Valmisteverotus
- Uutiset
27.2.2019 12.30
Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuotujen tupakkatuotteiden verotusarvoistaMaaliskuun 1 päivästä 2019 lukien käytettävät sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahan tuotujen tupakkatuotteiden vähittäismyyntihintojen painotetut keskiarvot eli verotusarvot on vahvistettu. - Uutiset
20.2.2019 11.44
Oikeuskansleri: Ministeri ei menetellyt lainvastaisesti esittäessään käsityksensä alkoholijuomien etämyynnistäOikeuskanslerin mukaan perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko ei menetellyt lainvastaisesti esittäessään ministeriön käsityksen alkoholilain tulkinnasta ja korkeimman oikeuden ns. Visnapuu-ratkaisun merkityksestä siinä. Myöskään sosiaali- ja terveysministeriön hallitusneuvos ei menetellyt lainvastaisesti antaessaan julkisuudessa lausunnon, jonka mukaan alkoholijuomien etämyynti EU:sta Suomeen on kiellettyä. - Uutiset
11.2.2019 14.16
Verohallinnon päätös nestemäisistä polttoaineista palautettavan valmisteveron määrästä 1.7. - 31.12.2018 välisenä aikana kulutukseen luovutetuille polttoaineilleVerohallinto on vahvistanut ajalta 1.7. – 31.12.2018 moottoribensiinistä ja sitä korvaavista tuotteista, dieselöljystä ja sitä korvaavista tuotteista, nestekaasusta ja sitä korvaavista tuotteista sekä kevyestä polttoöljystä ja sitä korvaavista tuotteista palautettavan valmisteveron määrän, jota sovelletaan mainittuna aikana kulutukseen luovutettujen polttoaineiden veron palautukseen. - Uutiset
11.2.2019 14.02
Hallinto-oikeus: Tulli sai määrätä nuuskaa maahantuoneet yhteisvastuullisiksi verovelvollisiksi yhteisillä hankintamatkoilla hankituista nuuskistaA:n ja B:n epäiltiin syyllistyneen törkeään veropetokseen ja salakuljetukseen tuomalla maahan suuren määrän nuuskaa vuosina 2013-2015. Tulli määräsi A:n ja B:n yhteisvastuullisiksi verovelvollisiksi yhteisillä hankintamatkoilla hankituista nuuskista. Molemmat olivat ostaneet matkoilla omat nuuskansa. A vaati valituksessaan, että häntä ei määrätä verovelvolliseksi B:n hankkimien nuuskien osalta. HAO hylkäsi valituksen. (Ään 2-1) - Uutiset
10.1.2019 13.10
Valmiste- ja autoverotuksen menettelysäännösten uudistaminen on käynnistynytVM on alkanut valmistella lainsäädäntöä, jolla uudistetaan valmiste- ja autoverotuksen menettelyitä. Tavoitteena on, että uudistetut menettelysäännökset tulisivat voimaan vuonna 2021. - Uutiset
9.1.2019 7.00
Alkoholi- ja virvoitusjuomien valmisteverot nousivat vuoden 2019 alussaAlkoholiveron korottaminen nostaa alkoholijuomien vähittäismyyntihintoja keskimäärin runsaan prosentin. Virvoitusjuomaveron korotus nostaa sokeripitoisten virvoitusjuomien vähittäismyyntihintaa arviolta keskimäärin kolme prosenttia ja muiden virvoitusjuomien vähittäismyyntihintoja noin prosentin. - Uutiset
26.10.2018 13.00
Hallinto-oikeuden kolme ratkaisua maahantuodun nuuskan verottamisestaHelsingin hallinto-oikeus on antanut kolme valmisteveroa koskevaa ratkaisua nuuskan maahantuonnista. (Ei lainvoim. 26.10.2018) - Uutiset
4.10.2018 14.27
Hallitus esittää alkoholijuomien valmisteveron ja virvoitusjuomaveron korottamistaKeskimäärin alkoholijuomien valmisteveron veronkorotus olisi noin 2,5 prosenttia. Veronkorotuksen seurauksena alkoholijuomien vähittäismyyntihinnat nousisivat arviolta keskimäärin runsaan prosentin. Virvoitusjuomien osalta yli 0,5 prosenttia sokeria sisältävien virvoitusjuomien valmistevero korotettaisiin 22 sentistä 27 senttiin litralta valmista juomaa. Muiden virvoitusjuomien valmistevero nousisi 11 sentistä 12 senttiin litralta. Sokeripitoisten juomajauheiden vero korotettaisiin 140 sentistä 172 senttiin kilogrammalta, ja muiden juomajauheiden vero 95 sentistä 104 senttiin. Veronkorotuksen seurauksena sokeripitoisten virvoitusjuomien vähittäismyyntihinnat nousisivat arviolta keskimäärin noin kolme prosenttia ja muiden virvoitusjuomien vähittäismyyntihinnat noin prosentin. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2019. - Uutiset
21.9.2018 14.45
Uusi ohje: energiatuotteiden valmisteveron palauttaminenVerohallinnon 21.9.2018 antama uusi ohje koskee energiatuotteiden valmisteveron palauttamista. Ammattimaisella maatalouden harjoittajalla ja kasvihuoneviljelijällä on oikeus hakemuksesta saada maataloudessa ja kasvihuoneviljelyssä käyttämästään kevyestä ja raskaasta polttoöljystä, biopolttoöljystä sekä sähköstä valmisteveron palautusta. Ohje on voimassa toistaiseksi. - Uutiset
13.9.2018 9.00
Nuuskaa 37,688 kiloa yli sallitun tuontirajan Ruotsista Suomeen tuonut ja aikaisemmin samankaltaisisiin rikoksiin syyllistynyt tuomittiin salakuljetuksesta ja veropetoksesta yhteiseen 4 kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseenVastaaja oli tuomittu Helsingin KO:ssa 8.6.2017 muun muassa törkeästä veropetoksesta. Vastaaja oli syyllistynyt reilun kuukauden päästä, 19.7.2017, tietoisena kesäkuussa annetusta tuomiosta, nyt käsiteltävinä oleviin rikoksiin, jolloin rangaistukseen oli suhtauduttava ankarammin. Teko oli ollut suunniteltu. Lisäksi, kun huomioitiin aikaisempien rikosten samankaltaisuus mm. neljä törkeää veropetosta ja yksi avunanto veropetokseen ja yksi avunanto törkeään veropetokseen, nyt käsiteltävänä olevasta veropetoksesta oli tuomittava ehdoton vankeusrangaistus aikaisemman rikollisuuden ja rikollisen toiminnan jatkamisen vuoksi. Kaikille rikoksille oli yhteistä oma taloudellisen hyödyn tavoittelu verovelvollisuutta rikkoen. Vastaajan esittämä pienituloisuus ja lisätulojen hankkiminen ei olut rikosten tekemisen oikeuttamisperuste eikä toiminta ollut hyväksyttävää. Yhdyskuntapalvelu on pääsääntö silloin, kun sen tuomitsemisen edellytykset täyttyvät. Vastaajan yhdyskuntapalvelun esteen muodostivat ehdoton vankeusrangaistus, rikosten laatu ja rikollisen toiminnan jatkaminen. Myöskään valvontarangaistus ei tullut edellä mainituin perusteluin kyseeseen. HO ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 13.9.2018) - Uutiset
22.8.2018 7.00
Saadaanko tupakka- ja muiden nikotiinituotteiden käyttö Suomessa loppumaan vuoteen 2030 mennessä?Tupakka- ja nikotiinipolitiikan kehittämistyöryhmän ehdotuksista voi antaa lausuntoja 19. lokakuuta saakka. Työryhmän keinovalikoimaan tavoitteen saavuttamiseksi kuuluu muun muassa muutoksia lainsäädäntöön ja verotukseen, lisää savuttomia ympäristöjä, tukea tupakoinnin lopettamiseen, ikärajojen nostamista, laajennettuja tupakointikieltoja, matkustajatuonnin rajoituksia sekä tehokkaampaa tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön seurantaa. - Uutiset
20.8.2018 10.00
Hovioikeuden tuomio maahantuotujen jäätelötuotteiden valmisteveroa koskevassa rikosasiassaHO:ssa oli kysymys siitä, vaikuttiko rikoksen tekoajan jälkeen voimaantullut valmisteveroa koskeva lainmuutos A:n ja B:n teon rangaistavuuteen eli soveltuiko tilanteeseen lievemmän lain periaate. Lisäksi oli arvioitava A:n ja B:n tahallisuutta ja sen laajuutta sekä rikoksen tekoaikaa. Edelleen oli kysymys rangaistuksen mittaamisesta, korvausten määrästä sekä liiketoimintakiellon määräämisestä. Vastaajat tuomittiin törkeästä veropetoksesta, jossa vältettyjen valmisteverojen yhteismäärä oli ollut 159.849 euroa. KO:n tuomitsemaa rangaistusta (1 v 4 kk, ehdollinen) ei korotettu. HO ankaroitti syyksilukemista. Syytä alentaa A:n ja B:n yhteisvastuullista korvausvelvollisuutta Tullille ei ollut. Vastaajat määrättiin liiketoimintakieltoon neljäksi vuodeksi. (Vailla lainvoimaa 20.8.2018) - Uutiset
7.8.2018 10.04
Verohallinnon päätös nestemäisistä polttoaineista palautettavan valmisteveron määrästä 1.1.–30.6.2018 välisenä aikana kulutukseen luovutetuille polttoaineilleVerohallinto on nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain (1472/1994) 9 a §:n 5 momentin, sellaisena kuin se on laissa 1179/2016, nojalla vahvistanut ajalta 1.1.–30.6.2018 moottoribensiinistä ja sitä korvaavista tuotteista, dieselöljystä ja sitä korvaavista tuotteista, nestekaasusta ja sitä korvaavista tuotteista sekä kevyestä polttoöljystä ja sitä korvaavista tuotteista palautettavan valmisteveron määrän, jota sovelletaan mainittuna aikana kulutukseen luovutettujen polttoaineiden veron palautukseen. - Uutiset
3.7.2018 14.36
Hallinto-oikeus: Makeisveroa koskevilla säännöksillä ei rikottu valtiontukia koskevia määräyksiäYhtiöltä oli kannettu makeisveroa sen valmistamista tuotteista vuosina 2011-2015. Yhtiö väitti valituksessaan, että makeisverot, joita ei ollut kannettu kilpailijoilta samankaltaisista tuotteista, olivat SEUT 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuja kiellettyjä valtion tukitoimenpiteitä. Hallinto-oikeus hylkäsi yhtiön valituksen. Yhtiön maksamia makeisveroja ei voitu kumota yhtiön esittämillä perusteilla. (Ei lainvoim. 3.7.2018) - Uutiset
28.5.2018 8.00
Komissio esittää uudistuksia alkoholin valmisteveroja koskeviin sääntöihinKomissio ehdotti 25. toukokuuta alkoholin valmisteveroa koskevien sääntöjen uudistamista EU:n sisällä. Tavoitteena on parempi liiketoimintaympäristö, alkoholia valmistavien pienyritysten kulujen vähentäminen ja kuluttajien terveyden parempi suojelu. - Uutiset
21.5.2018 11.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu maustettujen oluiden valmisteverostaAlkoholin ja alkoholijuomien valmisteverojen rakenteiden yhdenmukaistamisesta annetun neuvoston direktiivin 92/83/ETY 3 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että määritettäessä maustettujen oluiden veron perustetta platoasteikon mukaan huomioon on otettava kantavierteen kuivauute ilman käymisen jälkeen lisättyjä aromeita ja sokerisiirappia. - Uutiset
27.4.2018 15.11
KHO poisti Tullin ennakkoratkaisun pienpanimon valmisteverotusasiassaAlkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain 9 §:n (383/2015) 1 momentin mukaan niin kutsutun pienpanimoalennuksen myöntämisen edellytyksenä on, että olut on tuotettu oikeudellisesti ja taloudellisesti muista panimoista riippumattomassa panimossa, joka toimii fyysisesti erillään muista panimoista eikä harjoita lisenssivalmistusta ja jonka kalenterivuoden aikana tuottaman oluen määrä on enintään 15 000 000 litraa. Ennakkoratkaisuhakemuksessa kuvatussa tilanteessa toinen pienpanimo vuokrasi A Oy:n tuotantolaitteita ja henkilökuntaa oluen valmistamista varten. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että tällaisen sopimussuhteen seurauksena kaksi eri panimoa tuottivat olutta fyysisesti samoissa tiloissa. Pienpanimoalennuksen edellytykset eivät tällaisen yhteistyön aloittamisen jälkeen enää täyttyneet. Ennakkoratkaisu. - Uutiset
23.4.2018 10.27
KHO:n äänestysratkaisu Ruotsista Suomeen tuodun nuuskan jälkiverotuksestaA saapui Ruotsin Haaparannalta Tornioon ajoneuvolla, josta rajanylityksen yhteydessä suoritetussa tullitarkastuksessa takavarikoitiin yhteensä 73 728 grammaa nuuskaa. Tulli velvoitti jälkiverotuspäätöksellään A:n maksamaan tupakkaveroa ja veronlisäystä. A:n hallusta takavarikoitu nuuska oli laskettu kulutukseen Ruotsissa. Takavarikoidun nuuskan suuri määrä ja asiassa A:n toiminnasta muutoin esitetty selvitys huomioon ottaen KHO katsoi, että A oli pitänyt tuotteita Suomessa hallussaan kaupallisessa tarkoituksessa. Toisessa jäsenmaassa kulutukseen laskettujen, Suomeen kuljetettujen tuotteiden verottaminen täällä ei edellyttänyt, että tuotteet olisivat päätyneet Suomessa kulutukseen siinä merkityksessä kuin kulutuksella yleiskielessä tarkoitetaan, vaan tuotteiden hallussa pitäminen Suomen alueella kaupallisessa tarkoituksessa synnytti veron suorittamisvelvollisuuden. Sillä, että Tulli oli takavarikoinut nuuskan heti Suomen rajan ylittämisen jälkeen, ei ollut merkitystä A:n verovelvollisuuden kannalta. KHO kumosi HAO:päätöksen, jolla jälkiverotus oli kumottu, ja saattoi toimitetun jälkiverotuksen voimaan. (Ään.4–1.) - Uutiset
9.3.2018 10.45
Uusi ohje: Polttoaineiden verottomuus teollisuuskäytössäVerohallinnon ohjeessa käydään läpi polttoaineiden verottomuuden perusteita raaka- ja apuaine- sekä välittömässä ensikäytössä tavaroiden valmistuksessa. Ohje on voimassa 6. maaliskuuta 2018 lukien toistaiseksi. - Uutiset
20.2.2018 15.41
Hovioikeus: Savukkeita toistuvasti maahantuoneen tekoja ei voitu pitää kokonaisuutena arvostellen vähäisinä - syyllistyi 13 veropetokseenVastaaja oli syytteessä sanotun noin 9 kuukauden aikana 13 eri kerralla tuonut autolla maahan savukkeita yhteensä 111,9 kartonkia. KO oli tuominnut vastaajan 13 veropetoksesta (6.4.-28.12.2016) 5 kk ehdolliseen vankeusrangaistukseen. Syyttäjän ilmoituksen mukaan vastaajalle oli annettu lukuisia rangaistusmääräyksiä savukkeiden maahantuontia koskevista verorikoksista. Savukkeiden tuontimäärästä kokonaisuudessaan sanotussa ajassa oli pääteltävissä, ettei kaikkia savukkeita ollut voitu tuoda omaan käyttöön. Aikaisempien ja nyt kysymyksessä olevien tekojen lukuisuus ja todennäköinen taloudellisen hyödyn tavoittelu osoittivat muuta kuin satunnaista rikokseen syyllistymistä. Yksittäisten tekojen toteuttaminen ei ollut edellyttänyt suunnitelmallisuutta. Tekokokonaisuus kuitenkin osoitti ammattimaisuuden piirteitä ja niihin sisältyvää suunnitelmallisuutta. Punnitessaan asiassa sanottuja tekijöitä HO päätyi siihen, ettei tekoja voitu pitää kokonaisuutena arvostellen vähäisinä. Vastaaja oli siten syyllistynyt kullakin teolla veropetokseen. Kun otettiin huomioon tekojen vahingollisuus ja vaarallisuus, vaikuttimet, niistä ilmenevä muu vastaajan syyllisyys, tekojen lukuisuus ja rangaistuksen koventamisperusteen soveltaminen sekä oikeuskäytäntö, HO piti KO:n tuomitsemaa 5 kk vankeusrangaistusta (ehdollinen) liian ankarana. Oikeudenmukaisena yhteisenä rangaistuksena pidettiin 75 pv vankeutta (ehdollinen). (Vailla lainvoimaa 20.2.2018)