Voimalaitos
- Uutiset
20.1.2023 6.30
Hallinto-oikeus: Oliko voimalaitosta pidettävä kiinteistöverolain 14 §:n 1 momentissa (1131/2005 ja 1291/2015) tarkoitettuna voimalaitoksena (ään.)Punnitessaan asiassa mainittuja näkökohtia HAO kiinnitti huomiota siihen, että kiinteistövero on kiinteistön arvon perusteella määrättävä itsenäinen objektivero (HE 50/1992 vp. s. 4). Tämän vuoksi laitoksen omistusjärjestelyjä ja niihin liittyviä näkökohtia suurempi painoarvo oli annettava sille, että tuotannollis-teknillisesti arvioiden kysymyksessä ei ollut itsenäinen voimalaitos vaan teollisuuslaitoksen osa. HAO hylkäsi Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön valituksen. Verovuodet 2015–2019. (Ei lainvoim. 20.1.2023) - Uutiset
2.6.2021 9.36
KHO: Kantaverkon toiminnan turvaavan varavoimalaitoksen kiinteistöverotuksessa oli sovellettava yleistä kiinteistöveroprosenttiaKun otettiin huomioon A Oyj:n toimiala kantaverkon ylläpitäjänä, varavoimalan tarkoituksena oleva kantaverkon toiminnan varmistaminen, sähkön tuottaminen laitoksen koekäyttöjen lisäksi vain poikkeuksellisissa häiriötilanteissa lyhytaikaisesti sekä se, ettei yhtiö lainkaan myynyt sähköä, A Oyj:n omistaman varavoimalaitoksen ei ollut perusteltua tulkita kuuluvan kiinteistöverolain 14 §:n 1 momentin soveltamisalaan. Varavoimalaitoksen kiinteistöverotuksessa oli siten sovellettava kiinteistöverolain 11 §:n mukaista yleistä kiinteistöveroprosenttia. - Uutiset
20.11.2019 11.10
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu voimalaitoksen rakentamiseen liittyvien aktivoitujen korkomenojen vähennysoikeudestaHE 172/1967 perusteella EVL 23 §:n mukaisesti vähennettävät korkomenot vähennetään hyödykkeen hankintamenosta erillisenä eränä. Kun hakemuksessa kuvatuissa olosuhteissa korkomenot luettiin verotuksessa hyödykkeen hankintamenoon EVL 14 §:n 1 momentin mukaisesti, KVL katsoi, ettei korkomenoja ollut mahdollista vähentää A Oy:n verotuksessa lain 23 §:ssä säädetyllä tavalla. Ennakkoratkaisu verovuosille 2019-2020. (Ei lainvoim. 20.11.2019) - Uutiset
11.12.2017 8.00
KHO:n päätökset Helsingin Salmisaaren voimalaitoksen ja Hanasaari B -voimalaitoksen häiriötilanteita koskevista päästöarvoistaVoimalaitosten puhdistinlaitteiden häiriötilanteiden rikkidioksidi- tai hiukkaspäästöjä koskevia lupamääräyksiä muutettiin. - Uutiset
10.11.2014 9.35
Windfall-veroa ei toteuteta - laki kumottuVuonna 2013 hyväksytty ja vahvistettu voimalaitosverolaki ja verotililain 1 §:n muuttamisesta annettu laki on kumottu. - Uutiset
6.6.2014 9.09
Voimalaitosveroa ei peritä kuluvana vuonnaVoimalaitosveroa koskeva lakiesitys on hyväksytty ja vahvistettu, mutta lakia ei ole saatettu voimaan kesken olevan valtiontukikäsittelyn takia. Näin ollen veroa ei tulla saattamaan asetusteitse voimaan kuluvana vuonna, VM kertoo. - Uutiset
7.11.2013 12.02
KHO:n ratkaisu luonnonsuojelulain noudattamisesta vesilain mukaisen voimalaitoksen lupa-asian yhteydessäKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että luonnonsuojelulain noudattamisesta voitiin vesilain mukaisen lupa-asian yhteydessä vesilain 1 luvun 23 c §:ssä tarkoitetulla tavalla sinänsä varmistua asettamalla lupamääräyksiä, joissa kielletään luvan saajaa ryhtymästä luvassa tarkoitettuihin toimenpiteisiin ennen kuin luonnonsuojelulaissa tarkoitettu viranomainen on myöntänyt mahdollisesti tarvittavan poikkeuksen, ja tuo päätös on saanut lainvoiman, tai vaihtoehtoisesti todennut, ettei poikkeamisen tarvetta ole. - Uutiset
27.9.2013 12.11
Hallitus esittää uutta voimalaitosverolakiaUudessa voimalaitosverolaissa otettaisiin käyttöön päästökauppajärjestelmästä pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla ansiottomasti hyötyviin voimalaitoksiin kohdistuva vero, joka tuloutettaisiin valtiolle. Voimalaitosvero kohdistuisi päästökaupan ulkopuolisiin ydin-, vesi- ja tuulivoimalaitoksiin, jotka on otettu käyttöön ennen vuotta 2004. - Uutiset
15.3.2012 13.13
KHO:n ratkaisu voimalaitoksen ympäristölupa-asiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että laitoksen toimiminen suunnitelmallisesti ajoittain erillisinä ennalta ilmoitettavina ajanjaksoina LCP-asetuksessa tarkoitettuna monipolttoaineyksiköinä ei vaarantanut jätteenpolttodirektiivin tavoitetta ehkäistä jätteen poltosta ja rinnakkaispoltosta aiheutuvien ympäristöhaittoja. - Uutiset
30.5.2011 8.22
Unionin tuomioistuin IPPC-direktiivin ja päästökattodirektiivin tulkinnasta: Jäsenvaltioille on myönnetty laaja harkintavalta toteuttaa päästöjen asteittaisia vähennysohjelmiaUnionin tuomioistuin katsoo alankomaalaisten sähkövoimalaitosten ympäristölupia koskevissa asioissa, ettei jäsenvaltioiden ole otettava luvan myöntämisehtoina huomioon päästökattodirektiivissä säädettyjä rikkidioksidin ja typen oksidien kansallisia päästörajoja, mutta niiden on noudatettava direktiivistä johtuvaa velvoitetta hyväksyä tai suunnitella kansallisten ohjelmien yhteydessä asiaankuuluvia ja johdonmukaisia politiikkoja ja toimenpiteitä, joilla voidaan kokonaisuutena vähentää erityisesti näitä epäpuhtauspäästöjä määriin, jotka eivät ylitä vuoden 2010 loppuun mennessä direktiivin liitteessä I tarkoitettuja päästörajoja. - Uutiset
6.10.2010 13.10
KHO:n ratkaisu voimalaitoksen ympäristölupaa koskevassa asiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että voimalaitoksen pääkattilan savukaasupäästöihin oli sovellettava jätteen polttamisesta annetun valtioneuvoston asetuksen rinnakkaispolttoa koskevia säännöksiä siltä osin kuin voimalaitoksella poltettiin tavanomaisten polttoaineiden kivihiilen ja maakaasun lisäksi lisäpolttoaineena jätteistä synnytettyä puhdistamatonta kaasua. Kun yhtiö oli ilmoittanut, ettei se rakenna kaasun puhdistinta, ympäristöluvassa ei ollut perusteita määrätä yhtiötä rakentamaan puhdistinta. Tuolloin luvan edellytyksiä ja lupamääräyksiä oli kuitenkin arvioitava sen perusteella, että kaasua ei puhdisteta. - Uutiset
8.2.2010 16.19
KHO:n ratkaisu voimalaitosta koskevassa jäteasiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että kivihiilen polton yhteydessä savukaasujen rikinpoistossa syntyvä liete eli niin sanottu suodatinkakku oli jätettä. - Uutiset
5.12.2008 6.02
EYTI:n ennakkoratkaisu suomalaisessa jätteenpolttoa koskevassa asiassaEYTI katsoo torstaina 4. joulukuuta antamassaan ennakkoratkaisussa, että kaasutinlaitos, jonka tarkoituksena on synnyttää kaasumaisia tuotteita, Lahti Energian tapauksessa puhdistettua tuotekaasua, jätteiden lämpökäsittelyn avulla, on luokiteltava direktiivin 2000/76 tarkoitetuksi rinnakkaispolttolaitokseksi. Voimalaitos, jossa käytetään kaasutinlaitoksessa jätteiden rinnakkaispolton avulla synnytettyä puhdistettua tuotekaasua lisäpolttoaineena korvaamaan voimalaitoksen tuotantotoiminnassa pääasiallisesti käytettyjä fossiilisia polttoaineita, ei kuulu kyseisen direktiivin soveltamisalaan. - Uutiset
27.12.2006 11.04
KHO:n ratkaisu voimalaitoksen ympäristölupa-asiassaKHO:2006:101Ympäristölupa - Ympäristönsuojelulaki - Luonnonsuojelulaki - Arviointivelvollisuus - Natura 2000 -kohde - Ennalta varautumisen periaate - Voimalaitos - Suuria polttolaitoksia koskeva asetus (LCP-asetus) - Olemassa oleva laitos - 15 000 tunnin sääntö - Uutiset
31.10.2005 13.28
KHO:n päätös vesivoiman käyttöoikeutta yhteisalueella koskevassa asiassaKHO 2005 T 2681
Vesitalousasia - Voimalaitos - Vesivoiman käyttöoikeus - Osallistumistarjous - Hallintopakko - Hakemus - Yhteisalue - Osakaskunta - Uutiset
25.11.2004 11.57
KHO:n voimalaitosyhtiön kalatalousvelvoitetta koskeva päätösKHO:2004:98Kalatalousvelvoite - Kalatievelvoite - Vesivoimalaitos - Luvan tarkistaminen - Velvoitteen epätarkoituksenmukaisuus - Toteuttamiskustannukset - Kalatalousmaksu - Olosuhteiden olennainen muuttuminen - Ennen vesilain voimaantuloa annettu lupa - Oikeusvoima - Sopimus