Rautatie
- Uutiset
13.3.2024 10.38
Talousoikeuden professori Ari Ekroos, projektijohtaja Ilkka Niskanen ja Partner Leena Roiko: Melun hetkellinen enimmäistaso ratahankkeessa (KHO 2023:128)Ratasuunnitelman hyväksymisasioita koskevaa oikeuskäytäntöä on niukasti. Korkein hallinto-oikeus antoi kuitenkin 22.12.2023 päätöksen (KHO 2023:128), jossa oikeudellisesti mielenkiintoista oli aineellisoikeudellisesti ratamelu ja menettelyllisesti ratasuunnitelmaa koskeva päätöksenteko. Asiassa kyse oli Tampereen henkilöjunien huoltoratapihaa koskevasta ratalain (110/2007) mukaisesta ratasuunnitelman meluselvitysten riittävyydestä sekä toimenpiteistä, jotka ratasuunnitelmassa tulisi esittää hankkeesta aiheutuvan melun vaikutusten poistamiseksi tai vähentämiseksi. Päätöksessä määritettiin myös raja-arvot tavoiteltavalle melutasolle tietylle kiinteistölle. - Uutiset
22.12.2023 9.39
KHO antoi ratasuunnitelman puutteellisuuden vuoksi Väylävirastolle määräykset melumittausten suorittamiseksiRatasuunnitelma – Ratasuunnitelman hyväksymispäätös – Haitallisten vaikutusten poistaminen tai vähentäminen – Toimenpiteet – Määräys Väylävirastolle melumittausten suorittamisesta - Uutiset
21.9.2023 13.13
KKV on selvittänyt mahdollisuuksia lisätä kilpailua rautateiden tavaraliikennemarkkinallaKKV:n tutkimusraportissa on tarkasteltu kahta tapaa, joilla kilpailua voitaisiin pyrkiä lisäämään rautateiden tavaraliikenteeseen. Ensimmäinen tarkasteltu keino on mahdollistaa jatkossakin eri standardien mukaisen kaluston käyttö rataverkolla. Toisena keinona tarkasteltiin julkisen kalustoyhtiön perustamista. Toimenpiteen tarkempi arviointi vaatii kuitenkin jatkotutkimusta. - Uutiset
13.9.2023 11.30
Hovioikeus: VR ei ollut voinut työnjohto-oikeutensa nojalla muuttaa lähiliikenteen veturinkuljettajien ruokataukoa palkallisesta palkattomaksi - osapuolten välille oli hiljaisesti muodostunut sitova sopimusehto palkallisesta ruokatauosta (ään.)Asiassa oli kysymys siitä, oliko ruokatauon palkallisuudesta sovittu osapuolten välillä nimenomaisesti tai konkludenttisesti ja siitä oliko veturinkuljettajien palkallinen 35 minuutin ruokatauko muuttunut työnantajaa sitovaksi sopimuksen veroiseksi käytännöksi, jota työnantaja ei olisi saanut yksipuolisesti muuttaa vai oliko VR voinut työnjohto-oikeutensa nojalla muuttaa ruokatauon palkallisesta palkattomaksi. Tähän liittyen oli arvioitava myös muun muassa ehdon olennaisuutta ja työntekijöiden tasapuolisen kohtelun vaatimuksen merkitystä. Mikäli katsottiin, että kysymyksessä oli työsopimuksen ehto, jota työnantaja ei olkut voinut yksipuolisesti muuttaa, oli lisäksi arvioitava edellytykset määrätä VR maksamaan valittajille perusteettoman edun palautusta ja perusteettoman edun määrä. Tällöin oli myös arvioitava edellytykset valittajien vaatiman kieltomääräyksen antamiselle ja sen noudattamista koskevan uhkasakon asettamiselle. Lisäksi oli arvioitava, oliko VR rikkonut yhteistoimintalakia siten, että valittajilla oli oikeus saada yhteistoimintalain 62 §:n mukaista hyvitystä sekä tämän hyvityksen määrä. (Vailla lainvoimaa 13.9.2023) - Uutiset
28.6.2023 12.25
Raideliikennelakia tarkistava hallituksen esitysluonnos lausuntokierroksella 28.8.2023 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja hallituksen esitysluonnoksesta, joka koskee raideliikennelain ja liikenteen palveluista annetun lain muuttamista. Lausuntoja voi antaa 28.8.2023 saakka. Hallituksen esityksellä tehtäisiin kolmas tarkistuskierros raideliikennelakiin lain voimaantulon 1.1.2019 jälkeen. Lausuntokierroksen jälkeen lain valmistelu jatkuu virkatyönä ja se pyritään antamaan eduskunnalle lokakuussa 2023. Lain on tarkoitus tulla voimaan 1. maaliskuuuta 2024. - Uutiset
11.5.2023 13.03
Lainsäädännön arviointineuvosto: Aiheuttaako Euroopan laajuisen liikenneverkon kehittäminen Suomelle kustannuksia vai hyötyjä?Lainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon liikenne- ja viestintäministeriölle valtioneuvoston kirjelmistä (U16/2022 vp ja UJ 22/2022 vp) liittyen komission asetusehdotukseen unionin suuntaviivoista Euroopan laajuisen liikenneverkon kehittämiseksi. Asetusehdotuksen tavoitteena on edistää eri liikennemuotojen kasvua sekä sujuvoittaa ja tehostaa liikennettä, integroida kaupunkisolmupisteet paremmin liikenneverkkoon sekä tehostaa hallintoa. Komission ehdotus vaikuttaa tiukentavasti kaikkien väylämuotojen ja solmujen vaatimuksiin. Ehdotuksesta tulee uusia vaatimuksia maateille, rataverkolle ja liikenteen solmupisteille. - Uutiset
28.4.2023 12.46
KKV:n raportti: Henkilöjunaliikennettä tulisi kilpailuttaa nykyistä enemmänKilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) tutkimusraportissa on esitelty toimenpiteitä, joilla henkilöjunaliikenteen markkinoita voidaan tehostaa. KKV:n mukaan esimerkiksi kaikki julkisesti tuettu henkilöjunaliikenne on kilpailutettava ja kilpailutetun liikenteen kalusto siirrettävä julkiselle kalustoyhtiölle. Lisäksi on varmistettava, ettei tarpeettoman laajoilla kilpailutuksilla turhaan estetä kilpailua markkinaehtoisilla reiteillä. - Uutiset
4.4.2023 12.37
Arviomuistio on lausuttavana 19. toukokuuta 2023 saakka: Henkilöjunaliikenteen järjestäminen muuttuu 2030-luvullaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja arviomuistiosta henkilöjunaliikenteen palveluista 2030-luvulla. Muistio tarjoaa tietopohjaa päätöksenteolle henkilöjunaliikenteen järjestämisestä 2030-luvulla. Arviomuistiosta voi antaa lausuntoja 19.5.2023 saakka. Julkisilla varoilla rahoitettu henkilöjunaliikenne pitää järjestää uudelleen vuonna 2031, jotta Euroopan unionissa sovitut tavoitteet saavutetaan. Nykyiset henkilöjunaliikenteen palveluhankinnat päättyvät vuonna 2030. Seuraavan hallituksen on linjattava viimeistään vuonna 2024 henkilöjunaliikenteen tulevista markkinoista ja palveluista. - Uutiset
16.3.2023 12.12
Väylävirasto: Väylähankkeiden lakisääteisten suunnitelmien käsittely ja vuorovaikutus sujuvasti uudessa palvelussaMaanteiden ja rautateiden lakisääteisten suunnitelmien hallinnolliseen prosessiin liittyvien kuulutusten ja ilmoitusten laatiminen on siirtynyt Valtion liikenneväylien suunnittelu -palveluun. Palvelu tarjoaa kansalaisille asiointipalvelun, jota kautta he pääsevät tutustumaan suunnitelmiin sekä antamaan halutessaan näistä palautetta ja tekemään muistutuksia. Myös tiedon hallinnointi suunnitteluprosessin aikana helpottuu. - Uutiset
9.3.2023 15.04
Selvitys eurooppalaisista henkilöjunaliikenteen markkinoista ja palveluista julkaistuLiikenne- ja viestintäministeriö julkaisi torstaina 9.3. selvityksen eurooppalaisista henkilöjunaliikenteen markkinoista ja palveluista. Selvityksen tarkoituksena on rakentaa tietopohjaa tukemaan päätöksentekoa liittyen henkilöjunaliikenteeseen. Selvityksen toteutti Ramboll Oy. Selvityksessä tarkasteltiin 12 Euroopan maan henkilöjunaliikenteen markkinoita ja palveluita. Tarkastelua ei tehty tavarajunaliikenteen osalta. Selvityksessä annetaan myös suosituksia siitä, miten tuleva henkilöjunaliikennemarkkinoihin liittyvä EU-sääntely voitaisiin panna kansallisesti täytäntöön. - Uutiset
16.1.2023 7.30
EUT piti voimassa EUYT:n tuomion, jossa Liettuan kansalliselle rautatieyhtiölle määrättiin n. 20 miljoonan euron sakko määräävän markkina-aseman väärinkäytöstäKomissio oli katsonut mm., että LG oli käyttänyt väärin määräävää markkina-asemaansa Liettuan rataverkon haltijana poistamalla rataosuuden, millä saattoi olla jalostamolta läheisiin meriterminaaleihin kuljetettavien öljytuotteiden rautatiekuljetuspalvelujen markkinoilta syrjäyttävä kilpailunvastainen vaikutus, kun sillä luotiin markkinoille pääsyn esteitä ilman objektiivista perustelua. EUT totesi tuomiossaan, että komissio oli tehnyt kattavan analyysin, jonka avulla oli voitu todeta oikeudellisesti riittävällä tavalla, että rautatieinfrastruktuurin poistamisella saattoi olla kilpailunvastaisia vaikutuksia. - Uutiset
15.12.2022 11.50
Hovioikeus: VR ei ollut vastuussa kantajien lisäeläke-edusta - käräjäoikeuden tuomio kumottiinAsiassa oli HO:ssa VR:n valituksen perusteella kysymys ensin siitä, olivatko kantajat menettäneet passiivisuutensa johdosta oikeutensa vaatimusten esittämiseen. Mikäli kantajien ei katsottu menettäneen oikeuttaan vaatimusten esittämiseen, asiassa oli toiseksi kysymys siitä, oliko eläke-etuja pidettävä kantajien työsuhteiden ehtojen osana ja oliko VR työnantajana sen vuoksi vastuussa etujen suorittamisesta kantajina oleville työntekijöille. Aluksi oli kuitenkin otettava kantaa VR:n väitteeseen siitä, että se olisi asiassa väärä vastaaja. (Vailla lainvoimaa 15.12.2022. Valituslupa myönnetty) - Uutiset
9.2.2022 15.30
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä junavuoron peruuntumisesta aiheutuneista bensakuluista ja ylimääräisten lentolippujen ostamisesta aiheutuneista kuluista, kun junavuoron peruuttaminen oli johtunut VR:n vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikastaEsitetyn selvityksen perusteella junavuoron peruuttaminen oli johtunut junaradan vauriosta, jonka kunnossapidosta on vastannut Väylävirasto. Lautakunta katsoi, että asiassa oli riittävästi osoitettu, että junavuoron peruuttaminen oli johtunut VR:n vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta, johon VR:n ei voitu kohtuudella edellyttää varautuneen. VR oli myös järjestänyt peruuntuneen junavuoron tilalle korvaavan kuljetuksen linja-autolla ja junalla. VR oli siten mahdollisuuksiensa mukaan pyrkinyt suorittamaan kuljetusta radan vauriosta huolimatta. Näillä perusteilla lautakunta katsoi, ettei VR ollut vastuussa matkustajalle aiheutuneesta vahingosta. Lautakunta piti kuitenkin asianmukaisena, että VR hyvittää ilmoituksensa mukaisesti aiheutuneiden polttoainekulujen ja junalippujen hinnan erotuksen eli 8,70 euroa, mikäli näitä kuluja ei ole jo hyvitetty. - Uutiset
25.11.2021 15.15
Valtioneuvostolta periaatepäätös liikenteen automaation edistämisestä – toimenpidekokonaisuudessa myös sääntelyn kehittäminenValtioneuvosto vahvisti 25.11.2021 periaatepäätöksen liikenteen automaation edistämisestä. Suomen tavoitteena on kuulua liikenteen automaation edelläkävijöiden joukkoon, ja periaatepäätöksellä hallitus haluaa ohjata automaatiokehitystä vastaamaan kestävästi ja turvallisesti ihmisten tarpeisiin. Periaatepäätös sisältää liikenteen automaation kehittämisen vision, siitä johdetut linjaukset sekä keskeiset toimenpidekokonaisuudet, ja se koskee kaikkia liikennemuotoja. Periaatepäätös perustuu liikenne- ja viestintäministeriössä valmisteltuun Liikenteen automaation lainsäädäntö- ja avaintoimenpidesuunnitelmaan. - Uutiset
14.4.2021 13.00
Työtuomioistuin: VR:n lähijunaliikenteen veturinkuljettajien mielenilmaus oli laiton - työvuorojen ilmoittamistavan muuttamista oli pidettävä työnjohto-oikeuden ja siten työrauhasuojan piiriin kuuluvana liikkeenjohdollisena ratkaisunaOikeuskirjallisuudessa on katsottu, että vaatimukset ja vastalauseet, joiden aiheena ovat työnantajan työnjohdolliset ratkaisut, kohdistuvat työnjohto-oikeutta koskevaan määräykseen, vaikka kysymyksessä olevasta asiasta ei olisi muita yksityiskohtaisia määräyksiä työehtosopimuksessa. Määräyksen kautta myös työnantajan liikkeenjohdolliset ratkaisut saavat työrauhasuojan (Saloheimo: Työ- ja virkaehtosopimusoikeus 2020, s. 225). Työtuomioistuin katsoi, että työvuorojen ilmoittamistavan muuttamista oli pidettävä tällaisena työnjohto-oikeuden ja siten työrauhasuojan piiriin kuuluvana liikkeenjohdollisena ratkaisuna. Työtuomioistuin katsoi, että työnantajalla oli työnjohto-oikeutensa perusteella ollut tällaisessa erimielisyystilanteessa tulkintaetuoikeus. Työntekijäpuoli oli voinut riitauttaa tämän tulkinnan työehtosopimuksen ja oikeudenkäynnistä työtuomioistuimessa annetun lain mukaisessa järjestyksessä, ei kuitenkaan ryhtymällä työtaistelutoimenpiteisiin työehtosopimuksen voimassa ollessa (ks. TT 2020:40). - Uutiset
25.1.2021 15.35
EU:n neuvosto hyväksyi paremmat oikeudet rautatieliikenteen matkustajilleRautatieliikenteen matkustajien oikeuksien uudistuksella vahvistetaan kaikkien matkustajien ja erityisesti vammaisten ja liikuntarajoitteisten matkustajien oikeuksia EU:ssa. Lisäksi uudistuksella helpotetaan polkupyörien kuljettamista junissa. Neuvosto hyväksyi 25. tammikuuta tarkistetut säännöt, joihin sisältyy myös monia parannuksia, kuten tiukemmat säännökset uudelleenreitityksestä ja suorien lippujen käytöstä. Näin parannetaan matkustajien suojaa siltä varalta, että he myöhästyvät jatkoyhteydestään. - Uutiset
22.1.2021 8.18
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma ja vaikutusten arviointi lausuntokierrokselle 23. helmikuuta 2021 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta valtakunnalliseksi liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi vuosille 2021-2032 sekä sen vaikutusten arvioinnista. Lausuntoaika päättyy 23.2.2021. Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteena on lisätä pitkäjänteisyyttä liikennejärjestelmän kehittämiseen koko Suomessa. Suunnitelma laaditaan 12 vuodeksi kerrallaan. - Uutiset
23.11.2020 10.00
Kuluttajariitalautakunnan enemmistö piti vajaata kahta minuuttia riittävän pituisena aikana junasta poistumiseenOttaen huomioon junan ovien avautumiseen ja lukitsemiseen kuluneen ajan matkustajalla oli ollut vajaat kaksi minuuttia aikaa poistua junasta tavaroineen. Lautakunta katsoi, että matkustajan on varauduttava junasta poistumiseen jo junan kulkiessa. Lautakunta totesi, että se pitää kahta minuuttia pääsääntöisesti riittävän pituisena aikana junasta poistumiseen myös siinä tapauksessa, että matkustajalla on runsaasti käsimatkatavaraa mukanaan. Asiassa esitetyn perusteella VR-Yhtymä Oy:n tarjoamassa kuljetuspalvelussa ei ollut näytetty olleen virhettä eikä matkustajalla ollut oikeutta korvaukseen vahingosta, joka hänelle oli mahdollisesti aiheutunut käsimatkatavaran menettämisestä. Eri mieltä olleet jäsenet katsoivat, että vajaat kaksi minuuttia ei ole vielä riittävä aika matkustajien turvalliseen poistumiseen junasta. Tämän vuoksi kuljetuspalvelussa oli ollut virhe. - Uutiset
18.11.2020 8.14
Auton moottori vaurioitui junakuljetuksen aikana moottoritilaan kertyneen lumen vuoksi - Kuluttajariitalautakunta suositti, että VR maksaa kuluttajalle 2 500 euron vahingonkorvauksenLautakunta katsoi, että VR-Yhtymä Oy ei voinut vedota rautatiekuljetuslain vastuunrajoitukseen koskien tavaran kuljettamista avovaunussa lähettäjän kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti. Myöskään VR:n autonkuljetusehtoihin sisältyvä vastuunrajoitus koskien lumen tai jään aiheuttamia vahinkoja ei voinut kokonaan poistaa VR:n vastuuta tilanteessa, jossa vahinko oli aiheutunut VR:n huolimattomuudesta. VR-Yhtymä Oy:n oli palvelun ammattimaisena tarjoajana pitänyt olla tietoinen kuormaamisen vaaroista ja kehottaa kuluttajaa ajamaan auto vaunuun perä edellä tai varmistaa mahdollisen lumeentumisen sulaminen. Koska VR ei ollut selvityksen perusteella näin tehnyt, se oli menetellyt huolimattomasti ja on vastuussa kuluttajan autolle aiheutuneista vahingoista. Sen osalta, oliko VR varmistanut autojen sulattamisen ei ollut saatu luotettavaa selvitystä, eikä VR voinut vapautua vastuustaan tällä perusteella. Lautakunta katsoi muun selvityksen puuttuessa, että vastuu vahingosta tuli jakaa VR:n ja kuluttajan kesken siten, että VR-Yhtymä Oy korvaa kuluttajalle 2 500 euron osuuden auton korjauskuluista. - Uutiset
3.11.2020 7.03
Yhdenvertaisuusvaltuutetun huomioita maskipakosta ja yhdenvertaisuudestaYhdenvertaisuusvaltuutettu on saanut yhteydenottoja liittyen maskipakkoon yksityisissä palveluissa. Yhteydenotot koskevat pääkaupunkisudun koronakoordinaationryhmän suositusta ottaa käyttöön maskipakko palveluissa sekä VR:n maskipakkoa extraluokassa. Yhdenvertaisuusvaltuutettu on lähettänyt kirjeet STM:lle, pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmälle ja VR:lle. Kirjeissä muistutetaan viranomaisten velvollisuudesta edistää yhdenvertaisuutta sekä yksityisten palvelutarjoajien velvollisuudesta tehdä kohtuullisia mukautuksia vammaisille henkilöille.