-
- Yksityinen sosiaalipalvelu
Yksityinen sosiaalipalvelu
- Uutiset
31.1.2024 9.30
Kela: Näin asiakas voi tarkistaa asiakastietonsa, jos yksityinen palveluntuottaja on lopettanut toimintansa ja tiedot on siirretty Kelan arkistoonJos yksityinen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottaja lopettaa toimintansa, sen täytyy huolehtia siitä, että asiakastietoja säilytetään turvallisesti ja tiedot arkistoidaan huolellisesti. Säilytys ja arkistointi kuuluu eri tilanteissa eri toimijoille. Kela on koonnut ohjeen asiakkaille, jotka haluavat tarkistaa Kelan arkistoon siirretyt asiakastiedot. - Uutiset
12.12.2023 11.00
Keskusverolautakunta: Kotisairaanhoitopalvelun edelleenmyynti loppuasiakkaille, hyvinvointialueille tai yksityisille sosiaalihuoltoalan toimijoille oli arvonlisäveroton (ään.)Hakija myi loppuasiakkaille, hyvinvointialueille tai yksityisille sosiaalihuoltoalan toimijoille hakemuksessa tarkemmin kuvattuja sosiaalihuoltolain 19 a §:ssä tarkoitettuja kotihoitopalveluja. Hakija ei tuottanut sosiaalihuoltopalveluja, vaan sosiaalihuoltopalvelujen tuottajat olivat Valveri-rekisteriin rekisteröityjä itsenäisiä yrittäjiä. Hakemuksen mukaan Valvira hyväksyi hakijan toiminnan järjestämisen siten, että vain palvelujen tuottajilla oli kotihoitopalvelujen osalta tarvittavat rekisteröinnit. (Ei lainvoim. 12.1.2023) - Uutiset
1.12.2023 10.00
Ohje sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain soveltamisesta julkaistuSTM on julkaissut soveltamisohjeen, joka koskee 1. tammikuuta 2024 voimaan tulevaa uutta sote-valvontalakia (laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta 741/2023). Laissa säädetään sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäjien valvonnasta sekä yksityisten ja julkisten palveluntuottajien toimintaedellytyksistä, rekisteröinnistä, omavalvonnasta ja viranomaisvalvonnasta. - Uutiset
14.11.2023 14.30
Valvira: Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat saavat omavalvontasuunnitelmaa koskevan määräyksenOmavalvonnan lakiperusta vahvistuu, kun laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta eli niin sanottu sote-valvontalaki tulee voimaan vuoden 2024 alussa. Laki velvoittaa julkisia ja yksityisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajia laatimaan ja julkaisemaan palveluyksikkökohtaisen omavalvontasuunnitelman. Valvira valmistelee sote-valvontalain perusteella määräyksen omavalvontasuunnitelman laatimisesta, sisällöstä ja seurannasta. Määräykseen pyydetään vielä lausuntoja, ja se annetaan vuoden 2024 alussa. - Uutiset
12.5.2023 14.00
EUT:n ennakkoratkaisu sosiaalihuoltoon ja sosiaaliturvaan läheisesti liittyvien palvelujen arvonlisäverostaEnnakkoratkaisupyyntö – Yhteinen arvonlisäverojärjestelmä – Direktiivi 2006/112/EY – 132 artiklan 1 kohdan g alakohta – Sellaisten sosiaalihuoltoon ja sosiaaliturvaan läheisesti liittyvien palvelujen verovapautus, jotka suorittaa kyseisessä jäsenvaltiossa tunnustettu sosiaalisia hyvinvointipalveluja tuottava laitos – Palvelujen suorittaminen muulle kuin verovelvolliselle henkilölle muussa kuin siinä jäsenvaltiossa, johon palvelujen suorittaja on sijoittautunut – Palvelujen luonteen arviointi ja laitoksen arviointi sosiaalisia hyvinvointipalveluja tuottavaksi tunnustetuksi laitokseksi – Sen määrittäminen, minkä kansallisen oikeuden mukaan kysymys on ratkaistava – Käsite ”kyseinen jäsenvaltio” - Uutiset
18.1.2023 14.00
Hallinto-oikeus: AVI oli voinut antaa määräyksen ammatillisen perhekodin toiminnassa olevien puutteiden korjaamisesta tai epäkohtien poistamisesta siltä osin kuin kyseessä oli ollut perhekodin perhehoitajien kokoaikainen työssäkäynti kodin ulkopuolellaPäätös ei loukannut perustuslain 18 §:n suojaamaa työ- ja elinkeinovapauden ydinaluetta. (Ei lainvoim. 18.1.2023) - Uutiset
12.12.2022 16.00
Yksityinen päiväkotitoiminta muuttuu luvanvaraiseksi 1.1.2023Lakimuutoksen myötä yksityistä päiväkotitoimintaa varten täytyy hakea lupa aluehallintovirastosta. Myös jo toiminnassa oleville päiväkodeille on haettava lupa neljän vuoden siirtymäaikana. - Uutiset
7.6.2022 9.00
Lupa- ja valvontaviranomaiset tarkensivat tapaa, jolla pienten kotipalveluyritysten vastuuhenkilöjärjestelyt rekisteröidäänAluehallintovirastot ja Valvira ovat tarkentaneet ilmoituksenvaraisena sosiaalipalveluna tuotettavan kotipalvelun vastuuhenkilöjärjestelyihin liittyviä rekisteröintikäytäntöjä. Tarkennukset koskevat vastuuhenkilöjärjestelyjä niiden pienten kotipalvelua tuottavien toimintayksiköiden kohdalla, joiden vastuuhenkilönä lähihoitaja voi toimia. - Uutiset
26.11.2021 8.50
Länsi- ja Sisä-Suomen AVI määräsi Jyväskylän kaupungin turvaamaan Akseli ja Elina-yksikön hoidon laadun ja turvallisuudenMääräyksen lisäksi aluehallintovirasto antoi 24.11.2021 huomautuksen yksikön epäkohdista Jyväskylän sosiaali- ja terveyslautakunnalle sekä yksikön palveluesihenkilölle vastaisen toiminnan varalle. Aluehallintovirasto jatkaa yksikön valvonta-asian käsittelyä valvontapäätöksen perusteella toimitettavan selvityksen jälkeen. - Uutiset
10.11.2021 10.30
Keskusverolautakunta: Suomessa asuville ala-asteikäisille ulkomaalaisille oppilaille tarjottavasta koulutuspalvelun myynnistä ja peruskouluikäisille ja peruskouluikäisiä nuoremmille lapsille tarjottavasta ilta- ja päiväkerhotoiminnasta tuli maksaa arvonlisäveroaHakija harjoitti liiketoimintanaan Suomessa asuvien ala-asteikäisten ulkomaalaisten oppilaiden koulutustoimintaa vuokraamassaan koulutilassa sekä ilta- ja päiväkerhotoimintaa, jonka puitteissa se tarjosi peruskouluikäisille ja peruskouluikäisiä nuoremmille lapsille ilta- ja päivähoitopalveluita. Hakijalla ei selvityksensä mukaan ollut perusopetuslain 7 §:n mukaista valtioneuvoston myöntämää lupaa perusopetuksen järjestämiseen. Ennakkoratkaisu ajalle 28.9.2021-31.12.2022. (Ei lainvoim. 10.11.2021) - Uutiset
27.9.2021 12.00
Valvira: Vaativien terveydenhuoltopalvelupalvelujen tuottaminen sosiaalihuollon asumisyksikössä edellyttää lupaaSosiaalihuollon asumisyksiköissä ei pääsääntöisesti edellytetä terveydenhuollon lupaa. Sosiaalihuollon lupa tai rekisteröinti asumispalvelujen tuottamiseen kattaa myös osan terveydenhuollon palveluista. Terveydenhuollon lupaa edellytetään kuitenkin silloin, kun yksikkö tuottaa vaativia terveydenhuollon palveluja, kuten kipupumppuhoitoja, suonensisäistä lääke- ja nesteytyshoitoa, pistettävää huumausainelääkehoitoa, korvaushoitoa tai maksullista rokotustoimintaa, joka ei kuulu kunnan kanssa tehtyyn rokotteidenantosopimukseen. - Uutiset
31.3.2021 7.53
Asiantuntijaselvitys eräistä yksityisen varhaiskasvatuksen sääntelyyn liittyvistä oikeudellisista kysymyksistäVarhaiskasvatuksen valtiosääntöiseen arviointiin vaikuttaa rajanveto siitä tulisiko varhaiskasvatusta tarkastella Suomen perustuslain 16.2 §:n tarkoittamana sivistyksellisenä oikeutena, vai PL 19.3 §:n alaan kuuluvana sosiaalipalveluna. Kaarlo Tuorin mukaan perustuslain 16.2 §:ssä turvattujen sivistyksellisten ja 19.3 §:ssä turvattujen sosiaalisten oikeuksien merkitys varhaiskasvatuksessa riippuu yhtäältä pedagogisten ainesten sekä toisaalta hoivan ja huolenpidon keskinäisestä painotuksesta. - Uutiset
9.10.2020 9.06
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu sosiaalihuoltoon tai sosiaaliturvaan läheisesti liittyvien palvelujen arvonlisäverostaAlv-direktiivin 2006/112/EY 132 artiklan 1 kohdan g alakohtaa on tulkittava siten, että
– riippumattoman asiantuntijan hoitokassan lääketieteellisen yksikön lukuun suorittamaa hoidon tarpeen arviointia koskevien sellaisten lausuntojen laatimista, joita kyseinen hoitokassa tarvitsee arvioidakseen sitä, missä laajuudessa siinä vakuutetuilla henkilöillä on oikeus sosiaalihuoltoon tai sosiaaliturvaan liittyviin palvelujen suorituksiin, on pidettävä sosiaalihuoltoon tai sosiaaliturvaan läheisesti liittyvänä palvelujen suorituksena, kunhan se on välttämätöntä kyseiseen alaan liittyvien liiketoimien suorittamiseksi, ja että
– kyseinen säännös ei ole esteenä sille, ettei mainittua asiantuntijaa suostuta tunnustamaan sosiaalisia hyvinvointipalveluja tuottavaksi laitokseksi, tilanteessa, jossa hän yhtäältä suorittaa hoidon tarpeen arviointiin liittyvien lausuntojen laatimiseen perustuvia palvelujen suorituksiaan alihankkijana mainitun lääketieteellisen yksikön – joka on tunnustettu edellä tarkoitetuksi laitokseksi – toimeksiannosta, jossa toisaalta asianomainen hoitokassa ottaa välillisesti ja kiinteämääräisesti vastatakseen kyseisten lausuntojen laatimisesta aiheutuvista kustannuksista ja jossa kolmanneksi mainitulla asiantuntijalla on kansallisen oikeuden nojalla mahdollisuus tehdä suoraan kyseisen kassan kanssa mainittujen lausuntojen laatimista koskeva sopimus voidakseen tulla tunnustetuksi edellä tarkoitetuksi laitokseksi, mutta ei ole käyttänyt tätä mahdollisuutta hyväkseen. - Uutiset
14.5.2020 11.00
KHO: Ammatillisen perhekodin perhehoitajilla oli ollut oikeus hakea muutosta huostaanoton aikana tehtyyn sijaishuoltopaikan muuttamista koskevaan päätökseenKHO:n saaman selvityksen mukaan A:n sijaishuolto oli järjestetty perhehoitona ammatillisessa perhekodissa. B:llä ja C:llä oli lastensuojelulain 89 §:n 1 momentin 4 kohdan nojalla lapsen hoidosta ja kasvatuksesta välittömästi ennen päätöksen tekemistä vastanneina ammatillisen perhekodin perhehoitajina ollut oikeus hakea muutosta huostaanoton aikana tehtyyn sijaishuoltopaikan muuttamista koskevaan päätökseen. - Uutiset
20.12.2019 9.00
Rajoituslain voimassaoloa jatketaan ja sote-ulkoistusten ehtoja tiukennetaanSote-investointeja ja ulkoistuksia koskevan ns. rajoituslain voimassaoloa jatketaan vuoden 2025 loppuun asti. Samalla ulkoistamisen ehtoja tiukennetaan. Myös sote-palvelujen yhteistoiminta-alueita koskevan Paras-puitelain velvoitteita jatketaan vuoden 2023 loppuun. - Uutiset
26.8.2019 9.44
KHO äänesti - kuntayhtymälle tehdystä ilmoitusta koskevasta päätöksestä voi valittaaKuntayhtymän valvonta-palveluseteliasiantuntija oli päättänyt, ettei ilmoituksen tehnyttä A:ta hyväksytä kotipalvelujen tukipalvelujen tuottajaksi. HAO oli jättänyt A:n valituksen tutkimatta pitäen valvonta-palveluseteliasiantuntijan päätöstä valituskelvottomana. KHO:ssa oli kuntayhtymän valituksesta ratkaistavana, oliko HAO voinut jättää A:n valituksen valvonta-palveluseteliasiantuntijan päätöksestä tutkimatta sillä perusteella, että päätös ei ollut valituskelpoinen. KHO:n enemmistö katsoi, ettei HAO:n olisi tullut jättää tutkimatta A:n valitusta valvonta-palveluseteliasiantuntijan tekemästä päätöksestä. (Ään. 4-1 kuntayhtymän valitusoikeudesta) - Uutiset
2.8.2019 14.03
Väitös: Ihmisten tapa tehdä päätöksiä heikentää valinnanvapauden hyötyjen saavuttamistaValinnanvapautta edistävä lainsäädäntö on kirjoitettu oletuksella, että ihmiset toimivat rationaalisesti. Taina Rintalan Turun yliopistoon tekemä väitöstutkimus tuo vahvasti esille, että rationaalisen valinnan sijasta asiakkaat, yksityiset palveluntuottajat ja kunnat voivat kuitenkin usein turvautua päätöksiä tehdessään erilaisiin vinoumiin ja nyrkkisääntöihin. Rintalan mukaan niiden vaikutus olisi hyvä ottaa huomioon lainvalmistelussa ja pohtia keinoja, jotka tukevat harkittua valintaa. - Uutiset
26.7.2019 13.27
Kunnan sosiaalihuollon viranomaistehtäviä ei voi siirtää yksityiselle palveluntuottajalleLounais-Suomen aluehallintoviraston tietoon on tullut, että sen alueella on kuntia, jotka ovat ostaneet yksityisiltä sosiaalipalvelujen tuottajilta palveluja, joita voidaan tehdä vain virkavastuulla. Aluehallintovirasto on ohjeistanut alueen kuntia asiasta ohjauskirjeellä. - Uutiset
26.6.2019 8.30
Kunnan sosiaalihuollon viranomaistehtäviä ei voi siirtää yksityisen palveluntuottajan tehtäväksiEtelä-Suomen aluehallintovirasto ohjaa ohjauskirjeessään, että kunta ei voi ostaa tai ulkoistaa sosiaalityöntekijän virkatehtäviä. Kunnalliseen sosiaalihuoltoon kuuluu useita julkisen vallan käyttöä sisältäviä viranomaistehtäviä. Lainsäädännön ja oikeustapausten perusteella vain virkasuhteessa oleva kunnan viranhaltija voi hoitaa viranomaistehtäviä, jotka sisältävät julkisen vallan käyttöä. - Uutiset
9.4.2019 9.18
KHO äänesti - Ilman huoltajaa maahan saapuneille oleskeluluvan saaneille alaikäisille järjestetty asumispalvelutoiminta ei ollut AVL 37 ja 38 §:ssä tarkoitettua verosta vapautettua sosiaalihuoltoaAsiassa oli ratkaistavana, onko A:n ennakkoratkaisuhakemuksessa tarkoitettu ilman huoltajaa maahan saapuneille oleskeluluvan saaneille alaikäisille järjestämä asumispalvelutoiminta, joka perustuu kotouttamislakiin, AVL 37 ja 38 §:ssä tarkoitettua verosta vapautettua sosiaalihuoltoa. Vaikka nyt kysymyksessä olevaan toimintaan liittyi myös lastensuojelullisia piirteitä ja vaikka AVI, joka on sosiaaliviranomainen, valvoi toimintaa joiltain osin, toiminta kuitenkin pääasiallisesti kuului ELY-keskuksen valvonnan piiriin. Verosta vapautetun sosiaalihuollon ja muiden palvelujen rajanvedon pitämiseksi selkeänä ei ollut syytä poiketa siitä verotus- ja oikeuskäytännössä noudatetusta edellytyksestä, että ollakseen AVL 38 §:ssä tarkoitetulla tavalla sosiaaliviranomaisen valvomaa toimintaa palvelun tuottajan tuli olla merkittynä yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajien rekisteriin. Näillä perusteilla A:n ennakkoratkaisuhakemuksessa tarkoitettu asumispalvelutoiminta ei ollut AVL 37 ja 38 §:ssä tarkoitettua verosta vapautettua sosiaalihuoltoa. (Ään. 3-2)