turkistarhan ympäristöluvastaKHO muutti yhtä lupamääräystä, mutta hylkäsi valituksen muutoin. - Uutiset
2.1.2019 13.46
TEM: Valkeakosken Kaapelinkulma -kaivoshankkeen ympäristölupa ja -valvonta kunnossaJulkisuudessa viime päivinä esillä olleen Dragon Mining Ltd.:n Valkeakosken kultakaivoshankkeen ympäristövalvonnasta ei ole löytynyt huomautettavaa. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto myönsi Valkeakosken Kaapelinkulma -kaivoshankkeelle ympäristöluvan 26.8.2011, eikä päätöksestä ole valitettu. Ympäristöluvan lupamääräykset on tarkistettu 14.10.2015, eikä päätöksestä ole valitettu. - Uutiset
15.11.2018 10.10
KHO muutti Rauman sataman ympäristölupapäätöstä meluselvitystä koskevilta osinLupamääräyksen 20 ensimmäinen kappale muutettiin kuulumaan seuraavasti (muutokset kursiivilla):
"20. Luvan saajan on kolmen vuoden välein laadittava satamatoimintaa koskeva meluselvitys, joka sisältää melumallinnuksen, melupäästölähteiden mittauksia sekä tarkistusmittauksia sataman vastarannalla Petäjäksen asemakaavan mukaisella PL1-alueella eli luonnontilassa säilytettävällä puistoalueella (mittauspiste MP6) sekä mittauspisteessä, joka sijoitetaan mittauspisteen MP6 itäpuolelle asemakaavan mukaiselle PL1-alueelle (mittauspiste MP7) ja louhinnan/laajennuksen jälkeen myös Iso-Saukossa (MP5). Meluselvitys tulee tehdä yhdessä Euroports Rauma Oy:n kanssa." - Uutiset
8.11.2018 13.49
KHO:n muu päätös ympäristölupaa koskevassa valitusasiassa – KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulostaKorkeimman hallinto-oikeuden antamassa muussa päätöksessä on kysymys ympäristölupaa koskevasta valitusasiasta (Ilosjoen tuulivoimapuisto, Pihtipudas). KHO:n mukaan valituksen perusteeksi on korkeimmassa hallinto-oikeudessa muun ohella esitetty, että tuulivoima-alueen pelastussuunnitelma on puutteellinen, ympäristölupaan ei ole liitetty vastuuvakuutuksen ottamisvelvoitetta, tuulivoimalat eivät täytä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivien 2006/42/EY ja 95/16/EY vaatimuksia ja se, että tuulivoimaloilta on vaadittava CE-merkinnät. Mainitut perusteet eivät ole KHO:n mukaan sellaisia ympäristönsuojelulain 49 §:n mukaisia perusteita, jotka estäisivät ympäristöluvan myöntämisen. Tämän vuoksi ja kun muutoin otetaan huomioon hallinto-oikeuden päätöksen perustelut ja siinä mainitut oikeusohjeet sekä KHO:ssa esitetyt vaatimukset ja asiassa saatu selvitys, hallinto-oikeuden päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut asiassa perusteita. - Uutiset
8.11.2018 9.18
KHO:n ratkaisu tuulivoimaloita koskevaa ympäristölupaa koskevassa valitusasiassaYhtiö A oli hakenut ympäristölupaa kuuden tuulivoimalan toimintaan. Korkein hallinto-oikeus totesi, että ympäristöluvan myöntämisen edellytyksiä arvioidaan tehtyjen selvitysten ja toiminnasta etukäteen arvioitavissa olevien vaikutusten perusteella. Asiassa oli tähän nähden otettava asukasyhdistyksen valituksen johdosta kantaa siihen, oliko ympäristölupaharkintaa varten laadittu meluselvitys tehty asianmukaisesti. Asiassa oli kysymys myös siitä, voitiinko hakemuksen kuulutusajan jälkeen voimaan tullutta tuulivoimaloiden ulkomelutason ohjearvoista annettua valtioneuvoston asetusta (1107/2015) ottaa huomioon ympäristölupaharkinnassa. - Uutiset
2.11.2018 8.31
Ympäristöministeriö siirtää ympäristölupia koskevaa päätöksentekoa Etelä-Suomen aluehallintovirastolta Porin kaupungilleYmpäristöministeriö siirtää Etelä-Suomen aluehallintovirastolta Porin kaupungille toimivallan myöntää ja valvoa tiettyjä ympäristölupia. Toimivallan siirto on määräaikainen, ja sillä pyritään sujuvampaan ja tehokkaampaan lupaprosessiin. Ympäristöministeriö teki päätöksen Porin kaupungin hakemuksesta. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun ympäristöministeriö siirtää toimivallan kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle ympäristönsuojelulain 38 §:n nojalla. - Uutiset
29.10.2018 12.40
KHO:n ratkaisu Kaukaan tehtaiden ympäristöluvasta LappeenrannassaEtelä-Suomen aluehallintovirasto oli 14.4.2015 ympäristölupavastuualueella ympäristönsuojelulain (86/2000) nojalla tehdyllä päätöksellä tarkistanut UPM-Kymmene Oyj:n Kaukaan tehtaiden toimintaa koskevan Itä-Suomen ympäristölupaviraston 22.12.2006 myöntämän ympäristöluvan lupamääräykset. KHO hylkäsi UPM-Kymmene Oyj:n valituksen sekä muutti A:n sekä B:n ja hänen asiakumppaneidensa valitusten johdosta jätevesiä koskevaa lupamääräystä.