-
- Viranomaistoiminnan julkisuus
Viranomaistoiminnan julkisuus
- Uutiset
16.4.2024 11.44
Juristi Anu Räty Kuntaliiton blogissa: Eläinsuojelu on erittäin tärkeä yleinen etu – jopa ilmoittajan henkilöllisyys voidaan pitää asianosaiselta salassa (KHO:2024:31)Eläinsuojelu voidaan nähdä sellaisena erittäin tärkeänä yleisenä etuna, jonka perusteella asianosaisjulkisuutta on mahdollista rajoittaa. Asianosainen oli saanut tietoonsa eläintenpidostaan tehdyt ilmoitukset siten, että ilmoittajien tietoja, joista olisi käynyt ilmi heidän henkilöllisyytensä ja yhteystietonsa, oli peitetty. Tämä kävi ilmi korkeimman hallinto-oikeuden ennakkopäätöksessä KHO:2024:31. - Uutiset
4.4.2024 12.32
Apulaisoikeuskanslerin käsitys: Asiakirjajulkisuusasian käsittelyn viivästyminen hallinto-oikeudessaApulaisoikeuskansleri kiinnitti hallinto-oikeuden huomiota asioiden viivytyksetöntä käsittelyä koskevien säännösten noudattamiseen. - Uutiset
4.4.2024 11.00
Hallinto-oikeus: Valittajan pyytämät henkilötiedot eli tiedot poliisin viranhaltijan virasta, sotilasarvosta, esimiehen nimestä ja yhteystiedoista eivät olleet salassa pidettäviäPoliisilaitos ei ollut voinut kieltäytyä tietojen luovuttamisesta valituksenalaisesta päätöksestä ilmenevillä perusteilla. Henkilötietojen luovuttamiselle sähköisesti tai kopiona ei näin ollen ollut julkisuuslain 16 §:n 3 momentin mukaista tietosuojalainsäädännöstä johtuvaa estettä. HAO kumosi Lounais-Suomen poliisilaitoksen päätöksen ja palautti asian poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi. Pyydetyt tiedot on annettava viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:ssä säädetyllä tavalla sen jälkeen, kun HAO:n päätös on saanut lainvoiman. (Ei lainvoim. 4.4.2024) - Uutiset
27.3.2024 10.09
Helsingin hovioikeus hylkäsi Merivoimien henkilöstöpäällikkönä toimineeseen kommodoriin kohdistetun syytteen virkasalaisuuden rikkomisestaAsiassa oli kysymys siitä, olivatko vastaajan virkasähköpostiinsa saamat sähköpostiviestit, joista hän oli lähettänyt valokuvan eräälle henkilölle, olleet julkisuuslain nojalla salassa pidettäviä. Sähköpostiviestit olivat koskeneet tutkintapyynnön tekemistä Merivoimissa ilmitulleesta rikosepäilystä. Hovioikeus katsoi, etteivät vastaajan lähettämät tiedot olleet salassa pidettäviä, minkä vuoksi syyte virkasalaisuuden rikkomisesta hylättiin. (Vailla lainvoimaa 27.3.2024) - Uutiset
19.3.2024 15.17
Hallinto-oikeus shikaaninomaisessa tarkoituksessa tehdyistä tietopyynnöistä: Poliisihallitus oli voinut kieltäytyä toimittamasta hakijalle asiakirjoja pyydetyllä tavalla sähköpostitse katsoen sen aiheuttavan kohtuutonta haittaa virkatoiminnalleJulkisuuslaki tai mikään muukaan laki ei suojaa oikeuden käyttämistä väärässä tarkoituksessa. Ei voida esimerkiksi edellyttää, että viranomainen lähettää useita kertoja asiakirjoja, joita se on jo aiemmin lähettänyt, käyttää kohtuuttomasti aikaa selvittääkseen asiakirjapyynnön kohdetta ja pystyy samalla muun virkatoimintansa ohella toteuttamaan lukuisia yksittäisen henkilön samaan asiakokonaisuuteen liittyviä tietopyyntöjä laissa säädetyssä lyhyehkössä määräajassa. Kun arvioitiin S:n päätöksessä kerrottua menettelyä kokonaisuutena, hallinto-oikeus katsoi, että Poliisihallitus oli voinut kieltäytyä toimittamasta S:lle asiakirjoja pyydetyllä tavalla katsoen sen aiheuttavan kohtuutonta haittaa virkatoiminnalle. (Vailla lainvoimaa 19.3.2024) - Uutiset
15.3.2024 14.40
Apulaisoikeuskanslerin sijainen antoi KEHA-keskukselle huomautuksen lainvastaisesta menettelystä kantelijan tietopyynnön käsittelemisessä - Uutiset
23.2.2024 16.09
Kuntien sisäinen valvonta: Yle selvitti, olisiko Haapajärven rehtorin rikossyytteestä pitänyt kertoa – yksi lause kaupungin pelisäännöissä hämmentääHaapajärven kaupungin entinen johto piti tiedon virkamiehen rikosepäilystä itsellään. Tapaus nosti esiin kysymyksen kuntien sisäisestä valvonnasta. - Uutiset
13.2.2024 12.20
Hallinto-oikeus: Poliisilaitos oli voinut päätöksessään esittämillään perusteilla kieltäytyä luovuttamasta videotallenteita valittajalle itselleenHallinto-oikeus tutustui tallenteiden sisältöön. Voitiin havaita, että niillä esiintyy paitsi rikoksesta epäilty, myös henkilöitä, jotka ovat esitutkinnan kohteena olleeseen tekoon nähden selvästi ulkopuolisia tai joiden asema suhteessa tekoon jää tallenteista ilmenevän perusteella epäselväksi etenkin kun tallenteissa ei ole ääntä. Videot sisältävät näiden henkilöiden käyttäytymistä koskevaa informaatiota, jonka merkitystä yksityisyyden suojan loukkaamisen näkökulmasta on ulkopuolisen vaikeaa arvioida. Joka tapauksessa tallenteiden väärinkäyttömahdollisuuden ja väärinkäytön laajakantoisten seurausten vuoksi perusteltuna ja viranomaisten asiakirjojen julkisuutta koskevien lähtökohtien toteutumisen kannalta tarpeellisena ei voitu pitää sitä, että esitutkintaviranomaisten tulisi antaa yksityisyyden suojaan riittävällä todennäköisyydellä eli oletettavasti liittyviä tallenteita nähtäväksi ilman mahdollisuuksia kontrolloida niiden käyttämistä. Poliisilaitos oli näin ollen voinut päätöksessään esittämillään perusteilla kieltäytyä luovuttamasta tallenteita valittajalle itselleen. (Vailla lainvoimaa 13.2.2024) - Uutiset
13.2.2024 8.43
Työryhmän mietintö: Arvokkaita tietoaineistoja koskevan EU-asetuksen täytäntöönpano ei edellytä muutoksia kansalliseen sääntelyynEuroopan komissio antoi joulukuussa 2022 täytäntöönpanoasetuksen arvokkaista tietoaineistoista. Asetuksen tarkoitus on edistää julkisen hallinnon tietoaineistojen uudelleenkäyttöä ja hyödyntämistä. Sääntelyä arvioineen työryhmän mukaan asetuksen tehokas täytäntöönpano ei edellytä muutoksia kansalliseen lainsäädäntöön. - Uutiset
19.1.2024 15.15
Professori Susanna Lindroos-Hovinheimo Prosessioikeusblogissa: Henkilötietojen suojaaminen todistelussaEuroopan unionin tuomioistuin (EUT) antoi vuonna 2023 prosessioikeudellisesti mielenkiintoisen ratkaisun asiassa Norra Stockholm Bygg. Kyseessä oli ennakkoratkaisupyyntö Ruotsista ja asia koski henkilötietojen käsittelyä siviiliprosessissa. Ratkaisu on merkittävä siksi, että tämä oli ensimmäinen kerta, kun EUT pohti tietosuoja-asetuksen vaikutuksia prosessioikeuteen. - Uutiset
19.1.2024 14.00
Tietopyynnön käsittely ja julkaisemattomat viranhaltijapäätökset - apulaisoikeusasiamiehen sijainen katsoi Varsinais-Suomen hyvinvointialueen toimineen lainvastaisestiViranomaisen tulee pystyä hoitamaan asiakirjapyyntöjen käsittely sekä viesteihin vastaaminen myös poikkeuksellisissa tilanteissa. Kanteluun toimitetusta selvityksestä ei käynyt ilmi, että kantelijalle olisi myöhemminkään toimitettu hänen pyytämäänsä viranhaltijapäätöstä kun hyvinvointialueelle oli selvinnyt, ettei kantelijan lähettämään viestiin ollut vastattu. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen kiinnitti Varsinais-Suomen hyvinvointialueen huomiota siihen, että kun havaitaan, että asiakirjapyyntöön tai viestiin vastaaminen on laiminlyöty, tulee vastaaminen hoitaa ilman uutta aiheetonta viivytystä, jos ei ole selvää, että vastaaminen on jo tarpeetonta. Joissakin tilanteissa voi olla myös tarpeellista tiedustella asiakkaalta, onko viestissä tarkoitettu asia edelleen ajankohtainen. - Uutiset
16.1.2024 10.30
Hovioikeus: Poliisin takaa-ajoa koskeva viedotallenne voitiin antaa medialleHO katsoi, ettei videotallenteelta nähtävissä olevaa KO:n törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena lainvoimaisesti tuomitsemaa menettelyä tai tallenteelta ilmeneviä tapahtumapaikkoja ollut liitettävissä A:n henkilökohtaiseen elämään. Kun otettiin lisäksi huomioon, ettei A ollut tuonut esiin yksityisyytensä suojan loukkaamisen todennäköisyyttä perustelevia seikkoja, asiassa ei ollut syytä olettaa kopion antamisen videotallenteesta johtavan A:n yksityisyyden suojan loukkaamiseen pelkästään sillä perusteella, että A on tunnistettavissa videotallenteelta. Hakijalle voitiin siten antaa videotallenteesta kopio. (Vailla lainvoimaa 16.1.2024) - Uutiset
16.1.2024 9.21
KHO: Julkisuuslakia sovellettiin yliopiston ylioppilaskunnan kaikkeen toimintaan ja asiakirjoihinJulkisuuslakia sovellettiin yliopistolain 30 §:n 2 momentin ja julkisuuslain 4 §:n 1 momentin perusteella yliopiston ylioppilaskunnan kaikkeen toimintaan ja asiakirjoihin. Julkisuuslain soveltaminen ei siten rajoittunut pelkästään sanotun lain 4 §:n 2 momentissa tarkoitettuun tilanteeseen, jossa ylioppilaskunta julkista tehtävää hoitaessaan käyttää julkista valtaa. - Uutiset
15.1.2024 8.22
Hallinto-oikeus: Julkisuuslaki ei koskenut Finavian lentoasemien ylläpidosta luopumiseen ja lentoasemien myyntiin liittyviä asiakirjojaLentoaseman pitäjänä toimimisen lopettamisella ja lentoasemaliiketoiminnan tai -kiinteistöjen luovuttamisella ei voitu katsoa puututtavan julkisen vallan käytölle ominaisella tavalla yksityisten oikeusasemaan hallintopäätöksellä tai tosiasiallisella toimella. Vaikka lentoasemien pitäjänä toimimisen lopettamisella sekä lentoasemien myymisellä voi olla välillisesti vaikutusta kolmansien tahojen toimintaan, eivät nyt kyseessä olevat asiakirjat olleet liittyneet julkisuuslain 4 §:n 2 momentissa tarkoitettuun julkisen vallan käyttämiseen. Julkisuuslaki ei siten koskenut valittajan pyytämiä asiakirjoja, minkä vuoksi valitus oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 15.1.2024) - Uutiset
11.1.2024 8.18
Hallinto-oikeus: Valittajalla ei ollut oikeutta saada käräjäoikeuden juttuluetteloita sähköpostitse tai kopionaValittajalla ei päätöksessä mainituin perustein voitu katsoa olleen henkilötietojen käsittelylle tietosuoja-asetuksen 2 artiklan 2 c) alakohdan mukaista yksinomaan henkilökohtaista käyttötarkoitusta eikä tietosuojalain 27 §:n mukaista ainoastaan journalistista tai akateemista tarkoitusta. Näin ollen ja koska valittajalla ei asiassa saadun selvityksen perusteella ollut tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan mukaista perustetta pyydettyjen asiakirjojen sisältämien henkilötietojen käsittelylle, hänellä ei ollut oikeutta saada juttuluetteloita sähköpostitse tai kopiona, ja käräjäoikeuden laamanni oli voinut hylätä tietopyynnön. (Vailla lainvoimaa 11.1.2024) - Uutiset
12.12.2023 13.51
Työryhmä ehdottaa julkisuuslakia uudistettavaksi – mietinnöstä voi lausua 16. helmikuuta 2024 mennessäOikeusministeriön asettama työryhmä ehdottaa uuden julkisuuslain säätämistä lain selkeyttämiseksi ja ajantasaistamiseksi. Työryhmän mietintö on nyt lausuntokierroksella. Julkisuuslain uudistuksella pyritään saavuttamaan nykyistä selkeämpi ja toimivampi viranomaisten toiminnan julkisuutta sääntelevä yleislaki. Laki edistäisi yhteiskunnan avoimuutta ja vastaisi nyky-yhteiskunnan vaatimuksiin. Lain ajantasaistamista on valmistellut laajapohjainen työryhmä, joka ei kaikilta osin ollut työssään yksimielinen. - Uutiset
30.11.2023 13.13
Sumuverho-palkinnon saanut Tuomioistuinvirasto selvittää ratkaisua riita-asioista tiedottamiseenOikeustoimittajat ry on myöntänyt Sumuverho-palkinnon 2023 Tuomioistuinvirastolle riita-asioiden pimittämisestä. Perusteluna yhdistys toteaa, että tuomioistumien asiainhallintajärjestelmästä ei ole viime vuosina saatu toimitettua tiedotusvälineille tietoa vireille tulleista siviiliasioista. - Uutiset
27.11.2023 14.00
Asiakirjapyynnön käsittely ja siihen vastaaminen - apulaisoikeusasiamies antoi Kelalle huomautuksenKun tässä tapauksessa otettiin huomioon julkisuuslain enimmäismääräajan huomattava ylittyminen ja annetun ohjauksen puutteellisuus, AOA antoi Kelalle huomautuksen vastaisen varalle asiassa (kohdassa 3.2) selostetusta lainvastaisesta menettelystä. - Uutiset
16.11.2023 8.00
Hallinto-oikeus velvoitti Poliisihallituksen antamaan pyydetyt tiedot Krimolle ilman erillistä tietolupapäätöstä ja siihen liitettyjä määräyksiä, rajoituksia ja ehtojaHelsingin yliopiston yhteydessä toimiva Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti (Krimo) oli 19.2.2021 päivätyllä tietopyynnöllä pyytänyt Poliisihallitukselta oikeuden saada rikosasioihin liittyviä tietoja rikosten ja seuraamusten tutkimusrekisterin päivittämiseksi pyynnössä tarkemmin yksilöityjen väkivaltarikosten osalta. Tietopyynnön mukaan rikosten ja seuraamusten tutkimusrekisterin ylläpito on osa Krimon lakisääteistä tehtävää ja tutkimusrekisteriä käytetään instituutin tutkimusohjelmassa mainituissa hankkeissa käytettävien tutkimusaineistojen tausta-aineistona. HAO kumosi Poliisihallituksen päätöksen kokonaisuudessaan ja palautti asian Poliisihallitukselle uudelleen käsiteltäväksi. HAO velvoitti Poliisihallituksen antamaan pyydetyt tiedot Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutille ilman erillistä tietolupapäätöstä ja siihen liitettyjä määräyksiä, rajoituksia ja ehtoja. Pyydetyt tiedot on annettava viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:ssä säädetyllä tavalla sen jälkeen, kun HAO:n päätös on saanut lainvoiman. (Ei lainvoim. 16.11.2023) - Uutiset
3.11.2023 11.53
Hallinto-oikeus: Osa Poliisihallituksen määräyksen "Tiedon turvallinen käsittely poliisissa" liitteistä oli salaisia, koska tietojen antaminen niistä voisi vaarantaa poliisin turvajärjestelyjen tarkoituksen toteutumistaHallinto-oikeus arvioi käytettävissään olevien liitteiden 4 ja 5 sisällön ja muun asiassa esitetyn selvityksen perusteella, että liitteet ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 7 kohdan perusteella salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja, koska ei ole ilmeistä, että tietojen antaminen niistä ei vaaranna poliisin turvajärjestelyjen tarkoituksen toteutumista. Asiassa ei S:n esittämällä tavalla ollut tarpeen eikä edes mahdollista arvioida tuota vaaraa täsmällisemmin. Asiakirjojen sisältämät salassa pidettävät tiedot ovat luonteeltaan sellaisia, ettei niiden voida katsoa vaikuttaneen tai voivan vaikuttaa S:n rikosasian käsittelyyn julkisuuslain 11 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. S:llä ei ollut näin ollen oikeutta liitteiden sisältämiin tietoihin. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 3.11.2023)