-
- Viranomaistoiminnan julkisuus
Viranomaistoiminnan julkisuus
- Uutiset
20.7.2022 12.15
Hallinto-oikeuden ratkaisu asiakirjajulkisuudestaAsiassa oli arvioitava, ovatko A:n pyytämät asiakirjat salassa pidettäviä sillä perusteella, että ne sisältävät WSP Finland Oy:n liikesalaisuuksia, ja onko A:lla oikeus saada pyytämänsä asiakirjat jokaiselle kuuluvan tietojensaantioikeuden nojalla. (Vailla lainvoimaa 20.7.2022) - Uutiset
21.6.2022 13.30
Tutkimus: Julkisen sektorin tietojen maksullisuus haittaa niiden käyttöä monin tavoinItä-Suomen yliopiston (UEF) johtama tutkijaryhmä selvitti julkisen sektorin tietojen maksullisuuden ja maksuttomuuden vaikutuksia. Tutkimuksen mukaan maksuilla näyttäisi olevan haitallisia vaikutuksia niin julkisen sektorin tietojen käyttöön kuin välillisesti perusoikeuksien toteutumiseen. Maksujen poistaminen ei kuitenkaan ratkaise tiedon jakamisen haasteita, vaan tarvitaan toimintamalli, jonka avulla julkisen sektorin tietojen jakamista ja sitä kautta käyttöä voitaisiin laajentaa. - Uutiset
16.6.2022 15.37
Hallituksen esitys: Avoimuusrekisteri lisäämään lobbauksen läpinäkyvyyttäHallitus esittää avoimuusrekisterilain säätämistä. Laki velvoittaisi yrityksiä, yhdistyksiä ja säätiöitä ilmoittamaan eduskuntaan ja ministeriöihin kohdistamastaan lobbauksesta. Avoimuusrekisterin tavoitteena on valmisteluun ja päätöksentekoon kohdistuvan vaikuttamisen läpinäkyvyyden parantaminen ja sitä kautta kansalaisten luottamuksen vahvistaminen. - Uutiset
16.5.2022 8.40
Lainsäädännön arviointineuvosto avoimuusrekisteristä: Rekisteröintivelvoitteen kiertäminen estettäväAvoimuusrekisterilakia koskevan lakiehdotuksen perusteella saa hyvän käsityksen asian taustasta, tavoitteista ja keskeisistä keinoista. Olennaiset vaikutuslajit on tunnistettu ja arvioitu. Lakiehdotuksessa tulisi tarkentaa yhteiskunnallisten vaikutusten arviointia ja avata tarkemmin vaikutuksiin liittyviä epävarmuuksia. Lakiehdotuksesta ei selviä riittävällä tavalla ehdotettavien soveltamisrajausten merkitys rekisterin luonteelle ja tavoitteille. Lakiehdotuksessa ei ole riittävästi arvioitu riskiä, että rekisteröintivelvoitetta kierretään, jolloin sääntelyn tavoitteita ei saavuteta. - Uutiset
26.4.2022 9.30
KHO:n kaksi ratkaisua työsuojeluilmoituksia koskevien tietojen antamisesta toimittajalleKHO:2022:50: Toimittaja oli 2.1.2020 pyytänyt Itä-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta tiedon siitä, kuinka paljon Kiteen kaupunkiin ja sen hallintopalveluosastoon kohdistuvia työsuojeluilmoituksia oli tehty 2010-luvulla. KHO katsoi, ettei salaamiselle ollut laillisia perusteita. Pelkkää lukumäärätietoa ei voitu pitää työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain 10 §:n 1 momentin perusteella salassa pidettävänä.
KHO:2022:51: Toimittaja oli 28.10.2019 pyytänyt Itä-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta tiedon siitä, oliko työsuojelun vastuualueella vireillä Kuopion kaupungin kaupunkisuunnitteluosastoon liittyvä kantelu. KHO katsoi, että AVI:n työsuojelun vastuualue oli voinut hylätä toimittajan tietopyynnön ilmoittamalla, että se ei anna tietoa siitä, oliko tiettyä nimettyä työnantajaa koskien vireillä työsyrjintää koskeva kantelu. - Uutiset
21.4.2022 11.35
Asianajaja Olli Hyvönen: Yhteishankintayksikkö ja julkisuuslakiHelsingin hallinto-oikeus antoi 7.1.2022 päätöksen KL-Kuntahankinnat Oy:tä koskeneessa tarjousasiakirjojen julkisuutta koskeneessa valitusasiassa (H42/2022; Dnro 21564/2020). - Uutiset
13.4.2022 12.42
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Asiakirjakopion maksullisuus - Uutiset
8.4.2022 15.30
KHO: Valvira ei ollut voinut esittämillään perusteilla kieltäytyä antamasta poliisille sen esitutkintaa varten pyytämiä tietoja nimetystä sairaanhoitajastaPoliisilaitoksen tietopyynnöllä oli ollut tarkoitus selvittää esitutkintaa varten, oliko Valviralla tietoja aiemmin tapahtuneista kyseistä henkilöä koskevista vastaavista epäilyistä kuin mistä tuossa esitutkinnassa oli ollut kysymys. Pyynnössä oli muun ohella todettu, että sairaanhoitajaa epäiltiin todennäköisin syin huumausainerikoksesta, pahoinpitelystä, varkaudesta ja näpistyksestä. Tietoja oli pyydetty poliisilain 4 luvun 2 §:n 1 momentin perusteella. Koska Valvira ei ole voinut esittämillään perusteilla kieltäytyä tiedon antamisesta, sen päätös oli kumottava ja asia palautettava sille uudelleen käsiteltäväksi. (Julkaisematon) - Uutiset
9.3.2022 12.40
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Tietopyyntö koskien potilasasiakirjojaKantelija arvosteli Sosterin menettelyä tietopyyntönsä käsittelyssä. Hän kertoi saaneensa pyyntönsä perusteella Sosterilta itseään koskevia potilasasiakirjoja, joissa oli häneltä peitettyä tietoa. Hän pyysi Sosterilta myös nämä tiedot ja sai 6.5.2021 kieltäytymistodistuksen, jossa viitattiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 11 §:n 1 momenttiin, mutta siitä ei käynyt ilmi, millä tavoin tiedon antaminen olisi vastoin erittäin tärkeää yleistä etua, hänen etuaan tai muutoin erittäin tärkeää yksityistä etua. Kieltäytymistodistuksessa todettiin, että hänellä oli oikeus saada asiasta kirjallinen viranomaisen päätös, jonka hän pyysi viipymättä. Valituskelpoinen päätös tehtiin 29.7.2021 eli sen saamiseen kului lähes 3 kuukautta. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen totesi, että asian käsittelyn viivästymisen syiksi tässä tapauksessa esitetyt perusteet eli lomat ja tietokatkokset eivät sinänsä oikeuttaneet poikkeamaan laissa säädettyjen määräaikojen noudattamisesta tai asian muusta asianmukaisesta käsittelemisestä, joskin ne voitiin yksittäisten virkamiesten menettelyn moitittavuutta arvioitaessa ottaa huomioon. Sosterissa oli menetelty virheellisesti, kun valituskelpoisen päätöksen antaminen asiassa viivästyi asiassa kerrotuin tavoin. Ratkaisussa ei otettu kantaa siihen, miten kantelijan tietopyyntö olisi tullut ratkaista ja olisiko tässä tapauksessa kaikki hänen pyytämänsä tiedot tullut luovuttaa. - Uutiset
1.3.2022 11.45
Hovioikeus kumosi luvan saaneelle oikeudenkäyntiavustajalle annetun varoituksen - todisteeksi nimetty kanteluasiakirjan luonnos ei ollut viranomaisten hallussa oleva asiakirja eikä siten salassa pidettävä asiakirjaValvontalautakunta oli todennut valittajan laiminlyöneen velvollisuutensa hoitaa huolellisesti saamansa tehtävän ja siten menetelleen luvan saaneita oikeudenkäyntiavustajia koskevien velvollisuuksien vastaisesti nimetessään todisteeksi ja toimittaessaan KO:lle asiakirjan, joka oli olennaiselta asiasisällöltään muistuttanut valvontalautakunnalle lähetettyä kantelukirjoitusta. Valvontalautakunta oli viitannut ratkaisussaan luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista annetun lain 8 §:n 1 momentin 6 kohtaan, asianajajista annetun lain 7 j §:n 3 momenttiin ja julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 6 kohtaan. HO totesi, että kanteluasiakirjan luonnos ei ollut ollut julkisuuslain 5 §:n 2 momentin tarkoittama viranomaisten hallussa oleva asiakirja eikä siten asianajajista annetun lain 7 j §:n 3 momentin ja julkisuuslain 24 §:n 6 kohdan mukaan salassa pidettävä asiakirja. Tältä osin valittajan ei voitu katsoa laiminlyöneen velvollisuuttaan hoitaa saamansa tehtävä huolellisesti ja siten menetelleen luvan saaneita oikeudenkäyntiavustajia koskevien velvollisuuksien vastaisesti. Valvontalautakunnan päätös oli näin ollen kumottava. (Vailla lainvoimaa 1.3.2022) - Uutiset
1.3.2022 8.28
Hallinto-oikeus: Kansallisen huoltovarmuuden ja poikkeusoloihin varautumisen turvaaminen olisi vaarantunut, mikäli kausityöntekijälistan tietosisältö olisi julkaistuHallinto-oikeus katsoi kuten maa- ja metsätalousministeriö, että kansallisen huoltovarmuuden ja poikkeusoloihin varautumisen turvaaminen olisi vaarantunut, mikäli mainittu tietosisältö olisi julkista. Kausityöntekijälista oli siis julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 8 kohdan perusteella salassa pidettävä. Tässä tilanteessa listan salassapidettävyyttä ei ollut tarpeen arvioida maa- ja metsätalousministeriön päätöksessä lisäksi mainitun saman momentin 20 kohdan kannalta eikä ministeriön lausunnossa viitatun 24 kohdan tai tietosuojalainsäädännön kannalta. (Vailla lainvoimaa 1.3.2022) - Uutiset
24.2.2022 7.59
Hallinto-oikeus: Tiitisen lista on julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 9 kohdan perusteella salassa pidettävä eikä salassapitoaika ole vielä kulunutSuojelupoliisi oli hylännyt yksityishenkilön tekemän tietopyynnön niin sanotusta Tiitisen listasta. Hallinto-oikeuden ratkaisukokoonpano perehtyi asiakirjaan suojelupoliisin tiloissa. Hallinto-oikeus hylkäsi yksityishenkilön valituksen. - Uutiset
19.1.2022 13.40
Apulaisoikeuskansleri: Kaupungin velvollisuus on huolehtia siitä, että sen palveluksessa olevat henkilöt ovat tietoisia julkisuuslain säännöksistäApulaisoikeuskansleri kiinnitti kahdessa eri ratkaisussa kaupungin huomiota julkisuuslain säännösten noudattamiseen tietopyyntöön vastaamisessa. - Uutiset
19.1.2022 8.28
Hallinto-oikeus palautti asian KL-Kuntahankinnat Oy:lle: Asianosaisena olleelle yhtiölle oli luovutettava julkiseen hankintaan liittyviä asiakirjojaMerkitystä asianosaisaseman arvioinnin kannalta ei ollut sillä, että Tieto Finland Oy ei ollut käyttänyt tehokkaasti muutoksenhakuoikeuttaan. Julkisuuslain näkökulmasta asianosaisaseman ei voitu katsoa poistuneen sen myötä, että ehdokas oli hankintayksikön päätöksellä suljettu pois menettelystä. Tieto Finland Oy:tä oli siten tullut pitää julkisuuslain 11 §:n 1 momentissa tarkoitettuna asianosaisena asiassa. Sikäli kuin KL-Kuntahankinnat Oy oli lausunnossaan vedonnut siihen, että tietopyyntö oli ollut poikkeuksellisen laaja ja yksilöimätön, hallinto-oikeus totesi, että tietopyyntö oli yksilöity koskemaan tietyn hankinnan hankinta-asiakirjoja, eikä se näin ollen ollut yksilöimätön. Asiakirjojen suuri määrä ei ole julkisuuslain mukainen peruste olla luovuttamatta pyydettyjä asiakirjoja. Pyydetyt asiakirjat sisältävät KL-Kuntahankinnat Oy:n mukaan muiden yhtiöiden liikesalaisuuksiksi katsottavia tietoja. Julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan nojalla asianosaisella ei lähtökohtaisesti ole julkisessa hankinnassa oikeutta toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin. Valituksenalainen päätös oli tämän vuoksi ja hallinto-oikeuden päätöksessä esitetyt perustelut huomioon ottaen kumottava ja asia palautettava KL-Kuntahankinnat Oy:lle uudelleen käsiteltäväksi sen arvioimiseksi, miltä osin pyydetyt asiakirjat voidaan luovuttaa Tieto Finland Oy:lle. (Vailla lainvoimaa 19.1.2022) - Uutiset
10.12.2021 8.18
OM: Kysely julkisuuslain toimivuudesta 4. helmikuuta 2022 saakkaOikeusministeriö selvittää kyselyllä, miten oikeus saada asiakirjoja ja tietoja viranomaiselta toteutuu käytännössä. Perustuslaissa turvatun julkisuusperiaatteen mukaan viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Tätä julkisuusperiaatetta toteutetaan käytännössä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain, niin kutsutun julkisuuslain, kautta. - Uutiset
3.12.2021 11.45
Vierashuoneessa OTT Satu Rantaeskola: Epäillyn toiminta jonkin tunnusmerkistön täyttävänä (ns. laiton toiminta) ei voisi saada menettelyllistä salassapidon suojaa rikosasiaa käsiteltäessä, vaikka toiminta sinänsä voisi kuulua salassapitokohdan piiriinKorkeimman hallinto-oikeuden 1.12.2021 antamassa ratkaisussa KHO 2021:170 on ollut kysymys rikoksesta epäillyn nimen julkisuudesta. Keskusrikospoliisille oli esitetty käräjäoikeuden käsittelyn alkamisen jälkeen asiakirjapyyntö, joka koski erästä järjestäytyneeseen rikollisryhmään liittyvää rikoskokonaisuutta. Keskusrikospoliisi teki tietopyyntöön osittain kielteisen ratkaisun ja salasi esitutkintapöytäkirjoista epäiltyjen nimet. Perusteena käytettiin sitä, että henkilöt kuuluvat rikollisryhmään, ja tämä tieto olisi salassa pidettävä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohdan mukaisena tietona henkilöiden elintavoista, osallistumisesta yhdistystoimintaan tai vapaa-ajan harrastuksista tai niihin verrattavana tietona. - Uutiset
2.12.2021 10.31
Ehdotus lakisääteisestä avoimuusrekisteristä eli lobbarirekisteristä lausunnoille 31. tammikuuta 2022 saakkaValtioneuvoston asettama parlamentaarinen ohjausryhmä ja asiantuntijatyöryhmä luovuttivat 2.12.2021 oikeusministerille ehdotuksensa uudesta avoimuusrekisterilaista. Niin kutsutun lobbarirekisterin tavoitteena on päätöksenteon läpinäkyvyyden parantaminen ja sitä kautta epäasiallisen vaikuttamisen torjunta. Rekisteristä löytyvillä tiedoilla kansalaiset sekä vaikuttamistoiminnan kohteet saisivat jatkossa kattavammin tietoa valtion tason päättäjiin vaikuttavista toimijoista sekä näiden intresseistä. - Uutiset
1.12.2021 11.40
KHO: KRP:n päätös olla luovuttamatta esitutkintapöytäkirjoja niiden rikoksesta epäillyn asemassa olevien henkilöiden nimien osalta, joiden poliisi epäili kuuluvan järjestäytyneeseen rikollisryhmään, oli lainvastainenAsiakirjajulkisuus – Esitutkintapöytäkirja – Rikoksesta epäilty – Epäilty kuuluminen järjestäytyneeseen rikollisryhmään – Salassa pidettävyys – Yksityiselämän suoja – Yksityiselämään liittyvät tiedot - Uutiset
18.11.2021 12.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Valviran menettely tietopyynnön käsittelyssäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Valviran ylilääkärin huomiota tietopyyntöjen käsittelyyn julkisuuslaissa edellytetyllä joutuisuudella. Hän saattoi lisäksi Valviran ja ylilääkärin tietoon näkemyksensä siitä, että tietopyynnön tekijälle asetetaan määräaika asian siirtämistä viranomaisen käsiteltäväksi koskevan pyynnön esittämiselle. - Uutiset
16.11.2021 13.30
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Poliisilaitos ei käsitellyt kantelijan asiakirjapyyntöä julkisuuslaissa edellytetyllä joutuisuudellaKantelija oli esittänyt poliisilaitokselle useita kysymyksiä, jotka poliisilaitos oli tulkinnut asiakirjapyynnöksi ja antanut niihin muutoksenhakukelpoisen päätöksen. Kantelija oli saanut vastauksen asiakirjapyyntöönsä vasta kanneltuaan asiasta oikeuskanslerille. Asiakirjapyynnön käsittelyyn oli kulunut aikaa noin kuusi viikkoa. Sitä ei ollut käsitelty viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa edellytetyllä joutuisuudella.