-
Valtiot ja alueet
- Afganistan
- Alankomaat
- Alankomaiden Antillit
- Albania
- Algeria
- Andorra
- Anguilla
- Antigua ja Barbuda
- Arabiemiirikunnat
- Arabiemiraattien liitto
- Argentiina
- Arktinen alue
- Armenia
- Aruba
- Australia
- Azerbaidzan
- Bahama
- Bahrain
- Barbados
- Belgia
- Belize
- Bermuda
- Bosnia-Hertsegovina
- Botswana
- Brasilia
- Brittiläiset Neitsytsaaret
- Bulgaria
- Caymansaaret
- Chile
- Costa Rica
- Dominica
- Egypti
- Espanja
- Etelä-Afrikka
- Etelä-Korea
- Etelä-Sudan
- Filippiinit
- Georgia
- Ghana
- Grenada
- Guernsey
- Indonesia
- Intia
- Irak
- Iran
- Irlanti
- Islanti
- Iso-Britannia
- Israel
- Italia
- Itä-Eurooppa
- Itävalta
- Jamaika
- Japani
- Jersey
- Jordania
- Kanada
- Karjala
- Kazakstan
- Kenia
- Keski-Afrikan tasavalta
- Keski-Eurooppa
- Kiina
- Kirgisia
- Kolumbia
- Kongo
- Kosovo
- Kreikka
- Kroatia
- Kypros
- Laos
- Latvia
- Libanon
- Liberia
- Libya
- Liechtenstein
- Liettua
- Luxemburg
- Makedonia
- Malesia
- Malta
- Mansaari
- Marokko
- Mauritius
- Meksiko
- Moldova
- Monaco
- Montenegro
- Montserrat
- Myanmar
- Nepal
- Niger
- Norja
- Norsunluurannikko
- Pakistan
- Panama
- Pohjois-Irlanti
- Pohjoismaat
- Portugali
- Puola
- Ranska
- Romania
- Ruotsi
- Saint Lucia
- Saint Vincent ja Grenadiinit
- Saksa
- Sambia
- Samoa
- San Marino
- Saudi-Arabia
- Serbia
- Seychellit
- Sierra Leone
- Singapore
- Slovakia
- Slovenia
- Somalia
- Sri Lanka
- Sudan
- Suomi
- Sveitsi
- Syyria
- Tadžikistan
- Tansania
- Tanska
- Thaimaa
- Tsekki
- Tunisia
- Turkki
- Turkmenistan
- Turks- ja Caicossaaret
- Ukraina
- Unkari
- Uruguay
- Uusi Seelanti
- Uzbekistan
- Valko-Venäjä
- Vanuatu
- Venäjä
- Vietnam
- Viro
- Yhdysvallat
Unkari
- Uutiset
19.1.2024 13.15
Euroopan parlamentti: Unkarin hallitus uhkaa EU:n arvoja, instituutioita ja varainkäyttöä – mepit selvittävät mahdollisuuksia haastaa komissio oikeuteen 10,2 miljardin euron vapauttamisen vuoksi- Tulevalla Unkarin puheenjohtajakaudella on suojeltava EU:n arvoja, instituutioita ja varoja
- EU ei saa taipua kiristykseen, käydä kauppaa strategisilla eduilla
- Mitään varoja ei saa myöntää niin kauan, kuin ongelmia havaitaan
- Mepit selvittävät mahdollisuuksia haastaa komissio oikeuteen 10,2 miljardin euron vapauttamisen vuoksi. - Uutiset
14.7.2023 13.10
EUT: Kansallisessa lainsäädännössä voidaan arvonlisäverotusta koskevissa asioissa säätää mahdollisuudesta keskeyttää veroviranomaisen toimia koskevan vanhentumisajan kuluminen ilman ajallista rajoitusta, jos asia käsitellään tuomioistuimessa (Unkari)Oikeusvarmuuden periaatetta ja unionin oikeuden tehokkuusperiaatetta on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä jäsenvaltion lainsäädännölle ja siihen liittyvälle hallinnolliselle käytännölle, joiden mukaan arvonlisäverotusta koskevissa asioissa määräajan, jossa verohallinnon oikeus kyseisen veron määräämiseen vanhentuu, kuluminen keskeytyy tuomioistuinmenettelyjen koko keston ajaksi siitä riippumatta, montako kertaa hallinnollinen verotusmenettely on toimitettu uudelleen tällaisten tuomioistuinmenettelyiden johdosta, ja ilman keskeytysten yhteenlaskettua enimmäisaikaa, myös siinä tapauksessa, että aikaisemman tuomioistuinratkaisun jälkeisessä uudessa menettelyssä tehtyä veroviranomaisen päätöstä käsittelevä tuomioistuin toteaa, ettei kyseinen veroviranomainen ole noudattanut kyseiseen tuomioistuinratkaisuun sisältyviä kannanottoja. - Uutiset
31.3.2023 11.00
EIT: Koulutukseen liittyvää syrjintäkieltoa rikottiinAsia koski valittajan koulutusta peruskoulussa, jossa kävi lähes yksinomaan romanilapset. Valittajan pyyntö siirtyä toiseen kouluun naapurikylässä oli hylätty, koska hän ei asunut koulun vaikutusalueella. - Uutiset
10.3.2023 11.00
EIT:n suuri jaosto: Verovelallisten henkilötietojen järjestelmällinen julkaiseminen rikkoi yleissopimustaUnkarilainen valittaja valitti siitä, että hänen nimensä ja kotiosoitteensa oli julkaistu veroviranomaisten verkkosivuilla "suurten verovelallisten" luettelossa vuoden 2006 verolainsäädännön muutoksen yhteydessä. EIT:n suuri jaosto katsoi, että veronmaksajien henkilötietojen julkistamisella oli loukattu EIS 8 artiklan mukaista oikeutta nauttia yksityis- ja perhe-elämän kunnioitusta. - Uutiset
3.3.2023 8.45
EUT: Päivittäinen ja viikoittainen lepoaikaEnnakkoratkaisu koskee työaikadirektiivin 2003/88/EY 3 ja 5 artiklan tulkintaa yhdessä EU:n perusoikeuskirjan 31 artiklan 2 kohdan kanssa. Pyyntö esitettiin oikeudenkäynnissä, joka koskee päivittäisten lepoaikojen antamista viikoittaisten lepoaikojen antamisen yhteydessä. - Uutiset
13.1.2023 8.30
EUT: Yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisia hallinnollisia ja siviilioikeudellisia oikeussuojakeinoja voidaan käyttää samanaikaisesti ja toisistaan riippumattaJäsenvaltioiden on varmistettava, että näiden oikeussuojakeinojen samanaikainen käyttö ei rajoita asetuksen johdonmukaista ja yhtenäistä soveltamista. - Uutiset
30.11.2022 14.20
Komission mukaan Unkari ei ole edistynyt riittävästi uudistuksissaan ja sen on saavutettava keskeiset välitavoitteet tuen saamiseksi elpymis- ja palautumistukivälineestä – neuvoston on vielä hyväksyttävä maksujen keskeyttäminenKomissio esitti 30.11.2022 Unkarille talousarvion ehdollisuusjärjestelmän mukaisen arvioinnin. Komissio katsoo, että jo toteutetuista toimista huolimatta EU:n talousarvioon kohdistuu edelleen riski, koska vielä toteuttamatta olevat korjaavat toimenpiteet ovat luonteeltaan rakenteellisia ja horisontaalisia. Vaikka Unkari on jo toteuttanut tai toteuttaa parhaillaan useita uudistuksia, se ei ole pannut asianmukaisesti täytäntöön yleisen ehdollisuusmekanismin puitteissa sovittujen 17 korjaavan toimenpiteen keskeisiä osia. Unkari oli sitoutunut panemaan ne täytäntöön viimeistään 19. marraskuuta. Ne liittyvät erityisesti vasta perustetun integriteettiviranomaisen tehokkaaseen toimintaan ja syyttäjälaitoksen päätösten oikeudelliseen valvontaan. - Uutiset
25.11.2022 7.59
Euroopan parlamentti: EU:n tulee jäädyttää rahoitusta Unkarilta ja kuolleiden siirtotyöläisten perheille Qatarissa tulee maksaa korvauksia- Unkarin hallituksen ehdottamat ”korjaustoimenpiteet” eivät ole riittäviä
- Unkari väärinkäyttää neuvoston yksimielisyysvaatimusta
- Komission tulee varmistaa, että EU-rahoitusta ei viedä lopullisilta saajilta. - Uutiset
17.10.2022 11.08
EUT:n ennakkoratkaisu perusteettomasti laskutetun ja maksetun arvonlisäveron palauttamisesta (Unkari)Ennakkoratkaisupyyntö – Verolainsäädännön yhdenmukaistaminen – Yhteinen arvonlisäverojärjestelmä – Direktiivi 2006/112/EY – Arvonlisäveroton myynti – Perusteettomasti laskutettu ja maksettu arvonlisävero – Palvelun tarjoajan selvitystila – Veroviranomainen kieltäytyy palauttamasta perusteettomasti maksettua arvonlisäveroa palvelun vastaanottajalle – Tehokkuusperiaate, verotuksen neutraalisuuden periaate ja syrjintäkielto - Uutiset
29.9.2022 12.42
EUT: Lentomatkustajien oikeuksia koskevan asetuksen soveltamisesta vastaava kansallinen viranomainen voi yksittäistapausta koskevien valitusten seurauksena velvoittaa liikenteenharjoittajan maksamaan matkustajille korvauksiaNäin on sillä edellytyksellä, että kyseessä oleva jäsenvaltio on myöntänyt sille tällaisen toimivallan. - Uutiset
22.9.2022 14.00
EUT: Kansainvälisen suojelun poistaminen kansalliseen turvallisuuteen kohdistuvan uhan johdosta (Unkari)Unionin oikeus on esteenä unkarilaiselle säännöstölle, jonka mukaan asianomainen henkilö tai hänen edustajansa voivat tutustua asiakirja-aineistoon vasta jälkikäteen, saatuaan siihen luvan, eikä heille paljasteta päätöksen perusteluita. Unionin säännöissä ei sallita, että kansainvälistä suojelua koskevien hakemusten tutkinnasta vastaava viranomainen tukeutuu järjestelmällisesti kansalliseen turvallisuuteen liittyviin kysymyksiin erikoistuneiden asiantuntijaviranomaisten lausuntoon, jota ei ole perusteltu ja jossa nämä viranomaiset toteavat, että tietty henkilö muodostaa uhan kyseiselle kansalliselle turvallisuudelle. - Uutiset
19.9.2022 8.02
Euroopan parlamentti: Unkaria ei enää voi pitää täytenä demokratiana – EU-instituutioiden on toimittavaMepit tuomitsevat Unkarin hallituksen tahalliset ja järjestelmälliset pyrkimykset heikentää EU-arvoja, ja vaativat tuloksia artikla 7 -menettelyistä. Koska EU ei ole puuttunut tilanteeseen, Unkarista on tullut ”vaaliautokratiaan perustuva sekajärjestelmä” eli järjestelmä, jossa vaaleja järjestetään, mutta demokratian normeja ja standardeja ei kunnioiteta, toteavat mepit.
- Tilanne on heikentynyt, ja Unkarista on tullut ”vaaliautokratia”
- EU-toimien puute on pahentanut tilannetta - elpymisvaroja ei pidä myöntää, ennen kuin oikeuden päätöksiä noudatetaan
- Neuvoston viivyttely artikla 7 -menettelyissä olisi rikkomus oikeusvaltiota vastaan. - Uutiset
2.6.2022 12.39
EIT: Käsirautojen ja hihnan käyttö turvapaikanhakijaan oli epäinhimillistä ja halventavaa kohteluaTapaus koski irakilaisen perheen pidätystä kauttakulkualueella Unkarin ja Serbian välisellä rajalla sen jälkeen, kun perhe oli paennut Irakista. - Uutiset
1.4.2022 14.00
EUT:n ennakkoratkaisu kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista - vastuu valuuttakurssiriskistäPyyntö on esitetty asiassa, joka koskee sellaisen sopimusehdon oikeusvaikutuksia, joka koskee kuluttajan velvollisuutta vastata valuuttamääräisen luottosopimuksen, joka on maksettava takaisin kansallisessa valuutassa, valuuttakurssiriskistä. - Uutiset
25.3.2022 12.15
EUT: Vitamiinia sisältävän elintarvikkeen ainesosaluettelossa ei tarvitse mainita tiettyä käytettyä vitamiinikoostumustaRiittää, kun elintarvikkeen pakkausmerkinnöissä mainitaan vitamiinin nimi. - Uutiset
14.3.2022 13.35
Kuntainfo: Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut Ukrainasta tulleille henkilöilleSTM on lähettänyt kunnille ja sairaanhoitopiireille kuntainfon, jossa kerrotaan sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä Ukrainasta tulleille henkilöille. - Uutiset
16.2.2022 12.29
EUT hylkäsi kanteet, jotka Unkari ja Puola olivat nostaneet ehdollisuusmekanismista, jonka mukaan unionin talousarviosta peräisin olevien rahoitusten saaminen edellyttää jäsenvaltioilta oikeusvaltion periaatteiden kunnioittamistaTämän mekanismin hyväksymisellä on asianmukainen oikeusperusta, se sopii yhteen SEU 7 artiklassa määrätyn menettelyn kanssa ja siinä noudatetaan erityisesti rajoja, jotka unionille annetulla toimivallalla on, sekä kunnioitetaan oikeusvarmuuden periaatetta. - Uutiset
14.1.2022 8.00
EUT kumosi unionin yleisen tuomioistuimen tuomion, jolla kumottiin osittain komission asetus, jossa määritetään päästöarvot uusien kevyiden ajoneuvojen testaukseen todellisissa ajo-olosuhteissaKoska tämä asetus ei koske suoraan Pariisin, Brysselin ja Madridin kaupunkeja, niiden kanteet asetuksen kumoamisesta oli jätettävä tutkimatta. - Uutiset
9.12.2021 15.00
EUT:n ennakkoratkaisu veroviranomaisen liian kalliiksi ja tarpeettomiksi luonnehtimien mainospalvelujen arvonlisäveron vähentämisestä (Unkari)Alv-direktiivin 2006/112/EY 168 artiklan a alakohtaa on tulkittava siten, että verovelvollinen voi vähentää mainospalvelujen ostoihin sisältyvän arvonlisäveron siltä osin kuin tällainen palvelujen suoritus merkitsee direktiivin 2006/112 2 artiklassa tarkoitettua arvonlisäveron alaista liiketoimea ja sillä on suora ja välitön yhteys yhteen tai useampaan myöhemmässä vaihdannan vaiheessa toteutettuun liiketoimeen tai verovelvollisen koko taloudelliseen toimintaan verovelvollisen yleiskuluina, eikä ole tarpeen ottaa huomioon sitä, että tällaisista palveluista laskutettu hinta on liian korkea kansallisen veroviranomaisen määrittelemään viitearvoon nähden tai että kyseiset palvelut eivät ole johtaneet verovelvollisen liikevaihdon kasvuun. - Uutiset
23.11.2021 13.30
EUT: Kansallisen tuomioistuimen on unionin oikeuden ensisijaisuuden periaatteen nojalla jätettävä soveltamatta kansallista oikeuskäytäntöä, jolla loukataan sen oikeutta esittää ennakkoratkaisukysymyksiä unionin tuomioistuimelle (Unkari)Unionin oikeus on esteenä sille, että jäsenvaltion ylin tuomioistuin toteaa yleisen syyttäjän lain intressissä tekemän valituksen johdosta, että ennakkoratkaisupyyntö, jonka alemmanasteinen tuomioistuin on esittänyt unionin tuomioistuimelle, on lainvastainen, koska esitetyt kysymykset eivät ole merkityksellisiä tai tarpeellisia pääasian ratkaisun kannalta. - Uutiset
16.11.2021 14.30
EUT: Unkari on rikkonut unionin oikeutta, kun se on luokitellut rikokseksi järjestötoiminnan, jonka tarkoituksena on mahdollistaa kansainvälistä suojelua koskevan menettelyn käynnistäminen henkilöille, jotka eivät täytä kansallisessa oikeudessa kansainvälisen suojelun myöntämiselle vahvistettuja kriteereitäTämän toiminnan kriminalisointi loukkaa niiden oikeuksien käyttöä, jotka unionin lainsäätäjä on taannut kansainvälisen suojelun hakijoille myönnettävän avun osalta. - Uutiset
25.10.2021 8.36
EUT:n ennakkoratkaisu palautusmenettelydirektiivin tulkinnasta (Unkari)Yksityiskohtaisista säännöistä direktiivissä 2006/112/EY säädetyn arvonlisäveron palauttamiseksi palautusjäsenvaltioon sijoittautumattomille mutta toiseen jäsenvaltioon sijoittautuneille verovelvollisille 12.2.2008 annetun neuvoston direktiivin 2008/9/EY 20 artiklan 1 kohtaa on tulkittava yhdessä verotuksen neutraalisuuden periaatteen ja hyvän hallinnon periaatteen kanssa siten, että se on esteenä sille, että tilanteessa, jossa palautusjäsenvaltion veroviranomainen on saanut verovelvollisen mahdollisesti toimittamien lisätietojen perusteella varmuuden siitä, että ostoista tosiasiallisesti maksetun arvonlisäveron määrä, sellaisena kuin se on palautushakemukseen liitettyyn laskuun merkittynä, on suurempi kuin hakemukseen merkitty määrä, kyseinen veroviranomainen palauttaa arvonlisäverosta vain hakemukseen merkityn määrän kehottamatta ensin ripeästi ja asianmukaisimmiksi katsomillaan keinoilla verovelvollista korjaamaan palautushakemustaan hakemuksella, joka katsotaan tehdyksi alun perin tehdyn hakemuksen toimittamishetkellä. - Uutiset
13.10.2021 15.30
Hovioikeus määräsi lapsen heti palautettavaksi UnkariinKoska lapsi (s. 2011) oli tuotu lapsen huoltolain 32 §:n tarkoittamalla tavalla luvattomasti Unkarista Suomeen eikä palauttamismääräyksen antamisesta kieltäytymiselle ollut saman lain 34 §:ssä tarkoitettua perustetta, lapsi oli sanotun lain 30 §:n nojalla määrättävä heti palautettavaksi Unkariin. (Vailla lainvoimaa 13.10.2021) - Uutiset
3.6.2021 13.00
EUT hylkäsi Unkarin kanteen parlamentin päätöslauselmasta, joka aloittaa menettelyn sen toteamiseksi, onko olemassa selvä vaara, että jäsenvaltio loukkaa vakavasti unionin perustana olevia arvojaParlamentti jätti perustellusti ottamatta huomioon äänestämästä pidättymiset laskiessaan annettuja ääniä kyseistä päätöslauselmaa annettaessa. - Uutiset
16.3.2021 12.30
Unionin tuomioistuimen suuri jaosto: Puolan vähittäiskauppavero ja Unkarin mainosvero eivät ole valtiontukia koskevan unionin oikeuden vastaisiaUnionin tuomioistuin hylkäsi näin ollen komission valitukset ja vahvisti unionin yleisen tuomioistuimen tuomiot. - Uutiset
21.12.2020 14.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu matkustajien henkilökohtaisissa matkatavaroissa kuljetettavien tavaroiden arvonlisäverovapautuksestaUnkarilainen ennakkoratkaisupyyntö koski arvonlisäverodirektiivin 146 ja 147 artiklan sekä verotuksen neutraalisuuden periaatteen ja suhteellisuusperiaatteen tulkintaa. Pyyntö esitettiin asiassa, jossa vastakkain ovat BAKATI PLUS Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. ja kansallisen vero- ja tullihallinnon valituspääosasto ja joka koskee päätöstä, jolla on evätty matkustajien henkilökohtaisissa matkatavaroissa kuljetettavien tavaroiden osalta säädetty arvonlisäverovapautus. - Uutiset
8.12.2020 14.49
Unionin tuomioistuin hylkäsi kanteet, jotka Unkari ja Puola olivat nostaneet työhön lähetettyjen työntekijöiden oikeuksien edistämiseksi annetun direktiivin kumoamiseksiMuun muassa unionin perättäisistä laajentumisista aiheutuneen sisämarkkinoiden kehityksen vuoksi unionin lainsäätäjä sai arvioida uudelleen palvelujen tarjoamisen vapautta hyödyntävien yritysten ja näiden vastaanottavaan jäsenvaltioon työhön lähettämien työntekijöiden intressit taatakseen sen, että palvelujen tarjoamisen vapautta käytetään oikeudenmukaisten toimintaedellytysten vallitessa sekä näiden yritysten että vastaanottavaan jäsenvaltioon sijoittautuneiden yritysten osalta. - Uutiset
15.9.2020 13.34
Unionin tuomioistuin tulkitsi ensimmäisen kerran unionin asetusta, jossa vahvistetaan verkkoneutraliteettiInternetin käyttäjien oikeuksien turvaamisen ja liikenteen syrjimättömän kohtelun vaatimukset ovat esteenä sille, että internetyhteyspalvelujen tarjoaja suosii tiettyjä sovelluksia ja tiettyjä palveluja tarjouksilla, joissa kyseisiin sovelluksiin ja palveluihin sovelletaan ”nollatariffia” ja muiden sovellusten ja palvelujen käyttöön kohdistetaan liikenteen estämistä tai hidastamista koskevia toimenpiteitä. - Uutiset
25.6.2020 13.00
EUT: jäsenvaltion veroviranomaiset olivat voineet yksipuolisesti soveltaa liiketoimiin sellaista arvonlisäverokohtelua, joka poikkeaa siitä verokohtelusta, jonka nojalla liiketoimia on jo verotettu toisessa jäsenvaltiossaYhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä annettua neuvoston direktiiviä 2006/112/EY ja hallinnollisesta yhteistyöstä ja petosten torjunnasta arvonlisäverotuksen alalla annetun neuvoston asetuksen (EU) N:o 904/2010 7, 13 ja 28–30 artiklaa on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä sille, että jäsenvaltion veroviranomaiset voivat yksipuolisesti soveltaa liiketoimiin sellaista arvonlisäverokohtelua, joka poikkeaa siitä verokohtelusta, jonka nojalla liiketoimia on jo verotettu toisessa jäsenvaltiossa. Direktiivin 2006/112 33 artiklaa on tulkittava siten, että silloin, kun jäsenvaltioon sijoittautuneen luovuttajan toisessa jäsenvaltiossa asuville hankkijoille myymät tavarat kuljettaa näille hankkijoille luovuttajan ehdottama yhtiö, mutta hankkijat voivat kuitenkin vapaasti päättää, tekevätkö ne sen kanssa sopimuksen tavaroiden kuljetuksesta, nämä tavarat on katsottava ”luovuttajan tai jonkun muun tämän puolesta” lähettämiksi tai kuljettamiksi tavaroiksi silloin, kun kyseisellä luovuttajalla on hallitseva rooli sekä tavaroiden lähettämistä tai kuljettamista koskevan aloitteen että lähettämisen ja kuljettamisen olennaisten vaiheiden järjestämisen osalta, mikä ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on tarkistettava ottamalla huomioon kaikki pääasian oikeusriidan olosuhteet. Unionin oikeutta ja erityisesti direktiiviä 2006/112 on tulkittava siten, että toimet, joilla luovuttajan ehdottama yhtiö kuljettaa luovuttajan myymät tavarat hankkijoille, eivät ole oikeuden väärinkäyttöä silloin, kun yhtäältä luovuttaja ja yhtiö ovat sidoksissa toisiinsa siten, että yhtiö ottaa tästä kuljetuksesta riippumatta vastattavakseen tietyistä luovuttajan logistiikkatarpeista, ja toisaalta hankkijat voivat kuitenkin vapaasti päättää, että ne käyttävät muuta yhtiötä tai noutavat tavarat itse, jos nämä olosuhteet eivät ole esteenä sille, että luovuttajan ja sen ehdottaman kuljetusyhtiön katsotaan olevan itsenäisiä yhtiöitä, jotka harjoittavat omaan lukuunsa todellista liiketoimintaa, eikä näitä liiketoimia voida tästä syystä luokitella väärinkäytöksi. - Uutiset
22.6.2020 14.00
EU-tuomioistuin: Perheenjäsenen pysyvä oleskelukortti vapautti viisumivelvollisuudestaEuroopan unionin kansalaisten ja heidän perheenjäsentensä oikeudesta liikkua ja oleskella vapaasti jäsenvaltioiden alueella, asetuksen (ETY) N:o 1612/68 muuttamisesta ja Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2004/38/EY 5 artiklan 2 kohtaa on tulkittava siten, että se, että henkilöllä on tämän direktiivin 20 artiklassa tarkoitettu pysyvä oleskelukortti, vapauttaa henkilön, joka ei ole minkään jäsenvaltion kansalainen mutta joka on unionin kansalaisen perheenjäsen ja jolla on tällainen oleskelukortti, velvollisuudesta hankkia viisumi jäsenvaltioiden alueelle tulemista varten. Direktiivin 2004/38 5 artiklan 2 kohtaa on tulkittava siten, että se, että unionin kansalaisen perheenjäsenellä on tämän direktiivin 20 artiklassa tarkoitettu pysyvä oleskelukortti, vapauttaa tämän kortin haltijan velvollisuudesta hankkia viisumi silloin, kun tämän oleskelukortin on myöntänyt jäsenvaltio, joka ei kuulu Schengen-alueeseen. Direktiivin 2004/38 20 artiklaa on tulkittava siten, että se, että henkilöllä on tässä artiklassa tarkoitettu pysyvä oleskelukortti, on riittävä osoitus siitä, että kyseisen oleskelukortin haltija on unionin kansalaisen perheenjäsen, ja että asianomaisella henkilöllä on siksi ilman mitään lisätarkastuksia ja lisäperusteluja oikeus tulla jäsenvaltion alueelle siten, että hänet on tämän direktiivin 5 artiklan 2 kohdan nojalla vapautettu viisumivelvollisuudesta. - Uutiset
22.6.2020 9.30
Unionin tuomioistuin: Rajoitukset, jotka Unkari on asettanut kansalaisjärjestöjen kyseisen jäsenvaltion ulkopuolelle sijoittautuneilta henkilöiltä saamalle rahoitukselle, eivät ole unionin oikeuden mukaisiaKoska Unkari oli asettanut tietyn kynnyksen ylittävän määrän suoraa tai välillistä ulkomaista tukea saaville tietynlaisille kansalaisjärjestöille rekisteröintiin, ilmoittamiseen ja julkistamiseen liittyviä velvoitteita ja säätänyt mahdollisuudesta määrätä seuraamuksia kyseiset velvoitteet laiminlyöville järjestöille, se oli ottanut käyttöön syrjiviä ja perusteettomia rajoituksia sekä kyseessä olevien järjestöjen että niille tällaista tukea antavien henkilöiden osalta. - Uutiset
4.5.2020 13.20
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu työaikadirektiivin säännösten soveltamisesta poliisin nopean toiminnan joukkoihin, jotka vastaavat Schengen-alueen ulkorajojen valvonnasta muuttoliikkeiden yhteydessäTyöaikadirektiivin 2003/88/EY 1 artiklan 3 kohtaa on tulkittava siten, että sen 2 artiklan 1 ja 2 alakohtaa sovelletaan valvontatehtäviä jäsenvaltion ulkorajoilla hoitaviin lainvalvontaviranomaisen palveluksessa oleviin henkilöihin tilanteessa, jossa on kyse kolmansien valtioiden kansalaisten erittäin suuren määrän saapumisesta mainituille rajoille, paitsi jos kaikkien merkityksellisten olosuhteiden valossa on selvää, että tehtäviä hoidetaan sellaisten poikkeuksellisten tapahtumien yhteydessä, joiden vakavuus ja laajuus edellyttävät sitä, että toteutetaan väestön elämän, terveyden ja turvallisuuden turvaamisen kannalta välttämättömiä toimenpiteitä, joiden asianmukainen toteuttaminen vaarantuisi, jos kaikkia mainitussa direktiivissä säädettyjä sääntöjä olisi noudatettava, mistä varmistuminen on kansallisen tuomioistuimen tehtävä. - Uutiset
24.4.2020 13.30
Unionin tuomioistuimelta kaksi ennakkoratkaisua arvonlisäverosta1. C‑401/18: Tšekkiläisessä pääasiassa on kyse siitä, että yhtiö vähensi väliaikaisen valmisteverottomuuden järjestelmässä tietyistä jäsenvaltioista Tšekkiin kuljettamiensa polttoaineiden hankintaan liittyvän arvonlisäveron.
2: C-13/18 ja C-126/18: Unkarilaisissa pääasioissa on kyse aineellisista ja prosessuaalisista edellytyksistä, joilla verovelvolliselle palautetaan sen arvonlisäveron ylijäämä, jota ei ole voitu saada takaisin kohtuullisessa ajassa sellaisen jäsenvaltion lainsäädännössä asetetun edellytyksen vuoksi, jonka unionin tuomioistuin on sittemmin todennut unionin oikeuden vastaiseksi. - Uutiset
24.4.2020 6.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kolmiulotteisen merkin rekisteröinnistä kansalliseksi tavaramerkiksiEnnakkoratkaisupyyntö – Tavaramerkit – Direktiivi 2008/95/EY – Rekisteröinnin esteet ja mitättömyys – Kolmiulotteinen tavaramerkki – 3 artiklan 1 kohdan e alakohdan ii ja iii alakohta – Merkki, joka koostuu yksinomaan teknisen tuloksen saavuttamiseksi välttämättömästä tavaran muodosta – Merkki, joka muodostuu tavaran arvoon olennaisesti vaikuttavasta muodosta – Kohdeyleisön mielikuvan huomioonottaminen - Uutiset
2.4.2020 16.00
Unionin tuomioistuin: Puola, Unkari ja Tšekin tasavalta jättivät noudattamatta unionin oikeuden mukaisia velvoitteitaan kieltäytyessään noudattamasta tilapäistä mekanismia kansainvälisen suojelun hakijoiden siirtämiseksiNämä jäsenvaltiot eivät voi vedota yleisen järjestyksen ylläpitämistä ja sisäisen turvallisuuden suojaamista koskeviin velvollisuuksiinsa eivätkä myöskään väittämäänsä siirtomekanismin toimimattomuuteen välttyäkseen tämän mekanismin täytäntöönpanolta, EUT linjaa. - Uutiset
12.3.2020 8.25
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kuluttajasopimusten ehtojen kohtuuttomuuden tutkimisesta viran puolesta kansallisessa tuomioistuimessaKuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista annetun direktiivin 93/13/ETY 6 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että kansallisen tuomioistuimen, jonka käsiteltäväksi kuluttaja on saattanut kanteen, jolla tähdätään tiettyjen sellaisten sopimusehtojen toteamiseen kohtuuttomiksi, jotka on otettu kuluttajan elinkeinonharjoittajan kanssa tekemään sopimukseen, ei ole viran puolesta tutkittava erikseen kaikkia muita sellaisia sopimusehtoja, joita kuluttaja ei ole riitauttanut, selvittääkseen sen, voidaanko niitä pitää kohtuuttomina, vaan vain ne ehdot, jotka liittyvät riita-asian kohteeseen sellaisena kuin asianosaiset ovat sen rajanneet, aina silloin, kun kansallisella tuomioistuimella on tiedossaan tämän edellyttämät oikeudelliset seikat ja tosiseikat, joita on tarpeen vaatiessa täydennetty selvittämistoimilla. Direktiivin 4 artiklan 1 kohtaa ja 6 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että vaikka on niin, että sellaisen sopimusehdon kohtuuttomuutta arvioitaessa, joka on ollut kuluttajan esittämien vaatimusten perustana, huomioon on otettava kaikki muut sellaisen sopimuksen ehdot, jonka kuluttaja on tehnyt elinkeinonharjoittajan kanssa, tällainen huomioon ottaminen ei sellaisenaan merkitse sitä, että asiaa käsittelevällä kansallisella tuomioistuimella on velvollisuus tutkia viran puolesta kaikkien näiden ehtojen mahdollinen kohtuuttomuus. - Uutiset
4.3.2020 8.51
Unionin tuomioistuin: Unkarissa televiestintäyritysten liikevaihdosta ja vähittäiskaupan alalla kannettavat erityisverot ovat yhteensopivia unionin oikeuden kanssaSe, että kyseiset erityisverot, jotka kannetaan liikevaihdosta progressiivisesti (jälkimmäisen kohdalla jopa voimakkaan progressiivisesti) kohdistuvat pääasiallisesti muista jäsenvaltioista peräisin olevien henkilöiden omistamiin yrityksiin, koska kyseisten yritysten liikevaihdot ovat kyseisten Unkarin markkinoiden suurimmat, kuvastaa kyseisten markkinoiden taloudellista todellisuutta eikä merkitse kyseisten yritysten syrjimistä. EUT totesi myös, että koska televiestintäyrityksiltä kannettavalla verolla ei ole kaikkia arvonlisäveron keskeisiä ominaispiirteitä, kyseistä veroa ei voida rinnastaa arvonlisäveroon, joten se ei haittaa unionin arvonlisäverojärjestelmän toimintaa ja on näin ollen arvonlisäverodirektiivin mukainen. - Uutiset
3.3.2020 12.24
Unionin tuomioistuimen Google Ireland -tuomio: Unkarin mainosveroon liittyvä seuraamusjärjestelmä on unionin oikeuden vastainenUnionin oikeus ei sitä vastoin ole esteenä ilmoitusvelvoitteelle, joka ulkomaisilla mainospalvelujen tarjoajilla on tämän veron osalta. - Uutiset
17.10.2019 8.00
Unionin tuomioistuin tulkitsi alv-direktiivin puolustautumisoikeuksien kunnioittamisen periaatetta ja perusoikeuskirjan oikeutta tehokkaisiin oikeussuojakeinoihin ja puolueettomaan tuomioistuimeenEnnakkoratkaisupyyntö – Arvonlisävero – Direktiivi 2006/112/EY – 167 ja 168 artikla – Oikeus arvonlisäveron vähentämiseen – Epääminen – Petos – Todistelu – Puolustautumisoikeuksien kunnioittaminen – Oikeus tulla kuulluksi – Oikeus tutustua asiakirja-aineistoon – Euroopan unionin perusoikeuskirjan 47 artikla – Tehokas tuomioistuinvalvonta – Prosessuaalisen yhdenvertaisuuden periaate – Kontradiktorinen periaate – Kansallinen lainsäädäntö tai käytäntö, jonka mukaan tarkistettaessa sitä, onko verovelvollisella ollut oikeus tekemäänsä arvonlisäveron vähennykseen, verohallinto on sidottu niihin tosiseikkoja koskeviin toteamuksiin ja oikeudellisiin luonnehdintoihin, jotka se on tehnyt sellaisissa liitännäisissä hallintomenettelyissä, joissa kyseinen verovelvollinen ei ollut asianosaisena - Uutiset
16.9.2019 8.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu turvaamistoimenpiteiden aiheuttaman vahingon korvaamisesta, kun lääkepatentti oli myöhemmin mitätöityTeollis- ja tekijänoikeuksien noudattamisen varmistamisesta annetun direktiivin 2004/48/EY 9 artiklan 7 kohtaa ja erityisesti kyseisessä säännöksessä tarkoitettua ”asianmukaisen korvauksen” käsitettä on tulkittava siten, ettei se ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan asianosaiselle ei tarvitse maksaa korvausta vahingosta, joka tälle on aiheutunut siitä syystä, ettei tämä ole toiminut siten kuin asianomaisessa tilanteessa on tavanomaisesti odotuksenmukaista vahingon välttämiseksi tai pienentämiseksi, ja jonka johdosta tuomioistuin ei pääasiassa kyseessä olevan kaltaisissa olosuhteissa velvoita turvaamistoimenpiteiden hakijaa korvaamaan vahinkoa, joka on aiheutunut kyseisistä toimenpiteistä, vaikka patentti, jonka perusteella näitä toimenpiteitä on haettu ja jonka perusteella niistä on määrätty, on sittemmin mitätöity, edellyttäen, että tuomioistuin voi tämän lainsäädännön nojalla ottaa asianmukaisesti huomioon kaikki asian objektiiviset seikat asianosaisten menettely mukaan lukien muun muassa sen tarkistamiseksi, ettei hakija ole käyttänyt kyseisiä toimenpiteitä väärin. - Uutiset
1.8.2019 12.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu venäläisen oppositiopuolueen ja yrittäjien etuja edustavan kansalaisjärjestön toimintaan osallistuneen henkilön kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen hylkäämistä koskevassa asiassaEnnakkoratkaisupyyntö – Turvapaikka-asioita ja kansainvälistä suojelua koskeva yhteinen politiikka – Kansainvälisen suojelun myöntämistä koskevat yhteiset menettelyt – Direktiivi 2013/32/EU – 46 artiklan 3 kohta – Ex nunc ‑tutkiminen kaikilta osin – Euroopan unionin perusoikeuskirjan 47 artikla – Oikeus tehokkaisiin oikeussuojakeinoihin – Ensimmäisen oikeusasteen tuomioistuimen toimivallan ulottuvuus – Ei muuttamistoimivaltaa – Hallintoviranomaisen tai lainkäyttöelimiin verrattavan elimen kieltäytyminen noudattamasta kyseisen tuomioistuimen ratkaisua - Uutiset
30.7.2019 12.15
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu jäsenvaltioin vastuusta kansallisten tuomioistuinten rikkoessa unionin oikeutta julkisissa hankinnoissaEnnakkoratkaisupyyntö – Julkiset hankinnat – Muutoksenhakumenettelyt – Direktiivi 89/665/ETY – Direktiivi 92/13/ETY – Oikeus tehokkaaseen oikeussuojaan – Tehokkuus- ja vastaavuusperiaatteet – Tuomioistuinratkaisujen, joissa rikotaan unionin oikeutta, uudelleenkäsittelyä koskevat hakemukset – Jäsenvaltioiden vastuu kansallisten tuomioistuinten rikkoessa unionin oikeutta – Korvauskelpoisen vahingon arvioiminen - Uutiset
21.5.2019 16.00
Unionin tuomioistuimen suuri jaosto: Unkari ei noudattanut velvoitteitaan kun se poisti lailla sellaiset Unkarissa sijaitsevien maatalousmaiden käyttö- ja tuotto-oikeudet, jotka oli aiemmin perustettu muiden kuin lähiomaisten välilläUnionin tuomioistuin totesi, että koska Unkari oli antanut riidanalaisen lainsäädännön ja siten lakkauttanut ex lege muiden jäsenvaltioiden kansalaisten hallussa suoraan tai välillisesti olevat Unkarissa sijaitsevaan maatalousmaan käyttö- ja tuotto-oikeudet, se oli jättänyt noudattamatta SEUT 63 artiklan ja perusoikeuskirjan 17 artiklan mukaisia velvoitteitaan. - Uutiset
12.4.2019 12.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu suhteellisuusperiaatteen, verotuksen neutraalisuuden periaatteen ja tehokkuusperiaatteen tulkinnastaRatkaisu on annettu unkarilaisessa asiassa, jossa on kyse arvonlisäverotuksessa noudatettavaa käännettyä veronmaksuvelvollisuutta koskevien kansallisten oikeussääntöjen soveltamatta jättämisen vuoksi mainitulle yritykselle määrätystä veroseuraamuksesta. - Uutiset
7.11.2018 14.46
Unionin tuomioistuin: Unkarin kansallinen mobiilimaksujärjestelmä on EU-oikeuden vastainenUnkarilaisen lain ja asetuksen soveltaminen johtaa siihen, että yksi ainoa valtion määräysvallassa oleva yritys hallinnoi kansallista mobiilimaksujärjestelmää, jonka käyttäminen on pakollista. - Uutiset
28.8.2018 9.00
Eurooopan parlamentin agenda syksyllä 2018Syksyn aikana mepit jatkavat keskustelua EU:n tulevaisuudesta ja äänestävät uusista säännöistä muun muassa energian, tietoliikenteen ja liikenteen alalla. - Uutiset
21.5.2018 8.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu arvonlisäverodirektiivin tulkinnasta - arvonlisäverovapautusUnionin tuomioistuin katsoo unkarilaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että unionin oikeutta on tulkittava siten, että se ei ole esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jonka mukaan erityisjärjestelmää, jossa pienille yrityksille myönnetään arvonlisäverovapautus ja joka on otettu käyttöön yhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä annetun neuvoston direktiivin 2006/112/EY XII osaston 1 luvun 2 jakson säännösten mukaisesti, ei voida soveltaa verovelvolliseen, joka täyttää kaikki järjestelmän soveltamisen aineelliset edellytykset mutta joka ei ole käyttänyt mahdollisuuttaan valita tämän järjestelmän soveltaminen siinä yhteydessä, kun se on ilmoittanut liiketoimintansa aloittamisesta veroviranomaisille. - Uutiset
25.1.2018 14.30
Unionin tuomioistuin: Turvapaikanhakijaa ei voida velvoittaa psykologisiin testeihin seksuaalisen suuntautumisensa määrittämiseksiPsykologisten testien suorittamista on pidettävä suhteettomana puuttumisena hakijan yksityiselämään. - Uutiset
25.9.2017 7.41
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu toisessa jäsenvaltiossa aiemmin annetun tuomion huomioon ottamisesta uudessa rikosprosessissa yhteisrangaistuksen määräämistä vartenEU-tuomioistuin on antanut ennakkoratkaisun bulgarialaisessa pääasiassa, jossa Sofian alueen tuomioistuimelle on jätetty hakemus, jotta kyseinen tuomioistuin ottaisi huomioon toisen jäsenvaltion tuomioistuimen hakijalle aiemmin antaman tuomion. - Uutiset
3.3.2016 13.31
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu Mercedes-Benzin tavaramerkin käyttöä koskevassa asiassaEU-tuomioistuin on antanut ennakkoratkaisun unkarilaisessa pääasiassa, jossa on kyse internetissä ilmestyneistä ilmoituksista, joissa unkarilaisen yhtiön mainittiin olevan ”valtuutettu Mercedes-Benz huoltoliike”.