-
Talousrikos
- Arvopaperimarkkinoita koskeva tiedottamisrikos
- Avustuksen väärinkäyttö
- Avustuspetos
- Avustusrikkomus
- Kilpailumenettelyrikos
- Kirjanpitorikos
- Kuluttajaluottorikos
- Kurssin vääristäminen
- Markkinoiden manipulointi
- Matkapalvelurikos
- Rahanpesu
- Sisäpiirintiedon ilmaiseminen
- Sisäpiirintiedon väärinkäyttö
- Säännöstelyrikos
- Tapaturmavakuutusmaksupetos
- Tilintarkastusrikos
- Työeläkevakuutusmaksupetos
- Velallisen epärehellisyys
- Velallisen petos
- Velallisen rikos
- Velallisen vilpillisyys
- Velallisrikkomus
- Velkojansuosinta
- Veronkierto
- Veropetos
- Verorikkomus
- Yrityssalaisuuden rikkominen
- Yrityssalaisuuden väärinkäyttö
- Yritysvakoilu
Rahanpesu
- Uutiset
23.5.2017 13.00
Hallintovaliokunta: Vakuutuksenottajilta ei kysellä poliittisesta vaikutusvallastaTavanomaisten vakuutusten ottajilta ei tarvitse jatkossakaan kysyä kategorisesti poliittisesta vaikutusvallasta. Eduskunnan hallintovaliokunta hyväksyi torstaina 18. toukokuuta mietinnön neljännen rahanpesudirektiivin kansallisesta voimaansaattamisesta rahanpesulailla. Hallintovaliokunta, kuten aiemmin myös talousvaliokunta, totesi vahinkovakuutuksen olevan suurelta osin vähäisen rahanpesuriskin toimintaa. Asiasta kirjoittaa Finanssiala ry.
- Uutiset
5.5.2017 15.31
EU-tuomioistuin: Ilmoitusvelvollisuus yli 10 000 euron käteisvaroista koskee myös EU:n jäsenvaltioissa sijaitsevien lentokenttien kansainvälisiä kauttakulkualueitaJos luonnollinen henkilö, joka poistuu kolmannesta valtiosta saapuneesta ilma-aluksesta jäsenvaltion alueella sijaitsevalla lentoasemalla ja pysyy tällaisen lentoaseman kansainvälisellä kauttakulkualueella ennen nousuaan toiseen ilma-alukseen, joka on lähdössä toiseen kolmanteen valtioon, pitää hallussaan käteistä rahaa vähintään 10 000 euroa unionin alueelle saapuessaan, hänellä on asetuksen N:o 1889/2005 3 artiklan 1 kohdassa säädetty ilmoittamisvelvollisuus.
- Uutiset
6.4.2017 15.44
EU-tuomioistuin: Lainaa hakevilta EU:n ja EFTA-alueen ulkopuolella syntyneiltä henkilöiltä voidaan vaatia jäljennös passista tai oleskeluluvastaRodusta tai etnisestä alkuperästä riippumattoman yhdenvertaisen kohtelun periaatteen täytäntöönpanosta annetun direktiivin 2000/43/EY 2 artiklan 2 kohdan a ja b alakohtaa on tulkittava siten, etteivät ne ole esteenä luottolaitoksen käytännölle, jonka mukaan asiakkaan, jonka ajokortissa mainitaan syntymämaana muu kuin Euroopan unionin tai Euroopan vapaakauppajärjestön jäsenvaltio, on todistettava henkilöllisyytensä lisäksi esittämällä jäljennös passistaan tai oleskeluluvastaan.
- Uutiset
23.3.2017 11.00
Finanssiala: Tietojen vaihdolla parannettaisiin rahanpesun torjuntaaPankeilla ja vakuutusyhtiöillä pitäisi olla nykyistä paremmat mahdollisuudet vaihtaa rahanpesun torjuntaan liittyviä tietoja keskenään. Pelkkä ilmoitusvelvollisiin kohdistuvien vaatimusten, velvoitteiden ja seuraamusten kiristys ei riitä, vaan rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjuntaan tarvitaan kipeästi uusia välineitä. Johtava asiantuntija Mika Linna Finanssialan Keskusliitosta kertoo, että uusi rahanpesulakiesitys ei anna mahdollisuutta torjua tehokkaasti ns. muulitilien kautta tapahtuvaa rahanpesua. Muulitileillä tarkoitetaan ulkopuolisten henkilöiden (muulien) nimissä olevia tilejä, joiden kautta rikollisesti hankittua rahaa kierrätetään eteenpäin jälkien hämärtämiseksi.
- Uutiset
9.2.2017 13.57
Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle: Komissio ehdottaa kattavampaa valvontaa Euroopan unioniin saapuville tai sieltä poistuville käteisvaroilleValtioneuvosto antoi 9. helmikuuta eduskunnalle tiedoksi komission 21. joulukuuta 2016 antaman ehdotuksen EU:n uudeksi asetukseksi unioniin saapuvien tai sieltä poistuvien käteisvarojen valvonnasta ja nykyisen asetuksen kumoamisesta. Tavoitteena on tehostaa rahanpesua ja terrorismin rahoituksen ehkäisyä. Nykyisessä asetuksessa säädetään, että unioniin saapuvan tai sieltä poistuvan luonnollisen henkilön tulee ilmoittaa paikallisille tulliviranomaisille, jos hän kuljettaa mukanaan vähintään 10 000 euroa käteisvaroja, mukaan lukien asetuksessa tarkoitetut siirtokelpoiset haltijamaksuvälineet ja haltijakohtaiset maksuvälineet. Ilmoittamisvelvollisuuden ansiosta voidaan havaita unionin ulkorajan yli kuljetettavia rahanpesuun tai muuhun rikolliseen toimintaan liittyviä varoja. Nykyinen asetus korvattaisiin uudella, joka seuraisi pääpiirteittäin nykyistä asetusta. Henkilöillä olisi jatkossakin velvollisuus tehdä ilmoitus, jos he kuljettavat mukanaan vähintään 10 000 euroa käteisvaroja. Samoin toimivaltaisilla viranomaisilla säilyisi oikeus tehdä tarkastuksia.
- Uutiset
27.12.2016 16.00
Komissio tiukentaa sääntöjä terrorismin rahoituksen torjumiseksiEuroopan komissio on hyväksynyt toimenpiteitä, joilla vahvistetaan EU:n valmiuksia torjua terrorismin ja järjestäytyneen rikollisuuden rahoitusta. Näin toteutetaan sitoumukset, jotka annettiin helmikuussa 2016 hyväksytyssä toimintasuunnitelmassa terrorismin rahoituksen torjunnan vahvistamiseksi. Komission ehdotukset täydentävät ja vahvistavat EU:n lainsäädäntöä, joka koskee rahanpesua, laittomia rahavirtoja sekä varojen jäädyttämistä ja menetetyksi tuomitsemista. Ehdotukset esitetään yhdessä kolmannen turvallisuusunionia koskevan etenemisraportin kanssa. Niillä varmistetaan, että unioni torjuu terrorismin rahoitusta vahvasti ja koordinoidusti. Näin unioni on taas askelen lähempänä toimivaa ja todellista turvallisuusunionia.
- Uutiset
21.11.2016 10.10
Etelä-Suomen AVI: Kiinteistöjen ja huoneistojen välitysliikkeillä vielä parannettavaa rahanpesulain noudattamisessa erityisesti ohjeistuksessa ja koulutuksessaEtelä-Suomen aluehallintovirasto toteutti kesän ja syksyn 2016 aikana kiinteistönvälitysliikkeisiin ja vuokrahuoneistojen välitysliikkeisiin kohdistuneen rahanpesulain noudattamista koskevan valvontakampanjan. Pääosin verkkokyselynä toteutettuun kampanjaan vastauksensa antoi yli 70 % välitysliikerekisteriin merkityistä. Kyselyn vastausten perusteella lainsäädännön noudattamisessa on alalla parannettavaa erityisesti ohjeistuksessa ja koulutuksessa. Lisäksi alalla toimivia kannustetaan kiinnittämään huomiota omaan toimintaan liittyvien rahanpesun riskien arviointiin.
- Uutiset
9.11.2016 14.42
Veroviranomaiset saavat pääsyn tosiasiallista omistajuutta koskeviin tietoihinEU:n talous- ja rahoitusasioiden neuvosto hyväksyi 8. marraskuuta 2016 ehdotuksen, jolla annetaan veroviranomaisille pääsy rahanpesun estämisestä vastaavien viranomaisten hallussa oleviin tietoihin.
- Uutiset
4.11.2016 9.00
Hallituksen esitys rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä – FK:n mukaan lainsäädännön arviointineuvoston kriittinen kanta sivuutettiinValtioneuvosto antoi torstaina 3. marraskuuta eduskunnalle hallituksen esityksen laiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä, laiksi rahanpesun selvittelykeskuksesta sekä eräiksi niihin liittyviksi laeiksi. Tavoitteena on tehostaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ennalta estämistä niin, että yritykset ja muut toimijat entistä enemmän omassa toiminnassaan ottaisivat huomioon näihin rikoksiin liittyvät riskit. Esityksen mukaan valtioneuvostolla, valvontaviranomaisilla, asianajajayhdistyksellä ja ilmoitusvelvollisilla yhteisöillä ja elinkeinonharjoittajilla olisi velvollisuus laatia riskiarvio rahanpesun ja terrorismin rahoittamisesta. Toimijoilla olisi myös velvollisuus ottaa huomioon riskiarvion tulokset omassa toiminnassaan. Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi joidenkin asiakkaiden tehostettua seurantaa.
- Uutiset
19.7.2016 10.30
Etelä-Suomen aluehallintovirasto toteuttaa vuonna 2016 kiinteistönvälitysliikkeisiin ja vuokrahuoneistojen välitysliikkeisiin kohdistuvan rahanpesun valvontakampanjanEtelä-Suomen aluehallintovirasto toteuttaa vuonna 2016 kiinteistönvälitysliikkeisiin ja vuokrahuoneistojen välitysliikkeisiin kohdistuvan rahanpesulain noudattamista koskevan valvontakampanjan. Valvontakampanja alkaa verkkokyselyllä, joka lähetetään kaikille aluehallintovirastojen ylläpitämään välitysliikerekisteriin kuuluville kiinteistönvälitysliikkeille ja vuokrahuoneiston välitysliikkeille. Välitysliikkeitä on rekisterissä tällä hetkellä kaikkiaan 1686. - Uutiset
6.7.2016 7.06
Komissiolta uusia ehdotuksia joilla pyritään puuttumaan veronkiertoon, terrorismin rahoitukseen ja rahanpesuunKomissio on hyväksynyt ehdotuksen, jolla vahvistetaan rahanpesun torjuntaa koskevia EU:n sääntöjä, jotta voidaan torjua terrorismin rahoitusta ja lisätä avoimuutta yritysten ja rahastojen tosiasiallisista omistussuhteista. Yksi komission painopistealoista on veronkierron, rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta. Ehdotetut muutokset koskevat uusia keinoja terrorismin rahoituksen torjumiseksi, avoimuuden lisäämistä rahanpesun torjumiseksi ja veronkierron torjunnan edistämistä.
- Uutiset
26.4.2016 13.32
Eduskunnan kirjaston tietopaketti rahanpesulainsäädännön uudistuksestaUutta rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen ja selvittämisen lainsäädäntöä valmistellaan valtiovarainministeriön ja sisäministeriön yhteistyönä. Eduskunnan kirjastossa on laadittu tietopaketti lakihankkeesta.
- Uutiset
29.3.2016 12.05
Rahanpesun valvontakampanjan kohteena vuonna 2016 erityisesti autokauppiaat, rakennustarvikekauppiaat sekä omaisuudenhoito- ja yrityspalveluiden tarjoajatEtelä-Suomen aluehallintovirasto toteutti kesällä 2015 erityisesti tavarakauppiaisiin kohdistuneen valvontakampanjan, josta saatujen tietojen ja riskiarvion pohjalta valvontaa on tänä vuonna päätetty kohdentaa erityisesti autokauppiaisiin ja rakennustarvikekauppiaisiin. Nämä toimialat ovat saadun selvityksen mukaan sellaisia, joissa käytetään suuria käteissummia, jolloin rahanpesun riski kasvaa merkittävästi.
- Uutiset
11.3.2016 11.45
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu luottolaitosten velvollisuudesta toteuttaa asiakkaidensa tuntemisvelvollisuutta koskevia toimenpiteitäEU-tuomioistuin katsoo rahanpesudirektiivin tulkintaa koskevassa asiassa, että jäsenvaltiot voivat antaa ankarampia säännöksiä silloin, kun näiden tarkoituksena on tehostaa rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjuntaa. Kaikkien maksulaitoksen omien asiakkaidensa tuntemisvelvollisuuden osalta toteuttamien toimenpiteiden on kuitenkin oltava rahanpesun ja terrorismin rahoituksen riskiin mukautettuja. Kansallinen säännöstö ylittää tämän siltä osin kuin siinä asetettua olettamaa sovelletaan kaikkiin varainsiirtoihin eikä siinä säädetä mahdollisuudesta kumota mainittu olettama sellaisten varainsiirtojen osalta, joihin ei liity mainitunlaista riskiä.
- Uutiset
9.2.2016 8.01
Tietosuojavaltuutettu selvittää kyselevätkö pankit jo liikaa asiakkailta rahanpesulain varjollaPankkien rahanpesulakiin liittyvät asiakkaiden tuntemisen kampanjat ovat puhuttaneet viime päivinä sekä mediaa että tietosuojavaltuutetun toimistoon yhteyttä ottaneita ihmisiä. Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä annetun lain (rahanpesulaki) mukaan pankin on tunnistettava asiakkaansa ja todettava tämän henkilöllisyys. Pankin on säilytettävä joko kopio henkilöllisyyden todentamisessa käytetystä asiakirjasta tai asiakirjan nimi, asiakirjan numero tai muu tunnistetieto sekä myöntäjä. Selkeästi rahanpesulain velvoitteista johtuvien kysymysten lisäksi jotkut pankit ovat samassa yhteydessä kysyneet muutamia muita kysymyksiä, joiden perustetta ja tarpeellisuutta tietosuojavaltuutetun toimisto selvittää parhaillaan.
- Uutiset
22.1.2016 16.06
Käräjäoikeus hylkäsi syytteet törkeästä petoksesta ja törkeästä rahanpesusta WinCapita-asiassa Oulussa – 800.000 euron menettämisseuraamusvaatimus kaatui myösOulun käräjäoikeus hylkäsi syytteet törkeästä petoksesta ja törkeästä rahanpesusta WinCapita -kokonaisuuteen kuuluvassa asiassa. Syyttäjä ei kyennyt näyttämään toteen väittämäänsä vastaajan tietoisuutta klubin rikollisesta luonteesta. Asiaa oli arvioittava niiden olosuhteiden perusteella, millaisia tietoja klubin toiminnasta oli ilmennyt ennen sen toiminnan lakattua vuonna 2008. Asiassa jäi mahdolliseksi, että vastaaja itsekin oli luullut klubin olevan laillista ja erittäin tuottavaa sijoitustoimintaa. Vastaajalta puuttui siis tahallisuus. Koska syyte törkeästä petoksesta hylättiin, myös syyte törkeästä rahanpesusta hylättiin. - Uutiset
20.1.2016 15.06
Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estämiseen liittyvää kansallista lainsäädäntöä valmistellaanSisäministeriö on asettanut hankkeen hallituksen esityksen valmistelemiseksi laiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Hankkeen tavoitteena on viimeistellä tarvittava kansallinen lainsäädäntö liittyen Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviin, joka annettiin toukokuussa 2015. Hankkeen toimikausi on 19.1.2016 - 31.8.2016. Direktiivin kansallisen täytäntöönpanon määräaika on kesällä 2017.
- Uutiset
12.11.2015 12.01
Työryhmä ehdottaa rekisteriä yritysten omistajista ja edunsaajista rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseksiValtiovarainministeriön työryhmä ehdottaa uutta julkista rekisteriä, johon koottaisiin tietoja yritysten omistajista. Rekisteristä näkisi omistajat, joilla on yli 25 prosentin omistus tai äänivalta yhtiössä. Ehdotettavan lainsäädännön tavoitteena on estää rahanpesua ja terrorismin rahoittamista. Uusi rekisteri perustettaisiin Patentti- ja rekisterihallitukseen kaupparekisterin yhteyteen. Tietoja rekisteriin toimittaisivat yritykset, yhdistykset ja säätiöt, eikä yhteisömuoto vaikuttaisi asiaan. - Uutiset
25.9.2015 15.34
Työsopimuksen sähköpostitse tehneen olisi tullut epäillä työsopimuksen aitoutta - ei syyllistynyt kuitenkaan rahanpesuunHO totesi yhteenvetonaan asiassa, että olosuhteet olivat olleet työsopimusta tehtäessä ja rahoja eteenpäin siirrettäessä jossain määrin epäilyttäviä ja jälkikäteen arvioiden voitiin katsoa, että vastaajalla olisi ollut perusteita epäillä työsopimuksen aitoutta. HO kuitenkin katsoi, etteivät olosuhteet olleet ehtineet työsopimuksen lyhyenä kestoaikana muodostua niin epäilyttäviksi, että kysymyksessä olisi törkeä huolimattomuus. Tämän vuoksi myös toissijainen syyte tuottamuksellisesta rahanpesusta hylättiin. Ratkaisu oli erimielinen siltä osin kuin asiassa oli kyse pankin asianomistaja-asemasta ja syyttäjän oikeudesta ajaa pankin yksityisoikeudellista vaatimusta. (Vailla lainvoimaa 25.9.2015)
- Uutiset
24.9.2015 15.14
AVI: Rahanpesulain velvoitteita ei tunneta tarpeeksiEtelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo toimivaltaisena viranomaisena rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä annetun lain noudattamista sille laissa määrätyillä toimialoilla koko maassa. Kesän 2015 aikana aluehallintovirasto lähetti sähköpostikyselyn melkein 800 elinkeinonharjoittajalle, joista vastauksen antoi reilu kolmannes. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää ilmoitusvelvollisten rahanpesulain tuntemusta ja lain asettamien velvoitteiden noudattamista. Aluehallintovirasto aloittaa syksyn 2015 aikana nyt tehdyn kyselyn perusteella kohdennettavat valvontakäynnit, joiden tarkoituksena on selvittää perusteellisemmin rahanpesulain asettamisen velvoitteiden noudattamista.
- Uutiset
22.9.2015 14.25
Uutta tietoa harmaasta taloudesta: Valuutanvaihtotoiminta sekä omaisuudenhoito- ja yrityspalvelutHarmaan talouden selvitysyksikössä on tutkittu rahanpesulainsäädännön mukaisesti rekisteröintivelvollisia yrityksiä. Valuutanvaihtotoimintaan sekä omaisuudenhoito- ja yrityspalveluihin keskittyvä selvitys antaa yleiskuvan rekisteröimisen edellytyksistä sekä rekistereissä olevien yritysten velvoitteidenhoidon tasosta harmaan talouden torjunnan näkökulmasta
- Uutiset
3.9.2015 9.19
Finanssialan Keskusliitto: Miksi pankissa kysellään poliittisesta vaikutusvallasta?Pankkiasiakkaat ovat tottuneet antamaan pankin tarvitsemat tiedot tuloistaan ja menoistaan. Asiakas tietää, että pankin on selvitettävä hänen taloudellinen tilansa lainan saamiseksi. Pankkien esittämät kysymykset poliittisesta vaikutusvallasta tai kytköksistä Yhdysvaltoihin sen sijaan kummastuttavat asiakkaita. Kyselyjä niistä on tullut sekä pankeille, Finanssivalvontaan että Finanssialan Keskusliittoon.
- Uutiset
2.9.2015 10.31
Hovioikeus tuomitsi useita ihmisiä vankeusrangaistuksiin taidekauppajutussaTurun HO on tuominnut useita ihmisiä taidekauppajutussa, joka kytkeytyi M.O.R.E.-rikollisryhmään. Juttu liittyi Roberto Mattan, Antonio Sauran ja Francis Picabian nimillä signeerattuihin tauluihin. Varsinaissuomalainen taiteilija tuomittiin vuoden ja yhdeksän kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen mm. kahdesta törkeästä petoksesta ja kahdesta väärennöksestä. Toinen pääsyytetty puolestaan kuului taulukauppojen aikaan M.O.R.E.-rikollisryhmään. Hänet tuomittiin HO:ssa 11 kuukauden vankeusrangaistukseen törkeästä petoksesta ja väärennyksestä. Järjestäytyneeseen rikollisuuteen perustuvat syyttäjän koventamisvaatimukset hylättiin. Kansallisgallerian asiantuntijoilla katsottiin olleen riittävä pätevyys todeta teokset väärennöksiksi. HO myös katsoi prosessin keston loukanneen syytettyjen oikeuksia ja vähensi kolme kuukautta kullekin syytetylle tuomitusta rangaistuksesta. (Vailla lainvoimaa 2.9.2015)
- Uutiset
21.8.2015 11.48
KKO tuomitsi rahanpesun kohteena olleen paritalo-osuuden valtiolle menetetyksi – ei ollut laadultaan sopiva tuomittavaksi veropetoksella loukatulle vahingonkorvauksenaA oli tuomittu veropetoksella saatuun hyötyyn kohdistuneesta rahanpesusta. Rahanpesun kohteena olleen A:n paritalo-osuuden (puolet kiinteistöstä ja hallinnanjakosopimuksen mukainen oikeus asuntoon ja maapohjaan) ei katsottu olevan rikoslain 32 luvun 12 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla laadultaan sopivaa tuomittavaksi veropetoksella loukatulle vahingonkorvauksena. Sen vuoksi omaisuus tuomittiin menetetyksi valtiolle. Kysymys myös lievemmän lain periaatteesta. - Uutiset
31.7.2015 13.47
Valvontakampanjalla kerätään tietoa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen - kysely lähetetty 600 elinkeinonharjoittajalleMeneillään olevan AVI:n valvontakampanjan tarkoituksena on selvittää ilmoitusvelvollisten rahanpesulainsäädännön tuntemusta ja lainsäädännön asettamien velvoitteiden noudattamista sekä kerätä aluehallintovirastolle tietoa valvottavista kohteista.
- Uutiset
2.7.2015 13.31
Ulkomailta – Ruotsi: Kesällä voimaan tulleita säädöksiä ja säädösmuutoksiaKesällä 2015 Ruotsissa voimaan tulleisiin muutoksiin sisältyy uudistuksia koskien muun muassa työttömyyskorvausta, ajoneuvon takavarikointia liikennerikkomuksissa, rangaistuksen lieventämistä tekijän osallistuessa rikoksen selvittämiseen, merten suunnittelua sekä asemakaavalle asetettuja vaatimuksia.
- Uutiset
20.1.2015 8.05
LakimiesUutiset: Juristien rahanpesutuomiot harvinaisiaJuristilla on erityinen ilmoitusvelvollisuus asiakkaansa epäilyttävistä liiketoimista. Tämä ei luonnollisesti ole asiakkaan edun mukaista. Järjestäytyneeseen rikollisuuteen ja terrorismiin kytkeytyviin rahanpesurikoksiin on pyritty puuttumaan kansainvälisillä normeilla ja sopimuksilla. Paine rahanpesun estämiseksi on vain kasvanut New Yorkin terrori-iskujen jälkimainingeissa. Asiasta kirjoittaa LakimiesUutiset.
- Uutiset
15.12.2014 9.16
Hovioikeus rahanpesusta: Kun vastaajan tallettaman rahan alkuperä ja rahanpesun rangaistavuuden edellytyksenä oleva esirikos jäivät selvittämättä, syyte oli hylättäväVaikka S olisikin käräjäoikeudessa kertomallaan tavalla ansainnut rahaa huumausaine- ja omaisuusrikoksilla ja sijoittanut näitä varoja FS Oy:öön, selvittämättä oli jäänyt, että yhtiöön ei oltu sijoitettu myös laillisin toimin hankittua varallisuutta. S oli riidattomasti tekoaikaan harjoittanut laillista liiketoimintaa. Siten jäi se varteenotettava mahdollisuus, että L:n tallettamaa rahaa ei oltu hankittu rikoksella. Koska L:n tallettaman rahan alkuperä ja rahanpesun rangaistavuuden edellytyksenä oleva esirikos olivat jääneet selvittämättä, syyte oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 15.12.2014)
- Uutiset
3.11.2014 9.05
Tuottamuksellisesta 350 euron rahanpesusta 15 päiväsakkoaAsiassa oli riidatonta, että vastaaja oli sallinut kaverinsa rahojen siirron tililleen ja siirtänyt rahat edelleen toiselle tilille. Käräjäoikeus totesi, että ottaen huomioon, että kysymyksessä oli ollut vastaajan kaveri, vastaajalla oli ollut mahdollisuus selvittää varojen alkuperä ja syy varojen siirtoon. Vastaaja oli asiaan välinpitämättömästi suhtautuessaan menetellyt törkeän huolimattomasti, minkä vuoksi hänen syykseen luettiin tuottamuksellinen rahanpesu. Hovioikeus ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 3.11.2014)
- Uutiset
25.3.2014 16.16
Rahanpesuepäilyistä tehtyjen ilmoitusten määrä kasvoiKeskusrikospoliisin Rahanpesun selvittelykeskus sai vuonna 2013 epäilyttävistä liiketoimista 28 164 ilmoitusta, joihin sisältyi yli 486 000 yksittäistä tapahtumaa. Määrät nousivat huomattavasti edellisestä vuodesta. Kasvu johtui pääosin ilmoitusjärjestelmän kehittämisestä ja ilmoitusvelvollisten aktivoitumisesta.
- Uutiset
12.3.2014 7.20
Euroopan parlamentti haluaa tiukennuksia rahanpesun kitkemiseen – poliittisesti vaikutusvaltaisen henkilön määritelmä laajenisi kotimaahanYritysten todellisten omistajien tiedot pitäisi olla näkyvillä julkisissa rekistereissä, todetaan parlamentin tiistaina 11. maaliskuuta hyväksymässä direktiiviehdotuksessa. Rahanpesun vastaisia toimia tehostavissa säännöissä edellytetään myös esimerkiksi pankkeja, asianajajia, tilintarkastajia, kiinteistönvälittäjiä ja kasinoita olemaan tarkkaavaisempia asiakkaiden epäilyttävien liiketoimien suhteen. Poliittisesti vaikutusvaltaisia henkilöitä koskevat säännöt laajenisivat kattamaan myös yksinomaan kotimaassa poliittisesti vaikutusvaltaiset henkilöt. Ehdotettujen sääntöjen on tarkoitus torjua veronkiertoa ja vaikeuttaa epäilyttävien järjestelyiden piilottelua. Asian jatkovalmistelu siirtyy kuitenkin toukokuussa valittavalle uudelle parlamentille.
- Uutiset
25.2.2014 9.00
KPMG julkaisi raportin rahanpesun vastaisten toimien nykytilasta ja tulevaisuuden haasteistaRahanpesun estämistä (Anti-Money Laundering, AML) koskeva lainsäädäntö ja sen edellyttämät toimenpiteet ovat pankki-, vakuutus-, rahoitus- ja sijoitustoimialan yrityksissä korkealla ylimmän johdon agendalla. Yrityksille AML-sääntelyn velvoitteiden laiminlyömisestä langetetut sakot ovat nousseet miljooniin euroihin ja ovat jo todellinen uhka toiminnalle. Rahanpesun estämistä koskeva sääntely ei edellytä ainoastaan yksittäisiä toimenpiteitä, vaan sillä on vaikutuksia laajasti organisaation menettelytavoista IT-järjestelmiin, riskienhallintaan ja sisäiseen valvontaan. Kustannusvaikutus on merkittävä ja kustannukset ovat edelleen nousussa, todetaan KPMG:stä.
- Uutiset
11.11.2013 11.46
Rahanpesutietojen luovuttaminen muuhun viranomaistoimintaan OECD-maissaVerohallinnon Harmaan talouden selvitysyksikössä on valmistunut kirjoitus, jonka tarkoituksena on selvittää toimintatavat, joiden mukaan eri OECD-maiden rahanpesun selvittelykeskukset luovuttavat rahanpesutietoja muille viranomaisille verojen määräämistä ja verorikosten tutkintaa varten.
- Uutiset
24.10.2013 8.04
Toimenpidesuosituksia järjestäytyneen rikollisuuden, korruption ja rahanpesun kitkemiseksiEuroopan parlamentti hyväksyi keskiviikkona 23. lokakuuta suosituksensa järjestäytyneen rikollisuuden, korruption ja rahanpesun kitkemiseen tähtääväksi toimintasuunnitelmaksi vuosille 2014–2019. Toimintasuunnitelmaehdotuksessa esitetään puuttumista esimerkiksi järjestäytyneen rikollisuuden varoihin ja tulonlähteisiin. Arvioiden mukaan EU:ssa on lähes 4000 kansainvälistä rikollisjärjestöä.
- Uutiset
29.4.2013 15.10
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu rahanpesurikosten ilmoitusvelvollisuutta koskevassa asiassaRahanpesudirektiivi 2005/60/EY ei ole esteenä Espanjan kaltaiselle lainsäädännölle, jonka mukaan mm. gibraltarilaisten luottolaitosten, jotka harjoittavat toimintaansa Espanjan alueella palvelujen tarjoamisen vapautta käyttäen ilman minkäänlaista toimipaikkaa, on ilmoitettava rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjumista varten pyydetyt tiedot suoraan Espanjan rahanpesun selvittelykeskukselle. - Uutiset
10.4.2013 15.34
Komission vuosikertomus sisäisestä turvallisuudesta: Uhkina järjestäytynyt rikollisuus, tietoverkkorikollisuus, ihmiskauppa, väkivaltaisten ääriliikkeiden kasvu, rahanpesu ja korruptioJärjestäytynyt rikollisuus on yhä yksi suurimmista uhkista EU:n sisäiselle turvallisuudelle. Muita uhkia ovat tietoverkkorikollisuus, ihmiskauppa, väkivaltaisten ääriliikkeiden kasvu, rahanpesu ja korruptio. Näitä uhkia tarkastellaan komission EU:n sisäisen turvallisuuden strategian täytäntöönpanoa koskevassa vuosikertomuksessa. - Uutiset
5.4.2013 9.01
Suomi kannattaa rahanpesun torjunnan tehostamistaValtioneuvosto lähetti 4. huhtikuuta 2013 eduskunnalle kirjelmän, joka koskee komission ehdotusta neljänneksi rahanpesudirektiivisi ja toiseksi varainsiirtoasetukseksi. Valtioneuvosto pitää tärkeänä direktiivin tavoitetta tehostaa rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjuntaa. - Uutiset
25.3.2013 11.56
KRP: Epäilyttävistä liiketoimista yli 53 000 rahanpesuilmoitusta vuonna 2012Rahanpesun selvittelykeskus sai vuonna 2012 ilmoitusvelvollisilta runsaat 3 000 ilmoitusta, joihin sisältyi tietoja yli 53 000 epäilyttävästä liiketoimesta. Lisäystä vuoteen 2011 verrattuna oli noin 18 000 kappaletta.
- Uutiset
6.2.2013 13.00
Rahanpesun uusiin uhkiin puututaan EU:ssa jämerämmin säännöinKomissio on hyväksynyt tänään kaksi ehdotusta, joiden tarkoituksena on lujittaa rahanpesun torjuntaan ja varainsiirtoihin nykyisin sovellettuja EU:n sääntöjä. Rahanpesuun ja terrorismin rahoitukseen kytkeytyvät uhat muuttuvat jatkuvasti, ja siksi sääntöjä on päivitettävä säännöllisesti.
- Uutiset
18.12.2012 12.45
Hovioikeus kumosi käräjäoikeuden myöntämät luvat telekuunteluun ja televalvontaan törkeää rahanpesua koskevassa asiassaHelsingin hovioikeus katsoi muun muassa, että käräjäoikeus ei ollut esitetyn selvityksen perusteella voinut arvioida sitä, oliko A:ta ollut syytä epäillä törkeästä rahanpesusta ja oliko telepakkokeinoilla ollut voitu olettaa olleen erittäin tärkeä merkitys tämän rikoksen selvittämiselle. Käräjäoikeudella ei siten ollut ollut edellytyksiä antaa lupaa A:han kohdistuvalle telekuuntelulle ja televalvonnalle. Määrätyt telepakkokeinot kumottiin kantelun johdosta. - Uutiset
12.10.2012 12.23
Uusimman Advokaatti-lehden aiheena muun muassa poliisitoimen säästötSuomen Asianajajaliiton ammatti- ja järjestölehden Advokaatin numero 6/2012 on ilmestynyt digilehtenä. Lehden aiheita ovat muun muassa poliisitoimen säästöt, joita arvostelee Keskusrikospoliisin päällikkö Rauno Ranta. Muita aiheita ovat valtakunnallinen asianajajatutkimus, yhteiskunnan oikeudellistuminen, rahanpesu, Lakimiesliiton valtuuskunnan vaalit, videokuuleminen, sekä eettisyys asianajoalan sääntelyssä. - Uutiset
28.9.2012 9.52
Tullin uusi käteisrahailmoituslomake käyttöön 1.10.2012Euroopan yhteisön alueelle saapuvan ja sieltä poistuvan henkilön on ilmoitettava tulliviranomaiselle, jos hän kuljettaa mukanaan vähintään 10 000 euron verran käteisrahaa. - Uutiset
20.6.2012 13.20
KKO:n ratkaisu rahanpesun kohteena olleen omaisuuden menettämisestäA:n syyksi oli muun ohella luettu X Oy:n ja Y Oy:n toiminnassa tehdyt neljä törkeää veropetosta. A:n avopuoliso B:n syyksi oli luettu törkeä rahanpesu, johon B oli syyllistynyt ottamalla vastaan ja muuntamalla varoja, jotka A oli hankkinut törkeillä veropetoksilla. A oli harjoittanut jo ennen hänen syykseen luettuja tekoja liiketoimintaa, jossa ei ollut ainakaan pääosin huolehdittu lakisääteisistä verotukseen liittyvistä velvollisuuksista. Kysymys rahanpesun kohteena olleen omaisuuden menettämisestä ja laajennetusta hyödyn menettämisestä sekä A:lle tuomitun vahingonkorvausvelvollisuuden merkityksestä menettämisseuraamuksiin nähden. - Uutiset
7.5.2012 9.00
"Tavalliset lait eivät toimi mafiaa vastaan"Uuden järjestäytynyttä rikollisuutta, korruptiota ja rahanpesua vastaan taistelevan Euroopan parlamentin erityisvaliokunnan puheenjohtaja Sonia Alfanon mukaan tavalliset lait eivät toimi mafiaa vastaan. Alfanolla on taustaa uuteen tehtäväänsä. Hän on kotoisin Sisiliasta ja on työskennellyt aktiivisesti järjestäytynyttä rikollisuutta vastaan siitä lähtien, kun mafia surmasi hänen isänsä vuonna 1993. Alfanon mukaan valiokunnan täytyy antaa päivittäin mafiaa vastaan taisteleville oikeat keinot työtään varten yhteistyössä tuomioistuinten ja tutkivien viranomaisten kanssa.
- Uutiset
27.4.2012 13.07
Rahanpesurikosten rangaistavuus laajenee toukokuun alusta itsepesuun törkeissä tapauksissaRahanpesurikosten rangaistavuus laajenee niin, että jatkossa omalla rikoksella hankittujen varojen peseminen on törkeimmissä tapauksissa rangaistavaa. Aikaisemmin esirikokseen, esimerkiksi huumausainerikokseen, osallistunutta tekijää ei ole tuomittu rahanpesusta, koska rahanpesu on katsottu otetun huomioon jo esirikoksen rangaistusasteikossa. - Uutiset
19.3.2012 11.54
EU-parlamentin maaliskuun 2012 täysistunto pähkinänkuoressaEU-parlamentti hyväksyi muun muassa uuden järjestäytynyttä rikollisuutta, korruptiota ja rahanpesua vastaan taistelevan erityisvaliokunnan perustamisen vuoden määräajaksi. Parlamentti hyväksyi myös sopimuksen, joka antaa EU:n pitää voimassa hormonilihakiellon ja vastaavasti antaa EU:n lisätä Yhdysvalloista ja Kanadasta tuotavan laatulihan tuontikiintiötä.
- Uutiset
20.2.2012 14.00
Rahanpesuepäilyjen määrä edelleen kasvussa- Rahanpesijöiden taktiikkana on pyrkiä häivyttämään rikoksilla hankitun rahan alkuperä pilkkomalla summat pieniksi osiksi ja kierrättämällä niitä eri reittejä maasta toiseen, kunnes ne jossain kootaan taas yhteen. Samaa pilkkomismetodia käytetään myös terrorismin rahoittamisessa, vaikkakin siinä laitonta on rahan lopullinen käyttökohde, ei aina sen alkuperä. Viranomaisten tehtävänä on kummassakin tapauksessa kerätä näyttö siitä, mistä nämä pienet puroset tulevat ja mihin ne menevät, kuvaa rahanpesun torjunnan haasteita rikostarkastaja Markku Ranta-aho Keskusrikospoliisista.
- Uutiset
16.12.2011 10.00
Hallitus esittää laajennusta rahanpesurikosten rangaistavuuteen - itsepesu kriminalisoidaan törkeissä tapauksissaRahanpesurikosten rangaistavuutta aiotaan laajentaa niin, että tästä rikoksesta voitaisiin törkeimmissä tapauksissa tuomita myös henkilö, joka on itse syyllistynyt rikokseen, josta tulleita laittomia varoja hän on pessyt. - Uutiset
29.8.2011 14.00
Rahanpesuilmoitusten määrä vakiintunut - tutkinnan laadusta Suomelle kansainvälinen palkintoRahanpesuepäilyjen määrä on kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla pysynyt viimevuotisella tasolla. Keskusrikospoliisin Rahanpesun selvittelykeskus vastaanotti tammi-kesäkuussa ilmoitusvelvollisilta noin 14 200 ilmoitusta epäilyttävistä liiketoimista, joihin saattoi liittyä rahanpesua tai terrorismin rahoittamista. Näistä noin 2 300 sisälsi tietoja, joita keskus luovutti eteenpäin esitutkintaviranomaisille rikostutkintaa varten. Rahanpesulain perusteella tehtiin alkuvuonna yhdeksän liiketoimen jäädyttämismääräystä, joista saatiin rikoshyötynä viranomaisten haltuun noin 410 000 euroa.
- Uutiset
26.8.2011 9.01
KRP haluaa rikollisesti hankituksi epäiltyjen varojen jäädytysajan viikkoa pidemmäksiKeskusrikospoliisin tiedusteluosaston rahanpesun torjuntayksikkö on suivaantunut siihen, että Suomen rahanpesulaki sallii rikollisesti hankituksi epäiltyjen varojen jäädyttämisen vain viideksi päiväksi. – Onhan sekin toki hyvä, varsinkin kun ruotsalaiset kollegat eivät voi jäädyttää rikollista rahaa lainkaan, sanoo rikostarkastaja Laura Niemi Savon Sanomissa 25. elokuuta 2011.