Turvallisuusselvitys
- Uutiset
26.1.2024 11.26
Supo: Turvallisuusselvitysten määrän ennakoidaan kasvavan vuonna 2024Turvallisuusselvityksissä on kiinnitetty erityistä huomiota kriittisen infrastruktuurin organisaatioihin. Ulkomaasidonnaisuuksien selvittäminen osana turvallisuusselvityksiä on kasvanut viime vuosina. Suojelupoliisi teki 96.400 turvallisuusselvitystä vuonna 2023. Selvitysten määrä pysyi tasaisena verrattuna vuoteen 2022 jolloin turvallisuusselvityksiä tehtiin noin 97.000. - Uutiset
15.12.2023 9.06
Arviointikriteerilautakunta antoi suosituksen siitä, milloin yritys on oikeutettu pääsemään turvallisuusselvitysmenettelyynOikeusministeriön yhteydessä toimiva arviointikriteerilautakunta on antanut uuden tulkintasuosituksen turvallisuusselvityslain soveltamisesta. Se esittää suosituksessaan arviointikriteerit, joita suojelupoliisi voi hyödyntää harkitessaan sitä, onko yrityksellä oikeus päästä turvallisuusselvitysmenettelyn piiriin erittäin merkittävän yksityisen taloudellisen edun perusteella. - Uutiset
17.11.2023 8.00
EUT henkilötietojen käsittelystä: Valvontaviranomaisen tekemät rekisteröidyn oikeuksien välillisen käytön yhteydessä tekemät päätökset ovat oikeudellisesti sitoviaTuomioistuimen on voitava tarkistaa perusteet ja todisteet, joihin ne perustuvat. - Uutiset
13.9.2023 15.18
Supo vastasi yleisimpiin kysymyksiin turvallisuusselvityksistäTurvallisuusselvitykset ovat herättäneet paljon julkista keskustelua viime viikkoina. Suojelupoliisi kokosi vastauksia yleisesti esitettyihin peruskysymyksiin turvallisuusselvityksistä. - Uutiset
3.3.2023 14.00
Apulaisoikeuskansleri: Viranomaisen tulee noudattaa palvelulupaustaanApulaisoikeuskansleri saattoi suojelupoliisin tietoon käsityksensä palvelulupauksen noudattamisesta turvallisuusselvityksiä annettaessa. - Uutiset
17.8.2022 9.07
Kantelijaa ei valittu työtehtävään - oikeusasiamies kiinnitti Suojelupoliisin huomiota turvallisuusselvityksen selkeyteen ja ymmärrettävyyteenOA:n selvitysten perusteella oli ilmeistä, että kantelijaa koskevalla turvallisuusselvityksen kattavuusilmoituksella oli ollut hänelle kielteisiä vaikutuksia. Valtori oli tulkinnut kattavuusilmoituksen puutteelliseksi turvallisuusselvitystulokseksi. Tästä syystä kantelijaa ei valittu työtehtävään. Oli pääteltävissä, että mikäli Valtorin tulkinta olisi ollut toisenlainen, kantelija olisi valittu tehtävään. OA kiinnitti vastaisen varalle Valtorin vakavaa huomiota hallintolain 31 §:n säännökseen asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä. Valtorin menettelystä oli aiheutunut kantelijalle vähintäänkin aineetonta haittaa. Suojelupoliisin huomiota kiinnitettiin turvallisuusselvityksen selkeyteen ja ymmärrettävyyteen. - Uutiset
18.3.2022 10.00
Maahanmuuttovirasto menetteli virheellisesti turvallisuusselvityksen antamisessaApulaisoikeuskanslerin sijaisen ratkaisun mukaan Maahanmuuttovirasto menetteli virheellisesti, kun se ei antanut virkanimitysasiassa tehdyn turvallisuusselvityksen kopiota kantelijalle. Turvallisuusselvityslain mukaan selvitys on annettava nähtäväksi tai pyydettäessä kopiona. Kantelija, josta turvallisuusselvitys oli tehty, oli käynyt lukemassa selvityksen ja kuitannut sen nähdyksi. Hän oli myöhemmin pyytänyt kopiota selvityksestä, mutta sitä ei ollut hänelle annettu. - Uutiset
20.5.2021 14.40
Valtioneuvosto hyväksyi sisäisen turvallisuuden selonteonValtioneuvosto hyväksyi torstaina 20. toukokuuta sisäisen turvallisuuden selonteon ja antoi sen eduskunnan käsiteltäväksi. Selonteon tavoitteena on, että Suomi on tulevaisuudessa entistä turvallisempi maa kaikille Suomessa oleville ihmisille ja ihmisryhmille. Sisäisen turvallisuuden selonteossa arvioidaan Suomen sisäisen turvallisuuden tilaa ja siihen kohdistuvia kansallisia ja globaaleja muutosvoimia, sekä määritellään sisäisen turvallisuuden tavoitteet ja kehittämisen suunta vuoteen 2030 saakka. - Uutiset
16.2.2021 13.28
Tukes on päivittänyt turvallisuusselvityksiä koskevan ohjeen – selvitys toimitetaan Tukesille sähköisen asioinnin kauttaYrityksen pitää tehdä turvallisuusselvitys, jos tuotantolaitoksessa olevien vaarallisten kemikaalien määrä ylittää lainsäädännössä asetetut rajat. Turvallisuusselvitys tulee tarkastaa ja saattaa ajan tasalle vähintään joka viides vuosi. - Uutiset
14.1.2021 12.47
Supo: Turvallisuusselvityksiä tehtiin ennätysmäärä vuonna 2020Suojelupoliisi teki vuonna 2020 yli 88.000 turvallisuusselvitystä. Luku on suurempi kuin koskaan aiemmin. Näistä suppeita turvallisuusselvityksiä oli yli 40.000 ja perusmuotoisia yli 31.000. Laajoja turvallisuusselvityksiä tehtiin noin 570 kappaletta. Lisäksi yli 16.000 hakemusta pystyttiin liittämään suoraan samasta henkilöstä aiemmin tehtyyn voimassa olevaan selvitykseen. Keskimääräinen käsittelyaika lyheni huomattavasti, kun sekä hakemuksen jättämisen että selvityksen tekemisen digitalisaatio eteni. - Uutiset
12.2.2020 12.15
Journalisti: Pelkkä rikos- ja oikeustoimittajan tehtävä ei oikeuta turvallisuusselvityksen tekemistä, sanoo suojelupoliisiRikos- ja oikeustoimittajan tehtävää hakevalle ei löydy lain mukaista syytä tehdä henkilöturvallisuusselvitys. Yritysten ja virastojen pyynnöstä selvitykset tekevästä suojelupoliisista kerrotaan, etteivät pelkät toimittajan työt lähtökohtaisesti kuulu tehtäviin, joita hakevalle selvitys voitaisiin tehdä turvallisuusselvityslain nojalla. - Uutiset
6.2.2020 14.18
Ilmailualan työntekijöiden turvallisuusselvityksiin esitetään laajennustaIlmailun turvallisuutta pyritään parantamaan laajentamalla alalla tehtäviä turvallisuusselvityksiä. Tavoitteena on muun muassa ehkäistä järjestäytyneiden rikollisryhmien pääsy turvallisuuden kannalta merkityksellisiin tehtäviin. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. - Uutiset
15.11.2019 10.35
Turvallisuusselvityslakia muutetaan ilmailun turvaamista koskevan täytäntöönpanoasetuksen täydentämiseksi - lausuntoaika päättyy 3. tammikuuta 2020OM pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi turvallisuusselvityslain muuttamisesta. Muutoksilla on vaikutuksia erityisesti lentokentällä työskenteleviin henkilöihin ja lentokentälle rahtia, postia tai tarvikkeita toimittavien yritysten työntekijöihin. - Uutiset
18.7.2018 10.34
Lausuntotiivistelmä turvallisuusselvitysten laatimisesta tuomioistuimissaOikeusministeriö pyysi lausuntoa arviomuistiosta, joka koski turvallisuusselvitysten laatimista tuomioistuimissa. Oikeusministeriöön saapui yhteensä 26 lausuntoa. Valtaosa lausunnonantajista pitää perusteltuna, että lähes kaikista tuomioistuinten palveluksessa olevista laadittaisiin turvallisuusselvitys. - Uutiset
16.2.2018 11.00
Hovioikeus hylkäsi asianajotoimiston lakiassistentin tekemän tietopyynnön koskien luonnollisten henkilöiden tietoja päättyneiden asioiden osaltaTuomioistuinten toiminnan osalta julkisuuden funktion ydin on vireillä olevien asioiden avoimuuden ja läpinäkyvyyden turvaamisessa. Julkisuusperiaatteen ydinalueelle ei sitä vastoin kuulu mahdollisuus selvittää toisten luonnollisten henkilöiden tietosuojan piiriin kuuluvia arkaluonteisia tietoja. Henkilötietolaissa, rikosrekisterilaissa ja turvallisuusselvityslaissa rikokseen osallisuutta koskevien tietojen luovuttamiselle asetetut tiukat edellytykset puoltavat tulkintaa, että taustaselvitykseen rinnastuvalle tietojen hakemiselle ja luovuttamiselle on asetettava tiukat edellytykset. HO katsoi, että tietopyynnön kohteiden yksityisyyden suoja oli tässä asiassa julkisuutta painavampi perusoikeus yhtäältä julkisuuslain ja oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa annetun lain ja toisaalta henkilörekisterilain, rikosrekisterilain ja turvallisuusselvityslain tavoitteet huomioon ottaen. HO:lla ei ollut henkilötietolain mukaista perustetta antaa hakijalle hänen pyytämiään tietoja ja näin ollen tietopyyntö koskien luonnollisten henkilöiden tietoja päättyneiden asioiden osalta ei ollut edellytyksiä hyväksyä. HO oli käsitellyt asian oikeudenkäynnin julkisuudesta annetun lain 28 §:n mukaisena lainkäyttöasiana, koska kysymys oli tietojen antamisesta sanotun lain 4 §:n mukaisesta tuomioistuimen diaarista. (Vailla lainvoimaa 16.2.2018) - Uutiset
5.2.2018 8.08
Tulkintasuositus: Ulkomaansidonnaisuuksien arviointi henkilöturvallisuusselvityksissäArviointikriteerilautakunnan tulkintasuosituksessa 2/2017 selostetaan ulkomaansidonnaisuuksia ja niiden vaikutuksia henkilön mahdollisuuksiin hoitaa tehtävänsä riippumattomasti ja ilman ulkopuolista painostusta. Ulkomaansidonnaisuuksilla tarkoitetaan tietoja sidonnaisuuksista toiseen valtioon ja sen kansalaisiin ja yhteisöihin. Turvallisuusselvitysmenettelyä selostetaan tarkemmin Arviointikriteerilautakunnan tulkintasuosituksessa 1/2017 - Uutiset
20.12.2017 8.30
Valtion virkamieslain ja turvallisuusselvityslain muutokset voimaan 1. tammikuuta 2018Lainmuutosten tavoitteena on keskeisten kansallisten turvallisuusetujen suojaaminen mahdollistamalla virkaan nimitettävän ulkomaansidonnaisuuksien selvittäminen sekä velvoittamalla viranomaiset kiinnittämään huomiota virkaan nimitettävän nuhteettomuuteen, sidonnaisuuksiin sekä luotettavuuteen muutoinkin. Kansalaisuusvaatimus laajenee määriteltyihin valmius- tai varautumistehtäviin. - Uutiset
9.6.2017 8.45
Valtion virkamieslain ja turvallisuusselvityslain muutosehdotukset eduskunnalleHallitus esittää, että nimitettäessä henkilöä valtion virkaan on nimitysharkinnassa varmistuttava virkaan valittavan henkilön nuhteettomuudesta sekä siitä, ettei hänellä ole sellaisia sidonnaisuuksia, jotka voivat vaarantaa virkaan kuuluvien tehtävien asianmukaisen hoitamisen. Henkilön luotettavuuden ja painostuksesta vapaan ja riippumattoman tehtävien hoidon varmistamiseksi turvallisuusviranomaiset voisivat selvittää hänen ulkomaansidonnaisuuksiaan nykyistä laajemmin. - Uutiset
4.4.2017 14.00
Tulkintasuositus: Rikollista tekoa koskevien tietojen arvioinnista turvallisuusselvitysmenettelyssäValtioneuvoston asettaman arviointikriteerilautakunnan tehtävänä on esittää tulkintasuosituksia turvallisuusselvityslain soveltamisesta. Tulkintasuositukset eivät ole sitovia. Nyt julkaistussa tulkintasuosituksessa selostetaan turvallisuusselvitysmenettely sekä esitetään suosituksia siitä, miten turvallisuusselvityksessä esiin tulleita rikollisia tekoja tulisi arvioida. - Uutiset
20.2.2017 7.00
Virkamieslain muutos kaksoiskansalaisuusasiassa lausuntokierrokselleVirkamieslain 7 §:ään sisältyvää luetteloa niistä viroista, joihin voidaan nimittää vain Suomen kansalainen, ehdotetaan muutettavaksi. Valtion virkamieslakiin tulisi myös säännös virkaan valittavan henkilön nuhteettomuuden varmistamisesta sekä siitä, ettei valittavalla saa olla sellaisia sidonnaisuuksia, jotka voivat vaarantaa virkaan kuuluvien tehtävien asianmukaisen hoitamisen. Turvallisuusselvityslakia muutettaisiin siten, että henkilön luotettavuuden ja painostuksesta vapaan ja riippumattoman tehtävien hoidon varmistamiseksi turvallisuusviranomaiset voivat selvittää hänen ulkomaansidonnaisuuksiaan nykyistä laajemmin.