-
- Viranomaistoiminnan julkisuus
Viranomaistoiminnan julkisuus
- Uutiset
16.4.2024 11.44
Juristi Anu Räty Kuntaliiton blogissa: Eläinsuojelu on erittäin tärkeä yleinen etu – jopa ilmoittajan henkilöllisyys voidaan pitää asianosaiselta salassa (KHO:2024:31)Eläinsuojelu voidaan nähdä sellaisena erittäin tärkeänä yleisenä etuna, jonka perusteella asianosaisjulkisuutta on mahdollista rajoittaa. Asianosainen oli saanut tietoonsa eläintenpidostaan tehdyt ilmoitukset siten, että ilmoittajien tietoja, joista olisi käynyt ilmi heidän henkilöllisyytensä ja yhteystietonsa, oli peitetty. Tämä kävi ilmi korkeimman hallinto-oikeuden ennakkopäätöksessä KHO:2024:31. - Uutiset
4.4.2024 12.32
Apulaisoikeuskanslerin käsitys: Asiakirjajulkisuusasian käsittelyn viivästyminen hallinto-oikeudessaApulaisoikeuskansleri kiinnitti hallinto-oikeuden huomiota asioiden viivytyksetöntä käsittelyä koskevien säännösten noudattamiseen. - Uutiset
4.4.2024 11.00
Hallinto-oikeus: Valittajan pyytämät henkilötiedot eli tiedot poliisin viranhaltijan virasta, sotilasarvosta, esimiehen nimestä ja yhteystiedoista eivät olleet salassa pidettäviäPoliisilaitos ei ollut voinut kieltäytyä tietojen luovuttamisesta valituksenalaisesta päätöksestä ilmenevillä perusteilla. Henkilötietojen luovuttamiselle sähköisesti tai kopiona ei näin ollen ollut julkisuuslain 16 §:n 3 momentin mukaista tietosuojalainsäädännöstä johtuvaa estettä. HAO kumosi Lounais-Suomen poliisilaitoksen päätöksen ja palautti asian poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi. Pyydetyt tiedot on annettava viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:ssä säädetyllä tavalla sen jälkeen, kun HAO:n päätös on saanut lainvoiman. (Ei lainvoim. 4.4.2024) - Uutiset
27.3.2024 10.09
Helsingin hovioikeus hylkäsi Merivoimien henkilöstöpäällikkönä toimineeseen kommodoriin kohdistetun syytteen virkasalaisuuden rikkomisestaAsiassa oli kysymys siitä, olivatko vastaajan virkasähköpostiinsa saamat sähköpostiviestit, joista hän oli lähettänyt valokuvan eräälle henkilölle, olleet julkisuuslain nojalla salassa pidettäviä. Sähköpostiviestit olivat koskeneet tutkintapyynnön tekemistä Merivoimissa ilmitulleesta rikosepäilystä. Hovioikeus katsoi, etteivät vastaajan lähettämät tiedot olleet salassa pidettäviä, minkä vuoksi syyte virkasalaisuuden rikkomisesta hylättiin. (Vailla lainvoimaa 27.3.2024) - Uutiset
19.3.2024 15.17
Hallinto-oikeus shikaaninomaisessa tarkoituksessa tehdyistä tietopyynnöistä: Poliisihallitus oli voinut kieltäytyä toimittamasta hakijalle asiakirjoja pyydetyllä tavalla sähköpostitse katsoen sen aiheuttavan kohtuutonta haittaa virkatoiminnalleJulkisuuslaki tai mikään muukaan laki ei suojaa oikeuden käyttämistä väärässä tarkoituksessa. Ei voida esimerkiksi edellyttää, että viranomainen lähettää useita kertoja asiakirjoja, joita se on jo aiemmin lähettänyt, käyttää kohtuuttomasti aikaa selvittääkseen asiakirjapyynnön kohdetta ja pystyy samalla muun virkatoimintansa ohella toteuttamaan lukuisia yksittäisen henkilön samaan asiakokonaisuuteen liittyviä tietopyyntöjä laissa säädetyssä lyhyehkössä määräajassa. Kun arvioitiin S:n päätöksessä kerrottua menettelyä kokonaisuutena, hallinto-oikeus katsoi, että Poliisihallitus oli voinut kieltäytyä toimittamasta S:lle asiakirjoja pyydetyllä tavalla katsoen sen aiheuttavan kohtuutonta haittaa virkatoiminnalle. (Vailla lainvoimaa 19.3.2024) - Uutiset
15.3.2024 14.40
Apulaisoikeuskanslerin sijainen antoi KEHA-keskukselle huomautuksen lainvastaisesta menettelystä kantelijan tietopyynnön käsittelemisessä - Uutiset
23.2.2024 16.09
Kuntien sisäinen valvonta: Yle selvitti, olisiko Haapajärven rehtorin rikossyytteestä pitänyt kertoa – yksi lause kaupungin pelisäännöissä hämmentääHaapajärven kaupungin entinen johto piti tiedon virkamiehen rikosepäilystä itsellään. Tapaus nosti esiin kysymyksen kuntien sisäisestä valvonnasta. - Uutiset
13.2.2024 12.20
Hallinto-oikeus: Poliisilaitos oli voinut päätöksessään esittämillään perusteilla kieltäytyä luovuttamasta videotallenteita valittajalle itselleenHallinto-oikeus tutustui tallenteiden sisältöön. Voitiin havaita, että niillä esiintyy paitsi rikoksesta epäilty, myös henkilöitä, jotka ovat esitutkinnan kohteena olleeseen tekoon nähden selvästi ulkopuolisia tai joiden asema suhteessa tekoon jää tallenteista ilmenevän perusteella epäselväksi etenkin kun tallenteissa ei ole ääntä. Videot sisältävät näiden henkilöiden käyttäytymistä koskevaa informaatiota, jonka merkitystä yksityisyyden suojan loukkaamisen näkökulmasta on ulkopuolisen vaikeaa arvioida. Joka tapauksessa tallenteiden väärinkäyttömahdollisuuden ja väärinkäytön laajakantoisten seurausten vuoksi perusteltuna ja viranomaisten asiakirjojen julkisuutta koskevien lähtökohtien toteutumisen kannalta tarpeellisena ei voitu pitää sitä, että esitutkintaviranomaisten tulisi antaa yksityisyyden suojaan riittävällä todennäköisyydellä eli oletettavasti liittyviä tallenteita nähtäväksi ilman mahdollisuuksia kontrolloida niiden käyttämistä. Poliisilaitos oli näin ollen voinut päätöksessään esittämillään perusteilla kieltäytyä luovuttamasta tallenteita valittajalle itselleen. (Vailla lainvoimaa 13.2.2024) - Uutiset
13.2.2024 8.43
Työryhmän mietintö: Arvokkaita tietoaineistoja koskevan EU-asetuksen täytäntöönpano ei edellytä muutoksia kansalliseen sääntelyynEuroopan komissio antoi joulukuussa 2022 täytäntöönpanoasetuksen arvokkaista tietoaineistoista. Asetuksen tarkoitus on edistää julkisen hallinnon tietoaineistojen uudelleenkäyttöä ja hyödyntämistä. Sääntelyä arvioineen työryhmän mukaan asetuksen tehokas täytäntöönpano ei edellytä muutoksia kansalliseen lainsäädäntöön. - Uutiset
19.1.2024 15.15
Professori Susanna Lindroos-Hovinheimo Prosessioikeusblogissa: Henkilötietojen suojaaminen todistelussaEuroopan unionin tuomioistuin (EUT) antoi vuonna 2023 prosessioikeudellisesti mielenkiintoisen ratkaisun asiassa Norra Stockholm Bygg. Kyseessä oli ennakkoratkaisupyyntö Ruotsista ja asia koski henkilötietojen käsittelyä siviiliprosessissa. Ratkaisu on merkittävä siksi, että tämä oli ensimmäinen kerta, kun EUT pohti tietosuoja-asetuksen vaikutuksia prosessioikeuteen. - Uutiset
19.1.2024 14.00
Tietopyynnön käsittely ja julkaisemattomat viranhaltijapäätökset - apulaisoikeusasiamiehen sijainen katsoi Varsinais-Suomen hyvinvointialueen toimineen lainvastaisestiViranomaisen tulee pystyä hoitamaan asiakirjapyyntöjen käsittely sekä viesteihin vastaaminen myös poikkeuksellisissa tilanteissa. Kanteluun toimitetusta selvityksestä ei käynyt ilmi, että kantelijalle olisi myöhemminkään toimitettu hänen pyytämäänsä viranhaltijapäätöstä kun hyvinvointialueelle oli selvinnyt, ettei kantelijan lähettämään viestiin ollut vastattu. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen kiinnitti Varsinais-Suomen hyvinvointialueen huomiota siihen, että kun havaitaan, että asiakirjapyyntöön tai viestiin vastaaminen on laiminlyöty, tulee vastaaminen hoitaa ilman uutta aiheetonta viivytystä, jos ei ole selvää, että vastaaminen on jo tarpeetonta. Joissakin tilanteissa voi olla myös tarpeellista tiedustella asiakkaalta, onko viestissä tarkoitettu asia edelleen ajankohtainen. - Uutiset
16.1.2024 10.30
Hovioikeus: Poliisin takaa-ajoa koskeva viedotallenne voitiin antaa medialleHO katsoi, ettei videotallenteelta nähtävissä olevaa KO:n törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena lainvoimaisesti tuomitsemaa menettelyä tai tallenteelta ilmeneviä tapahtumapaikkoja ollut liitettävissä A:n henkilökohtaiseen elämään. Kun otettiin lisäksi huomioon, ettei A ollut tuonut esiin yksityisyytensä suojan loukkaamisen todennäköisyyttä perustelevia seikkoja, asiassa ei ollut syytä olettaa kopion antamisen videotallenteesta johtavan A:n yksityisyyden suojan loukkaamiseen pelkästään sillä perusteella, että A on tunnistettavissa videotallenteelta. Hakijalle voitiin siten antaa videotallenteesta kopio. (Vailla lainvoimaa 16.1.2024) - Uutiset
16.1.2024 9.21
KHO: Julkisuuslakia sovellettiin yliopiston ylioppilaskunnan kaikkeen toimintaan ja asiakirjoihinJulkisuuslakia sovellettiin yliopistolain 30 §:n 2 momentin ja julkisuuslain 4 §:n 1 momentin perusteella yliopiston ylioppilaskunnan kaikkeen toimintaan ja asiakirjoihin. Julkisuuslain soveltaminen ei siten rajoittunut pelkästään sanotun lain 4 §:n 2 momentissa tarkoitettuun tilanteeseen, jossa ylioppilaskunta julkista tehtävää hoitaessaan käyttää julkista valtaa. - Uutiset
15.1.2024 8.22
Hallinto-oikeus: Julkisuuslaki ei koskenut Finavian lentoasemien ylläpidosta luopumiseen ja lentoasemien myyntiin liittyviä asiakirjojaLentoaseman pitäjänä toimimisen lopettamisella ja lentoasemaliiketoiminnan tai -kiinteistöjen luovuttamisella ei voitu katsoa puututtavan julkisen vallan käytölle ominaisella tavalla yksityisten oikeusasemaan hallintopäätöksellä tai tosiasiallisella toimella. Vaikka lentoasemien pitäjänä toimimisen lopettamisella sekä lentoasemien myymisellä voi olla välillisesti vaikutusta kolmansien tahojen toimintaan, eivät nyt kyseessä olevat asiakirjat olleet liittyneet julkisuuslain 4 §:n 2 momentissa tarkoitettuun julkisen vallan käyttämiseen. Julkisuuslaki ei siten koskenut valittajan pyytämiä asiakirjoja, minkä vuoksi valitus oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 15.1.2024) - Uutiset
11.1.2024 8.18
Hallinto-oikeus: Valittajalla ei ollut oikeutta saada käräjäoikeuden juttuluetteloita sähköpostitse tai kopionaValittajalla ei päätöksessä mainituin perustein voitu katsoa olleen henkilötietojen käsittelylle tietosuoja-asetuksen 2 artiklan 2 c) alakohdan mukaista yksinomaan henkilökohtaista käyttötarkoitusta eikä tietosuojalain 27 §:n mukaista ainoastaan journalistista tai akateemista tarkoitusta. Näin ollen ja koska valittajalla ei asiassa saadun selvityksen perusteella ollut tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan mukaista perustetta pyydettyjen asiakirjojen sisältämien henkilötietojen käsittelylle, hänellä ei ollut oikeutta saada juttuluetteloita sähköpostitse tai kopiona, ja käräjäoikeuden laamanni oli voinut hylätä tietopyynnön. (Vailla lainvoimaa 11.1.2024) - Uutiset
12.12.2023 13.51
Työryhmä ehdottaa julkisuuslakia uudistettavaksi – mietinnöstä voi lausua 16. helmikuuta 2024 mennessäOikeusministeriön asettama työryhmä ehdottaa uuden julkisuuslain säätämistä lain selkeyttämiseksi ja ajantasaistamiseksi. Työryhmän mietintö on nyt lausuntokierroksella. Julkisuuslain uudistuksella pyritään saavuttamaan nykyistä selkeämpi ja toimivampi viranomaisten toiminnan julkisuutta sääntelevä yleislaki. Laki edistäisi yhteiskunnan avoimuutta ja vastaisi nyky-yhteiskunnan vaatimuksiin. Lain ajantasaistamista on valmistellut laajapohjainen työryhmä, joka ei kaikilta osin ollut työssään yksimielinen. - Uutiset
30.11.2023 13.13
Sumuverho-palkinnon saanut Tuomioistuinvirasto selvittää ratkaisua riita-asioista tiedottamiseenOikeustoimittajat ry on myöntänyt Sumuverho-palkinnon 2023 Tuomioistuinvirastolle riita-asioiden pimittämisestä. Perusteluna yhdistys toteaa, että tuomioistumien asiainhallintajärjestelmästä ei ole viime vuosina saatu toimitettua tiedotusvälineille tietoa vireille tulleista siviiliasioista. - Uutiset
27.11.2023 14.00
Asiakirjapyynnön käsittely ja siihen vastaaminen - apulaisoikeusasiamies antoi Kelalle huomautuksenKun tässä tapauksessa otettiin huomioon julkisuuslain enimmäismääräajan huomattava ylittyminen ja annetun ohjauksen puutteellisuus, AOA antoi Kelalle huomautuksen vastaisen varalle asiassa (kohdassa 3.2) selostetusta lainvastaisesta menettelystä. - Uutiset
16.11.2023 8.00
Hallinto-oikeus velvoitti Poliisihallituksen antamaan pyydetyt tiedot Krimolle ilman erillistä tietolupapäätöstä ja siihen liitettyjä määräyksiä, rajoituksia ja ehtojaHelsingin yliopiston yhteydessä toimiva Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti (Krimo) oli 19.2.2021 päivätyllä tietopyynnöllä pyytänyt Poliisihallitukselta oikeuden saada rikosasioihin liittyviä tietoja rikosten ja seuraamusten tutkimusrekisterin päivittämiseksi pyynnössä tarkemmin yksilöityjen väkivaltarikosten osalta. Tietopyynnön mukaan rikosten ja seuraamusten tutkimusrekisterin ylläpito on osa Krimon lakisääteistä tehtävää ja tutkimusrekisteriä käytetään instituutin tutkimusohjelmassa mainituissa hankkeissa käytettävien tutkimusaineistojen tausta-aineistona. HAO kumosi Poliisihallituksen päätöksen kokonaisuudessaan ja palautti asian Poliisihallitukselle uudelleen käsiteltäväksi. HAO velvoitti Poliisihallituksen antamaan pyydetyt tiedot Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutille ilman erillistä tietolupapäätöstä ja siihen liitettyjä määräyksiä, rajoituksia ja ehtoja. Pyydetyt tiedot on annettava viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:ssä säädetyllä tavalla sen jälkeen, kun HAO:n päätös on saanut lainvoiman. (Ei lainvoim. 16.11.2023) - Uutiset
3.11.2023 11.53
Hallinto-oikeus: Osa Poliisihallituksen määräyksen "Tiedon turvallinen käsittely poliisissa" liitteistä oli salaisia, koska tietojen antaminen niistä voisi vaarantaa poliisin turvajärjestelyjen tarkoituksen toteutumistaHallinto-oikeus arvioi käytettävissään olevien liitteiden 4 ja 5 sisällön ja muun asiassa esitetyn selvityksen perusteella, että liitteet ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 7 kohdan perusteella salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja, koska ei ole ilmeistä, että tietojen antaminen niistä ei vaaranna poliisin turvajärjestelyjen tarkoituksen toteutumista. Asiassa ei S:n esittämällä tavalla ollut tarpeen eikä edes mahdollista arvioida tuota vaaraa täsmällisemmin. Asiakirjojen sisältämät salassa pidettävät tiedot ovat luonteeltaan sellaisia, ettei niiden voida katsoa vaikuttaneen tai voivan vaikuttaa S:n rikosasian käsittelyyn julkisuuslain 11 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. S:llä ei ollut näin ollen oikeutta liitteiden sisältämiin tietoihin. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 3.11.2023) - Uutiset
1.11.2023 10.45
Journalisti: Viranomaiset rahastavat salaamisella – ”Julkisuuslain noudattaminen ei ole liiketaloudellista toimintaa”, sanoo emeritusprofessori Olli MäenpääJäisikö juttu tekemättä, jos sitä varten viranomaiselta pyydettävien asiakirjojen hinta olisi 7.000 euroa? - Uutiset
25.10.2023 13.00
Oikeusasiamies: Tullin tutkinnanjohtaja menetteli julkisuuslain 14 §:n 3 momentin vastaisesti esitutkinnassaOA saattoi tutkinnanjohtajan tietoon asiassa (kohdassa 3.1.2) esittämänsä käsitykset siitä, ettei hän ollut esittänyt riittäviä perusteita sille, että hän kieltäytyi antamasta asianosaiselle tämän pyytämiä tietoja ja myös hänen julkisuuslain 14 §:n 3 momentin vastaisesta menettelystään. - Uutiset
24.10.2023 16.00
Hallinto-oikeuden päätös lääkäreiden palkkatietojen julkisuudestaHAO hylkäsi valituksen lääkäreiden palkkausta koskevan asiakirjan osalta. Muilta osin HAO kumosi Kymsoten henkilöstöjohtajan päätöksen ja palautti asian toimivaltaiselle viranomaiselle uudelleen käsiteltäväksi. Valittajalla on oikeus saada tietopyynnössä pyydetyt palkkatiedot sen jälkeen, kun HAO:n päätös on saanut lainvoiman. HOA valittajan oikeudenkäyntikuluvaatimuksen enemmälti hyläten määräsi Kymenlaakson hyvinvointialueen korvaamaan valittajalle kohtuullisiksi katsottuina oikeudenkäyntikuluina yhteensä 500 euroa. HAO hylkäsi Kymenlaakson hyvinvointialueen oikeudenkäyntikuluja koskevan vaatimuksen. - Uutiset
18.10.2023 11.03
Hovioikeus: Pro gradu -tutkielmaa voitiin pitää julkisuuslain 28 §:n 1 momentissa tarkoitettuna tieteellisenä tutkimuksena - hakijalle voitiin antaa tilaisuus perehtyä hakemuksen kohteena oleviin ihmiskauppaa tai törkeä ihmiskauppaa koskeviin tuomioihin myös siltä osin, kuin niihin sisältyi salassa pidettäviä tietojaHakemuksen kohteena olevat ratkaisut olivat hakemuksen ja sen liitteeksi oheistetun tutkimussuunnitelman perusteella tutkimuksen kannalta merkittäviä. Kun huomioon otettiin hakemuksen tarkoitus, hakijan tekemiksi ilmoittamansa suojatoimenpiteet, joita oli pidettävä tietosuojan näkökulmasta riittävinä, sekä se, että salassa pidettävät tiedot olivat muutettavissa siten, ettei asia eivätkä henkilöt olleet tapauksesta tunnistettavissa, hakijalle voitiin antaa tilaisuus perehtyä hakemuksen kohteena oleviin tuomioihin myös siltä osin, kuin niihin sisältyi salassa pidettäviä tietoja. (Vailla lainvoimaa 18.102023) - Uutiset
13.10.2023 13.25
Apulaisoikeusasiamies: Menettely sosiaalihuollon asiakastyössäKantelija arvosteli isänsä (synt. 1932) asiamiehenä kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen menettelyä mm. vammaispalvelulain mukaista henkilökohtaista apua koskevan hakemusasian käsittelyssä, perustelemisessa, neuvonnassa ja asioiden kirjaamisessa. Kantelijan mukaan viranhaltijat eivät olleet myöskään vastanneet kaikkiin yhteydenottoihin ja julkisuuslain mukaiseen tietopyyntöön. AOA saattoi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tietoon asiassa (kohdassa 3.2) esittämänsä käsityksen kaupungin sosiaalitoimen laiminlyönnistä tietopyyntöön vastaamisessa ja (kohdassa 3.3) yhteydenottoihin vastaamisessa. AOA kiinnitti huomiota myös asiassa (kohdassa 3.4) asiakasasioiden kirjaamisesta sanottuun. - Uutiset
3.10.2023 14.13
Hallinto-oikeus: AsiakirjajulkisuusHallintojohtaja ei ollut voinut valituksenalaisessa päätöksessä esitetyillä perusteilla kieltäytyä antamasta sopimuksen liitteitä 2 ja 3 X Oy:lle, koska niissä ei ollut kyse liikesalaisuuksista ottaen huomioon Y Oy:n asiassa esittämä. Valituksenalainen päätös oli tältä osin kumottava ja asia palautettava viranomaiselle uudelleen käsiteltäväksi.
Liitteen 1 osalta Y Oy oli ilmoittanut, että asiakirjasta ilmenevät hintatiedot ovat sen liikesalaisuuksia. Yhtiöllä oli myös objektiivisesti arvioiden salassapitointressi tarjoamiensa palveluiden hintatietojen osalta. Näin ollen sopimuksen liite 1, joka sisältää ainoastaan palvelusopimuksen hintatietoja, oli julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan nojalla salassa pidettävä asiakirja. (Vailla lainvoimaa 3.10.2023) - Uutiset
27.9.2023 14.13
HAO palkkatiedoista: Valittajalla oli oikeus saada tietopyynnössä pyydetyt tiedot sen jälkeen kun hallinto-oikeuden päätös oli saanut lainvoimanTietosuoja – Nimikirjalaki – Asiakirjajulkisuus – Henkilörekisteri – Käyttötarkoitus – Yksityinen käyttö – Asiakirjan antamistapa
Asiassa oli ratkaistavana kysymys siitä, oliko Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän (Kymsote) henkilöstöjohtaja voinut hylätä valittajan tietopyynnön, jolla valittaja oli pyytänyt saada itselleen omat ja tietopyynnöistä tarkemmin ilmenevän yhdeksän muun Tules-kirurgian ortopedin ja käsikirurgin palkkatiedot koostettuna. (Vailla lainvoimaa 27.9.2023) - Uutiset
4.9.2023 10.39
Oikeuskansleri: Tehtävään määräämismenettely ja julkisuusperiaatteen toteuttaminen ulkoministeriössäOikeuskansleri kiinnitti ulkoministeriön ja erityisesti ministeriön johdon ja tietohallinnon huomiota julkisuuslain ja tiedonhallintalain noudattamiseen. - Uutiset
31.8.2023 15.51
Tietojen luovuttaminen asianosaiselle kuvakaappauksena poliisin PATJA-järjestelmästä: Hallinto-oikeus kumosi päätöksen ja palautti asian Lounais-Suomen poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksiValittajalle oli luovutettu sähköisesti kaikki hänen pyytämänsä tutkinnan siirtämistä koskevat tiedot, jotka hallinto-oikeudelle toimitettujen kuvakaappausten perusteella ilmenevät PATJA-järjestelmästä. Asiassa olikin ratkaistavana kysymys siitä, olisiko tiedot tullut luovuttaa valittajalle hänen pyytämällään tavalla kuvakaappauksena. Julkisuuslaissa lähtökohtana on, että tiedot luovutetaan pyydetyllä tavalla. Pyynnöstä poikkeamisen syyn on oltava todellinen ja varsin painava, sillä kyse on perusoikeuden toteuttamisesta. Kyseisten tietojen luovuttamiselle kuvakaappauksena järjestelmästä ei osoitettu olleen julkisuuslaista johtuvaa estettä. Poliisilaitos ei ollut näin ollen voinut hylätä valittajan tietopyyntöä valituksenalaisessa päätöksessä todetuin perustein. (Vailla lainvoimaa 31.8.2023) - Uutiset
10.8.2023 12.11
Apulaisoikeuskansleri: Helsingin kaupungin menettely tiedustelun ja tietopyynnön käsittelemisessäApulaisoikeuskansleri kiinnitti Helsingin kaupungin huomiota julkisuuslain, tiedonhallintalain sekä hallintolain mukaisten palveluperiaatteen ja viranomaisen neuvontavelvollisuuden noudattamiseen. - Uutiset
9.8.2023 15.05
Oikeusasiamies: Maahanmuuttoviraston menettely asiakirjapyyntöön vastaamisessa määräajassa ja valitusosoituksen antamisessa – asianajajan oikeus saada päämiestään koskeva päätös sähköpostilla ennen sen todisteellista tiedoksiantoaAsiassa oli kysymys siitä, voiko viranomainen olla antamatta asianosaiselle tätä koskevaa muutoksenhakukelpoista päätöstä heti tämän pyytämällä tavalla sen vuoksi, että valitusajan alkamisen osoittamiseksi tarpeellista päätöksen todisteellista tiedoksiantoa kyseiselle asianosaiselle ei ole vielä saatu toimitettua. Oikeusasiamiehen tiedossa ei ole tätä kysymystä koskevaa oikeus- tai laillisuusvalvontakäytäntöä. - Uutiset
27.7.2023 8.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi keskussairaalan ylilääkärin kertoneen entisen puolisonsa salassa pidettäviä potilastietoja uudelle puolisolleen (ään.)Paljastaessaan uudelle puolisolleen virassaan tietoonsa saaman salassa pidettävän seikan entisen puolisonsa terveydentilasta vastaaja oli oikeudettomasti paljastanut tiedon, joka on viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1 momentin 25 kohdan nojalla salassa pidettävä. Siten vastaaja oli syyllistynyt virkasalaisuuden rikkomiseen (40 ps). HO harkitsi kärsimyskorvauksen kohtuulliseksi määräksi 600 euroa. Asiassa ei ollut perusteita ulottaa vahingonkorvausvastuuta osaksikaan työnantajalle, vaan vastaajan oli vastattava vahingosta yksin. (Vailla lainvoimaa 27.7.2023) - Uutiset
21.7.2023 16.00
Oikeuskansleri: Salassa pidettävien henkilötietojen paljastuminen diaari- ja ratkaisutietoja yhdisteltäessäOikeuskansleri antoi ratkaisun kanteluun, jonka mukaan Helsingin hallinto-oikeus oli luovuttanut valittajan nimen asiassa, jossa pseudonymisoitu ratkaisu oli julkaistu yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan verkkosivuilla. Lautakunnan julkaisemassa ratkaisussa kerrotut terveystiedot yhdistyivät näin tiettyyn henkilöön. Oikeuskanslerin näkemyksen mukaan hallinto-oikeuksissa olisi tietosuoja-asetuksesta johtuvien vaatimusten huomioon ottamiseksi ja samalla kantelusta ilmenevän kaltaisten tilanteiden ehkäisemiseksi hyvä arvioida tarkemmin tuomioiden perustelujen kirjoittamistapaa sekä sitä, mitä asiaryhmiä pidetään lähtökohtaisesti diaarijulkisina. Oikeuskansleri totesi, että myös yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan olisi tietosuoja-asetuksesta johtuvien vaatimusten huomioon ottamiseksi hyvä arvioida ratkaisujensa perusteluiden kirjoittamistapaa. - Uutiset
7.7.2023 11.55
Asianajaja Anne Björklund: Asianosaisjulkisten tietojen antamisesta julkisissa hankinnoissaMarkkinaoikeus antoi 22.6.2023 erityisalojen hankintalakia (1398/2016) koskevan päätöksen MAO:296/2023, joka liittyi välillisesti asianosaisen hankintayksikölle toimittamaan tietopyyntöön koskien tarjouskilpailun voittanutta tarjousta. Markkinaoikeus jätti valituksen tutkimatta myöhään tehtynä. Ottaen huomioon erityisalojen hankintalain säännökset, ja valituksessa esitetyt perustelut sille, miksi valitusajan olisi tullut olla hankintalain mukaista pääsääntöistä 14 päivän valitusaikaa pidempi, on selvää, että markkinaoikeuden päätös on muodollisesti oikea. - Uutiset
7.7.2023 10.00
Hallinto-oikeus: Tukes ei tehnyt asiakirja- ja tietokohtaista arviointia julkisuus- ja salassapitosäännöksissä edellytetyllä tavallaTukes ei ollut tehnyt asiassa asiakirja- ja tietokohtaista arviointia julkisuus- ja salassapitosäännöksissä edellytetyllä tavalla, eikä ollut näin ollen voinut päätöksessään esittämillään perusteilla kieltäytyä luovuttamasta yhtiölle tämän pyytämiä tietoja. Valituksenalainen päätös oli kumottava ja asia palautettava Tukesille uudelleen käsiteltäväksi. (Ei lainvoim. 7.7.2023) - Uutiset
21.6.2023 11.30
EIT: Syytetyn valokuvan ja henkilötietojen julkaisemisella lehdistössä loukattiin valittajan oikeutta yksityiselämänsä kunnioittamiseenValittaja pidätettiin vuonna 2015 petokseen ja väärentämiseen liittyvistä rikoksista. Asia koski Ateenan ensimmäisen oikeusasteen tuomioistuimen yleisen syyttäjän antamaa lupaa julkaista seitsemän syytetyn – mukaan lukien valittajan – valokuvat ja henkilötiedot lehdistössä ja verkossa kuuden kuukauden ajan syytteen nostamisesta. Ään. 6-1. - Uutiset
8.6.2023 12.08
Kuntaliitto päivitti julkaisuaan: Ajantasaista ohjeistusta sidonnaisuuksista kunnissaTiettyjen kunnan ja kuntayhtymien luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden on ilmoitettava julkisesti sidonnaisuuksistaan. Sidonnaisuusilmoitusten tarkoituksena on kunnan päätöksenteon avoimuuden ja läpinäkyvyyden edistäminen ja korruption torjunta. Kuntalain mukaisten käytäntöjen voidaan katsoa soveltuvan relevanteilta osin myös hyvinvointialueilla. - Uutiset
8.6.2023 8.53
Hallinto-oikeus palautti asian Maahanmuuttovirastoon: Kansalaisuushakemuksen liitteenä olleet työnantajan ja yksityishenkilön suosituskirjeet eivät olleet kokonaan salassapidettäviäMaahanmuuttovirasto oli valituksenalaisessa päätöksessään katsonut, että suosituskirjeisiin sisältyy julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohdan perusteella salassa pidettäviä tietoja. Koska Maahanmuuttovirasto oli pitänyt suosituskirjeitä kokonaan salassa pidettävinä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 24 kohdan perusteella, virasto ei ollut valituksenalaisessa päätöksessään arvioinut mahdollisuutta luovuttaa asiakirjoja B:lle siten, että niihin sisältyvät julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohdan perusteella salassa pidettävät tiedot on peitetty. Tämän vuoksi hallinto-oikeus, ottamatta asiaa tältä osin ensiasteena ratkaistavakseen, kumosi Maahanmuuttoviraston päätöksen ja palautti asian virastolle uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 8.6.2023) - Uutiset
31.5.2023 9.41
KHO: Poliisilaitoksella oli oikeus saada esitutkintaa varten Valviralta hoitovirhekanteluasian asiakirjoja salassapitosäännösten estämättäPoliisilaitos oli pyytänyt Valviralta hoitovirhekanteluun liittyviä asiakirjoja, koska poliisilla oli vireillä samaa tapahtumaa koskeva esitutkinta. Asiakirjoihin sisältyi sairaalassa vatsantähystysoperaation jälkeen menehtyneen henkilön salassa pidettäviä potilas- ja terveystietoja sekä kanteluasiassa eri tahoilta pyydettyjä lausuntoja. HAO:n päätös kumottiin. - Uutiset
25.5.2023 10.30
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, ettei poliisin tiedotteen henkilön toimittamiseksi koronatestiin mahdollisen korona-altistumisen vuoksi julkaissut rikoskomisario syyllistynyt virkasalaisuuden rikkomiseenVastaaja oli 3.3.2021 julkaissut poliisin tiedotteen medialle. Tiedotteesta oli käynyt ilmi, että poliisi oli saanut terveydenhuoltoviranomaisilta virka-apupyynnön A-nimisen henkilön toimittamiseksi koronatestiin mahdollisen korona-altistumisen vuoksi ja että A oli terveysviranomaisten hallussa. Tiedotteesta oli ilmennyt edelleen, että poliisi tutkii virkamiehen väkivaltaista vastustamista ja terveyden vaarantamista, mihin rikoksiin A:n oli epäilty syyllistyneen. Vastaaja oli edelleen 5.3.2021 vahvistanut Iisalmen Sanomat -nimiselle sanomalehdelle A:n olevan kiinni otettuna Iisalmen poliisiasemalla. Toisin kuin käräjäoikeus HO hylkäsi syytteen. Vastaaja vapautettiin tuomitusta rangaistusseuraamuksesta. (Vailla laainvoimaa 25.5.2023) - Uutiset
23.5.2023 13.08
Hallinto-oikeus: Julkisuuslain ja asianajajalain salassapitosäännösten soveltamisen suhdeAsiassa oli hallinto-oikeuden arvioitavana muun ohella julkisuuslain ja asianajajalain salassapitosäännösten soveltamisen suhde sekä asianajajalaissa säädetyn salassapitovelvollisuuden ja asianajajan valtiovelvollisuuden suhde. (Vailla lainvoimaa 23.5.2023) - Uutiset
11.5.2023 8.35
Avoimuusrekisterin ensimmäinen neuvottelukunta aloitti toimintansaValtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on nimittänyt vuonna 2024 käyttöön otettavalle avoimuusrekisterille ensimmäisen kolmivuotisen neuvottelukunnan. Neuvottelukunta valitsi kokouksessaan 10.5.2023 puheenjohtajakseen Tuomo Yli-Huttulan.
”Avoimuusrekisterin ensimmäisinä vuosina pidän tärkeimpänä, että vaikuttamistyötä tekevät tahot ymmärtävät rekisterin merkityksen ja saavat tarvitsemansa opastuksen ja neuvoja sen käyttöön. Avoimuusrekisteristä on varmasti hyötyä kaikille vaikuttajajärjestöille ja yrityksille, sillä se arkipäiväistää vaikuttamistyötä eli lobbausta”, Yli-Huttula sanoo. - Uutiset
27.4.2023 9.15
KHO:n ratkaisu kuolleen äidin potilastietojen ja -asiakirjojen luovuttamisen edellytyksistä mahdollisen hoitovirheen selvittämiseksi - johtavan lääkärin ja HAO:n päätökset kumottiinMuutoksenhakija oli kuntayhtymältä pyytänyt saada kuolleen äitinsä potilastietoja ja -asiakirjoja mahdollisen hoitovirheen selvittämiseksi. Asiassa oli kysymys näiden tietojen luovuttamisen edellytyksistä potilaslain 13 §:n 3 momentin 5 kohdan perusteella ja erityisesti siitä, millä tavoin nämä tiedot hänelle luovutetaan. KHO katsoi, että muutoksenhakijalla oli asiakirjojen ja tietojen saamiseen potilaslaissa tarkoitettu hyväksyttävä syy. Potilaslaissa ei ollut säädetty tietojen antamisen edellytyksesi sitä, että tietoja pyytävällä tulisi olla muu asia vireillä kyseisessä yksikössä tai muualla. Muutoksenhakijalla oli siten potilaslaissa tarkoitettu erityinen tiedonsaantioikeus. Potilaslaissa ei ollut säännöksiä siitä, millä tavoin asiakirjoihin sisältyvät tiedot annetaan. Toisin kuin HAO, KHO katsoi, että tietoja asiakirjoista ei voida tällaisessa tilanteessa luovuttaa pelkästään lausunnon muodossa, vaan tiedot on annettava muutoksenhakijalle julkisuuslain 16 §:n 1 momentin mukaisesti pyydetyllä tavalla. Tämä ei kuitenkaan estä sellaista menettelyä, että asianosaiselle voidaan samalla antaa viranomaisessa laadittu lausunto tietojen sisällön ja merkityksen selventämiseksi. - Uutiset
25.4.2023 11.11
Hallinto-oikeus: Urakkatarjouksen asiakirjajulkisuusUudenkaupungin kaupunginvaltuutettu H oli pyytänyt Uudenkaupungin kaupunkia toimittamaan hänelle sivistys- ja hyvinvointikeskuksen rakentamista koskevan SRV Rakennus Oy:n KVR-urakkatarjouksen. Tekninen johtaja oli 18.11.2021 päättänyt, ettei H:lle luovuteta hänen pyytämäänsä urakkatarjousta siltä osin kuin se ei ole vielä julkinen. Hallinto-oikeus kumosi valituksenalaisen päätöksen tutkituilta osin. (Vailla lainvoimaa 25.4.2023) - Uutiset
13.4.2023 11.45
Hallinto-oikeus palautti Helsingin talousarvioehdotusta koskevan asiakirjajulkisuusasian kansliapäällikölle uudelleen käsiteltäväksiHallinto-oikeus katsoi, että talousarvioehdotusta on pidettävä julkisuuslaissa tarkoitettuna viranomaisen asiakirjana, johon sovelletaan julkisuuslakia. Ottamatta ensi asteena ratkaistavakseen, oliko talousarvioehdotus sisältänyt salassa pidettäviä tietoja, hallinto-oikeus kumosi kansliapäällikön valituksenalaisen päätöksen ja palautti asian kansliapäällikölle uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 13.4.2023) - Uutiset
11.4.2023 10.00
Hovioikeus: Julkisuutta koskevien lakien mukainen tiedonsaantioikeus ei tarkoita oikeutta saada tuomioistuimen ratkaisuun lisäperusteluja - tietopyyntö hylättiinHakija pyysi viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain nojalla, että hänelle toimitetaan jäljennös Helsingin HO:n antaman tuomion ja sen liitteenä olevan Helsingin KO:n antaman tuomion siitä sivusta, jolta ilmenee näyttö sen ohjeen antamisesta, jota työntekijän on katsottu asiassa rikkoneen, siitä sivusta, jolta ilmenee näyttö, että edes yksi työtovereista olisi sisäistänyt ohjeen ja noudattanut sitä, siitä sivusta, jolta ilmenee näyttö yhteydenottokiellon sisältävän ohjeen antamisesta, sekä siitä sivusta, jolta ilmenee kalenteriin, ryhmähuoneiden siirtämiseen, kasvimaaprojektiin ja kasvatuskeskusteluihin liittyvä työntekijän moitittavaa toimintaa todistava näyttö. (Vailla lainvoimaa 11.4.2023) - Uutiset
23.3.2023 15.47
Tasavallan presidentti vahvisti oikeusministeriön hallinnonalalle useita lakimuutoksia: Kuluttajaluotot, rikosten tutkinta, pakkoavioliiton kumoaminen, yrityssaneeraus, avoimuusrekisteri ja automaatio viranomaisten päätöksenteossaTasavallan presidentti vahvisti 23.3.2023 useita oikeusministeriön hallinnonalaa koskevia lakimuutoksia. - Uutiset
23.3.2023 8.00
Whatsapp-ryhmässä terveystietoja miehestä paljastanut lääkäri tuomittiin virkasalaisuuden rikkomisesta 40 ps rangaistukseen - syyteoikeus yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä oli vanhentunutNainen oli virkamiehenä tahallaan palvelussuhteensa aikana paljastanut salaiseni tiedon, joka viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain tai muun lain mukaan on salassa pidettävä tai jota ei lain mukaan saa ilmaista. Nainen oli Whatsapp -ryhmässä, missä oli ollut miehen lisäksi 40 tämän harrasteryhmän jäsentä, kirjoittanut ryhmäkeskusteluun miehestä terveystietoja, jotka olivat salassapidettäviä ja mitkä nainen oli saanut lääkärinä virkaa toimittaessaan. (Vailla lainvoimaa 23.3.2023) - Uutiset
22.3.2023 8.22
Apulaisoikeuskanslerin sijaisen käsitys: Kunnan verkkotiedottaminen ja tiedusteluun vastaaminenApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Pielaveden kunnan huomiota kunnan verkkosivuilla julkaisemien kunnanhallituksen esityslistojen ja pöytäkirjojen salassa pidettävien asiakohtien riittävään kuvaamiseen. - Uutiset
8.3.2023 11.55
Vierashuoneessa HTM, projektitutkija Helinä Tiura-Virta: Poliisin tiedonsaantioikeuksien sääntelyssä tulisi omaksua uudet systemaattiset lähtökohdatArtikkelissani Poliisin oikeus saada henkilötietoja muiden viranomaisten rekistereistä – tiedonsaantioikeuksien uusi systematiikka tutkin, miten poliisin tiedonsaantioikeussääntelyä tulisi kehittää, jotta se vastaisi nykyisen yleislain sääntelyn vaatimuksia. - Uutiset
17.2.2023 12.30
Hallinto-oikeus asiakirjajulkisuudesta ja tietosuojasta: Suomi.fi-palveluiden siirtäminen Amazon Web Services -yhtiön pilvipalveluunHallinto-oikeus palautti asian Digi- ja väestötietovirastolle uudelleen käsiteltäväksi valittajan 1.2.2021 esittämän tietopyynnön osalta. Valituksen hylkäyksen osalta hallinto-oikeus totesi, että valittajalla tai yhdistyksen varapuheenjohtajana valituksen allekirjoittaneella A:lla ei ole ollut tai ole DVV:ssa vireillä asiaa, jonka käsittelyyn pyydettyjen asiakirjojen sisältö voi tai on voinut vaikuttaa. Tällaista asianosaisasemaa ei synny yksinomaan sillä perusteella, että henkilö tai yhdistys on Suomi.fi-palveluiden käyttäjä. Valittajalla eikä A:lla ei siten ole asianosaisena oikeutta tiedon saantiin pyydetyistä asiakirjoista. Asiassa ei myöskään ole kyse julkisuuslain 12 §:ssä tarkoitetuista tiedoista. (Vailla lainvoimaa 17.2.2023) - Uutiset
7.2.2023 10.44
Hallinto-oikeus: Työmaakatselmuksen muistio oli julkinenMuistiosta ilmenee seurakuntakeskuksen työmaakatselmuksessa tehtyjä havaintoja ja kritiikkiä, joka ei kohdistu mihinkään tiettyyn tahoon. Hallinto-oikeus katsoi, että muistio ei sisällä julkisuuslaissa tarkoitettuja liikesalaisuuksia, eikä myöskään tietoja muista vastaavista R Oy:n elinkeinotoimintaa koskevista seikoista, joiden voitaisiin katsoa aiheuttavan yhtiölle taloudellista vahinkoa. Kokemäen seurakunnan kirkkoneuvosto ei ollut voinut tällä perusteella kieltäytyä antamasta muistiota V:lle. Kirkkoneuvoston päätös on kumottava ja asia palautettava sille uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 7.2.2023) - Uutiset
1.2.2023 9.49
ELY-keskukselta kului asiakirjapyyntöön vastaamisessa 4 kuukauttaAsiakirjapyyntöasian käsittely oli asiaa alun perin käsitelleen virkamiehen eläköidyttyä jäänyt kesken. Asiakirjapyynnön käsittely sekä kantelijan myöhempiin tiedusteluihin vastaaminen olivat asian uudelta käsittelijältä jääneet epähuomiossa tekemättä. - Uutiset
26.1.2023 9.16
KHO: Asiakirjajulkisuus julkisissa hankinnoissaKorkein hallinto-oikeus palautti asian hallinto-oikeudelle uudelleen käsiteltäväksi siltä osin kuin hallinto-oikeus ei ollut lausunut hallinto-oikeudessa esitetystä väitteestä, jonka mukaan B Oy:llä on oikeus saada asiakirjat sillä perusteella, että A Oy oli suorittanut toimeksiantotehtävää viranomaiselle ja asiakirjoissa oli kysymys julkisuuslain 5 §:n 2 momentissa tarkoitetuista viranomaisen asiakirjoista. - Uutiset
25.1.2023 9.12
KHO:n ratkaisu asiakirjajulkisuudesta (Kuopion kouluhyökkäys): Toimittajalla oli oikeus saada tiedot poliisimiesten henkilöllisyydestä sekä poliisimiehen ja asianomistajan vammakuvauksistaAsiassa oli kysymys siitä, olivatko eräät tutkinnanjohtajana toimineen aluesyyttäjän päätökset esitutkinnan toimittamatta jättämisestä virkavelvollisuuden rikkomista koskevassa asiassa julkisia vai salassa pidettäviä. Kysymys oli asiaan osallisten poliisimiesten nimistä ja syntymäajoista, poliisimiehen saaman vamman kohdistumista koskevasta tiedosta sekä asianomistajan saaman vamman kohdistumista ja vamman syntytapaa koskevista tiedoista. - Uutiset
17.1.2023 9.22
KHO: Lähiomaisen oikeus saada tieto asiakirjastaHenkilön lähiomainen oli pyytänyt poliisilaitokselta sen hallussa olleet, poliisilaitoksella laaditut kiinniottoa koskevan tutkintailmoituksen ja kiinnioton ja säilöönoton kirjaamisesta laaditun pöytäkirjan. Pyydetyt asiakirjat eivät olleet niitä pyytäneeseen lähiomaiseen nähden julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 28 kohdan perusteella salassa pidettäviä, vaikka tieto henkilön nyt kysymyksessä olevalla perusteella tapahtuneesta poliisilakiperusteisesta kiinniotosta ja sitä seuranneesta säilöönotosta ei ollutkaan yleisöjulkinen vaan sanotun lainkohdan perusteella lähtökohtaisesti salassa pidettävä. - Uutiset
21.12.2022 11.50
Vierashuoneessa professori Tomi Voutilainen ja väitöskirjatutkija Meri Sariola: Koulun ja huoltajien välinen sähköinen viestintä oppilashuollossaViime viikkoina julkisuudessa on käyty keskustelua koulun ja huoltajien välisessä sähköisessä viestinnässä käytettävän ohjelmiston käyttömahdollisuuksista sote-uudistuksen jälkeen, kun hyvinvointialueet aloittavat toimintansa. Kuitenkaan ohjelmiston käyttöön ja tiedonsaantiin liittyvät ongelmat eivät johdu sote-uudistuksesta tai hyvinvointialueille siirrettävistä oppilashuollon palvelujen muutoksesta. Sen sijaan voimassa oleva ja vuoden 2023 alussa sovellettavaksi tuleva muu sääntely rajoittavat sähköiseen viestintään tarkoitettujen ohjelmistojen käyttöä erityisesti tilanteissa, joissa viestintä sisältää salassa pidettäviä tietoja. - Uutiset
21.12.2022 10.10
KHO: Verotustietojen sähköinen luovuttaminen – Verohallinnon asiakkailla ei ole oikeutta vastustaa verotietojensa sähköistä luovutusta medialleAsiakirjajulkisuus – Julkisuusperiaate – Tietosuoja – Henkilötietojen suoja – Julkisuuslain ja yleisen tietosuoja-asetuksen soveltamisen suhde – Viranomaisen henkilörekisteri – Verotustietojen sähköinen luovuttaminen – Journalistinen tarkoitus – Vastustamisoikeus – Vastustamisoikeuden käyttämistä koskevan tiedon julkisuus – Viranomaisen velvollisuus laatia uusi asiakirja – Verohallinto - Uutiset
19.12.2022 8.55
Oikeusasiamies: Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto menetteli julkisuuslain vastaisesti Uniperiin liittyvän asiakirjapyynnön käsittelyssäAsiakirjapyynnön käsittely kesti kauemmin kuin julkisuuslaki olisi enimmilläänkään sallinut. Kantelijan asiakirjapyyntö oli tehty ja vastaanotettu 31.8.2022 ja siihen oli vastattu 14.10.2022. Kantelijalle oli luovutettu pyydetty asiakirja osin tiedot peitettyinä ja annettu ohjaus asian saattamisesta viranomaisen ratkaistavaksi. - Uutiset
19.12.2022 7.37
Maahanmuuttovirasto teki selvityksen mongolialaisen sairaanhoitajan tapauksesta – VTV:ltä tarkastuskertomus työperusteisesta maahanmuutostaMaahanmuuttovirasto on tehnyt sisäisen selvityksen Helsingin Sanomien 10.12.2022 uutisoimasta tapauksesta, jossa asiakas oli hakenut oleskelulupaa työnhakua varten Suomessa tutkinnon suorittaneena. Valvonnan tuloksena todetaan, että asiassa on tehty sekä laintulkinta- että menettelyvirheet. - Uutiset
9.12.2022 10.00
Hallinto-oikeus kumosi päätöksen ja palautti asiakirjajulkisuusasian kaupungin henkilöstöjohtajalleAsiassa oli kyse siitä, olivatko Rauman kaupunginjohtajan valintaa valmistelleen toimikunnan kokousten pöytäkirjat sellaisia julkisuuslain 5 §:n 4 momentissa tarkoitettuja viranomaisen sisäistä työskentelyä varten laadittuja asiakirjoja, joihin sovelletaan julkisuuslakia vain, jos asiakirjat on liitettävä arkistoon. Osa kokouspöytäkirjoista sisältää myös valittajan valitusvaiheessa vaatimat valintaprosessissa mukana olleiden ehdokkaiden nimitiedot. (Vailla lainvoimaa 9.12.2022) - Uutiset
17.11.2022 14.26
Hallituksen esitys: Tiedonsaanti rikosasioista tehdyistä viranomaispäätöksistä paraneeHallitus esittää muutoksia viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettuun lakiin. Esityksellä halutaan selkeyttää yksityiselämän suojaa koskevia salassapitoperusteiden keskinäisiä suhteita rikosasioissa. Tavoitteena on myös lisätä kansalaisten ja median mahdollisuuksia saada tietoa rikosasioista ja niitä koskevista viranomaispäätöksistä. Tarkoitus on, että ehdotetut lainmuutokset tulevat voimaan 1. kesäkuuta 2023. - Uutiset
16.11.2022 16.00
Hallinto-oikeus: HUS-kuntayhtymä oli voinut olla luovuttamatta poliisilaitokselle tietoa siitä, oliko tietopyynnössä mainittu kadonneeksi ilmoitettu henkilö sairaalassa vai ei (ään.)Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen rikoskomisario oli HUS-kuntayhtymälle osoittamassaan tietopyynnössä pyytänyt ajalta 1.11.–27.11.2020 tietoa siitä, oliko tietopyynnössä mainittu kadonneeksi ilmoitettu henkilö sairaalassa tai sairaalahoidossa, jotta vältyttiin turhilta etsinnöiltä henkilön olinpaikan selvittämiseksi. Erään vanhuspalveluyksikön työntekijä ei ollut tavoittanut tiettyä 1940-luvulla syntynyttä muistisairasta yksin asuvaa asiakastaan. Asiakkaan läheiset eivät olleet saaneet tähän yhteyttä kuukauteen, asiakkaan puhelinnumero ei vastannut eikä asiakkaan omaisiin saatu yhteyttä. Asiakirjassa esitetyn mukaan oli syytä olla huolissaan kyseisen henkilön olinpaikasta, tilasta ja tilanteesta. Tietopyyntö perustui poliisilain 4 luvun 2 §:ään. (Ei lainvoim. 16.11.2022) - Uutiset
8.11.2022 8.38
Hallinto-oikeus: Lapsella oli kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain 15 §:n 2 momentin 2 ja 3 kohtien perusteella lähtökohtaisesti oikeus saada pyytämänsä isänsä kuolemansyyn selvittämistä koskevat asiakirjatAsiakirjajulkisuus – Julkisuusperiaate – Kuolemansyyn selvittämistä koskevat asiakirjat – Omainen – Käsite ”saa antaa” - Uutiset
2.11.2022 10.30
Hallinto-oikeus: Toisen henkilön hätäkeskukseen soittamasta puhelusta ei ollut oikeutta saada tallennettaHAO katsoi, ettei asianosaisen tiedonsaantioikeuden perusteella voida antaa toista henkilöä koskevaa salassa pidettävää tietoa sillä perusteella, että pyytäjä tarvitsee tietoa käytettäväksi toisessa viranomaisessa vireillä olevassa tai olleessa muussa asiassa. Joka tapauksessa hätäpuhelutallenteeseen ja ylikonstaapelin tietopyyntöön antamaan vastaukseen tutustumisen ja vertailun perustella HAO katsoi niiden vastanneen toisiaan sisällöllisesti siten, että valittajan voitiin katsoa saaneen tietoonsa kaiken vähänkin merkityksellisen tiedon eli sen, johon hänellä oli asianosaisjulkisuutta koskevien säännösten perusteella oikeus sekä itseään koskevat tiedot. Poliisilaitoksen päätöksen lopputulosta ei ollut syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 2.11.2022) - Uutiset
28.10.2022 9.12
KHO:n ratkaisu asiakirjajulkisuudesta ja yliopiston päätöksen valituskelpoisuudestaAsiakirjajulkisuus – Tutkinta hyvän tieteellisen käytännön loukkausepäilystä – Asiakirjan julkisuusarvioinnin osalta lopulliseksi tarkoitettu ratkaisu – Yliopiston päätös olla salaamatta tai poistamatta eräitä tietoja loppuraportista – Muutoksenhaku – Valituskelpoisuus – Valitusoikeus - Uutiset
12.10.2022 16.00
Eduskunnan turvakameroiden kuvaamat kuvat päätyivät julkisuuteen eduskunnan turvallisuusjohtajan toiminnan seurauksena - hallinto-oikeus ei pitänyt turvallisuusjohtajan virkasuhteen irtisanomista kohtuuttomana tai suhteellisuusperiaatteen vastaisenaKansanedustaja Juha Sipilään kohdistui tuntemattoman henkilön hyökkäys Arkadiankadulla 7.1.2021. Tapahtuma tallentui eduskunnan Pikkuparlamentin valvontakameraan. Poliisi alkoi selvittää asiaa samana päivänä. Eduskunnan turvallisuusjohtaja kommentoi julkisesti edustaja Sipilään kohdistunutta hyökkäystä pian tapahtuman jälkeen. Eduskunnan turvallisuusjohtaja antoi hyökkäyksestä erilaisen kuvauksen kuin hyökkäyksen kohteeksi joutunut edustaja Sipilä. Hyökkäystä kuvaava valvontakameratallenne esitettiin MTV:n uutisissa 15.1.2021. Eduskunnan turvallisuusjohtaja oli 15.1.2021 jälkeen eri julkisissa medioissa kertonut, että hän ei osaa arvioida, onko MTV:n julkaisema videomateriaali peräisin eduskunnan turvakameroista. (Ei lainvoim. 12.10.200) - Uutiset
12.10.2022 9.37
KHO: Sairaanhoitopiiri ei ollut ylittänyt harkintavaltansa rajoja päättäessään olla luovuttamatta potilasasiakirjaan sisältyviä salassa pidettäviä tietoja sähköpostitseJulkisuuslain 16 §:n 2 momentin (385/2007) toisen virkkeen mukaan tietojen sähköinen luovuttaminen lainkohdassa tarkoitetuista asiakirjoista oli viranomaisen harkinnassa. - Uutiset
28.9.2022 15.17
EUYT: Parlamentin päätös, jolla evättiin oikeus tutustua kahteen asiakirjaan, jotka koskevat Tšekin entistä pääministeriä Andrej Babišia koskevaa tutkimusta EU:n varojen väärinkäytön ja mahdollisten eturistiriitojen johdosta, on päteväUnionin yleinen tuomioistuin toteaa yhtäältä, että Agrofert-yhtiö on menettänyt oikeussuojan tarpeen, joka koski päätöstä evätä siltä oikeus tutustua komission tässä asiassa laatimaan kertomukseen, ja toisaalta se hylkää kanteen, jonka tämä yhtiö nosti päätöksestä, jolla evättiin oikeus tutustua komission Tšekin pääministerille osoittamaan kirjeeseen. - Uutiset
23.9.2022 10.02
Hovioikeus hylkäsi oikeuspsykologian erikoistumiskoulutusta suorittavan hakijan pyynnön saada tietoonsa salaisia ja erittäin arkaluonteisia henkilöiden terveystietoja sisältäviä oikeudenkäyntiasiakirjojaPerusteinaan hakija oli lausunut, että hän suorittaa Åbo Akademissa oikeuspsykologian erikoistumiskoulutusta ja hän tarvitsee asiakirjoja koulutukseen liittyvän tehtävänannon suorittamisen tueksi. Hän oli aikoinaan osallistunut asian käsittelyyn käräjäoikeudessa, mihin pyydetyt asiakirjat liittyvät, ja oli tuolloin tullut tietoiseksi asiakirjojen sisällöstä. (Vailla lainvoimaa 23.9.2022) - Uutiset
16.9.2022 11.34
Hovioikeus: Helsingin kaupungin vuokralaisiksi aikovien yhtiöiden liitynnästä moottoripyöräjengiin lausunnon antaneet KRP:n rikosylikomisario ja rikosylikonstaapeli eivät syyllistyneet tuottamukselliseenkaan virkasalaisuuden rikkomiseenHO:ssa oli kysymys siitä, olivatko A ja B syyllistyneet virkasalaisuuden rikkomiseen tai tuottamukselliseen virkasalaisuuden rikkomiseen antamalla syytteessä tarkoitetun 10.2.2017 päivätyn lausunnon, joka oli toimitettu Helsingin poliisilaitokselle ja sieltä edelleen Helsingin kaupungille. Kysymys oli ensin siitä, oliko asianomistajien jäsenyys tai liityntä Bandidos MC:hen ollut julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohdan nojalla salassa pidettävä tieto. Jos vastaus oli myöntävä, oli ratkaistava, olivatko vastaajat RL 40 luvun 5 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla oikeudettomasti paljastaneet kyseisen tiedon, ja edelleen, oliko heidän menettelynsä ollut tahallista tai tuottamuksellista. Jos kysymys oli ollut tuottamuksellisesta menettelystä, oli arvioitava, oliko teko kuitenkin ollut kokonaisuutena arvostellen vähäinen, jolloin tuottamuksellisen virkasalaisuuden rikkomisen tunnusmerkistö ei täyttynyt. Mikäli vastaajien katsottiin syyllistyneen rikokseen, kysymys oli vielä rangaistuksen määräämisestä ja asianomistajien vahingonkorvausvaatimuksista. KO:n tuomiota ei muutettu. Tekoa oli pidettävä RL 40 luvun 5 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla kokonaisuutena arvostellen vähäisenä. (Vailla lainvoimaa 16.9.2022) - Uutiset
15.9.2022 9.09
KHO: Poliisihallituksen asiakirjojen julkisuus – asia palautettiin uudelleen käsiteltäväksiAsiakirjajulkisuus – Tietojen antamistapa – Sähköinen kopio – Viranomaisen harkintavalta – Viranomaisen henkilörekisteri – Henkilötieto – Journalistinen tarkoitus – Datajournalismi – Järjestyksenvalvoja- ja vartijahyväksyntä - Uutiset
5.9.2022 10.30
Ylikomisario ei noudattanut julkisuuslain säännöksiä - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus piti tekoa vähäisenä ja hylkäsi syytteen tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisestaHO:ssa oli kyse siitä, olisiko vastaajan tullut ilmoittaa asiakirjapyyntöjä esittäneelle asianomistajalle, että asiakirjojen toimittamatta jättämistä koskeva asia voidaan saattaa viranomaisen ratkaistavaksi ja tiedustella, haluaako tämä siirtää asian viranomaisen ratkaistavaksi. Mikäli vastaus oli myönteinen, kyse oli myös siitä, oliko teko ollut vähäinen. Ensimmäiseksi oli kuitenkin ratkaistava kysymys siitä, oliko syyttäjän syyteoikeus joiltain osin vanhentunut. HO vapautti vastaajan tuomitusta rangaistuksesta (varoitus). (Vailla lainvoimaa 5.9.2022) - Uutiset
31.8.2022 9.09
Suositusluonnoksesta salassa pidettävien asiakirjojen käsittelystä voi lausua 21. syyskuuta 2022 saakkaSuosituksen tavoitteena on opastaa salassa pidettävien asiakirjojen (tietojen), käsittelyssä sekä käsittelyä koskevien vaatimusten täyttämisessä. Suositus on tarkoitettu ensisijaisesti tiedonhallintayksiköille ja viranomaisille, mutta niiden lisäksi tätä suositusta voivat hyödyntää elinkeinoelämän toimijat ja kaikki muutkin, jotka käsittelevät viranomaisten salassa pidettäväksi määrittelemiä asiakirjoja. - Uutiset
29.8.2022 10.50
Hallinto-oikeus palautti asiakirjajulkisuutta koskevan asian poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksiKoska A:lla oli asiassa esittämänsä journalistisen käyttötarkoituksen perusteella katsottava olevan oikeus käsitellä pyydettyjen asiakirjojen muodostamaa henkilörekisteriä, poliisilaitoksen oli tullut luovuttaa tiedot julkisuuslain 16 §:n 3 momentin estämättä, ellei asiassa saatavasta selvityksestä ilmene, että käyttötarkoitus olisi muu kuin ilmoitettu. Pelkästään se, että tietoja mahdollisesti käytetään tutkintapyynnön tai rikosilmoituksen tekemiseen, ei ole peruste katsoa, ettei tietoja käytetä journalistiseen käyttötarkoitukseen. Valituksenalainen päätös oli kumottava ja asia palautettava Itä-Uudenmaan poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 29.8.2022) - Uutiset
22.8.2022 14.02
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Oulun kaupungin huomiota viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain säännösten noudattamiseen asiakirjapyyntöjen viivytyksettömässä käsittelyssäKaupunki oli vastannut kantelijan joulukuussa 2019 tekemään asiakirjapyyntöön maaliskuussa 2020 ja elokuussa 2020. Asiakirjapyynnön käsittely oli siten viivästynyt huomattavasti julkisuuslaissa säädetyistä käsittelyajoista. - Uutiset
16.8.2022 11.07
Hovioikeus: Julkisuutta koskevien lakien mukainen tiedonsaantioikeus ei sisällä asianosaisen oikeutta saada tuomioistuimen ratkaisun perusteluja koskevaa lisäselvitystä tai selvennystäHakija oli pyytänyt viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 12 §:n nojalla, että hänelle toimitetaan jäljennös Helsingin käräjäoikeuden ratkaisun siitä sivusta, jolta ilmenee, minkä sisältöistä ohjetta hakijan on katsottu asiassa rikkoneen. Hakemus hylättiin. (Vailla lainvoimaa 16.8.2022) - Uutiset
12.8.2022 8.30
Apulaisoikeusasiamies: Liikennevakuutuskeskuksen vahinkojaoston toiminta - Uutiset
11.8.2022 11.15
Apulaisoikeusasiamies: Asiakirjapyyntöön vastaaminen – Rikosseuraamuslaitoksen keskushallintoyksikön lakimiehelle huomautus - Uutiset
21.7.2022 8.00
Terveyskeskus ei vastannut muistutuksiin - oikeuskansleri kiinnitti terveyskeskuksen huomiota lain säännöksiin ja Valviran ohjeisiinValviran ohjeistuksen mukaan vastaus muistutukseen tulisi yleensä antaa noin 1 – 4 viikon kuluessa muistutuksen saapumisesta toimintayksikköön. Oikeuskansleri kiinnitti kaupungin terveyskeskuksen huomiota hallintolain, julkisen hallinnon tiedonhallintalain ja potilaslain säännöksiin sekä Valviran ohjeisiin muistutuksen käsittelyssä. - Uutiset
20.7.2022 12.15
Hallinto-oikeuden ratkaisu asiakirjajulkisuudestaAsiassa oli arvioitava, ovatko A:n pyytämät asiakirjat salassa pidettäviä sillä perusteella, että ne sisältävät WSP Finland Oy:n liikesalaisuuksia, ja onko A:lla oikeus saada pyytämänsä asiakirjat jokaiselle kuuluvan tietojensaantioikeuden nojalla. (Vailla lainvoimaa 20.7.2022) - Uutiset
21.6.2022 13.30
Tutkimus: Julkisen sektorin tietojen maksullisuus haittaa niiden käyttöä monin tavoinItä-Suomen yliopiston (UEF) johtama tutkijaryhmä selvitti julkisen sektorin tietojen maksullisuuden ja maksuttomuuden vaikutuksia. Tutkimuksen mukaan maksuilla näyttäisi olevan haitallisia vaikutuksia niin julkisen sektorin tietojen käyttöön kuin välillisesti perusoikeuksien toteutumiseen. Maksujen poistaminen ei kuitenkaan ratkaise tiedon jakamisen haasteita, vaan tarvitaan toimintamalli, jonka avulla julkisen sektorin tietojen jakamista ja sitä kautta käyttöä voitaisiin laajentaa. - Uutiset
16.6.2022 15.37
Hallituksen esitys: Avoimuusrekisteri lisäämään lobbauksen läpinäkyvyyttäHallitus esittää avoimuusrekisterilain säätämistä. Laki velvoittaisi yrityksiä, yhdistyksiä ja säätiöitä ilmoittamaan eduskuntaan ja ministeriöihin kohdistamastaan lobbauksesta. Avoimuusrekisterin tavoitteena on valmisteluun ja päätöksentekoon kohdistuvan vaikuttamisen läpinäkyvyyden parantaminen ja sitä kautta kansalaisten luottamuksen vahvistaminen. - Uutiset
16.5.2022 8.40
Lainsäädännön arviointineuvosto avoimuusrekisteristä: Rekisteröintivelvoitteen kiertäminen estettäväAvoimuusrekisterilakia koskevan lakiehdotuksen perusteella saa hyvän käsityksen asian taustasta, tavoitteista ja keskeisistä keinoista. Olennaiset vaikutuslajit on tunnistettu ja arvioitu. Lakiehdotuksessa tulisi tarkentaa yhteiskunnallisten vaikutusten arviointia ja avata tarkemmin vaikutuksiin liittyviä epävarmuuksia. Lakiehdotuksesta ei selviä riittävällä tavalla ehdotettavien soveltamisrajausten merkitys rekisterin luonteelle ja tavoitteille. Lakiehdotuksessa ei ole riittävästi arvioitu riskiä, että rekisteröintivelvoitetta kierretään, jolloin sääntelyn tavoitteita ei saavuteta. - Uutiset
26.4.2022 9.30
KHO:n kaksi ratkaisua työsuojeluilmoituksia koskevien tietojen antamisesta toimittajalleKHO:2022:50: Toimittaja oli 2.1.2020 pyytänyt Itä-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta tiedon siitä, kuinka paljon Kiteen kaupunkiin ja sen hallintopalveluosastoon kohdistuvia työsuojeluilmoituksia oli tehty 2010-luvulla. KHO katsoi, ettei salaamiselle ollut laillisia perusteita. Pelkkää lukumäärätietoa ei voitu pitää työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain 10 §:n 1 momentin perusteella salassa pidettävänä.
KHO:2022:51: Toimittaja oli 28.10.2019 pyytänyt Itä-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta tiedon siitä, oliko työsuojelun vastuualueella vireillä Kuopion kaupungin kaupunkisuunnitteluosastoon liittyvä kantelu. KHO katsoi, että AVI:n työsuojelun vastuualue oli voinut hylätä toimittajan tietopyynnön ilmoittamalla, että se ei anna tietoa siitä, oliko tiettyä nimettyä työnantajaa koskien vireillä työsyrjintää koskeva kantelu. - Uutiset
21.4.2022 11.35
Asianajaja Olli Hyvönen: Yhteishankintayksikkö ja julkisuuslakiHelsingin hallinto-oikeus antoi 7.1.2022 päätöksen KL-Kuntahankinnat Oy:tä koskeneessa tarjousasiakirjojen julkisuutta koskeneessa valitusasiassa (H42/2022; Dnro 21564/2020). - Uutiset
13.4.2022 12.42
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Asiakirjakopion maksullisuus - Uutiset
8.4.2022 15.30
KHO: Valvira ei ollut voinut esittämillään perusteilla kieltäytyä antamasta poliisille sen esitutkintaa varten pyytämiä tietoja nimetystä sairaanhoitajastaPoliisilaitoksen tietopyynnöllä oli ollut tarkoitus selvittää esitutkintaa varten, oliko Valviralla tietoja aiemmin tapahtuneista kyseistä henkilöä koskevista vastaavista epäilyistä kuin mistä tuossa esitutkinnassa oli ollut kysymys. Pyynnössä oli muun ohella todettu, että sairaanhoitajaa epäiltiin todennäköisin syin huumausainerikoksesta, pahoinpitelystä, varkaudesta ja näpistyksestä. Tietoja oli pyydetty poliisilain 4 luvun 2 §:n 1 momentin perusteella. Koska Valvira ei ole voinut esittämillään perusteilla kieltäytyä tiedon antamisesta, sen päätös oli kumottava ja asia palautettava sille uudelleen käsiteltäväksi. (Julkaisematon) - Uutiset
9.3.2022 12.40
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Tietopyyntö koskien potilasasiakirjojaKantelija arvosteli Sosterin menettelyä tietopyyntönsä käsittelyssä. Hän kertoi saaneensa pyyntönsä perusteella Sosterilta itseään koskevia potilasasiakirjoja, joissa oli häneltä peitettyä tietoa. Hän pyysi Sosterilta myös nämä tiedot ja sai 6.5.2021 kieltäytymistodistuksen, jossa viitattiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 11 §:n 1 momenttiin, mutta siitä ei käynyt ilmi, millä tavoin tiedon antaminen olisi vastoin erittäin tärkeää yleistä etua, hänen etuaan tai muutoin erittäin tärkeää yksityistä etua. Kieltäytymistodistuksessa todettiin, että hänellä oli oikeus saada asiasta kirjallinen viranomaisen päätös, jonka hän pyysi viipymättä. Valituskelpoinen päätös tehtiin 29.7.2021 eli sen saamiseen kului lähes 3 kuukautta. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen totesi, että asian käsittelyn viivästymisen syiksi tässä tapauksessa esitetyt perusteet eli lomat ja tietokatkokset eivät sinänsä oikeuttaneet poikkeamaan laissa säädettyjen määräaikojen noudattamisesta tai asian muusta asianmukaisesta käsittelemisestä, joskin ne voitiin yksittäisten virkamiesten menettelyn moitittavuutta arvioitaessa ottaa huomioon. Sosterissa oli menetelty virheellisesti, kun valituskelpoisen päätöksen antaminen asiassa viivästyi asiassa kerrotuin tavoin. Ratkaisussa ei otettu kantaa siihen, miten kantelijan tietopyyntö olisi tullut ratkaista ja olisiko tässä tapauksessa kaikki hänen pyytämänsä tiedot tullut luovuttaa. - Uutiset
1.3.2022 11.45
Hovioikeus kumosi luvan saaneelle oikeudenkäyntiavustajalle annetun varoituksen - todisteeksi nimetty kanteluasiakirjan luonnos ei ollut viranomaisten hallussa oleva asiakirja eikä siten salassa pidettävä asiakirjaValvontalautakunta oli todennut valittajan laiminlyöneen velvollisuutensa hoitaa huolellisesti saamansa tehtävän ja siten menetelleen luvan saaneita oikeudenkäyntiavustajia koskevien velvollisuuksien vastaisesti nimetessään todisteeksi ja toimittaessaan KO:lle asiakirjan, joka oli olennaiselta asiasisällöltään muistuttanut valvontalautakunnalle lähetettyä kantelukirjoitusta. Valvontalautakunta oli viitannut ratkaisussaan luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista annetun lain 8 §:n 1 momentin 6 kohtaan, asianajajista annetun lain 7 j §:n 3 momenttiin ja julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 6 kohtaan. HO totesi, että kanteluasiakirjan luonnos ei ollut ollut julkisuuslain 5 §:n 2 momentin tarkoittama viranomaisten hallussa oleva asiakirja eikä siten asianajajista annetun lain 7 j §:n 3 momentin ja julkisuuslain 24 §:n 6 kohdan mukaan salassa pidettävä asiakirja. Tältä osin valittajan ei voitu katsoa laiminlyöneen velvollisuuttaan hoitaa saamansa tehtävä huolellisesti ja siten menetelleen luvan saaneita oikeudenkäyntiavustajia koskevien velvollisuuksien vastaisesti. Valvontalautakunnan päätös oli näin ollen kumottava. (Vailla lainvoimaa 1.3.2022) - Uutiset
1.3.2022 8.28
Hallinto-oikeus: Kansallisen huoltovarmuuden ja poikkeusoloihin varautumisen turvaaminen olisi vaarantunut, mikäli kausityöntekijälistan tietosisältö olisi julkaistuHallinto-oikeus katsoi kuten maa- ja metsätalousministeriö, että kansallisen huoltovarmuuden ja poikkeusoloihin varautumisen turvaaminen olisi vaarantunut, mikäli mainittu tietosisältö olisi julkista. Kausityöntekijälista oli siis julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 8 kohdan perusteella salassa pidettävä. Tässä tilanteessa listan salassapidettävyyttä ei ollut tarpeen arvioida maa- ja metsätalousministeriön päätöksessä lisäksi mainitun saman momentin 20 kohdan kannalta eikä ministeriön lausunnossa viitatun 24 kohdan tai tietosuojalainsäädännön kannalta. (Vailla lainvoimaa 1.3.2022) - Uutiset
24.2.2022 7.59
Hallinto-oikeus: Tiitisen lista on julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 9 kohdan perusteella salassa pidettävä eikä salassapitoaika ole vielä kulunutSuojelupoliisi oli hylännyt yksityishenkilön tekemän tietopyynnön niin sanotusta Tiitisen listasta. Hallinto-oikeuden ratkaisukokoonpano perehtyi asiakirjaan suojelupoliisin tiloissa. Hallinto-oikeus hylkäsi yksityishenkilön valituksen. - Uutiset
19.1.2022 13.40
Apulaisoikeuskansleri: Kaupungin velvollisuus on huolehtia siitä, että sen palveluksessa olevat henkilöt ovat tietoisia julkisuuslain säännöksistäApulaisoikeuskansleri kiinnitti kahdessa eri ratkaisussa kaupungin huomiota julkisuuslain säännösten noudattamiseen tietopyyntöön vastaamisessa. - Uutiset
19.1.2022 8.28
Hallinto-oikeus palautti asian KL-Kuntahankinnat Oy:lle: Asianosaisena olleelle yhtiölle oli luovutettava julkiseen hankintaan liittyviä asiakirjojaMerkitystä asianosaisaseman arvioinnin kannalta ei ollut sillä, että Tieto Finland Oy ei ollut käyttänyt tehokkaasti muutoksenhakuoikeuttaan. Julkisuuslain näkökulmasta asianosaisaseman ei voitu katsoa poistuneen sen myötä, että ehdokas oli hankintayksikön päätöksellä suljettu pois menettelystä. Tieto Finland Oy:tä oli siten tullut pitää julkisuuslain 11 §:n 1 momentissa tarkoitettuna asianosaisena asiassa. Sikäli kuin KL-Kuntahankinnat Oy oli lausunnossaan vedonnut siihen, että tietopyyntö oli ollut poikkeuksellisen laaja ja yksilöimätön, hallinto-oikeus totesi, että tietopyyntö oli yksilöity koskemaan tietyn hankinnan hankinta-asiakirjoja, eikä se näin ollen ollut yksilöimätön. Asiakirjojen suuri määrä ei ole julkisuuslain mukainen peruste olla luovuttamatta pyydettyjä asiakirjoja. Pyydetyt asiakirjat sisältävät KL-Kuntahankinnat Oy:n mukaan muiden yhtiöiden liikesalaisuuksiksi katsottavia tietoja. Julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan nojalla asianosaisella ei lähtökohtaisesti ole julkisessa hankinnassa oikeutta toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin. Valituksenalainen päätös oli tämän vuoksi ja hallinto-oikeuden päätöksessä esitetyt perustelut huomioon ottaen kumottava ja asia palautettava KL-Kuntahankinnat Oy:lle uudelleen käsiteltäväksi sen arvioimiseksi, miltä osin pyydetyt asiakirjat voidaan luovuttaa Tieto Finland Oy:lle. (Vailla lainvoimaa 19.1.2022) - Uutiset
10.12.2021 8.18
OM: Kysely julkisuuslain toimivuudesta 4. helmikuuta 2022 saakkaOikeusministeriö selvittää kyselyllä, miten oikeus saada asiakirjoja ja tietoja viranomaiselta toteutuu käytännössä. Perustuslaissa turvatun julkisuusperiaatteen mukaan viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Tätä julkisuusperiaatetta toteutetaan käytännössä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain, niin kutsutun julkisuuslain, kautta. - Uutiset
3.12.2021 11.45
Vierashuoneessa OTT Satu Rantaeskola: Epäillyn toiminta jonkin tunnusmerkistön täyttävänä (ns. laiton toiminta) ei voisi saada menettelyllistä salassapidon suojaa rikosasiaa käsiteltäessä, vaikka toiminta sinänsä voisi kuulua salassapitokohdan piiriinKorkeimman hallinto-oikeuden 1.12.2021 antamassa ratkaisussa KHO 2021:170 on ollut kysymys rikoksesta epäillyn nimen julkisuudesta. Keskusrikospoliisille oli esitetty käräjäoikeuden käsittelyn alkamisen jälkeen asiakirjapyyntö, joka koski erästä järjestäytyneeseen rikollisryhmään liittyvää rikoskokonaisuutta. Keskusrikospoliisi teki tietopyyntöön osittain kielteisen ratkaisun ja salasi esitutkintapöytäkirjoista epäiltyjen nimet. Perusteena käytettiin sitä, että henkilöt kuuluvat rikollisryhmään, ja tämä tieto olisi salassa pidettävä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohdan mukaisena tietona henkilöiden elintavoista, osallistumisesta yhdistystoimintaan tai vapaa-ajan harrastuksista tai niihin verrattavana tietona. - Uutiset
2.12.2021 10.31
Ehdotus lakisääteisestä avoimuusrekisteristä eli lobbarirekisteristä lausunnoille 31. tammikuuta 2022 saakkaValtioneuvoston asettama parlamentaarinen ohjausryhmä ja asiantuntijatyöryhmä luovuttivat 2.12.2021 oikeusministerille ehdotuksensa uudesta avoimuusrekisterilaista. Niin kutsutun lobbarirekisterin tavoitteena on päätöksenteon läpinäkyvyyden parantaminen ja sitä kautta epäasiallisen vaikuttamisen torjunta. Rekisteristä löytyvillä tiedoilla kansalaiset sekä vaikuttamistoiminnan kohteet saisivat jatkossa kattavammin tietoa valtion tason päättäjiin vaikuttavista toimijoista sekä näiden intresseistä. - Uutiset
1.12.2021 11.40
KHO: KRP:n päätös olla luovuttamatta esitutkintapöytäkirjoja niiden rikoksesta epäillyn asemassa olevien henkilöiden nimien osalta, joiden poliisi epäili kuuluvan järjestäytyneeseen rikollisryhmään, oli lainvastainenAsiakirjajulkisuus – Esitutkintapöytäkirja – Rikoksesta epäilty – Epäilty kuuluminen järjestäytyneeseen rikollisryhmään – Salassa pidettävyys – Yksityiselämän suoja – Yksityiselämään liittyvät tiedot - Uutiset
18.11.2021 12.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Valviran menettely tietopyynnön käsittelyssäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Valviran ylilääkärin huomiota tietopyyntöjen käsittelyyn julkisuuslaissa edellytetyllä joutuisuudella. Hän saattoi lisäksi Valviran ja ylilääkärin tietoon näkemyksensä siitä, että tietopyynnön tekijälle asetetaan määräaika asian siirtämistä viranomaisen käsiteltäväksi koskevan pyynnön esittämiselle. - Uutiset
16.11.2021 13.30
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Poliisilaitos ei käsitellyt kantelijan asiakirjapyyntöä julkisuuslaissa edellytetyllä joutuisuudellaKantelija oli esittänyt poliisilaitokselle useita kysymyksiä, jotka poliisilaitos oli tulkinnut asiakirjapyynnöksi ja antanut niihin muutoksenhakukelpoisen päätöksen. Kantelija oli saanut vastauksen asiakirjapyyntöönsä vasta kanneltuaan asiasta oikeuskanslerille. Asiakirjapyynnön käsittelyyn oli kulunut aikaa noin kuusi viikkoa. Sitä ei ollut käsitelty viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa edellytetyllä joutuisuudella.