Väestötieto
- Uutiset
24.4.2024 9.34
Suomen ja Viron välinen sopimus väestötietojen vaihdosta tulee voimaan 1.5.2024Valtioneuvosto antoi asetuksen Viron kanssa tehdyn väestötietojen vaihtamista koskevan sopimuksen voimaantulosta 18.4.2024. Sen myötä kansalaisella ei voi olla enää asuinpaikkaa samanaikaisesti sekä Virossa että Suomessa. Sopimus ja siihen liittyvät muutokset kansalliseen lainsäädäntöön tulevat voimaan toukokuun alusta. - Uutiset
3.4.2024 13.21
DVV:lle tehtiin vuoden aikana 2198 sukupuolen vahvistamishakemustaSukupuolen vahvistamista on voinut hakea vuoden ajan omalla selvityksellä. Hakemuksia tuli heti ensimmäisenä päivänä lain voimaan tultua lähes 600, mutta sen jälkeen määrä on tasoittunut noin sataan hakemukseen kuukaudessa. Sukupuolen vahvistaminen tarkoittaa, että väestötietojärjestelmään merkitty sukupuoli korjataan vastaamaan henkilön sukupuoli-identiteettiä. Sukupuolen vahvistamista haetaan Digi- ja väestötietovirastolta. Siihen ei ole tarvinnut lääketieteellistä selvitystä 3.4.2023 voimaan tulleen lakiuudistuksen jälkeen. - Uutiset
27.2.2024 13.26
Digi- ja väestötietovirasto sujuvoittaa EU-kansalaisten asiointia eIDAS-tunnistautumisellaDigi- ja väestötietovirasto ottaa käyttöön eurooppalaisen eIDAS-tunnistautumisen 27. helmikuuta 2024 alkaen. Jatkossa asuinpaikka- ja syntymätodistuksen Suomen väestötietojärjestelmästä voi tilata viraston itsepalvelussa niiden maiden tunnistautumisvälineellä, jotka ovat ottaneet käyttöön eIDAS-tunnistautumisen. - Uutiset
5.12.2023 9.09
Lainsäädännön arviointineuvosto: Kotikuntalakiesityksen vaikutuksia on arvioitu hyvinLainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon valtiovarainministeriölle laista kotikuntalaiksi. Lakiehdotus on perusteellisesti valmisteltu. Lakiehdotuksen vaikutuksia ja erilaisia vaihtoehtoja on käsitelty monipuolisesti ja huolellisesti. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi kotikuntalaki. Uudistuksen keskeisenä tavoitteena on varmistaa, että väestötietojärjestelmään tehtävät kotikuntamerkinnät ovat ajantasaisia ja paikkansapitäviä, jotta muut viranomaiset voivat omissa ratkaisuissaan luottaa niihin. Uudessa kotikuntalaissa ihmisten kotikunta määräytyisi pitkälti voimassa olevaa lakia vastaavasti. - Uutiset
6.9.2023 10.00
EIT:n ratkaisu samaa sukupuolta olevan parin ulkomailla solmiman avioliiton tunnustamisen epäämisestäValittajien oikeutta yksityis- ja perhe-elämänsä kunnioittamiseen ei ollut taattu. EIS 8 artiklaa oli rikottu. - Uutiset
5.4.2023 11.55
EIT: Transsukupuolisten vanhempien oikeutta yksityiselämän kunnioittamiseen ei loukattu1. Saksalaisten viranomaisten kieltäytyminen sallimasta lapsen synnyttäneen transsukupuolisen vanhemman kirjaamista isäksi ei rikkonut yleissopimusta
2. Saksalaisten viranomaisten kieltäytyminen merkitsemästä transsukupuolista vanhempaa lapsen, jota hän ei ollut synnyttänyt, syntymätodistukseen äidiksi, ei rikkonut yleissopimusta - Uutiset
8.2.2023 9.05
Digi- ja väestötietovirasto: Sukupuolen vahvistamista voi hakea omalla selvityksellä, kun uusi laki tulee voimaanJatkossa omalla selvityksellä voi hakea väestötietojärjestelmään merkityn sukupuolen korjaamista omaa sukupuoli-identiteettiä vastaavaksi. Tähän asti se on edellyttänyt lääketieteellistä selvitystä. Sukupuolen vahvistamisen yhteydessä hakijan henkilötunnus muuttuu. Eduskunta on hyväksynyt lain sukupuolen vahvistamisesta eli niin sanotun translain 1.2.2023. Sen myötä muuttuvat sukupuolen vahvistamisen edellytykset ja tapa, jolla vahvistamista haetaan Digi- ja väestötietovirastolta (DVV). Vielä 7.2.2023 ei ole tiedossa tarkkaa päivämäärää, milloin laki tulee voimaan. - Uutiset
13.1.2023 11.29
KHO: Oikeus vaatia henkilötietojen oikaisemistaAsiassa oli ratkaistavana, oliko Digi- ja väestötietoviraston tullut oikaista väestötietojärjestelmään merkittyjä muutoksenhakijan asuinpaikkatietoja takautuvasti hänen vaatimallaan tavalla, kun korjausvaatimuksessa esitetyistä muutoista ei ollut aikanaan tehty muuttoilmoituksia. Kun väestötietojärjestelmässä olevat osoitetiedot vastasivat tehtyjä muuttoilmoituksia, muutoksenhakijan yleisen tietosuoja-asetuksen 16 artiklan perusteella oikaistavaksi vaatimia asuinpaikkatietoja ei voitu pitää kotikuntalain perusteella tietojen käsittelyn tarkoituksiin nähden virheellisinä. - Uutiset
22.9.2022 7.57
Suomi ja Viro sopivat väestötietojen sähköisestä vaihtamisestaSuomi ja Viro ovat allekirjoittaneet sopimuksen väestötietojen vaihtamisesta. Sopimuksella syvennetään maiden välistä digitaalista yhteistyötä. Sopimusta on neuvoteltu maiden kesken vuodesta 2016, jolloin Suomi esitti aloitteen sopimuksen solmimisesta. - Uutiset
16.9.2022 10.10
Hallituksen esitykset: 1. Digitaalinen henkilöllisyystodistus käyttöön syksyllä 2023 – 2. Henkilötunnusjärjestelmän uudistaminen luo edellytykset digitaalisten palveluiden kehittymiselle1. Hallituksen esitys luo pohjan digitaalisen henkilöllisyystodistuksen, ulkomaalaisen digitaalisen asiointivälineen ja luonnollisen henkilön tunnistusvälineen käyttöönotolle. Digitaalinen henkilöllisyystodistus tulee passin ja henkilökortin rinnalle ja parantaa kansalaisen omien tietojen hallintaa. Esityksessä ehdotetaan uutta lainsäädäntöä, jotka koskevat uusia viranomaisen tuottamia digitaalisen asioinnin palveluita ja näiden tuottamiseen sekä käyttöön liittyviä muutoksia. Nämä olisivat uusia henkilöllisyyden ja henkilötietojen osoittamiseen sekä sähköiseen tunnistamiseen tarkoitettuja ratkaisuja. - Uutiset
24.3.2022 13.41
Apulaisoikeusasiamies: Sukuselvitysten ja virkatodistusten pitkät toimitusajat Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossaApulaisoikeusasiamies totesi muun muassa, että oikeuskirjallisuudessa ja ylimpien laillisuusvalvojien ratkaisukäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että viranomaisen on järjestettävä menettelytapansa niin, että asian sujuva ja ripeä käsittely on mahdollista. Käsittelyn viivytyksettömyys tarkoittaa ennen muuta käsittelyn kohtuullista joutuisuutta. Käsittelyaika ei saa olla pidempi kuin riittävän huolellinen ja asianmukainen käsittely kohtuudella edellyttää asian erityispiirteet huomioon ottaen. Ylimpien laillisuusvalvojien ratkaisukäytännössä on vakiintuneesti katsottu, ettei vetoaminen ruuhkautuneeseen työtilanteeseen, töiden organisointiin liittyviin ongelmiin tai henkilöstö- tai muiden resurssien niukkuuteen tahi tietojärjestelmien käyttöönottoon liittyviin syihin oikeuta poikkeamaan laissa säädetystä viivytyksetöntä käsittelyä koskevasta vaatimuksesta, eikä niillä voi perustella viranomaistoiminnassa tapahtuvia oikeudenloukkauksia. - Uutiset
23.11.2021 14.00
Hovioikeus hylkäsi pyynnön 7-vuotiaan lapsen kuulemisesta ja hakemuksen lasten palauttamiseksi ViroonKäsiteltävänä olevaa asiaa oli pidettävä tämän ikäisen lapsen kannalta vaikeana ymmärtää, mistä johtuen hänen oli oletettavasti vaikea muodostaa siitä perusteltua ja itsenäistä mielipidettä. Hänen ei siten voitu olettaa saavuttaneen sellaista kypsyyttä, että hänen mielipiteeseensä olisi aiheellista kiinnittää huomiota. Lisäksi lapsen kuulemista keskeisenä kieltäytymisperusteena vedotusta isän väitetystä väkivaltaisuudesta ei ollut pidettävä lapsen edun mukaisena. Pääasian osalta HO totesi, että lasten palauttaminen on mahdollista vain lasten asuinpaikkavaltioon. Lasten asuinpaikka oli asiassa mainituin perustein välittömästi ennen väitettyä luvatonta pois viemistä maaliskuun 2021 lopussa ollut Suomi. Kun lasten asuinpaikka ei tuolloin enää ollut ollut Viro, heitä ei voitu määrätä palautettavaksi sinne. Hakemus oli siten hylättävä, eikä asiassa ollut tarpeen arvioida palauttamisen esteitä tai palauttamisesta aiheutuvia kustannuksia. (Vailla lainvoimaa 23.11.2021) - Uutiset
19.11.2021 13.00
Hallinto-oikeus hylkäsi vaatimuksen Pakistanissa syntyneen lapsen tietojen rekisteröimisestä väestötietojärjestelmään - laillistamatonta syntymätodistusta ei voitu pitää luotettavanaValittaja ei ollut esittänyt laillistettua syntymätodistusta eikä muutakaan luotettavaa selvitystä lapsensa syntymästä. HAO totesi, että kun otettiin huomioon väestötietojärjestelmän luotettavuudelle ja rekisterinpitäjälle asetettu luotettavuusvelvollisuus, ei laillistamatonta syntymätodistusta voitu pitää luotettavana. Asiakirja ei ollut myöskään täyttänyt muutoin väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista annetun lain 19 §:ssä asetettuja vaatimuksia. Digi- ja väestötietoviraston ei ollut valittajan esittämän selvityksen perusteella tullut rekisteröidä tietoja valittajan x.x.xxxx syntyneestä lapsesta väestötietojärjestelmään. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 19.11.2021) - Uutiset
19.11.2021 11.00
Hallinto-oikeus: Somaliassa kuolleen äidin kuolemaa koskeva tieto tuli tallentaa väestötietojärjestelmäänHAO katsoi toisin kuin Digi- ja väestötietovirasto, että asiassa esitettyä selvitystä oli tapauksen olosuhteissa pidettävä riittävänä ja luotettavana A:n kuoleman tallentamiseksi väestötietojärjestelmään. Valituksenalainen päätös oli näin ollen kumottava ja A:n kuolemaa koskeva tieto oli talletettava väestötietojärjestelmään. (Ei lainvoim. 19.11.2021) - Uutiset
20.10.2021 13.26
Hovioikeus: Suomen valtio syrji isyyden ja huoltajuuden rekisteröintiä pyytänyttä ranskalaista isää hänen kansalaisuutensa perusteella - hyvitys alennettiin 3 500 eurosta 1 000 euroonKantajan isyyttä ja huoltajuutta koskeva väestötietojärjestelmän merkintä olisi tullut tehdä lapsen syntymästä lukien. HO totesi, että viranomaisen menettely voi olla syrjintää, vaikka syrjijä ei itse miellä toimineensa syrjivästi. Asiassa mainituin perustein HO katsoi, ettei viranomaisen toiminta kantajan isyyden ja huoltajuuden rekisteröimistä koskevassa asiassa ollut yhdenvertaisuuslain 11 §:n 1 momentin tarkoittamalla tavalla perustunut lakiin. Näin ollen Suomen valtio ei ollut kyennyt osoittamaan, ettei se olisi rikkonut syrjinnän kieltoa. Asiassa mainituin täsmennyksin HO hyväksyi KO:n tuomion johtopäätökset siitä, että Suomen valtio oli syrjinyt kantajaa hänen kansalaisuutensa perusteella ja kantajalla oli näin ollen oikeus yhdenvertaisuuslain 23 §:n mukaiseen hyvitykseen. (Vailla lainvoimaa 20.10.2021) - Uutiset
12.8.2021 13.00
Apulaisoikeusasiamies: Lapsen yhteishuollon ilmoittaminen väestötietorekisteriinAOA:n saaman selvityksen perusteella väestötietojärjestelmään ei ollut välittynyt käräjäoikeudesta tietoa siitä, että käräjäoikeus oli 23.9.2015 antamallaan tuomiolla määrännyt kantelijan lapsen vanhempiensa yhteishuoltoon. AOA lähetti jäljennöksen ratkaisustaan tiedoksi käräjäoikeudelle. - Uutiset
28.7.2021 15.00
Oikeuspaikkaa koskeva väite hylättiin - jatkokäsittelylupaa ei myönnettyOikeudellinen sääntely yleisen oikeuspaikan osalta (asuinpaikka / väestötietojärjestelmä) - Oikeudellinen sääntely kiinteistöä koskevan valinnaisen oikeuspaikan osalta - Uutiset
8.3.2021 11.15
KHO: Kansalaisuutta hakevalla henkilöllä ei aktiivista velvollisuutta selvittää henkilöllisyyttään kansalaisuuslain perusteellaKansalaisuusasia – Henkilöllisyys – Määräajan kuluminen – Väestötietojärjestelmään merkittyjen henkilötietojen oikeellisuus – Velvollisuus selvittää henkilöllisyyttään kymmenen vuoden määräaikana - Uutiset
31.12.2020 9.36
KHO: Yleinen etu edellytti, että kansalaisuutta koskevan virheellisen merkinnän tekeminen väestötietojärjestelmään ei sellaisenaan voinut olla perusteena kansalaisuudelleA:n kansalaisuutta koskevan tiedon virheellisyys väestötietojärjestelmässä oli ollut ilmeinen ja johtunut siitä, ettei viranomaisilla ollut ollut tietoa hänen syntyessään saamasta Irlannin kansalaisuudesta. A:n subjektiiviselle käsitykselle omasta kansalaisuusasemastaan ei voitu näissä olosuhteissa antaa oikeudellista suojaa. A:n asemaa Suomen kansalaisena ei voitu pitää myöskään muulla perusteella vakiintuneena. Maahanmuuttovirasto oli voinut päättää, että A:ta tulee pitää Suomessa Irlannin kansalaisena. - Uutiset
16.11.2020 10.00
Hallinto-oikeus: Pyyntö saada maksutta laitoksissa asuvien vanhusten osoitteita syntymäpäivätervehdyskäyntejä varten oli voitu hylätäTurun ja Kaarinan seurakuntayhtymä oli pyytänyt saada maksutta laitoksissa asuvien vanhusten osoitteita syntymäpäivätervehdyskäyntejä varten. Lounais- Suomen maistraatti oli 12.10.2018 päättänyt, ettei se luovuta laitososoitteissa asuvien vanhusten osoitteita syntymäpäivätervehdyskäyntejä varten. Maistraatti oli päätöksensä perusteluissa todennut, että tietoja ei voida sen käsityksen mukaan luovuttaa ensinkään, joten sinänsä kysymys maksullisuudesta ei tässä tapauksessa voinut tulla ratkaistavaksi. HAO hylkäsi seurakuntayhtymä valituksen. (Ei lainvoim. 16.11.2020)