-
Asiakirja
- Salassapito
Salassapito
- Uutiset
16.4.2024 11.44
Juristi Anu Räty Kuntaliiton blogissa: Eläinsuojelu on erittäin tärkeä yleinen etu – jopa ilmoittajan henkilöllisyys voidaan pitää asianosaiselta salassa (KHO:2024:31)Eläinsuojelu voidaan nähdä sellaisena erittäin tärkeänä yleisenä etuna, jonka perusteella asianosaisjulkisuutta on mahdollista rajoittaa. Asianosainen oli saanut tietoonsa eläintenpidostaan tehdyt ilmoitukset siten, että ilmoittajien tietoja, joista olisi käynyt ilmi heidän henkilöllisyytensä ja yhteystietonsa, oli peitetty. Tämä kävi ilmi korkeimman hallinto-oikeuden ennakkopäätöksessä KHO:2024:31. - Uutiset
10.4.2024 11.17
Toisin kuin käräjäoikeus, hovioikeus määräsi asianomistajan henkilöllisyyden salassa pidettäväksi 60 vuodeksiTässä asiassa oikeudenkäyntiavustajan määräämistä koskeva hakemus liittyi rikosasiaan, joka koski erityisen arkaluonteista asianomistajan yksityiselämään liittyvää seikkaa. Kun otettiin lisäksi huomioon asianomistajalle hänen henkilöllisyytensä mahdollisesta julkisuudesta aiheutuva haitta, hovioikeus piti perusteltuna, että asianomistajan henkilöllisyys määrätään YTJulkL 6 §:n 1 momentin 1 kohdan nojalla pidettäväksi salassa 6.2.2083 saakka. (Vailla lainvoimaa 10.4.2024) - Uutiset
4.4.2024 11.00
Hallinto-oikeus: Valittajan pyytämät henkilötiedot eli tiedot poliisin viranhaltijan virasta, sotilasarvosta, esimiehen nimestä ja yhteystiedoista eivät olleet salassa pidettäviäPoliisilaitos ei ollut voinut kieltäytyä tietojen luovuttamisesta valituksenalaisesta päätöksestä ilmenevillä perusteilla. Henkilötietojen luovuttamiselle sähköisesti tai kopiona ei näin ollen ollut julkisuuslain 16 §:n 3 momentin mukaista tietosuojalainsäädännöstä johtuvaa estettä. HAO kumosi Lounais-Suomen poliisilaitoksen päätöksen ja palautti asian poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi. Pyydetyt tiedot on annettava viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:ssä säädetyllä tavalla sen jälkeen, kun HAO:n päätös on saanut lainvoiman. (Ei lainvoim. 4.4.2024) - Uutiset
8.2.2024 11.45
Hovioikeus: Asianomistajan henkilöllisyys oli pidettävä salassa suhteessa toisiin asianomistajiinAsiassa esitetyin perustein KO:n välituomion julkisuudesta antama ratkaisu oli kumottava siltä osin kuin KO oli vastoin HO:n jo antamaa ratkaisua hylännyt asianomistaja NN:n pyynnön henkilöllisyytensä määräämisestä salassa pidettäväksi suhteessa toisiin asianomistajiin. Asianomistaja NN:n henkilöllisyys oli myös välituomiossa määrättävä perustietoja vastaavalla tavalla salassa pidettäväksi muilta asianomistajilta. (Vailla lainvoimaa 8.2.2024) - Uutiset
12.12.2023 13.51
Työryhmä ehdottaa julkisuuslakia uudistettavaksi – mietinnöstä voi lausua 16. helmikuuta 2024 mennessäOikeusministeriön asettama työryhmä ehdottaa uuden julkisuuslain säätämistä lain selkeyttämiseksi ja ajantasaistamiseksi. Työryhmän mietintö on nyt lausuntokierroksella. Julkisuuslain uudistuksella pyritään saavuttamaan nykyistä selkeämpi ja toimivampi viranomaisten toiminnan julkisuutta sääntelevä yleislaki. Laki edistäisi yhteiskunnan avoimuutta ja vastaisi nyky-yhteiskunnan vaatimuksiin. Lain ajantasaistamista on valmistellut laajapohjainen työryhmä, joka ei kaikilta osin ollut työssään yksimielinen. - Uutiset
1.12.2023 9.30
KHO: Oliko kantelun tehneellä asianosaisen tiedonsaantioikeus kantelun johdosta tehtyyn päätökseen sisältyviin salassa pidettäviin terveystietoihin, kun terveystiedot koskivat hänen edesmennyttä täysi-ikäistä lastaanKHO katsoi, ettei kanteluasia ollut koskenut A:n omaa etua tai oikeutta siten kuin julkisuuslain 11 §:n 1 momentissa tarkoitetaan. Näin ollen hänelle ei voitu luovuttaa AVI:n päätökseen sisältyviä salassa pidettäviä tietoja. - Uutiset
3.11.2023 11.53
Hallinto-oikeus: Osa Poliisihallituksen määräyksen "Tiedon turvallinen käsittely poliisissa" liitteistä oli salaisia, koska tietojen antaminen niistä voisi vaarantaa poliisin turvajärjestelyjen tarkoituksen toteutumistaHallinto-oikeus arvioi käytettävissään olevien liitteiden 4 ja 5 sisällön ja muun asiassa esitetyn selvityksen perusteella, että liitteet ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 7 kohdan perusteella salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja, koska ei ole ilmeistä, että tietojen antaminen niistä ei vaaranna poliisin turvajärjestelyjen tarkoituksen toteutumista. Asiassa ei S:n esittämällä tavalla ollut tarpeen eikä edes mahdollista arvioida tuota vaaraa täsmällisemmin. Asiakirjojen sisältämät salassa pidettävät tiedot ovat luonteeltaan sellaisia, ettei niiden voida katsoa vaikuttaneen tai voivan vaikuttaa S:n rikosasian käsittelyyn julkisuuslain 11 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. S:llä ei ollut näin ollen oikeutta liitteiden sisältämiin tietoihin. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 3.11.2023) - Uutiset
1.11.2023 10.45
Journalisti: Viranomaiset rahastavat salaamisella – ”Julkisuuslain noudattaminen ei ole liiketaloudellista toimintaa”, sanoo emeritusprofessori Olli MäenpääJäisikö juttu tekemättä, jos sitä varten viranomaiselta pyydettävien asiakirjojen hinta olisi 7.000 euroa? - Uutiset
28.9.2023 11.50
Hovioikeus: Oikeusnotaarin seminaarityötä ei voi pitää julkisuuslain 28 §:n 1 momentissa tarkoitettuna tieteellisenä tutkimuksena, jota varten tutkimuslupa aineiston salassa pidettävään osaan voitaisiin myöntääHO totesi, että tieteellistä tutkimusta ei ole määritelty julkisuuslaissa tai sen esitöissä eikä tutkimuksen tieteellisyydelle ole muutoinkaan esitettävissä yleispäteviä kriteereitä. Oikeuskäytännössä muun muassa pro gradu -tutkielmaa on pidetty julkisuuslain 28 §:n 1 momentissa tarkoitettuna tieteellisenä tutkimuksena (KKO:n julkaisematon ratkaisu 4.6.2019 nro 954 ja THO 13.1.2022 nro 18). Sen sijaan yksittäisen tehtävänannon suorittamista osana koulutusta ei ole katsottu voitavan rinnastaa tieteelliseen tutkimukseen (THO 22.9.2022 numero 550). Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että tieteellisyyden vähimmäisedellytyksenä on, että tutkimus perustuu asianmukaiseen suunnitelmaan ja että tutkimuksen tekijällä on riittävä tieteellinen pätevyys. Tutkimuksen tulee täyttää myös julkisuuden ja riippumattomuuden vaatimukset. (Mäenpää, Olli: Julkisuusperiaate, 2020, s. 239). (Vailla lainvoimaa 28.9.2023) - Uutiset
25.9.2023 9.13
KKO: Salassapitomääräyksen uudelleen käsittely ja oikeudenkäyntiasiakirjojen julkisuusSanomalehden oikeustoimittaja pyysi Korkeinta oikeutta käsittelemään uudelleen käräjäoikeuden antaman salassapitomääräyksen siltä osin kuin se koski seksuaalirikosasiassa lausunnon antaneiden psykoterapeutin ja lääkäreiden henkilöllisyyttä.
Korkein oikeus katsoi, että asiakirjan julkisuudesta päättämiseen uudelleen oli laissa säädetyt edellytykset. Korkein oikeus päätti, että pyydetyt tiedot olivat julkisia. - Uutiset
21.9.2023 9.00
Apulaisoikeuskansleri: Käräjäoikeuden laamanni paljasti salassa pidettävän tiedonApulaisoikeuskansleri antoi huomautuksen käräjäoikeuden laamannille, joka kertoi henkilöstölle kantelijan salassa pidettävän terveystiedon. - Uutiset
20.9.2023 9.50
KHO: Hallinto-oikeuden oikeudenkäyntiasiakirjojen julkisuusAsiakirjajulkisuus – Oikeudenkäyntiasiakirja – Neuvottelusalaisuus – Esittelevän jäsenen kommentit – Asiakirjakooste hallinto-oikeudessa - Uutiset
11.8.2023 11.38
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi että asianomistajien henkilöllisyyden salaamisen lisäksi myös heidän huoltajiensa henkilöllisyys oli määrättävä pidettäväksi salassaHovioikeudessa oli kysymys siitä, oliko asianomistajien henkilöllisyyden salaamisen lisäksi myös heidän huoltajiensa henkilöllisyys määrättävä pidettäväksi salassa. Hovioikeus totesi, että asiasta ei ole oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa annetussa laissa nimenomaista säännöstä. (Vailla lainvoimaa 11.8.2023) - Uutiset
27.7.2023 8.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi keskussairaalan ylilääkärin kertoneen entisen puolisonsa salassa pidettäviä potilastietoja uudelle puolisolleen (ään.)Paljastaessaan uudelle puolisolleen virassaan tietoonsa saaman salassa pidettävän seikan entisen puolisonsa terveydentilasta vastaaja oli oikeudettomasti paljastanut tiedon, joka on viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1 momentin 25 kohdan nojalla salassa pidettävä. Siten vastaaja oli syyllistynyt virkasalaisuuden rikkomiseen (40 ps). HO harkitsi kärsimyskorvauksen kohtuulliseksi määräksi 600 euroa. Asiassa ei ollut perusteita ulottaa vahingonkorvausvastuuta osaksikaan työnantajalle, vaan vastaajan oli vastattava vahingosta yksin. (Vailla lainvoimaa 27.7.2023) - Uutiset
21.7.2023 16.00
Oikeuskansleri: Salassa pidettävien henkilötietojen paljastuminen diaari- ja ratkaisutietoja yhdisteltäessäOikeuskansleri antoi ratkaisun kanteluun, jonka mukaan Helsingin hallinto-oikeus oli luovuttanut valittajan nimen asiassa, jossa pseudonymisoitu ratkaisu oli julkaistu yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan verkkosivuilla. Lautakunnan julkaisemassa ratkaisussa kerrotut terveystiedot yhdistyivät näin tiettyyn henkilöön. Oikeuskanslerin näkemyksen mukaan hallinto-oikeuksissa olisi tietosuoja-asetuksesta johtuvien vaatimusten huomioon ottamiseksi ja samalla kantelusta ilmenevän kaltaisten tilanteiden ehkäisemiseksi hyvä arvioida tarkemmin tuomioiden perustelujen kirjoittamistapaa sekä sitä, mitä asiaryhmiä pidetään lähtökohtaisesti diaarijulkisina. Oikeuskansleri totesi, että myös yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan olisi tietosuoja-asetuksesta johtuvien vaatimusten huomioon ottamiseksi hyvä arvioida ratkaisujensa perusteluiden kirjoittamistapaa. - Uutiset
22.6.2023 9.30
KKO: EU-luovuttamislaissa tarkoitetusta luovuttamispäätökseen sisältyvästä säilössäpitomääräyksestä ei voitu kannella vaan siihen haettiin muutosta valittamalla (ään.)EU-luovuttamislain 33 §:n 2 momentissa tarkoitetusta luovuttamispäätökseen sisältyvästä säilössäpitomääräyksestä ei voi kannella lain 19 §:n nojalla vaan siihen haetaan muutosta valittamalla lain 37 §:n mukaisesti. (Ään.) - Uutiset
8.6.2023 8.53
Hallinto-oikeus palautti asian Maahanmuuttovirastoon: Kansalaisuushakemuksen liitteenä olleet työnantajan ja yksityishenkilön suosituskirjeet eivät olleet kokonaan salassapidettäviäMaahanmuuttovirasto oli valituksenalaisessa päätöksessään katsonut, että suosituskirjeisiin sisältyy julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohdan perusteella salassa pidettäviä tietoja. Koska Maahanmuuttovirasto oli pitänyt suosituskirjeitä kokonaan salassa pidettävinä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 24 kohdan perusteella, virasto ei ollut valituksenalaisessa päätöksessään arvioinut mahdollisuutta luovuttaa asiakirjoja B:lle siten, että niihin sisältyvät julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohdan perusteella salassa pidettävät tiedot on peitetty. Tämän vuoksi hallinto-oikeus, ottamatta asiaa tältä osin ensiasteena ratkaistavakseen, kumosi Maahanmuuttoviraston päätöksen ja palautti asian virastolle uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 8.6.2023) - Uutiset
5.6.2023 11.30
Hovioikeus: Asianomistajan henkilöllisyyden ja oikeudenkäyntiasiakirjojen salassapitoA vaati, että HO määrää hänen henkilöllisyytensä asiassa ja KO:n ratkaisussa salassa pidettäväksi. Toissijaisesti A vaati, että hänen henkilöllisyytensä ratkaisussa tulee julkiseksi vasta asian tullessa lainvoimaiseksi. Lisäksi A vaati, että KO:n päätöslauselma kumotaan siltä osin kuin siinä oli lausuttu puolustajan määräyksen raukeamisesta. HO muutti KO:n päätöstä siten, että A:n henkilöllisyys määrättiin KO:ssa pidettäväksi salassa. A:n henkilöllisyys oli pidettävä salassa myös HO:ssa. KO:n päätöstä muutettiin siten, että KO:n ratkaisu määrätiin pidettäväksi salassa siltä osin kuin siitä ilmenee A:n henkilöllisyys. HO:n ratkaisu määrättiin pidettäväksi salassa siltä osin kuin siitä ilmenee A:n henkilöllisyys. (Vailla lainvoimaa 5.6.2023) - Uutiset
31.5.2023 9.41
KHO: Poliisilaitoksella oli oikeus saada esitutkintaa varten Valviralta hoitovirhekanteluasian asiakirjoja salassapitosäännösten estämättäPoliisilaitos oli pyytänyt Valviralta hoitovirhekanteluun liittyviä asiakirjoja, koska poliisilla oli vireillä samaa tapahtumaa koskeva esitutkinta. Asiakirjoihin sisältyi sairaalassa vatsantähystysoperaation jälkeen menehtyneen henkilön salassa pidettäviä potilas- ja terveystietoja sekä kanteluasiassa eri tahoilta pyydettyjä lausuntoja. HAO:n päätös kumottiin. - Uutiset
30.5.2023 9.32
KKO antoi ratkaisun Anneli Auerin tuomionpurkuhakemuksen julkisuudestaAikaisemmin salaiseksi määrätty aineisto pysyy toistaiseksi salaisena. Uusi aineisto on osin julkista. - Uutiset
23.5.2023 13.08
Hallinto-oikeus: Julkisuuslain ja asianajajalain salassapitosäännösten soveltamisen suhdeAsiassa oli hallinto-oikeuden arvioitavana muun ohella julkisuuslain ja asianajajalain salassapitosäännösten soveltamisen suhde sekä asianajajalaissa säädetyn salassapitovelvollisuuden ja asianajajan valtiovelvollisuuden suhde. (Vailla lainvoimaa 23.5.2023) - Uutiset
16.5.2023 9.40
KHO: Virkamiehen henkilökohtaisen työsuorituksen arvioinnin kokonaispistemäärää koskeva tieto oli salassa pidettäväKHO myönsi Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden ylituomarille valitusluvan ja tutki asian virkamiesten työsuoritusten arvioinnin kokonaispisteitä koskevan yhteenvetotaulukon yleisöjulkisuutta koskevilta osin. Valituslupaa ei myönnetty sen arvioimiseksi, oliko asian ratkaisemiseen Pohjois-Suomen HAO:ssa osallistuneita tuomareita pidettävä esteellisinä. Pohjois-Suomen HAO:n päätös kumottiin ja HAO:n ylituomarin päätös saatettiin voimaan. - Uutiset
22.3.2023 8.22
Apulaisoikeuskanslerin sijaisen käsitys: Kunnan verkkotiedottaminen ja tiedusteluun vastaaminenApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Pielaveden kunnan huomiota kunnan verkkosivuilla julkaisemien kunnanhallituksen esityslistojen ja pöytäkirjojen salassa pidettävien asiakohtien riittävään kuvaamiseen. - Uutiset
24.1.2023 9.00
Apulaisoikeuskanslerilta huomautus salassa pidettävän osoitetiedon paljastaneelle käräjänotaarilleApulaisoikeuskansleri antoi Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa toimineelle käräjänotaarille huomautuksen, kun tämä oli paljastanut salassa pidettävän osoitetiedon. Apulaisoikeuskanslerin määräyksestä poliisin toimittamassa esitutkinnassa käräjänotaarin epäiltiin syyllistyneen tuottamukselliseen virkasalaisuuden rikkomiseen. Syytettä ei nostettu. - Uutiset
19.1.2023 12.41
Suositus salassa pidettävien asiakirjojen käsittelystäTiedonhallintolautakunnan antamassa suosituksessa kuvataan salassa pidettävien asiakirjojen (tietojen) käsittelyä sekä käsittelyä koskevien vaatimusten täyttämistä. Suositus sisältää lainsäädännön vaatimuksia, suosituksia sekä käytännön esimerkkejä salassa pidettävien asiakirjojen käsittelystä. Liitteeseen 1 on koostettu dokumentissa olevat suositukset ja niihin liittyvät lakiperusteet. - Uutiset
17.1.2023 9.22
KHO: Lähiomaisen oikeus saada tieto asiakirjastaHenkilön lähiomainen oli pyytänyt poliisilaitokselta sen hallussa olleet, poliisilaitoksella laaditut kiinniottoa koskevan tutkintailmoituksen ja kiinnioton ja säilöönoton kirjaamisesta laaditun pöytäkirjan. Pyydetyt asiakirjat eivät olleet niitä pyytäneeseen lähiomaiseen nähden julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 28 kohdan perusteella salassa pidettäviä, vaikka tieto henkilön nyt kysymyksessä olevalla perusteella tapahtuneesta poliisilakiperusteisesta kiinniotosta ja sitä seuranneesta säilöönotosta ei ollutkaan yleisöjulkinen vaan sanotun lainkohdan perusteella lähtökohtaisesti salassa pidettävä. - Uutiset
27.12.2022 11.00
Hovioikeus: Organisaatiokaavio oli voitu määrätä salassa pidettäväksi - vaatimus asiakirjan määräämisestä väliaikaisesti julkiseksi ei perustunut lakiinA:n esittämä vaatimus asiakirjan määräämisestä väliaikaisesti julkiseksi ei perustunut lakiin, minkä vuoksi se oli hylättävä. Nyt arvioitavana oleva organisaatiokaavio joka tapauksessa sisälsi visuaaliseen ja yksinkertaisesti luettavaan muotoon yhdistetyn tiedon useiden konserniyhtiöiden omistuksesta, edunsaajista ja johdosta. Mainitun tiedon voitiin joka tapauksessa katsoa yksittäisten tietojen yhdistelmänä sisältävän liikesalaisuuksia. Sanotuilla perusteilla KO:n ratkaisua ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 27.12.2022) - Uutiset
21.12.2022 11.50
Vierashuoneessa professori Tomi Voutilainen ja väitöskirjatutkija Meri Sariola: Koulun ja huoltajien välinen sähköinen viestintä oppilashuollossaViime viikkoina julkisuudessa on käyty keskustelua koulun ja huoltajien välisessä sähköisessä viestinnässä käytettävän ohjelmiston käyttömahdollisuuksista sote-uudistuksen jälkeen, kun hyvinvointialueet aloittavat toimintansa. Kuitenkaan ohjelmiston käyttöön ja tiedonsaantiin liittyvät ongelmat eivät johdu sote-uudistuksesta tai hyvinvointialueille siirrettävistä oppilashuollon palvelujen muutoksesta. Sen sijaan voimassa oleva ja vuoden 2023 alussa sovellettavaksi tuleva muu sääntely rajoittavat sähköiseen viestintään tarkoitettujen ohjelmistojen käyttöä erityisesti tilanteissa, joissa viestintä sisältää salassa pidettäviä tietoja. - Uutiset
21.12.2022 10.10
KHO: Verotustietojen sähköinen luovuttaminen – Verohallinnon asiakkailla ei ole oikeutta vastustaa verotietojensa sähköistä luovutusta medialleAsiakirjajulkisuus – Julkisuusperiaate – Tietosuoja – Henkilötietojen suoja – Julkisuuslain ja yleisen tietosuoja-asetuksen soveltamisen suhde – Viranomaisen henkilörekisteri – Verotustietojen sähköinen luovuttaminen – Journalistinen tarkoitus – Vastustamisoikeus – Vastustamisoikeuden käyttämistä koskevan tiedon julkisuus – Viranomaisen velvollisuus laatia uusi asiakirja – Verohallinto - Uutiset
19.12.2022 7.37
Maahanmuuttovirasto teki selvityksen mongolialaisen sairaanhoitajan tapauksesta – VTV:ltä tarkastuskertomus työperusteisesta maahanmuutostaMaahanmuuttovirasto on tehnyt sisäisen selvityksen Helsingin Sanomien 10.12.2022 uutisoimasta tapauksesta, jossa asiakas oli hakenut oleskelulupaa työnhakua varten Suomessa tutkinnon suorittaneena. Valvonnan tuloksena todetaan, että asiassa on tehty sekä laintulkinta- että menettelyvirheet. - Uutiset
9.12.2022 11.19
Liikejuridiikka 3/2022 on julkaistu EdilexissäLehden aiheita ovat:
- Virtuaalivaluutat, niihin liittyvät palvelut ja asiakasvarojen säilyttäminen
- Virtuaalivaluutan tarjoajan asiakkaan tuntemisvelvollisuus – liikkeellelaskijaa koskevat erityiskysymykset
- Etätyön järjestämisen ja valvonnan keinot työturvallisuuden toteuttamiseksi
- Sijoitusrahaston likviditeetinhallintakeinot ja rahasto-osuudenomistajien yhdenvertaisuus
- Työsuhteen päättymisen jälkeistä aikaa koskeva salassapitosopimus ja sen rajanveto kilpailukieltoon erityisesti ennakkopäätöksen KKO 2022:16 näkökulmasta
- Ruotsalainen väitöstutkimus takautumisoikeuksista - Uutiset
17.11.2022 14.26
Hallituksen esitys: Tiedonsaanti rikosasioista tehdyistä viranomaispäätöksistä paraneeHallitus esittää muutoksia viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettuun lakiin. Esityksellä halutaan selkeyttää yksityiselämän suojaa koskevia salassapitoperusteiden keskinäisiä suhteita rikosasioissa. Tavoitteena on myös lisätä kansalaisten ja median mahdollisuuksia saada tietoa rikosasioista ja niitä koskevista viranomaispäätöksistä. Tarkoitus on, että ehdotetut lainmuutokset tulevat voimaan 1. kesäkuuta 2023. - Uutiset
12.10.2022 16.00
Eduskunnan turvakameroiden kuvaamat kuvat päätyivät julkisuuteen eduskunnan turvallisuusjohtajan toiminnan seurauksena - hallinto-oikeus ei pitänyt turvallisuusjohtajan virkasuhteen irtisanomista kohtuuttomana tai suhteellisuusperiaatteen vastaisenaKansanedustaja Juha Sipilään kohdistui tuntemattoman henkilön hyökkäys Arkadiankadulla 7.1.2021. Tapahtuma tallentui eduskunnan Pikkuparlamentin valvontakameraan. Poliisi alkoi selvittää asiaa samana päivänä. Eduskunnan turvallisuusjohtaja kommentoi julkisesti edustaja Sipilään kohdistunutta hyökkäystä pian tapahtuman jälkeen. Eduskunnan turvallisuusjohtaja antoi hyökkäyksestä erilaisen kuvauksen kuin hyökkäyksen kohteeksi joutunut edustaja Sipilä. Hyökkäystä kuvaava valvontakameratallenne esitettiin MTV:n uutisissa 15.1.2021. Eduskunnan turvallisuusjohtaja oli 15.1.2021 jälkeen eri julkisissa medioissa kertonut, että hän ei osaa arvioida, onko MTV:n julkaisema videomateriaali peräisin eduskunnan turvakameroista. (Ei lainvoim. 12.10.200) - Uutiset
12.10.2022 9.37
KHO: Sairaanhoitopiiri ei ollut ylittänyt harkintavaltansa rajoja päättäessään olla luovuttamatta potilasasiakirjaan sisältyviä salassa pidettäviä tietoja sähköpostitseJulkisuuslain 16 §:n 2 momentin (385/2007) toisen virkkeen mukaan tietojen sähköinen luovuttaminen lainkohdassa tarkoitetuista asiakirjoista oli viranomaisen harkinnassa. - Uutiset
23.9.2022 10.02
Hovioikeus hylkäsi oikeuspsykologian erikoistumiskoulutusta suorittavan hakijan pyynnön saada tietoonsa salaisia ja erittäin arkaluonteisia henkilöiden terveystietoja sisältäviä oikeudenkäyntiasiakirjojaPerusteinaan hakija oli lausunut, että hän suorittaa Åbo Akademissa oikeuspsykologian erikoistumiskoulutusta ja hän tarvitsee asiakirjoja koulutukseen liittyvän tehtävänannon suorittamisen tueksi. Hän oli aikoinaan osallistunut asian käsittelyyn käräjäoikeudessa, mihin pyydetyt asiakirjat liittyvät, ja oli tuolloin tullut tietoiseksi asiakirjojen sisällöstä. (Vailla lainvoimaa 23.9.2022) - Uutiset
31.8.2022 9.09
Suositusluonnoksesta salassa pidettävien asiakirjojen käsittelystä voi lausua 21. syyskuuta 2022 saakkaSuosituksen tavoitteena on opastaa salassa pidettävien asiakirjojen (tietojen), käsittelyssä sekä käsittelyä koskevien vaatimusten täyttämisessä. Suositus on tarkoitettu ensisijaisesti tiedonhallintayksiköille ja viranomaisille, mutta niiden lisäksi tätä suositusta voivat hyödyntää elinkeinoelämän toimijat ja kaikki muutkin, jotka käsittelevät viranomaisten salassa pidettäväksi määrittelemiä asiakirjoja. - Uutiset
16.8.2022 11.07
Hovioikeus: Julkisuutta koskevien lakien mukainen tiedonsaantioikeus ei sisällä asianosaisen oikeutta saada tuomioistuimen ratkaisun perusteluja koskevaa lisäselvitystä tai selvennystäHakija oli pyytänyt viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 12 §:n nojalla, että hänelle toimitetaan jäljennös Helsingin käräjäoikeuden ratkaisun siitä sivusta, jolta ilmenee, minkä sisältöistä ohjetta hakijan on katsottu asiassa rikkoneen. Hakemus hylättiin. (Vailla lainvoimaa 16.8.2022) - Uutiset
15.8.2022 9.10
Lakiluonnos esitutkintaviranomaisten ja syyttäjän asiakirjojen salassapitoperusteista lausunnolleOM pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jonka tavoitteena on selkeyttää yksityiselämän suojaa koskevien salassapitoperusteiden keskinäisiä suhteita rikosasioissa. Tavoitteena on myös lisätä kansalaisten ja tiedotusvälineiden mahdollisuuksia saada tietoa rikosasioista ja niitä koskevista viranomaispäätöksistä. Tarkoitus on, että ehdotetut lainmuutokset tulevat voimaan 1. kesäkuuta 2023. - Uutiset
16.6.2022 15.37
Hallituksen esitys: Avoimuusrekisteri lisäämään lobbauksen läpinäkyvyyttäHallitus esittää avoimuusrekisterilain säätämistä. Laki velvoittaisi yrityksiä, yhdistyksiä ja säätiöitä ilmoittamaan eduskuntaan ja ministeriöihin kohdistamastaan lobbauksesta. Avoimuusrekisterin tavoitteena on valmisteluun ja päätöksentekoon kohdistuvan vaikuttamisen läpinäkyvyyden parantaminen ja sitä kautta kansalaisten luottamuksen vahvistaminen. - Uutiset
16.5.2022 8.40
Lainsäädännön arviointineuvosto avoimuusrekisteristä: Rekisteröintivelvoitteen kiertäminen estettäväAvoimuusrekisterilakia koskevan lakiehdotuksen perusteella saa hyvän käsityksen asian taustasta, tavoitteista ja keskeisistä keinoista. Olennaiset vaikutuslajit on tunnistettu ja arvioitu. Lakiehdotuksessa tulisi tarkentaa yhteiskunnallisten vaikutusten arviointia ja avata tarkemmin vaikutuksiin liittyviä epävarmuuksia. Lakiehdotuksesta ei selviä riittävällä tavalla ehdotettavien soveltamisrajausten merkitys rekisterin luonteelle ja tavoitteille. Lakiehdotuksessa ei ole riittävästi arvioitu riskiä, että rekisteröintivelvoitetta kierretään, jolloin sääntelyn tavoitteita ei saavuteta. - Uutiset
10.5.2022 15.55
Hovioikeus: Oulun yliopisto oli velvollinen maksamaan sopimussakkoa työsuhteen päättämissopimuksen salassapitoehdon rikkomisestaHovioikeus ei muuttanut käräjäoikeuden tuomiota, jolla Oulun yliopisto oli velvoitettu suorittamaan A:lle 16.210,26 euron suuruinen sopimussakko korkolain 4 § 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen 28.11.2019 lukien ja korvaamaan A:n oikeudenkäyntikulut 10.157,20 eurolla. (Vailla lainvoimaa 10.5.2022) - Uutiset
26.4.2022 9.30
KHO:n kaksi ratkaisua työsuojeluilmoituksia koskevien tietojen antamisesta toimittajalleKHO:2022:50: Toimittaja oli 2.1.2020 pyytänyt Itä-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta tiedon siitä, kuinka paljon Kiteen kaupunkiin ja sen hallintopalveluosastoon kohdistuvia työsuojeluilmoituksia oli tehty 2010-luvulla. KHO katsoi, ettei salaamiselle ollut laillisia perusteita. Pelkkää lukumäärätietoa ei voitu pitää työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain 10 §:n 1 momentin perusteella salassa pidettävänä.
KHO:2022:51: Toimittaja oli 28.10.2019 pyytänyt Itä-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta tiedon siitä, oliko työsuojelun vastuualueella vireillä Kuopion kaupungin kaupunkisuunnitteluosastoon liittyvä kantelu. KHO katsoi, että AVI:n työsuojelun vastuualue oli voinut hylätä toimittajan tietopyynnön ilmoittamalla, että se ei anna tietoa siitä, oliko tiettyä nimettyä työnantajaa koskien vireillä työsyrjintää koskeva kantelu. - Uutiset
7.4.2022 9.14
KKO pidensi oikeudenkäyntiaineiston salassapitoaikaa asianomistajan hakemuksen mukaisesti 40 vuodellaSalassapitorikosta ja yksityiselämää loukkaavaa tiedon levittämistä koskevassa rikosasiassa oli käsitelty erityisen arkaluonteisia tietoja asianomistajien yksityiselämästä. Sen vuoksi asianomistajien henkilöllisyys tuomioissa ja muu oikeudenkäyntiaineisto oli määrätty oikeudenkäynnin julkisuudesta annetun lain (945/1984) nojalla salassa pidettäviksi. Salassapitoaika oli määrätty päättymään 18 vuoden kuluttua asian vireilletulosta.
Korkein oikeus pidensi salassapitoaikaa asianomistajan hakemuksen mukaisesti 40 vuodella. - Uutiset
4.4.2022 11.50
Työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen: Uusimmat korkeimman oikeuden työoikeudelliset tuomiot ja sisällä olevat valitusluvat - KKO:2022:17 ja KKO:2022:16Tarkasteltavissa työoikeudellisissa tuomioissa ensimmäisessä KKO:2022:17 arvioitiin kollektiiviperusteisen irtisanomisen yhteydessä työn tarjoamis- ja koulutusvelvollisuutta sekä työsopimuslain säännösten pakottavuutta koskien työehtosopimuksella toisin sopimista. Toisessa tuomiossa KKO:2022:16 kyse oli salassapito- ja kilpailukieltosopimuksen välisestä suhteesta. Korkein oikeus päätyi pitämään siellä käsiteltyä salassapitosopimusta pätevänä ja kohtuullisena omana sopimuksena. Kirjoituksessa lopuksi esitellään korkeimpaan oikeuteen valitusluvan saaneet työoikeudelliset oikeusriidat. - Uutiset
31.3.2022 14.36
Syyttäjä paljasti salassa pidettävää tietoaApulaisoikeuskansleri antoi huomautuksen Itä-Suomen syyttäjäalueen aluesyyttäjälle, joka paljasti tiedotusvälineille salassa pidettävää tietoa. Syyttäjän virheellinen menettely arvioitiin virkarikosoikeudellisesti vähäiseksi. - Uutiset
15.3.2022 11.30
KKO: Työsopimuksessa oli voitu kilpailukiellon lisäksi pätevästi sopia salassapitoehdosta sopimussakkoineenKorkein oikeus katsoi, että A:n työsopimukseen kiinteistönvälitysyhtiössä sisältyvä salassapitoehto oli pätevä eikä mainittu sopimusehto ollut kohtuuton siten, että se pitäisi jättää ottamatta huomioon tai että sitä pitäisi sovitella hovioikeuden tuomiosta ilmenevää enemmälti. Näin ollen hovioikeuden tuomion lopputuloksen muuttamiseen ei ollut aihetta. - Uutiset
2.3.2022 16.00
Hovioikeus kumosi määräyksen työriidan sovintosopimuksen salassapidostaHovioikeus katsoi asiassa mainitsemillaan perusteilla, ettei sovintosopimuksen salassapidolle ollut perustetta miltään osin. Määräys sovintosopimuksen salassapidosta oli siten kumottava. (Vailla lainvoimaa 2.3.2022) - Uutiset
1.3.2022 11.45
Hovioikeus kumosi luvan saaneelle oikeudenkäyntiavustajalle annetun varoituksen - todisteeksi nimetty kanteluasiakirjan luonnos ei ollut viranomaisten hallussa oleva asiakirja eikä siten salassa pidettävä asiakirjaValvontalautakunta oli todennut valittajan laiminlyöneen velvollisuutensa hoitaa huolellisesti saamansa tehtävän ja siten menetelleen luvan saaneita oikeudenkäyntiavustajia koskevien velvollisuuksien vastaisesti nimetessään todisteeksi ja toimittaessaan KO:lle asiakirjan, joka oli olennaiselta asiasisällöltään muistuttanut valvontalautakunnalle lähetettyä kantelukirjoitusta. Valvontalautakunta oli viitannut ratkaisussaan luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista annetun lain 8 §:n 1 momentin 6 kohtaan, asianajajista annetun lain 7 j §:n 3 momenttiin ja julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 6 kohtaan. HO totesi, että kanteluasiakirjan luonnos ei ollut ollut julkisuuslain 5 §:n 2 momentin tarkoittama viranomaisten hallussa oleva asiakirja eikä siten asianajajista annetun lain 7 j §:n 3 momentin ja julkisuuslain 24 §:n 6 kohdan mukaan salassa pidettävä asiakirja. Tältä osin valittajan ei voitu katsoa laiminlyöneen velvollisuuttaan hoitaa saamansa tehtävä huolellisesti ja siten menetelleen luvan saaneita oikeudenkäyntiavustajia koskevien velvollisuuksien vastaisesti. Valvontalautakunnan päätös oli näin ollen kumottava. (Vailla lainvoimaa 1.3.2022) - Uutiset
1.3.2022 8.28
Hallinto-oikeus: Kansallisen huoltovarmuuden ja poikkeusoloihin varautumisen turvaaminen olisi vaarantunut, mikäli kausityöntekijälistan tietosisältö olisi julkaistuHallinto-oikeus katsoi kuten maa- ja metsätalousministeriö, että kansallisen huoltovarmuuden ja poikkeusoloihin varautumisen turvaaminen olisi vaarantunut, mikäli mainittu tietosisältö olisi julkista. Kausityöntekijälista oli siis julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 8 kohdan perusteella salassa pidettävä. Tässä tilanteessa listan salassapidettävyyttä ei ollut tarpeen arvioida maa- ja metsätalousministeriön päätöksessä lisäksi mainitun saman momentin 20 kohdan kannalta eikä ministeriön lausunnossa viitatun 24 kohdan tai tietosuojalainsäädännön kannalta. (Vailla lainvoimaa 1.3.2022) - Uutiset
4.2.2022 13.32
Hovioikeus: Käräjäoikeus oli voinut määrätä vakuustakavarikkovaatimuksen, sen suullisen käsittelyn ja siitä annetun ratkaisun salassapidettäviksiKO oli 28.5.2021 antamallaan päätöksellä määrännyt vastaajan omaisuutta pantavaksi vakuustakavarikkoon yhteisvastuullisesti kolmen muun henkilön kanssa. KO oli määrännyt syyttäjän vaatimuksesta, että haastehakemukseen sisältyvä vakuustakavarikkovaatimus ja päätöksen perustelut oli pidettävä salassa syytteen käsittelyyn saakka tai kunnes asia oli jätetty sillensä. KO oli myös määrännyt asian käsiteltäväksi yleisön läsnä olematta. HO katsoi, että haastehakemukseen sisältyvien tietojen julkiseksi tulemisen voitiin lähtökohtaisesti katsoa aiheuttavan todennäköisesti merkittävää haittaa rikoksen selvittämiselle ja tutkinnan tarkoituksen toteuttamiselle tällaisessa tilanteessa. Ottaen huomioon, että tutkintatoimenpiteet olivat olleet salassapitomääräystä annettaessa vielä käynnissä, HO katsoi, että tiedon antaminen vakuustakavarikkoa koskevasta vaatimuksesta olisi tässä vaiheessa todennäköisesti vaarantanut merkittävällä tavalla rikoksen selvittämistä tai tutkinnan tarkoituksen toteuttamista. Näillä perusteilla KO:n antamalle salassapitomääräykselle oli ollut laissa säädetyt edellytykset, eikä sitä ollut siten aihetta muuttaa. (Vailla lainvoimaa 4.2.2022)