Vaarallisten aineiden kuljetus
- Uutiset
8.2.2024 13.38
Traficom: Selvitys vaarallisten aineiden kuljetuksista on julkaistuVaarallisia aineita kuljetettiin eri liikennemuodoissa noin 57 miljoonaa tonnia vuonna 2022. Kokonaismäärä on pienentynyt 4 % vuodesta 2017. Tiedot selviävät Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin selvityksestä. Selvitys jatkaa vuonna 1987 alkanutta vaarallisten aineiden kuljetustilastojen sarjaa. Tiedonkeruu on toteutettu viiden vuoden välein. Alusliikenteen ja rautatieliikenteen osalta hyödynnettiin viranomaisten tietoaineistoja. Tieliikenteen ja ilmailun osalta tietoa kerättiin yrittäjille kohdistetuilla kyselyillä, minkä vuoksi tiedoissa on huomattavaa epävarmuutta. - Uutiset
29.8.2023 8.21
Uusi laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta tulee voimaan 1. syyskuuta 2023 – toimijoille uusia velvoitteitaTarkoituksena on selkeyttää vaarallisten aineiden kuljetuksen (VAK) vastuita ja edistää kuljetusturvallisuutta sekä tehostaa valvontaa. Laki tuo mukanaan uusia hyväksyntä- ja valvontatehtäviä Liikenne ja viestintävirasto Traficomille ja asettaa vaatimuksia VAK-toimijoille kaikissa liikennemuodoissa, kuten sisäisen pelastussuunnitelman laatimisen tilapäisen säilytyksen paikalle ja turvallisuusneuvonantajasta ilmoittamisen. - Uutiset
18.4.2023 13.05
Vaarallisten aineiden ADR-ajolupakokeeseen ja turvallisuusneuvonantajan kokeeseen valmistelluista muutoksista voi lausua 13. kesäkuuta 2023 saakkaLiikenne- ja viestintävirasto Traficom valmistelee vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain uudistamisesta johtuvia muutoksia ja pyytää lausuntoja vaarallisten aineiden ADR-ajolupakokeesta ja turvallisuusneuvonantajan kokeista annettavasta määräyksestä. Muun muassa koeohjeesta tulisi oikeudellisesti sitova määräys. - Uutiset
29.3.2023 14.28
Vaarallisten aineiden kuljetukseen Puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa esitetään uutta sääntelyäTyöryhmä esittää uutta lakia torjumaan entistä tehokkaammin Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen vaarallisten aineiden kuljetuksista mahdollisesti ihmisille, ympäristölle ja omaisuudelle aiheutuvia riskejä. Uuden lain on tarkoitus myös entistä laajemmin ja yksityiskohtaisemmin ottaa huomioon Suomen turvallisuusympäristössä tapahtuneet muutokset ja niihin varautumiskeinot. - Uutiset
19.11.2021 10.15
Hallitus esittää kokonaisuudistusta: Vaarallisten aineiden kuljetuksia koskeva lakiuudistus keskittyy vahinkojen torjuntaanHallitus esittää, että vaarallisten aineiden kuljetuksia (VAK) koskeva laki uudistetaan kokonaisuudessaan. Tarkoituksena on luoda yhtenäinen kokonaisuus vaarallisten aineiden tie-, rautatie-, alus- ja ilmakuljetusten vaatimuksista sekä sujuvoittaa sääntelyä. Tavoitteena on parantaa kuljetusten turvallisuutta ja erityisesti torjua mahdollisia ympäristövahinkoja. Voimassa oleva laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta on vuodelta 1994. Lakia on muutettu useaan kertaan sen voimaantulon jälkeen, minkä lisäksi kuljetusalan toimintaympäristö on muuttunut vuosikymmenten kuluessa huomattavasti. Uuden lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2023 alussa. - Uutiset
11.10.2021 15.41
Lainsäädännön arviointineuvosto: Vaarallisten aineiden kuljetusta koskeva esitys on hyvin valmisteltu – puutteitakin löytyiLainsäädännön arviointineuvosto kiittelee vaarallisten aineiden kuljetusta koskevaa hallituksen esitystä havainnolliseksi ja ymmärrettäväksi. Hyvätasoisesta esityksestä jäi kuitenkin uupumaan ympäristövaikutusten arviointi. Arviointineuvosto pitää myönteisenä, että melko teknistä esitystä vaarallisten aineiden kuljetuksesta on havainnollistettu esimerkeillä ja tilastotiedoilla, jolloin asia konkretisoituu myös asiaa vähemmän tunteville. Esitys on kauttaaltaan hyvin valmisteltu ja vastaa pääosin lainvalmistelun ohjeistuksia. - Uutiset
12.10.2020 16.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteet räjähderikoksesta ja vaarallisten aineiden kuljetusrikoksesta - Virossa asuvan vastaajan avustajalla oli oikeus palkkioon matka-ajalta ja matkakuluistaVarsinaiset räjäytystyöt oli aloitettu päivää ennen ilmoitettua ajankohtaa. Räjäytystyötä koskevan ilmoituksen osalta HO katsoi, että vastaajan huolimattomuuden törkeyttä osoittavat seikat olivat siinä määrin vähäisiä, ettei huolimattomuus ollut ollut törkeää ja syyte oli tämän osateon osalta hylättävä. Asiassa oli myös jäänyt näyttämättä, että noin 200 kiloa räjähdettä sisältänyt pakettiauto olisi syytteessä kuvatulla tavalla ollut noin metrin päässä panostuspaikasta ja ensimmäisestä panostetusta reiästä. Syyte oli siten hylättävä myös räjähteiden säilytykseen liittyvien osatekojen osalta. Syytteen tueksi esitetty näyttö ei myöskään osoittanut riittävällä varmuudella, ettei räjäytyssuunnitelma olisi vastannut räjäytettäviä kenttiä reikämäärältään ja räjähdysainemäärältään. Asiassa oli ollut riidatonta, että työmaa-aluetta ei ollut aidattu eikä työmaalla ollut ollut muita vaaraa osoittavia merkintöjä kuin kaupungin järjestämät kyltit. Tältä osin HO totesi mm., ettei räjäytys- ja louhintatyön turvallisuudesta annetun VN:n asetuksen 16 §:ssä ole tarkempia määräyksiä siitä, millä tavalla räjäytyskohteen vaarallinen alue on osoitettava. Koska vastaaja oli näin ollen pyrkinyt varmistamaan, ettei vaarallisella alueella liiku ihmisiä, ei hänen huolimattomuuttaan voitu pitää tältä osin törkeänä. Kysymys myös avustajan oikeudesta palkkioon matka-ajalta ja matkakuluista. (Vailla lainvoimaa 12.10.2020) - Uutiset
15.5.2019 8.04
Sopimus vaarallisten aineiden merivahinkojen korvaamisesta lausunnoille 7. kesäkuuta 2019 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnoille ehdotukset laeista, joilla Suomi hyväksyisi meriliikenteen vahinkovastuuta koskevan HNS-yleissopimuksen. Sopimuksen hyväksyminen lisäisi aluksen omistajan vastuuta vaarallisten ja haitallisten aineiden merikuljetuksissa ja turvaisi vahingonkärsijöille nopeamman ja kattavamman korvauksen. - Uutiset
19.12.2018 14.35
Vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyvä lainsäädäntö uudistetaan – lausua voi 8. helmikuuta 2019 saakkaVaarallisten aineiden kuljetuksesta annettu laki (VAK-laki) uudistetaan. Nyt voimassa oleva laki tuli voimaan vuonna 1994. Lainsäädännön uudistaminen on tärkeää, sillä toimintaympäristö ja olosuhteet ovat 25 vuodessa muuttuneet. - Uutiset
3.5.2018 12.12
Vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyviä ilmoitusvelvollisuuksia täsmennetään Mäntyharjun onnettomuuden vuoksiLiikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt säädöshankkeen vaarallisten aineiden rautatiekuljetuksiin liittyvän asetuksen täsmentämiseksi. Hanke käynnistettiin Mäntyharjulla 7.4. tapahtuneen onnettomuuden johdosta. Onnettomuudessa vaarallista kemikaalia kuljettanut säilövaunu suistui raiteilta ja ympäristölle haitallista ainetta pääsi luontoon. - Uutiset
29.1.2015 15.00
Trafi muistuttaa: Vaarallisia aineita kuljettavalla yrityksellä pitää olla turvallisuusneuvonantajaTrafi muistuttaa, että vaarallisia aineita kuljettavan toiminnanharjoittajan pitää nimetä yritykseensä yksi tai useampi turvallisuusneuvonantaja (TNA). Turvallisuusneuvonantajalla on ratkaiseva rooli vaarallisia aineita kuljettavassa yrityksessä. Yrityksen on itse selvitettävä, tarvitseeko se turvallisuusneuvonantajaa. Velvollisuus nimetä turvallisuusneuvonantaja koskee yritystä, joka harjoittaa vaarallisen aineen pakkaamista, säiliöiden ja astioiden täyttämistä, kuormaamista, lähettämistä, kuljettamista, kuorman purkamista, kuljetuksessa tarvittavien kuljetusasiakirjojen täyttämistä tai muuta toimintaa, jolla on vaikutusta kuljetuksen turvallisuuteen. - Uutiset
19.2.2014 12.30
Vaarallisia aineita kuljettavalla yrityksellä pitää olla turvallisuusneuvonantaja – seuraavat TNA-tutkinnot Jalasjärvellä ja RovaniemelläTrafi muistuttaa, että vaarallisia aineita kuljettavan toiminnanharjoittajan pitää nimetä yritykseensä yksi tai useampi turvallisuusneuvonantaja (TNA). Seuraavat tutkintotilaisuudet järjestetään Jalasjärvellä 14. maaliskuuta 2014 ja Rovaniemellä 21. maaliskuuta 2014. Jos TNA-tutkinto on vanhenemassa, ilmoittaudu mukaan viimeistään kolme viikkoa ennen tilaisuutta. - Uutiset
7.1.2014 15.43
Vaarallisten aineiden kuljetuksia koskeva norminanto Trafin vastuulle – VAK-tietopaketti nyt Trafin sivuiltaVaarallisten aineiden kuljetuksia (VAK) koskevien teknisten määräysten ja normien antaminen tie- ja rautatiekuljetusten osalta sekä norminantoon liittyviä teknisiä tehtäviä (muun muassa poikkeuslupien myöntäminen) siirrettiin 1. tammikuuta 2014 liikenne- ja viestintäministeriöltä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille, jonka verkkosivuilla on nyt kattava tietopankki vaarallisten aineiden kuljetuksesta. - Uutiset
10.9.2013 16.35
Ajoneuvojen suurimmat sallitut mitat ja suurin sallittu massa muuttuvat - VAK-säiliön kapasiteetin nostaminen edellyttää uutta tyyppihyväksyntää koko säiliölleAjoneuvojen suurimmat sallitut mitat ja suurin sallittu massa muuttuvat. Muutokset johtuvat valtioneuvoston asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen muuttamisesta (407/2013), joka tulee voimaan 1. lokakuuta 2013. Asetukseen sisältyy poikkeuksia vaarallisten aineiden kuljetuksille. Uudet massarajat mahdollistavat aikaisempaa suuremmat tilavuudet vaarallisten aineiden kuljetuksessa. Vaarallisten aineiden kuljetussäiliön kapasiteetin nostaminen edellyttää uutta tyyppihyväksyntää koko säiliölle. - Uutiset
26.6.2013 8.01
Suomen ja Venäjän välille sopimus vaarallisten aineiden rautatiekuljetuksistaLiikenneministeri Merja Kyllönen ja Venäjän liikenneministeri Maksim Sokolov allekirjoittivat Suomen ja Venäjän välisen sopimuksen vaarallisten aineiden rautatiekuljetuksista Naantalin Kultarannassa 25. kesäkuuta tasavallan presidentti Sauli Niinistön ja Venäjän federaation presidentti Vladimir Putinin läsnä ollessa. - Uutiset
29.6.2012 12.14
VAK-strategia: Suomesta eturivin maa vaarallisten aineiden kuljetusten turvallisuudessaVaarallisten aineiden kuljetuksessa lähtökohtana on turvallisuus. Liikenne- ja viestintäministeriö haluaa tehdä Suomesta vaarallisten aineiden kuljetusten (VAK) eturivin maan, jossa säännöksiä ja määräyksiä noudatetaan, yritykset toimivat vastuullisesti ja jossa kuljetuskalusto ja -reitit ovat kunnossa. Tavoitteena on myös muodostaa VAK-mittaristo päätöksenteon tueksi. Ministeriön tavoitetila ilmenee 28. kesäkuuta 2012 julkistetusta VAK-strategiasta vuosille 2012–2020. Strategia kattaa kaikki kuljetusmuodot. - Uutiset
14.9.2011 15.51
Trafi muistuttaa: Vaarallisia aineita kuljettavalla yrityksellä pitää olla turvallisuusneuvonantajaLiikenteen turvallisuusvirasto Trafi muistuttaa, että vaarallisia aineita kuljettavan toiminnanharjoittajan pitää nimetä yritykseensä yksi tai useampi turvallisuusneuvonantaja. Turvallisuusneuvonantajalla tulee olla voimassaoleva todistus hyväksytysti suoritetusta Trafin järjestämästä turvallisuusneuvonantajakokeesta. Todistus on voimassa 5 vuotta.
Yrityksen on itse selvitettävä, tarvitseeko turvallisuusneuvonantajaa. - Uutiset
14.6.2011 7.46
Tukes muistuttaa polttoaineen huolellisesta kuljettamisesta työmaalleTukes muistuttaa, että vaarallisten aineiden kuljetuksessa ja siihen liittyvissä muissa toimenpiteissä on aina noudatettava tarvittavaa huolellisuutta ja varovaisuutta ottamalla huomioon kuljetettavan aineen laji, määrä ja kuljetusmuoto. - Uutiset
6.4.2011 15.01
Vaarallisten aineiden tie- ja rautatiekuljetussäännökset muuttuvat heinäkuun alustaVaarallisten aineiden tiekuljetusten (VAK) kuljettajakoulutukseen tulee lisää valinnaisuutta. Kuljettajakoulutuksen lisäksi vaarallisten aineiden tie- ja rautatiekuljetuksia hoitavien osapuolten velvollisuuksia täsmennetään. Asetuksiin lisätään esimerkiksi kuorman purkajaa koskevat säännökset. - Uutiset
8.3.2011 15.29
Polttoaineen kuljetuksissa käytettävä vain hyväksyttyjä säiliöitä 1.7.2011 alkaenDieselin tai polttoöljyn tiekuljetuksissa saa käyttää 1.7.2011 alkaen ainoastaan vaarallisten aineiden kuljetussäännösten mukaisia hyväksyttyjä IBC-pakkauksia, säiliökontteja tai varsinaisia vaarallisten aineiden kuljettamiseen tarkoitettuja säiliöitä. Farmarisäiliöiden käyttäminen polttoaineen kuljetuksiin on jatkossa kiellettyä, Tukes muistuttaa.