Tiedonantovelvollisuus
- Uutiset
30.4.2020 8.00
Raportoitavat rajat ylittävät järjestelyt -ohje on julkaistuVerohallinnon ohjeessa käsitellään palvelun tarjoajan tiedonantovelvollisuutta ja verovelvollisen ilmoitusvelvollisuutta koskevan raportoitavista rajat ylittävistä järjestelyistä verotuksen alalla annetun lain (1559/2019) ja verotusmenettelystä annettuun lakiin tehtyjä muutoksia koskevan sääntelyn tulkintaan liittyviä kysymyksiä. Uudella sääntelyllä on toteutettu direktiivin (EU) 2018/822 (ns. virka-apudirektiivin 2011/16/EU muutos, DAC6-direktiivi) edellyttämä tiettyjä rajat ylittäviä verosuunnittelurakenteita koskeva ilmoitusvelvollisuus. - Uutiset
5.12.2019 8.00
Verohallinnon päätös yleisestä tiedonantovelvollisuudestaVerohallinnon päätös tulee voimaan 1. tammikuuta 2020. Päätöstä sovelletaan ensimmäisen kerran vuodelta 2020 annettaviin tietoihin. Päätöksellä kumotaan Verohallinnon päätös yleisestä tiedonantovelvollisuudesta (1085/2018), jota sovelletaan viimeisen kerran vuodelta 2019 annettaviin tietoihin. - Uutiset
21.9.2017 8.00
Unionin tuomioistuin: Ulkomaan valuutassa myönnetystä lainasta on annettava lainanottajille riittävät tiedot, jotta lainanottajat voivat tehdä niiden pohjalta perusteltuja ja harkittuja päätöksiäSopimusehtoa, jonka mukaan laina on maksettava takaisin samassa ulkomaanvaluutassa, ei voida pitää kohtuuttomana, jos se on laadittu selkeästi ja ymmärrettävästi. Vaatimus edellyttää kuluttajan ymmärtävän sekä muodollisesti että kieliopillisesti ehdon, jonka mukaan laina on maksettava takaisin samassa ulkomaanvaluutassa, jossa se on otettu, mutta hänen on myös ymmärrettävä sen konkreettinen merkitys siten, että tavanomaisesti valistunut ja kohtuullisen tarkkaavainen ja huolellinen keskivertokuluttaja voi paitsi olla tietoinen siitä mahdollisuudesta, että ulkomaanvaluutan, jonka määräisenä laina on otettu, arvo voi nousta tai laskea, myös arvioida, mitä mahdollisesti merkittäviä taloudellisia seurauksia tällaisesta ehdosta aiheutuu hänen taloudellisille velvoitteilleen. - Uutiset
26.6.2017 10.15
KKO:n ratkaisu koskien vastuuvakuutuksen ehdon tulkintaa – vahinkoa ei ollut korvattava, koska ehdon mukaan vakuutuksesta ei korvattu vahinkoa siltä osin kuin korvausvastuu perustui sopimukseenA Oy oli alihankintasopimuksen perusteella kuljettanut B Oy:n toimeksiannosta C Oy:lle raaka-ainetta. Raaka-aineeseen oli sekoittunut kuljetuksen aikana toista ainetta, koska A Oy:n työntekijä ei ollut riittävästi puhdistanut ajoneuvon säiliötä ennen kuljetusta. B Oy oli korvannut C Oy:lle sekoittumisesta aiheutuneen vahingon, ja A Oy oli velvoitettu korvaamaan B Oy:n maksaman vahingonkorvauksen määrä B Oy:lle. A Oy:n konkurssipesän vaadittua yhtiön vahingonkorvausvastuun perusteella korvausta yhtiön vastuuvakuutuksesta vakuutusyhtiö kieltäytyi korvaamasta vahinkoa, koska vastuuvakuutuksen ehdon mukaan vakuutuksesta ei korvattu vahinkoa siltä osin kuin korvausvastuu perustui sopimukseen, takuuseen tai muuhun sitoumukseen ellei tällaista korvausvastuuta olisi ilman mainittua sitoumusta. Korkein oikeus katsoi, että koska A Oy:n velvollisuus huolehtia säiliön puhdistamisesta oli perustunut pelkästään sen ja B Oy:n väliseen sopimukseen, puhdistamisvelvollisuuden laiminlyönnistä aiheutunutta vahinkoa ei ollut korvattava vastuuvakuutuksesta. Kysymys myös siitä, oliko vakuutusyhtiö täyttänyt vakuutusehtoa koskevan tiedonantovelvollisuutensa. (Ään.) - Uutiset
2.6.2017 10.21
Hovioikeus: Lupaa toimia oikeudenkäyntiavustajana ei voida peruuttaa sillä perusteella, että oikeudenkäyntiavustaja on laiminlyönyt antaa häneltä pyydetyt tiedot ja selvitykset avoimesti ja totuudenmukaisesti lupalakimieslain 15 §:n 3 momentissa edellytetyllä tavallaHO:ssa arvioitiin kolmessa eri päätöksessä sitä, oliko valvontalautakunta ja oikeudenkäyntiavustajalautakunta menetellyt asianmukaisesti lupalakimiehen valvonta-asiaa käsitellessään, kun ne olivat edellyttäneet lupalakimiehen aktiivisesti selvittävän kantelun kohteena olevia asioita ja oliko lupa voitu peruuttaa lupalakimiehen valvonta-asian käsittelyssä tapahtuneen tietojenanto- ja selvitysvelvollisuuden laiminlyönnin perusteella. Tarvittaessa oli vielä arvioitava, oliko seuraamusta pidettävä kohtuuttomana. HO poisti kurinpidollisena seuraamuksena määrätyn oikeudenkäyntiavustajana toimimista koskevan luvan peruuttamisen kaikissa kolmessa tapauksessa. A:lle voitiin määrätä kurinpidollinen seuraamus vain niiden moitittavien menettelyiden johdosta, joista hänestä oli kanneltu. (Vailla lainvoimaa 2.6.2017) - Uutiset
6.3.2017 13.20
Aki Ollila tarkastelee Defensor Legis -kirjoituksessaan työnhakijan tiedonantovelvollisuuttaToisin kuin työntekijän lojaalisuusvelvollisuudesta, työnhakijan tiedonantovelvollisuudesta ei ole nimenomaisesti säädetty laissa. Voidaan siis kysyä, mihin työnhakijan tiedonantovelvollisuus perustuu, lojaliteettiperiaatteeseen vai lainsäännökseen kuten OikTL 33 §:ään. Vai voidaanko se kenties johtaa työntekijän lojaalisuusvelvollisuudesta eli TSL 3:1:stä. Vastaavasti voidaan kysyä, mitä työnhakijan tiedonantovelvollisuus käytännössä tarkoittaa eli mikä sen konkreettinen sisältö on. - Uutiset
16.2.2017 16.00
Ulkomaan eläkkeen yli 3,5 vuoden ajan toimentulotukihakemuksissaan ilmoittamatta jättänyt nainen tuomittiin 4 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen – kyse ei ollut kieltoerehdyksestäToimeentulotukea yhteensä yli 6 000 euroa saanut nainen oli ilmoittanut, etteivät sosiaaliviranomaiset olleet pyytäneet häneltä erikseen selvitystä Venäjältä maksettujen eläketulojen osalta eikä häntä ollut ohjattu oikealla tavalla toimeentulotukea haettaessa. Naisen esittämän väitteen tueksi ei katsottu esitetyn riittävää näyttöä. Mikäli nainen oli lukenut huolellisesti toimeentulotuen hakemusasiakirjat, olisi hänen pitänyt olla tietoinen hänelle asetetusta tiedonantovelvollisuudesta. Se seikka, että nainen oli toimeentulotukea hakiessaan käyttänyt suomenkielistä hakemuslomaketta ei poistanut hänen selonottovelvollisuuttaan. Naisen väitettyä erehtymistä ei näin ollen voitu pitää ilmeisen anteeksiannettavana eikä hän ollut sen perusteella RL 4 luvun 2 §:n nojalla rangaistusvastuusta vapaa. (Vailla lainvoimaa 16.2.2017) - Uutiset
7.11.2016 14.00
Käytetyn auton ostajalla on aihetta varautua siihen, että ajoneuvoon voidaan joutua tekemään välttämättömiä korjauksia ehkä piankin kaupanteon jälkeenKorjauskustannukset eivät kuitenkaan saa muodostua kohtuuttoman korkeiksi ajoneuvon ikä, kauppahinta ja sillä ajetut kilometrit huomioon ottaen. - Uutiset
20.10.2016 15.05
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisu välittäjän tiedonantovelvollisuudesta sekä rakennusmestarin ja työnjohtajan vastuusta kiinteistön "avaimet käteen" kaupassaAsiassa oli riitaa siitä, antoiko välitysliike kiinteistöstä ja rakennusurakasta ostajille riittävät ja oikeat tiedot. Lisäksi asiassa oli riitaa siitä, suorittivatko vastaava mestari ja KVV-työnjohtaja tehtävänsä asianmukaisesti ja huolellisesti. Kuluttajariitalautakunta suositti, että H LKV Oy maksaa ostajille 11 500 euroa vahingonkorvausta. Lisäksi lautakunta suositti, että vastaava mestari maksaa ostajille 4 500 euroa vahingonkorvausta. KVV-työnjohtajan suorituksessa ei ollut näytetty virhettä. - Uutiset
14.9.2016 9.21
Ohje rakentamiseen liittyvästä tiedonantovelvollisuudesta on julkaistuVerohallinto julkaissut sivuillaan päivityksen 30. kesäkuuta annettuun ohjeeseen. - Uutiset
30.8.2016 9.27
KHO: Verokonsultointia harjoittava yhtiö ei ollut velvollinen luovuttamaan asiakkaansa toimeksiannosta laatimaansa verotusta koskevaa muistiota VerohallinnolleAsiassa otettiin huomioon muistion luonne lähinnä arviona asiakkaana olevan verovelvollisen verokohtelusta, se, että muistio ei itsessään muodostanut verotuksen perustetta, sekä todistamiskieltoa koskevista säännöksistä ilmenevät periaatteet. (Ään. 3-2 perusteluista) - Uutiset
3.5.2016 8.00
Suomen ja Yhdysvaltain välistä FATCA-sopimuksen soveltamisohjetta päivitettiinVerohallinnon julkaiseman uuden ohjeen tarkoitus on auttaa finanssilaitoksia sekä niiden neuvonantajia ja palveluntarjoajia FATCAan liittyvissä huolellisuusmenettely- ja raportointivelvoitteissaan. Ohjeesta ilmenevät myös tiedot, jotka finanssilaitoksen asiakkaan on annettava finanssilaitokselle sen lakisääteisten velvoitteidensa täyttämiseksi. Ohje korvaa aiemman ohjeen. Uudessa ohjeessa ei ole muutettu finanssilaitoksen velvoitteita, vaan siinä on täsmennetty eräitä aiemman ohjeen kohtia. - Uutiset
27.4.2016 11.45
OTT Reima Kukkonen: Velallisen tietojenantovelvollisuutta ja rikosvastuuta tulisi selkeyttää maksukyvyttömyysmenettelyissäVelallisen tietojenantovelvollisuutta ja velallisen itsekriminointisuojaa koskevat säännökset ovat hajanaisia ja vaikeaselkoisia. Velallisen tietojenantovelvollisuuden sisältö ja itsekriminointisuojan toteuttamistapa vaihtelevat konkurssissa, ulosotossa, yksityishenkilön velkajärjestelyssä ja yrityssaneerauksessa. Tämä heikentää velallisen rikosvastuun ennakoitavuutta ja vaikeuttaa velkojien maksunsaantia, kirjoittaa OTT Reima Kukkonen Edilexin Vierashuoneessa. - Uutiset
28.10.2015 15.35
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ratkaisut ajalta 9.7.–13.7.2015 koskevat muun muassa ne bis in idem ‑periaatetta koskien törkeästä rattijuopumuksesta määrättävää rangaistusta, osakeyhtiönlain lainakieltoa, tuomionpurkua veronkorotukseen liittyen, tiedonantovelvollisuutta tekijänoikeuksien loukkausasiassa sekä julkisen asiakirjan salassapitovelvollisuutta. - Uutiset
26.1.2015 11.51
KHO: Rikoksesta epäillyllä ei ollut oikeutta saada tietoa telekuunteluaineistosta joka mahdollisesti sisälsi hänen asiaansa täysin liittymätöntä aineistoaKorkeimmassa hallinto-oikeudessa oli kysymys siitä, oliko A:lla julkisuuslain 11 §:n 1 momentin asianosaisen tiedonsaantioikeuden perusteella oikeus saada tieto häneen kohdistetun rikostutkinnan yhteydessä pakkokeinoteitse hankituista tietyistä, hallinto-oikeuden valituksenalaisessa päätöksessä yksilöidyistä telekuuntelutallenteista, vaikka hän ei ollut osapuolena telekuuntelussa. Vaikka tutkintamenettelyssä kertyneen aineiston merkityksen arvioimista ei lähtökohtaisesti tulisi jättää pelkästään virkavastuulla toimivien tutkinta- ja syyttäjäviranomaisten asiaksi, muiden tahojen yksityisyyden suojan turvaaminen esti sellaisen julkisuuslain 11 §:n 1 momentin tulkinnan, että rikosasiakokonaisuudessa epäiltynä tai syytettynä oleva voisi asianosaisena saada kaiken, mahdollisesti hänen asiaansa täysin liittymättömän, telekuunteluaineiston arvioidakseen sen merkitystä oman puolustuksensa kannalta. Mainittua yksityisyyden suojaan puuttumista ei riittävästi poistanut mahdollisuus kieltää asianosaista ilmaisemasta saamaansa salaista tietoa ulkopuolisille. A:n valitus hylättiin. - Uutiset
23.12.2014 7.25
EU-tuomioistuin: Velkojien on osoitettava, että he ovat täyttäneet ennalta sopimusvelvoitteensa antamalla tietoja ja tarkistaneet lainansaajien luottokelpoisuudenKulutusluottosopimuksia koskevan direktiivin mukainen ei ole sellainen järjestelmä, jossa tuomioistuimen on vakiolausekkeen perusteella katsottava kuluttajan myöntäneen, että luotonantajalle ennen sopimuksen tekoa kuuluvat velvollisuudet on täytetty täysimääräisesti ja asianmukaisesti, sillä tällainen lauseke merkitsee näiden velvollisuuksien täyttämistä koskevan todistustaakan kääntämistä tavalla, joka vaarantaa direktiivissä 2008/48 myönnettyjen oikeuksien tehokkaan toteutumisen. - Uutiset
1.9.2014 8.02
Helsingin pörssin kurinpitolautakunta määräsi Rautaruukki Oyj:lle varoituksen ja 100.000 euron kurinpitomaksun pörssin sääntöjen vakavasta rikkomisestaPörssin kurinpitolautakunta totesi päätöslauselmassaan, että Rautaruukki Oyj oli rikkonut pörssin sääntöjen kohtia 8.1.2 (1.7.2013) ja 2.2.4.3 koskien tietojen antamista pörssille valvontaa varten ja tähän liittyvää hallinnon järjestämistä. Rikkomusta oli pidettävä vakavana ottaen huomioon yritysjärjestelyn mittasuhteet ja yhtiön laiminlyönnin vaikutukset pörssin valvontatehtävän kannalta. Seuraamukseksi määrättiin pörssin sääntöjen kohdan 8.2.3 (nykyisin 9.2.3) nojalla varoitus, minkä ohella Rautaruukki Oyj:n tulee maksaa kurinpitomaksuna 100 000 euroa. - Uutiset
3.4.2014 13.09
Ministeriryhmä päätti parannustoimista perhesurmien ehkäisemiseen liittyvässä viranomaisten välisessä tiedonvaihdossaSisäisen turvallisuuden ministeriryhmässä on käsitelty perhesurmien ehkäisemiseen liittyvää viranomaisten välistä tiedonvaihtoa. Ministeriryhmä päätti, että jatkossa viranomaisilla ja heihin rinnastettavilla palvelutuottajilla on oltava mahdollisuus ilmoittaa oma-aloitteisesti poliisille perustellusta epäilystä tai vakavasta huolenaiheesta koskien asiakasta tai läheisensä turvallisuutta. Lisäksi lastensuojelulain tietojenluovutusta koskevia säännöksiä selkiytetään. Lapsen henkeen ja terveyteen kohdistuneen rikoksen havainneelle säädetään velvollisuus ilmoittaa suoraan poliisille. - Uutiset
13.9.2013 11.59
KKO: Vapaakirjat saaneilla eläkeläisillä oli oikeus takautuvaan lisäeläkkeeseen kuutta kuukautta pidemmältä ajalta eläkesäätiön tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnin vuoksiEläkesäätiön, joka ei ollut toimittanut omasta aloitteestaan 1.6.2006 voimaan tulleen eläkesäätiölain muutoksen jälkeen eläkkeellä oleville A:lle ja B:lle lainmuutoksen edellyttämiä tietoja ennen syksyä 2008, laiminlyöntiä oli pidettävä sellaisena pätevänä syynä, jonka johdosta eläkesäätiön oli tullut maksaa A:lle ja B:lle lisäeläkettä taannehtivasti pidemmältä ajalta kuin kuudelta kuukaudelta. - Uutiset
24.4.2013 16.16
Selko-opas kuntien viestintäänKunnan viranomaisten tulee kaikessa kielenkäytössään ottaa huomioon jokaisen kansalaisen oikeus saada tietoa ymmärrettävässä muodossa. Nyt näin ei ole kaikkialla. Eväitä periaatteen noudattamiseen annetaan Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisemassa tuoreessa oppaassa Viesti perille – Selko-opas kunnille. Opas on tehty yhteistyössä Selkokeskuksen kanssa.