Viranomainen
- Uutiset
22.2.2017 8.00
Apulaisoikeuskanslerilta moitteet Supolle: Viranomaisen antamien neuvojen tulee olla oikeitaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Suojelupoliisin huomiota viranomaisen velvollisuuteen huolehtia antamansa neuvonnan oikeellisuudesta. - Uutiset
16.11.2016 14.00
Apulaisoikeuskansleri muistutti jälleen viranomaista: Asiakkaan tiedusteluun tulee vastataApulaisoikeuskansleri totesi, että Maanmittauslaitoksen toimitusinsinöörin olisi tullut vastata asiakkaiden viestiin tai tarvittaessa siirtää viesti toisen työntekijän käsiteltäväksi. Hän kiinnitti toimitusinsinöörin huomiota viranomaisen neuvontavelvollisuuteen. - Uutiset
26.4.2016 10.10
Apulaisoikeuskansleri: Palvelutuotannon tulee olla eriytetty viranomaistoiminnastaApulaisoikeuskanslerin mukaan viranomaistoiminnan tosiasiallinen riippumattomuus ja puolueettomuus tulisi varmistaa ja järjestää toiminta sillä tavoin, että se näyttäytyisi tasapuolisena, riippumattomana ja puolueettomana myös ulkopuolisille. Viranomaisen liiketaloudellinen toiminta tulisi organisaatiossa pyrkiä eriyttämään riittävän etäälle julkisista hallintotehtävistä, jotta viranomaisen roolit eivät sekoittuisi keskenään. Päätöksessä esitetyt näkökohdat saatettiin säteilyturvakeskuksen sekä sosiaali- ja terveysministeriön tietoon ja huomioon otettavaksi lainsäädännön ja säteilyturvakeskuksen organisaation kehittämistyössä. - Uutiset
14.3.2016 10.10
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti kunnan vakavaa huomiota hallintotoiminnassa tapahtuneeseen välinpitämättömyyteenKoska viivästys ei ollut vähäinen ja kunnan viranomaisten toimettomuutta kunnan viranomaisten välisissä mahdollisissa toimivaltakysymyksissä ja edelleen itse asian selvittämisessä voitiin pitää jo jonkinasteisena välinpitämättömyytenä, apulaisoikeuskansleri kiinnitti kunnan vakavaa huomiota kunnalliselta viranomaiselta edellytettävän hallintotoiminnan asianmukaisuuteen. - Uutiset
2.2.2016 9.00
Apulaisoikeuskansleri: Viranomaisen on huolehdittava siitä etteivät työntekijöiden ja virkamiesten roolit sotkeudu yhteistyöprojekteissaApulaisoikeuskanslerin mukaan, mikäli viranomaisen tiloissa työskentelee muitakin tahoja, jotka käyttävät samaa infrastruktuuria ja yhteystietoja kuin viranomainen, tulisi viranomaisen pyrkiä selkeyttämään heidän asemansa yleisöön nähden. Muutoinkin on tärkeää, että muun muassa yhteistyöprojektienkaan yhteydessä yleisölle ei syntyisi sellaista kuvaa, että yksityisoikeudellisen yhdistyksen työntekijät olisivat viranomaisen työntekijöitä ja että heitä koskisivat samat säännökset kuin viranomaista. - Uutiset
16.7.2015 14.02
Katakri – Tietoturvallisuuden auditointityökalu viranomaisilleKatakri eli kansallinen turvallisuusauditointikriteeristö on viranomaisten auditointityökalu, jota voidaan käyttää arvioitaessa kohdeorganisaation kykyä suojata viranomaisen salassa pidettävää tietoa. Katakriin on koottu kansallisiin säädöksiin ja kansainvälisiin velvoitteisiin perustuvat vähimmäisvaatimukset. - Uutiset
30.1.2015 8.01
Apulaisoikeuskansleri muistutti ulosottoviranomaisen neuvontavelvollisuudestaUlosottovelallinen haki ulosottomieheltä helpotusta ulosottoperintään. Hakemuksesta ei kuitenkaan selvinnyt hakiko velallinen ulosmittauksen määrään rajoittamista vai vapaakuukautta. Tässä tilanteessa ulosottomiehen olisi apulaisoikeuskanslerin mukaan tullut varmistua, että velallinen oli tietoinen käytettävissään olevista vaihtoehdoista ja tiedustella kumpaa vaihtoehtoa hän hakemuksessaan tarkoitti. - Uutiset
19.12.2014 15.26
KHO:n kaksi ratkaisua tiedoksiannosta viranomaiselleKHO katsoi muun muassa, että hyvään hallintoon kuuluu, että viranomaisen rekisteristä tai muista asiakirjoista käy ilmi ajankohta, jona asiakirja on saapunut viranomaiselle. Toisessa tapauksessa KHO katsoi, että kunnan valitusaika laskettiin siitä, kun kirje oli saantitodistuksen mukaan saapunut kunnalle tiedoksi. - Uutiset
23.10.2014 8.05
YTT, OTL Mikko Knuutinen: Välimiesmenettelyn käyttöala viranomaisten sopimuksissa – sääntelemätön menettely ei ole omiaan turvaamaan hyvän hallinnon toteutumista kaikessa viranomaistoiminnassaOngelmallisia välimiesmenettelyn käytettävyyden suhteen ovat etenkin sekamuotoiset sopimukset, joissa on piirteitä tai osia sekä siviilioikeudellisista sopimuksista että hallintosopimuksista. Kysymys välimiesmenettelyn käytettävyydestä kuntien yhteistoimintasopimuksissa on periaatteellinen ja laaja. Nykymuotoinen, pitkälti sääntelemätön ja käytäntöihin perustuva menettely ei ole omiaan turvaamaan hyvän hallinnon toteutumista kaikessa viranomaistoiminnassa, kirjoittaa YTT, OTL, ma. julkisoikeuden yliopistonlehtori Mikko Knuutinen Edilex-artikkelissaan. - Uutiset
28.8.2014 10.10
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti kunnanjohtajan huomiota tiedusteluihin vastaamisvelvollisuuteenApulaisoikeuskanslerin mukaan kun viranomaiselle eli tässä tapauksessa kunnanjohtajalle osoitetaan asiallinen ja viranomaisen toimivaltaan kuuluva kirjoitus, on hyvän hallinnon kannalta myönteisempää vastata kirjoittajalle esimerkiksi viittaamalla asiassa aiemmin annettuun vastaukseen tai muutoin lyhyesti kuin jättää kokonaan vastaamatta kirjoitukseen. - Uutiset
27.8.2014 13.07
Kielilainsäädännön soveltamisen avuksi ohjesivusto viranomaisilleOikeusministeriö on julkaissut viranomaisten avuksi hallituksen kansalliskielistrategiaa ja sen sisältöjä avaavat verkkosivut. Sivut auttavat viranomaisia soveltamaan kielilainsäädäntöä työssään siten, että suomea ja ruotsia puhuvien perusoikeudet toteutuvat. - Uutiset
15.7.2014 13.01
SOLVIT merkitsee mutkatonta ongelmanratkaisua EU:ssaSOLVIT on verkosto, jonka tarkoituksena on auttaa EU:n yrityksiä ja kansalaisia saamaan nopeita ratkaisuja sisämarkkinoilla kohtaamiinsa ongelmiin. Maksuton palvelu auttaa tilanteissa, joissa jonkin EU-maan kansalliset viranomaiset ovat soveltaneet EU-lainsäädäntöä väärin ja laiminlyöneet kansalaisten tai yritysten oikeuksia. - Uutiset
25.11.2013 12.55
Kansalaisneuvonta ohjaa oikean viranomaisen luoValtiokonttorin 25. marraskuuta 2013 avaama Kansalaisneuvonta auttaa kansalaisia löytämään oikean viranomaisen tai viranomaisen sähköisen palvelun. Lisäksi palvelu vastaa yleisluonteisiin kysymyksiin julkisista palveluista. Neuvontaa saa sähköpostilla, puhelimitse ja tekstiviestillä sekä palvelun verkkosivuston kautta sähköisellä lomakkeella. Kansalaisneuvonta tarjoaa tukea myös sähköisen asioinnin tukipalveluiden, kuten Asiointitilin ja Kansalaisen tunnistus- ja maksamispalvelu (Vetuma), käyttöön. - Uutiset
22.11.2013 14.00
Apulaisoikeusasiamies: Viranomaisen toimintaan on voitava luottaa – Liikennevirasto toimi vastoin luottamuksensuojan periaatettaLiikennevirasto on saanut apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuojalta moitteet siitä, että se oli kuukautta ennen syksyn 2012 kunnallisvaalikampanjaa muuttanut tienvarsien vaalimainontaa koskevaa ohjeistusta eikä tiedottanut siitä vaalikampanjaan osallistuville. Apulaisoikeusasiamiehen mukaan viraston tulisi harkita myös hyvityksen suorittamista sitä vaativille.
– Yksityisen tulee voida luottaa siihen, että viranomaisen toiminta ei muutu yllättäen tai takautuvasti niin, että se vaikuttaa yksityisen oikeuteen tai etuun haitallisesti, toteaa Pajuoja. - Uutiset
24.7.2013 14.03
Virkakieltä halutaan selkeyttää kansalaisten avullaVirkakielityöryhmä haluaa kuulla, miten suomalaiset neuvoisivat viranomaisia ilmaisemaan itseään paremmin. Ehdotuksia voi tehdä 31. elokuuta asti. - Uutiset
18.6.2013 12.44
Kansalaisneuvonta avataan loppuvuonna 2013 ohjaamaan oikean viranomaisen luoJulkisen hallinnon neuvontapalvelu avataan loppuvuonna 2013. Kansalaisneuvonta opastaa julkisen hallinnon palveluihin liittyvissä kysymyksissä ja ohjaa asiakkaan oikean viranomaisen luokse. Palvelun tavoitteena on myös vähentää hätäkeskuksiin tulevia, sinne kuulumattomia puheluita. - Uutiset
15.3.2013 8.22
Salassapitosäännökset ja tietojen vaihdon ongelmat vaikeuttavat lastensuojelutyötä - juridista asiantuntemusta riittävästi saatavilla joka kymmenennessä kunnassaEri alojen salassapitosäännökset ja tietojen vaihdon ongelmat vaikeuttavat lastensuojelun tarpeen selvittämistä ja lastensuojelutoimenpiteiden tekemistä. Yli 90 prosenttia Kuntaliiton kyselyyn vastanneista kunnista kannattaa viranomaisten yhteistyön selkiinnyttämistä lainsäädännöllä. Juridista asiantuntemusta on saatavilla riittävästi tarpeeseen nähden 12 prosentissa vastanneista kunnista. - Uutiset
6.2.2013 16.25
Viranomaisten kieltä kehitetään selkeämmäksi toimintaohjelmallaOpetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä valmistelee toimintaohjelmaa viranomaiskielen kehittämiseksi. Tavoitteena on, että vaatimus julkishallinnon asiallisesta, selkeästä ja ymmärrettävästä virkakielestä toteutuu nykyistä paremmin. - Uutiset
1.2.2013 15.36
Verottajankin vastattava asialliseen ja riittävästi yksilöityyn tiedusteluun kohtuullisessa ajassaYlimpien laillisuusvalvojien vakiintuneessa ratkaisukäytännössä on katsottu viranomaisen neuvontavelvollisuuteen kuuluvan, että viranomaisen ja viranhaltijan on vastattava toimivaltaansa kuuluvaan asialliseen ja riittävästi yksilöityyn tiedusteluun kohtuullisessa ajassa. Viranomaisen tulee, vaikka lyhyestikin, todeta, minkä vuoksi se ei katso tarpeelliseksi enempää selvittää asiaa. - Uutiset
19.12.2012 13.23
Komissio hyväksyi erillisvirastojen uudistamista koskevan suunnitelmanEuroopan komissio on hyväksynyt etenemissuunnitelman, jonka tarkoituksena on parantaa EU:n erillisvirastojen tehokkuutta, vastuuvelvollisuutta, johdonmukaisuutta ja avoimuutta sekä tasapainottaa niiden hallintoa. Suunnitelmassa esitetään toteuttamisaikataulu virastoja koskevalle yhteiselle lähestymistavalle, joka on ensimmäinen komission, neuvoston ja Euroopan parlamentin kesken tehty poliittinen sopimus EU:n erillisvirastoista. Sopimus tehtiin heinäkuussa 2012 kolme vuotta kestäneiden selvitysten ja neuvottelujen tuloksena.