-
Talousrikos
- Arvopaperimarkkinoita koskeva tiedottamisrikos
- Avustuksen väärinkäyttö
- Avustuspetos
- Avustusrikkomus
- Kilpailumenettelyrikos
- Kirjanpitorikos
- Kuluttajaluottorikos
- Kurssin vääristäminen
- Markkinoiden manipulointi
- Matkapalvelurikos
- Rahanpesu
- Sisäpiirintiedon ilmaiseminen
- Sisäpiirintiedon väärinkäyttö
- Säännöstelyrikos
- Tapaturmavakuutusmaksupetos
- Tilintarkastusrikos
- Työeläkevakuutusmaksupetos
- Velallisen epärehellisyys
- Velallisen petos
- Velallisen rikos
- Velallisen vilpillisyys
- Velallisrikkomus
- Velkojansuosinta
- Veronkierto
- Veropetos
- Verorikkomus
- Yrityssalaisuuden rikkominen
- Yrityssalaisuuden väärinkäyttö
- Yritysvakoilu
Rahanpesu
- Uutiset
14.3.2022 12.12
Finanssivalvonta pyytää lausuntoja rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevista määräyksistä ja ohjeista 31. maaliskuuta 2022 saakkaMääräysten ja ohjeiden tavoitteena on antaa Finanssivalvonnan valvottaville tulkintoja ja suosituksia rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevan sääntelyn soveltamiseksi. Lisäksi pyritään yhtenäistämään ja tehostamaan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevan sääntelyn soveltamista. - Uutiset
18.2.2022 13.46
Poliisiammattikorkeakoulun selvitys: Korruption ja rahanpesun torjunnan yhdenmukaistamista on harkittavaPoliisiammattikorkeakoulun selvityksen mukaan korruption ja rahanpesun torjunta on yhä melko eriytynyttä, vaikka ilmiöt ovat selvästi kytköksissä toisiinsa. Eroja korruption torjunnassa huomattiin paitsi Pohjoismaiden myös eri viranomaisten ja yritysten välillä. Yhdenmukaisemmat käytännöt ja tehokkaat työkalut auttaisivat kehittämään turvallista toimintaympäristöä niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. - Uutiset
18.1.2022 8.30
Harmaan talouden selvityksiä: Europol vetää yhteen ”Pandoran tietovuodon” vaikutuksiaEuropol julkaisi joulukuussa 2021 Europol Spotlight raportin: Shadow Money - The International Networks of Illicit Finance. Raportti kuvaa niin sanottujen Pandoran paperien (Pandora Papers) vuotamisen jälkiseurauksia ja kokonaisvolyymia. Raportin mukaan myös Pandoran tietojen vuoto toi jälleen kerran näkyville sen, miten laaja laittoman rahaliikenteen verkosto on. Verkostot toimivat veroparatiisien suojassa, käyttävät hyväkseen laillista liiketoimintaa ja korruptiota monimutkaisten rakenteiden ja verkkojen rakentamiseksi. Näiden avulla mahdollistetaan laaja kirjo erilaista rikollista toimintaa, kuten veronkiertoa, petoksia ja rahanpesua. - Uutiset
14.1.2022 9.03
Hallitus esittää lakimuutoksia tehostamaan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistäHallitus esittää muutettaviksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annettua lakia sekä finanssivalvonnasta annettua lakia. Esityksen taustalla ovat kansalliset muutostarpeet, puutteet EU-lainsäädännön täytäntöönpanossa sekä sääntelyn yhteensovittaminen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen vastaisen toimintaryhmän (FATF) suositusten kanssa. - Uutiset
10.1.2022 16.00
Lis pendens, ne bis in idem, lainkonkurrenssi, syytteen tarkistaminen ja muuttaminen - hovioikeus ei muuttanut talousrikoksista annettua tuomiotaAsiassa oli kysymys ensiksi siitä, oliko vastaajaa vastaan voinut olla vireillä kaksi erillistä, mutta samaa asiaa koskevaa rikosoikeudenkäyntiä kahdessa eri jäsenvaltiossa. Toiseksi kysymys oli siitä, oliko vastaaja tuomittu kahdesti samasta teosta. Kolmanneksi oli kysymys siitä, olivatko vastaajalle hallinnollisessa menettelyssä määrätyt verot muodostaneet esteen asian tutkimiselle. KO:n tuomiota ei muutettu. (Vailla lainvoimaa 10.1.2022) - Uutiset
22.12.2021 11.53
Vierashuoneessa OTM, KTT Jenni Laininen: Compliance-toiminnon tehtävä on ennaltaehkäistä rikkomuksia ja suojata johtoa compliance-vastuiltaViime vuosina useat finanssialan yritykset ovat saaneet sanktioita erilaisten toiminnan järjestämistä koskevien velvoitteiden laiminlyönnin johdosta. Kaikkia yrityksiä koskevien yleisten siviilioikeudellisten velvoitteiden lisäksi finanssialalla toimivien yritysten tulee täyttää erityiset menettelytapoja ja toiminnan huolellista järjestämistä koskevat edellytykset. On tyypillistä, että finanssialan toimijalle osoitettu sanktio perustuu menettelytapojen, kuten eturistiriitojen hallinnan, tietynlaisen hallintorakenteen ja rahanpesun estämistä koskevien velvoitteiden laiminlyöntiin. - Uutiset
2.12.2021 15.55
Rahanpesun torjunta: Neuvosto hyväksyi neuvotteluvaltuutuksen kryptovarojen siirtojen avoimuudestaEU-suurlähettiläät sopivat 1.12.2021 valtuutuksesta neuvotella Euroopan parlamentin kanssa ehdotuksesta päivittää nykyisiä sääntöjä, jotka koskevat varainsiirtojen mukana toimitettavia tietoja. Päivityksen tarkoituksena on laajentaa sääntöjen soveltamisalaa tiettyihin kryptovaroihin.
- Yhteisymmärrys on tärkeä askel kohti rahoitusjärjestelmien sellaisten puutteiden korjaamista, joita rikolliset käyttävät rikoshyödyn pesemiseen tai terrorismin rahoittamiseen. Kasvavana riskinä on, että kryptovaroja käytetään rahanpesuun ja rikollisiin tarkoituksiin, ja olen iloinen, että neuvosto eteni nopeasti tämän kiireellisen ehdotuksen käsittelyssä, sanoi Slovenian valtiovarainministeri Andrej Šircelj. - Uutiset
2.12.2021 11.01
Hovioikeus tuomitsi lapsilisiä 44.231,99 euroa nostaneen sisaren törkeästä kätkemisrikoksesta ja rahanpesusta 9 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen (ään.)Asiassa oli riidatonta, että vastaaja oli nostanut kysymyksessä olevia Kansaneläkelaitoksen B:lle maksamia lapsilisiä B:n pankkitililtä. Asiassa oli vastaajan valituksen perusteella ratkaistavana, oliko vastaaja ollut tietoinen siitä, ettei B ollut oikeutettu lapsilisään Suomessa, ja oliko vastaaja toimittanut nostamansa rahat sisarelleen vai pitänyt ne itsellään ja syyllistynyt menettelyllään rahanpesuun tai sen törkeään tekomuotoon tai toissijaisesti kätkemisrikokseen. (Vailla lainvoimaa 2.12.2021) - Uutiset
30.11.2021 14.00
EUT:n ennakkoratkaisu jäsenvaltion keskuspankin pääjohtajan lainkäytöllisestä koskemattomuudestaEUT:n suuri jaosto katsoo Riian alioikeudelle antamassaan ennakkoratkaisussa, että kun syytetoimista vastaava viranomainen toteaa, että jäsenvaltion keskuspankin pääjohtaja ei selvästikään ole suorittanut virallisessa ominaisuudessaan tekoja, joita kyseinen viranomainen tutkii, häneen kohdistettua menettelyä voidaan jatkaa, koska lainkäytöllistä koskemattomuutta ei sovelleta. Tällainen pääjohtaja ei siis ole suorittanut virallisessa ominaisuudessa tekoja, joissa on kyse petoksesta, korruptiosta tai rahanpesusta. - Uutiset
24.11.2021 12.11
Lainsäädännön arviointineuvosto: Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen hallinnollista taakkaa arvioitavaLainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon valtiovarainministeriölle rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevasta esityksestä. Esityksessä on arvioitu vaikutuksia monipuolisesti, mutta siinä tulisi punnita esityksen hallinnollista taakkaa ja toisaalta rikosten torjunnasta saatavaa hyötyjä. - Uutiset
11.11.2021 14.47
Asetus rahanpesulain mukaisesta asiakkaan tuntemisesta ja riskitekijöiden tunnistamisesta tulee voimaan vuoden 2022 alustaValtioneuvosto antoi 11.11.2021 asetuksen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain, eli niin sanotun rahanpesulain nojalla menettelyistä asiakkaan tuntemiseksi ja riskitekijöistä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä. - Uutiset
9.11.2021 13.55
Helsingin hovioikeuden ratkaisu törkeistä petoksista Venäjän federaation Suomessa omistamien asunto- ja kiinteistökohteiden vaihtojärjestelyssäHO katsoi, toisin kuin KO, että vastaajista kolme oli syyllistynyt törkeään petokseen ja tuomitsi heidät 2 vuoden 4 kuukauden – 4 vuoden 4 kuukauden ehdottomiin vankeusrangaistuksiin sekä maksamaan vahingonkorvausta Venäjän federaatiolle noin 5,5 miljoonaa euroa. Yhden vastaajan katsottiin lisäksi syyllistyneen myös KO:n hänen syykseen lukemaan törkeään velallisen epärehellisyyteen. HO hylkäsi syytteen yhden vastaajan osalta. Yksi vastaajista oli kuollut kesken hovioikeuskäsittelyn, minkä vuoksi syytteitä ei hänen osaltaan käsitelty. (Vailla lainvoimaa 9.11.2021) - Uutiset
8.11.2021 10.33
Hovioikeus: Tuottamuksellinen rahanpesu ei ollut sakolla sovitettavissaHovioikeus totesi, että rahanpesun kohteena olleen omaisuuden määrä puhui vahvasti vankeusrangaistuksen puolesta. Lisäksi A oli käräjäoikeuden tuomion mukaan saanut palkkion siitä, että oli antanut verkkopankkinsa kanssavastaajien käyttöön. Näihin seikkoihin nähden hovioikeus katsoi, huomioon ottaen teon vahingollisuus ja tekijän vaikuttimet sekä samankaltaisia rikoksia koskeva rangaistuskäytäntö, ettei teko ollut sakolla sovitettavissa. Myöskään A:lle tuomitun kolmen kuukauden ehdollisen vankeusrangaistuksen alentamiseen ei ollut aihetta. (Vailla lainvoimaa 8.11.2021) - Uutiset
14.10.2021 9.13
AVI: Ohjeistus rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarvion tekemiseen selkeyttää riskiarvion laadintaaAluehallintovirasto on päivittänyt rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarvio-ohjeen sekä julkaissut lomakepohjan riskiarvion tekemisen tueksi. Uusi ohjeistus antaa valvottaville toimijoille konkreettisia työkaluja, joilla ne voivat tunnistaa ja arvioida rahanpesuun ja terrorismin rahoittamiseen liittyviä riskejä omassa toiminnassaan. Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo rahanpesulain noudattamista valtakunnallisesti. Rahanpesulaki edellyttää, että lain soveltamisalaan kuuluvat toimijat laativat kirjallisen riskiarvion rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskien tunnistamiseksi ja arvioimiseksi. Aluehallintoviraston valvomien toimijoiden listaus löytyy aluehallintoviraston verkkosivuilta. - Uutiset
8.10.2021 9.15
Rahoitustietodirektiivi: Hallituksen esitys pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä annetun lain ja rahanpesun selvittelykeskuksesta annetun lain muuttamisestaEU:n rahoitustietodirektiivin kansallinen täytäntöönpano etenee. Valtioneuvosto antoi 7.10.2021 eduskunnalle esityksen pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä annetun lain ja rahanpesun selvittelykeskuksesta annetun lain muuttamisesta.
– Rahoitustietodirektiivi liittyy niin sanottuun viidenteen rahanpesudirektiiviin, jossa edellytetään, että jäsenvaltiot ottavat käyttöön keskitettyjä pankkitilirekistereitä tai tiedonhakujärjestelmiä, jotka mahdollistavat pankki- ja maksutilien sekä tallelokeroiden haltijoiden oikea-aikaisen tunnistamisen, johtava asiantuntija Elina Rantakokko sisäministeriöstä kertoo. - Uutiset
22.9.2021 14.30
Hovioikeus: Käräjäoikeuden määräämää viiden vuoden pituista liiketoimintakieltoa ei ollut aihetta kumota eikä sen kestoa lyhentää - Uutiset
27.8.2021 12.55
Työryhmän ehdotus rahanpesusääntelyn osittaisuudistukseksi – lausuntokierros 8. lokakuuta 2021 saakkaTyöryhmä ehdottaa muutettavaksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen lainsäädäntöä. Työryhmän tarkoituksena on muuttaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen lainsäädäntöä kansallisten lainmuutostarpeiden pohjalta. Tarkoituksena on myös parantaa neljännen rahanpesudirektiivin täytäntöönpanoa ja vastata FATF:n suosituksiin. - Uutiset
27.8.2021 8.10
Hovioikeus: Rahanpesu oli törkeä – 8 kuukautta ehdollista vankeuttaA:n menettelyn kokonaistörkeyttä arvioitaessa oli otettava muun muassa huomioon, että A:n rooli teon toteuttamisessa oli ollut olennainen ja hän oli toiminut palkkiota vastaan ilmeisen tietoisena omaisuuden laittomasta alkuperästä ja suhtautunut välinpitämättömästi teon mahdollisiin seurauksiin omaisuuden alkuperän suhteen. Asiassa ei tullut esille minkäänlaisia tekoa lieventäviä seikkoja. Hovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden tuomion perustelut ja katsoi kuten käräjäoikeus, että A:n tekoa oli pidettävä myös kokonaisuutena arvostellen törkeänä. Hovioikeus harkitsi oikeudenmukaiseksi rangaistukseksi A:lle 8 kuukauden vankeusrangaistuksen, joka voitiin A:n aiempi rikollisuus huomioon ottaen määrätä ehdollisena. (Vailla lainvoimaa 27.8.2021) - Uutiset
19.8.2021 12.57
Finanssivalvonta: RA-tiedonkeruu päivitetään koskemaan myös virtuaalivaluutan tarjoajia ja vahinkovakuutusyhtiötäFinanssivalvonta lisää vahinkovakuutusyhtiöt ja virtuaalivaluutan tarjoajat RA-tiedonkeruun raportoivien ryhmien joukkoon 1.1.2022 alkaen. Ensimmäisen vuosiraportoinnin ajankohta on 31.12.2021 ja raportoinnin määräaika on 28.2.2022. Yhtiöille on lähetetty erikseen tiedote raportointivelvollisuudesta. RA-tiedonkeruun työkirjat ja ohjeet julkaistaan marraskuussa 2021 Jakelupalvelussa. Julkaisusta ilmoitetaan erikseen Finanssivalvonnan raportointitiedotteissa. RA-tiedonkeruuseen tullaan päivittämään samalla joitakin pienempiä muutoksia/korjauksia. - Uutiset
17.8.2021 9.10
Lainsäädännön arviointineuvosto: Rahanpesun torjunnan konkreettiset vaikutukset jäävät lakiesityksessä epäselviksiLakiesitys rahanpesun selvittelykeskuksesta ja pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä arvioi lähinnä järjestelmän teknisiä vaikutuksia. Lainsäädännön arviointineuvosto katsoo, että vaikutuksia rahanpesuun ja vakavien rikosten torjuntaan käsitellään hyvin vähän. Samoin rahanpesun torjunnan vaikutukset tavallisille kansalaisille ja yrityksille jäävät monin osin epäselviksi. - Uutiset
23.7.2021 13.05
Finanssiala varsin tyytyväinen EU:n uuteen rahanpesuntorjuntaa parantavaan säädöspakettiinEuroopan komissio on julkaissut ehdotuksensa uudesta rahanpesuntorjuntaa parantavasta säädöspaketista. Suomalainen finanssiala toivottaa paketin tervetulleeksi, mutta muistuttaa tiedonvaihdon tärkeydestä rahanpesun vastaisessa kamppailussa. Finanssialan mukaan on tärkeää ulottaa sääntely myös finanssisektorin ulkopuolisiin toimijoihin. - Uutiset
21.7.2021 15.55
Rahanpesun selvittelykeskuksen puolivuosikatsaus: Virtuaalivaluuttoihin liittyvät rahanpesuilmoitukset kasvussaKeskusrikospoliisin Rahanpesun selvittelykeskus vastaanotti vuoden 2021 ensimmäisen puoliskon aikana yli 3,4 miljoonaa kappaletta virtuaalivaluuttapalvelujen tarjoajien tekemiä rahanpesuilmoituksia. Edellisvuoden tapaan myös petosrikollisuus näkyy Selvittelykeskuksen trendeissä. Vuoden 2021 kesäkuun loppuun mennessä Rahanpesun selvittelykeskus kirjasi rahanpesurekisteriin ennätykselliset 3.466.422 epäilyttävää liiketoimea tai epäiltyä terrorismin rahoittamista koskevaa ilmoitusta. Näistä ilmoituksista 26.580 vastaanotettiin muilta kuin virtuaalivaluuttapalveluihin liittyviltä ilmoittajatahoilta. - Uutiset
1.7.2021 14.07
Hovioikeus arvioi olivatko pakastimesta takavarikoidut 225.330 euroa valittajan omaisuutta ja oliko niiden alkuperä laillinen vai olivatko rahat peräisin rikollisesta toiminnastaHO katsoi, että vastaajan pakastimesta takavarikoidut 225.330 euroa olivat peräisin rikollisesta toiminnasta. Ottaen huomioon varojen määrä rikollisen toiminnan oli täytynyt olla laajamittaista ja laadultaan vähäistä vakavampaa. Asiassa lausutuilla perusteilla HO katsoi KO:n tavoin, että vastaajan pakastimesta takavarikoidut ja poliisin hallussa olevat 225.330 euroa oli tuomittava valtiolle menetetyksi laajennettuna rikoshyötynä. (Vailla lainvoimaa 1.7.2021) - Uutiset
21.6.2021 13.20
Rahanpesulain noudattamisen valvontaa kohdistettiin erityisesti kiinteistönvälittäjiin, kirjanpitäjiin ja oikeudellisia palveluja tarjoaviin toimijoihinVuonna 2020 aluehallintovirasto kohdisti valvontaa riskiarvionsa mukaisesti erityisesti kiinteistönvälittäjiin, kirjanpitäjiin ja oikeudellisia palveluja tarjoaviin toimijoihin. Näiden alojen valvonta jatkuu myös vuonna 2021. - Uutiset
8.6.2021 12.30
Poliisiammattikorkeakoulun selvitys: Korruptio ja rahanpesu yhteydessä toisiinsa myös PohjoismaissaPohjoismaisia toimijoita voidaan hyväksikäyttää korruptioon liittyvässä rahanpesussa, vaikka Pohjoismaissa esiintyy verrattain vähän näkyvää korruptiota, kuten lahjontaa. Tämä selviää Poliisiammattikorkeakoulun tuoreesta selvityksestä, joka valottaa korruption ja rahanpesun yhteyksiä Pohjoismaissa. - Uutiset
21.5.2021 8.50
Hovioikeuden päätös perukirjan editiomääräystä koskevassa kanteluasiassaKO:n antamaa muutoksenhakuohjausta ei muutettu. Kantelu ja täytäntöönpanon kieltämistä koskeva vaatimus jätettiin tutkimatta. (Vailla lainvoimaa 21.5.2021) - Uutiset
18.5.2021 10.10
Hovioikeus arvioi törkeän rahanpesun sekä yllytyksen ja avunannon tunnusmerkistöjen täyttymistä – käräjäoikeuden tuomitsemaa vankeusrangaistusta korotettiinKäräjäoikeuden A:lle tuomitsema rangaistus 2 vuotta 10 kuukautta vankeutta oli liian lievä. A:lla oli ollut kanssavastaajia korkeampi asema rahanpesuorganisaatiossa. Lisäksi hänen syykseen luettiin hovioikeudessa myös avunanto törkeään rahanpesuun. A:lle tuomittava vankeusrangaistus oli korotettava 3 vuoden 4 kuukauden pituiseksi. (Vailla lainvoimaa 18.5.2021) - Uutiset
14.5.2021 7.30
EU:n jäsenvaltiot lisäävät tiedonvaihtoa yritysrekistereistä – lakimuutokset lausunnoille 9. kesäkuuta 2021 saakkaKaupparekisterilakiin sekä yritys- ja yhteisötietolakiin valmistellaan muutoksia, jotka perustuvat EU-lainsäädäntöön. Muutokset koskisivat Patentti- ja rekisterihallituksen toimintaa. Luonnos hallituksen esityksestä on lausuntokierroksella 12.5.–9.6.2021. - Uutiset
30.4.2021 9.30
Kansallinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarvio ja toimintasuunnitelma: Rahanvälitys ja virtuaalivaluuttojen tarjoaminen ovat riskialtteimpia toimialojaIlmoitusvelvolliset eivät aina selvitä riittävästi asiakkaiden liiketoimien taustoja ja varojen alkuperää rahanpesun estämiseksi. Kaikilla toimialoilla on vaikeuksia tunnistaa merkkejä terrorismin rahoittamisesta, arvioidaan kansallisessa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarviossa. Valtioneuvosto teki torstaina 29. huhtikuuta periaatepäätöksen kansallisesta rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarviosta ja toimintasuunnitelmasta. Riskiarviossa tarkastellaan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskejä Suomessa toimialoittain. Toimialajako perustuu rahanpesulain mukaisiin ilmoitusvelvollisten sektoreihin. Jokaiselle sektorille on määritelty yleinen riskitaso asteikolla yhdestä neljään (1=vähäinen riski, 4=erittäin merkittävä riski). - Uutiset
8.4.2021 10.06
Helsingin käräjäoikeus tuomitsi ns. Katiska-jutun päävastaajat pitkiin vankeusrangaistuksiinHelsingin käräjäoikeudessa on torstaina 8.4.2021 annettu tuomio (697 s.) laajassa huumerikoskokonaisuudessa, jossa vastaajia on ollut yhteensä 53 henkilöä. Kysymys on ollut erittäin laajasta rikoskokonaisuudesta, jonka yhteydessä vastaajat Niko Ranta-aho ja Janne Tranberg ovat järjestäneet Suomeen huomattavia määriä erittäin vaarallisia huumausaineita, lääketabletteja ja dopingaineita. (Vailla lainvoimaa 8.4.2021) - Uutiset
15.3.2021 13.40
Hovioikeus: Noin 800 euron arvoisen mopon alkuperän häivyttämispyrkimys ei ollut vähäistä rahanpesuaM:n käräjäoikeudessa antaman kertomuksen perusteella kohdassa 8 (rahanpesu) tarkoitettu mopo oli ostettu edellisenä vuonna noin 800 eurolla. Kauppahinnasta voitiin päätellä, että mopo oli ollut ikäisekseen hyväkuntoinen ja käyttökelpoinen. A oli saatuaan mopon haltuunsa maalannut sitä pyrkiäkseen häivyttämään sen laittoman alkuperän. Huomioon ottaen omaisuuden arvo ja teko-olosuhteet rikosta ei voitu pitää kokonaisuutena arvostellen vähäisenä. (Vailla lainvoimaa 15.3.2021) - Uutiset
3.2.2021 9.21
KKO: Rahapeliyhdistys tuomittiin yhteisösakkoon tuottamuksellisesta rahanpesusta - Uutiset
29.1.2021 7.00
Hallituksen esitys: Asiakkaan tuntemista koskevat lainmuutokset vaikuttaisivat ilmoitusvelvollisten lisäksi välillisesti myös viranomaisten ja Suomen Asianajajaliiton valvontatyöhönHallitus esittää täsmennyksiä lainsäädäntöön rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä. Lainmuutokset koskisivat muun muassa säännöksiä asiakkaan tuntemisesta. Muutokset vaikuttaisivat ilmoitusvelvollisten lisäksi välillisesti myös viranomaisten ja Suomen Asianajajaliiton valvontatyöhön. Lisäksi esityksen tarkoituksena on parantaa rahanpesun selvittelykeskusten tiedonvaihtoa EU:ssa. - Uutiset
18.12.2020 9.16
KKO äänesti: Vastaajan syyksi voitiin lukea esirikoksen avunannon törkeään velallisen epärehellisyyteen lisäksi myös törkeä rahanpesuA oli ottanut Y Oy:n nimiin vastikkeetta ajoneuvokalustoa X Oy:stä, vaikka hänen oli täytynyt tietää tai ainakin pitää varsin todennäköisenä, että X Oy:tä edustanut B syyllistyy luovutuksella rikokseen. A oli sittemmin siirtänyt ajoneuvokaluston Z Oy:n nimiin. Sen jälkeen hän oli siirtänyt saman kaluston vielä Z Oy:n nimistä C:n nimiin.
Korkeimman oikeuden ratkaisusta ilmenevillä perusteilla katsottiin, että A oli ajoneuvokaluston vastaanottaessaan syyllistynyt avunantoon B:n törkeään velallisen epärehellisyyteen. A:n avunantotointa seuranneita kahta edelleen luovutusta arvioitiin yhtenä törkeänä rahanpesuna ja törkeää rahanpesua pidettiin rikoslain 32 luvun 11 §:ssä edellytetyllä tavalla rikoskokonaisuuden olennaisimpana ja moitittavimpana osana. A:n syyksi voitiin lukea esirikoksen avunannon lisäksi myös törkeä rahanpesu. (Ään.) - Uutiset
10.12.2020 14.27
Rahanpesusäännöksiä täydennetään rikoslaissa – muutokset voimaan 11. joulukuuta 2020Rikoslakiin tehdään EU:n rahanpesurikosdirektiivin edellyttämät täydennykset. Niiden myötä rikoshyödyn peittelystä tulee nykyistä laajemmin rangaistavaa. - Uutiset
10.12.2020 12.36
VM: Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta 27 lausuntoa - Uutiset
18.11.2020 13.06
Hovioikeus rahanpesua koskevassa asiassa: Aiemmilla tuomioilla oli vahva todistusvaikutus esirikoksestaRovaniemen hovioikeus katsoi, että Helsingin KO:n ja HO:n tuomioilla oli asiassa vahva todistusvaikutus esirikoksesta ja vastaajan roolista MV-lehden julkaisutoiminnassa. HO hyväksyi KO:n perustelut ja johtopäätökset menettämisseuraamuksesta samoin kuin KO:n perustelut ja johtopäätökset menettämisseuraamuksesta. (Vailla lainvoimaa 18.11.2020) - Uutiset
2.11.2020 10.17
Aluehallintoviraston rahanpesun ilmoituskanava otetaan käyttöön 2.11.2020Uuden kanavan kautta voi ilmoittaa epäillystä rikkomuksesta, joka liittyy elinkeinonharjoittajien rahanpesulain velvoitteisiin. Ilmoituksen voi jättää nimettömänä. Rahanpesulain mukaan aluehallintovirastolla täytyy olla järjestelmä, jonka kautta se voi vastaanottaa ilmoituksia. - Uutiset
22.10.2020 15.41
Hallitus esittää: Rahanpesusta nykyistä laajemmin rangaistavaaRikoslakiin esitetään tehtäväksi EU:n rahanpesurikosdirektiivin edellyttämät täydennykset. Niiden myötä rikoshyödyn peittelystä tulisi nykyistä laajemmin rangaistavaa. Hallitus antoi asiasta esityksen eduskunnalle. - Uutiset
16.10.2020 12.20
Muutoksia ehdotetaan lakiin rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseenMuutosten tarkoituksena on, että kansallinen lainsäädäntö vastaisi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevaa Euroopan parlamentin ja neuvoston neljättä direktiiviä. Lausuntoaika päättyy 23. marraskuuta. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. huhtikuuta 2021. - Uutiset
8.9.2020 14.00
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ennakkoratkaisuissa ajalta 29.5.-10.7.2020 oli kysymys muun muassa asiakirjan julkaisemisesta, hovioikeusmenettelystä ilman pääkäsittelyä, omaisuudenjakosopimuksen sovittelusta, asemakaavan kulttuuriympäristöön liittyvästä valitusoikeudesta, törkeästä aserikoksesta, lainhuudon kirjaamisesta, patenttiriidan oikeuspaikasta, opettajan vahingonkorvausvelvollisuudesta ja rakennusluvan myöntämiseen liittyvästä tiedonantovelvollisuudesta. - Uutiset
28.7.2020 8.00
Syyksilukeminen oli perustunut kahden kanssavastaajan esitutkintakertomuksiin - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteet ja niihin perustuvat korvausvaatimuksetSyyksilukemista tukeva näyttö muodostui olennaisesti samoista teoista syytteessä olleiden henkilöiden esitutkintakertomuksista. Valittajalla ei ollut ollut mahdollisuutta kuulustella kysymyksessä olevia kanssavastaajia, koska nämä eivät olleet halunneet tulla asiassa kuulluksi. Kanssavastaajan esitutkintakertomus ei ole yleensä riittävä näyttö vastaajan syyllistymisestä rikokseen. Syyksilukeminen KO:ssa valituksenalaisissa syytekohdissa oli perustunut kahden kanssavastaajan esitutkintakertomuksiin. Asiassa ei ollut kuitenkaan esitetty sellaista kanssavastaajien esitutkintakertomuksia tukevaa näyttöä, että valittajan syyllisyydestä kiistämiinsä, nyt puheena oleviin rikoksiin, ei olisi jäänyt varteenotettavaa epäilyä (ks. KKO 2000:71). Näin ollen syytteet ja niihin perustuvat korvausvaatimukset oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 28.7.2020) - Uutiset
16.7.2020 14.30
Romania ja Irlanti velvoitettiin maksamaan komissiolle kiinteämääräinen hyvitys, kun maat eivät panneet asetetussa määräajassa täysimääräisesti täytäntöön rahoitusjärjestelmän käytön estämisestä rahanpesuun tai terrorismin rahoitukseen annettua direktiiviäUnionin tuomioistuin velvoitti Romanian ja Irlannin maksamaan komissiolle kiinteämääräisen hyvityksen, jonka määrä on Romanian osalta 3 miljoonaa euroa ja Irlannin osalta 2 miljoonaa euroa. - Uutiset
19.5.2020 16.00
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ennakkoratkaisuissa ajalta 26.3.2020 – 17.4.2020 oli kysymys muun muassa kiinteistökaupan purusta, valtuutetun oikeudesta tehdä oikeustoimia valtakirjan antajan kuoltua, hyvästä asianajotavasta ja oikeudenmukaisesta oikeudenkäynnistä, pakolaisaseman saaneen henkilön luovuttamisesta rangaistuksen täytäntöönpanoa varten, rikoksentekijän luovuttamisesta Romaniaan vankeusrangaistuksen täytäntöönpanoa varten, kuolemantuottamuksesta, valtion palkkaturvasaatavan etuoikeudesta konkurssissa, asumisoikeuden takavarikosta salaisen omistajan velan vakuudeksi, tuomioistuimen oikeudestä määrätä esittämään todistusaineisto määrätyssä muodossa, aineettoman vahingon vuoksi maksetun korvauksen ulosmittauskiellosta, korvaavan vesirakennelman luvanvaraisuudesta ja luvan ehdoista sekä vahingonkorvauksesta rahanpesurikoksen yhteydessä. - Uutiset
30.3.2020 15.30
Apulaisoikeusasiamies: Tullitarkastukset Venäjälle suuntautuvassa junaliikenteessäApulaisoikeusasiamies totesi muun muassa, että hienotunteisuusvaatimuksen huomioon ottaminen junavaunussa on erityisen haastavaa. Tarkastuksen yhteydessä voi tulla esiin arkaluontoisia ja salassa pidettäviä terveystietoja ja tarkastettavalle onkin riittävässä määrin varattava mahdollisuus puhutteluun ja tarkastukseen ulkopuolisten henkilöiden kuulematta ja näkemättä. Tämän vuoksi apulaisoikeusasiamies tulee parhaaksi katsomallaan tavalla selvittämään, miten junamatkustajien oikeus yksityiselämän suojaan voidaan toteuttaa. - Uutiset
6.2.2020 12.06
Rahanpesun valvontarekisteri on avattuAluehallintoviraston valvomien yritysten ja yksityisten elinkeinonharjoittajien tulee hakeutua rahanpesun valvontarekisteriin. Rekisteri on nyt avattu osoitteessa https://raksi.avi.fi. Rekisterin sisältö täydentyy sitä mukaa, kun aluehallintovirasto on käsitellyt hakemuksia. - Uutiset
14.1.2020 9.25
Säädöshanke asetettiin: EU:n rahoitustietodirektiivin kansallinen täytäntöönpano – hallituksen esitys on tarkoitus antaa syyskuussa 2020Sisäministeriö on asettanut säädöshankkeen, jolla EU:n rahoitustietodirektiivi pannaan täytäntöön kansallisesti. Direktiivi sisältää säännöt, joilla helpotetaan viranomaisten mahdollisuuksia käyttää muun muassa pankkitilirekisteritietoja tiettyjen rikosten ennalta estämistä, paljastamista, tutkimista tai niihin liittyviä syytetoimia varten. Direktiivi annettiin 20.6.2019 ja jäsenvaltioiden tulee saattaa voimaan direktiivin noudattamisen edellyttämät lait, asetukset ja hallinnolliset määräykset viimeistään 1. elokuuta 2021. - Uutiset
19.12.2019 9.17
KKO: A oli syyllistynyt törkeään rahanpesuun rikoksen kautta saadun omaisuuden arvon ollessa 19.600 euroaA oli syyllistynyt törkeään rahanpesuun rikoksen kautta saadun omaisuuden arvon ollessa 19.600 euroa. Kysymys rangaistuksen mittaamisesta. (Ään.) - Uutiset
19.12.2019 8.30
Verohallinto on julkaissut FATCA- ja CRS/DAC2-tietoa koskevan ohjeen finanssilaitosten asiakkailleOhjeen tarkoituksena on antaa finanssilaitosten asiakkaille perustietoa siitä, miksi finanssilaitos kysyy asiakkaalta verotukseen liittyviä tietoja. Verohallinto on myös päivittänyt usein kysyttyjen kysymysten osiota FATCA- ja CRS/DAC2 sivustolla. FATCA- ja CRS-DAC2-vuosi-ilmoitukset vuodelta 2019 on annettava viimeistään 31. tammikuuta 2020. - Uutiset
18.12.2019 11.40
Finanssivalvonta määräsi 980.000 euron seuraamusmaksun S-Pankki Oy:lle ja antoi julkisen varoituksen FIM Varainhoito Oy:lle laiminlyönneistä asiakkaan tuntemisessaLaiminlyönnit koskevat useita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä ja selvittämistä koskevan sääntelyn mukaisia velvoitteita. Pääosin kyse oli asiakkaan tuntemiseen liittyvistä puutteista. Finanssivalvonta katsoo, että rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskien asianmukainen arviointi ja jatkuva seuranta edellyttävät riittäviä riskienhallintamenetelmiä sekä ajantasaisia ja kattavia asiakkaiden tuntemistietoja.