Ydinlaitos
- Uutiset
29.1.2024 8.03
Ydinvoimalaitosten suojavyöhyke ja varautumisalue määritellään STUKin uuden määräyksen mukaan tapaus kerrallaanSäteilyturvakeskuksen helmikuun ensimmäisenä päivänä 2024 voimaan astuvassa määräyksessä ei enää määrätä kaikkien ydinvoimalaitoksen ympärille viiden kilometrin etäisyydelle ulottuvaa suojavyöhykettä eikä 20 kilometrin etäisyydelle ulottuvaa varautumisaluetta. - Uutiset
12.1.2024 12.33
Energiavirasto: Fingrid ei rikkonut liittämis- ja siirtovelvollisuutta eikä verkon kehittämisvelvollisuutta OL3:n verkkoon liittämisessäEnergiavirasto katsoo, että kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj ei ole rikkonut liittämiseen, siirtämiseen eikä kehittämiseen liittyviä velvollisuuksiaan Olkiluoto 3 -ydinvoimalaitosyksikön liittämisessä sähköverkkoon. Energiaviraston 11.1.2024 antaman Olkiluoto 3 -ydinvoimalaitosyksikön järjestelmäsuojaa koskevan päätöksen mukaan Fingrid noudatti sähkömarkkinasääntelyä verkkoon liittämisen, siirtopalvelun tarjoamisen sekä verkon kehittämistä koskevien velvollisuuksien osalta. - Uutiset
8.1.2024 8.32
TEM otti vastaan Olkiluodon ydinvoimalaitoksen OL1- ja OL2- laitosyksiköiden käyttöiän jatkamista ja lämpötehon korottamista koskevan YVA-ohjelmanTyö- ja elinkeinoministeriö on 5.1.2024 vastaanottanut Teollisuuden Voima Oyj:ltä ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain tarkoittaman ympäristövaikutusten arviointiohjelman, joka koskee Eurajoen Olkiluodon ydinvoimalaitosalueella sijaitsevien Olkiluoto 1- ja Olkiluoto 2 -ydinvoimalaitosyksiköiden käyttöiän jatkamista ja lämpötehon korottamista. - Uutiset
30.3.2023 14.15
Fortumille käyttölupa matala- ja keskiaktiivisen jätteen loppusijoituslaitokselle Loviisan voimalaitosalueelleValtioneuvosto myönsi 30.3.2023 Fortum Power and Heat Oy:lle käyttöluvan matala- ja keskiaktiivisen jätteen loppusijoituslaitokselle Loviisan voimalaitosalueella. Uusi käyttölupa korvaa nykyisen luvan, joka on voimassa vuoteen 2055 saakka. Uusi lupa on voimassa 31.12.2090 asti. Uuden luvan mukaan myös Loviisan ydinvoimalaitoksen käytöstä poistamisessa ja purkamisessa syntyvien ydinjätteiden loppusijoittaminen on mahdollista Loviisan loppusijoituslaitokselle käytön aikana syntyvien ydinjätteiden loppusijoittamisen lisäksi. - Uutiset
24.5.2022 14.00
Fennovoima peruutti Pyhäjoen ydinvoimalan rakentamislupahakemuksen - Uutiset
31.1.2022 9.40
Ydinvoiman tulevaisuus ja lain kokonaisuudistus seminaarin pohdittavanaTyö- ja elinkeinoministeriö järjesti 28.1.2022 ydinturvallisuusseminaarin ydinenergialain uudistamisesta. Asiantuntijat ja sidosryhmät oli haastettu ajatustenvaihtoon lainsäädännön uudistustarpeista muuttuvassa maailmassa. Etäyhteyksillä pidetyssä tilaisuudessa oli parhaimmillaan yli 170 osallistujaa. Työ- ja elinkeinoministeriö on käynnistänyt ydinenergialain kokonaisuudistukseen tähtäävän säädösvalmistelun. Tavoitteena on, että ydinenergian tuotanto ja muu ydinenergian käyttö on jatkossakin yhteiskunnan kokonaisedun mukaista, turvallista ja taloudellisesti kannattavaa. - Uutiset
14.1.2022 14.14
TEM antoi perustellun päätelmän Loviisan ydinvoimalaitoksen jatkon YVA-selostuksestaTyö- ja elinkeinoministeriö antoi 14.1.20221 perustellun päätelmän Fortum Power and Heat Oy:n Loviisan ydinvoimalaitoksen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. Päätelmässä TEM kertoo yhteysviranomaisena näkemyksensä hankkeen merkittävistä ympäristövaikutuksista. Se perustuu arviointiselostukseen, annettuihin lausuntoihin ja mielipiteisiin sekä ministeriön omaan tarkasteluun. - Uutiset
30.12.2021 12.30
Posiva hakee käyttölupaa ydinpolttoaineen loppusijoituslaitokselle ensimmäisenä maailmassaPosiva Oy jätti 30.12.2021 valtioneuvostolle ydinenergialain mukaisen käyttölupahakemuksen Eurajoen Olkiluotoon rakenteilla olevalle käytetyn ydinpolttoaineen kapselointi- ja loppusijoituslaitokselle. Käyttölupaa haetaan vuoden 2024 maaliskuusta vuoden 2070 loppuun saakka. Posiva on valmistautunut käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamiseen yli 40 vuoden ajan. Sen kapselointilaitos sijaitsee maan pinnalla ja loppusijoituslaitoksen loppusijoitustilat noin 400-430 metrin syvyydessä peruskalliossa. - Uutiset
5.8.2021 13.00
Käytetyn ydinpolttoaineen ja radioaktiivisen jätteen huollon kansallisen ohjelman luonnos ja ympäristövaikutusten arviointiselostus lausunnolleTEM, STM ja STUK julkaisivat torstaina (5.8.) luonnoksen käytetyn ydinpolttoaineen ja radioaktiivisen jätteen huollon kansallisesta ohjelmasta. Samalla julkaistiin ohjelman ympäristövaikutuksia käsittelevä ympäristöselostus. Lausuntoja ja mielipiteitä kansallisen ohjelman luonnoksesta ja ympäristöselostuksesta voi esittää 10. syyskuuta 2021 saakka. - Uutiset
17.5.2021 7.57
TVO toimitti ministeriöön YVA-selostuksen hyvin matala-aktiivisen ydinjätteen loppusijoitushankkeestaan – lausuntoaika 1.6.–31.7.TVO toimitti 14.5.2021 työ- ja elinkeinoministeriölle ympäristövaikutusten arviointiselostuksen hankkeestaan hyvin matala-aktiivisen ydinjätteen loppusijoittamiseksi Olkiluodon ydinvoimalaitosalueella. TEM toimii hankkeessa YVA-yhteysviranomaisena. Kansalaiset, yhteisöt ja viranomaiset voivat esittää lausuntoja ja mielipiteitä hankkeesta 31. heinäkuuta 2021 saakka. - Uutiset
16.2.2021 12.00
STUK julkaisi raportin Fennovoiman hankkeen valvonnastaSäteilyturvakeskuksen raportti Fennovoiman ydinvoimalaitoshankkeen valvonnasta vuoden 2020 viimeisellä kolmanneksella on luettavissa STUKin nettisivuilla. - Uutiset
11.12.2020 7.55
21.12.2020 voimaantulevat lakimuutokset parantavat ydinlaitosten turvajärjestelyjä uusien uhkien varaltaYdinenergialain muutoksilla varaudutaan ydinlaitoksien uusiin turvallisuusuhkiin, kuten miehittämättömien ilma-aluksien käyttöön. Lainsäädäntöä kehitetään myös vastaamaan paremmin perustuslaissa asetettuja vaatimuksia ydinlaitosten turvahenkilöstön toimintavaltuuksiin ja voimankäyttöön liittyen. Turvajärjestelyt ovat keskeinen osa ydinenergian käytön turvallisuutta erityisesti ulkoisten uhkien torjunnassa. Toimintaympäristön ja uhkakuvien muuttuessa myös lainsäädännön on pysyttävä mukana kehityksessä. - Uutiset
3.12.2020 16.00
STUK: Loppusijoituslaitoksen pitkäaikaisturvallisuusYdinenergian käytön perusperiaate on, että käytön on oltava turvallista, eikä siitä saa aiheutua vahinkoa ihmisille, ympäristölle tai omaisuudelle. Periaate koskee koko ydinpolttoainekiertoa jätehuolto ja loppusijoitus mukaan lukien. Ydinjätteen loppusijoituksessa tärkeä eettinen periaate on, että tulevaisuudessa elävien yksilöiden ja populaatioiden säteilyturvallisuuskriteerit ovat samat kuin nykyistenkin. Hyväksyttävän turvallisuustason määrittäminen on kuitenkin varsin monimutkaista, ja se riippuu ihmisten riskikäsityksistä ja eri riskien hyväksyttävyydestä. - Uutiset
5.11.2020 14.21
STUK: Suomi notifioi uraanipolttoaineen toimittajamaita ydinpolttoaineen loppusijoituksestaSuomalaiset voimayhtiöt ovat hankkineet uraanipolttoainetta ydinvoimalaitosten tarpeisiin 1970-luvulta lähtien pääasiassa Venäjältä, Australiasta, Kanadasta ja Yhdysvalloista. Säteilyturvakeskus (STUK) on nyt notifioinut näiden maiden säteilyturvallisuudesta vastaaville viranomaisille, että Suomessa aloitetaan käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitus 2020-luvun puolivälissä. Koska perinteiset ydinmateriaalitarkastukset eivät ole mahdollisia loppusijoituksen jälkeen, ydinmateriaalitarkastuksiin liittyvistä menettelyistä on sovittava ennen loppusijoituksen aloittamista. - Uutiset
7.10.2020 15.29
STUK: Korona haastaa ydinlaitoshankkeiden valvontaaSäteilyturvakeskuksen (STUK) ydinlaitoshankkeiden valvonnasta kertovista raporteista käy ilmi, että vuoden toisella kolmanneksella valvonta on sujunut pääosin suunnitellusti. Koronatilanne on kuitenkin haastanut STUKin kehittämään työtapojaan. Apulaisjohtaja Tapani Virolainen STUKista toteaa, että koronatilanne on vaikuttanut eniten Teollisuuden Voiman Olkiluoto 3 -voimalaitoshankkeen valvontaan. Yhtiö valmistautuu ottamaan uuden laitoksen käyttöön ja STUKin on tehtävä varsin paljon tarkastuksia laitoksessa paikan päällä. - Uutiset
23.9.2020 8.48
Unionin tuomioistuin vahvisti komission päätöksen, jolla hyväksyttiin Ison-Britannian tuet Hinkley Point C -ydinvoimalaitokselleEuroopan komissio hyväksyi 8.10.2014 antamallaan päätöksellä tuet, jotka Yhdistynyt kuningaskunta aikoo myöntää Somersetissa Yhdistyneen kuningaskunnan rannikolla sijaitsevan Hinkley Pointin ydinvoimalaitoksen C-yksikölle uuden ydinenergian tuotantokapasiteetin luomisen edistämiseksi. Kyseinen yksikkö on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2023, ja sen toiminta-aika on 60 vuotta. Tuet, jotka jakautuvat kolmeen osaan, on tarkoitus myöntää C-yksikön tulevalle toiminnanharjoittajalle eli NNB Generation Company Limited -yhtiölle, joka on EDF Energy plc:n tytäryhtiö. Komissio katsoi päätöksessään, että nämä kolme valtiontukitoimenpidettä soveltuvat sisämarkkinoille SEUT 107 artiklan 3 kohdan c alakohdan nojalla. - Uutiset
27.8.2020 12.00
Työryhmä: Ydinenergialainsäädännön kokonaisuudistus tarpeenYdinenergialainsäädännön uudistamistarpeita selvittänyt työryhmä pitää tarpeellisena käynnistää lainsäädännön kokonaisuudistus nykysäädöstön vaikeaselkoisuuden ja ydinlaitosten toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten ja odotettavissa olevan kehityksen myötä. Työryhmä luovutti loppuraporttinsa elinkeinoministeri Mika Lintilälle 27.8.2020. Työ- ja elinkeinoministeriö asetti viime lokakuussa työryhmän selvittämään ydinenergialain muutostarpeita. Sen tehtävänä oli kartoittaa ydinenergian tuotannon nykytila ja kehitysnäkymät sekä ydinlaitosten elinkaaren ja niihin liittyvän polttoainekierron sekä käytetyn polttoaineen loppusijoitukseen liittyvän sääntelyn kehittämistarpeita. - Uutiset
14.2.2020 8.00
Hallituksen esitys ydinlaitosten turvajärjestelyjen parantamiseksiHallitus esittää ydinenergialakiin säännöksiä, joilla varaudutaan ydinlaitoksien uusiin turvallisuusuhkiin, kuten miehittämättömien ilma-aluksien käyttöön. Lainsäädäntöä kehitettäisiin myös vastaamaan paremmin perustuslaissa asetettuja vaatimuksia ydinlaitosten turvahenkilöstön toimintavaltuuksiin ja voimankäyttöön liittyen. Turvajärjestelyt ovat keskeinen osa ydinenergian käytön turvallisuutta erityisesti ulkoisten uhkien torjunnassa. Toimintaympäristön ja uhkakuvien muuttuessa myös lainsäädännön on pysyttävä mukana kehityksessä. - Uutiset
23.1.2020 11.00
Hovioikeus arvioi käräjäoikeuden tuomion perustelujen väitettyä puutteellisuutta, lainvalintaa sekä uuden ennakkoratkaisun pyytämisen ja katselmuksen toimittamisen tarpeellisuutta Olkiluoto 3:n ydinvoimalan puolalaisten työntekijöiden palkkaetuja koskevassa riidassaKO:n tuomion perustelujen ei voitu katsoa olevan puutteelliset, vaikka se ei ollut niissä ottanutkaan kantaa saatavien vanhentumista koskevaan lainvalintaan. HO:n ratkaistavana oli lisäksi se, mitä lakia tulee soveltaa arvioitaessa kanteissa tarkoitettujen lähetettyjen direktiiviin perustuvien saatavien siirtokelpoisuutta. Asianosaiset olivat erimielisiä siitä, oliko EUT tässä asiassa antamassaan ennakkoratkaisussa C-396/13 ottanut kantaa tähän kysymykseen. Puolalainen sivuliike oli esittänyt, että HO pyytäisi tässä asiassa EUT:lta vielä uuden ennakkoratkaisun unionin oikeuden tulkinnasta. HO katsoi, että kanteissa tarkoitettujen, lähetettyjen direktiiviin perustuvien, saatavien siirtokelpoisuutta oli arvioitava Suomen lain mukaan riippumatta siitä, mitä lakia työsopimuksissa oli sovittu niihin sovellettavaksi. Ennakkoratkaisu jätettiin pyytämättä. Vaaditun katselmuksen osalta HO totesi asiassa esitetyt näkökohdat huomioon ottaen, ettei katselmuksen toimittamista voitu pitää OK 17 luvun 8 §:n 2-kohdassa tarkoitetulla tavalla tarpeettomana. HO toimittaa sivuliikkeen pyytämän katselmuksen pääkäsittelyn yhteydessä. (Käsittelyratkaisut, joihin ei saa hakea erikseen muutosta). Huom! Ks. myös kanteiden peruuuttamista ja sovintoa koskeva Vaasan hovioikeuden 18.3.2020 antama päätös nro 109. - Uutiset
4.11.2019 9.28
Työtuomioistuimen lausunto Olkiluodon ydinvoimalatyömaalle lähetettyihin puolalaisen yhtiön työntekijöihin sovellettavasta työehtosopimuksestaAsiassa lausutun perusteella ja erityisesti lausuntoonsa TT 2017:113 viitaten TT lausuntonaan esitti, että Satakunnan KO:n lausuntopyynnössä tarkoitettuihin töihin on TT:ssa esitetyn näytön perusteella tullut soveltaa talotekniikka-alan sähköasennustoimialan työehtosopimusta ja sitä seurannutta sähköistysalan työehtosopimusta. KO:ssa esitettävän näytön varaan jää kuitenkin muun ohella se, mitkä ovat olleet työntekijöiden tosiasialliset työtehtävät ja yhtiön päätoimiala. Edelleen yleisen tuomioistuimen toimivaltaan kuuluu viime kädessä arvioida sitä, mikä on näiden seikkojen merkitys TSL 2 luvun 7 §:ää sovellettaessa. Ks. myös TT 2017:113 ja 2016:107.