-
- Tilintarkastus
Tilintarkastus
- Uutiset
12.4.2024 15.35
HAO: Tilintarkastuslautakunta oli voinut antaa KHT-tilintarkastajalle varoituksenHallinto-oikeus katsoi muun muassa, että salliessaan tilinpäätöksessä ennakkomaksujen ja myyntisaamisten osalta esitystavan, joka ei ole asianmukainen, valittaja ei ollut hankkinut riittävästi evidenssiä keskeisten tase-erien saldojen oikeellisuudesta ja täydellisyydestä. Valittaja ei ollut varmistunut siitä, että tilinpäätös antaa oikean ja riittävän kuvan yhtiön taloudellisesta asemasta. Valittajan oli katsottava laiminlyöneen myös sisäisen valvonnan riittävän tarkastuksen ja jättäneen raportoimatta sisäisen valvonnan puutteellisuuksista. Valittaja oli siten menetellyt hyvän tilintarkastustavan ja tilintarkastuslain vastaisesti. (Vailla lainvoimaa 12.4.2024) - Uutiset
13.3.2024 9.09
Suomi äänesti ensimmäistä kertaa komission vastuuvapautta koskevaa suositusta vastaan: EU:n pitää vähentää virheitä budjetin toimeenpanossaEU:n talous- ja rahoitusasioiden neuvosto päätti tiistaina 12. maaliskuuta suositella, että Euroopan parlamentti myöntää Euroopan komissiolle vastuuvapauden vuoden 2022 EU-budjetin toimeenpanosta. Suomi äänesti suositusta vastaan yhdessä neljän muun jäsenmaan kanssa. - Uutiset
9.2.2024 11.22
HAO: Tilintarkastuslautakunta oli voinut määrätä KHT-tilintarkastajan määräaikaiseen kieltoon toimia tilintarkastajanaOttaen päätöksessä mainitut seikat huomioon hallinto-oikeus katsoi, että valittaja oli X Capital Oy:n tilintarkastuksissa tilikausina 2016, 2017 ja 2018 rikkonut tilintarkastajalta vaadittavaa tilintarkastuslain 4 luvun ilmentämää huolellisuusvelvoitetta olennaisesti. Hallinto-oikeus katsoi, että valittaja ei ole vuoden 2017 varoituksen jälkeen korjannut menettelyään. Kun otettiin kokonaisuudessaan huomioon valittajan menettely sekä se, että asiassa ei tullut esille olennaisia lieventäviä seikkoja, ei huomautusta tai varoitusta voitu pitää riittävänä seuraamuksena valittajan menettelystä. Toisaalta hyväksymisen peruuttaminen olisi liian ankara seuraamus. (Vailla lainvoimaa 9.2.2024) - Uutiset
18.1.2024 7.30
STM pyytää lausuntoja Kelan hallintoa ja tilintarkistusta koskevista lakimuutoksistaHallituksen esityksessä ehdotetaan muutoksia Kansaneläkelaitoksesta annettuun lakiin, sähköisestä lääkemääräyksestä annettuun lakiin sekä useaan muuhun lakiin. Esityksellä toteutettaisiin hallitusohjelman kirjausta Kansaneläkelaitoksesta annetun lain muuttamisesta parlamentaarisen työryhmän ehdotusten pohjalta. Lausunnot pyydetään toimittamaan 29.2.2024 mennessä. Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. - Uutiset
12.12.2023 8.02
HTL Nils Hellbergin julkisoikeuden väitös: Kuntien ammattitilintarkastus – kunnallista demokratiaa vai ei?Vaasan yliopistossa väittelevä Nils Hellberg on tutkinut julkisoikeuden väitöskirjassaan "Kunnallinen vai kunnan tilintarkastus" Suomen kuntien tilintarkastusta, taloudenhoitoa ja hallintoa koskevan lainsäädännön kehitystä. - Uutiset
8.12.2023 11.44
Hallinto-oikeus: Tilintarkastuslautakunta oli voinut antaa tilintarkastajalle varoituksenValittajan riippumattomuuden varmistamista koskevaa laiminlyöntiä ei voitu pitää vähäisenä eikä siihen liittynyt lieventäviä asianhaaroja. Lisäksi valittajan lausunto ei ollut ollut hyvän tilintarkastustavan edellyttämän huolellisuusvaatimuksen mukainen. Päätöksessä olevan sekä tehdyn kokonaisarvion perusteella hallinto-oikeus katsoi, että tilintarkastuslautakunta oli voinut antaa valittajalle varoituksen. (Vailla lainvoimaa 8.12.2023) - Uutiset
14.6.2023 8.31
Selvitys: Lähes neljä kymmenestä osakeyhtiöstä laiminlyö tilintarkastusvelvoitteitaanLähes 40 prosenttia suomalaisista osakeyhtiöistä laiminlyö tilintarkastusvelvoitteitaan, ilmenee Harmaan talouden selvitysyksikön eilen julkaisemasta selvityksestä. Kaupparekisteritiedot eivät tällä hetkellä kerro riittävän selvästi sitä, onko yhtiö noudattanut tilintarkastusvelvollisuuttaan. Harmaan talouden selvitysyksikkö selvitti, miten pienet ja keskisuuret tilintarkastusvelvolliset osakeyhtiöt noudattavat tilintarkastusvelvoitteitaan. - Uutiset
21.11.2022 9.39
Luonnokset kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) voimaansaattamisen edellyttämiksi säännöksiksi – esittelytilaisuus 12.12.2022, lausuntoaikaa 16. tammikuuta 2023 saakkaKestävyysraportointidirektiivin (”CSRD”) sisällöstä saatiin poliittinen ratkaisu kesällä. Direktiivi on tärkeä pääomavirtojen kohdentamisessa, sillä sijoitusrahastojen ja muiden finanssimarkkinatoimijoiden ”vihreys” määritetään niiden investointikohteiden kestävyystietojen perusteella. Direktiivi asettaa pakottavasti julkistamisvelvollisuuden kestävyysseikoista niin ympäristön (Environment – E), sosiaalisten seikkojen (Social aspects – S) kuin yrityshallinnon (Governance – G) osalta. - Uutiset
12.9.2022 14.40
PRH: Uutta yrityksille; Ilmoita tilinpäätös kaupparekisteriin YTJ-palvelussa – sähköpostilla voi ilmoittaa vain 31.12.2022 astiNyt voit ilmoittaa tilinpäätöksen kaupparekisteriin sähköisesti YTJ-palvelussa. Voit myös ilmoittaa tilinpäätöksen sähköpostilla vielä tämän vuoden loppuun eli 31.12.2022 asti. Sen jälkeen PRH ei enää ota vastaan tilinpäätöksiä sähköpostitse. - Uutiset
24.8.2022 13.45
PRH: EU:n asetusmuutos kieltää muun muassa tilintarkastuspalveluiden tarjoamisen Venäjälle sijoittautuneille yrityksilleEU:n neuvosto on asetusmuutoksella kieltänyt seuraavien palvelujen suoran tai välillisen tarjoamisen Venäjän hallitukselle tai Venäjälle sijoittautuneille oikeushenkilöille, yhteisöille tai elimille: - Uutiset
1.7.2022 10.00
PRH:n seurantaraportti listayhtiöiden tilintarkastuskertomuksista julkaistuPRH on julkaissut raportin siitä, millaisia tilintarkastuksen kannalta keskeisiä seikkoja listayhtiöiden tilintarkastajat raportoivat vuodelta 2021 ja millaisia muutoksia keskeisten seikkojen raportoinnissa on tapahtunut. Lisäksi raportissa on selvitetty, kuinka suuri osa raportoiduista tilintarkastuksen kannalta merkittävistä seikoista oli myös EU-asetuksen (537/2014) 10. artiklan 2 c -kohdassa tarkoitettu merkittävä olennaisen virheellisyyden riski. - Uutiset
17.6.2022 12.40
Hallinto-oikeus: Tilintarkastajaa oli voitu kieltää määräajan toimia tilintarkastajanaTilintarkastuslautakunta oli voinut valituksenalaisessa päätöksessä esittämillään perusteilla kieltää valittajaa suorittamasta tilintarkastuksia ja allekirjoittamasta tilintarkastuskertomuksia 1 vuoden 6 kuukauden määräajaksi. (Vailla lainvoimaa 17.6.2022) - Uutiset
9.6.2022 11.30
Säätiön perustajalla ja syytteen tekoaikana myös hallituksen jäsenellä ei ollut syyteoikeutta luottamusaseman väärinkäyttöä koskevassa asiassa - hovioikeus hylkäsi valituksenKoska A ei ollut rangaistusvaatimuksessa sanotun rikoksen asianomistaja, KO ei ollut voinut ottaa kannetta rangaistusvaatimuksen osalta tutkittavaksi. Kanne oli tältä osin jätetty tutkimatta. Muutoksenhakuasetelmasta johtuen HO:n tutkittavana ei ollut A:n asema säätiön mahdollisena perustajana. HO totesi, ettei perustajan asema tai huomattavatkaan lahjoitukset erikseen tai yhdessä arvioituina aikaansaa asianomistajan asemaa. Tällä tarkennuksella HO hyväksyi KO:n perusteet ja lopputuloksen rangaistusvaatimuksen tutkimatta jättämisen osalta. (Vailla lainvoimaa 9.6.2022) - Uutiset
18.5.2022 11.22
Hallinto-oikeuden kaksi ratkaisua tilintarkastajalle annetusta varoituksestaTapaus 1: Kun kokonaisuudessaan otettiin huomioon asiassa saatu selvitys, valittajan ei voitu katsoa suhtautuneen kriittisesti saamaansa tietoon ja menetelleen huolellisesti antaessaan lausunnon apporttiomaisuuden arvosta. Valittajan menettely oli ollut hyvän tilintarkastustavan vastaista. Kun otettiin huomioon päätöksessä valittajan lausunnon kohteena olevan apporttiomaisuuden arvoon vaikuttaneista seikoista lausuttu ja se, että kyse oli ollut rekisteriviranomaiselle annettavasta lakisääteisestä lausunnosta yhtiön oman pääoman määrään vaikuttavassa asiassa, sekä myös se, että valituksenalaisen päätöksen mukaan valittajalle oli määrätty aikaisemmin varoitus, käsillä ei ollut sellaisia lieventäviä seikkoja, joiden johdosta valittajalle olisi varoituksen sijasta tullut antaa huomautus.
Tapaus 2: Hallinto-oikeus kumosi tilintarkastuslautakunnan päätöksen siltä osin kuin valittajalle oli annettu varoitus.
(Molemmat vailla lainvoimaa 18.5.2022) - Uutiset
1.4.2022 13.25
PRH: EU:n asettamat Venäjään kohdistuvat pakotteet ja tilintarkastusMitä Venäjään kohdistuvia pakotteita tilintarkastajan on otettava huomioon? PRH:n ohjeessa käsitellään EU:n asettamia ajankohtaisia Ukrainan tilanteesta johtuvia pakotteita, jotka kohdistuvat Venäjään. - Uutiset
25.3.2022 8.35
Hallinto-oikeus: Patentti- ja rekisterihallituksen Tilintarkastusvalvonta oli voinut vahvistaa valittajan laaduntarkastuksen tulokseksi hylätynTilintarkastajan on tarkastustyössään noudatettava hyvää tilintarkastustapaa ja lain säännöksiä riippumatta siitä, miten yhtiön aiempi tilintarkastaja on toiminut. Myöskään tarkastettavan yhtiön puutteellinen kirjanpitojärjestelmä ei ole peruste poiketa lain säännöksistä. Asiassa ei esitetty sellaista selvitystä, joka antaisi aiheen arvioida Tilintarkastusvalvonnan laaduntarkastuksessa tehtyjä havaintoja tai laaduntarkastuksen lopputulosta toisin kuin tilintarkastuslautakunta oli arvioinut. Tilintarkastuslautakunta oli voinut valituksenalaisessa päätöksessä esittämillään perusteilla hylätä oikaisuvaatimuksen. (Vailla lainvoimaa 25.3.2022) - Uutiset
15.3.2022 12.21
Hallinto-oikeus: Erityinen tarkastus asunto-osakeyhtiössä ei ollut tarpeenSillä, kuinka suuren kannatuksen erityisen tarkastuksen toimittamista koskeva ehdotus on saanut yhtiökokouksessa taikka millä tavoin yhtiön hallitus on suhtautunut aluehallintovirastolle antamassaan lausunnossa erityisen tarkastuksen määräämiseen, ei ole merkitystä arvioitaessa painavien syiden olemassaoloa. Harkinnan erityisen tarkastuksen määräämisen edellytysten täyttymisestä tekee aluehallintovirasto. Aluehallintovirasto oli voinut sille asiassa kuuluvan harkintavallan nojalla ja rajoissa katsoa, ettei asiassa esitetty asunto-osakeyhtiölaissa tarkoitettuja painavia syitä määrätä erityinen tarkastus toimitettavaksi yhtiössä. Syytä aluehallintoviraston päätöksen muuttamiseen ei ollut. (Vailla lainvoimaa 15.3.2022) - Uutiset
14.3.2022 11.15
Hallinto-oikeus tulkitsi tilintarkastuslakia ja ISRS 4400 -standardia: Tilintarkastuslautakunta oli voinut kieltää KHT-tilintarkastajaa suorittamasta tilintarkastuksia ja allekirjoittamasta tilintarkastuskertomuksia kuuden kuukauden määräajaksiKun otettiin huomioon kaikki asiaan vaikuttavat seikat kokonaisuudessaan ja se, että valittaja oli jo aikaisemmin saanut tilintarkastuslautakunnalta kaksi varoitusta, joista jälkimmäinen liittyi osittain samanlaiseen menettelyyn kuin nyt valvonnan kohteena ollut toiminta, varoituksen oli katsottava olevan liian lievä seuraamus valittajan menettelystä. Näin ollen tilintarkastuslautakunta oli voinut kieltää valittajaa suorittamasta tilintarkastuksia ja allekirjoittamasta tilintarkastuskertomuksia kuuden kuukauden määräajaksi. Asiassa ei tullut ilmi, että valittaja olisi tilintarkastuslautakunnan suullisesti kuulemana antanut jotakin sellaista ratkaisevaa selvitystä, jota tilintarkastuslautakunta ei olisi ottanut päätöksessään huomioon, eikä tilintarkastuslautakunnan voitu katsoa menetelleen hallinnon oikeusperiaatteiden vastaisesti ratkaistessaan asian samana päivänä, jolloin valittajaa oli kuultu suullisesti. (Vailla lainvoimaa 14.3.2022) - Uutiset
11.3.2022 16.00
Esitys maakohtaisesta tuloveroraportoinnista ja digitilinpäätöksestä lausuntokierrokselleTEM:ssä on valmisteltu esitystä, jossa EU-direktiivin mukaisesti suuryritysten tulisi julkaista kertomus maakohtaisesti eritellyistä tuloverotiedoistaan. Maakohtainen tuloveroraportointi vähentää aggressiivisen verosuunnittelun mahdollisuuksia. Lisäksi suurten ja keskisuurten yrityksien sekä säätiöiden tulisi toimittaa tilinpäätöksensä digitaalisessa muodossa rekisteröitäviksi. Esityksestä toivotaan lausuntoja 22.4.2022 mennessä. - Uutiset
25.2.2022 12.33
EU:n neuvosto vahvisti kantansa yritysten kestävyysraportointia koskevaan direktiiviinNeuvosto vahvisti 24.2.2022 kantansa (yleisnäkemyksen) ehdotettuun direktiiviin yritysten kestävyysraportoinnista. Direktiiviehdotus täydentää EU:n kestävän rahoituksen strategiaa. Euroopan komission ehdotuksella tarkistetaan muiden kuin taloudellisten tietojen raportointia koskevaa direktiiviä ja varmistetaan yritysten sitoumusten pitävyys seuraavien uudistusten avulla: