-
Terrorismirikos
- Kouluttautuminen terrorismirikoksen tekemistä varten
- Koulutuksen antaminen terrorismirikoksen tekemistä varten
- Terrorismin rahoittaminen
- Terroristiryhmän johtaminen
- Terroristiryhmän rahoittaminen
- Terroristiryhmän toiminnan edistäminen
- Terroristisessa tarkoituksessa tehdyt rikokset
- Värväys terrorismirikoksen tekemiseen
Terrorismin rahoittaminen
- Uutiset
2.4.2024 15.10
Hallinto-oikeus puolitti rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain mukaisen rikemaksunKaikkea päätöksessä sanottua kokonaisuutena arvioiden hallinto-oikeus katsoi, että oikeansuuruisena ja kohtuullisena rikemaksuna yhtiön laiminlyönneistä voitiin pitää yhteensä 6.000 euroa. Mahdollisesti liikaa maksettu rikemaksu on siten palautettava yhtiölle, ja aluehallintoviraston on rahanpesulain 8 luvun 8 §:n 1 momentin mukaisesti julkistettava tieto hallinto-oikeuden päätöksestä vastaavalla tavalla kuin seuraamuksen määrääminen on julkistettu. (Vailla lainvoimaa 2.4.2024) - Uutiset
27.2.2024 13.33
Vuosikertomus: Rahanpesun selvittelykeskuksen 25. toimintavuotta leimasivat toimintaympäristön muutokset ja kehityshankkeetKeskusrikospoliisin Rahanpesun selvittelykeskuksen vuoden 2023 vuosikertomus on julkaistu. Vuoden aikana selvittelykeskusta työllisti ilmoitusmäärien kasvu ja rikoksista erityisesti tietoverkkoavusteiset petokset. Keskusrikospoliisiin 1.3.1998 perustetun Rahanpesun selvittelykeskuksen 25. toimintavuonna epäilyttäviä liiketoimia koskevien ilmoitusten määrä kasvoi edelleen. Vuonna 2023 selvittelykeskus vastaanotti 347.012 ilmoitusta epäilyttävistä liiketoimista. Kasvu edellisvuoteen verrattuna oli huomattava, sillä vuonna 2022 vastaanotettiin 230.171 ilmoitusta. Pankkien tekemät ilmoitukset kasvoivat 49 % verrattuna vuoteen 2022. Eniten ilmoituksia tekivät yleistä maksujenvälitystä tarjoavat ilmoitusvelvolliset. - Uutiset
2.11.2023 12.46
Finanssivalvonta: Euroopan pankkiviranomaisen EBAn ohjeet rahanpesun ja terrorismin rahoituksen riskien tehokkaaksi hallitsemiseksi tarjottaessa pääsy rahoituspalveluihin – soveltaminen alkaa 3.11.2023Euroopan pankkiviranomainen (EBA) on antanut 31.3.2023 ohjeet (EBA/GL/2023/04) toimintaperiaatteista ja valvontatoimenpiteistä rahanpesun ja terrorismin rahoituksen riskien tehokkaaksi hallitsemiseksi tarjottaessa pääsy rahoituspalveluihin. Finanssivalvonta on ilmoittanut EBAlle noudattavansa ohjeita soveltuvin osin. EBA-asetuksen ((EU) N:o 1093/2010) 16 artiklan 3 kohdan mukaan luotto- ja finanssilaitosten on kaikin tavoin pyrittävä noudattamaan EBAn ohjeita. - Uutiset
4.9.2023 15.35
Finanssivalvonta: IMF julkaisi arvion Pohjoismaiden ja Baltian maiden rahanpesun torjunnasta – valvontaa mahdollista tehostaa lisäämällä rajat ylittävää tiedonvaihtoaKansainvälinen valuuttarahasto (IMF) on analysoinut Pohjoismaiden ja Baltian maiden pyynnöstä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen aiheuttamia uhkia ja haavoittuvuuksia alueella. IMF ehdottaa kansallisen riskiarvion ja valvojien riskiarvion kehittämistä pääosin uudistamalla rajat ylittävien maksujen analyysiä. Lisäksi eri tietolähteitä voitaisiin käyttää nykyistä tehokkaammin rahanpesun kannalta korkeariskisten maiden tunnistamisessa. - Uutiset
3.7.2023 10.20
Työryhmä: Tietojenvaihtoa pitää parantaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessäValtiovarainministeriön työryhmä ehdottaa muutoksia lainsäädäntöön, jotta tietojenvaihto tehostuisi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä. - Uutiset
24.5.2023 15.28
Rahanpesulain mukainen Etelä-Suomen aluehallintoviraston valvojakohtainen riskiarvio – julkinen yhteenvetoRahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain (444/2017, rahanpesulaki) mukaan toimivaltaisen valvontaviranomaisen on laadittava riskiarvio siitä, millaisia rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskejä sen valvonnan piiriin kuuluvilla ilmoitusvelvollisilla on. Riskiarvion yhteenveto pitää julkaista. - Uutiset
8.2.2023 8.33
Finanssivalvonnan laatiman pääomamarkkinatoimijoiden rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarvion yhteenveto on julkaistu – rahanpesun kokonaisriski on melko merkittäväFinanssivalvonta on julkaissut yhteenvedon sijoituspalveluyritysten, rahastoyhtiöiden ja vaihtoehtorahaston hoitajien (jäljempänä yhtiöt) toimintaan liittyvistä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen sektorikohtaisista riskeistä. Sektorikohtainen riskiarvio on jatkoa Finanssivalvonnan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ominaisriskiarvioon, joka julkaistiin huhtikuussa 2022. - Uutiset
27.1.2023 12.31
Finanssivalvonta peruutti Nada express osk:n maksulaitoslain mukaisen rekisteröinnin maksupalvelun tarjoamisesta ilman toimilupaaFinanssivalvonta peruuttaa Nada express osk:n maksupalvelun tarjoamiseen oikeuttavan maksulaitoslain mukaisen rekisteröinnin. Peruutuksen syynä ovat laiminlyönnit rahanpesun estämisen sääntelyn noudattamisessa. Finanssivalvonta esitti elokuussa 2021 Nadalle useita toimenpidevaatimuksia rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä havaittujen puutteiden korjaamiseksi. Nada ei vastannut Finanssivalvonnan vaatimuksiin määräajoissa, minkä vuoksi sille määrättiin viime vuoden toukokuussa 25 000 euron seuraamusmaksu. - Uutiset
2.12.2022 13.59
Finanssivalvonta: Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen tähtäävät toimenpiteet kohdennettava todellisen riskin mukaan – valvonnassa painotetaan riskienhallintakeinojaFinanssivalvonnan arviossa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskeistä suomalaisella pankkisektorilla on verrattu kunkin pankin tarjoamien palveluiden riskitasoja sen käyttämiin riskinhallintakeinoihin. Kokonaisarvion pohjalta rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen kokonaisriski pankkisektorilla on merkittävä*. Finanssivalvonta kiinnittää erityistä huomiota talletuspankkien käytäntöihin asiakkaiden riskiluokituksista ja asiakkaiden palveluiden käytön seurannasta. Näiden avulla rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen tähtäävät toimenpiteet kohdentuvat todellisen riskin mukaan. - Uutiset
17.10.2022 13.25
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen tähtäävät toimenpiteet kohdennettava todellisen riskin mukaan - valvonnassa painotetaan riskienhallintakeinojaFinanssivalvonnan arviossa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskeistä suomalaisella pankkisektorilla on verrattu kunkin pankin tarjoamien palveluiden riskitasoja sen käyttämiin riskinhallintakeinoihin. Kokonaisarvion pohjalta rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen kokonaisriski pankkisektorilla on merkittävä. Finanssivalvonta kiinnittää erityistä huomiota talletuspankkien käytäntöihin asiakkaiden riskiluokituksista ja asiakkaiden palveluiden käytön seurannasta. Näiden avulla rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen tähtäävät toimenpiteet kohdentuvat todellisen riskin mukaan. - Uutiset
5.10.2022 8.01
Suomi vahvistaa edelleen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä – pysyy kuitenkin edelleen FATFin tehostetussa seurannassaSuomi on ryhtynyt lukuisiin toimiin vahvistaakseen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä, arvioi kansainvälinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen vastainen toimintaryhmä (FATF). FATF osoitti Suomelle lukuisia kehityskohteita vuonna 2019, kun se antoi maa-arvionsa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä. Suomi on raportoinut omasta edistymisestään vuosittain. - Uutiset
15.9.2022 13.31
Tulli: Pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmän uudistukset tehostavat rikosten torjuntaa ja mahdollistavat laajempaa viranomaisyhteistyötäMahdollisuudet rahanpesun torjumiseen ja terrorismin rahoittamisen estämiseen tehostuvat, kun pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmän lainsäädäntö uudistuu 15.9.2022. Samalla myös lain käyttötarkoitus laajenee. Uudistuksen ansiosta pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmää voivat jatkossa hyödyntää yhä useammat viranomaiset entistä tehokkaammin. - Uutiset
10.5.2022 7.17
Finanssivalvonnalta Nada express osk:lle 25 000 euron seuraamusmaksu ja julkinen varoitus laiminlyönneistä rahanpesun estämisen sääntelyn noudattamisessaLaiminlyönnit koskevat useita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen sääntelyn velvoitteita. Kyse on ollut puutteista ilmoitusvelvollisen riskiarviossa, asiakassuhteisiin liittyvässä riskien arvioinnissa, asiakkaiden tuntemisessa, tuntemistietojen säilyttämisessä, tehostetussa tuntemisvelvollisuudessa ja jatkuvassa seurannassa sekä selonotto- ja ilmoitusvelvollisuudessa. - Uutiset
14.4.2022 8.16
Halgan Services Oy:lle 10 000 euron seuraamusmaksu ja julkinen varoitus laiminlyönneistä rahanpesun estämisen sääntelyn noudattamisessaLaiminlyönnit koskevat useita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen sääntelyn velvoitteita. Kyse on ollut puutteista riskiarviossa, asiakkaiden riskiperusteisessa arvioinnissa, asiakkaan tuntemisessa ja tuntemistietojen säilyttämisessä sekä asiakkaiden tehostetussa tuntemisvelvollisuudessa. - Uutiset
14.3.2022 12.12
Finanssivalvonta pyytää lausuntoja rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevista määräyksistä ja ohjeista 31. maaliskuuta 2022 saakkaMääräysten ja ohjeiden tavoitteena on antaa Finanssivalvonnan valvottaville tulkintoja ja suosituksia rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevan sääntelyn soveltamiseksi. Lisäksi pyritään yhtenäistämään ja tehostamaan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevan sääntelyn soveltamista. - Uutiset
14.1.2022 9.03
Hallitus esittää lakimuutoksia tehostamaan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistäHallitus esittää muutettaviksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annettua lakia sekä finanssivalvonnasta annettua lakia. Esityksen taustalla ovat kansalliset muutostarpeet, puutteet EU-lainsäädännön täytäntöönpanossa sekä sääntelyn yhteensovittaminen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen vastaisen toimintaryhmän (FATF) suositusten kanssa. - Uutiset
2.12.2021 15.55
Rahanpesun torjunta: Neuvosto hyväksyi neuvotteluvaltuutuksen kryptovarojen siirtojen avoimuudestaEU-suurlähettiläät sopivat 1.12.2021 valtuutuksesta neuvotella Euroopan parlamentin kanssa ehdotuksesta päivittää nykyisiä sääntöjä, jotka koskevat varainsiirtojen mukana toimitettavia tietoja. Päivityksen tarkoituksena on laajentaa sääntöjen soveltamisalaa tiettyihin kryptovaroihin.
- Yhteisymmärrys on tärkeä askel kohti rahoitusjärjestelmien sellaisten puutteiden korjaamista, joita rikolliset käyttävät rikoshyödyn pesemiseen tai terrorismin rahoittamiseen. Kasvavana riskinä on, että kryptovaroja käytetään rahanpesuun ja rikollisiin tarkoituksiin, ja olen iloinen, että neuvosto eteni nopeasti tämän kiireellisen ehdotuksen käsittelyssä, sanoi Slovenian valtiovarainministeri Andrej Šircelj. - Uutiset
24.11.2021 12.11
Lainsäädännön arviointineuvosto: Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen hallinnollista taakkaa arvioitavaLainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon valtiovarainministeriölle rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevasta esityksestä. Esityksessä on arvioitu vaikutuksia monipuolisesti, mutta siinä tulisi punnita esityksen hallinnollista taakkaa ja toisaalta rikosten torjunnasta saatavaa hyötyjä. - Uutiset
11.11.2021 14.47
Asetus rahanpesulain mukaisesta asiakkaan tuntemisesta ja riskitekijöiden tunnistamisesta tulee voimaan vuoden 2022 alustaValtioneuvosto antoi 11.11.2021 asetuksen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain, eli niin sanotun rahanpesulain nojalla menettelyistä asiakkaan tuntemiseksi ja riskitekijöistä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä. - Uutiset
20.7.2021 16.00
EU:n terroristiluettelo: Neuvosto jatkoi terrorisminvastaisten rajoittavien toimenpiteiden voimassaoloa puolella vuodellaEU:n neuvosto päivitti 19.7.2021 EU:n terroristiluettelon, jossa luetellaan henkilöt, ryhmät ja yhteisöt, joihin kohdistetaan rajoittavia toimenpiteitä terrorismin torjumiseksi. Luettelossa olevien 14 henkilön ja 21 ryhmän ja yhteisön varat ja muu rahoitusomaisuus EU:ssa on jäädytetty. EU:n toimijoiden on myös kiellettyä antaa varoja ja taloudellisia resursseja kyseisten tahojen käyttöön.