Rikosrekisteri
- Uutiset
23.2.2024 9.26
KHO: Poliisilaitos ei ollut voinut peruuttaa taksinkuljettajan ajolupaa mainitsemallaan perusteellaTaksinkuljettajan ajoluvan peruuttaminen – Rikoksiin syyllistyminen – Muu kuin liikenteen palveluista annetussa laissa nimenomaisesti mainittu rikos - Uutiset
17.8.2022 9.07
Kantelijaa ei valittu työtehtävään - oikeusasiamies kiinnitti Suojelupoliisin huomiota turvallisuusselvityksen selkeyteen ja ymmärrettävyyteenOA:n selvitysten perusteella oli ilmeistä, että kantelijaa koskevalla turvallisuusselvityksen kattavuusilmoituksella oli ollut hänelle kielteisiä vaikutuksia. Valtori oli tulkinnut kattavuusilmoituksen puutteelliseksi turvallisuusselvitystulokseksi. Tästä syystä kantelijaa ei valittu työtehtävään. Oli pääteltävissä, että mikäli Valtorin tulkinta olisi ollut toisenlainen, kantelija olisi valittu tehtävään. OA kiinnitti vastaisen varalle Valtorin vakavaa huomiota hallintolain 31 §:n säännökseen asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä. Valtorin menettelystä oli aiheutunut kantelijalle vähintäänkin aineetonta haittaa. Suojelupoliisin huomiota kiinnitettiin turvallisuusselvityksen selkeyteen ja ymmärrettävyyteen. - Uutiset
30.6.2022 14.08
Rikosrekisteritietojen vaihtoa tehostetaan EU:ssaEurooppalaista rikosrekisteritietojärjestelmää tehostetaan EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten osalta. Hallitus esittää kansalliseen lainsäädäntöön muutoksia, joita EU:n rikosrekisteritietojärjestelmää (ECRIS) koskeva EU-asetus edellyttää. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan loppuvuodesta 2022. - Uutiset
27.6.2022 9.00
Eurooppalaisen rikosrekisteritietojärjestelmän tehostaminen kolmansien maiden kansalaisten osalta (ECRIS-TCN) : LausuntotiivistelmäLausunnonantajat pitivät muutosehdotuksia yleisesti kannatettavina. Muutamissa lausunnoissa nostettiin esille tarve rikosilmoitusnumeroa koskevan muutosehdotuksen käytännön toteuttamisen suunnitteluun ja lisätyömäärän sekä koulutustarpeiden arviointiin. Lausunnossa esitettiin myös muutamia muita huomioita ja kehitysehdotuksia. - Uutiset
18.6.2021 14.05
Työnantajilla on jatkossa oikeus selvittää lasten kanssa työskentelevien rikostausta myös lyhytaikaisissa tehtävissäElokuun 2021 alussa voimaan tulevien lakimuutosten jälkeen työantajilla on oikeus selvittää työnhakijoiden rikostaustaa eli pyytää heiltä rikosrekisteriote myös tehtävissä, jotka kestävät enintään 3 kuukautta. Kyseessä ei ole uusi velvollisuus, vaan pyyntö perustuisi kunkin työnantajan omaan harkintaan ja riskiarvioon. Näin huomioidaan työnantajien erilaiset tarpeet ja tilanteet, joissa työtä tehdään. Työnantajien lisäksi oikeus pyytää rikosrekisteri lyhytaikaisissakin tehtävissä tulee myös muille rikostaustan selvittämisvelvollisille kuten siviilipalveluskeskukselle, TE-toimistolle, lupa- ja valvontaviranomaisella, kunnalle ja kuntayhtymälle. - Uutiset
25.5.2021 14.00
Hovioikeus: Tuomio ei ollut vastaajan rikosrekisteristä ilmenevällä tavalla konkurrenssin katkaisevaHO totesi, että rangaistusta voidaan RL 7 luvun 6 §:n 1 momentin nojalla kohtuullistaa vain niiden aikaisemmin tuomittujen ehdottomien vankeusrangaistusten perusteella, joihin johtaneet rikokset olisi voitu käsitellä yhdessä (KKO 2004:130). Oikeudenmukainen kokonaisrangaistus määrätään jälkikäteen tapahtuvalla kohtuullistamisella vain niistä rikoksista, jotka kuuluvat keskenään samaan konkurrenssiin eli jotka oli tehty ennen kuin mistään niistä on tuomittu ehdoton vankeusrangaistus. KO:n tuomiota oli muutettava. (Vailla lainvoimaa 25.5.2021) - Uutiset
24.3.2021 9.23
KHO: Muun muassa seksuaaliseen ahdisteluun vapaa-ajallaan syyllistyneen lehtorin virkasuhde voitiin purkaaHO oli tuominnut A:n tämän vapaa-ajalla tapahtuneesta seksuaalisesta ahdistelusta, lievästä pahoinpitelystä, liikennerikkomuksesta, viestintäsalaisuuden loukkauksesta, kunnianloukkauksesta ja hallinnan loukkauksesta 3 kuukauden ehdolliseen vankeuteen. Tuomio oli lainvoimainen. KHO katsoi, että kaupungilla oli ollut viranhaltijalain 41 §:ssä tarkoitettu erittäin painava syy A:n virkasuhteen purkamiseen. Virkasuhteen purkamisen lainmukaisuutta ei ollut myöskään syytä arvioida toisin A:n pitkän ja moitteettoman virkauran johdosta. Purkamista ei voitu pitää kysymyksessä olevissa olosuhteissa suhteettoman ankarana seuraamuksena. Kun otettiin huomioon, että A:n valitus oli tullut KHO:ssa hylätyksi, X:n kaupunkia ei ollut velvoitettava maksamaan korvausta A:n oikeudenkäyntikuluista KHO:ssa. - Uutiset
10.12.2020 14.00
Asianajaja Olli Hyvönen: HankintamenettelyoteHankintalain (1397/2016) 88 §:n ja erityisalojen hankintalain (1398/2016) 86 §:n mukaisesti hankintayksikön on ennen hankintasopimuksen tekemistä vaadittava valittua tarjoajaa toimittamaan ajantasaiset todistukset ja selvitykset sen tutkimiseksi, koskeeko sitä hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen poissulkemisperuste. Säännökset perustuvat hankintadirektiiviin, jossa hankintayksikölle on asetettu ehdoton velvollisuus vaatia tarjouskilpailun voittanutta tarjoajaa toimittamaan tällaiset asiakirjat. Hankintayksiköt eivät näin ollen voi hankintamenettelyjen yhteydessä olla selvittämättä pakollisia poissulkemisperusteita. - Uutiset
14.5.2020 13.30
Luottotietolain ja maksupalvelulain säännöksiä henkilötietojen käsittelystä uudistetaanOM lähetti torstaina (12.5.) lausuntokierrokselle luonnoksen hallituksen esitykseksi, jossa luottotietolakiin ja maksupalvelulakiin ehdotetaan tehtäviksi EU:n yleisestä tietosuoja-asetuksesta johtuvat lainmuutokset. Tavoitteena on selkiyttää lakien suhdetta tietosuoja-asetukseen ja tietosuojalakiin sekä samalla vahvistaa kansalaisten henkilötietojen suojaa ja oikeusturvaa. Lausunto pyydetään toimittamaan OM:lle viimeistään 10. heinäkuuta. Ehdotettujen lakien on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian. - Uutiset
18.10.2019 15.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus sovelsi koventamisperustetta alkoholituotteiden näpistelijälle tuomittavaa rangaistusta mitattaessaVastaaja oli syyllistynyt näpistyksiin lukuisia kertoja vuosien 2017 ja 2018 aikana. Vastaajan nyt syyksi luetuissa rikoksissa oli kysymys yhteensä 12 näpistyksestä, jotka oli tehty kahden kuukauden aikana 18.10.2018–18.12.2018. Rikoksissa oli ollut kysymys alkoholituotteiden anastamisesta. Anastettujen tuotteiden arvo oli ollut kerralla enintään noin 45 €. Vastaaja tuomittiin nyt syyksi luetuista teoista KO:n tuomitseman 70 päiväsakon asemasta 90 päiväsakon rangaistukseen. Sama vastaaja tuomittiin HO:n toisessa tuomiossa vielä myös 29 näpistyksestä yhteiseen 150 ps rangaistukseen. Rikoksissa oli ollut kysymys alkoholi- ja tupakkatuotteiden lisäksi myös elintarvikkeiden anastamisesta. Anastettujen tuotteiden arvo oli ollut kerralla enintään noin 60 €. (Vailla lainvoimaa 18.10.2019) - Uutiset
9.4.2019 15.00
Parempaa tietoa kolmansien maiden kansalaisten ja kansalaisuudettomien henkilöiden rikostuomioista: EU hyväksyi ECRIS-järjestelmän uudistuksenEU on ottamassa käyttöön uusia sääntöjä parantaakseen jäsenmaiden tietojenvaihtoa kolmansien maiden kansalaisille annetuista rikostuomioista. Eurooppalaiseen rikosrekisteritietojärjestelmään (ECRIS) kuuluu nyt keskitetty tietokanta, johon on koottu tietoja kolmansien maiden kansalaisten ja kansalaisuudettomien henkilöiden rikostuomioista (ns. ECRIS-TCN-järjestelmä). Neuvosto hyväksyi 9. huhtikuuta virallisesti ECRIS-paketin, johon kuuluu asetus ja direktiivi. Lainsäätämisprosessi on nyt saatu päätökseen. - Uutiset
30.1.2019 11.24
Apulaisoikeuskansleri arvostelee hovioikeuksia tuomioiden jakelun laiminlyönneistäApulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen moittii hovioikeuksia rikostuomioiden jakelun laiminlyönneistä, jotka ovat viivästyttäneet ja vaarantaneet tuomioiden täytäntöönpanoa. Pisimmillään täytäntöönpano on viivästynyt usealla vuodella. Apulaisoikeuskanslerin mukaan kyse on ollut varsin laajasta ja pitkäaikaisesta ongelmasta. Ongelmat ovat koskeneet kaikkia hovioikeuksia yhtä lukuun ottamatta. - Uutiset
23.7.2018 10.14
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste: Järjestyksenvalvojaksi hyväksymistä koskeva hakemus oli voitu hylätä vanhan väkivaltarikostuomion perusteellaPoliisilaitos oli hylännyt järjestyksenvalvojaksi hyväksymistä koskevan hakemuksen, koska hakija oli kahdeksan vuotta aikaisemmin tuomittu muun ohella laittomasta uhkauksesta, pahoinpitelystä ja törkeästä pahoinpitelystä. Valituksessa esitettiin muun ohella, että tuomiota, jolla hakija oli tuomittu alle kahden vuoden ehdolliseen vankeusrangaistukseen, ei olisi tullut ottaa huomioon hänen hakemustaan käsiteltäessä, sillä rikosrekisterilain mukaan tieto tällaisesta tuomiosta on poistettava rikosrekisteristä viiden vuoden kuluttua. KHO:ssa oli kysymys siitä, oliko poliisilaitos voinut arvioida, ettei hakija mainitun tuomion perusteella täyttänyt hakijalle yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa asetettua vaatimusta rehellisyydestä ja luotettavuudesta. - Uutiset
16.2.2018 11.00
Hovioikeus hylkäsi asianajotoimiston lakiassistentin tekemän tietopyynnön koskien luonnollisten henkilöiden tietoja päättyneiden asioiden osaltaTuomioistuinten toiminnan osalta julkisuuden funktion ydin on vireillä olevien asioiden avoimuuden ja läpinäkyvyyden turvaamisessa. Julkisuusperiaatteen ydinalueelle ei sitä vastoin kuulu mahdollisuus selvittää toisten luonnollisten henkilöiden tietosuojan piiriin kuuluvia arkaluonteisia tietoja. Henkilötietolaissa, rikosrekisterilaissa ja turvallisuusselvityslaissa rikokseen osallisuutta koskevien tietojen luovuttamiselle asetetut tiukat edellytykset puoltavat tulkintaa, että taustaselvitykseen rinnastuvalle tietojen hakemiselle ja luovuttamiselle on asetettava tiukat edellytykset. HO katsoi, että tietopyynnön kohteiden yksityisyyden suoja oli tässä asiassa julkisuutta painavampi perusoikeus yhtäältä julkisuuslain ja oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa annetun lain ja toisaalta henkilörekisterilain, rikosrekisterilain ja turvallisuusselvityslain tavoitteet huomioon ottaen. HO:lla ei ollut henkilötietolain mukaista perustetta antaa hakijalle hänen pyytämiään tietoja ja näin ollen tietopyyntö koskien luonnollisten henkilöiden tietoja päättyneiden asioiden osalta ei ollut edellytyksiä hyväksyä. HO oli käsitellyt asian oikeudenkäynnin julkisuudesta annetun lain 28 §:n mukaisena lainkäyttöasiana, koska kysymys oli tietojen antamisesta sanotun lain 4 §:n mukaisesta tuomioistuimen diaarista. (Vailla lainvoimaa 16.2.2018) - Uutiset
8.9.2017 10.10
Rikosrekisteritietojen vaihtoa halutaan laajentaa EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisiinEU aikoo tehostaa jäsenvaltioiden yhteistyötä rikosrekisteritietojen vaihtamisessa. Komission ehdotuksen mukaan EU-valtiot ryhtyisivät vaihtamaan tietoja tehokkaammin EU:n ulkopuolisten kansalaisten jäsenvaltioissa saamista rikostuomioista. Tätä varten luotaisiin keskitetty tietojärjestelmä. Valtioneuvosto on lähettänyt ehdotuksen eduskunnalle. - Uutiset
11.5.2017 9.10
Opas uuden hankintalain velvoitteesta vaatia rikosrekisteriote tarjouskilpailuissa julkaistuUusi hankintalaki velvoittaa hankintayksiköitä vaatimaan tarjouskilpailun voittaneelta tarjoajalta rikosrekisteriotteita sen selvittämiseksi, onko tarjoaja tai sen johto- tai vastuuhenkilö syyllistynyt hankintalaissa listattuihin rikoksiin, ja koskeeko tarjoajaa sen perusteella pakollinen poissulkeminen tarjouskilpailusta. Työ- ja elinkeinoministeriö on päivittänyt uuden lainsäädännön velvoitteet rikosrekisteriotteiden selvittämisestä oppaaksi hankintayksiköiden käyttöön. - Uutiset
1.2.2017 10.34
KHO kumosi omia rikosilmoitustietoja tietojärjestelmistä hakeneelle ja niitä edelleen kertoneelle tulliylitarkastajalle annetun kirjallisen varoituksen koska varoitusta ei ollut annettu kohtuullisessa ajassa - Tullin ei ollut tarpeen odottaa asiassa käräjäoikeuden tuomiotaTulli olisi voinut harkita kirjallisen varoituksen antamista tulliylitarkastajalle jo silloin, kun tietojärjestelmään kirjautuminen ja tietojen ilmaiseminen sivulliselle oli tullut työnantajan tietoon. Tullin ei ollut tarpeen odottaa asiassa KO:n tuomiota varsinkin, kun Tullin mukaan KO:n antama tuomio ei ollut varoituksen antamisen perusteena. Kirjallista varoitusta ei ollut annettu kohtuullisessa ajassa siitä, kun sen antamiseen johtaneet perusteet olivat tulleet työnantajan tietoon. (Julkaisematon) - Uutiset
14.9.2016 6.56
EU-tuomioistuin: Alaikäisen lapsen yksinhuoltajalta ei voi evätä automaattisesti oleskelulupaa eikä häntä voi karkottaa pelkästään siitä syystä, että hänellä on rikosrekisteriKolmannen valtion kansalaiselle, joka on unionin kansalaisuuden omaavien alaikäisten lasten vanhempi ja yksinhuoltaja, ei voi automaattisesti kieltäytyä myöntämästä oleskelulupaa pelkästään siitä syystä, että hänellä on rikosrekisteri, kun kyseisestä kieltäytymisestä seuraa, että näiden lasten on lähdettävä EU:n alueelta. Jäsenvaltio voi kuitenkin poikkeuksellisissa olosuhteissa toteuttaa karkottamistoimenpiteen sillä edellytyksellä, että se perustuu kyseisen kolmannen valtion kansalaisen omaan käyttäytymiseen, jonka on muodostettava kyseisen jäsenvaltion yhteiskunnan perustavanlaatuisen edun vaarantava todellinen, välitön ja riittävän vakava uhka, ja että se perustuu kyseessä olevien eri intressien huomioon ottamiseen, mikä kansallisen tuomioistuimen tehtävänä on tarkistaa. - Uutiset
2.8.2016 12.41
Oikeusasiamies huolissaan rikosrekisteriotteiden toimittamiseen liittyvästä tietoturvastaOikeusasiamies piti sille tehdyssä kanteluasiassa huolestuttavana sitä, kuinka helposti salassa pidettävä rikosrekisteriote on ollut mahdollista saada ilman, että asianomainen henkilö on itse esittänyt sitä koskevaa pyyntöä tai ollut pyynnöstä edes tietoinen. Tämän vuoksi hän on pyytänyt Oikeusrekisterikeskusta harkitsemaan, kuinka rikosrekisteriotteiden toimittamiseen liittyvää tietoturvaa voitaisiin kehittää. - Uutiset
28.4.2016 12.51
Poliisihallitus: Epäiltyjen tietojärjestelmän ohjeistusta ja valvontaa kehitetäänEpäiltyjen rekisteri Epri nousi keskusteluun sen sisältöön liittyvien epäilyjen takia. Käräjäoikeus on nyt antanut rekisterin valvontaa koskevat ratkaisunsa. Helsingin hovioikeus on puolestaan linjannut pakkokeinoasiassa rekisterin salassa pidettävyyttä ja sen tietojen käytettävyyttä todisteena rikosprosessissa. Poliisihallitus on toteuttanut rekisterin sisältöä koskevan tarkastuksen.