-
ValmisteverotusVero
- Ajoneuvovero
- Alkoholi- ja alkoholijuomavero
- Arpajaisvero
- Arvonlisävero
- Autovero
- Elinkeinotulovero
- Jätevero
- Kaivosvero
- Kiinteistövero
- Kirkollisvero
- Koiravero
- Kunnallisvero
- Luovutusvoittovero
- Lähdevero
- Maatilatalouden tulovero
- Pankkivero
- Perintö- ja lahjavero
- Polttoainevero
- Rakennusvero
- Ratavero
- Tonnistovero
- Tulovero
- Tupakkavero
- Varainsiirtovero
- Varallisuusvero
- Virvoitusjuomavero
- Voimalaitosvero
- Yhteisövero
- Yleisradiovero
- Ympäristövero
Tupakkavero
- Uutiset
17.4.2020 10.41
Pakettiautosta löydettiin 94 500 Valko-Venäjän veromerkein varustettua savuketta kätkettyinä pakettiauton rakenteisiin - hovioikeuden tuomio törkeästä veropetoksestaHO tutki Suomen valtion / Tullin HO:ssa esittämän rangaistusvaatimuksen sekä oikeudenkäyntikuluvaatimuksen. Pääasian osalta asiassa oli ensin ratkaistava, oliko Suomi toimivaltainen jäsenvaltio kantamaan tuontitullin, valmisteveron ja arvonlisäveron vastaajan kuljettamista savukkeista. Tämän jälkeen ratkaistavana oli, oliko vastaajan menettely ollut tahallista ja mikäli oli, oliko asiassa kysymys veropetoksesta vai törkeästä veropetoksesta. HO katsoi, että Suomi oli asiassa toimivaltainen unionin jäsenvaltio tullivelan osalta, joten syyte voitiin tältä osin tutkia. Suomen katsottiin olevan olevan toimivaltainen jäsenvaltio kantamaan myös valmisteveron savukkeista. Arvonlisäveroa Suomi ei ollut toimivaltainen kantamaan. Näin ollen Suomen valtion / Tullin esittämä rangaistusvaatimus arvonlisäveron osalta hylättiin. Vastaaja oli ollut tietoinen savukkeista ja siitä, että ne olivat laittomasti EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta tuotuja. Vastaaja oli pitänyt savukkeita hallussaan Suomessa. Vastaaja oli ollut tällä perusteella tullikoodeksin 79 artiklan 3 kohdan nojalla velvollinen suorittamaan savukkeista tullivelan ja valmisteverotuslain 12 §:n 1 momentin 4 kohdan nojalla velvollinen suorittamaan niistä valmisteveron. Laiminlyödessään nämä velvollisuudet vastaaja oli syyllistynyt veropetokseen. HO katsoi vastaajan yrittäneen välttää tullivelkaa ja valmisteveroa yhteensä 25.666,76 euroa. KO:n tuomiota teon törkeysarvioinnin osalta ei ollut aihetta muuttaa. Oikeudenmukainen seuraamus vastaajan syyksi luetusta teosta oli 6 kk vankeutta (ehdollinen). Rangaistusta oli siten alennettava. (Ks. KKO:2022:12: Tuomiosta ilmenevillä perusteilla katsottiin, että savukkeet olivat olleet tulossa taloudelliseen vaihdantaan ja kulutuksen kohteeksi Suomessa ja että Suomen valtio oli toimivaltainen kantamaan arvonlisäveron. A oli siten menettelyllään syyllistynyt törkeään veropetokseen myös vältetyn arvonlisäveron osalta) - Uutiset
25.2.2020 13.00
Hovioikeus muutti käräjäoikeuden tuomitsemat salakuljetuksen ja veropetoksen lieviksi nuuskan maahantuonnissaA:n salakuljetusrikos oli ollut kokonaisuutena arvostellen vähäinen. Salakuljetusrikos oli siten luettava A:n syyksi lievänä tekomuotona. Hovioikeus katsoi, että A oli veron välttämistarkoituksessa laiminlyömällä ilmoittaa tuomansa nuuskan veroviranomaiselle yrittänyt aiheuttaa arvonlisäveron määräämättä jättämisen ja hänen menettelynsä siten täytti veropetoksen tunnusmerkistön. Ottaen kuitenkin huomioon tavoitellun taloudellisen hyödyn vähäinen määrä ja se seikka, että kysymys oli ollut tuonnista omaan käyttöön, A:n veropetosrikos oli kokonaisuutena arvostellen vähäinen. Veropetosrikos oli siten luettava A:n syyksi lievänä tekomuotona. Rangaistukseksi oli mitattava 30 päiväsakkoa. (Vailla lainvoimaa 25.2.2020) - Uutiset
19.12.2019 15.00
Verotuksen muutoksia 2020- Muutoksia tuloverotukseen
- Kotitalousvähennys pienenee
- Asuntovelan koron vähennysoikeus pienenee asteittain
- Työnantajan maksamien muuttokustannuksien veronalainen osuus laskee
- Erityissäännökset ulkomailta tulevan palkansaajan lähdeverotuksesta muuttuvat pysyviksi
- Helpotuksia tulorekisteri-ilmoittamiseen
- Osakesäästötilit käyttöön
- Yrityksille korotetut poistot kone- ja laitehankinnoista
- Muutoksia yritysten varojen arvonnousun verotukseen maasta poistuttaessa
- Hybridijärjestelyjen verotus estää verosuunnittelua
- Tupakkavero nousee
- Virvoitusjuomavero nousee
- Öljyjätemaksusta annettu laki kumotaan
- Yhteisöjen tulolähdejako poistuu
- Ks. 30.12.2019 vahvistetut verolait uutisen lopussa - Uutiset
19.12.2019 9.30
Valmisteverotuksen muutoksia 2020Eduskunta on hyväksynyt hallituksen esitykset virvoitusjuomaveron ja tupakkaveron muuttamisesta, pientuotantorajan nostamisesta sekä öljyjätemaksusta luopumisesta. Muutokset tulevat voimaan 1. tammikuuta 2020. Tupakkavero muuttuu neljä kertaa seuraavan kahden vuoden aikana. Tupakkaveron korotus on keskimäärin 14 prosenttia. Virvoitusjuomaveron korotus kohdistuu kaikkiin virvoitusjuomiin, mutta painottuu sokeripitoisiin juomiin. - Uutiset
5.12.2019 10.28
Hovioikeus: 12 kiloa laitonta nuuskaa 18-vuotiaana hankkineen korvausvastuun sovittelulle ei ollut erityisiä syitäOikeuskirjallisuudessa on katsottu, että säännösten tarkoittamina erityisinä syinä sovittelulle tahallisuustilanteessa voinevat olla tahallisuuden aste, tahallisuuden paikallistuminen varsinaisesti muuhun kuin juuri vahinkoseurauksen aikaansaamiseen ja mahdollisesti vahingonaiheuttajan mahdollisuudet sopeutua yhteiskuntaan, jos korvausvelvollisuus johtaisi vahingonaiheuttajan talouden romahtamiseen. Myös korvausvastuun lopullinen kohdentuminen voi olla erityinen syy ja vaikuttaa arviointiin. Ne muut olosuhteet, joihin varallisuusaseman lisäksi VahL 2 luvun 1 §:n 2 momentin ensimmäisessä virkkeessä viitataan, saattavat lain sanamuodon perusteella olla mitä hyvänsä perusteltuja seikkoja, joiden vuoksi ratkaisija harkitsee täyden korvauksen kohtuuttoman raskaaksi lähinnä taloudellisesta näkökulmasta. (Vailla lainvoimaa 5.12.2019) - Uutiset
2.12.2019 13.17
Tupakkaveroa korotetaan kahden vuoden aikana neljässä vaiheessaSavukkeiden, sikareiden ja pikkusikareiden, piippu- ja savuketupakan sekä savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan veroa korotetaan keskimäärin 14 prosenttia. Korotukset kohdistuvat tupakkatuotteiden yksikköveroon. Korotukset toteutetaan kahden vuoden aikana neljässä vaiheessa siten, että ensimmäinen korotus tehdään vuoden 2020 alusta, toinen heinäkuun 2020 alusta, kolmas vuoden 2021 alusta ja neljäs korotus heinäkuun 2021 alusta. Korotukset ovat euromääräisesti yhtä suuria kaikissa vaiheissa. - Uutiset
16.10.2019 10.30
Verohallinto: Myös nikotiinittomista pohja- ja makunesteistä pitää maksaa tupakkaveroaSähkösavukenesteitä on verotettu vuodesta 2017 alkaen. Nesteiden veronalaisuudesta on esiintynyt epäselvyyttä, koska nikotiinittomia pohja- ja makunesteitä on käytetty sähkösavukkeiden lisäksi myös esimerkiksi elintarvikkeissa. Verohallinto on julkaissut ohjeistuksen nikotiinittomien sähkösavukenesteiden veronalaisuudesta. - Uutiset
7.10.2019 14.06
Budjettiesitys tuo muutoksia tulo- ja valmisteverotukseen- Ansiotuloveroperusteisiin ehdotetaan tehtäväksi indeksitarkistus kaikilla tulotasoilla
- Solidaarisuusveroa jatketaan hallituskauden loppuun
- Kunnallisverotuksen perusvähennyksen enimmäismäärä nousee
- Työtulovähennyksen enimmäismäärää korotetaan
- Eläketulovähennyksiä muutetaan
- Kotitalousvähennystä kavennetaan
- Asuntovelan koron vähennysoikeutta pienennetään asteittain siten, että koroista on vähennyskelpoista 15 prosenttia verovuonna 2020, 10 prosenttia verovuonna 2021 ja 5 prosenttia verovuonna 2022. Vuodesta 2023 alkaen vähennysoikeus poistuu kokonaan
- Työnantajan maksamien muuttokustannuksien veronalaista osuutta huojennetaan
- Ulkomailta tulevan palkansaajan lähdeverotusta koskeva laki pysyväksi
- Tupakkaveroa ja virvoitusjuomaveroa korotetaan
- Öljyjätemaksusta annettu laki kumotaan - Uutiset
12.4.2019 10.00
Unionin tuomioistuin tulkitsi sikareiden ja pikkusikareiden käsitettäValmistettuun tupakkaan sovellettavan valmisteveron rakenteesta ja verokannoista annetun neuvoston direktiivin 2011/64/EU 4 artiklan 1 kohdan a alakohtaa on tulkittava siten, että pääasiassa kyseessä olevan kaltaiset tupakkatuotteet, joiden luonnontupakasta valmistettua peitelehteä peittää osittain paperinen lisäkerros suodattimen kohdalla, minkä vuoksi kyseiset tuotteet voivat muistuttaa ulkoasultaan savukkeita, kuuluvat kyseisessä säännöksessä tarkoitettuun sikareiden tai pikkusikareiden luokkaan. - Uutiset
27.2.2019 12.30
Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuotujen tupakkatuotteiden verotusarvoistaMaaliskuun 1 päivästä 2019 lukien käytettävät sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahan tuotujen tupakkatuotteiden vähittäismyyntihintojen painotetut keskiarvot eli verotusarvot on vahvistettu. - Uutiset
11.2.2019 14.02
Hallinto-oikeus: Tulli sai määrätä nuuskaa maahantuoneet yhteisvastuullisiksi verovelvollisiksi yhteisillä hankintamatkoilla hankituista nuuskistaA:n ja B:n epäiltiin syyllistyneen törkeään veropetokseen ja salakuljetukseen tuomalla maahan suuren määrän nuuskaa vuosina 2013-2015. Tulli määräsi A:n ja B:n yhteisvastuullisiksi verovelvollisiksi yhteisillä hankintamatkoilla hankituista nuuskista. Molemmat olivat ostaneet matkoilla omat nuuskansa. A vaati valituksessaan, että häntä ei määrätä verovelvolliseksi B:n hankkimien nuuskien osalta. HAO hylkäsi valituksen. (Ään 2-1) - Uutiset
17.12.2018 14.22
Verohallinnon päätös sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahantuodun muun tupakkaa sisältävän tuotteen verotusarvostaTammikuun 1 päivästä 2019 lukien käytettävä sääntöjen vastaisesti tai muuta kuin kaupallista myyntiä varten maahan tuodun ja tupakkaverolain liitteenä olevan verotaulukon tuoteryhmään 6. kuuluvan muun tupakkaa sisältävän tuotteen keskimääräinen vähittäismyyntihinta eli verotusarvo on 0,62 €/g. - Uutiset
26.10.2018 13.00
Hallinto-oikeuden kolme ratkaisua maahantuodun nuuskan verottamisestaHelsingin hallinto-oikeus on antanut kolme valmisteveroa koskevaa ratkaisua nuuskan maahantuonnista. (Ei lainvoim. 26.10.2018) - Uutiset
13.9.2018 9.00
Nuuskaa 37,688 kiloa yli sallitun tuontirajan Ruotsista Suomeen tuonut ja aikaisemmin samankaltaisisiin rikoksiin syyllistynyt tuomittiin salakuljetuksesta ja veropetoksesta yhteiseen 4 kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseenVastaaja oli tuomittu Helsingin KO:ssa 8.6.2017 muun muassa törkeästä veropetoksesta. Vastaaja oli syyllistynyt reilun kuukauden päästä, 19.7.2017, tietoisena kesäkuussa annetusta tuomiosta, nyt käsiteltävinä oleviin rikoksiin, jolloin rangaistukseen oli suhtauduttava ankarammin. Teko oli ollut suunniteltu. Lisäksi, kun huomioitiin aikaisempien rikosten samankaltaisuus mm. neljä törkeää veropetosta ja yksi avunanto veropetokseen ja yksi avunanto törkeään veropetokseen, nyt käsiteltävänä olevasta veropetoksesta oli tuomittava ehdoton vankeusrangaistus aikaisemman rikollisuuden ja rikollisen toiminnan jatkamisen vuoksi. Kaikille rikoksille oli yhteistä oma taloudellisen hyödyn tavoittelu verovelvollisuutta rikkoen. Vastaajan esittämä pienituloisuus ja lisätulojen hankkiminen ei olut rikosten tekemisen oikeuttamisperuste eikä toiminta ollut hyväksyttävää. Yhdyskuntapalvelu on pääsääntö silloin, kun sen tuomitsemisen edellytykset täyttyvät. Vastaajan yhdyskuntapalvelun esteen muodostivat ehdoton vankeusrangaistus, rikosten laatu ja rikollisen toiminnan jatkaminen. Myöskään valvontarangaistus ei tullut edellä mainituin perusteluin kyseeseen. HO ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 13.9.2018) - Uutiset
22.8.2018 7.00
Saadaanko tupakka- ja muiden nikotiinituotteiden käyttö Suomessa loppumaan vuoteen 2030 mennessä?Tupakka- ja nikotiinipolitiikan kehittämistyöryhmän ehdotuksista voi antaa lausuntoja 19. lokakuuta saakka. Työryhmän keinovalikoimaan tavoitteen saavuttamiseksi kuuluu muun muassa muutoksia lainsäädäntöön ja verotukseen, lisää savuttomia ympäristöjä, tukea tupakoinnin lopettamiseen, ikärajojen nostamista, laajennettuja tupakointikieltoja, matkustajatuonnin rajoituksia sekä tehokkaampaa tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön seurantaa. - Uutiset
31.5.2018 8.27
Työryhmä: tupakka- ja nikotiinipolitiikkaa kehittämällä Suomi savuttomaksiSosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä esittää tiekarttaa, jonka toimia järjestelmällisesti toteuttamalla tupakka- ja muiden nikotiinituotteiden käyttö Suomessa loppuisi vuoteen 2030 mennessä. Tällöin niitä käyttäisi päivittäin alle 5 prosenttia aikuisväestöstä. Tämän tupakkalakiin kirjatun tavoitteen saavuttamiseksi pitäisi jokaisella hallituskaudella seurata ja arvioida tupakkapolitiikkaa sekä kehittää uusia toimenpiteitä. Työryhmä luovutti mietintönsä perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikolle Maailman tupakattomana päivänä 31. toukokuuta. - Uutiset
23.4.2018 10.27
KHO:n äänestysratkaisu Ruotsista Suomeen tuodun nuuskan jälkiverotuksestaA saapui Ruotsin Haaparannalta Tornioon ajoneuvolla, josta rajanylityksen yhteydessä suoritetussa tullitarkastuksessa takavarikoitiin yhteensä 73 728 grammaa nuuskaa. Tulli velvoitti jälkiverotuspäätöksellään A:n maksamaan tupakkaveroa ja veronlisäystä. A:n hallusta takavarikoitu nuuska oli laskettu kulutukseen Ruotsissa. Takavarikoidun nuuskan suuri määrä ja asiassa A:n toiminnasta muutoin esitetty selvitys huomioon ottaen KHO katsoi, että A oli pitänyt tuotteita Suomessa hallussaan kaupallisessa tarkoituksessa. Toisessa jäsenmaassa kulutukseen laskettujen, Suomeen kuljetettujen tuotteiden verottaminen täällä ei edellyttänyt, että tuotteet olisivat päätyneet Suomessa kulutukseen siinä merkityksessä kuin kulutuksella yleiskielessä tarkoitetaan, vaan tuotteiden hallussa pitäminen Suomen alueella kaupallisessa tarkoituksessa synnytti veron suorittamisvelvollisuuden. Sillä, että Tulli oli takavarikoinut nuuskan heti Suomen rajan ylittämisen jälkeen, ei ollut merkitystä A:n verovelvollisuuden kannalta. KHO kumosi HAO:päätöksen, jolla jälkiverotus oli kumottu, ja saattoi toimitetun jälkiverotuksen voimaan. (Ään.4–1.) - Uutiset
20.2.2018 15.41
Hovioikeus: Savukkeita toistuvasti maahantuoneen tekoja ei voitu pitää kokonaisuutena arvostellen vähäisinä - syyllistyi 13 veropetokseenVastaaja oli syytteessä sanotun noin 9 kuukauden aikana 13 eri kerralla tuonut autolla maahan savukkeita yhteensä 111,9 kartonkia. KO oli tuominnut vastaajan 13 veropetoksesta (6.4.-28.12.2016) 5 kk ehdolliseen vankeusrangaistukseen. Syyttäjän ilmoituksen mukaan vastaajalle oli annettu lukuisia rangaistusmääräyksiä savukkeiden maahantuontia koskevista verorikoksista. Savukkeiden tuontimäärästä kokonaisuudessaan sanotussa ajassa oli pääteltävissä, ettei kaikkia savukkeita ollut voitu tuoda omaan käyttöön. Aikaisempien ja nyt kysymyksessä olevien tekojen lukuisuus ja todennäköinen taloudellisen hyödyn tavoittelu osoittivat muuta kuin satunnaista rikokseen syyllistymistä. Yksittäisten tekojen toteuttaminen ei ollut edellyttänyt suunnitelmallisuutta. Tekokokonaisuus kuitenkin osoitti ammattimaisuuden piirteitä ja niihin sisältyvää suunnitelmallisuutta. Punnitessaan asiassa sanottuja tekijöitä HO päätyi siihen, ettei tekoja voitu pitää kokonaisuutena arvostellen vähäisinä. Vastaaja oli siten syyllistynyt kullakin teolla veropetokseen. Kun otettiin huomioon tekojen vahingollisuus ja vaarallisuus, vaikuttimet, niistä ilmenevä muu vastaajan syyllisyys, tekojen lukuisuus ja rangaistuksen koventamisperusteen soveltaminen sekä oikeuskäytäntö, HO piti KO:n tuomitsemaa 5 kk vankeusrangaistusta (ehdollinen) liian ankarana. Oikeudenmukaisena yhteisenä rangaistuksena pidettiin 75 pv vankeutta (ehdollinen). (Vailla lainvoimaa 20.2.2018) - Uutiset
21.12.2017 11.30
Veromuutoksia 2018Muutoksia tulee ansiotulojen verotukseen, kiinteistöveroprosenttien ylärajoihin, tupakkaveroon, lämmityspolttoaineiden verotukseen, yhteisöveron jako-osuuksiin, varainsiirtoveroon, arvonlisäverotukseen ja alkoholiverotukseen. Vakuutuskorvauksen vapaaosat poistuvat perintöverotuksesta. - Uutiset
18.12.2017 10.00
EU:n laajuisella seuranta- ja jäljitysjärjestelmällä torjutaan tupakkatuotteiden laitonta kauppaaEU:ssa on hyväksytty uusi EU:n laajuinen seuranta- ja jäljitysjärjestelmä, jolla varmistetaan, että tupakkatuotteet ovat helposti jäljitettävissä kunkin tuotteen yksilöllisen tunnisteen avulla. Lisäksi jokaisessa pakkauksessa on oltava vähintään viisi erilaista aitoustekijää, joilla varmistetaan, että tupakkatuotteet täyttävät määritetyt turvavaatimukset. Seuranta- ja jäljitysjärjestelmän ja turvaominaisuuksien on määrä olla valmiina 20. toukokuuta 2019 mennessä savukkeiden ja kääretupakan osalta ja 20. toukokuuta 2024 mennessä kaikkien muiden tupakkatuotteiden osalta (esim. sikarit, pikkusikarit ja savuttomat tupakkatuotteet).