-
Talousrikos
- Arvopaperimarkkinoita koskeva tiedottamisrikos
- Avustuksen väärinkäyttö
- Avustuspetos
- Avustusrikkomus
- Kilpailumenettelyrikos
- Kirjanpitorikos
- Kuluttajaluottorikos
- Kurssin vääristäminen
- Markkinoiden manipulointi
- Matkapalvelurikos
- Rahanpesu
- Sisäpiirintiedon ilmaiseminen
- Sisäpiirintiedon väärinkäyttö
- Säännöstelyrikos
- Tapaturmavakuutusmaksupetos
- Tilintarkastusrikos
- Työeläkevakuutusmaksupetos
- Velallisen epärehellisyys
- Velallisen petos
- Velallisen rikos
- Velallisen vilpillisyys
- Velallisrikkomus
- Velkojansuosinta
- Veronkierto
- Veropetos
- Verorikkomus
- Yrityssalaisuuden rikkominen
- Yrityssalaisuuden väärinkäyttö
- Yritysvakoilu
Verorikkomus
- Uutiset
22.11.2022 8.37
Harmaa talous & talousrikollisuus / Verohallinto: Ammattimaiset avustajat vero- ja muiden talousrikosten taustalla – ammattimaisen avustajan käyttämistä ei ole kriminalisoituAmmattimaiset avustajat ovat mahdollistaneet globaalisti aikamme fiskaalisesti ja yhteiskunnallisesti merkittävimpiä vero- ja talousrikoksia, jotka ovat paljastuneet muun muassa vuodetuista Panaman ja Paratiisin papereista. Ilmiön taklaamiseksi tehdään toimia useissa eri maissa OECD:n jakamien suositusten perusteella, kirjoittaa Tarja Valsi Verohallinnosta.
- Uutiset
11.5.2022 15.30
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus tuomitsi perusmuotoisen veropetoksen sijaan törkeästä veropetoksestaHovioikeus katsoi, että veropetoksessa oli tavoiteltu huomattavaa hyötyä ja verotussäännösten vastainen menettely oli jatkunut koko yrityksen kaksi tilikautta kestäneen toiminnan ajan, sekä rikos oli tekoaikana edellyttänyt useita erillisiä rikoksentekopäätöksiä. Veropetosta oli pidettävä myös kokonaisuutena arvostellen törkeänä. Tuomittua rangaistusta korotettiin 7 kuukauteen. (Vailla lainvoimaa 11.5.2022)
- Uutiset
28.1.2022 10.00
EUT: Espanjan kansallinen lainsäädäntö, joka velvoittaa verovelvollisten ilmoittamaan ulkomailla olevista varoistaan tai oikeuksistaan, on EU:n lainsäädännön vastainenEspanjan lainsäädännössä asetetut pääomien vapaata liikkuvuutta koskevat rajoitukset ovat suhteettomia.
- Uutiset
3.3.2020 13.25
Erimielinen hovioikeus kumosi törkeästä velallisen epärehellisyydestä ym. annetun käräjäoikeuden tuomion vahingonkorvausvelvollisuuden osalta kokonaisuudessaanKO ei ollut ottanut kantaa kohdan 2 teolla (verorikkomus) aiheutettuun vahinkoon ja Verohallinnon siihen perustuvaan korvausvaatimukseen. Kohtaan 1 (Törkeä velallisen epärehellisyys) ja kohtaan 2 liittyvillä korvausvaatimuksilla oli yhteys toisiinsa. Eri mieltä ollut hovioikeudenneuvos oli samaa mieltä kuin enemmistö kaikesta muusta paitsi kohdan 1 korvausvelvollisuuden kumoamisesta. (Vailla lainvoimaa 3.3.2020) - Uutiset
25.2.2020 10.10
Harmaan talouden selvityksiä: Autokaupassa keinot verojen välttämiseen ovat moninaiset – harmaan talouden harjoittajat likaavat autokaupan mainettaAutojen myynnin ja maahantuonnin on havaittu olevan alttiita harmaalle taloudelle. Vilpillisten toimijoiden keinot vältellä veroja autokaupassa ovat monenlaisia. Yksi esimerkki on toimialalla esiintyvä pimeä myynti. Harmaan talouden selvitysyksikkö tutki ajoneuvokaupan harmaan talouden riskejä.
- Uutiset
17.9.2019 10.40
Harmaan talouden selvityksiä: Kansainväliseen sijoitustoimintaan liittyvä veronkierto muuttuuTulojen ja varojen salaaminen viranomaisilta on muuttunut viime vuosien aikana merkittävästi vaikeammaksi. Tämä on saanut esimerkiksi aikaisemmin pankkisalaisuutta hyödyntäneet toimijat kehittämään uusia tapoja verojen välttelyyn, tiedottaa Harmaan talouden selvitysyksikkö Verohallinnosta.
- Uutiset
16.9.2019 14.00
Rikosperusteisesti velkaantuneelle 52-vuotiaalle myönnettiin velkajärjestely - käräjäoikeuden päätös kumottiinHakijan velkojen kokonaismäärä oli 789.560,71 euroa. Veloista yli 90 prosenttia oli syntynyt vuosina 2007–2010. Veloista vanhimmat olivat vuodelta 2002 olevat asuntolainat. Hakija oli 22.10.2013 tuomittu vuosina 2009–2010 tehdyistä verorikkomuksesta, törkeästä velallisen epärehellisyydestä ja kirjanpitorikoksesta. Hakija oli verorikkomukseen perustuen velvoitettu korvaamaan Verohallinnolle vahingonkorvausta, jonka määrä kuluineen ja korkoineen oli 6.2.2018 ollut 234.984,99 euroa. Jo yksin Verohallinnon rikosperusteisen velan määrä oli lähes 30 prosenttia vastaajan velkojen kokonaismäärästä. Verohallinnon velkaa ei sen ilmoituksen mukaan ollut lyhennetty. Punnitessaan velkajärjestelyn myöntämisen puolesta ja sitä vastaan puhuvia seikkoja kokonaisuudessaan HO katsoi, että velkajärjestelyn myöntämistä puoltavat seikat olivat painavammat kuin sitä vastaan puhuvat seikat ja että velkajärjestely voitiin esteperusteesta huolimatta myöntää. Kun velkajärjestelyn aloittamiselle oli VJL 9 §:n edellytykset, KO:n päätös, jolla velkajärjestelyhakemus oli hylätty oli kumottava ja velkajärjestely määrättävä aloitettavaksi.
- Uutiset
26.10.2018 11.30
Edilex Tax Blog - Jouni Weckström, Attorney-at-Law: Can gross negligence really mean something else in taxation?In the Finnish tax legislation the threshold for being ordered punitive tax increase at its highest level has for decades required that the taxpayer has, either deliberately or in gross negligence, filed evidently false information with the Tax Administration, or has neglected the filing altogether.Avoin uutinen
- Uutiset
23.8.2018 11.05
Hovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden tuomion ne bis in idem -väitettä koskevilta osin ja arvioi verorikkomuksen tunnusmerkistöäNe bis in idem -kiellon osalta HO katsoi, ettei asiassa ollut perusteita samaistaa vastaajaa ja X Oy:tä nyt kysymyksessä olevan rikosasian käsittelyyn vaikuttavalla tavalla. Osakeyhtiöön aikaisemmin kohdistettu veronkorotus ei estänyt vastaajaan kohdistetun verorikkomussyytteen tutkimista. Verorikkomuksen tunnusmerkistön osalta HO katsoi vastaajan menetelleen tahallisesti jättäessään verot ja maksut suorittamatta. Aihetta KO:n tuomion muuttamiseen syyksilukemisen osalta ei ilmennyt. HO hyväksyi KO:n ratkaisun vastaajan Verohallinnolle maksettavaksi tuomitun vahingonkorvauksen osalta lukuun ottamatta korvaukselle tuomittavan viivästyskoron alkamisajankohtaa. (Vailla lainvoimaa 23.8.2018)
- Uutiset
27.10.2017 8.00
VM: Tehokas katuminen ei ole palaamassaVerotus- ja veronkantomenettelyn uudistukset toteutetaan useammalla hallituksen esityksellä, ja hallitus on antanut asiaa koskevan kolmannen esityksen (HE 97/2017) syyskuussa eduskunnan käsiteltäväksi. Julkisuudessa on esitetty, että esitykseen sisältyisi myös säännökset niin sanotusta tehokkaasta katumisesta, jota koskevasta esityksestä hallitus on aikaisemmassa vaiheessa päättänyt luopua. Näin ei kuitenkaan ole, eikä esityksellä muuteta tai ohjata Verohallinnon rikosilmoitusharkintaa, VM kertoo.
- Uutiset
16.11.2016 11.30
EIT:n suuri jaosto: Ne bis in idem -periaatetta ei rikottu hallinto- ja rikosoikeuden yhdistelmäseuraamuksilla norjalaisessa veropetosjutussaNorjan ei katsottu rikkoneen EIS 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklan mukaista kieltoa syyttää tai rangaista kahdesti, kun verojen maksamista koskevaa juttu oli ratkaistu hallintomenettelyssä ja rikosprosessissa määrätyillä seurausten yhdistelmällä. (Ään. 16-1)
- Uutiset
15.11.2016 15.30
Yli 13 vuotta vanhat 301 390 euron rikosperusteiset velat muodostivat esteen velkajärjestelylle - velkajärjestelylle ei ollut myöskään painavia syitäHakija oli tuomittu 1.3 .l999 - 15.10.2000 tehdyistä tuottamuksellisesta kirjanpitorikoksesta ja verorikkomuksesta ja viimeksi mainitussa muun ohella 1.1.1999 - 31.12.2001 tehdystä törkeästä velallisen epärehellisyydestä ja 1.1.2001 - 31.8.2003 tehdystä törkeästä veropetoksesta. Hakijan rikosperusteisten velkojen määrä Verohallinnolle oli 301.390,09 euroa eli yli 75 prosenttia hänen velkojensa yhteismäärästä. Velkaantumisen perusteena olevat rikokset osoittivat suurta moitittavuutta hakijan toiminnassa. Tästä syystä hakijan velkajärjestelyä puoltavien seikkojen tuli olla erityisen painavia, jotta velkajärjestely voitiin esteestä huolimatta myöntää. KO:n päätöstä ei muutettu eikä velkajärjestelyä aloitettu. (Vailla lainvoimaa 15.11.2016)
- Uutiset
27.4.2016 8.06
Veroja ja maksuja 10 kuukauden ajalta yli 104 000 euroa suorittamatta jättänyt yrittäjä syyllistyi verorikkomukseen - sairastunut yrittäjä jätettiin kuitenkin rangaistukseen tuomitsemattaYhtiö oli maksamalla käytettävissä olevilla varoillaan muita velkojaan mahdollistanut yritystoiminnan jatkamisen. Kysymys oli ollut tilanteesta, jossa vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan verojen ja maksujen laiminlyönnin ei voitu katsoa johtuneen maksukyvyttömyydestä eikä yhtiö siten ollut maksukyvytön. Se, että yhtiön verovelka oli kasvanut huomattavasti ja että muiden velkojen määrä suhteessa verovelkoihin oli vähäinen, tuki käsitystä siitä, että liiketoimintaa oli jatkettu hyötymistarkoituksessa veronsaajan kustannuksella. Sillä, että vastaaja oli tehnyt maksusuunnitelmia veronsaajan kanssa, ei ollut sellaista merkitystä, että vastaajan olisi voitu katsoa toimineen muussa kuin hyötymistarkoituksessa. (Vailla lainvoimaa 27.4.2016) - Uutiset
11.3.2016 15.10
Hovioikeus ei kumonnut velkojansuosinnasta, velallisen epärehellisyydestä ja verorikkomuksesta tuomitulle määrättyä 3 vuoden liiketoimintakieltoaVelkojansuosinnasta, velallisen epärehellisyydestä ja verorikkomuksesta 4 kuukauden ja 15 päivän ehdolliseen vankeusrangaistukseen tuomittu oli voitu määrätä 30.10.2015 alkavaan ja 31.10.2018 päättyvään liiketoimintakieltoon. (Vailla lainvoimaa 11.3.2016) - Uutiset
5.2.2016 8.23
Veroja 53 329 euroa edestä maksamatta jättänyt yrittäjä tuomittiin verorikkomuksesta 30 päiväsakon rangaistukseen - verorikkomuksen tunnusmerkistön täyttymisen edellyttämä hyötymistarkoitus oliYhtiön tosiasiallista määräysvaltaa käyttänyt hallituksen jäsen tuomittiin verorikkomuksesta 30 päiväsakon rangaistukseen ja korvaamaan Verohallinnolle tilittämättä jätettyjä ennakonpidätyksiä 14.093,34 euroa, sosiaaliturvamaksuja 1.605,80 euroa ja arvonlisäveroja 37.629,99 euroa eli yhteensä tältä osin 53.329,13 euroa sekä oikeudenkäyntikuluja 400 euroa kaikki laillisine viivästyskorkoineen. Vastaajalla katsottiin olleen syytteessä kuvatussa menettelyssään verorikkomuksen tunnusmerkistön täyttymisen edellyttämä hyötymistarkoitus. HO hylkäsi valituksen eikä muuttanut KO:n tuomiota. (Vailla lainvoimaa 5.2.2016)
- Uutiset
14.12.2015 9.30
Tehokas katuminen ei tule käyttöön – Miten menetellään?Lakiesityksen peruuntumisen johdosta tapaukset, joissa verovelvollinen ilmoittaa Verohallinnolle toimitetusta verotuksesta puuttuneita tuloja ja varoja, käsitellään Verohallinnon mukaan voimassa olevan lain mukaisesti normaalissa järjestyksessä. Kaikkia tapauksia, joissa tuloja tai varoja on jätetty ilmoittamatta, ei käsitellä rikosasioina.
- Uutiset
11.3.2015 8.40
Hovioikeus: Veronkorotukset estivät verorikkomusta koskevan syytteen tutkimisen - hovioikeus otti Verohallinnon vahingonkorvausvaatimuksen välittömästi tutkittavakseen palauttamatta asiaa käräjäoikeuteenHO katsoi asiassa mm., että kysymys oli sekä veronkorotuspäätöksen osalta että syytteen osalta vastaajan tietystä samasta käyttäytymisestä, joka olennaisilta osiltaan oli ollut sekä hallinnollisen rangaistuksen että rikosoikeudellisen rangaistuksen perusteena, vaikkakin rangaistukset eivät olleet aivan täysin perustuneet samoihin tosiseikkoihin. Kun asiassa oli jäänyt mm. KO:n puutteellisen prosessinjohdon takia epäselväksi, oliko Verohallinto vaatinut vahingonkorvausvaatimustaan koskevan asian käsittelyä jatkettavaksi riita-asiain oikeudenkäynnistä säädetyssä järjestyksessä siinä tapauksessa, että syyte jätetään osaksi tai kokonaan tutkimatta, ja kun KO:n päätösvaltaisessa kokoonpanossa vahingonkorvausvaatimuksen käsittelemiseksi oli ollut virhe, HO päätti enemmän viivytyksen välttämiseksi ottaa vaatimuksen välittömästi tutkittavakseen. (Vailla lainvoimaa 11.3.2015) - Uutiset
12.2.2015 8.15
Valtiovarainvaliokunnan verojaosto kiirehtii tehokkaan katumisen ohjelman valmisteluaEduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaosto kiirehtii tehokkaan katumisen säännöstön käyttöönottoa verotuksessa. Sääntelyn tarkoituksena on kannustaa verovelvollisia ilmoittamaan verottajalle aiemmin ilmoittamatta jättämänsä tulot. Valiokunnan mielestä olisi suotavaa, että lainmuutokset saataisiin voimaan jo tämän vuoden aikana.
- Uutiset
12.12.2014 10.00
KKO ei poista eikä pura lainvoimaisia veropetostuomioita ne bis in idem -kiellon muuttunutta tulkintaa edeltävältä ajaltaKKO on antanut ratkaisut kolmessa ylimääräistä muutoksenhakua koskevassa asiassa, joissa on kysymys ne bis in idem -kiellon (kahdesti samasta teosta rankaisemisen kielto) laajentuneen tulkinnan ajallisesta ulottuvuudesta. Ratkaisuissa otetaan ensimmäisen kerran kantaa siihen, miten KKO:n viime vuonna omaksumaa perustuslain tulkintaa (KKO 2013:59) ne bis in idem -kiellon vaikutuksesta rikossyytteen tutkimiseen on sovellettava haettaessa jo lainvoiman saaneen tuomion purkamista tai poistamista.
- Uutiset
9.12.2014 14.35
Tietoa Raksa-hankkeen verotarkastusten perusteella tehdyistä rikosilmoituksista ja niiden johdosta annetuista tuomioistaVerohallinnossa toteutettiin vuosina 2008–2012 rakennusalan verovalvontahanke (Raksa-hanke). Harmaan talouden selvitysyksikössä on tutkittu Raksa-hankkeen verotarkastusten perusteella tehtyjä rikosilmoituksia ja niiden johdosta annettuja tuomioita ja tuomittuja henkilöitä. Myös tuomittujen vahingonkorvausten määriä ja niiden perintää on tutkittu.