Sähköinen kauppa
- Uutiset
13.2.2024 9.55
Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 1/2024: Kuluttajayhteydenottojen kärjessä lennot ja verkko-ostamisen ongelmatMaiden rajat ylittävien kuluttajaongelmien selvittelyyn EU-alueella erikoistunut Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) sai yhteensä yli 124.000 yhteydenottoa kuluttajilta vuonna 2023. Yhteydenottoaiheissa korostuivat aiempien vuosien tapaan lentomatkustuksen ja verkko-ostamisen ongelmatilanteet. Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste (ECC Finland) sai viime vuonna 2.502 yhteydenottoa Suomessa asuvilta kuluttajilta. Näistä 1.857 oli tiedusteluja kuluttajan oikeuksista eri tilanteissa, ja 645 oli sellaisia valituksia, joita soviteltiin ulkomailla sijaitsevien elinkeinonharjoittajien suuntaan ECC-verkoston kautta. Lisäksi keskus hoiti Suomessa 199 tapausta, jotka koskivat suomalaisyrityksiä ja joissa kuluttaja asuu toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa. - Uutiset
4.1.2024 15.30
Uudet avoimuussäännöt auttavat EU-maita torjumaan alv-petoksiaEU:n jäsenmaiden veroviranomaiset saavat vastedes maksutiedot, joiden avulla ne voivat helpommin havaita alv-petoksia. Erityistä huomiota kiinnitetään sähköiseen kaupankäyntiin, jossa esiintyy erityisen paljon alv-sääntöjen rikkomisia ja petoksia. Tällaisten petosten vuoksi menetetään verotuloja, jotka tarvittaisiin kipeästi julkisten palvelujen rahoittamiseen. Uudet avoimuussäännöt tulivat voimaan 1. tammikuuta 2024. - Uutiset
1.9.2023 10.13
Kuluttajaneuvonta kehottaa varovaisuuteen Niemi Putiikki -verkkokaupan kanssa: Toimitukset tulevat Kiinasta – toimintaohjeita verkkokaupan ongelmatilanteisiinKilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan on tullut lyhyessä ajassa lukuisia ilmoituksia Niemi Putiikki -nimisestä yrityksestä. Toimitetut tuotteet eivät ole vastanneet tilausta ja peruuttamisoikeuden käyttämisessä on ollut ongelmia. Verkkokauppa antaa ymmärtää, että se olisi kotimainen, vaikka todellisuudessa näin ei ole, ja toimitukset tulevat Kiinasta. - Uutiset
8.8.2023 13.35
Euroopan kuluttajakeskus: Puhelinfix.fi-verkkokaupan toiminta on päättynyt – osa kuluttajista odottaa edelleen maksunpalautusta taustayrityksiltäVirolainen mobiilitarvikemyyjä Puhelinfix.fi on ilmoittanut verkkosivuillaan, että se lopettaa toimintansa. Useat sadat suomalaiskuluttajat ovat valittaneet verkkokaupasta Euroopan kuluttajakeskukseen viime vuoden ja kuluneen kevään aikana. Toistaiseksi kuluttajat voivat menetellä kuluttajakeskuksen aiemmin antamien toimintaohjeiden mukaisesti. - Uutiset
2.8.2023 14.10
Yrittäjät: Kuluttajansuojalain uudistukset vaikuttavat verkkokauppaan ja kuluttajaluottoihinKuluttajansuojalaki uudistuu 1. lokakuuta 2023, mikä tuo muutoksia ja uusia velvoitteita verkkokauppaa harjoittaville elinkeinonharjoittajille sekä kuluttajaluottoja tarjoaville yrityksille. - Uutiset
3.3.2023 8.20
Maksupalveluntarjoajille tulee uusi tiedonantovelvollisuus rajat ylittävistä maksuista 1.1.2024 alkaenEU:n alueella maksupalveluntarjoajille tulee voimaan 1. tammikuuta 2024 alkaen uusi tiedonantovelvollisuus, joka koskee rajat ylittäviä maksutapahtumia. Maksupalveluntarjoajia ovat esimerkiksi pankit ja luottolaitokset. Tiedonantovelvollisuus perustuu EU:n maksutietodirektiivin (EU 2020/284) muutokseen, millä tavoitellaan kansainvälisen verkkokaupan arvonlisäveropetosten vähenemistä ja yritysten oikeudenmukaisen kilpailun turvaamista. - Uutiset
12.10.2022 13.03
Kuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokaupan vitsaukseen: myyjä ei voi perua tilauksia saatavuusongelmiin vedotenViime vuosina verkkokaupoissa on yleistynyt ilmiö, jossa myyjät peruvat sopimuksia lainvastaisin perustein, esimerkiksi tuotteen loppumisen tai virheelliseen varastosaldon takia. Kuluttaja-asiamies löysi monien verkkokauppojen toimintatavoista puutteita ja huomautti verkkokauppoja kuluttajansuojan säännöistä. KKV:n kuluttajaneuvonnassa havaittiin keväällä 2021, että yhä useampi verkkokauppa yrittää vetäytyä heitä sitovista tilaussopimuksista. Ongelmia on esiintynyt etenkin elektroniikan ja kodinkoneiden verkkokaupoissa. Kuluttajien ilmoitusten perusteella huomattiin, että monella verkkokaupalla on virheellinen käsitys oikeudestaan peruuttaa tilaus, eivätkä toimitusehdot muutenkaan kaikilta osin ole kuluttajansuojalain mukaisia. - Uutiset
26.11.2021 12.31
KKV: Helsinki-muoti.com-verkkokaupasta runsaasti valituksia – nimi tai suomenkieliset sivut eivät kerro verkkokaupan kotimaataKilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut runsaasti kuluttajien yhteydenottoja vaatteita ja kenkiä myyvästä helsinki-muoti.com-verkkokaupasta. Kuluttajat ovat kokeneet tulleensa huijatuiksi, koska tavarat eivät ole vastanneet sovittua laadultaan tai kokotiedoiltaan. Osa kuluttajista kertoo, ettei ole saanut lainkaan tilausta. Lisäksi verkkokauppa antaa ymmärtää, että se olisi kotimainen, mutta toimitukset tulevat Kiinasta. - Uutiset
21.6.2021 8.16
Verohallinto: Suomalaisten verkkokauppojen kaupanteko EU:ssa helpottuu – 1.7. alkaen kuluttajamyyntien arvonlisäverot voi maksaa vain yhden maan kauttaMuuttuva EU:n arvonlisäverolainsäädäntö helpottaa kuluttajakauppaa tekeviä verkkokauppoja. Heinäkuun alusta alkaen yrityksen ei tarvitse rekisteröityä alv-verovelvolliseksi kaikkiin niihin EU-maihin, joihin yritys myy tavaroita tai sähköisiä palveluja kuluttajille. - Uutiset
7.5.2021 16.00
Pienten verkkokauppaostosten tuonnin verovapaus poistuu heinäkuussa 2021Verkkokauppaostoksista pitää jatkossa maksaa arvonlisävero myös silloin, kun enintään 22 euron lähetys tulee EU:n ulkopuolelta. Tasavallan presidentti vahvisti lainmuutokset perjantaina 7. toukokuuta. Muutokset tulevat voimaan 1. heinäkuuta 2021. - Uutiset
13.1.2021 12.37
Lausunnot verkkokaupan arvonlisäverotuksesta on julkaistuPienet verkkokauppaostot EU:n ulkopuolelta ovat tulossa arvonlisäverotuksen piiriin 1. heinäkuuta 2021. Lausuntoaika päättyi tiistaina 12.1.2021. - Uutiset
29.12.2020 15.00
Finanssiala: Tunnistusvälineet kuntoon – vuodenvaihteen jälkeen pienikin verkko-ostos saattaa vaatia pankkitunnuksiaVuodenvaihteen jälkeen kannattaa vahvaa tunnistusvälinettä, käytännössä pankkitunnuksia, pitää aina mukanaan. Tammikuun alussa päättyy toisen maksupalveludirektiivin (PSD2) korttimaksamisen tunnistautumisen siirtymäaika, ja vahvan tunnistamisen vaatimus koskee sen jälkeen kaikkea sähköisesti tapahtuvaa maksamista. Vahvan tunnistautumisen tarkoituksena on parantaa maksupalveluiden turvallisuutta ja siten kuluttajansuojaa. - Uutiset
16.12.2020 7.25
Komissio ehdottaa uusia sääntöjä digitaalisille alustoille – kohtuuttomat ehdot kielletäänKomissio ehdotti 15. joulukuuta digitaalisen toimintaympäristön uudistamista uusilla säännöillä, jotka koskevat kaikkia digitaalisia palveluja, kuten sosiaalista mediaa, verkkokauppapaikkoja ja muita EU:ssa toimivia verkkoalustoja. Uudet säännöt koostuvat kahdesta säädöksestä, joista toisella säännellään digitaalisia palveluja ja toisella digitaalisia markkinoita. - Uutiset
8.12.2020 12.30
Pienet verkkokauppaostot EU:n ulkopuolelta tulossa arvonlisäverotuksen piiriin 1. heinäkuuta 2021 - lausuntoaika päättyy 12.1.2021VM ehdottaa verkkokaupan arvonlisäverotukseen uudistuksia. Arvonlisäverolakiin tehtäisiin etämyyntiä ja arvonlisäverovelvoitteita helpottavien järjestelmien käyttöönottoa koskevat EU-direktiivien muutokset. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1. heinäkuuta 2021. - Uutiset
26.11.2020 12.10
Finanssiala ry: Pankkitunnukset mukaan – pienikin verkko-ostos saattaa ensi vuonna vaatia vahvan tunnistautumisenVuodenvaihteen jälkeen kannattaa vahvaa tunnistusvälinettä, käytännössä pankkitunnuksia, pitää aina mukanaan. Tammikuun alussa 2021 päättyy toisen maksupalveludirektiivin (PSD2) siirtymäaika, ja vahvan tunnistamisen vaatimus koskee sen jälkeen kaikkea sähköisesti tapahtuvaa maksamista. Esimerkiksi pienikin mobiilikauppaosto tai vaikkapa polttoaineen maksaminen tankkaussovelluksella saattaa vaatia vahvan tunnistautumisen. Vahvan tunnistautumisen tarkoitus on lisätä maksamisen turvallisuutta ja kuluttajan suojaa. - Uutiset
4.6.2020 9.56
Arvonlisäveron erityisjärjestelmä laajeneeArvonlisäveron erityisjärjestelmä eli Mini One Stop Shop laajenee One Stop Shop -järjestelmäksi. Nykyinen arvonlisäveron erityisjärjestelmä kattaa pelkästään tele-, lähetys- ja sähköisten palvelujen myynnin kuluttajille EU:ssa, mutta uusi arvonlisäveron erityisjärjestelmä tulee kattamaan muun muassa kaikki kuluttajille EU:ssa myydyt palvelut sekä EU:n sisäisen tavaroiden etämyynnin. Alkuperäinen aikataulu käyttöönotolle oli 1.1.2021, mutta Euroopan komissio on ehdottanut 6 kuukauden lykkäystä. - Uutiset
28.5.2020 14.18
Verkkokaupan arvonlisäverotuksen uudistaminen lykkääntyy - uusi soveltamispäivä on 1. heinäkuuta 2021Verkkokaupan arvonlisäverotuksen uudistaminen (ns. alv-paketti) lykkääntyy kuudella kuukaudella koronakriisin puhkeamisen vuoksi. Hallitus lähetti asiasta U-kirjelmän eduskunnalle torstaina 28. toukokuuta. - Uutiset
18.2.2020 14.17
Verkkokauppa: Alv-maksutietojen vaihtamista koskevat uudet säännöt hyväksyttiin neuvostossaNeuvosto hyväksyi tiistaina (18.2.) uudet säännöt, joilla helpotetaan veropetosten havaitsemista rajatylittävissä verkkokaupan maksutapahtumissa. Uusien toimenpiteiden ansiosta jäsenmaat voivat kerätä yhdenmukaisella tavalla tiedot, jotka maksupalveluntarjoajat, kuten pankit, antavat sähköisesti saataville. Lisäksi perustetaan uusi sähköinen keskusjärjestelmä, johon maksutiedot tallennetaan, jotta jäsenmaiden petostentorjuntaviranomaiset voivat käsitellä niitä edelleen. Säädökset täydentävät tammikuussa 2021 voimaan tulevaa verkkokaupan alv-sääntelykehystä. Uusia toimenpiteitä sovelletaan 1. tammikuuta 2024 alkaen - Uutiset
18.2.2020 9.10
EU:n kuluttajansuojaviranomaiset tarkistivat satoja verkkokauppoja – jopa kaksi kolmasosaa ei noudata EU:ssa säädettyjä kuluttajien perusoikeuksiaTärkeimpiä havaintoja oli esimerkiksi se, että yli neljäsosa tarkastetuista verkkosivustoista ei antanut kuluttajille tietoa siitä, miten sopimus voidaan peruuttaa tai että peruutuksen voi tehdä ilman perusteluja 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. - Uutiset
20.12.2019 10.09
Unionin tuomioistuin: Ranska ei voi vaatia Airbnb:ltä, että sillä on oltava kiinteistönvälittäjän ammattikorttiRanska ei voi vaatia Airbnb:ltä, että sillä on oltava kiinteistönvälittäjän ammattikortti, koska Ranska ei ole ilmoittanut tällaisesta vaatimuksesta komissiolle sähköisestä kaupankäynnistä annetun direktiivin mukaisesti.