Valmisteverotus
- Uutiset
8.7.2021 13.30
Valmisteverotuslain, tupakkaverolain, alkoholiverolain ja sähköverolain muutosesitykset lausunnoille - Uutiset
30.6.2021 10.00
KHO: Polttoaineveron palautus tuli myöntää vain sen aluksen osalta, jolla suoritettu palvelu liittyi välittömästi aluksen liikkumiseenValmistevero – Polttoainevero – Oikeus veron palautukseen – Alusliikenne – Vastikkeen määräytymisperuste – Puunkorjuu-urakka - Uutiset
3.6.2021 16.00
KHO: Yhtiön oli suoritettava raakamäntyöljyn jalostusprosessissa lämmityspolttoaineena käyttämästään kevyestä polttoöljystä ja nesteytetystä maakaasusta valmisteveroaKHO kumosi HAO:n päätöksen ja saattoi valmisteverotusta koskevan Verohallinnon ennakkoratkaisun voimaan. KHO katsoi, että polttoaineverolain 9 §:n 1 momentin 2 kohdassa ja sähköverolain 21 §:n 1 momentin 2 kohdassa öljynjalostusprosessilla tarkoitetaan vain kivennäisöljyjenjalostamista. Koska ennakkoratkaisuhakemuksesta ei ilmennyt, että A Oy valmistaisi energiaverodirektiivissä tarkoitettuja energiatuotteita ja koska direktiivin 21 artiklan 3 kohdan toisen virkkeen mukainen verovapautus on jäsenvaltioille valinnainen, asiaa ei ollut mainitun direktiivin perusteella arvioitava toisin. Näin ollen yhtiön oli suoritettava raakamäntyöljyn jalostusprosessissa lämmityspolttoaineena käyttämästään kevyestä polttoöljystä ja nesteytetystä maakaasusta valmisteveroa. Ään. (Julkaisematon) - Uutiset
1.6.2021 9.16
Uusi ohje: Yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen alaiset valtiontuet valmisteverotuksessaVerohallinnon ohjeen kappaletta 1.2 on päivitetty täsmentämällä, ketkä ovat oikeutettuja maatalouden energiaveron palautukseen. Ohjeessa on myös määritelty, mitä maataloudella ja kasvihuoneviljelyllä tarkoitetaan. Ohje on voimassa 1. kesäkuuta 2021 alkaen toistaiseksi. - Uutiset
25.5.2021 10.51
Raportti VM:lle: Lämpöpumput ja konesalit energiaverotuksessaPääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmassa asetettiin tavoitteeksi, että Suomi saavuttaa hiilineutraaliuden vuonna 2035. Yhtenä keinona tavoitteen edistämiseksi hallitusohjelmaan kirjattiin kaukolämpöverkkoon lämpöä tuottavien lämpöpumppujen ja konesalien siirtäminen alempaan sähköveroluokkaan II. Tällä toimenpiteellä tavoitellaan polttoon perustumattomien lämmöntuotantotapojen edistämistä, ja sillä voidaan edistää hukka- ja ylijäämälämpöjen hyödyntämistä. AFRY Management Consulting Oy:n toteuttaman selvityksen tavoitteena oli arvioida, miten tämä hallitusohjelman kirjaus veromuutoksesta voitaisiin toteuttaa ja mitä vaikutuksia sillä olisi Suomessa. - Uutiset
5.3.2021 8.00
Valtioneuvosto lähetti eduskunnalle valtioneuvoston kirjelmän valmisteverodirektiiviin muuttamisestaEhdotettu asetusmuutos liittyy neuvoston 19. joulukuuta 2019 antamaan direktiiviin (EU) 2020/262 valmisteveroja koskevasta yleisestä järjestelmästä (uudelleenlaadittu). Siinä säädetään, että myös kulutukseen jo luovutettujen ja siten kertaalleen verotettujen valmisteveron alaisten tuotteiden siirroissa jäsenvaltioiden välillä käytetään jatkossa tietokoneistettua valvontajärjestelmää. Komission tavoitteena on, että valvonta toimisi jatkossakin moitteettomasti ja voitaisiin varmistaa ajantasaisten tietojen tallentaminen järjestelmään. - Uutiset
4.3.2021 12.40
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu sähköenergian tuotannon arvosta kannettavasta verosta (Espanja)Ennakkoratkaisupyyntö – Direktiivi 2008/118/EY – Valmisteveroja koskeva yleinen järjestelmä – 1 artiklan 2 kohta – Valmisteveron alaisia tavaroita koskevat muut välilliset verot – Direktiivi 2009/28/EY – Uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käytön edistäminen – 1 artikla ja 3 artiklan 1 ja 2 kohta sekä 3 kohdan a alakohta, kun a alakohta luetaan yhdessä 2 artiklan k alakohdan kanssa – Direktiivi 2009/72/EY – Sähkön sisämarkkinoita koskevat yhteiset säännöt – Sähköenergian tuotannon arvosta kannettava vero – Veron luonne ja rakenne – Vero, joka kannetaan samalla tavalla uusiutuvista lähteistä peräisin olevasta sähköstä ja uusiutumattomista lähteistä peräisin olevasta sähköstä - Uutiset
25.2.2021 8.00
Uusi ohje: Energiaintensiivisten yritysten veronpalautusTeollisuudessa toimivat yritykset voivat tilikauden päätyttyä saada hakemuksesta veronpalautusta maksamistaan energiaveroista. Veronpalautusta on haettava kuuden kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Hakemus tehdään OmaVerossa. - Uutiset
22.2.2021 13.40
Päivitetty ohje: EnergiaverotusVerohallinnon ohjeessa käsitellään energiaverolainsäädännön soveltamista 1. tammikuuta 2021 alkaen. Ohjetta on päivitetty, koska 1.1.2021 alkaen energiaveroihin sovelletaan oma-aloitteisten verojenverotusmenettelylakia (OVML). Ohjeessa on lisäksi päivitetty veroilmoituksen antamisen ja verojen maksamisen määräaikaa, tarkennettu ja uusittu rekisteröitymismenettelyjä ja muutettu sähköveron vähennysmenettely palautusmenettelyksi. Lisäksi yhdistetyn tuotannon laskentasäännöt luvussa 4.1 ja yhdistetyn tuotannon polttoaineiden verotasot luvussa 4.4 ovat muuttuneet. Ohjeesta on poistettu luku 5 Energiaintensiivisen teollisuuden veronpalautus (omassa ohjeessaan vero.fi sivuilla) ja uudeksi 5 luvuksi on tullut Verottomuusmenettelyt, jotka on uusittu OVML:n mukaiseksi. - Uutiset
22.2.2021 10.19
Vapautukset valmisteverosta -ohjetta päivitetty: diplomaattiset edustustot, diplomaatit, konsulit, kansainväliset järjestöt sekä Euroopan unionin toimielimetOhjetta on päivitetty, koska valmisteverotuksen verotusmenettelyyn on sovellettu oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annettua lakia 1. tammikuuta 2021 lukien. Ohjeen pykäläviittaukset on tarkistettu vastaamaan uutta sääntelyä. Lisäksi ohjeen tekstiä on eräiltä osin muokattua aiempaa selkeämmäksi. Suomessa kannetaan valmisteveroa energiatuotteista, sähköstä, alkoholista, alkoholijuomista, tupakasta, virvoitusjuomista ja juomapakkauksista. - Uutiset
17.2.2021 11.00
Erimielinen hovioikeus katsoi nuuskaa maahan tuoneiden miesten toimineen RL 5 luvun 3 §:ssä tarkoitetulla tavalla yhdessäSe seikka, että Verohallinto tietoisena KO:n ratkaisusta erikseen syyksi luetuista teoista oli oman toimivaltansa nojalla määrännyt kunkin vastaajan osalta erikseen tupakkaveron maksun tämän maksaman nuuskan määrän perusteella, ei antanut aihetta arvioida asiaa toisin. Maahan tuodun nuuskan määrä 53 882 grammaa ja vältetyn veron määrä 17 986,93 euroa huomioon ottaen A, B ja C olivat syyllistyneet asiassa yhdessä tehtyyn salakuljetukseen ja veropetokseen. Oikeudenmukainen rangaistusseuraamus A:n, B:n ja C:n teoista oli 6 kuukautta vankeutta. Estettä rangaistuksen tuomitsemiselle ehdollisena A:n ja C:n osalta ei ollut. B:n rikosrekisterinotteelta ilmenevä tämän aikaisempi rikollisuus edellytti rangaistuksen tuomitsemista ehdottomana, jonka sijasta B voitiin tuomita yhdyskuntapalveluun. KO:n tuomiota muutettiin. Ään. (Vailla lainvoimaa 17.2.2021. Valituslupa myönnetty) - Uutiset
17.2.2021 8.26
Tarkista nettiostoksesi tullimaksut ja verot helposti – suosittu Tullilaskuri uudistuuTulli uudistaa suosittua Tullilaskuri-palvelua entistä helppokäyttöisemmäksi. Tullilaskurin avulla nettitilaaja voi vaivattomasti laskea arvion tullimaksun ja arvonlisäveron määrästä ennen nettiostosten tekemistä EU:n ulkopuolelta. Parannuksia on tehty asiakkaiden tarpeiden pohjalta, ja laskuriin on lisätty uusia paljon toivottuja ominaisuuksia. - Uutiset
15.2.2021 12.43
Hovioikeuskin katsoi vastaajan tuoneen Suomeen nuuskaa 58 kg yli sallitun tuontirajanKO oli katsonut selvitetyksi, että vastaaja oli tupakkalain vastaisesti tuonut maahan savuttomia tupakkatuotteita eli nuuskaa yhteensä 58 000 grammaa yli sallitun tuontirajan, joka oli omaa käyttöä varten 1 000 grammaa henkilöä kohti kalenterivuorokaudessa. Vastaaja oli ostanut nuuskat Ruotsista Haaparannasta ainakin 15 eri kerralla ja tuonut ne Suomeen ajoneuvolla. Vastaaja oli menettelyllään syyllistynyt syytekohdassa 1 salakuljetukseen. Vastaaja oli menettelyllään välttänyt kyseisistä tuotteista maahantuonnin yhteydessä aiheutuneiden valmisteverotuslain ja tupakkaverosta annetun lain mukaisten, määrältään yhteensä 21 438,34 euron suuruisten verojen maksun. Teolla oli tavoiteltu huomattavaa taloudellista hyötyä ja se oli myös kokonaisuutena arvostellen törkeä mm. nuuskan haitalliset terveysvaikutukset huomioiden. Vastaaja oli näin syytekohdassa 2 syyllistynyt törkeään veropetokseen. Vastaaja oli velvoitettu korvaamaan Verohallinnolle välttämiensä verojen määrän 8 418 euroa viivästyskorkoineen. Vastaaja tuomittiin RL 10 luvun 2 §:n nojalla menettämään valtiolle rikoksen tuottamana taloudellisena hyötynä 2 505,10 euroa. Asiassa mainituilla lisäyksillä HO hyväksyi KO:n tuomion ja sen perustelut syyksilukemisen, rangaistuksen mittaamisen sekä asianomistajan korvausvaatimuksen osalta. (Vailla lainvoimaa 15.2.2021) - Uutiset
9.2.2021 14.30
Maatalouden harjoittaja voi hakea valmisteveron palautustaAmmattimaisella maatalouden harjoittajalla ja kasvihuoneviljelijällä on oikeus hakemuksesta saada maataloudessa ja kasvihuoneviljelyssä käyttämästään kevyestä ja raskaasta polttoöljystä, biopolttoöljystä sekä sähköstä valmisteveron palautusta. - Uutiset
20.1.2021 10.05
KHO: Verohallinto oli voinut hylätä yhtiön vaatimuksen maksetun makeisveron palauttamisestaKHO katsoi toisin kuin HAO, että EUT:n oikeuskäytännön mukaan verotuksellinen toimenpide voi merkitä SEUT 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua valtiontukea myös muissa tilanteissa kuin niissä, joissa kyseisellä toimenpiteellä rahoitetaan tietty tukitoimenpide. Asiassa ei kuitenkaan ollut yhtiön valituksen ratkaisemiseksi tarpeen arvioida, oliko makeisverossa mahdollisesti kysymys SEUT 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitetusta valtiontuesta. Unionin tuomioistuimen oikeuskäytännöstä johtuu, että veron maksamiseen velvolliset eivät pääsääntöisesti voi vapautua kyseisen veron suorittamisesta vetoamalla siihen, että muiden yritysten saama verovapaus on valtiontukea, paitsi jos vero ja säädetty vapaus ovat erottamaton osa tukitoimenpidettä tai jos vero ja väitetty tukitoimi muodostavat yhden ja saman verotustoimenpiteen kaksi erottamatonta osaa. EUT on asiassa C-486/19, Syyttäjä, antamassaan määräyksessä vahvistanut, että makeisverossa ei ole ollut kysymys kummastakaan mainitusta poikkeuksesta tai muustakaan sellaisesta tilanteesta, joka oikeuttaisi veron maksuvelvollisen saamaan vapautuksen verosta tuen lainvastaisuuteen vedoten. Tämän vuoksi Verohallinto oli voinut hylätä yhtiön vaatimuksen maksetun makeisveron palauttamisesta. Yhtiön valitus oli hylättävä. - Uutiset
19.1.2021 9.50
Päivitetty ohje: Tuotteiden täydellinen tuhoutuminen tai lopullinen menettäminen valmisteverotuksessaVerohallinnon ohjetta on päivitetty valmisteverotuslakiin tehtyjen lakimuutosten johdosta. Muutokset ovat tulleet voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
21.12.2020 13.30
Parafiinisen dieselöljyn verotuki poistuu vaiheittainParafiinisen dieselöljyn vähitellen perusteettomaksi muuttuneesta laatuperusteisesta veronalennuksesta, jonka suuruus on 5 senttiä litralta, luovutaan vaiheittain vuosina 2021-2023. - Uutiset
21.12.2020 12.35
Alkoholivero nouseeKeskimäärin alkoholijuomien valmisteveron veronkorotus on noin 5 prosenttia. Veronkorotuksen vuoksi alkoholijuomien vähittäismyyntihinnat nousevat arviolta keskimäärin 2 prosenttia. - Uutiset
18.12.2020 13.30
Teollisuuden sähkövero EU:n minimitasolle vuoden 2021 alustaTeollisuuden, kaivostoiminnan, konesalien ja maatalouden sähkövero alennetaan EU:n vähimmäistasolle ensi vuoden alusta alkaen. Sähköveron alennus koskee vajaata kymmentä tuhatta teollisuusyritystä. Lisäksi se koskee yli kolmeakymmentä tuhatta maatalousyritystä. Samalla energiaintensiivisten yritysten energiaveronpalautuksesta luovutaan vaiheittain vuoteen 2025 mennessä. Tämä muutos koskee noin 180 yritystä. Tasavallan presidentti vahvisti muutokset torstaina (17.12.) ja määräsi lait tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
17.12.2020 8.32
Seuraamusmaksut oma-aloitteisessa verotuksessa -ohjetta päivitettyOhjetta on päivitetty, koska valmisteveroista on tullut oma-aloitteisia veroja 1.1.2021 lähtien. Lisäksi ohjeessa on huomioitu myös eräitä muita lakimuutoksia mm. OVML 37 § 2 momentin muutos. Ohjetta on päivitetty tulotietojärjestelmästä annetun lain (53/2018) voimaan tulon perusteella. Lakia sovelletaan niihin palkkoihin ja muihin 6.2 §:n suorituksiin, joiden maksupäivä on 1. tammikuuta 2019 tai sen jälkeen, sekä niihin muuna kuin rahana annettuihin etuihin, jotka on annettu 1. tammikuuta 2019 tai sen jälkeen.