-
- Viranomaistoiminnan julkisuus
Viranomaistoiminnan julkisuus
- Uutiset
18.10.2023 11.03
Hovioikeus: Pro gradu -tutkielmaa voitiin pitää julkisuuslain 28 §:n 1 momentissa tarkoitettuna tieteellisenä tutkimuksena - hakijalle voitiin antaa tilaisuus perehtyä hakemuksen kohteena oleviin ihmiskauppaa tai törkeä ihmiskauppaa koskeviin tuomioihin myös siltä osin, kuin niihin sisältyi salassa pidettäviä tietojaHakemuksen kohteena olevat ratkaisut olivat hakemuksen ja sen liitteeksi oheistetun tutkimussuunnitelman perusteella tutkimuksen kannalta merkittäviä. Kun huomioon otettiin hakemuksen tarkoitus, hakijan tekemiksi ilmoittamansa suojatoimenpiteet, joita oli pidettävä tietosuojan näkökulmasta riittävinä, sekä se, että salassa pidettävät tiedot olivat muutettavissa siten, ettei asia eivätkä henkilöt olleet tapauksesta tunnistettavissa, hakijalle voitiin antaa tilaisuus perehtyä hakemuksen kohteena oleviin tuomioihin myös siltä osin, kuin niihin sisältyi salassa pidettäviä tietoja. (Vailla lainvoimaa 18.102023) - Uutiset
13.10.2023 13.25
Apulaisoikeusasiamies: Menettely sosiaalihuollon asiakastyössäKantelija arvosteli isänsä (synt. 1932) asiamiehenä kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen menettelyä mm. vammaispalvelulain mukaista henkilökohtaista apua koskevan hakemusasian käsittelyssä, perustelemisessa, neuvonnassa ja asioiden kirjaamisessa. Kantelijan mukaan viranhaltijat eivät olleet myöskään vastanneet kaikkiin yhteydenottoihin ja julkisuuslain mukaiseen tietopyyntöön. AOA saattoi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tietoon asiassa (kohdassa 3.2) esittämänsä käsityksen kaupungin sosiaalitoimen laiminlyönnistä tietopyyntöön vastaamisessa ja (kohdassa 3.3) yhteydenottoihin vastaamisessa. AOA kiinnitti huomiota myös asiassa (kohdassa 3.4) asiakasasioiden kirjaamisesta sanottuun. - Uutiset
3.10.2023 14.13
Hallinto-oikeus: AsiakirjajulkisuusHallintojohtaja ei ollut voinut valituksenalaisessa päätöksessä esitetyillä perusteilla kieltäytyä antamasta sopimuksen liitteitä 2 ja 3 X Oy:lle, koska niissä ei ollut kyse liikesalaisuuksista ottaen huomioon Y Oy:n asiassa esittämä. Valituksenalainen päätös oli tältä osin kumottava ja asia palautettava viranomaiselle uudelleen käsiteltäväksi.
Liitteen 1 osalta Y Oy oli ilmoittanut, että asiakirjasta ilmenevät hintatiedot ovat sen liikesalaisuuksia. Yhtiöllä oli myös objektiivisesti arvioiden salassapitointressi tarjoamiensa palveluiden hintatietojen osalta. Näin ollen sopimuksen liite 1, joka sisältää ainoastaan palvelusopimuksen hintatietoja, oli julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan nojalla salassa pidettävä asiakirja. (Vailla lainvoimaa 3.10.2023) - Uutiset
27.9.2023 14.13
HAO palkkatiedoista: Valittajalla oli oikeus saada tietopyynnössä pyydetyt tiedot sen jälkeen kun hallinto-oikeuden päätös oli saanut lainvoimanTietosuoja – Nimikirjalaki – Asiakirjajulkisuus – Henkilörekisteri – Käyttötarkoitus – Yksityinen käyttö – Asiakirjan antamistapa
Asiassa oli ratkaistavana kysymys siitä, oliko Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän (Kymsote) henkilöstöjohtaja voinut hylätä valittajan tietopyynnön, jolla valittaja oli pyytänyt saada itselleen omat ja tietopyynnöistä tarkemmin ilmenevän yhdeksän muun Tules-kirurgian ortopedin ja käsikirurgin palkkatiedot koostettuna. (Vailla lainvoimaa 27.9.2023) - Uutiset
4.9.2023 10.39
Oikeuskansleri: Tehtävään määräämismenettely ja julkisuusperiaatteen toteuttaminen ulkoministeriössäOikeuskansleri kiinnitti ulkoministeriön ja erityisesti ministeriön johdon ja tietohallinnon huomiota julkisuuslain ja tiedonhallintalain noudattamiseen. - Uutiset
31.8.2023 15.51
Tietojen luovuttaminen asianosaiselle kuvakaappauksena poliisin PATJA-järjestelmästä: Hallinto-oikeus kumosi päätöksen ja palautti asian Lounais-Suomen poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksiValittajalle oli luovutettu sähköisesti kaikki hänen pyytämänsä tutkinnan siirtämistä koskevat tiedot, jotka hallinto-oikeudelle toimitettujen kuvakaappausten perusteella ilmenevät PATJA-järjestelmästä. Asiassa olikin ratkaistavana kysymys siitä, olisiko tiedot tullut luovuttaa valittajalle hänen pyytämällään tavalla kuvakaappauksena. Julkisuuslaissa lähtökohtana on, että tiedot luovutetaan pyydetyllä tavalla. Pyynnöstä poikkeamisen syyn on oltava todellinen ja varsin painava, sillä kyse on perusoikeuden toteuttamisesta. Kyseisten tietojen luovuttamiselle kuvakaappauksena järjestelmästä ei osoitettu olleen julkisuuslaista johtuvaa estettä. Poliisilaitos ei ollut näin ollen voinut hylätä valittajan tietopyyntöä valituksenalaisessa päätöksessä todetuin perustein. (Vailla lainvoimaa 31.8.2023) - Uutiset
10.8.2023 12.11
Apulaisoikeuskansleri: Helsingin kaupungin menettely tiedustelun ja tietopyynnön käsittelemisessäApulaisoikeuskansleri kiinnitti Helsingin kaupungin huomiota julkisuuslain, tiedonhallintalain sekä hallintolain mukaisten palveluperiaatteen ja viranomaisen neuvontavelvollisuuden noudattamiseen. - Uutiset
9.8.2023 15.05
Oikeusasiamies: Maahanmuuttoviraston menettely asiakirjapyyntöön vastaamisessa määräajassa ja valitusosoituksen antamisessa – asianajajan oikeus saada päämiestään koskeva päätös sähköpostilla ennen sen todisteellista tiedoksiantoaAsiassa oli kysymys siitä, voiko viranomainen olla antamatta asianosaiselle tätä koskevaa muutoksenhakukelpoista päätöstä heti tämän pyytämällä tavalla sen vuoksi, että valitusajan alkamisen osoittamiseksi tarpeellista päätöksen todisteellista tiedoksiantoa kyseiselle asianosaiselle ei ole vielä saatu toimitettua. Oikeusasiamiehen tiedossa ei ole tätä kysymystä koskevaa oikeus- tai laillisuusvalvontakäytäntöä. - Uutiset
27.7.2023 8.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi keskussairaalan ylilääkärin kertoneen entisen puolisonsa salassa pidettäviä potilastietoja uudelle puolisolleen (ään.)Paljastaessaan uudelle puolisolleen virassaan tietoonsa saaman salassa pidettävän seikan entisen puolisonsa terveydentilasta vastaaja oli oikeudettomasti paljastanut tiedon, joka on viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1 momentin 25 kohdan nojalla salassa pidettävä. Siten vastaaja oli syyllistynyt virkasalaisuuden rikkomiseen (40 ps). HO harkitsi kärsimyskorvauksen kohtuulliseksi määräksi 600 euroa. Asiassa ei ollut perusteita ulottaa vahingonkorvausvastuuta osaksikaan työnantajalle, vaan vastaajan oli vastattava vahingosta yksin. (Vailla lainvoimaa 27.7.2023) - Uutiset
21.7.2023 16.00
Oikeuskansleri: Salassa pidettävien henkilötietojen paljastuminen diaari- ja ratkaisutietoja yhdisteltäessäOikeuskansleri antoi ratkaisun kanteluun, jonka mukaan Helsingin hallinto-oikeus oli luovuttanut valittajan nimen asiassa, jossa pseudonymisoitu ratkaisu oli julkaistu yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan verkkosivuilla. Lautakunnan julkaisemassa ratkaisussa kerrotut terveystiedot yhdistyivät näin tiettyyn henkilöön. Oikeuskanslerin näkemyksen mukaan hallinto-oikeuksissa olisi tietosuoja-asetuksesta johtuvien vaatimusten huomioon ottamiseksi ja samalla kantelusta ilmenevän kaltaisten tilanteiden ehkäisemiseksi hyvä arvioida tarkemmin tuomioiden perustelujen kirjoittamistapaa sekä sitä, mitä asiaryhmiä pidetään lähtökohtaisesti diaarijulkisina. Oikeuskansleri totesi, että myös yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan olisi tietosuoja-asetuksesta johtuvien vaatimusten huomioon ottamiseksi hyvä arvioida ratkaisujensa perusteluiden kirjoittamistapaa. - Uutiset
7.7.2023 11.55
Asianajaja Anne Björklund: Asianosaisjulkisten tietojen antamisesta julkisissa hankinnoissaMarkkinaoikeus antoi 22.6.2023 erityisalojen hankintalakia (1398/2016) koskevan päätöksen MAO:296/2023, joka liittyi välillisesti asianosaisen hankintayksikölle toimittamaan tietopyyntöön koskien tarjouskilpailun voittanutta tarjousta. Markkinaoikeus jätti valituksen tutkimatta myöhään tehtynä. Ottaen huomioon erityisalojen hankintalain säännökset, ja valituksessa esitetyt perustelut sille, miksi valitusajan olisi tullut olla hankintalain mukaista pääsääntöistä 14 päivän valitusaikaa pidempi, on selvää, että markkinaoikeuden päätös on muodollisesti oikea. - Uutiset
7.7.2023 10.00
Hallinto-oikeus: Tukes ei tehnyt asiakirja- ja tietokohtaista arviointia julkisuus- ja salassapitosäännöksissä edellytetyllä tavallaTukes ei ollut tehnyt asiassa asiakirja- ja tietokohtaista arviointia julkisuus- ja salassapitosäännöksissä edellytetyllä tavalla, eikä ollut näin ollen voinut päätöksessään esittämillään perusteilla kieltäytyä luovuttamasta yhtiölle tämän pyytämiä tietoja. Valituksenalainen päätös oli kumottava ja asia palautettava Tukesille uudelleen käsiteltäväksi. (Ei lainvoim. 7.7.2023) - Uutiset
21.6.2023 11.30
EIT: Syytetyn valokuvan ja henkilötietojen julkaisemisella lehdistössä loukattiin valittajan oikeutta yksityiselämänsä kunnioittamiseenValittaja pidätettiin vuonna 2015 petokseen ja väärentämiseen liittyvistä rikoksista. Asia koski Ateenan ensimmäisen oikeusasteen tuomioistuimen yleisen syyttäjän antamaa lupaa julkaista seitsemän syytetyn – mukaan lukien valittajan – valokuvat ja henkilötiedot lehdistössä ja verkossa kuuden kuukauden ajan syytteen nostamisesta. Ään. 6-1. - Uutiset
8.6.2023 12.08
Kuntaliitto päivitti julkaisuaan: Ajantasaista ohjeistusta sidonnaisuuksista kunnissaTiettyjen kunnan ja kuntayhtymien luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden on ilmoitettava julkisesti sidonnaisuuksistaan. Sidonnaisuusilmoitusten tarkoituksena on kunnan päätöksenteon avoimuuden ja läpinäkyvyyden edistäminen ja korruption torjunta. Kuntalain mukaisten käytäntöjen voidaan katsoa soveltuvan relevanteilta osin myös hyvinvointialueilla. - Uutiset
8.6.2023 8.53
Hallinto-oikeus palautti asian Maahanmuuttovirastoon: Kansalaisuushakemuksen liitteenä olleet työnantajan ja yksityishenkilön suosituskirjeet eivät olleet kokonaan salassapidettäviäMaahanmuuttovirasto oli valituksenalaisessa päätöksessään katsonut, että suosituskirjeisiin sisältyy julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohdan perusteella salassa pidettäviä tietoja. Koska Maahanmuuttovirasto oli pitänyt suosituskirjeitä kokonaan salassa pidettävinä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 24 kohdan perusteella, virasto ei ollut valituksenalaisessa päätöksessään arvioinut mahdollisuutta luovuttaa asiakirjoja B:lle siten, että niihin sisältyvät julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohdan perusteella salassa pidettävät tiedot on peitetty. Tämän vuoksi hallinto-oikeus, ottamatta asiaa tältä osin ensiasteena ratkaistavakseen, kumosi Maahanmuuttoviraston päätöksen ja palautti asian virastolle uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 8.6.2023) - Uutiset
31.5.2023 9.41
KHO: Poliisilaitoksella oli oikeus saada esitutkintaa varten Valviralta hoitovirhekanteluasian asiakirjoja salassapitosäännösten estämättäPoliisilaitos oli pyytänyt Valviralta hoitovirhekanteluun liittyviä asiakirjoja, koska poliisilla oli vireillä samaa tapahtumaa koskeva esitutkinta. Asiakirjoihin sisältyi sairaalassa vatsantähystysoperaation jälkeen menehtyneen henkilön salassa pidettäviä potilas- ja terveystietoja sekä kanteluasiassa eri tahoilta pyydettyjä lausuntoja. HAO:n päätös kumottiin. - Uutiset
25.5.2023 10.30
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, ettei poliisin tiedotteen henkilön toimittamiseksi koronatestiin mahdollisen korona-altistumisen vuoksi julkaissut rikoskomisario syyllistynyt virkasalaisuuden rikkomiseenVastaaja oli 3.3.2021 julkaissut poliisin tiedotteen medialle. Tiedotteesta oli käynyt ilmi, että poliisi oli saanut terveydenhuoltoviranomaisilta virka-apupyynnön A-nimisen henkilön toimittamiseksi koronatestiin mahdollisen korona-altistumisen vuoksi ja että A oli terveysviranomaisten hallussa. Tiedotteesta oli ilmennyt edelleen, että poliisi tutkii virkamiehen väkivaltaista vastustamista ja terveyden vaarantamista, mihin rikoksiin A:n oli epäilty syyllistyneen. Vastaaja oli edelleen 5.3.2021 vahvistanut Iisalmen Sanomat -nimiselle sanomalehdelle A:n olevan kiinni otettuna Iisalmen poliisiasemalla. Toisin kuin käräjäoikeus HO hylkäsi syytteen. Vastaaja vapautettiin tuomitusta rangaistusseuraamuksesta. (Vailla laainvoimaa 25.5.2023) - Uutiset
23.5.2023 13.08
Hallinto-oikeus: Julkisuuslain ja asianajajalain salassapitosäännösten soveltamisen suhdeAsiassa oli hallinto-oikeuden arvioitavana muun ohella julkisuuslain ja asianajajalain salassapitosäännösten soveltamisen suhde sekä asianajajalaissa säädetyn salassapitovelvollisuuden ja asianajajan valtiovelvollisuuden suhde. (Vailla lainvoimaa 23.5.2023) - Uutiset
11.5.2023 8.35
Avoimuusrekisterin ensimmäinen neuvottelukunta aloitti toimintansaValtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on nimittänyt vuonna 2024 käyttöön otettavalle avoimuusrekisterille ensimmäisen kolmivuotisen neuvottelukunnan. Neuvottelukunta valitsi kokouksessaan 10.5.2023 puheenjohtajakseen Tuomo Yli-Huttulan.
”Avoimuusrekisterin ensimmäisinä vuosina pidän tärkeimpänä, että vaikuttamistyötä tekevät tahot ymmärtävät rekisterin merkityksen ja saavat tarvitsemansa opastuksen ja neuvoja sen käyttöön. Avoimuusrekisteristä on varmasti hyötyä kaikille vaikuttajajärjestöille ja yrityksille, sillä se arkipäiväistää vaikuttamistyötä eli lobbausta”, Yli-Huttula sanoo. - Uutiset
27.4.2023 9.15
KHO:n ratkaisu kuolleen äidin potilastietojen ja -asiakirjojen luovuttamisen edellytyksistä mahdollisen hoitovirheen selvittämiseksi - johtavan lääkärin ja HAO:n päätökset kumottiinMuutoksenhakija oli kuntayhtymältä pyytänyt saada kuolleen äitinsä potilastietoja ja -asiakirjoja mahdollisen hoitovirheen selvittämiseksi. Asiassa oli kysymys näiden tietojen luovuttamisen edellytyksistä potilaslain 13 §:n 3 momentin 5 kohdan perusteella ja erityisesti siitä, millä tavoin nämä tiedot hänelle luovutetaan. KHO katsoi, että muutoksenhakijalla oli asiakirjojen ja tietojen saamiseen potilaslaissa tarkoitettu hyväksyttävä syy. Potilaslaissa ei ollut säädetty tietojen antamisen edellytyksesi sitä, että tietoja pyytävällä tulisi olla muu asia vireillä kyseisessä yksikössä tai muualla. Muutoksenhakijalla oli siten potilaslaissa tarkoitettu erityinen tiedonsaantioikeus. Potilaslaissa ei ollut säännöksiä siitä, millä tavoin asiakirjoihin sisältyvät tiedot annetaan. Toisin kuin HAO, KHO katsoi, että tietoja asiakirjoista ei voida tällaisessa tilanteessa luovuttaa pelkästään lausunnon muodossa, vaan tiedot on annettava muutoksenhakijalle julkisuuslain 16 §:n 1 momentin mukaisesti pyydetyllä tavalla. Tämä ei kuitenkaan estä sellaista menettelyä, että asianosaiselle voidaan samalla antaa viranomaisessa laadittu lausunto tietojen sisällön ja merkityksen selventämiseksi.