Rikkipitoisuus
- Uutiset
20.10.2023 13.28
Suomi hyväksyi muutoksia meriympäristöä suojeleviin yleissopimuksiinValtioneuvosto ja tasavallan presidentti käsittelivät 19. ja 20.10.2023 kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n meriympäristön suojelukomitean hyväksymien yleissopimusten muutosten kansallista hyväksymistä. Muutokset koskevat aluksista aiheutuvan meren pilaantumista ehkäisevää MARPOL-yleissopimusta ja painolastivesiyleissopimusta. - Uutiset
6.10.2022 9.21
KHO: Lämmöntalteenottokattilalle tuli asettaa päästöraja-arvotYmpäristölupa – Teknisen hiilen tuotantolaitos – Lämmöntalteenottokattila (LTO-kattila) – Rikkidioksidipäästöt – Päästöraja-arvot – Keskisuuri energiantuotantoyksikkö – Jälkipolttoyksikkö – Kaasumainen polttoaine – Kiinteä polttoaine – PIPO-asetus - Uutiset
7.1.2020 13.22
Alusten rikkipitoisuudelle maailmanlaajuinen 0,5 prosentin ylärajaMeriliikenteen polttoaineiden rikkipitoisuuden yläraja alennetaan maailmanlaajuisesti 0,5 prosenttiin (aiemmin 3,5 %) 1. tammikuuta 2020 alkaen. Näin pyritään vähentämään ilman saastumista ja suojelemaan terveyttä ja ympäristöä. Alusten polttomoottoreiden rikkioksidipäästöt aiheuttavat happosateita ja hienojakoista pölyä, jotka voivat johtaa hengityselinsairauksiin ja sydän- ja verisuonitauteihin ja alentaa elinajanodotetta. - Uutiset
14.11.2013 12.17
Alusten ympäristötukien toinen kierros käyntiin muun muassa rikkipesurien käyttöönottamiseksiLiikenne- ja viestintäministeriö laittaa hakuun merialusten ympäristönsuojelua parantavien investointitukien ensimmäiseltä hakukierrokselta jakamatta jääneen osan. Uudelleen haettava summa on noin 11 miljoonaa euroa. Uusi hakukierros käynnistyi 14. marraskuuta. Hakemukset liitteineen tulee toimittaa liikenne- ja viestintäministeriöön viimeistään 13. joulukuuta 2013 mennessä. - Uutiset
1.2.2013 7.54
Suurten polttolaitosten päästöille tiukemmat raja-arvotValtioneuvosto on säätänyt asetuksella päästörajoista suurille polttolaitoksille. Kyseessä ovat polttoaineteholtaan vähintään 50 megawatin laitokset, jotka käyttävät kiinteää, nestemäistä tai kaasumaista polttoainetta. Asetuksella rajoitetaan etenkin rikkidioksidi-, typenoksidi- ja hiukkaspäästöjä. Asetuksella pannaan täytäntöön EU:n teollisuuspäästödirektiiviä. - Uutiset
24.1.2013 12.00
Komissio hyväksyi muutokset Suomen valtiontukiohjelmaan, jolla tuetaan vähän saastuttaviin laivoihin tehtäviä investointejaEuroopan komissio on todennut, että muutokset Suomen nykyiseen ohjelmaan, jolla tuetaan investoimista vähän saastuttaviin laivoihin, ovat EU:n valtiontukisääntöjen mukaisia. Muutosten tarkoituksena on erityisesti kannustaa laivojen omistajia siirtymään vähemmän saastuttavien polttoaineiden käyttöön jo ennen EU-normien voimaantuloa. - Uutiset
18.12.2012 8.00
Direktiivi meriliikenteen uusista polttoainesäännöistä tuli voimaan - rikkidirektiivi saatettava kansallisesti voimaan 17. huhtikuuta 2014 mennessä17. joulukuuta 2012 tulivat voimaan uudet säännöt meriliikenteessä käytettävistä polttoaineista. Sääntöjen avulla vähennetään huomattavasti ilman pilaantumista ja sen vaikutuksia ihmisten terveyteen. Mikäli lisätoimiin ei ryhdytä, laivaliikenteen rikkipäästöt EU:n merialueilla ylittävät kaikista mantereella sijaitsevista lähteistä peräisin olevat päästöt vuoteen 2020 mennessä. Nyt tarkistetulla lainsäädännöllä on tarkoitus pysäyttää tämä suuntaus. - Uutiset
12.9.2012 5.42
Kansallinen rikkidirektiivityö jatkuuElinkeinoministeri Jyri Häkämies painottaa, että työ rikkidirektiivin kustannusten kompensoimiseksi jatkuu tiiviisti.- Budjettiriihessä hallitus sopi, että ensi kevään kehysneuvotteluihin tuodaan ehdotus rikkidirektiivin kustannusten kompensoimiseksi. Olen aloittanut tämän työn, mutta ennen ehdotuksia edessä on muutaman kuukauden valmisteluaika. - Uutiset
7.5.2012 12.30
Suuri valiokunta evästi valtioneuvostoa rikkidirektiiviin liittyvissä neuvotteluissaSuomi pyrkii turvaamaan direktiiviin viiden vuoden siirtymäajan, mihin myös eduskunnan suuri valiokunta lausumassaan yhtyy. - Uutiset
1.12.2011 17.01
Rikkidirektiivi jakaa mielipiteitä koko EU:ssaEU:n rikkidirektiivi puhuttaa paitsi Suomessa myös muissa jäsenvaltioissa ja myös jäsenmaiden sisällä on eri näkemyksiä. Huolta ovat herättäneet erityisesti kuljetuskustannusten nousu. Jos direktiivi toteutuu ehdotetussa muodossaan, vuodesta 2015 alusta laivoilla, jotka eivät täytä rikkidirektiivin määräyksiä ei ole pääsyä suomalaisiinkaan satamiin, uutisoi Eurooppatiedotus. - Uutiset
24.11.2011 12.02
Työkaluja kiristyviin laivojen rikkipitoisuusmääräyksiinLiikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja liikenne- ja viestintäministeriö järjestivät 18. marraskuuta 2011 Itämeren alueen viranomaisille, varustamoille ja satamille suunnatun seminaarin, jossa käsiteltiin erilaisia keinoja sopeutua IMO:n kiristyviin laivapolttoaineiden rikkipitoisuusmääräyksiin. - Uutiset
15.7.2011 15.00
Komissio ehdottaa meriliikenteen rikkidioksidipäästöjen vähentämistä 90 prosentillaMeriliikenteen polttoaineiden rikkipitoisuuden alentamista koskevien Euroopan komission ehdotuksilla on tarkoitus vähentää meriliikenteen rikkidioksidipäästöjä jopa 90 prosentilla ja hiukkaspäästöjä 80 prosentilla. Tästä kansanterveydelle koituva etu on 15–34 miljardia euroa, mikä ylittää huomattavasti arvioidut 2,6–11 miljardin euron kustannukset. Koska lähes puolet Euroopan väestöstä elää alueilla, joilla ei ole vieläkään päästy ilmalaatua koskeviin EU:n tavoitteisiin, ilman pilaantuminen on yksi kansalaisten suurimpia ympäristöön liittyviä huolenaiheita. - Uutiset
21.12.2010 12.00
Komission yhteinen tutkimuskeskus esittää vaihtoehtoja merenkulun päästöjen vähentämiseksiMerenkulun osuus kaikista ihmisten toiminnasta aiheutuvista hiilidioksidipäästöistä on noin neljä prosenttia, mikä tarkoittaa, että sen hiilijalanjälki on yhtä suuri kuin Saksan. Kansainvälisen merenkulun päästöistä ei ole vielä olemassa lainsäädäntöä, mutta asiasta keskustellaan parhaillaan Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä (IMO) ja YK:n ilmastonmuutossopimuksen (UNFCCC) puitteissa. Kasvihuonekaasupäästöjen kannalta meriliikenne on ympäristöystävällisin liikennemuoto. Silläkin alalla on kuitenkin ryhdyttävä toimiin, koska laivojen päästöjen arvellaan lisääntyvän vuoteen 2050 mennessä 150–200 prosenttia. - Uutiset
22.11.2010 10.47
KHO:n ratkaisu sataman ympäristöluvan lupaehdoistaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että sataman ympäristöluvassa voitiin antaa ympäristönsuojelulain 43 §:n 1 momentin nojalla satamatoiminnasta aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi lupamääräys aluksissa käytettävän polttoaineen rikkipitoisuuksista. - Uutiset
1.12.2009 5.08
Äänihuulisyöpä korvattiin ammattitautinaA ei ollut koskaan itse tupakoinut eikä käyttänyt suuresti alkoholia, mitkä ovat merkittäviä äänihuulisyövän riskitekijöitä. Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta katsoi, että äänihuulisyöpä oli todennäköisesti pääasiallisesti työperäisten rikkihappohuurujen ja rikkiyhdisteiden aiheuttama ammattitauti.