Virkamies
- Uutiset
2.4.2024 11.30
Hallinto-oikeus: Käräjänotaarille voitiin antaa varoitusAsiassa mainituilla perusteilla valittajan oli katsottava toimineen virkamieslain 14 §:n mukaisten virkavelvollisuuksien vastaisesti. Valittajalle oli siten voitu antaa kirjallinen varoitus päätöksestä ilmenevistä muista syistä kuin työtovereille esitettyjen asiattomien kysymysten, omien keskustelujen nauhoittamisen ja tuomarinkoulutuslautakunnalle annetussa selvityksessä esitettyjen väitteiden osalta, ja varoitus oli oikeassa suhteessa tekojen moitittavuuteen. Valittajan virkavelvollisuuksien vastaiseksi katsotuissa teoissa ja käyttäytymissä oli kyse pitkään jatkuneesta kokonaisuudesta, eikä asiassa ollut osoitettu, että työnantaja olisi hyväksynyt muiden virkamiesten toimia vastaavalla tavalla. Varoitus ei ollut näin ollen virkamiesten yhdenvertaisen kohtelun vastainen. Varoitusta ei ollut myöskään katsottava annetun epäasiallisilla perusteilla pelkästään sen vuoksi, että aluehallintovirasto oli tarkastuskertomuksessaan katsonut käräjäoikeuden laiminlyöneen valittajan työhäirintää koskevan ilmoituksen käsittelyn työsuojelulain mukaisesti. Hallinto-oikeus hylkäsi siten valituksen. (Ei lainvoim. 2.4.2024) - Uutiset
22.3.2024 11.00
Virkamies voitiin irtisanoa - HAO arvioi luvattomia poissaoloja ja viranhoidossa havaittuja laiminlyöntejä sekä työkyvyn selvittämistä koskevan määräyksen laiminlyöntiin liittyvää irtisanomisperustettaAsiassa oli kysymys ensiksikin siitä, oliko työnantajalla ollut virkamieslain 25 §:n 2 momentissa tarkoitettu erityisen painava syy irtisanoa ulosottoylitarkastajana työskennelleen valittajan virkasuhde. Toiseksi asiassa oli ratkaistava, onko valittaja voitu johtavan kihlakunnanvoudin päätöksestä 7.12.2022 ilmenevällä perusteella pidättää virantoimituksesta. (Ei lainvoim. 22.3.2024) - Uutiset
15.3.2024 11.55
KHO kumosi vanhemman rikoskonstaapelin virkasuhteen irtisanomisesta tehdyt HAO:n ja Helsingin poliisilaitoksen päätöksetLaittoman materiaalin hallussapitoa koskeva irtisanomisperuste - Rikosuhrin tapaamiseen liittyvä irtisanomisperuste - Irtisanomiskynnyksen täyttymistä koskeva harkinta (Julkaisematon) - Uutiset
8.2.2024 11.00
Hallinto-oikeus hylkäsi luottamuspulan vuoksi irtisanotun valittajan valituksen vanhemman rikoskonstaapelin virkaan nimittämisestäPoliisilaitoksen päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen. Valituksenalaisen päätöksen lainmukaisuutta ei ollut arvioitava toisin sillä perusteella, että hallinto-oikeus oli noin kaksi vuotta valituksenalaisen päätöksen tekemisen jälkeen kumonnut poliisilaitoksen päätöksen valittajan irtisanomisesta. (Ei lainvoim. 8.2.2024) - Uutiset
2.2.2024 14.22
Apulaisoikeuskanslerin käsitys: Rikosylikonstaapelin olisi tullut pyytää sivutoimilupa toimintaansa yhdistyksen hallituksen jäsenenä ja varapuheenjohtajanaApulaisoikeuskansleri saattoi käsityksensä sivutoimiluvan tarpeellisuudesta Helsingin poliisilaitoksen rikosylikonstaapelin tietoon. - Uutiset
31.1.2024 16.00
Hallinto-oikeus: TE-toimistolla ei ollut lainmukaista perustetta kieltää sivutoimeaHAO katsoi, ettei sivutoimi-ilmoituksen mukainen työnohjaustoiminnan harjoittaminen yksityisenä elinkeinonharjoittajana vaaranna luottamusta valittajan tasapuolisuuteen TE-toimiston kuntakokeilun psykologin viran hoitamisessa eikä muutenkaan haittaa psykologin viran asianmukaista hoitamista. Valittajan toimiminen sivutoimisesti työnohjaajana ei myöskään vaaranna yleistä luottamusta TE-toimiston tasapuolisuuteen viraston tehtävien hoidossa tai työllisyyden kuntakokeilun tehtävien hoidossa. Hallintopäätöstä ei voi perustaa epämääräiseen oletukseen siitä, että sivutoimea harjoittava voisi mahdollisesti syyllistyä rikosoikeudellisesti rangaistavaan menettelyyn. Valituksenalainen päätös oli ongelmallinen myös tasapuolisen kohtelun vaatimuksen kannalta. Työhallinnossa Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa on virkamiehiä, jotka tekevät työnohjausta sivutoimisesti toiminimellä. Lisäksi työhallinnossa on virkamiehiä, jotka palvelevat sivutoimissa muun muassa psykoterapia-asiakkaita, jolloin kysymys on nyt käsillä olevaa asiaa perustellummin lähialaa koskevasta tilanteesta. Asiassa tuli lisäksi huomioida perustuslain suojaama oikeus ammatin ja elinkeinon harjoittamiseen. (Ei lainvoim. 31.1.2024) - Uutiset
31.1.2024 11.30
Vierashuoneessa hallitusneuvos (vv.), OTK Kari Peltonen: Julkinen virantäyttö vai sisäinen tehtäväntäyttö?Nykyisin on tavanomaista määrätä virkamies esimies- tai johtamistehtävään pääsääntöisen avoimen julkisen haun ja tällaiseen esimiesvirkaan nimittämisen sijaan. Tehtävään, kuten yksikön päälliköksi, määrätään sisäisellä päätöksellä työnantajan työnjohto- ja valvontaoikeuteen (direktio-oikeus) nojautuen alun perin omassa virassaan yleensä asiantuntijatehtävään nimitetty virkamies. Toimenpiteen merkittävyydestä huolimatta ei tehtävään määräämisestä ole varsinaisia säännöksiä valtion virkamieslaissa muutoksenhakukieltoa lukuun ottamatta. - Uutiset
25.1.2024 14.05
Avoin julkaisu tapaus Kittilästä: Kuntien on kyettävä itse ratkaisemaan kriisit lakien puitteissa – kunnille on säädettävä velvollisuus torjua rakenteellista korruptiotaTapaus Kittilä opettaa, että kuntien päätöksenteon kriiseihin on kyettävä puuttumaan tehokkaasti. Ensisijaisesti kunnan toimielinten olisi itse ratkaistava kriisinsä, katsovat professori emeritus Pekka Viljanen ja toimittaja Eeva-Liisa Hynynen kirjoittamassaan teoksessa ”Kittilän opetukset – Kirja oikeusvaltiosta ja virkavastuusta.” - Uutiset
19.1.2024 8.52
Poliisihallitus on saanut valmiiksi poliisin henkilöstöjohtamisen tilaa koskevan selvityksenPoliisihallitus on julkaissut laajan selvityksen poliisin henkilöstöjohtamisen toimivuudesta ja kehittämistarpeista. Selvityksen pohjalta poliisi kehittää tietojohtoisesti henkilöstönsä hyvinvointia, osaamista sekä työnantajakuvaa. Poliisihallitus toteutti sisäisen selvityksen poliisin henkilöstöjohtamisen nykytilasta maalis - elokuussa 2023. Selvityksellä haluttiin saada ajantasainen tilannekuva siitä, miten henkilöstöjohtaminen toimii ja miten sitä tulisi kehittää. Selvityshenkilöksi määrättiin ylitarkastaja Piia Vuori-Murto Poliisihallituksesta. - Uutiset
21.12.2023 9.22
Apulaisoikeuskansleri: Käräjäoikeuden osaston johtajan tehtävään määrääminenApulaisoikeuskansleri kiinnitti Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeuden laamannina toimineen huomiota osaston johtajan tehtävään määräämistä koskeneen päätöksen perustelemiseen sekä valintamenettelyn objektiivisuuteen erityisesti haastattelun osalta. - Uutiset
7.12.2023 11.45
Hallinto-oikeus: Ulkoministeriöllä oli ollut virkamieslain 25 §:n 2 momentissa tarkoitettu erityisen painava syy irtisanoa valittajan virkasuhdeUlkoministeriöllä oli ollut virkamieslain 25 §:n 2 momentissa tarkoitettu erityisen painava syy irtisanoa valittajan virkasuhde. Valittajan menettely oli lisäksi osoittanut hänet siinä määrin soveltumattomaksi tehtäväänsä, että ulkoministeriö oli voinut pidättää hänet virantoimituksesta välittömästi päätöksen vastaanottamisesta alkaen. (Ei lainvoim. 7.12.2023) - Uutiset
24.11.2023 11.00
Hallinto-oikeus kumosi päätöksen virkamiehelle annetusta kirjallisesta varoituksestaTyönantaja oli sinänsä voinut pitää valituksenalaisessa päätöksessä tarkoitettujen sähköpostiviestien lähettämistä sekä työtoverin läksiäisiä koskevan viestin lähettämistä harkitsemattomana ja myös moitittavana. Kun kuitenkin otettiin huomioon muutoin asiassa sanottu, työnantaja ei ollut voinut päättää antaa valittajalle virkamieslain 24 §:ssä tarkoitettua kirjallista varoitusta valituksenalaisessa päätöksessä esitetyillä perusteilla. Asiassa ei ollut tullut esille, että työnantaja olisi aikaisemmin kiinnittänyt valittajan huomiota virkatehtävien asianmukaiseen suorittamiseen tai että valittajaa olisi aikaisemmin edes huomautettu virkavelvollisuuksiensa laiminlyönnistä. Kirjallista varoitusta ei sanotuissa olosuhteissa ollut pidettävä oikeasuhtaisena seuraamuksena valituksenalaisessa päätöksessä yksilöityihin valittajan menettelyihin nähden. (Ei lainvoim. 24.11.2023) - Uutiset
1.11.2023 10.13
Apulaisoikeuskansleri: Menettely tuomarinimityksessäOikeuskanslerinvirastossa tehtävässä valtioneuvoston ja tasavallan presidentin esittelyn esittelyasiakirjojen tarkastuksessa kävi ilmi, että tuomarinimityksen viranhakuilmoituksessa ilmoitettu hakuaika oli tulkinnanvarainen sen suhteen, täyttikö se virkamieslain vaatimukset. Asiassa oli kysymys siitä, miten lasketaan virkamieslain mukainen vähimmäishakuaika ja onko sitä laskettaessa poikettava säädettyjen määräaikojen laskemisesta annetusta laista. - Uutiset
31.10.2023 13.30
Oikeuskansleri: Ministeriön virkamiehen poissaolo tasavallan presidentin esittelystäOikeuskansleri kiinnitti ministeriön huomiota huolellisuuteen tasavallan presidentin esittelyjen valmistelussa ja esittelyjä koskevan tiedonkulun varmistamisessa. - Uutiset
6.10.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Laamanni oli voinut irtisanoa kirjallisen varoituksen saaneen käräjäsihteerin virkasuhteenValittaja vaati HAO:ssa valituksenalaisenn päätöksen kumoamista. Valittajan mukaan irtisanomiselle ei ollut ollut valtion virkamieslain 25 §:n 2 momentissa tarkoitettua erityisen painavaa syytä, vaan sen taustalla olivat muut sellaiset syyt, jotka eivät olleet lainmukaisia irtisanomiseen oikeuttavia perusteita. HAO hylkäsi valituksen. Työnantajalta ei ollut enää kohtuudella voitu edellyttää valittajan virkasuhteen jatkamista. KO:lla oli ollut myös kokonaisuutena arvostellen virkamieslaissa tarkoitettu erityisen painava syy irtisanoa valittaja. (Ei lainvoim. 6.10.2023) - Uutiset
29.9.2023 11.15
KHO hylkäsi Tytti Yli-Viikarin valituslupahakemukset irtisanomisistaKorkein hallinto-oikeus hylkäsi 29.9. antamillaan päätöksillä Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) entisen pääjohtajan Tytti Yli-Viikarin valituslupahakemukset irtisanomisasioissa. - Uutiset
28.9.2023 11.00
Hallinto-oikeus kumosi lehtorin nimityspäätöksen virheellisessä järjestyksessä syntyneenäRehtorin päätöksestä ei ilmennyt, millä perusteella haastatteluun kutsutut hakijat oli valittu, miten hakijoita oli tosiasiassa vertailtu keskenään ja minkä vuoksi virkaan valittua hakijaa oli pidetty PL 125 §:n 2 momentissa säädettyjen yleisten virkanimitysperusteiden perusteella ansioituneimpana kysymyksessä olevaan lehtorin virkaan. Asiakirjoista ilmenevä valintamenettely ei myöskään kokonaisuutena osoittanut, että hakijoita olisi menettelyn kuluessa tosiasiallisesti vertailtu keskenään. (Ei lainvoim. 28.9.2023) - Uutiset
27.9.2023 9.03
Tytti Yli-Viikarin valituslupahakemus hylättiinKorkein oikeus ei myöntänyt Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) entiselle pääjohtajalle Tytti Yli-Viikarille valituslupaa virkarikosasiassa. Helsingin hovioikeuden kesäkuussa 2023 antama tuomio pysyy siten voimassa. - Uutiset
14.9.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Olivatko TE-toimiston nimityksen valmistelussa käytetyt haastattelumenetelmät olleet tasapuolisia ja oliko nimitysmenettely ollut valittajan esittämiltä osin muutoin lainmukainenHallinto-oikeus hylkäsi valituksen. (Ei lainvoim. 14.9.2023) - Uutiset
11.9.2023 11.50
EUT:n ennakkoratkaisu sähköiseen viestintään liittyvien henkilötietojen luovuttamisesta viranomaisten käyttöön vakavan rikollisuuden torjumiseksi (Liettua)Sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivin 2002/58/EY, sellaisena kuin se on muutettuna direktiivillä 2009/136/EY, 15 artiklan 1 kohtaa, luettuna EU:n perusoikeuskirjan 7, 8 ja 11 artiklan sekä 52 artiklan 1 kohdan valossa, on tulkittava siten, että se on esteenä sille, että sähköiseen viestintään liittyviä henkilötietoja, joita sähköisten viestintäpalvelujen tarjoajat ovat säilyttäneet kyseisen säännöksen nojalla annetun lainsäädännöllisen toimenpiteen mukaisesti ja jotka on tämän jälkeen annettu kyseisen toimenpiteen mukaisesti toimivaltaisten viranomaisten käyttöön vakavan rikollisuuden torjumiseksi, voidaan käyttää tutkittaessa korruptiota muistuttavia virkavirheitä. - Uutiset
25.8.2023 8.00
Apulaisoikeuskansleri: Virkaan vaadittavia kelpoisuusvaatimuksia ei voi kiertää tehtävään määräykselläApulaisoikeuskansleri kiinnitti Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen apulaispoliisipäällikkönä toimineen poliisivirkamiehen sekä rikosylikomisarion huomiota hyvän hallinnon mukaiseen perusteluvelvollisuuteen tehtävään määräämismenettelyssä. - Uutiset
4.8.2023 11.55
Vierashuoneessa hallitusneuvos (vv.), OTK Kari Peltonen: Valtioneuvoston organisaation kehittäminen ja virkamieslain rajoitteistaPääministeri Orpon hallituksen hallitusohjelmassa on joitakin valtioneuvoston (ministeriöt) henkilöstön ja organisaation järjestämiseen liittyviä tavoitteita. Ensinnäkin poliittisen johdon ja avustajien sihteerit ministeriöistä siirretään valtioneuvoston kanslian organisaatioon ja toiseksi selvitetään valtioneuvoston yhteisiin virkoihin siirtymistä ja henkilöstöhallinnon kokoamista kansliaan. - Uutiset
28.7.2023 10.55
Hallinto-oikeus: Pääesikunta oli voinut pitää Puolustusvoimien erikoistutkijan ESJA-arviointijärjestelmävirkaan nimitettyä yhteiskuntatieteiden tohtoria UPI:n vanhempana tutkijana työskentelevää ansioituneempana Maanpuolustuskorkeakoulun erikoistutkijan virkaan - syrjintäolettamaa ei ollut syntynytHallinto-oikeus hylkäsi valituksen ja oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevan vaatimuksen. (Ei lainvoim. 28.7.2023) - Uutiset
28.7.2023 10.10
Hallinto-oikeus: Törkeästä lahjuksen ottamisesta ja törkeästä virka-aseman väärinkäyttämisestä epäilty ministeriön hallitusneuvos voitiin pidättää virantoimituksestaVirantoimituksesta pidättämistä ja sen jatkamista ei voitu valittajaan kohdistuviin rikosepäilyihin ja rikosnimikkeisiin nähden pitää päätösten tekohetkellä vallinneissa olosuhteissa hallintolain 6 §:ssä tarkoitetun suhteellisuusperiaatteen vastaisina toimenpiteinä. Päätösten lainmukaisuutta ei ollut syytä arvioida toisin myöskään asian saaman julkisuuden perusteella. Kun virantoimituksesta pidättämiselle ja sen jatkamiselle oli ollut olemassa viranomaisen tehtävien asianmukaisen hoitamisen varmistamiseen liittyvät lain mukaiset syyt, HAO katsoi, ettei kysymys ollut ollut valittajan esittämällä tavalla rangaistuksen luonteisista toimenpiteistä. Asiassa ei muutoinkaan ollut ilmennyt, että ministeriö olisi virantoimituksesta pidättämisestä tai sen jatkamisesta päättäessään käyttänyt harkintavaltaansa muuhun tarkoitukseen kuin se oli ollut käytettävissä. Valituksenalaiset päätökset eivät olleet valittajan esittämillä perusteilla lainvastaisia. (Ei lainvoim. 28.7.2023) - Uutiset
27.7.2023 8.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi keskussairaalan ylilääkärin kertoneen entisen puolisonsa salassa pidettäviä potilastietoja uudelle puolisolleen (ään.)Paljastaessaan uudelle puolisolleen virassaan tietoonsa saaman salassa pidettävän seikan entisen puolisonsa terveydentilasta vastaaja oli oikeudettomasti paljastanut tiedon, joka on viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1 momentin 25 kohdan nojalla salassa pidettävä. Siten vastaaja oli syyllistynyt virkasalaisuuden rikkomiseen (40 ps). HO harkitsi kärsimyskorvauksen kohtuulliseksi määräksi 600 euroa. Asiassa ei ollut perusteita ulottaa vahingonkorvausvastuuta osaksikaan työnantajalle, vaan vastaajan oli vastattava vahingosta yksin. (Vailla lainvoimaa 27.7.2023) - Uutiset
19.7.2023 11.50
EIT: Eriävän mielipiteensä ennenaikaisesti paljastaneen tuomarin sananvapautta loukattiinAsia koski valittajan erottamista tuomarin tehtävistään, koska hän oli ilmoittanut lehdistölle eriävän mielipiteensä syistä – joiden olemassaolo oli jo tiedossa – ennen hovioikeuden tuomion koko tekstin julkaisemista. - Uutiset
14.7.2023 11.30
EUT: Kansallisten tuomioistuinten on jätettävä soveltamatta toimea, jolla määrätään unionin oikeuden vastaisesti tuomarin virantoimituksesta pidättämisestä - Uutiset
30.6.2023 12.41
Apulaisoikeuskanslerilta huomautus ulkoministeriölle julkisuuslain ja hallintolain vastaisista menettelyistäApulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen on antanut ulkoministeriölle huomautuksen sekä asiakirjapyyntöjen lainvastaisesta käsittelystä että nimityspäätösten muotoa ja perustelemista koskevista lainvastaisista menettelyistä. - Uutiset
30.6.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Seksuaalirikoksia tutkivan poliisin sivutoimilupahakemus keikkaluontoista vanhustenhoidossa työskentelyä varten oli voitu hylätäValittaja toimii vanhempana rikoskonstaapelina poliisilaitoksella vaativassa rikostutkinnassa ja tutkii pääasiassa lapsiin kohdistuneita rikoksia sekä seksuaalirikoksia. Valittaja on valmistunut sairaanhoitajaksi vuonna 1998. Poliisilaitoksen päätöksen perustelujen mukaan hoivakodin asukkaat eivät tiedä, että hoitajana työskentelee virassa oleva poliisi. Hoivakodissa asukkaan on voitava luottaa siihen, että hänellä on ehdottoman luottamuksellinen suhde hoivakodin henkilökuntaan. Hoivakodin henkilöstölle asukas saattaa kertoa asioita, joita hän ei haluaisi kertoa poliisille. Tämä saattaisi aiheuttaa poliisin hallinnosta annetun lain 15 g §:ssä tarkoitettua ristiriitaa hoitajan tehtävien ja poliisin tehtävien välillä. Vaikka hoivakodin asukas haluaisi kertomansa asian pysyvän luottamuksellisena, olisi asian kuulleella poliisimiehellä velvollisuus käynnistää poliisin hallinnosta annetun lain 15 c §:ssä edellytetyt toimenpiteet. Tästä saattaisi aiheutua ristiriita poliisin tehtäviin liittyvien oikeuksien ja velvollisuuksien kanssa. Edellä esitetyillä perusteilla haettua sivutoimilupaa ei voitu myöntää. HAO katsoi, ettei poliisilaitos ollut ylittänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa valittajan hakeman sivutoimiluvan edellytyksiä arvioidessaan. (Ei lainvoim. 30.6.2023) - Uutiset
30.6.2023 9.19
KHO piti virkatehtävien laiminlyönnistä rikosylikonstaapelille määrättyä 3 kk:n määräaikaista erottamista virantoimituksesta suhteettoman ankarana seuraamuksena hänen menettelyynsä nähden (ään.)A:n laiminlyönneistä johtuen eräitä tärkeitä poliisin tehtäviä oli jäänyt hoitamatta tai ne olivat viivästyneet tai olleet vaarassa viivästyä. Tämän taustalla oli ollut selvää henkilöstöresurssien vajetta, josta myös A:n esimiehet olivat olleet tietoisia. A:n virkatoimintaan ei ollut aiemmin puututtu kirjallisella varoituksella tai muullakaan tavalla. Hänellä oli takanaan pitkä ja muutoin moitteeton virkaura. Korkein hallinto-oikeus totesi, että määräaikaista virantoimituksesta erottamista oli pidettävä kirjalliseen varoitukseen verrattuna hyvin ankarana seuraamuksena. (Ään. 4–1 ja esittelijän eriävä mielipide) - Uutiset
12.6.2023 10.30
Hallinto-oikeus: Lastensa tietoja verotuksen tietojärjestelmässä käsitelleelle virkamiehelle oli voitu antaa kirjallinen varoitusValittaja oli käsitellyt verotuksen tietojärjestelmässä lasensa tietoja. Hän oli laskenut heille verokortteja ja katsonut heidän verotietojaan myös muina ajankohtina kuin verokorttien laskemisen yhteydessä. Tätä oli tapahtunut yli kahden vuoden pituisella jaksolla. Valittaja oli myöntänyt verokorttien laskemisen. Hän oli kertonut, ettei hän ollut tiennyt verokorttien laskemisen omille lapsille olevan kiellettyä. (Ei lainvoim. 12.6.2023) - Uutiset
26.5.2023 11.00
Siskonsa virkanimitysasian valmisteluun valintatiimin jäsenenä osallistunut virkamies oli esteellinen - hallinto-oikeus kumosi nimityspäätöksenVaikka virkaan valitun sisko ei ollut esitellyt eikä ratkaissut asiaa eikä ollut osallistunut siskonsa hakemuksen käsittelyyn tai haastatteluun, hän oli kuitenkin osallistunut nimitysasian valmisteluun valintatiimin jäsenenä asiassa selostetulla tavalla, joka oli vaikuttanut nimitysasian ratkaisuun. Näin ollen valituksenalainen päätös oli syntynyt virheellisessä järjestyksessä asian käsittelyyn osallistuneen virkamiehen esteellisyyden vuoksi. (Ei lainvoim. 26.5.2023) - Uutiset
16.5.2023 9.40
KHO: Virkamiehen henkilökohtaisen työsuorituksen arvioinnin kokonaispistemäärää koskeva tieto oli salassa pidettäväKHO myönsi Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden ylituomarille valitusluvan ja tutki asian virkamiesten työsuoritusten arvioinnin kokonaispisteitä koskevan yhteenvetotaulukon yleisöjulkisuutta koskevilta osin. Valituslupaa ei myönnetty sen arvioimiseksi, oliko asian ratkaisemiseen Pohjois-Suomen HAO:ssa osallistuneita tuomareita pidettävä esteellisinä. Pohjois-Suomen HAO:n päätös kumottiin ja HAO:n ylituomarin päätös saatettiin voimaan. - Uutiset
9.5.2023 11.45
Hovioikeus kumosi naispuolisia opiskelijoita toistuvasti häirinneen ammattiopiston lehtorin viraltapanon - 30 päivän ehdollista vankeusrangaistusta virkavelvollisuuden rikkomisesta ei ollut aihetta korottaaAsiassa oli tuotu esille sekä vastaajan viraltapanon puolesta että sitä vastaan puhuvia seikkoja. HO katsoi, että vastaajan menettelystä sitä kokonaisuutena arvioitaessa ei ollut perusteltua tehdä sellaista johtopäätöstä, että hän olisi ilmeisen sopimaton ammattiopiston opettajan tehtävään ja että hänet olisi määrättävä viralta pantavaksi. Tätä johtopäätöstä puolsivat myös ne seikat, joilla viraltapanoseuraamuksen pysyttämistä laissa perusteltiin virkamieslainsäädännön kokonaisuudistuksen yhteydessä. (Vailla lainvoimaa 9.5.2023) - Uutiset
8.5.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Asiantuntijan vakinaiseen virkaan oli voitu nimittää oikeustieteen ylioppilas - eroamisiän täyttänyttä henkilöä ei voitu nimittääHAO katsoi, että valittajalla oli esittämänsä johdosta oikeussuojan tarve. Valitus oli siten tutkittava. Kun valittaja oli jo ennen valituksenalaisen päätöksen tekemistä saavuttanut virkamieslain 35 §:n 1 momentissa säädetyn eroamisiän, valittaja ei ollut voinut tulla nimitetyksi täytettävänä olleeseen asiantuntijan virkaan. Sillä, että valittaja oli eroamisiän täyttäessään ollut halukas jatkamaan silloisessa, jo vuonna 2020 päättyneessä virkasuhteessaan virkamieslain 35 §:n 1 momentin mahdollistamalla tavalla, ei ollut ratkaistavana olevassa asiassa merkitystä. Kun valittajaa ei ollut voitu nimittää virkaan, valittajan muista valitusperusteista ei ollut aihetta lausua enemmälti. Valitus oli näin ollen hylättävä. (Ei lainvoim. 8.5.2023) - Uutiset
28.4.2023 14.38
EUT: Ikään perustuvan syrjinnän kielto – AnsioeläkeTyösyrjintädirektiivin 2000/78/EY 2 artiklan 1 kohtaa ja 2 kohdan a alakohtaa sekä 6 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että ne ovat yleisen edun mukaisen pakottavan syyn puuttuessa esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jossa ikään perustuvan syrjinnän lopettamiseksi säädetään virkamiesten ryhmän, joka on aikaisemmin ollut edullisessa asemassa ansioeläkeoikeuksia koskevan kansallisen lainsäädännön nojalla, ansioeläkejärjestelmän taannehtivasta rinnastamisesta virkamiesten ryhmän, joka on aikaisemmin ollut epäedullisessa asemassa tämän saman lainsäädännön nojalla, ansioeläkejärjestelmään. - Uutiset
20.4.2023 11.35
HAO: Poliisilaitos ei varannut ylikonstaapelille tilaisuutta tulla kuulluksi hänen virkasuhteensa irtisanomisesta virkamieslain 66 §:ssä ja hallintolain 36 §:ssä tarkoitetulla tavalla eikä irtisanomispäätöstä ollut tehty virkamieslain 25 §:n 3 momentissa tarkoitetun kohtuullisen ajan kuluessaValittaja oli lähettänyt 15.2.2017- 6.6.2020 välisenä aikana toiselle poliisimiehelle päätöksessä selostetut viestit, joiden sisältöä oli pidettävä epäasiallisena ja perusoikeuksia sekä ihmisarvoa loukkaavina. Poliisilaitos oli irtisanonut valittajan ylikonstaapelin virasta 6 kk:n irtisanomisajan kuluttua ja pidättänyt hänet virantoimituksesta välittömästi irtisanomisajaksi. Poliisilaitos oli katsonut poliisin olleen siinä määrin soveltumaton tehtäväänsä, ettei virantoimitusta ollut voitu jatkaa irtisanomisaikana. HAO katsoi, ettei poliisilaitos ollut varannut valittajalle tilaisuutta tulla kuulluksi hänen virkasuhteensa irtisanomisesta virkamieslain 66 §:ssä ja hallintolain 36 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Irtisanomispäätöstä ei ollut tehty myöskään virkamieslain 25 §:n 3 momentissa tarkoitetun kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun irtisanomisen peruste oli tullut poliisilaitoksen tietoon. Kun otettiin huomioon, että valittaja oli antanut lausumansa yli puolitoista kuukautta ennen joulua ja irtisanomispäätös oli tehty vasta lähes kaksi viikkoa loppiaisen jälkeen, poliisilaitoksen esittämä hienotunteisuuteen liittyvä syy ei antanut aihetta arvioida asiaa toisin. Poliisilaitoksen päätös oli kummallakin asiassa todetulla perusteella lainvastainen. Päätös oli siten kumottava. Poliisilaitos velvoitettiin korvaamaan valittajan oikeudenkäyntikulut HAO:ssa arvonlisäveroineen yht. 10 713,60 eurolla. (Ei lainvoim. 20.4.2023) - Uutiset
14.4.2023 11.20
EIT: Munuainen poistettiin - EIS 8 artiklaa rikottiinAsia koski ukrainalaisen naisen väitettä, jonka mukaan hänen munuaisensa oli poistettu ilman hänen suostumustaan tai edes tietämättään sisäisen verenvuodon hätäleikkauksen aikana maaliskuussa 2000. - Uutiset
11.4.2023 15.00
Hallinto-oikeus kumosi ja palautti virkanimitysasian Tukesin uudelleen käsiteltäväksi, kun ansiovertailussa olleella valittajan koulutustaustaa koskeneella asiavirheellä oli voinut olla vaikutusta valituksenalaisen päätöksen lopputulokseenHakijoiden koulutusansioita ei ollut asiassa todetulta osin esitetty nimitysmuistiossa ja valituksenalaisessa päätöksessä hallintolain 6 §:n edellyttämällä tavalla tasapuolisesti. Kun sähköalan koulutukselle oli nimitysmuistiosta ja valituksenalaisesta päätöksestä ilmenevästi annettu painoarvoa nimitystä tehtäessä, ansiovertailussa olleella valittajan koulutustaustaa koskeneella asiavirheellä oli voinut olla vaikutusta valituksenalaisen päätöksen lopputulokseen. (Ei lainvoim. 11.4.2023) - Uutiset
5.4.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Poliisilaitoksella oli ollut valtion virkamieslain 25 §:n 2 momentissa tarkoitettu erityisen painava syy irtisanoa vanhemman rikoskonstaapelin virkasuhdePoliisilaitos oli irtisanonut valittajan vanhemman rikoskonstaapelin virasta neljän kuukauden irtisanomisajan kuluttua. Poliisilaitos oli katsonut valittajan siinä määrin soveltumattomaksi tehtäväänsä, ettei virantoimitusta voitu jatkaa. Tämän vuoksi valittaja oli pidätetty virantoimituksesta välittömästi irtisanomisen jälkeen irtisanomisajaksi. (Ei lainvoima. 5.4.2023) - Uutiset
3.4.2023 8.00
VM: Valtion sopimusratkaisu ottaa huomioon työn ja yksityiselämän yhteensovittamisen sekä uuden työelämän vaatimuksetUusi valtion sopimusratkaisu neuvoteltiin kaksivuotiseksi ajalle 1.3.2023-28.2.2025. Sopimuksen sisällössä oli mahdollista ottaa huomioon muitakin asioita kuin pelkät palkankorotukset. Valtion sopimusratkaisu noudattelee muiden alojen sopimusratkaisujen korotustasoja. Sovitut ratkaisut koostuivat tällä sopimuskierroksella yleiskorotuksista, paikallisesti jaettavista eristä sekä kerta-eristä. - Uutiset
30.3.2023 16.15
Poliisimiehen käyttäytyminen vapaa-ajalla: Hallinto-oikeus katsoi, että etsintäkuulutetuksi joutuneelle poliisimiehelle oli voitu antaa kirjallinen varoitusValittajalta voitiin paikallispoliisin poliisipäällystöön kuuluvana virka-asemansa perusteella edellyttää korostetun asiallista käyttäytymistä myös vapaa-aikanaan. KO oli merkittävässä vuorovaikutussuhteessa poliisiin. Ottaen huomioon valittajan virkatehtävät asiassa mainittu menettely, jossa hän tietoisesti laiminlöi vastaanottaa haasteen KO:n kanssa aiemmin sopimallaan tavalla, ja se, että hänen virka-asemassaan oleva henkilö joutui omasta menettelystään johtuen etsintäkuulutetuksi, oli omiaan vaarantamaan luottamusta poliisille kuuluvien tehtävien asianmukaiseen hoitoon. Menettelyn moitittavuutta ei poistanut se, että valittaja oli noutanut haasteasiakirjat sen jälkeen, kun hän oli saanut esimieheltään kuulla olevansa etsintäkuulutettu. Työnantaja oli siten voinut katsoa, että valittaja oli toiminut vastoin virkavelvollisuuksiaan. Kirjallisen varoituksen antamiselle oli ollut virkamieslain 24 §:ssä säädetyt perusteet. (Ei lainvoim. 30.3.2023) - Uutiset
29.3.2023 16.00
Hallinto-oikeus kumosi vankilan apulaisjohtajan päätöksen kirjallisen varoituksen antamisesta oikaisuvaatimuksen vangin sanelun perusteella kirjoittaneelle erityisohjaajalleKun otettiin huomioon asiassa lausuttu sekä erityisohjaajan asema ja virkatehtävät, ei vangin avustamista laillisten muutoksenhakukeinojensa käyttämisessä kirjoittamalla oikaisuvaatimuksen vangin sanelun perusteella ollut voitu nyt kysymyksessä olevassa tilanteessa pitää laadultaan sellaisena virkavelvollisuuksien laiminlyöntinä, että kirjallinen varoitus olisi asiaa kokonaisuutena arvioiden ollut oikeasuhtainen ja kohtuullinen seuraamus teon moitittavuuteen nähden. Varoituksen antaminen oli siten ollut suhteellisuusperiaatteen vastaista ja vankilan apulaisjohtajan päätös tuli kumota. Asian näin päättyessä muista valitusperusteista lausuminen ei ollut tarpeen. (Ei lainvoim. 29.3.2023) - Uutiset
29.3.2023 11.25
Oikeus 1/2023 -lehti on julkaistu EdilexissäLehden aiheita ovat suomalaisten pörssiyhtiöiden ylimmän johdon rikostuomiot, vankeusaikaisen rikollisuuden estäminen vankilassa, kunnanjohtajan virkasuhteen päättyminen sekä epilepsia ja oikeus. - Uutiset
8.3.2023 11.00
Hallinto-oikeus: Keskusrikospoliisin toimitiloihin vierailijan tuoneelle rikosylikonstaapelille oli voitu antaa varoitus virkavelvollisuuksien vastaisesta menettelystäHAO totesi, että koronaohjeen mukaisia kiihtymisvaiheen rajoitustoimia oli tullut noudattaa, koska Vantaan koronan epidemiatilanne oli tapahtuma-aikaan ollut kiihtymisvaiheessa. Se, mitä valittaja oli valituksessaan esittänyt oman tai vierailijansa (ent. poliisi) asuinpaikkakunnan epidemiatilanteesta tai ei antanut aihetta arvioida asiaa toisin. Valittaja oli laiminlyömällä turvallisuusmääräysten ja koronaohjeen noudattamisen siten toiminut vastoin valtion virkamieslain 14 §:ssä säädettyjä virkavelvollisuuksiaan. Ottaen huomioon valittajan aseman turvallisuusvalvonnasta vastaavana sekä sen, että kysymys oli ollut KRP:n toimitiloista, missä valittaja oli vienyt vierailijan turvallisuusmääräyksen mukaiselle ***, HAO katsoi, että kirjallinen varoitus oli ollut oikeassa suhteessa valittajan teon moitittavuuteen. (Ei lainvoim. 8.3.2023) - Uutiset
28.2.2023 8.25
Apulaisoikeusasiamies: Haastemiehen menettely haasteen tiedoksiannossa - Uutiset
20.2.2023 13.00
Hallinto-oikeus: Ulosottolaitoksen yhteiset palvelut -yksikön palvelujohtajan tekemä virkanimityspäätös ei ollut lainvastainenKokonaisuutena hakijoiden koulutusta, kokemusta, haastatteluja, hakemuksia ja henkilökohtaisia ominaisuuksia arvioiden Ulosottolaitoksen yhteiset palvelut -yksikön palvelujohtaja oli voinut pitää A:ta ansioituneimpana kysymyksessä olevaan hallintosihteerin virkaan. Palvelujohtaja oli tehnyt päätöksen harkintavaltansa rajoissa, eikä päätös ollut lainvastainen. (Ei lainvoim. 20.2.2023) - Uutiset
15.2.2023 11.25
Käsi kollegan reidelle poliisiautossa - hovioikeuskin tuomitsi poliisin seksuaalisesta ahdistelusta ja virkavelvollisuuden rikkomisesta yhteiseen 30 päiväsakon rangaistukseen ja korvauksiinHovioikeuskin katsoi, että vastaaja oli istuessaan A:n kanssa autossa laittanut oikean kätensä A:n vasemmalle reidelle ja ryhtynyt sivelemään sitä. A oli itse joutunut irrottamaan vastaajan otteen reidestään. Vastaaja oli kerrotun teon tehdessään virkamiehenä virkaansa toimittaessaan rikkonut virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin ja määräyksiin perustuvaa virkavelvollisuuttaan tavalla, joka ei ollut ollut vähäinen. Vastaaja ja Suomen valtio velvoitettiin yhteisvastuullisesti korvaamaan A:lle henkisestä kärsimyksestä 600 euroa ja tilapäisestä haitasta 1.500 euroa viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 15.2.2023) - Uutiset
30.1.2023 15.30
Apulaisoikeusasiamies: Diagnostiikkajohtajan Twitter-kirjoitus sekä Uuden Suomen blogikirjoitusAOA ei havainnut asiassa oikeusasiamiehen toimenpiteitä edellyttävää lainvastaista menettelyä. - Uutiset
25.1.2023 17.00
Hovioikeus: Oliko kyseessä virkamiehen väkivaltainen vastustaminen, kun vastustaminen oli kohdistunut vapaa-ajalla olleeseen poliisiinAsiassa poliisin toimivaltuuksista vapaa-ajalla lausuttu huomioon ottaen ja kun vastaaja oli ollut tietoinen siitä, että A oli poliisi, oli vastaajan katsottava menettelyllään syyllistyneen siihen, mistä syyttäjä oli hänelle ensisijaisesti vaatinut rangaistusta. KO:n syyksilukemista ei siten ollut syytä muuttaa. Näin ollen aihetta lausua vaihtoehtoisesta syytteestä ei ollut. (Vailla lainvoimaa 25.1.2023) - Uutiset
24.1.2023 12.00
Valtionhallinnon virkamiesetiikan ja -moraalin tila : Kansalaiskyselyn tulokset 2022Enemmistö suomalaisista (62 %) pitää valtionhallintoa ja sen virkamiesten toimintaa oman luottamuksensa arvoisena. Epäluottamusta kokevien osuus on vähentynyt hieman vuodesta 2016. - Uutiset
23.1.2023 9.00
Apulaisoikeusasiamies: Sivutoimiasian käsittely ja virkanimikkeiden käyttöKantelija pyysi tutkimaan X:n ELY-keskuksen johdon, erityisesti ylijohtajan ja elinkeinot, työvoima, ja osaaminen -vastuualueen (E-vastuualue) päällikön A:n sivutoimilupaan liittyvää menettelyä. AOA saattoi asiassa (kohdassa 3.5) esittämänsä käsitykset X:n ELY-keskuksen ja TEM:n tietoon. Tässä tarkoituksessa hän lähetti jäljennöksen päätöksestään ELY-keskukselle ja TEM:lle. AOA lähetti jäljennöksen päätöksestään myös VM:lle. - Uutiset
9.1.2023 16.00
Hallinto-oikeus: Vankiterveydenhuollon yksikkö oli voinut päättää psykologin palvelussuhteen neljän kuukauden irtisanomisajan jälkeenValittajalle oli kirjallisilla varoituksilla annettu virkamieslain 24 §:ssä tarkoitetulla tavalla mahdollisuus korjata menettelyään. Kun otettiin huomioon työnantajan valittajaan kohdistamat ohjaustoimet, valittajalle annetut varoitukset ja hänen toimintansa niiden jälkeen, valittajan menettely oli osoittanut kokonaisuutena arvioiden sellaista piittaamattomuutta virkamiehen virkasuhteeseen kuuluvia velvollisuuksia sekä työnantajan antamia määräyksiä kohtaan, että työnantajalla oli ollut valtion virkamieslain 25 §:n 2 momentissa tarkoitettu erityisen painava syy valittajan virkasuhteen irtisanomiselle. Asiaa ei ollut syytä arvioida toisin myöskään muiden valituksessa esitettyjen seikkojen perusteella. Vankiterveydenhuollon yksikön päätös valittajan virkasuhteen irtisanomisesta ei ollut lainvastainen. Valitus oli näin ollen hylättävä. - Uutiset
30.12.2022 11.00
Hallinto-oikeus ei muuttanut perintäsihteerin virkanimityksestä tehtyä päätöstäHAO ei tutkinut vaatimusta, joka koski koeajan määräämistä virkaan valitulle. HAO tutki muilta osin valituksen ja hylkäsi sen. (Ei lainvoim. 30.12.2022) - Uutiset
27.12.2022 10.06
Hallinto-oikeus: Kollegansa palvelussuhdetietoja koskevia diaarimerkintöjä kuvanneelle ja kuvat ulkopuoliselle henkilölle lähettäneelle virkamiehelle oli voitu antaa kirjallinen varoitusValittajalle oli annettu kirjallinen varoitus sillä perusteella, että hän oli työpaikallaan Vantaan vankilassa valokuvannut toista henkilöä koskevia diaarimerkintöjä Rikosseuraamuslaitoksen ylläpitämästä tietojärjestelmästä ja lähettänyt ne Rikosseuraamuslaitoksen ulkopuoliselle henkilölle. Valittaja oli myöntänyt valokuvanneensa kollegalleen myönnettyä opintovapaata koskevia diaarimerkintöjä ja lähettäneensä valokuvat entiselle kollegalleen. (Ei lainvoim. 27.12.2022) - Uutiset
21.12.2022 11.30
Hallinto-oikeus kumosi vartijalle annetun varoituksen epäasiallisten viestien lähettämisestä, kun varoituksen perusteena olleeseen menettelyyn ei ollut vedottu kohtuullisen ajan kuluessaPoliisilaitos oli 28.5.2021 päättänyt antaa vartijalle kirjallisen varoituksen, koska vartija oli lähettänyt virka-aikana epäasiallisia viestejä omalla henkilökohtaisella puhelimellaan toiselle työtehtävissä olleelle virkamiehelle tämän henkilökohtaiseen puhelimeen. Viestit olivat sisältäneet valittajan työtehtäviensä hoitamisen yhteydessä tietoonsa saamaa salassa pidettävää tietoa. HAO totesi, ettei asiassa saadusta selvityksestä ilmennyt mitään hyväksyttävää syytä sille, miksi varoituksen antamiseen oli ryhdytty vasta noin neljä ja puoli kuukautta sen jälkeen, kun varoituksen perusteena olleet tapahtumat olivat tulleet työnantajan tietoon. HAO katsoi, ettei varoituksen perusteena olleeseen joulukuussa 2020 tapahtuneeseen valittajan menettelyyn ollut vedottu kohtuullisen ajan kuluessa, eikä varoituksen antamiselle siten ollut ollut enää edellytyksiä toukokuussa 2021. Poliisilaitoksen päätös 28.5.2021 oli tällä perusteella kumottava. (Ei lainvoim. 21.12.2022) - Uutiset
21.12.2022 10.30
Hallinto-oikeus: Kalastusmestarilta voitiin kieltää kalastuksenvalvojan sivutoimen pitäminenELY-keskus oli voinut katsoa, että asiassa kuvattu kiinteä yhteys valittajan sivutoimen ja virkatehtävien välillä voi vaarantaa ulkopuolisten luottamuksen valittajan viranhoidon sekä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toiminnan puolueettomuuteen ja tasapuolisuuteen. ELY-keskus oli siten voinut asiassa mainituilla perusteilla harkintansa mukaan kieltää valittajan sivutoimen kalastuksenvalvojana. Asiassa ei ollut ilmennyt, että valittajaa olisi sivutoimen sallittavuutta arvioitaessa kohdeltu epätasapuolisesti muihin virkamiehiin nähden. ELY-keskuksen päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 21.12.2022) - Uutiset
5.12.2022 9.33
KHO: Rikosylikonstaapelin viran tehtäväpiirin muuttamisessa poistamalla esimiestehtävät ja vaihtamalla sijoitusyksikköä oli ollut kysymys työnantajan direktio-oikeuteen kuuluvasta ratkaisusta, joka ei ollut valituskelpoinenAsiassa oli poliisilaitoksen valituksesta arvioitavana, oliko A:n rikosylikonstaapelin viran tehtäväpiirin muuttamisessa kysymys työnantajan direktio-oikeuteen kuuluvasta ratkaisusta, johon ei saanut HOL 6 §:n 2 momentti huomioon ottaen hakea muutosta valittamalla. Kun arvioitiin ratkaisun valituskelpoisuutta, oli otettava huomioon muutoksen vaikutukset A:n virkamiesoikeudelliseen asemaan ja etuihin. Muutos ei ollut merkinnyt viran sijoituspaikkakunnan muuttumista. - Uutiset
25.11.2022 10.08
Hallinto-oikeus ei tutkinut lakimiehen valinnasta tehtyä valitustaValituksen mukaan mm. täysin kokematon vuonna 2020 oikeustieteen maisteriksi valmistunut nainen oli syrjäyttänyt vuonna 1984 valmistuneen miehen. (Ei lainvoim. 25.11.2022) - Uutiset
24.11.2022 17.30
Valtioneuvosto hyväksyi valtion virkamiesten matkakustannusten korvausten tarkistamisesta tehdyn virkaehtosopimuksen 1.1-31.12.2023 väliseksi ajaksiValtioneuvosto hyväksyi torstaina 24.11. valtion virkamiesten matkakustannusten korvausten tarkistamisesta tehdyn virkaehtosopimuksen ja päätti alistaa sen eduskunnan valtiovarainvaliokunnan hyväksyttäväksi (RV). - Uutiset
22.11.2022 16.00
Hovioikeus: Yhdenvertaisuus poliisilaitoksen päällikkövirkojen virkavalinnoissaA vaati yhdenvertaisuuslain mukaisena hyvityksenä 65.000 euroa, mikä vaatimus perustui vaativuustason alennuksesta aiheutuneeseen laskennalliseen palkan menetykseen. Loukkauksen laatuun ja vakavuuteen nähden hovioikeus harkitsi oikeudenmukaiseksi hyvityksen määräksi 20.000 euroa. Hovioikeudessa oli kysymys siitä, oliko A:ta syrjitty organisaatiouudistuksessa hänen terveydentilansa ja vammaisuutensa perusteella. Arvioitavana oli, oliko A esittänyt riittävän selvityksen syrjintäväitteensä tueksi siten, että asiassa voitiin objektiivisesti arvioituna perustellusti olettaa, että syrjinnän kieltoa oli rikottu. Syrjintäolettaman syntyessä arvioitavaksi tuli vielä se, oliko Poliisihallitus kyennyt osoittamaan, ettei kieltoa ollut rikottu. (Vailla lainvoimaa 22.11.2022) - Uutiset
17.11.2022 9.52
Apulaisoikeuskanslerin sijaisen käsitys: Käräjäoikeuden laiminlyönti ilmoittaa viranhaltijaa koskevasta rikostuomiostaApulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi Pohjois-Savon käräjäoikeudessa käräjätuomarina toimineen henkilön tietoon käsityksensä tämän menettelyn virheellisyydestä. Käräjätuomari oli tuominnut kunnallisen viranhaltijan rikoksista, mutta ei ollut laissa edellytetyin tavoin ilmoittanut ratkaisustaan viranhaltijan työnantajalle, oikeuskanslerille ja eduskunnan oikeusasiamiehelle. Käräjätuomarin laiminlyönti tuli oikeuskanslerin tietoon hovioikeuden ilmoituksella. - Uutiset
14.11.2022 11.40
KHO: Poliisilaitoksella oli hyväksyttävä syy puuttua julkisuudessa kannanottoja esittäneen poliisimiehen toimintaan virkamiesoikeudellisin keinoinVirkamiesoikeudellisten seuraamusten perusteena olivat olleet pääasiassa poliisimiehen sosiaalisessa mediassa, sanomalehtikolumnissa sekä televisioesiintymisen aikana esittämät kannanotot. KHO katsoi, että Pohjanmaan poliisilaitos voinut antaa A:lle kaksi kirjallista varoitusta sekä erottaa hänet virantoimituksesta yhden kuukauden määräajaksi sillä perusteella, että A:n oli katsottu toimineen poliisimiehen käyttäytymisvelvollisuuden vastaisesti. Seuraamuksia pidettiin tekojen moitittavuuteen nähden hallinto-oikeudellisen suhteellisuusperiaatteen ja sananvapauden rajoittamisen oikeasuhtaisuusvaatimuksen mukaisina. - Uutiset
11.11.2022 11.53
Vierashuoneessa OTT Matti Muukkonen: Kohti julkisen hallinnon oikeutta – palvelussuhdesääntelyn uudistamistarpeestaAjatus yhteisestä kaikkia julkisen hallinnon viranhaltijoita koskevasta sääntelystä liittyy laajemmin viime vuosina pohtimaani ja väläyksenomaisesti aina välillä markkinoimaani ajatukseen siitä, kuinka arvioni mukaan julkista hallintoa koskeva sääntelymme selkeytyisi eräällä toimella merkittävästi. Näkemykseni mukaan olisi perusteltua pohtia julkisesta hallinnosta annetun lain säätämistä ikään kuin perustuslain konkretisaatioksi, kirjoittaa OTT, julkisoikeuden dosentti Matti Muukkonen Edilexin Vierashuoneessa ja Lakikirjaston referee-artikkelissa. - Uutiset
8.11.2022 11.16
Hallinto-oikeus: Vaikka rikoskomisarion virantäyttömenettely ei ollut täyttänyt kaikilta osin asianmukaisen ansiovertailun edellytyksiä, päätöksen lopputulos ei ollut lainvastainenNimitysmuistiossa varsin tasaväkisiksi hakijoiksi todettujen virkaan nimitetyn ja valittajan välisessä viimeisessä vertailuvaiheessa oli arvioitu virkaan nimitetyn rajat ylittävän rikollisuuden tutkinnanjohtajana verkostoituneen valtakunnallisesti siten, että ---. Nimitysmuistiossa ei ollut arvioitu valittajan verkostoitumista, eikä valittajan ansioita tältä osin ollut verrattu virkaan nimitetyn osalta todettuihin ansioihin. HAO katsoi, että menettely ei ollut täyttänyt tältä osin asianmukaisen ansiovertailun edellytyksiä. Nimitysmuistiosta oli kuitenkin kokonaisuutena pääteltävissä, että suurin painoarvo valittajan ja virkaan nimitetyn välisessä lopullisessa vertailussa oli annettu virkaan nimitetyn salaisten pakkokeinojen hallinnalle,---. Tähän nähden HAO katsoi, että valittajan vastaselityksessään omasta verkostoitumisestaan ilmoittama ei osoittanut valittajan olleen ansioituneempi kysymyksessä olevaan virkaan kuin virkaan nimitetty henkilö. (Ei lainvoim. 8.11.2022) - Uutiset
7.11.2022 11.30
Hallinto-oikeus hylkäsi tarkastajan virkavalinnasta tehdyn naispuolisen hakijan valituksen - kaikki hakemukset oli luettu - ei syrjintää iänkään perusteellaVirkoihin oli ollut yli 300 hakijaa. Tällaisessa tilanteessa työnantajan ei voitu edellyttää esittävän yksityiskohtaista keskinäistä ansiovertailua kaikista hakijoista. HAO:lla ei ollut aihetta kyseenalaistaa Digi- ja väestötietoviraston (DVV) ilmoitusta siitä, että kaikki hakemukset oli luettu. DVV oli voinut valita haastatteluun kutsuttavat henkilöt hakijoiden hakemuksissaan antamien tietojen perusteella painottaen viran tehtävien kannalta merkityksellistä työkokemusta. Asiassa ei ollut ilmennyt, että haastateltavia valittaessa olisi menetelty valittajaa kohtaan epätasapuolisesti. Tasa-arvolaissa tarkoitettua syrjintäolettamaa ei ollut syntynyt. Kun otettiin huomioon, että haastateltavissa oli ollut eri ikäryhmiin kuuluvia hakijoita, sekä valittajan hakemuksesta ilmenevästä työhistorian luonteesta todettu, HAO katsoi, ettei asiassa ollut syntynyt myöskään yhdenvertaisuuslaissa tarkoitettua syrjintäolettamaa iän perusteella. DVV oli päättäessään kokonaisarvion perusteella nimittää tarkastajan virkaan A:n tehnyt päätöksensä harkintavaltansa rajoissa. Päätös ei ollut valittajan esittämillä perusteilla yleiset virkanimitysperusteet sisältävän PL 125 §:n 2 momentin eikä tasa-arvolain, yhdenvertaisuuslain tai hallintolain vastainen. (Ei lainvoim. 7.11.2022) - Uutiset
4.11.2022 11.00
Hallinto-oikeus: Poliisihallitus ei osoittanut, että virkaan nimitetyn valinta olisi johtunut muusta seikasta kuin hänen iästäänNimityspäätöksen mukaan virkaan nimitetyllä oli arvioitu olevan tehtävän edellyttämät hyvät yhteistyö-, vuorovaikutus- ja organisointitaidot. Nimitysmuistiossa tai muissakaan asiakirjoissa ei ollut arvioitu valittajan vastaavia ominaisuuksia, eikä HAO:lle ollut esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella hakijoiden näitä ominaisuuksia tai soveltuvuutta virkaan olisi arvioitu. HAO katsoi, ettei Poliisihallitus ollut osoittanut, että virkaan nimitetyn valinta olisi johtunut muusta seikasta kuin hänen iästään. Poliisihallituksen menettelyä ylitarkastajan viran täyttämisessä oli pidettävä yhdenvertaisuuslain 8 §:ssä tarkoitettuna kiellettynä syrjintänä. Valituksenalainen päätös oli siten kumottava ja asia oli palautettava Poliisihallitukselle uudelleen käsiteltäväksi. (Ei lainvoim. 4.11.2022) - Uutiset
4.11.2022 9.47
Pääministerin menettely vapaa-ajalla: Oikeuskanslerilla ei ole aihetta epäillä pääministeriä lainvastaisesta menettelystä ministerin virkatoimessa tai virkavelvollisuuden laiminlyömisestäOikeuskansleri on antanut ratkaisunsa kanteluihin, joissa arvosteltiin pääministeri Sanna Marinin toimintaa vapaa-ajallaan. Ratkaisussa kerrotun perusteella oikeuskanslerilla ei ole aihetta epäillä pääministeriä lainvastaisesta menettelystä ministerin virkatoimessa tai virkavelvollisuuden laiminlyömisestä. - Uutiset
28.10.2022 10.27
Hovioikeus: Verohallinto ei syrjinyt miespuolista hakijaaKun kantaja ei ollut näyttänyt olleensa ansioituneempi kuin verotarkastajan virkaan valitut, eikä valinnan voitu muutenkaan katsoa johtuneen sukupuoleen liittyvästä syystä, kanne oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 28.10.2022) - Uutiset
19.10.2022 16.00
Apulaisoikeuskansleri: AVI:sta virkavapaalla ollut määräaikainen STM:n valvontajohtaja oli ollut esteellinen käsittelemään ja ratkaisemaan hallintokantelua, jossa oli arvosteltu AVI:n vuonna 2020 tekemää työsuojelutarkastusta sairaanhoitopiiriinAsiaa kokonaisuutena arvioiden apulaisoikeuskansleri katsoi, että asiassa mainittujen näkökohtien johdosta syntyvää perusteltua epäilyä valvontajohtajan objektiivisesta puolueettomuudesta ei ollut mahdollista sulkea pois. Valvontajohtaja oli näin ollen hallintolaissa säädetyn ns. yleislausekejääviyden perusteella ollut esteellinen käsittelemään ja ratkaisemaan hallintokantelua, jossa oli arvosteltu aluehallintoviraston vuonna 2020 tekemää työsuojelutarkastusta sairaanhoitopiiriin. Valvontajohtajan olisi tullut oma-aloitteisesti pidättäytyä asian käsittelystä. Apulaisoikeuskansleri otti valvontajohtajan menettelyn moitittavuutta arvioidessaan kuitenkin huomioon ajallisen etäisyyden eli sen, että kyseinen aluehallintoviraston työsuojelutarkastus oli tehty 2,5 vuotta sen jälkeen, kun valvontajohtaja oli jo siirtynyt ministeriön palvelukseen. - Uutiset
14.10.2022 11.45
Hovioikeus tuomitsi totuudenvastaisia merkintöjä Tuomas-järjestelmään merkinneen käräjäsihteerin sakkoihin ja viralta pantavaksiVastaaja oli asiassa kuvatuin tavoin tahallaan rikkonut virkavelvollisuutensa tekemällä totuudenvastaisia merkintöjä Tuomas-järjestelmään useissa asioissa, joissa hän oli itse ollut vastaajana. Väärien merkintöjen tekemisen johdosta häntä koskevien velkomusasioiden käsittely oli viivästynyt. Kysymys oli ollut yhdeksästä asiasta, joita koskevat yksittäiset totuudenvastaiset merkinnät vastaaja oli tehnyt noin kahden ja puolen kuukauden aikana. HO katsoi, että vastaajan menettelyä kokonaisuutena arvioitaessa oli kysymys niin merkittävästä luottamuksen ja osaamisen väärinkäyttämisestä hänen virkatehtäviensä ydinalueella, että hänen syykseen luettu virkavelvollisuuden rikkominen osoitti hänet ilmeisen sopimattomaksi käräjäsihteerin tehtävään. Vastaaja oli siten tuomittava viralta pantavaksi RL 40 luvun 9 §:n 2 momentin nojalla. (Vailla lainvoimaa 14.10.2022) - Uutiset
10.10.2022 11.00
EIT: Puolan korkeimman oikeuden kurinpitojaoston kurinpitotoimilla loukattiin tuomarin oikeuksiaEIT:n 1. jaosto katsoi, että muun muassa oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin ja yksityis- ja perhe-elämän kunnioittamiseen oli rikottu. - Uutiset
19.9.2022 9.00
Lahjuksen ottaminen - hovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden tuomion perustelutPaloesimiehen ja 1.11.2016 lukien kalustoesimiehen viransijaisena pelastuslaitoksella työskennellyt vastaaja oli 28.1.2015-28.11.2018 ottanut vastaan matkalahjakortteja yhteensä 5.300 euron arvosta. HO ei muuttanut KO:n tuomiota, jolla vastaaja oli tuomittu lahjuksen ottamisesta 60 päivän ehdolliseen vankeusrangaistukseen. Vaatimus viraltapanosta oli hylätty. (19.9.2022) - Uutiset
12.9.2022 15.04
Helsingin hovioikeus antoi määräaikaiselle hovioikeudenneuvokselle varoituksen hänen Twitterissä käymänsä keskustelun johdostaMääräaikaiselle hovioikeudenneuvokselle annettiin maanantaina 12.9. kirjallinen varoitus hänen Twitterissä 2.8.2022 käymänsä keskustelun johdosta. Hovioikeuden presidentti Asko Välimaa katsoi päätöksessään, että hovioikeudenneuvoksen Twitterissä julkaisemat toiseen henkilöön kohdistuvat viestit olivat olleet varsin jyrkkiä ja häntä halventaviksi ja loukkaaviksi katsottavia ja siten epäasianmukaisia ja sopimattomia. - Uutiset
8.9.2022 14.56
Valtion henkilöstön työtapaturmasuoja laajenee etätyössäHallitus ehdottaa säädettäväksi uutta lakia, jonka mukaan valtion henkilöstön etätyössä sattuneet työtapaturmat korvattaisiin nykyistä laajemmin. Korvattavan etätyötapaturman tulee liittyä työntekoon tai työnteon vuoksi tehtävään siirtymiseen. Hallitus antoi esityksensä eduskunnalle torstaina 8. syyskuuta. Lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2023 alusta. - Uutiset
2.9.2022 11.00
Hovioikeus tuomitsi revolveriaan käräjäoikeudessa esitelleen käräjätuomarin tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta, ampuma-aserikoksesta ja virka-aseman väärinkäyttämisestä 65 ps rangaistukseenVastaajan omistama revolveri tuomittiin valtiolle menetetyksi. Viraltapanoa koskeva vaatimus hylättiin perusteettomana. (Vailla lainvoimaa 2.9.2022) - Uutiset
1.9.2022 16.06
Ei-julkiset rekrytoinnit mahdollistettaisiin jatkossa eräisiin suojelupoliisin, keskusrikospoliisin ja paikallispoliisin tehtäviin Suojelupoliisin tietyt virat voitaisiin jatkossa täyttää ilman julkista rekrytointia, jos tehtävän luonne niin välttämättä edellyttää. Vastaavasti voitaisiin menetellä myös tiettyjen keskusrikospoliisin ja paikallispoliisin virkojen rekrytoinneissa. Ei-julkinen menettely koskisi ainoastaan niitä suojelupoliisin virkoja, joissa olisi erityinen tarve suojata tehtävää ja sen hoitajan henkilöllisyyttä alusta lukien. Myös keskusrikospoliisin ja paikallispoliisin virka tai virkasuhde, jossa tehtäviin kuuluu tietolähdetoiminta-, valeosto-, peitetoiminta- tai todistajansuojelutehtäviä, voitaisiin täyttää ilman julkista hakuprosessia, jos tehtävän luonne sitä välttämättä edellyttää. - Uutiset
30.8.2022 11.30
Oikeuskansleri kiinnitti työ- ja elinkeinoministeriön huomiota vastaisen varalle virkamiehen ja esittelijän vastuuta koskeviin säännöksiin ja esittelijän tavoitettavuutta ja läsnäoloa koskevien ohjeiden noudattamiseenOikeuskansleri tutki ministeriön menettelyn omasta aloitteestaan. - Uutiset
28.7.2022 14.00
Hallinto-oikeus: Aamuvuoroista myöhästyneelle vanginvartijalle oli voitu antaa kirjallinen varoitus virkavelvollisuuksien laiminlyönnistäKun otettiin huomioon valittajan työtehtävät ja se, että valittaja oli suullisen huomautuksen saatuaan edelleen myöhästynyt useamman kerran, kirjallista varoitusta ei voitu pitää kohtuuttomana seurauksena. Työnantajan ei ollut katsottava kohdelleen valittajaa tasapuolisen kohtelun vaatimuksen vastaisesti yksistään sen vuoksi, että valittajan mukaan jotkut työntekijät olivat myöhästyneet ilman, että heidän kohdallaan oli ryhdytty toimenpiteisiin. (Ei lainvoim. 28.7.2022) - Uutiset
19.7.2022 14.00
Oikeusasiamies: Virkamiehen kirjoituksen poistamisella OM-intranetin keskustelupalstalta ei loukattu sananvapauttaKantelija pyysi tutkimaan Rikosseuraamuslaitoksen Keskushallintoyksikön menettelyä asiassa, jossa oli kyse kantelijan kirjoituksen (kohta 2.1) poistamisesta OM-intranetin keskustelupalstalta palstan sääntöjen perusteella. Kantelijan mielestä Rikosseuraamuslaitos ja sen moderointiryhmä käyttävät asemaansa väärin ja rajoittavat työntekijöidensä sananvapautta sensuroimalla etenkin Rikosseuraamuslaitoksen johtoa arvostelevia tekstejä. OA piti kantelijan kirjoituksen poistamista välttämättömyyden ja oikeasuhtaisuuden näkökulmasta jossain määrin kritiikille alttiina toimenpiteenä. OA ei kuitenkaan katsonut moderointiryhmän menettelyllään loukanneen kantelijan sananvapautta. OA otti asian arvioinnissa huomioon sen, ettei kantelijalle ollut aiheutunut asiasta muunlaista seuraamusta. OA saattoi asiassa (kohdassa 3.4) esittämänsä käsitykset Rikosseuraamuslaitoksen moderointiryhmän tietoon. - Uutiset
17.6.2022 11.20
KHO: Valtioneuvoston kanslialla oli peruste nimittää henkilö 5 vuoden määräajaksi valtioneuvoston kanslian yhteydessä toimivan tilannekeskuksen tilannekuvapäivystäjän virkaanKun otettiin huomioon tilannekuvapäivystäjän tehtävän erityispiirteet, turvallisuusympäristössä tapahtuvien muutosten vaikutus viranhoidossa tarvittavaan asiantuntemukseen sekä tilannekeskuksen strateginen merkitys ylimmän valtionjohdon päätöksenteossa, valtioneuvoston kanslialla katsottiin olleen virkamieslain 9 §:n 2 momentin mukainen viran luonteeseen ja viraston toimintaan liittyvä perusteltu syy määräaikaiselle nimitykselle. HAO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
13.6.2022 14.35
HAO:n päätös johtavan veroasiantuntijan virkavalinnasta ja oikeudenkäynnin viivästymisestäNimityspäätöksen perustelujen mukaan valinnassa oli painotettu vahvaa arvonlisäverotuksen tuntemusta, vahvaa kehittämisotetta, valmentavaa ja innostavaa työskentelyotetta, erinomaisia yhteistyö-, vuorovaikutus- ja verkostoitumistaitoja sekä asiakaspalveluhenkisyyttä. HAO hylkäsi tehtävään hakeneen valittajan valituksen ja valittajan oikeudenkäyntikulu vaatimuksen. HAO määräsi Valtiokonttorin maksamaan valtion varoista valittajalle hyvitystä oikeudenkäynnin viivästymisestä 1 500 euroa ja hyvitysvaatimuksen esittämisestä aiheutuneet kulut 100 euroa. HAO hylkäsi hyvityksen korotettuna maksamista koskevan vaatimuksen. (Ei lainvoim. 13.6.2022) - Uutiset
13.5.2022 14.00
Lakiehdotus valtion henkilöstön työtapaturmasuojan laajentamisesta etätyössä lausunnoilla 1. heinäkuuta 2022 saakkaLaissa laajennettaisiin valtion henkilöstön etätyössä sattuneiden tapaturmien korvaamista. - Uutiset
12.5.2022 16.00
Ylimmän johdon karenssiaika pitenee maksimissaan vuoteen – virkamieslain muutokset voimaan kesäkuussa 2022Valtionhallinnon keskeisissä ylimmän johdon tehtävissä ja Puolustusvoimien tietyissä ylemmän johdon tehtävissä toimiville voidaan jatkossa asettaa enintään vuoden karenssi. Lisäksi laki mahdollistaa ministerien erityisavustajien sidonnaisuuksien selvittämisen. Myös määräaikaiseen virkasuhteeseen nimitetyn virkamiehen vakinaistamiseen ja virkamiehen lakisääteiseen muutosturvaan tulee muutoksia. Valtioneuvosto esittää, että tasavallan presidentti vahvistaa lainmuutokset tulemaan voimaan 1. kesäkuuta 2022 alkaen. - Uutiset
22.4.2022 10.30
Hallinto-oikeus: Kihlakunnanulosottomiehelle oli maksettava hänelle perehdytysjaksolta suorittamatta jääneet perimispalkkiotHAO kumosi Varsinais-Suomen ulosottoviraston johtavan kihlakunnanvoudin päätöksen ja siirsi asian Ulosottolaitokselle uudelleen käsiteltäväksi. Valittajalla oli maksettava hänelle perehdytysjaksolta 12.2.–25.3.2018 suorittamatta jääneet perimispalkkiot asiassa sovellettavan kihlakunnanulosottomiesten palkkausta koskevan tarkentavan virkaehtosopimuksen 9 §:ssä määrättyjen perusteiden mukaisesti korkolain 4 §:n 1 momentissa säädettyine viivästyskorkoineen korkolain 5 §:n 1 momentissa tarkoitetusta ajankohdasta lukien. (Ei lainvoim. 22.4.2022) - Uutiset
22.4.2022 10.00
Hallitus esittää muutoksia valtion virkamieslakiin – muutokset koskevat sairauden todistamista ja työehtodirektiivin vaatimuksiaNykyisen kolmen vuorokauden sijasta virkamies voisi todistaa sairautensa enintään viiden vuorokauden ajalta myös muulla työnantajan hyväksymällä tavalla kuin esimerkiksi lääkärintodistuksella. Vastaava sairauden todistamiseen liittyvä lievennys on voimassa koronaviruksen aiheuttamien sairauspoissaolojen kohdalla, mutta lakiehdotuksella se laajenisi kaikkia sairauspoissaoloja koskevaksi. Hallitus antoi esityksensä eduskunnalle valtion virkamieslakiin ja Suomen Pankin virkamiehistä annettuun lakiin torstaina 21.4. Lakien olisi tarkoitus tulla voimaan 1. elokuuta 2022. - Uutiset
22.4.2022 8.19
Apulaisoikeuskansleri: Oikeusministeriön tulisi harkita yhteistä ohjeistusta valtionhallinnon virkamiesten virkatehtävien hoitamiseksi tarvittavan tunnistusvälineen hankkimisesta koituvien kulujen korvaamisestaKantelussaan Kanta-Hämeen käräjäoikeuden haastemies piti perusteettomana työnantajansa vaatimusta henkilötodistuksen hankkimisesta omalla kustannuksella virkamerkin hakemiseksi. - Uutiset
20.4.2022 14.00
Apulaisoikeuskansleri: Julkisuuslain tulkinnanvaraisuus ja virkavastuu - Uutiset
11.4.2022 11.30
Hallinto-oikeus: Virkamiehelle ei voitu antaa varoitustaValtiokonttori oli katsonut mm. valittajan esittäneen toistuvia uhkavaatimuksia työnantajaa tai työnantajan edustajaa kohtaan ja käyttäytyneen täten epäasiallisesti sekä Valtiokonttorin hyvän työkäyttäytymisen periaatteiden vastaisesti. HAO katsoi mm., että tapauksen oloissa valittajan menettelyä ei voitu siinäkään tapauksessa, että hän olisi kieltäytyessään keskustelemasta B:n kanssa sanonut keskustelevansa tämän kanssa jatkossa vain tuomioistuimessa, pitää siinä määrin epäasiallisena, että varoituksen antaminen olisi ollut oikeasuhtainen toimenpide valittajan menettelyn moitittavuuteen nähden. Asiassa kuvatuissa oloissa varoituksen antamista valittajalle oli myös hänen menettelyään 10.10.2019 kokonaisuutena arvioiden pidettävä kohtuuttomana. Valituksenalainen Valtiokonttorin päätös oli kumottava. Asiassa annettuun ratkaisuun nähden olisi ollut kohtuutonta, että valittaja olisi joutunut pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. Valtiokonttori oli näin ollen valittajan vaatimus enemmälti hyläten velvoitettava korvaamaan valittajan kohtuullisina pidettävät oikeudenkäyntikulut HAO:ssa 14 634,98 eurolla laillisine viivästyskorkoineen. (Julkaisematon. Ei lainvoim.11.4.2022) - Uutiset
21.3.2022 14.00
Hovioikeuskin katsoi ilmasotakoulun johtajan syyllistyneen virka-aseman väärinkäyttämiseen - pyrki järjestämään ilmavoimien lentoreserviupseerikurssi 93:lle hakeneelle läheiselleen uusintatestinHO päätyi KO:n tavoin siihen johtopäätökseen, että vastaajan menettelyssä oli ollut kyse kurssivalintoihin liittyvän päätöksenteon valmistelusta, vaikka läheisen uusintatestin järjestämiseen ei ollut lopulta päädytty. Vastaajan menettely oli ollut niin kiinteässä yhteydessä Ilmasotakoulun johtajan viranhoitoon, että valintakokeen oikeellisuuden ja uusintatestauksen mahdollisuuden selvittämisen oli katsottava tapahtuneen virkaa toimitettaessa. (Vailla lainvoimaa 21.3.2022) - Uutiset
25.2.2022 11.00
Hallinto-oikeus: Hovioikeuden presidentti oli tehnyt nimityspäätöksensä harkintavaltansa rajoissa - lähes kahden vuoden käsittely hallinto-oikeudessa ei loukannut oikeutta oikeudenkäyntiin kohtuullisen ajan kuluessaPäätös ylivirastomestarin nimittämisestä ei ollut lainvastainen. Asian käsittelyn ei voitu katsoa viivästyneen siten, että viivästyminen olisi loukannut valittajan oikeutta oikeudenkäyntiin kohtuullisen ajan kuluessa. (Ei lainvoim. 25.2.2022. Julkaisematon) - Uutiset
24.2.2022 13.00
Hallinto-oikeus: Kiihottamisesta kansanryhmää vastaan tuomittu poliisivankilan vartija oli voitu irtisanoa ja pidättää välittömästi virantoimituksestaPoliisilaitoksen päätöksen mukaan KO oli 15.10.2020 tuominnut valittajan kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Tuomion perusteella poliisilaitos oli katsonut valittajan rikkoneen valtion virkamieslain 14 §:n 2 momentissa asetettua velvollisuutta käyttäytyä asemansa ja tehtäviensä edellyttämällä tavalla. Tuomio sekä valittajan aiemmin saamat kaksi varoitusta huomioon ottaen poliisilaitos oli katsonut valittajan soveltumattomaksi poliisilaitoksen vartijan tehtävään. Valittaja vaati HAO:ssa päätöksen kumoamista. Toissijaisesti valittaja vaati irtisanomisen lieventämistä varoitukseksi. HAO hylkäsi valituksen ja oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevan vaatimuksen. (Ei lainvoim. 24.2.2022. Julkaisematon.) - Uutiset
23.2.2022 14.30
Hallinto-oikeus: Rannikkolaivaston komentaja oli voinut päätyä seuraamusharkinnassaan pursimiehen määräaikaiseen virantoimituksesta erottamiseen - asiaa oli ennen päätöksen antamista selvitetty hallintolain edellyttämällä tavalla riittävästiAsiassa lausuttu ja tapahtumista kokonaisuutena saatu selvitys huomioon ottaen asiaa oli ennen päätöksen antamista selvitetty hallintolain edellyttämällä tavalla riittävästi. Määräaikaisen erottamisen lainmukaisuuden osalta HAO totesi, että valittajalle oli tapahtumapäivään 9.7.2020 nähden alle kymmenen kuukautta aiemmin annettu kirjallinen varoitus toisen sotilaan lievästä pahoinpitelystä. Tämä oli voitu ottaa huomioon harkittaessa seuraamusta päivän tapahtumista. Valittajan käytös tapahtumapäivänä oli ollut vähintäänkin epäasiallista ja se oli voitu tulkita tilanteessa jopa aggressiiviseksi. Tässä tilanteessa Rannikkolaivaston komentaja oli voinut valittajan käytös ja erityisesti harkinnassa vaikuttava muihin sotilaisiin kohdistuvan epäasiallisen aggressiivisen käytöksen toistuvuus huomioon ottaen katsoa, ettei varoitusta ollut pidettävä riittävänä seuraamuksena ja päätyä seuraamusharkinnassaan määräaikaiseen virantoimituksesta erottamiseen. Seuraamuksena 2 kuukauden määräaikaista erottamista ei ollut pidettävä kohtuuttomana. Päätöksen muuttamiseen ei ollut syytä. (Ei lainvoim. 23.2.2022. Julkaisematon.) - Uutiset
18.2.2022 7.30
Wc- ja pesutiloissa asioineita henkilöitä kuvanneen miehen seksuaalirikostuomio lieveni hovioikeudessa - asiassa ei ilmennyt perusteita arvioida miehen olevan ilmeisen sopimaton olemaan virkamiehenäHO katsoi tuomiossaan vastaajan syyllistyneen kolmessa syytekohdassa törkeän lapsen seksuaalisen hyväksikäytön asemesta lievempään lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön, koska tekoja ei ollut pidettävä kokonaisuutena arvostellen törkeinä. HO otti teoista tuomittavaa rangaistusta lieventävinä seikkoina huomioon, että vastaaja oli pyrkinyt edistämään rikostensa selvittämistä ja sen, että hän oli hakeutunut hoitoon. HO tuomitsi vastaajan hänen syykseen luetuista rikoksista KO:n tuomitseman 2 vuoden 6 kuukauden ehdottoman vankeusrangaistuksen asemasta yhteiseen 1 vuoden 2 kuukauden vankeusrangaistukseen. Vankeusrangaistus määrättiin ehdolliseksi, koska vastaajaa ei ollut aikaisemmin tuomittu vankeusrangaistukseen eikä hänen syykseen luettujen rikosten vakavuus tai hänen rikoksista ilmenevä syyllisyytensä muuta edellyttäneet. Lisäksi KO:n tuomio viraltapanon osalta kumottiin, koska asiassa ei ollut ilmennyt perusteita arvioida vastaajan olevan ilmeisen sopimaton olemaan virkamiehenä. Rangaistuksen alenemisen vuoksi perustetta sotilasarvon menetetyksi tuomitsemiselle ei ollut. (Vailla lainvoimaa 18.2.2022) - Uutiset
15.2.2022 8.15
Valtion virkamieslakia ja Suomen Pankin virkamiehistä annettua lakia muutetaan - lausuntoja voi antaa 14.3.2022 saakkaEhdotetuilla muutoksilla pantaisiin täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi avoimista ja ennakoitavista työehdoista Euroopan unionissa. Virkamiehelle annettaisiin kirjallinen selvitys työnteon keskeisistä ehdoista. Lisäksi viranomaisen olisi osa-aikaisen tai määräaikaisen virkamiehen pyynnöstä annettava perusteltu vastaus mahdollisuudesta pidentää säännöllistä työaikaa tai nimityksen kestoaikaa. Jos työnantajalla on velvollisuus tarjota virkamiehelle työn edellyttämää koulutusta, sen olisi oltava virkamiehelle maksutonta ja sen olisi tapahduttava työaikana. Lisäksi valtion virkamiehen sairauden todistamista koskevaan säännökseen ehdotetaan muutoksia. Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. elokuuta 2022. - Uutiset
8.2.2022 8.49
Tutkimus: Kansainvälisiin lahjontatapauksiin puuttuminen on haastavaaLapin yliopiston tutkijaryhmä selvitti, miten ulkomaisen virkamiehen lahjontaa koskevia lahjusrikossäännöksiä on sovellettu oikeuskäytännössä. Tutkimus osoittaa, että kansainväliseen liiketoimintaan liittyvien lahjusrikostapausten oikeuskäsittelyyn kytkeytyy erilaisia rikoslainsäädännön kattavuuteen, säännösten muotoiluun, näytön saatavuuteen ja näyttökynnykseen liittyviä haasteita. - Uutiset
28.1.2022 13.08
Helsingin käräjäoikeus tuomitsi VTV:n entisen pääjohtajan ja hallintojohtajan sakkorangaistuksiinHelsingin käräjäoikeus tuomitsi perjantaina 28.1. antamallaan tuomiolla Tytti Tellervo Yli-Viikarin virkasuhteen päättymissopimusta koskevassa asiassa virka-aseman väärinkäyttämisestä 24.5.2016 ja lentopisteitä koskevassa asiassa virkavelvollisuuden rikkomisesta 13.3.2016–14.8.2020 sekä kavalluksesta 14.2.2018–14.8.2020 yhteiseen 80 päiväsakon sakkorangaistukseen. Asian saamaa julkisuutta ei Yli-Viikarin osalta pidetty rangaistusta kohtuullistavana seikkana. Koska Yli-Viikaria ei tuomittu vankeusrangaistukseen, hänen viraltapanonsa edellytykset eivät täyttyneet. (Huom! HHO korotti rangaistuksia.) - Uutiset
27.1.2022 11.50
Vierashuoneessa työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen: Hyvinvointialueen toteuttaminen on vaativa juridinen urakka - maallikot perusoikeuksien viidakossaAluevaalikeskusteluja on laajalti käyty siitä lähtökohdasta, että olisi jo olemassa jokin järjestelmä, mitä aletaan toteuttaa. Tällaista ei vielä ole vaan vähintään tämä vuosi menee pelkästään järjestäytymiseen sekä hallintosäännön ja toimintasuunnitelman tekemiseen. Lisäksi esimerkiksi tietojärjestelmien yhdenmukaistaminen tulee kestämään useita vuosia. Nykyisillä kunnilla ja kuntayhtymillä on myös tuhansia erilaisia sopimuksia, joiden osalta varmasti joudutaan hankaliin uudelleenneuvotteluihin. - Uutiset
25.1.2022 16.00
Työnantajan määräysten noudattamatta jättäminen ja epäasiallinen käyttäytyminen - hallinto-oikeus katsoi, että virkasuhteen irtisanomiselle oli ollut erityisen painava syyHAO katsoi, että vaikka osa virkasuhteen irtisanomisen perusteena olleista tapahtumista olisi yksittäisinä laiminlyönteinä sinänsä vähäisiä, viimeisimmän varoituksen jälkeen edelleen jatkunut valittajan toistuva työnantajan määräysten noudattamatta jättäminen ja epäasiallinen käyttäytyminen virkamiehenä työnantajan edustajaa kohtaan oli muodostanut kokonaisuudessaan valtion virkamieslain 25 §:n mukaisen erityisen painavan syyn valittajan virkasuhteen irtisanomiselle. Asiassa ei ollut tullut ilmi, että valittajan virkasuhde olisi irtisanottu hänen vuoksi. Asiassa ei ollut myöskään ilmennyt, että työnantaja olisi kohdellut valittajaa tasapuolisen kohtelun vaatimuksen vastaisesti. Asiassa todetuilla perusteilla valittajan virkasuhde oli voitu irtisanoa. Valitus oli siten hylättävä. - Uutiset
25.1.2022 13.03
Oikeuskansleri antoi ulkoministeriölle huomautuksen edustuston työsuhteisen henkilöstön käyttämisestä virkatehtävissäOikeuskansleri antoi ulkoministeriölle huomautuksen sen noudatettua pitkäkestoisesti ja vakiintuneesti selvästi lakiin perustumatonta menettelykäytäntöä. Edustustoissa on käytetty työsopimussuhteista paikalta palkattua henkilöstöä julkisen vallan käyttöä sisältävissä tehtävissä, jotka on nimenomaisesti laissa säädetty virkamiesten hoidettaviksi.