Valmisteverotus
- Uutiset
13.3.2024 11.45
Ostajan verovastuuta alkoholin verkkokaupassa laajennettaisiin - lausuntokierros päättyy 8.4.2024VM on käynnistänyt lausuntokierroksen, joka koskee ehdotusta verovastuun laajentamisesta alkoholin etämyynnissä. Ehdotuksen mukaan ostaja olisi myyjän lisäksi vastuussa verosta, jos etämyyjä ei täytä velvoitteitaan. Laki on suunniteltu tulemaan voimaan 1. kesäkuuta.2024, mutta ostajan verovastuuta ja kuljetuksen mukana seuraavaa tunnistetta koskevat säännökset tulisivat voimaan vasta 1. syyskuuta.2024. - Uutiset
27.12.2023 14.00
Uusi ohje: Valmisteveron alaisten tuotteiden siirtomenettelytVerohallinnon ohjeessa käsitellään valmisteverotuslain (182/2010) 51 §:n, 66 §:n ja 78 §:n mukaisia valmisteveron alaisten tuotteiden siirtomenettelyjä ja vastataan erityisesti siihen, mitä siirtoasiakirjaa tulee missäkin tilanteessa käyttää. Ohje on voimassa 1. tammikuuta 2024 lukien toistaiseksi. - Uutiset
24.10.2023 9.00
Hallinto-oikeus: Kysymys oli sen arvioimisesta, oliko yhtiön verotuspäätöksissä tapahtunut virhe, jonka johdosta verotusta olisi oikaistavaValmisteverotus – Verotusmenettely – Virheellisesti suoritettu vero - Verotuksen oikaisu – Oikeus hakea veron palauttamista (Ei lainvoim. 24.10.2023) - Uutiset
12.10.2023 11.30
Helsingin hallinto-oikeus pyysi ennakkoratkaisua EU-tuomioistuimelta alkoholin etämyyntiä koskevassa verotusasiassaEnnakkoratkaisupyyntö unionin tuomioistuimelle – Valmisteverodirektiivi – Valmisteverotus – Alkoholi- ja alkoholijuomavero – Etämyynti – Myyjän osallistuminen kuljetuksen järjestämiseen - Uutiset
27.9.2023 10.45
Verohallinto: Ulkomaisesta nettikaupasta tilatusta alkoholista pitää yhä maksaa valmisteveroVerohallinto on saanut tuoreen hallitusohjelman julkaisun jälkeen useita yhteydenottoja, joissa luullaan virheellisesti, ettei netistä tilatuista alkoholijuomista tarvitse enää maksaa valmisteveroja Suomeen. - Uutiset
11.9.2023 14.00
EUT:n ennakkoratkaisu valmisteverodirektiivin tulkinnasta (Italia)Valmisteveron alaisia tuotteita koskevasta yleisestä järjestelmästä sekä näiden tuotteiden hallussapidosta, liikkumisesta ja valvonnasta direktiivin 92/12/ETY 14 artiklan 1 kohdan ensimmäistä virkettä on tulkittava siten, että siinä säädettyä verovapautusta ei sovelleta veronmaksusta vastuussa olevaan varastonpitäjään tilanteessa, jossa väliaikaisen valmisteverottomuuden järjestelmästä poistuminen johtuu lainvastaisesta teosta, edes silloin, kun varastonpitäjä ei ole millään tavalla osallinen tähän yksinomaan kolmannen osapuolen syyksi luettavaan lainvastaiseen tekoon ja varastonpitäjä luottaa perustellusti siihen, että tuote liikkuu sääntöjenmukaisesti väliaikaisen valmisteverottomuuden järjestelmässä. - Uutiset
31.8.2023 8.00
Liikennepolttoaineiden energiasisältöveroa alennetaanVM pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi polttoaineiden valmisteverosta annetun lain liitteen muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia siten, että liikennepolttoaineiden energiasisältöveroa alennettaisiin 0,01681 eurosta 0,01566 euroon megajoulelta. Valmisteveron alennus olisi bensiinille ja sitä korvaaville tuotteille keskimäärin 3,5 senttiä litralta ja dieselille ja sitä korvaaville polttoaineille keskimäärin 4,0 senttiä litralta. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2024. - Uutiset
30.8.2023 11.00
Verotus-lehti 4/2023 on julkaistu Edilexissä- Pääkirjoitus: Mietteitä maksuajasta ja vähän muustakin
- Metsärahastot ja niiden ulkomaiset osuudenomistajat – muuttunut verokohtelu sekä nykyisen sääntelyn kehittämisvaihtoehtoja
- Virtuaalivaluuttoihin ja muihin valuuttoihin liittyvien tappioiden ja menetysten vähennyskelpoisuudesta tai -kelvottomuudesta
- Toimittamatta jääneen ennakonpidätyksen määrä vero-oikeudellisessa maksuunpanossa ja vahingonkorvauksena
- Valmisteveroa koskevasta oikeuskäytännöstä
- Elintarvikkeet, rehuaineet sekä ravintola- ja ateriapalvelut – alennetun arvonlisäverokannan piirissä
- Maksupalveluntarjoajan tiedonantovelvollisuus rajat ylittävistä maksuista
- Toimintamuodon muutos osakeyhtiöksi ja yhtiömiehen negatiivinen oma pääoma
- Suomen veropolitiikan suuntaviivat alkavalla hallituskaudella
- Vaihtuvapääomainen sijoitusyhtiö – kirjanpidon ja varainsiirtoveron näkökulmia
- Tasevapautus ja infrapoikkeus – kommenttipuheenvuoro Jari Salokosken artikkeliin (Verotus 3/2023)
- Elintarvikkeiden ja muiden suuhunpantavien verot hallitusohjelmissa
- Kolumni: Näprääminen
- Pohjoismaisen verotutkimusneuvoston 50-vuotisjuhlakonferenssi Helsingissä
- Uutta kirjallisuutta
- EU-uutiset
- EUT:n arvonlisäveropäätökset
- Unionin tuomioistuimen välitöntä verotusta koskeva oikeuskäytäntö - Uutiset
30.8.2023 8.38
Luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi biopolttoaineita, bionesteitä ja biomassapolttoaineita annetun lain (kestävyyslaki) muuttamisesta voi lausua 10. syyskuuta 2023 saakkaLaissa määritellään kestävyyskriteerit uusiutuville polttoaineille. Kestävyyslain soveltaminen perustuu muualla lainsäädännössä säädettyihin velvoitteisiin, kuten jakeluvelvoitteeseen, päästökauppaan ja verotukseen. Esityksen mukaan lakiin lisättäisiin viittaus sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettuun lakiin, jotta myös lämmitysbiokaasun tuottajat voivat osoittaa tuottamansa biokaasun kestävyyden. Tavoitteena on korjata biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain sekä sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain välillä vallitseva epäjohdonmukaisuus. - Uutiset
21.6.2023 12.25
Päivitetty ohje: EnergiaverotusVerohallinnon ohjeeseen on tehty tarkennuksia ja korjauksia koskien lämpöpumppujen sähköverotusta (luku 2.4.4), biokaasun verotusta (luku 3.3), biokaasun kestävyyttä (luku 3.3.3) sekä biokaasun valtiontukikäsittelyä (luku 3.3.6). Ohjeeseen on tehty myös teknisiä tarkennuksia tiettyjen nestemäisten polttoaineiden verottomuuden osalta (luku 1.5.4). Ohje on voimassa 1. heinäkuuta 2023 lukien toistaiseksi. - Uutiset
26.4.2023 11.55
Vierashuoneessa Finanssioikeuden emeritusprofessori Esko Linnakangas ja OTT Kalle Isotalo: Castrénin hallitusohjelman terve verotusVeropoliittisessa keskustelussa sivuutetaan usein aivan liian helposti se, että verolakien pitää olla tarkkoja ja verotuksen perusteeksi halutut tiedot pitää aina luotettavasti saada jostakin. - Uutiset
25.4.2023 14.15
Päivitetty ohje: Yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen alaiset valtiontuet valmisteverotuksessaVerohallinnon ohjetta on päivitetty, koska 1.1.2023 alkaen kestävän lämmitysbiokaasun veronalennukseen sovelletaan yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen valtiontuki- ja raportointisääntöjä. Lisäksi kappaleeseen 3.3 on lisätty maininta yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen toisesta muutosasetuksesta. - Uutiset
27.3.2023 14.30
EUT: Lupa toimia valmisteveron alaisten tavaroiden verottomana varastona - syyttömyysolettama - Ne bis in idem ‑periaate (Romania)Ennakkoratkaisupyyntö – Valmisteverot – Direktiivi 2008/118/EY – 16 artiklan 1 kohta – Lupa toimia valmisteveron alaisten tavaroiden verottomana varastona – Peräkkäiset keskeyttämistoimenpiteet – Rikosoikeudellinen luonne – Euroopan unionin perusoikeuskirjan 48 ja 50 artikla – Syyttömyysolettaman periaate – Ne bis in idem ‑periaate – Oikeasuhteisuus - Uutiset
17.11.2022 13.31
Hallituksen esitys: Virvoitusjuomavero uudistetaan terveysperusteisempaan suuntaanVirvoitusjuomien valmisteveroa ehdotetaan muutettavaksi terveysperusteisempaan suuntaan vahvistamalla veroon sisältyvää terveysohjausta. Virvoitusjuomaveron muutokset tulisivat voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana sen jälkeen, kun ehdotetun virvoitusjuomaveromallin EU:n valtiontukisäännösten mukaisuudesta on saatu varmistus Euroopan komissiolta. - Uutiset
25.10.2022 10.20
Hallitus esittää muutoksia energiaverotukseen 1.1.2023Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia, nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia ja valmisteverotuslakia. - Uutiset
12.10.2022 15.28
Kuka maksaa ulkomaisista verkkokaupoista tilatun alkoholin verot - kuljetus ratkaiseeAlkoholijuomista maksetaan kahta valmisteveroa: alkoholiveroa ja juomapakkausveroa. Jos alkoholia tilaa toisessa EU-maassa sijaitsevasta verkkokaupasta, vastuu verojen maksamisesta riippuu siitä, miten tilauksen kuljetus on järjestetty. Jos alkoholia tilaa EU:n ulkopuolelta, asiakkaan pitää tehdä tilauksesta tulli-ilmoitus sekä maksaa arvonlisävero, mahdollinen tullimaksu ja valmisteverot tullauksen yhteydessä. - Uutiset
23.8.2022 8.00
Uudet ohjeet ilmailussa käytettyjen polttoaineiden ja vesillä liikkuvien alusten polttoaineiden valmisteverotuksesta1. Ilmailussa käytettyjen polttoaineiden valmisteverotus - voimassa 19. elokuuta 2022 lukien toistaiseksi
2. Vesillä liikkuvien alusten polttoaineiden valmisteverotus - voimassa 19. elokuuta 2022 lukien toistaiseksi - Uutiset
14.6.2022 13.00
Päivitetty ohje: EnergiaverotusVerohallinnon ohjeessa käsitellään energiaverolainsäädännön soveltamista 1. tammikuuta 2022 alkaen. Ohjetta on päivitetty, koska 1.1.2022 alkaen on tullut voimaan muutoksia konesalien (2.4.3) ja kierrätysteollisuuden (luku 2.4.5) sähköverossa sekä biokaasun (3.3) ja polttoturpeen (3.5) verotuksessa. Pienempiä tarkennuksia on tehty ensikäytön verottomuuden edellytyksiin (1.5.4) sekä pumppuvoimalaitoksen omakäyttölaitteiksi hyväksymiseen (2.5.2). Ohjeeseen on tehty myös muita lähinnä teknisluonteisia päivityksiä. - Uutiset
8.6.2022 12.00
Päivitetty ohje: Ahvenanmaan veroraja – valmisteverotusVerohallinnon ohjetta on päivitetty poistamalla siitä maininnat väliaikaisesti rekisteröidystä vastaanottajasta. 1. tammikuuuta 2021 alkaen valmisteverotuksen verotusmenettelyyn on alettu soveltaa oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annettua lakia. Samalla on poistunut mahdollisuus käyttää yksinkertaistettua menettelyä tilanteessa, jossa yritys vie kulutukseen luovutettuja tuotteita verorajan yli ja toimii itse myös tuotteiden vastaanottajana. Ohje on voimassa 7. kesäkuuta 2022 lukien toistaiseksi. - Uutiset
8.6.2022 9.58
Biokaasun pientuottajan ja polttoturpeen pienkäyttäjän on rekisteröidyttävä Verohallintoon kesäkuussaBiokaasun pientuottajan ja turpeen pienkäyttäjän on tehtävä rekisteröinti-ilmoitus Verohallinnolle. Rekisteröinti on yksi pienkäytön verottomuuden edellytyksistä. Rekisteröinti pitää tehdä 30.6.2022 mennessä tai ennen toiminnan aloittamista. - Uutiset
26.5.2022 15.00
Jakeluvelvoitetta tänä vuonna alentava lakiesitys eduskuntaanJakeluvelvoitteen alentamisen arvioidaan laskevan dieselin pumppuhintaa noin 12 senttiä litralta. Esityksen arvioidaan myös kasvattavan välillisesti liikenteen polttoaineista saatavia valmisteverotuloja noin 75 miljoonalla eurolla vuodelta 2022. - Uutiset
28.4.2022 14.26
Hallitus esittää arvonlisäverolain ja valmisteverotuslain 18 §:n muuttamisesta - tavaroiden ja palvelujen myynnit muiden jäsenvaltioiden puolustusvoimille vapautettaisiin tietyin edellytyksin arvonlisäverostaArvonlisäverolakiin ja valmisteverotuslakiin tehtäisiin arvonlisävero- ja valmisteverotusdirektiivin muuttamisesta unionin puitteissa toteutettavan puolustustoiminnan osalta annetun neuvoston direktiivin (EU) 2019/2235 edellyttämät muutokset. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. heinäkuuta 2022. - Uutiset
22.4.2022 8.40
Hallituksen esitys: Maataloudenharjoittajille maksetaan kertaluonteinen energiaveron lisäpalautusValtio tukee maataloudenharjoittajia 45 miljoonan euron suuruisella kertaluontoisella energiaveron lisäpalautuksella maatalouden kustannuskriisin helpottamiseksi ja huoltovarmuuden turvaamiseksi. Hallitus antoi esityksen lisäpalautuksesta torstaina 21. huhtikuuta. - Uutiset
1.4.2022 13.47
Ahvenanmaan maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisävero- ja valmisteverolainsäädäntöön annettuun lakiin muutoksia 1. huhtikuutaAhvenanmaan maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisävero- ja valmisteverolainsäädäntöön annettua lakia on muutettu siten, että yksityishenkilöiden ja muiden kuin arvonlisäverovelvollisten rekisteriin merkittyjen oikeushenkilöiden tilaamien lehtien maahantuonnille muualta Suomesta tai muista Euroopan unionin jäsenvaltioista Ahvenanmaan maakuntaan on luotu normaalista lehtikohtaisesta menettelystä poikkeava valinnainen kevennetty menettely. Yhdenvertaisuuden vuoksi menettelyä voidaan soveltaa myös Ahvenanmaalta muualle Suomeen tuotaviin lehtiin. Tasavallan presidentti vahvisti muutokset perjantaina 1.4. Muutokset tulevat voimaan voimaan 1. huhtikuuta 2022. - Uutiset
30.3.2022 12.30
Uusi ohje: Sähkön veroluokat ja verotuksen korjaaminenVerohallinnon ohjeessa käsitellään sähköveroa, oikean sähköveroluokan määräytymistä sekä sähkön verotuksen korjaamista. Suomessa sähköstä kannetaan joko normaalia veroluokan I sähköveroa, tai alennettua veroluokan II sähköveroa. Tietyissä käyttökohteissa sähkö voi olla myös kokonaan verotonta. Ohje on voimassa 29. maaliskuuta 2022 lukien toistaiseksi. - Uutiset
1.3.2022 9.14
KHO: Pienpanimotoimintaa harjoittavaa yhtiötä ei voitu pitää veronalennukseen oikeutettuna oikeudellisesti ja taloudellisesti riippumattomana panimona eikä yhtiöllä ollut oikeutta pienpanimoalennukseenAsiassa oli KHO:ssa kysymys siitä, oliko A Oy:llä ollut vuosina 2013–2015 oikeus alkoholi- ja alkoholijuomaverolain 9 §:ssä säädettyyn oluesta suoritettavan alkoholijuomaveron alennukseen. Saadun selvityksen mukaan C oli ollut vastuuhenkilöasemassa sekä A Oy:ssä että B Oy:ssä vuosina 2013–2015. Toimiessaan molempien yhtiöiden toimitusjohtajana ja hallituksen jäsenenä C oli voinut vaikuttaa panimoiden liiketoimintaa koskeviin päätöksiin. Kun otetiin huomioon B Oy:n osakkuus A Oy:ssä ja C:n osakkuus molemmissa yhtiöissä, panimoiden välillä oli katsottava olleen myös rakenteellisia sidoksia niin omistussuhteiden kuin äänioikeuksienkin osalta. Näin ollen A Oy:tä ei ollut pidettävä alkoholi- ja alkoholijuomaverolain 9 §:n 1 ja 3 momentissa tarkoitettuna oikeudellisesti ja taloudellisesti riippumattomana panimona. Kun otettiin huomioon EUT:n ennakkoratkaisupyyntöön antama vastaus, rakennedirektiivin 4 artiklan 2 kohdan toisen virkkeen yhteisverotussäännös ei tullut asiassa sovellettavaksi. A Oy:llä ei siten ollut oikeutta pienpanimoalennukseen myöskään sen ja B Oy:n yhteenlasketun tuotantomäärän perusteella. - Uutiset
3.2.2022 15.30
Hallituksen esitys: Ostosmahdollisuuksia lentokenttämyymälöissä laajennetaanLentokentällä sijaitsevasta verottomien tavaroiden myymälästä olisi jatkossa mahdollista myydä tuotteita myös Suomen sisällä matkustaville tai Suomeen saapuville matkustajille arvonlisä- ja valmisteverolliseen hintaan. Lakien on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian. Nykyisin verollinen myynti lentokenttämyymälöistä on sallittua vain toisiin EU-jäsenvaltioihin matkustaville. - Uutiset
17.1.2022 8.00
EUT:n ennakkoratkaisu valmisteveroja koskevan vapautuksen soveltamisesta diplomaatti‑ ja konsulisuhteiden perusteellaValmisteveroja koskevasta yleisestä järjestelmästä ja direktiivin 92/12/ETY kumoamisesta 16.12.2008 annetun neuvoston direktiivin 2008/118/EY 12 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä sille, että vahvistaessaan edellytykset ja rajoitukset valmisteveroja koskevan vapautuksen soveltamiseksi diplomaatti‑ ja konsulisuhteiden perusteella käytettäviin tavaroihin sijaintijäsenvaltio asettaa tämän verovapautuksen soveltamisedellytykseksi sen, että mainittujen tavaroiden hankintahinta maksetaan muulla maksuvälineellä kuin käteisellä. - Uutiset
15.12.2021 12.00
Uusi ohje: Ilmailussa käytettyjen polttoaineiden valmisteverotusVerohallinnon ohjeessa käsitellään ilmailussa käytettyjen polttoaineiden valmisteverokohtelua. Ohje korvaa aikaisemman, diarioimattoman Verohallinnon 1.1.2021 päivätyn ohjeen Ilmailussa käytettyjen polttoaineiden valmisteverotus. Ohjeen varsinainen sisältö on sama kuin diarioimattomassa ohjeessa. Ohjeen alkuun on lisätty tekstin sisältöä koskeva yhteenveto. Lisäksi ohjeen ilmailulainsäädäntöön liittyvät viittaukset on tarkistettu vastaamaan voimassa olevaa lainsäädäntöä. Ohje on voimassa 15. joulukuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
14.12.2021 10.00
Verohallinnon päätös yleisestä tiedonantovelvollisuudestaVerohallinnon päätös tulee voimaan 1. tammikuuta 2022. Päätöstä sovelletaan ensimmäisen kerran vuodelta 2022 annettaviin tietoihin. Päätöksen 34 §:n 2 momenttia sovelletaan kuitenkin jo vuodelta 2021 annettaviin tietoihin. Päätöksellä kumotaan Verohallinnon päätös yleisestä tiedonantovelvollisuudesta (1096/2020), jota sovelletaan viimeisen kerran vuodelta 2021 annettaviin tietoihin. - Uutiset
29.10.2021 9.00
EUT: Jäsenvaltio ei ole velvollinen kohtelemaan alkoholi- ja alkoholijuomaverotuksessa yhtenä ainoana pienenä riippumattomana panimona kahta tai useampaa pientä panimoa, jotka toimivat yhteistyössä ja joiden yhteenlaskettu vuosituotanto on enintään 200 000 hehtolitraa (Suomi)EUT katsoo KHO:lle antamassaan ennakkoratkaisussa, että alkoholin ja alkoholijuomien valmisteverojen rakenteiden yhdenmukaistamisesta annetun neuvoston direktiivin 92/83/ETY 4 artiklan 2 kohdan toista virkettä on tulkittava siten, että jäsenvaltio, joka käyttää kyseisen direktiivin 4 artiklan 1 kohdassa säädettyä mahdollisuutta soveltaa pienten riippumattomien panimoiden valmistamaan olueen alennettuja valmisteverojen määriä, ei kuitenkaan ole velvollinen kohtelemaan yhtenä ainoana pienenä riippumattomana panimona kahta tai useampaa pientä panimoa, jotka toimivat yhteistyössä ja joiden yhteenlaskettu vuosituotanto on enintään 200 000 hehtolitraa. - Uutiset
25.10.2021 9.00
Hallitus esittää valmisteverotuslain ja oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 2 ja 39 §:n muuttamistaHallitus antoi torstaina 21.10. eduskunnalle hallituksen esityksen laeiksi valmisteverotuslain ja oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 2 ja 39 §:n muuttamisesta. - Uutiset
8.10.2021 8.00
Valtioneuvoston U-kirjelmä: Hallitus suhtautuu lähtökohtaisesti myönteisesti ehdotukseen verottaa eri energiatuotteita ja sähköä yhdenmukaisesti niiden energiasisällön ja ympäristöominaisuuksien perusteellaValtioneuvosto pitää lähtökohtaisesti hyvänä myös, että erilaisia energiatuotteiden veropoikkeuksia ja -vapauksia poistetaan, jolloin niitä verotettaisiin eri jäsenvaltioissa nykyistä yhdenmukaisemmin ja jotta ne tukisivat ilmastotavoitteiden saavuttamista, ottaen huomioon kilpailukyky ja verotuotot. Samalla valtioneuvosto kuitenkin korostaa, että energiaverotuksen kokonaisuutta täytyy arvioida ilmastovaikutusten ohella kilpailukyvyn, verotuottojen kertymisen ja huoltovarmuuden näkökulmasta. Keskeistä on, että direktiiviehdotusta ja sen vaikutuksia arvioidaan yhdessä 55-valmiuspaketin muiden ehdotusten kanssa. Hallitus lähetti torstaina 7.10.2021 asiaa koskevan kirjelmän liitteineen eduskunnalle. - Uutiset
27.9.2021 14.22
Hallitus esittää muutoksia muun muassa ansiotulojen verotukseen, kotitalousvähennyksen enimmäismäärään sekä tupakkaveroonHallitus esittää talousarvioesityksen yhteydessä muutoksia muun muassa ansiotulojen verotukseen, kotitalousvähennyksen enimmäismäärään sekä tupakkaveroon. - Uutiset
13.9.2021 9.30
KHO: Smoothien valmistamisesta oli suoritettava virvoitusjuomaveroValmisteverotus – Virvoitusjuomavero – Verovelvollisuus – Veronalaisuus – Vähittäismyyntipaikassa valmistaminen –Smoothiebaari – Muu alkoholiton juoma – Smoothie - Uutiset
12.8.2021 8.00
Päivitetty ohje: Ennakkoratkaisuhakemuksen tekeminen ja siihen annettava päätösVerohallinto voi antaa verovelvollisen kirjallisesta hakemuksesta ennakkoratkaisun yksilöityyn verotusta koskevaan kysymykseen. Verohallinnon ohjeessa käsitellään ennakkoratkaisuhakemuksen tekemistä ja käsittelyä Verohallinnossa. Ohjeeseen on päivitetty autoverotuksen ja valmisteverotuksen ennakkoratkaisun hakemista koskevat muutokset. Ohje on voimassa 2. elokuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
11.8.2021 9.19
KHO: Yhtiöllä ei ollut oikeutta saada polttoaineveron palautusta rautametallin polttoleikkaamiseen käytetystä nestekaasusta (Ään. 4-1)Metalliromun kierrätysalalla toimiva A Oy polttoleikkasi käyttämättä jääneestä tai käytöstä poistetusta rautametallista asiakkaan tarpeiden mukaisia paloja, joita se myi valimo- ja terästeollisuudelle sulatettavaksi ja uudelleen käytettäväksi raaka-aineeksi. KHO totesi, että polttoaineveron palautuksen edellytyksenä on, että polttoainetta käytetään välittömästi ensikäytössä teollisessa tavaran valmistuksessa. KHO katsoi, että rautametallin polttoleikkaamisessa asiakkaiden vaatimusten mukaisesti ei ollut kysymys tavaran valmistamisesta vaan tavaraan kohdistuvasta työsuorituksesta, jossa materiaali muokattiin toiseen kokoon ja muotoon. Näin ollen A Oy ei ollut käyttänyt nestekaasua polttoaineveron palautukseen oikeuttavassa toiminnassa eikä yhtiöllä ollut oikeutta polttoaineveron palautukseen. - Uutiset
6.8.2021 15.02
Öljylämmityksestä luopuville korotettua kotitalousvähennystä - ehdotuksesta voi lausua 27. elokuuta saakkaEhdotukset kotitalousvähennyksen korottamisesta öljylämmityksestä luopumisen osalta, vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon alentamiseksi ja metsävähennyksen rajoittamiseksi metsärahastojen osalta ovat edenneet lausuntokierrokselle. Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoja vuoden 2022 talousarvioesitykseen liittyvistä tuloverotusta koskevista ehdotuksista viimeistään 27. elokuuta. - Uutiset
8.7.2021 13.30
Valmisteverotuslain, tupakkaverolain, alkoholiverolain ja sähköverolain muutosesitykset lausunnoille - Uutiset
30.6.2021 10.00
KHO: Polttoaineveron palautus tuli myöntää vain sen aluksen osalta, jolla suoritettu palvelu liittyi välittömästi aluksen liikkumiseenValmistevero – Polttoainevero – Oikeus veron palautukseen – Alusliikenne – Vastikkeen määräytymisperuste – Puunkorjuu-urakka - Uutiset
3.6.2021 16.00
KHO: Yhtiön oli suoritettava raakamäntyöljyn jalostusprosessissa lämmityspolttoaineena käyttämästään kevyestä polttoöljystä ja nesteytetystä maakaasusta valmisteveroaKHO kumosi HAO:n päätöksen ja saattoi valmisteverotusta koskevan Verohallinnon ennakkoratkaisun voimaan. KHO katsoi, että polttoaineverolain 9 §:n 1 momentin 2 kohdassa ja sähköverolain 21 §:n 1 momentin 2 kohdassa öljynjalostusprosessilla tarkoitetaan vain kivennäisöljyjenjalostamista. Koska ennakkoratkaisuhakemuksesta ei ilmennyt, että A Oy valmistaisi energiaverodirektiivissä tarkoitettuja energiatuotteita ja koska direktiivin 21 artiklan 3 kohdan toisen virkkeen mukainen verovapautus on jäsenvaltioille valinnainen, asiaa ei ollut mainitun direktiivin perusteella arvioitava toisin. Näin ollen yhtiön oli suoritettava raakamäntyöljyn jalostusprosessissa lämmityspolttoaineena käyttämästään kevyestä polttoöljystä ja nesteytetystä maakaasusta valmisteveroa. Ään. (Julkaisematon) - Uutiset
1.6.2021 9.16
Uusi ohje: Yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen alaiset valtiontuet valmisteverotuksessaVerohallinnon ohjeen kappaletta 1.2 on päivitetty täsmentämällä, ketkä ovat oikeutettuja maatalouden energiaveron palautukseen. Ohjeessa on myös määritelty, mitä maataloudella ja kasvihuoneviljelyllä tarkoitetaan. Ohje on voimassa 1. kesäkuuta 2021 alkaen toistaiseksi. - Uutiset
25.5.2021 10.51
Raportti VM:lle: Lämpöpumput ja konesalit energiaverotuksessaPääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmassa asetettiin tavoitteeksi, että Suomi saavuttaa hiilineutraaliuden vuonna 2035. Yhtenä keinona tavoitteen edistämiseksi hallitusohjelmaan kirjattiin kaukolämpöverkkoon lämpöä tuottavien lämpöpumppujen ja konesalien siirtäminen alempaan sähköveroluokkaan II. Tällä toimenpiteellä tavoitellaan polttoon perustumattomien lämmöntuotantotapojen edistämistä, ja sillä voidaan edistää hukka- ja ylijäämälämpöjen hyödyntämistä. AFRY Management Consulting Oy:n toteuttaman selvityksen tavoitteena oli arvioida, miten tämä hallitusohjelman kirjaus veromuutoksesta voitaisiin toteuttaa ja mitä vaikutuksia sillä olisi Suomessa. - Uutiset
5.3.2021 8.00
Valtioneuvosto lähetti eduskunnalle valtioneuvoston kirjelmän valmisteverodirektiiviin muuttamisestaEhdotettu asetusmuutos liittyy neuvoston 19. joulukuuta 2019 antamaan direktiiviin (EU) 2020/262 valmisteveroja koskevasta yleisestä järjestelmästä (uudelleenlaadittu). Siinä säädetään, että myös kulutukseen jo luovutettujen ja siten kertaalleen verotettujen valmisteveron alaisten tuotteiden siirroissa jäsenvaltioiden välillä käytetään jatkossa tietokoneistettua valvontajärjestelmää. Komission tavoitteena on, että valvonta toimisi jatkossakin moitteettomasti ja voitaisiin varmistaa ajantasaisten tietojen tallentaminen järjestelmään. - Uutiset
4.3.2021 12.40
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu sähköenergian tuotannon arvosta kannettavasta verosta (Espanja)Ennakkoratkaisupyyntö – Direktiivi 2008/118/EY – Valmisteveroja koskeva yleinen järjestelmä – 1 artiklan 2 kohta – Valmisteveron alaisia tavaroita koskevat muut välilliset verot – Direktiivi 2009/28/EY – Uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käytön edistäminen – 1 artikla ja 3 artiklan 1 ja 2 kohta sekä 3 kohdan a alakohta, kun a alakohta luetaan yhdessä 2 artiklan k alakohdan kanssa – Direktiivi 2009/72/EY – Sähkön sisämarkkinoita koskevat yhteiset säännöt – Sähköenergian tuotannon arvosta kannettava vero – Veron luonne ja rakenne – Vero, joka kannetaan samalla tavalla uusiutuvista lähteistä peräisin olevasta sähköstä ja uusiutumattomista lähteistä peräisin olevasta sähköstä - Uutiset
25.2.2021 8.00
Uusi ohje: Energiaintensiivisten yritysten veronpalautusTeollisuudessa toimivat yritykset voivat tilikauden päätyttyä saada hakemuksesta veronpalautusta maksamistaan energiaveroista. Veronpalautusta on haettava kuuden kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Hakemus tehdään OmaVerossa. - Uutiset
22.2.2021 13.40
Päivitetty ohje: EnergiaverotusVerohallinnon ohjeessa käsitellään energiaverolainsäädännön soveltamista 1. tammikuuta 2021 alkaen. Ohjetta on päivitetty, koska 1.1.2021 alkaen energiaveroihin sovelletaan oma-aloitteisten verojenverotusmenettelylakia (OVML). Ohjeessa on lisäksi päivitetty veroilmoituksen antamisen ja verojen maksamisen määräaikaa, tarkennettu ja uusittu rekisteröitymismenettelyjä ja muutettu sähköveron vähennysmenettely palautusmenettelyksi. Lisäksi yhdistetyn tuotannon laskentasäännöt luvussa 4.1 ja yhdistetyn tuotannon polttoaineiden verotasot luvussa 4.4 ovat muuttuneet. Ohjeesta on poistettu luku 5 Energiaintensiivisen teollisuuden veronpalautus (omassa ohjeessaan vero.fi sivuilla) ja uudeksi 5 luvuksi on tullut Verottomuusmenettelyt, jotka on uusittu OVML:n mukaiseksi. - Uutiset
22.2.2021 10.19
Vapautukset valmisteverosta -ohjetta päivitetty: diplomaattiset edustustot, diplomaatit, konsulit, kansainväliset järjestöt sekä Euroopan unionin toimielimetOhjetta on päivitetty, koska valmisteverotuksen verotusmenettelyyn on sovellettu oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annettua lakia 1. tammikuuta 2021 lukien. Ohjeen pykäläviittaukset on tarkistettu vastaamaan uutta sääntelyä. Lisäksi ohjeen tekstiä on eräiltä osin muokattua aiempaa selkeämmäksi. Suomessa kannetaan valmisteveroa energiatuotteista, sähköstä, alkoholista, alkoholijuomista, tupakasta, virvoitusjuomista ja juomapakkauksista. - Uutiset
17.2.2021 11.00
Erimielinen hovioikeus katsoi nuuskaa maahan tuoneiden miesten toimineen RL 5 luvun 3 §:ssä tarkoitetulla tavalla yhdessäSe seikka, että Verohallinto tietoisena KO:n ratkaisusta erikseen syyksi luetuista teoista oli oman toimivaltansa nojalla määrännyt kunkin vastaajan osalta erikseen tupakkaveron maksun tämän maksaman nuuskan määrän perusteella, ei antanut aihetta arvioida asiaa toisin. Maahan tuodun nuuskan määrä 53 882 grammaa ja vältetyn veron määrä 17 986,93 euroa huomioon ottaen A, B ja C olivat syyllistyneet asiassa yhdessä tehtyyn salakuljetukseen ja veropetokseen. Oikeudenmukainen rangaistusseuraamus A:n, B:n ja C:n teoista oli 6 kuukautta vankeutta. Estettä rangaistuksen tuomitsemiselle ehdollisena A:n ja C:n osalta ei ollut. B:n rikosrekisterinotteelta ilmenevä tämän aikaisempi rikollisuus edellytti rangaistuksen tuomitsemista ehdottomana, jonka sijasta B voitiin tuomita yhdyskuntapalveluun. KO:n tuomiota muutettiin. Ään. (Vailla lainvoimaa 17.2.2021. Valituslupa myönnetty) - Uutiset
17.2.2021 8.26
Tarkista nettiostoksesi tullimaksut ja verot helposti – suosittu Tullilaskuri uudistuuTulli uudistaa suosittua Tullilaskuri-palvelua entistä helppokäyttöisemmäksi. Tullilaskurin avulla nettitilaaja voi vaivattomasti laskea arvion tullimaksun ja arvonlisäveron määrästä ennen nettiostosten tekemistä EU:n ulkopuolelta. Parannuksia on tehty asiakkaiden tarpeiden pohjalta, ja laskuriin on lisätty uusia paljon toivottuja ominaisuuksia. - Uutiset
15.2.2021 12.43
Hovioikeuskin katsoi vastaajan tuoneen Suomeen nuuskaa 58 kg yli sallitun tuontirajanKO oli katsonut selvitetyksi, että vastaaja oli tupakkalain vastaisesti tuonut maahan savuttomia tupakkatuotteita eli nuuskaa yhteensä 58 000 grammaa yli sallitun tuontirajan, joka oli omaa käyttöä varten 1 000 grammaa henkilöä kohti kalenterivuorokaudessa. Vastaaja oli ostanut nuuskat Ruotsista Haaparannasta ainakin 15 eri kerralla ja tuonut ne Suomeen ajoneuvolla. Vastaaja oli menettelyllään syyllistynyt syytekohdassa 1 salakuljetukseen. Vastaaja oli menettelyllään välttänyt kyseisistä tuotteista maahantuonnin yhteydessä aiheutuneiden valmisteverotuslain ja tupakkaverosta annetun lain mukaisten, määrältään yhteensä 21 438,34 euron suuruisten verojen maksun. Teolla oli tavoiteltu huomattavaa taloudellista hyötyä ja se oli myös kokonaisuutena arvostellen törkeä mm. nuuskan haitalliset terveysvaikutukset huomioiden. Vastaaja oli näin syytekohdassa 2 syyllistynyt törkeään veropetokseen. Vastaaja oli velvoitettu korvaamaan Verohallinnolle välttämiensä verojen määrän 8 418 euroa viivästyskorkoineen. Vastaaja tuomittiin RL 10 luvun 2 §:n nojalla menettämään valtiolle rikoksen tuottamana taloudellisena hyötynä 2 505,10 euroa. Asiassa mainituilla lisäyksillä HO hyväksyi KO:n tuomion ja sen perustelut syyksilukemisen, rangaistuksen mittaamisen sekä asianomistajan korvausvaatimuksen osalta. (Vailla lainvoimaa 15.2.2021) - Uutiset
9.2.2021 14.30
Maatalouden harjoittaja voi hakea valmisteveron palautustaAmmattimaisella maatalouden harjoittajalla ja kasvihuoneviljelijällä on oikeus hakemuksesta saada maataloudessa ja kasvihuoneviljelyssä käyttämästään kevyestä ja raskaasta polttoöljystä, biopolttoöljystä sekä sähköstä valmisteveron palautusta. - Uutiset
20.1.2021 10.05
KHO: Verohallinto oli voinut hylätä yhtiön vaatimuksen maksetun makeisveron palauttamisestaKHO katsoi toisin kuin HAO, että EUT:n oikeuskäytännön mukaan verotuksellinen toimenpide voi merkitä SEUT 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua valtiontukea myös muissa tilanteissa kuin niissä, joissa kyseisellä toimenpiteellä rahoitetaan tietty tukitoimenpide. Asiassa ei kuitenkaan ollut yhtiön valituksen ratkaisemiseksi tarpeen arvioida, oliko makeisverossa mahdollisesti kysymys SEUT 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitetusta valtiontuesta. Unionin tuomioistuimen oikeuskäytännöstä johtuu, että veron maksamiseen velvolliset eivät pääsääntöisesti voi vapautua kyseisen veron suorittamisesta vetoamalla siihen, että muiden yritysten saama verovapaus on valtiontukea, paitsi jos vero ja säädetty vapaus ovat erottamaton osa tukitoimenpidettä tai jos vero ja väitetty tukitoimi muodostavat yhden ja saman verotustoimenpiteen kaksi erottamatonta osaa. EUT on asiassa C-486/19, Syyttäjä, antamassaan määräyksessä vahvistanut, että makeisverossa ei ole ollut kysymys kummastakaan mainitusta poikkeuksesta tai muustakaan sellaisesta tilanteesta, joka oikeuttaisi veron maksuvelvollisen saamaan vapautuksen verosta tuen lainvastaisuuteen vedoten. Tämän vuoksi Verohallinto oli voinut hylätä yhtiön vaatimuksen maksetun makeisveron palauttamisesta. Yhtiön valitus oli hylättävä. - Uutiset
19.1.2021 9.50
Päivitetty ohje: Tuotteiden täydellinen tuhoutuminen tai lopullinen menettäminen valmisteverotuksessaVerohallinnon ohjetta on päivitetty valmisteverotuslakiin tehtyjen lakimuutosten johdosta. Muutokset ovat tulleet voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
21.12.2020 13.30
Parafiinisen dieselöljyn verotuki poistuu vaiheittainParafiinisen dieselöljyn vähitellen perusteettomaksi muuttuneesta laatuperusteisesta veronalennuksesta, jonka suuruus on 5 senttiä litralta, luovutaan vaiheittain vuosina 2021-2023. - Uutiset
21.12.2020 12.35
Alkoholivero nouseeKeskimäärin alkoholijuomien valmisteveron veronkorotus on noin 5 prosenttia. Veronkorotuksen vuoksi alkoholijuomien vähittäismyyntihinnat nousevat arviolta keskimäärin 2 prosenttia. - Uutiset
18.12.2020 13.30
Teollisuuden sähkövero EU:n minimitasolle vuoden 2021 alustaTeollisuuden, kaivostoiminnan, konesalien ja maatalouden sähkövero alennetaan EU:n vähimmäistasolle ensi vuoden alusta alkaen. Sähköveron alennus koskee vajaata kymmentä tuhatta teollisuusyritystä. Lisäksi se koskee yli kolmeakymmentä tuhatta maatalousyritystä. Samalla energiaintensiivisten yritysten energiaveronpalautuksesta luovutaan vaiheittain vuoteen 2025 mennessä. Tämä muutos koskee noin 180 yritystä. Tasavallan presidentti vahvisti muutokset torstaina (17.12.) ja määräsi lait tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
17.12.2020 8.32
Seuraamusmaksut oma-aloitteisessa verotuksessa -ohjetta päivitettyOhjetta on päivitetty, koska valmisteveroista on tullut oma-aloitteisia veroja 1.1.2021 lähtien. Lisäksi ohjeessa on huomioitu myös eräitä muita lakimuutoksia mm. OVML 37 § 2 momentin muutos. Ohjetta on päivitetty tulotietojärjestelmästä annetun lain (53/2018) voimaan tulon perusteella. Lakia sovelletaan niihin palkkoihin ja muihin 6.2 §:n suorituksiin, joiden maksupäivä on 1. tammikuuta 2019 tai sen jälkeen, sekä niihin muuna kuin rahana annettuihin etuihin, jotka on annettu 1. tammikuuta 2019 tai sen jälkeen. - Uutiset
14.12.2020 14.00
Oliko törkeästä veropetoksesta tuomittu antanut uskottavan selityksen esitutkinnassa antamansa kertomuksen perumiselle - hovioikeus arvioiVastaajan mukaan hän oli ensimmäisessä kuulustelussa myöntänyt tekoja, joita hän ei ollut tehnyt, koska hän oli kuvitellut, että on parempi myöntää enemmän, jolloin hän pääsisi vähemmällä rangaistuksella. Lisäksi vastaaja oli ollut shokkitilassa kuulusteluihin mennessään eikä hänellä ollut ollut ensimmäisessä kuulustelussa avustajaa. Vastaajan mukaan asiassa ei ollut voitu yksilöidä, että vastaajan aiemmat väitetyt, mutta sittemmin kiistämät salakuljetukset olisivat tapahtuneet. Vastaaja oli käynyt Venäjällä usein tankkaamassa ja ostoksilla sekä tapaamassa tuttaviaan. Asiassa oli HO:ssa kysymys siitä oliko vastaaja antanut uskottavan selityksen esitutkinnassa antamansa kertomuksen perumiselle. Asiassa oli lisäksi kysymys syyksilukemisesta ja vahingonkorvauksista. Asiassa mainittujen seikkojen perusteella HO katsoi, että vastaajan esitutkinnassa antamalla kertomuksella oli merkittävä näyttöarvo asiaa arvioitaessa. Kirjallinen todistelu tuki osaltaan vastaajan antamaa kertomusta. HO totesi, että kokonaisuutena arvostellen asiassa ei jäänyt varteenotettavaa epäilyä vastaajan syyllisyydestä. (Vailla lainvoimaa 14.12.2020) - Uutiset
8.12.2020 12.30
Pienet verkkokauppaostot EU:n ulkopuolelta tulossa arvonlisäverotuksen piiriin 1. heinäkuuta 2021 - lausuntoaika päättyy 12.1.2021VM ehdottaa verkkokaupan arvonlisäverotukseen uudistuksia. Arvonlisäverolakiin tehtäisiin etämyyntiä ja arvonlisäverovelvoitteita helpottavien järjestelmien käyttöönottoa koskevat EU-direktiivien muutokset. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1. heinäkuuta 2021. - Uutiset
17.11.2020 9.35
KHO arvioi oliko nuuskan salakuljetukseen osallistunut henkilö verovelvollinen Ruotsissa kulutukseen luovutetusta ja Suomeen kaupallista tarkoitusta varten tuodusta nuuskasta valmisteverotuslain 12, 72 tai 75 §:n perusteellaA oli ostanut nuuskaa Ruotsin Haaparannasta kaupallista tarkoitusta varten. Nuuska oli Ruotsin puolella siirretty A:n käyttämästä ajoneuvosta C:n kuljettamaan pakettiautoon Suomeen tapahtuvaa kuljetusta varten. Tulli oli takavarikoinut nuuskan C:n kuljettamasta pakettiautosta pian sen tultua Suomeen. Koska kysymys oli A:n ostamasta nuuskasta, joka oli luovutettu C:n haltuun yksinomaan nuuskan kuljettamista varten, KHO katsoi, että nuuska oli osoitettu luovutettavaksi kuljetuksen jälkeen A:lle Suomessa. Kun valmisteverotuslain 75 §:n 2 momenttia tulkittiin yhdenmukaisesti valmisteverodirektiivin 33 artiklan ja vuoden 1992 valmisteverodirektiivin 7 artiklan kanssa, A:ta oli pidettävä valmisteverotuslain 75 §:ssä tarkoitettuna henkilönä, jolle tuotteet luovutetaan Suomessa, ja siten verovelvollisena. - Uutiset
13.11.2020 13.36
Autoverotus ja valmisteverotus tulevat osaksi OmaVero-palvelua vuoden 2021 alusta - lait vahvistettuTasavallan Presidentti vahvisti perjantaina (13.11.) lait, jotka sisältyvät eduskunnan vastaukseen hallituksen esitykseen valmisteverotusmenettelyn ja autoverotusmenettelyn uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi ja määräsi lain veronkantolain muuttamisesta sekä lain veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain muuttamisesta tulemaan voimaan 1. helmikuuta 2021 sekä muut eduskunnan vastaukseen sisältyvät lait tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
22.10.2020 13.30
Autoverotus ja valmisteverotus tulevat osaksi OmaVero-palvelua vuoden 2021 alustaEduskunta hyväksyi lakimuutokset keskiviikkona (21.10.). Valmisteverot muuttuvat oma-aloitteisiksi veroiksi. Ilmoittamisen ja maksamisen määräaika pitenee nykyisestä. Nykyinen veron vähennysmenettely poistuu käytöstä, mutta verovelvollinen voi hakea veron palautusta. Autovero pysyy maksuun pantavana verona. Muutoksia tulee muun muassa rekisteröityjen asiamiesten uusien ajoneuvojen ilmoittamiseen. - Uutiset
5.10.2020 13.30
Tulo- ja valmisteverotukseen esitetään muutoksia - arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa korotetaanHallitus esittää talousarvioesityksen yhteydessä muutoksia muun muassa ansiotulojen verotukseen, työsuhde-etujen verotukseen, tupakkaveroon ja alkoholiveroon. Lisäksi arvonlisäverovelvollisuuden alarajaa korotetaan 10 000 eurosta 15 000 euroon vuoden 2021 alusta lukien. - Uutiset
17.9.2020 10.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu vesipiipputupakan valmisteverostaEUT katsoo liettualaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että valmistettuun tupakkaan sovellettavan valmisteveron rakenteesta ja verokannoista annetun direktiivin 2011/64/EU 2 ja 5 artiklaa on tulkittava siten, että vesipiipputupakka, joka koostuu tupakasta, jonka osuus seoksessa on korkeintaan 24 prosenttia, ja muista aineksista, kuten sokerisiirapista, glyseriinistä, aromaattisista aineista ja säilöntäaineesta, on luokiteltava näissä säännöksissä tarkoitetuksi ”tuotteeksi, joka koostuu osittain muista aineksista kuin tupakasta” ja ”piippu- ja savuketupakaksi” ja sitä on näin ollen pidettävä kokonaisuudessaan ja riippumatta siihen sisältyvistä muista aineksista, jotka eivät ole tupakkaa, piippu- ja savuketupakkana, josta on suoritettava tupakan valmisteveroa. - Uutiset
15.9.2020 13.30
Työryhmä ehdottaa muutoksia energiaverotukseenVM:n työryhmän raportti energiaverotuksen uudistamisesta on valmistunut. Uudistus kuuluu hallitusohjelman kestävän verotuksen tiekarttaan. Hallitus tekee linjaukset keskeisistä muutoksista budjettiriihessä, jotta tarvittavat lakiesitykset voidaan sisällyttää vuoden 2021 talousarvioesitykseen. - Uutiset
24.7.2020 12.32
Nestemäisten polttoaineiden valmisteveroja korotetaan 1. elokuutaLiikennepolttonesteiden, kuten moottoribensiinin, dieselöljyn ja niitä korvaavien biopolttoaineiden valmisteveroa korotetaan. Korotus kohdistetaan sekä energiasisältöveroon että hiilidioksidiveroon. Lisäksi hiilidioksidiveron laskentaperusteita päivitetään vastaamaan vuoden 2019 alusta työkone- ja lämmityspolttoaineiden veromuutosten yhteydessä käyttöönotettuja uusia elinkaaripäästöarvoja. - Uutiset
29.6.2020 8.00
Nestemäisten polttoaineiden valmisteveroja korotetaan 1. elokuuta 2020Liikennepolttonesteiden, kuten moottoribensiinin, dieselöljyn ja niitä korvaavien biopolttoaineiden valmisteveroa korotetaan. Korotus kohdistetaan sekä energiasisältöveroon että hiilidioksidiveroon. Lisäksi hiilidioksidiveron laskentaperusteita päivitetään vastaamaan vuoden 2019 alusta työkone- ja lämmityspolttoaineiden veromuutosten yhteydessä käyttöönotettuja uusia elinkaaripäästöarvoja. - Uutiset
25.6.2020 7.59
Neuvosto hyväksyi alustavasti nykyaikaiset alkoholin verotussäännötEU nykyaikaistaa alkoholituotteiden verotusta vähentääkseen vääristymiä sisämarkkinoilla. Jäsenmaiden EU-suurlähettiläät hyväksyivät keskiviikkona (24.6.) alustavasti alkoholin valmisteverosääntöjen päivittämisen EU:ssa, mikä neuvoston on vielä vahvistettava. Valmisteverojen rakennetta koskevilla päivitetyillä säännöillä on erityisesti tarkoitus parantaa liiketoimintaympäristöä ja vähentää alkoholin pientuottajien kustannuksia ottaen samalla huomioon kansanterveyteen ja tehokkaaseen veronkantoon liittyvät näkökohdat. Neuvosto hyväksyy uudet säännöt virallisesti sen jälkeen, kun lingvistijuristit ovat viimeistelleet direktiivin tekstin. Direktiivin täytäntöönpanevaa kansallista lainsäädäntöä sovelletaan 1. tammikuuta 2022 alkaen. - Uutiset
18.6.2020 11.45
Korkein oikeus: Unionin oikeus ja kansallisen lain muutokset eivät estäneet vastaajan tuomitsemista veropetokseen teonaikaisen lainsäädännön mukaanYhtiö oli vuosina 2013 ja 2014 tuonut maahan jäätelötuotteita Euroopan unionin toisesta jäsenvaltiosta. Yhtiön hallituksen jäsenenä ollutta A:ta syytettiin törkeästä veropetoksesta sillä perusteella, että hän oli laiminlyönyt tekoaikana voimassa olleen verolainsäädännön mukaisia velvollisuuksiaan, jotka koskivat jäätelöstä perittävää valmisteveroa. Verolainsäädäntöä oli tämän jälkeen muutettu niin, että tuomitsemishetkellä jäätelöstä ei enää ollut suoritettava valmisteveroa. Lainmuutoksen perusteena oli ollut epäily siitä, että sääntely saattoi johtaa unionin oikeuden vastaiseen valtiontukeen, mikäli jäätelöstä perittiin valmisteveroa mutta sitä ei peritty muista samankaltaisista tuotteista. Korkein oikeus katsoi ensiksi, ettei verovelvollisuuden poistamista koskeva lainmuutos ollut osoittanut muuttunutta suhtautumista teon rangaistavuuteen. Asiassa oli siten sovellettava tekoaikana voimassa ollutta lakia. Toiseksi Korkein oikeus katsoi, ettei unionin oikeuden valtiontukea koskeva sääntely ollut esteenä vastaajan tuomitsemiselle rangaistukseen kansallisen lainsäädännön nojalla riippumatta siitä, olisiko muiden yritysten saamaa verovapautusta pidettävä SEUT 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuna valtiontukena. A:n menettely oli siten rangaistavaa. - Uutiset
3.6.2020 10.57
Neuvosto hyväksyi päätelmät tulevasta hallinnollisesta yhteistyöstä ja tupakan valmisteverostaNeuvosto hyväksyi tiistaina (2.6.) päätelmät, joissa asetetaan poliittiset suuntaviivat ja prioriteetit EU:n veropolitiikan kahdella keskeisellä alalla toteutettavia lisäuudistuksia varten. Päätelmissä korostetaan, että pyrkimykset parantaa hallinnollista yhteistyötä veropetosten ja veronkierron torjumiseksi ovat erityisen tärkeitä, kun otetaan huomioon tarve toipua covid-19-pandemian aiheuttamasta kriisistä. Päätelmissä korostetaan erityisesti myös sitä, että sovellettavat säännöt tupakan valmisteverosta ovat menettäneet tehoaan, koska joko ne eivät enää riitä tai ne ovat liian suppeita vastaamaan nykyisiin ja tuleviin haasteisiin, jotka liittyvät tiettyihin markkinoille tuleviin tuotteisiin, kuten sähkösavukkeissa käytettäviin nesteisiin, kuumennettaviin tupakkatuotteisiin ja muuntyyppisiin seuraavan sukupolven tuotteisiin. - Uutiset
20.5.2020 9.13
KHO päätti pyytää Unionin tuomioistuimelta ennakkoratkaisun pienpanimoiden yhteisverotusta koskevan rakennedirektiivin 4 artiklan soveltamisesta ja 4 artiklan 2 kohdan toisen virkkeen välittömästä oikeusvaikutuksestaKHO:sa oli ratkaistavana kysymys siitä, oliko A Oy:llä oikeus alennettuun valmisteveron määrään siitä huolimatta, että kansallinen alkoholi- ja alkoholijuomaverolaki ei sisältänyt direktiivin 4 artiklan 2 kohdan toisen virkkeen mukaista pienpanimoiden yhteisverotusta koskevaa säännöstä. - Uutiset
5.5.2020 13.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu alkoholijuomien valmisteverosta ja oikeusvarmuuden ja luottamuksensuojan periaatteiden tulkinnastaDirektiivien 92/83/ETY ja 92/84/ETY säännöksissä ei velvoiteta vahvistamaan samansuuruisia valmisteveroja alkoholijuomille, jotka kuuluvat direktiivissä 92/83 tarkoitettujen viinien luokkaan, ja alkoholijuomille, jotka kuuluvat samassa direktiivissä tarkoitettujen muiden käymistietä valmistettujen juomien kuin viinin tai oluen luokkaan. Oikeusvarmuuden ja luottamuksensuojan periaatteita on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jolla muutetaan muiden käymistietä valmistettujen juomien kuin oluen tai viinin valmisteveron määrää säätämättä siirtymäjärjestelystä, kun tällainen muutos tulee voimaan kahdeksan päivän kuluttua sitä koskevan säädöksen julkaisemisesta ja kun tällaisesta korottamisesta ei seuraa, että verovelvollisten olisi tehtävä vastaavia taloudellisia sopeutuksia, mikä on ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen asiana varmistaa. - Uutiset
5.5.2020 10.00
Nuuskaa 13,4 kiloa yli sallitun tuontirajan maahantuoneen katsottiin tuoneen savuttomia tupakkatuotteita muuhun kuin omaan käyttöönsä - 100 päiväsakkoa salakuljetuksesta ja veropetoksestaOikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että tekijä on tuonut savuttomia tupakkatuotteita muuhun kuin omaan käyttöönsä silloin, kun hän on tuonut Suomeen savuttomia tupakkatuotteita 10 000 grammaa yli sallitun tuontirajan. Nyt kysymyksessä olevassa asiassa vastaaja oli tuonut Suomeen savuttomia tupakkatuotteita 13 400 grammaa yli sallitun tuontirajan, mikä ylitti selvästi oikeuskäytännössä vakiintuneen omaan käyttöön tuotujen savuttomien tupakkatuotteiden määrän. Tämän vuoksi vastaaja oli syyllistynyt asiassa salakuljetuksen lisäksi myös veropetokseen. HO hyväksyi KO:n tuomion perustelut syyksilukemisen ja rangaistuksen mittaamisen osalta. (Vailla lainvoimaa 5.5.2020) - Uutiset
24.4.2020 13.30
Unionin tuomioistuimelta kaksi ennakkoratkaisua arvonlisäverosta1. C‑401/18: Tšekkiläisessä pääasiassa on kyse siitä, että yhtiö vähensi väliaikaisen valmisteverottomuuden järjestelmässä tietyistä jäsenvaltioista Tšekkiin kuljettamiensa polttoaineiden hankintaan liittyvän arvonlisäveron.
2: C-13/18 ja C-126/18: Unkarilaisissa pääasioissa on kyse aineellisista ja prosessuaalisista edellytyksistä, joilla verovelvolliselle palautetaan sen arvonlisäveron ylijäämä, jota ei ole voitu saada takaisin kohtuullisessa ajassa sellaisen jäsenvaltion lainsäädännössä asetetun edellytyksen vuoksi, jonka unionin tuomioistuin on sittemmin todennut unionin oikeuden vastaiseksi. - Uutiset
23.4.2020 15.30
Valmiste- ja autoverotuksen menettelysäännöksiä uudistetaan - veroasiat voi hoitaa OmaVerossa vuoden 2021 alustaVerohallinto pystyy ottamaan käyttöön uuden tietojärjestelmän myös auto- ja valmisteverotuksessa, kun menettelysäännöksiä uudistetaan. Hallituksen esitys ei tuo muutoksia valmisteverojen ja autoveron määrään tai muihin keskeisiin perusteisiin. Hallitus esittää, että lainsäädäntö tulisi voimaan pääosin vuoden 2021 alussa. - Uutiset
17.4.2020 10.41
Pakettiautosta löydettiin 94 500 Valko-Venäjän veromerkein varustettua savuketta kätkettyinä pakettiauton rakenteisiin - hovioikeuden tuomio törkeästä veropetoksestaHO tutki Suomen valtion / Tullin HO:ssa esittämän rangaistusvaatimuksen sekä oikeudenkäyntikuluvaatimuksen. Pääasian osalta asiassa oli ensin ratkaistava, oliko Suomi toimivaltainen jäsenvaltio kantamaan tuontitullin, valmisteveron ja arvonlisäveron vastaajan kuljettamista savukkeista. Tämän jälkeen ratkaistavana oli, oliko vastaajan menettely ollut tahallista ja mikäli oli, oliko asiassa kysymys veropetoksesta vai törkeästä veropetoksesta. HO katsoi, että Suomi oli asiassa toimivaltainen unionin jäsenvaltio tullivelan osalta, joten syyte voitiin tältä osin tutkia. Suomen katsottiin olevan olevan toimivaltainen jäsenvaltio kantamaan myös valmisteveron savukkeista. Arvonlisäveroa Suomi ei ollut toimivaltainen kantamaan. Näin ollen Suomen valtion / Tullin esittämä rangaistusvaatimus arvonlisäveron osalta hylättiin. Vastaaja oli ollut tietoinen savukkeista ja siitä, että ne olivat laittomasti EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta tuotuja. Vastaaja oli pitänyt savukkeita hallussaan Suomessa. Vastaaja oli ollut tällä perusteella tullikoodeksin 79 artiklan 3 kohdan nojalla velvollinen suorittamaan savukkeista tullivelan ja valmisteverotuslain 12 §:n 1 momentin 4 kohdan nojalla velvollinen suorittamaan niistä valmisteveron. Laiminlyödessään nämä velvollisuudet vastaaja oli syyllistynyt veropetokseen. HO katsoi vastaajan yrittäneen välttää tullivelkaa ja valmisteveroa yhteensä 25.666,76 euroa. KO:n tuomiota teon törkeysarvioinnin osalta ei ollut aihetta muuttaa. Oikeudenmukainen seuraamus vastaajan syyksi luetusta teosta oli 6 kk vankeutta (ehdollinen). Rangaistusta oli siten alennettava. (Ks. KKO:2022:12: Tuomiosta ilmenevillä perusteilla katsottiin, että savukkeet olivat olleet tulossa taloudelliseen vaihdantaan ja kulutuksen kohteeksi Suomessa ja että Suomen valtio oli toimivaltainen kantamaan arvonlisäveron. A oli siten menettelyllään syyllistynyt törkeään veropetokseen myös vältetyn arvonlisäveron osalta) - Uutiset
16.4.2020 12.43
Uusi ohje: Valmisteveron alaisten tuotteiden etämyynti SuomeenVerohallinnon ohjeessa käsitellään valmisteveron alaisten tuotteiden etämyyntiin liittyviä verotuksellisia kysymyksiä. Ohje koskee vain valmisteverotusta. Tupakkalaissa (549/2016) ja alkoholilaissa (1102/2017) säädetään tupakkatuotteiden ja alkoholipitoisten aineiden maahantuontia ja myyntiä koskevista rajoituksista, joita ei käsitellä tässä ohjeessa. Etämyyjän ja veroedustajan on itse varmistuttava, että toiminta on alkoholi- ja tupakkalainsäädännön mukaista. Silloin kun kyse on valmisteverolainsäädännössä ja tässä ohjeessa tarkoitetusta etämyynnistä, ovat etämyyjä ja etämyyjän veroedustaja vastuussa valmisteverosta riippumatta siitä, onko toiminta mahdollisesti kiellettyä muun lainsäädännön nojalla. Ohje on voimassa 20. huhtikuuta 2020 lukien toistaiseksi. - Uutiset
20.2.2020 11.39
Helsingin käräjäoikeus hylkäsi syytteet alkoholin etämyyntiä koskevassa asiassaHelsingin käräjäoikeus hylkäsi torstaina (20.2.) syytteet törkeästä alkoholirikoksesta ja törkeästä veropetoksesta. Käräjäoikeus katsoi, ettei asiassa ollut esitetty täyttä näyttöä siitä, että vastaaja olisi toiminut tahallisesti vilpillisessä mielessä, ja siten asiassa oli jäänyt varteenotettava epäilys siitä, että vastaaja olisi tahallisesti menetellyt teonkuvauksessa selostetulla tavalla, eli syyllistynyt tietoisesti tahallisesti törkeän veropetoksen ja törkeän alkoholirikoksen tunnusmerkistön täyttävään tekoon. Koska vastaajan tahallisuudesta kyseisiin tekoihin oli jäänyt perusteltu epäilys, oli syytteet asiassa hylättävä. (Hovioikeus 7.2.2023: Syyte törkeästä alkoholirikoksesta hylättiin, mutta vastaaja tuomittiin törkeästä veropetoksesta) - Uutiset
7.2.2020 15.01
Brexitin vaikutukset yritysten verotukseenBritannia erosi EU:sta ja meneillään on siirtymäkausi, joka jatkuu vuoden 2020 loppuun. Siirtymäaikana kaupankäynnissä sovelletaan nykyisiä arvonlisäverotuksen ja valmisteverotuksen EU:n sisäkaupan säännöksiä ja ohjeistuksia. Yritysten on kuitenkin hyvä jo varautua siirtymäkauden jälkeiseen aikaan, Verohallinto muistuttaa. - Uutiset
31.1.2020 12.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu koskien kansallista säännöstöä, jossa säädetään alennetun valmisteverokannan soveltamisesta ammattitarkoitukseen käytettävään dieselpolttoöljyyn säännöllisessä matkustajien kuljetuksessa mutta ei satunnaisessa matkustajien kuljetuksessaEUT katsoo italialaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että energiatuotteiden ja sähkön verotusta koskevan yhteisön kehyksen uudistamisesta annetun direktiivin 2003/96/EY 7 artiklan 2 ja 3 kohtaa on tulkittava yhtäältä siten, että niiden soveltamisalaan kuuluu yksityinen yritys, joka harjoittaa matkustajien kuljetustoimintaa antamalla vuokralle linja-autoja kuljettajineen, sillä edellytyksellä, että kyseisen yrityksen vuokralle antamat ajoneuvot kuuluvat moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen tyyppihyväksyntää koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetussa neuvoston direktiivissä 70/156/ETY tarkoitettuun luokkaan M2 tai M3, ja toisaalta siten, etteivät ne ole esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jossa säädetään alennetusta valmisteverokannasta ammattitarkoitukseen säännöllisessä matkustajien kuljetuksessa käytettävän dieselpolttoöljyn osalta mutta ei kuitenkaan säädetä tällaisesta verokannasta satunnaisessa matkustajien kuljetuksessa käytettävän dieselpolttoöljyn osalta, sillä edellytyksellä, että kyseinen lainsäädäntö on yhdenvertaisen kohtelun periaatteen mukaista, minkä tarkastaminen on ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen tehtävä. - Uutiset
13.1.2020 10.05
Hallinto-oikeus: Yhtiötä ei ollut pidettävä toisesta panimosta riippumattomana alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain 9 §:ssä tarkoitetulla tavallaHAO katsoi, että hakemuksessa kuvatun järjestelyn toteutuessa B Oy:n ja C OÜ:n välillä tuli olemaan erityisesti yhtiöiden yhtiöosuuksien ja äänioikeuksien hallinnan tasolla sellaisia rakenteellisia sidoksia, jotka olivat omiaan vaikuttamaan yhtiöiden mahdollisuuksiin tehdä liiketoimintaa koskevia päätöksiä toisistaan itsenäisesti. Ennakkoratkaisuhakemuksessa kuvatussa tilanteessa A Oy:llä oli kyky vaikuttaa molempien panimoiden liiketoimintaa koskeviin päätöksiin siten, ettei panimoja voitu pitää toisistaan oikeudellisesti tai taloudellisesti riippumattomina. Asiassa ei ollut merkitystä, miten A Oy tosiasiassa käyttäisi osakkeenomistajan oikeuksiaan C OÜ:ssä tehtävän päätöksenteon osalta. (Ei lainvoim. 13.1.2020) - Uutiset
3.1.2020 15.28
Valmiste- ja autoverotuksen verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä yhdenmukaistetaan - uudistusta koskevat lausunnnot nyt luettavissaTavoitteena on yhdenmukaistaa valmiste- ja autoverotuksen verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä niin, että ne vastaavat muita Verohallinnon kantamia veroja koskevia menettelyjä. Tämä mahdollistaisi Verohallinnon uuden tietojärjestelmän käyttöönoton myös valmiste- ja autoverotuksessa. Valmisteverot muutettaisiin oma-aloitteisiksi veroiksi. Niiden ilmoittamiseen, maksamiseen, määräämiseen ja muutoksenhakuun sovellettaisiin lakia oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä. Autovero olisi edelleen maksuun pantava vero, johon sovellettaisiin pääosin samoja menettelyjä kuin muihin maksuun pantaviin veroihin. Valmisteverojen ja autoveron määrään tai veron muihin perusteisiin ei ehdoteta muutoksia. - Uutiset
2.1.2020 15.26
Oikeuskansleri valmisteverotusmenettelyn ja autoverotusmenettelyn uudistamisesta: Automaattinen päätöksenteko ja automaattiset menettelyt tarvitsevat riittävän ja selkeän oikeudellisen perustanOikeuskansleri katsoi lausunnossaan, että verotuksen automaattiset menettelyt sisältävät hyviä mahdollisuuksia turvata asioiden joutuisa, virheetön ja hallinto-oikeudessa yleisenä periaatteena noudatettavan palveluperiaatteen mukainen asioiden käsittely sekä asiakkaiden tarpeiden huomioon ottaminen. Oikeuskansleri katsoi kuitenkin, että automaattinen päätöksenteko ja automaattiset menettelyt tarvitsevat riittävän ja selkeän oikeudellisen perustan. Menettelyssä tulee turvata hyvän hallinnon perusteiden ja virkavastuun toteutuminen. - Uutiset
19.12.2019 9.30
Valmisteverotuksen muutoksia 2020Eduskunta on hyväksynyt hallituksen esitykset virvoitusjuomaveron ja tupakkaveron muuttamisesta, pientuotantorajan nostamisesta sekä öljyjätemaksusta luopumisesta. Muutokset tulevat voimaan 1. tammikuuta 2020. Tupakkavero muuttuu neljä kertaa seuraavan kahden vuoden aikana. Tupakkaveron korotus on keskimäärin 14 prosenttia. Virvoitusjuomaveron korotus kohdistuu kaikkiin virvoitusjuomiin, mutta painottuu sokeripitoisiin juomiin. - Uutiset
4.12.2019 9.00
Luottamuksensuoja verotusmenettelyssä -ohje uudistettiin kokonaisuudessaanVerohallinnon ohjeessa käsitellään verotusmenettelyssä noudatettavaa luottamuksensuojaperiaatetta. Luottamuksensuojasta säädetään VML 26 §:n 2 momentissa ja oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 6 §:ssä. Uusi ohje korvaa 22.3.2000 annetun Verohallinnon ohjeen (Drno 569/38/2000). Ohje on päivityksen yhteydessä uudistettu kokonaisuudessaan. Siinä on otettu huomioon sekä nykyiset luottamuksensuojasäännökset että luottamuksensuojaa koskeva KHO:n oikeuskäytäntö syksyyn 2019 saakka. - Uutiset
2.12.2019 13.17
Tupakkaveroa korotetaan kahden vuoden aikana neljässä vaiheessaSavukkeiden, sikareiden ja pikkusikareiden, piippu- ja savuketupakan sekä savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan veroa korotetaan keskimäärin 14 prosenttia. Korotukset kohdistuvat tupakkatuotteiden yksikköveroon. Korotukset toteutetaan kahden vuoden aikana neljässä vaiheessa siten, että ensimmäinen korotus tehdään vuoden 2020 alusta, toinen heinäkuun 2020 alusta, kolmas vuoden 2021 alusta ja neljäs korotus heinäkuun 2021 alusta. Korotukset ovat euromääräisesti yhtä suuria kaikissa vaiheissa. - Uutiset
25.11.2019 12.00
Öljyjätemaksusta luovutaan 1. tammikuuta 2020Öljyjätemaksun keräämisestä luovutaan, koska ympäristöministeriön ja yksittäisien toimijoiden välisestä sopimusperusteisesta öljyjätehuollon järjestämisestä on siirrytty markkinaehtoisesti toimivaan öljyjätehuoltoon. Öljyjätemaksusta annettu laki kumotaan samalla tarpeettomana. Avustuksia öljyjätteen keräykseen, kuljetukseen ja varastointiin voidaan maksaa vuoden 2021 loppuun. Verohallinto lakkauttaa öljyjätemaksuihin liittyvät valmisteveroluvat. Tästä ei tule luvanhaltijalle erillistä päätöstä. Asiakkaan ei siis tarvitse tehdä mitään. Joulukuun 2019 veroilmoitus annetaan vielä normaalisti 18.1.2020 mennessä. - Uutiset
15.11.2019 13.00
Verohallinnolle tulossa käyttöön uusi tietojärjestelmä myös auto- ja valmisteverotuksessa - verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä koskevan lakiluonnoksen lausuntoaika päättyy 31. joulukuutaVM pyytää lausuntoja lakiluonnoksista, joiden tavoitteena on yhdenmukaistaa valmiste- ja autoverotuksen verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä niin, että ne vastaavat muita Verohallinnon kantamia veroja koskevia menettelyjä. Tämä mahdollistaisi Verohallinnon uuden tietojärjestelmän käyttöönoton myös valmiste- ja autoverotuksessa. Valmisteverot muutettaisiin oma-aloitteisiksi veroiksi. Niiden ilmoittamiseen, maksamiseen, määräämiseen ja muutoksenhakuun sovellettaisiin lakia oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä. Autovero olisi edelleen maksuun pantava vero, johon sovellettaisiin pääosin samoja menettelyjä kuin muihin maksuun pantaviin veroihin. Valmisteverojen ja autoveron määrään tai veron muihin perusteisiin ei ehdoteta muutoksia. - Uutiset
11.11.2019 14.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu energiatuotteiden ja sähkön verotuksestaEnnakkoratkaisupyyntö – Energiatuotteiden ja sähkön verotus – Direktiivi 2003/96/EY – 21 artiklan 3 kohta – Verotettavaa tapahtumaa ei ole – Energiatuotteiden kuluttaminen tällaisia tuotteita tuottavan laitoksen alueella – 2 artiklan 3 kohta – Velvollisuus hankkia energiatuoteluokitus valmisteveron vahvistamista varten – Energiatuotteisiin sovellettava verokanta – Suhteellisuusperiaate - Uutiset
16.10.2019 10.30
Verohallinto: Myös nikotiinittomista pohja- ja makunesteistä pitää maksaa tupakkaveroaSähkösavukenesteitä on verotettu vuodesta 2017 alkaen. Nesteiden veronalaisuudesta on esiintynyt epäselvyyttä, koska nikotiinittomia pohja- ja makunesteitä on käytetty sähkösavukkeiden lisäksi myös esimerkiksi elintarvikkeissa. Verohallinto on julkaissut ohjeistuksen nikotiinittomien sähkösavukenesteiden veronalaisuudesta. - Uutiset
16.10.2019 8.00
Kuinka varautua brexitiin - tulliopas yrityksilleYritysten kannattaa viipymättä arvioida, mitä seurauksia brexitistä voi aiheutua niiden liiketoiminnalle. Riippumatta siitä, saadaanko erosopimus aikaan vai ei, UK:n ja EU:n välinen suhde muuttuu perustavalla tavalla, kun UK:sta tulee kolmas maa. Kolmannella maalla ei voi olla samoja oikeuksia ja etuja kuin jäsenvaltiolla. Jos UK eroaa EU:sta ilman erosopimusta, jolla otettaisiin käyttöön siirtymäkausi, UK katsotaan tullitarkoituksissa EU:n ulkopuoliseksi maaksi sen eroamispäivästä alkaen. Komissio on laatinut tullioppaan yrityksille, josta löytyy mm. Brexitiä koskeva tarkistuslista kaupan alan toimijoita varten. Myös Suomen Tullin sivuilta (Brexit yritysasiakkaille) löytyy hyödyllistä tietoa ja toimintaohjeita. - Uutiset
14.8.2019 8.40
Verohallinnon päätös nestemäisistä polttoaineista palautettavan valmisteveron määrästä 1.1. - 30.6.2019 välisenä aikana kulutukseen luovutetuille polttoaineilleVerohallinto on vahvistanut ajalta 1.1. – 30.6.2019 moottoribensiinistä ja sitä korvaavista tuotteista, dieselöljystä ja sitä korvaavista tuotteista, nestekaasusta ja sitä korvaavista tuotteista sekä kevyestä polttoöljystä ja sitä korvaavista tuotteista palautettavan valmisteveron määrän, jota sovelletaan mainittuna aikana kulutukseen luovutettujen polttoaineiden veron palautukseen. Päätös tulee voimaan keskiviikkona 14. elokuuta 2019. - Uutiset
2.8.2019 13.00
Uusi ohje: Alusten polttoaineiden verottomuusVerohalinnon ohjeessa käsitellään vesialusten kuluttamien polttoaineiden valmisteverokohtelua. Uusi ohje korvaa alusten polttoaineiden verottomuutta koskevan Verohallinnon 1.1.2017 päivätyn ohjeen. Ohje on voimassa 2. elokuuta 2019 lukien toistaiseksi. - Uutiset
16.7.2019 10.20
KHO:n äänestysratkaisu nuuskan säännösten vastaista maahantuontia rahoittaneen verovelvollisuudestaHenkilöä, joka oli lainannut rahaa yhden nuuskaerän Ruotsin ja Suomen välillä liikennöivältä laivalta ostaneelle ja säännösten vastaisesti maahantuoneelle henkilölle, oli pidettävä säännösten vastaiseen tuontiin osallistuneena. Rahoittaja oli täten yhdessä maahantuojan kanssa verovelvollinen säännösten vastaisesti maahantuodusta nuuskasta suoritettavista maahantuontiveroista. Äänestys 4-1. - Uutiset
20.6.2019 10.50
KKO päätti veropetosasiassa pyytää unionin tuomioistuimelta ennakkoratkaisun unionin oikeuden vaikutuksesta rikosvastuuseen, kun vastaaja oli laiminlyönyt jäätelön valmisteveroon liittyviä velvollisuuksiaAsia koskee valmisteveron välttämistä, joka on luettu syytettyjen A ja B syyksi törkeänä veropetoksena. Kysymys on A:n ja B:n rikosoikeudellisesta vastuusta, kun he ovat tuoneet Euroopan unionin toisesta jäsenvaltiosta Suomeen jäätelötuotteita, jotka ovat olleet Suomen kansallisen lainsäädännön mukaan valmisteveron alaisia, ja jättäneet noudattamatta tähän veroon liittyviä velvollisuuksia. - Uutiset
3.5.2019 8.00
Komissio ehdottaa muutoksia turvallisuus- ja puolustustarkoituksissa tarkoitettujen tavaroiden arvonlisä- ja valmisteverotukseenEuroopan komissio on antanut ehdotuksen yhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä annetun direktiivin 2006/112/EY ja valmisteveroja koskevasta yleisestä järjestelmästä annetun direktiivin 2008/118/EY muuttamisesta unionin puitteissa toteutettavan puolustustoiminnan osalta. - Uutiset
12.4.2019 10.00
Unionin tuomioistuin tulkitsi sikareiden ja pikkusikareiden käsitettäValmistettuun tupakkaan sovellettavan valmisteveron rakenteesta ja verokannoista annetun neuvoston direktiivin 2011/64/EU 4 artiklan 1 kohdan a alakohtaa on tulkittava siten, että pääasiassa kyseessä olevan kaltaiset tupakkatuotteet, joiden luonnontupakasta valmistettua peitelehteä peittää osittain paperinen lisäkerros suodattimen kohdalla, minkä vuoksi kyseiset tuotteet voivat muistuttaa ulkoasultaan savukkeita, kuuluvat kyseisessä säännöksessä tarkoitettuun sikareiden tai pikkusikareiden luokkaan. - Uutiset
26.3.2019 7.30
Sähkövarasto voi toimia verottomana varastona 1. huhtikuuta 2019 alkaenSähkövarastolla tarkoitetaan sähkön lyhytaikaista sähkökemiallista varastointia varten tarvittavien laitteiden, koneistojen ja rakennusten muodostamaa toiminnallista kokonaisuutta. (Sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverolaki 1260/1996). Sähkövarasto voi toimia 1.4.2019 alkaen verottomana sähkövarastona, kun toimija on hakenut sitä varten Verohallinnolta valtuutetun varastonpitäjän luvan sekä luvan verottoman sähkövaraston pitämiseen. - Uutiset
14.3.2019 10.40
Unionin tuomioistuin tulkitsi oluen käsitettäAlkoholin ja alkoholijuomien valmisteverojen rakenteiden yhdenmukaistamisesta annetun direktiivin 92/83/ETY 2 artiklaa on tulkittava siten, että alkoholittomaan juomaan sekoitettavaksi tarkoitettu välituote, joka on valmistettu kantavierteestä, joka sisältää vähemmän mallasainesosia kuin muita kuin mallasainesosia ja johon on lisätty glukoosisiirappia ennen käymisprosessia, voidaan katsoa tariffi- ja tilastonimikkeistöstä ja yhteisestä tullitariffista annetun neuvoston asetuksen (ETY) N:o 2658/87 liitteessä I, sellaisena kuin se on muutettuna 26.7.1991 annetulla komission asetuksella (ETY) N:o 2587/91, olevan yhdistetyn nimikkeistön nimikkeeseen 2203 kuuluvaksi mallasjuomaksi, jos mainitun tuotteen aistittavissa olevat ominaispiirteet vastaavat oluen vastaavia, minkä selvittäminen kuuluu ennakkoratkaisua pyytäneelle tuomioistuimelle.