-
Talousrikos
- Arvopaperimarkkinoita koskeva tiedottamisrikos
- Avustuksen väärinkäyttö
- Avustuspetos
- Avustusrikkomus
- Kilpailumenettelyrikos
- Kirjanpitorikos
- Kuluttajaluottorikos
- Kurssin vääristäminen
- Markkinoiden manipulointi
- Matkapalvelurikos
- Rahanpesu
- Sisäpiirintiedon ilmaiseminen
- Sisäpiirintiedon väärinkäyttö
- Säännöstelyrikos
- Tapaturmavakuutusmaksupetos
- Tilintarkastusrikos
- Työeläkevakuutusmaksupetos
- Velallisen epärehellisyys
- Velallisen petos
- Velallisen rikos
- Velallisen vilpillisyys
- Velallisrikkomus
- Velkojansuosinta
- Veronkierto
- Veropetos
- Verorikkomus
- Yrityssalaisuuden rikkominen
- Yrityssalaisuuden väärinkäyttö
- Yritysvakoilu
Rahanpesu
- Uutiset
3.12.2019 8.00
AVI: Arvotaidekauppiaiden on hakeuduttava rahanpesun valvontarekisteriin 14. joulukuuta 2019 mennessäRahanpesun valvontaa tehostettiin lisäämällä taidetta myyvät, ostavat ja välittävät yritykset ja yksityiset elinkeinonharjoittajat aluehallintoviraston valvottaviksi 1. joulukuuta 2019 alkaen. Rahanpesulain muutoksen myötä arvokasta taidetta myyvien ja välittävien taidekauppiaiden pitää noudattaa lain velvoitteita aina kun liiketoimet ylittävät 10.000 euroa yhtenä tai toisiinsa kytkeytyvinä suorituksina. Aiemmin taidekauppiaat kuuluivat lain soveltamisalaan silloin, kun ne vastaanottivat vähintään 10.000 euroa käteisenä. - Uutiset
11.11.2019 9.15
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus tuomitsi vastaajan rahanpesustaTapahtumien olosuhteet huomioon ottaen hovioikeus katsoi, että A:n oli täytynyt ymmärtää, että rahat, jotka oli haluttu hänen tililleen hänelle tuntemattomien miesten toimesta tallettaa ja sieltä pian pois nostaa ja joiden nostosta oli hänelle luvattu vähäistä suurempi palkkio, olivat varsin todennäköisesti rikoksella hankittuja. A:n menettelystä asiassa oli pääteltävissä, että hän oli suhtautunut hyväksyvästi tai ilmeisen välinpitämättömästi tähän mahdollisuuteen. Edelleen A:n oli täytynyt ymmärtää, että varat vastaanottamalla hän peittää tai häivyttää niiden laittoman alkuperän. A:n menettely täytti rahanpesun tunnusmerkistön. Hänen menettelynsä oli ollut rikoksen tunnusmerkistön edellyttämin tavoin tahallista. (Vailla lainvoimaa 11.11.2019) - Uutiset
11.10.2019 7.00
Arabiemiirikunnat ja Marshallinsaaret poistettu yhteistyöhaluttomien lainkäyttöalueiden luettelosta - viisi maata täyttää sitoumuksetNeuvosto päätti torstaina (10.10.) poistaa Arabiemiirikunnat ja Marshallinsaaret veroasioissa yhteistyöhaluttomia lainkäyttöalueita koskevasta EU:n luettelosta. Se totesi myös, että Albania, Costa Rica, Mauritius, Serbia ja Sveitsi täyttävät kaikki veroyhteistyötä koskevat sitoumuksensa. - Uutiset
9.10.2019 8.23
Hovioikeus arvioi petoksen ja rahanpesun rajanvetoa sekä rangaistavuuttaHovioikeus katsoi jääneen näyttämättä, että P olisi toiminut ensisijaisessa rangaistusvaatimuksessa väitetyin tavoin eli tekijänä erehdyttänyt L:ää maksamaan pankkitililleen 1.000 euroa. Syyte petoksesta oli näin ollen hylättävä. Nostamalla tililleen L:ltä tulleet tuntemattomiksi jääneiden henkilöiden ensisijaisessa rangaistusvaatimuksessa mainitulla petoksella saamat rahat ja antamalla ne tuntemattomiksi jääneille henkilöille P oli törkeästä huolimattomuudesta ottanut vastaan, luovuttanut ja välittänyt rikoksella hankittua omaisuutta tai rikoksen tuottamaa hyötyä hankkiakseen itselleen tai toiselle hyötyä tai peittääkseen tai häivyttääkseen hyödyn tai omaisuuden laittoman alkuperän tai avustaakseen rikoksentekijöitä välttämään rikoksen oikeudelliset seuraamukset. Menettelyllään P oli syyllistynyt tuottamukselliseen rahanpesuun. 30 päiväsakkoa. (Vailla lainvoimaa 9.10.2019) - Uutiset
15.8.2019 9.00
Keskuskauppakamarin Meri: Rahanpesulaki edellyttää aktiivisia toimia yrityksiltäRahanpesulain ilmoitusvelvollisuus tuli voimaan 1. heinäkuuta 2019, mutta vasta pieni osa suomalaisista yrityksistä on tehnyt lain edellyttämän ilmoituksen. Rahanpesulain edellyttämä ilmoitus tulee tehdä sähköisesti Patentti- ja rekisterihallituksen YTJ-palvelussa 1. heinäkuuta 2020 mennessä, muistuttaa lakimies Erkko Meri. - Uutiset
25.7.2019 9.00
Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta: Komissio arvioi riskejä ja vaatii sääntöjen parempaa täytäntöönpanoaEuroopan komissio hyväksyi keskviikkona (24.7.) tiedonannon ja neljä kertomusta, joilla tuetaan EU:n ja jäsenvaltioiden viranomaisia rahanpesun ja terrorismin rahoitukseen liittyvien riskien käsittelyssä. - Uutiset
2.7.2019 9.43
AVI: Sähköinen lomake rahanpesun valvontarekisteriin hakeutumiseksi on nyt käytettävissäAluehallintovirasto on avannut sähköisen lomakkeen rahanpesun valvontarekisteriin hakeutumiseksi. Lomake on osoitteessa https://sahkoinenasiointi.ahtp.fi/fi nimellä rahanpesun valvontarekisterin asiointipalvelu. - Uutiset
13.6.2019 9.30
AVI: Rahanpesun valvontarekisteri käyttöön 1. heinäkuuta 2019 – koskee myös oikeudellista alaaRahanpesun valvontarekisteri otetaan käyttöön 1.7.2019. Niiden aluehallintoviraston valvomien ilmoitusvelvollisten, jotka eivät kaupparekisterin lisäksi vielä ole missään aluehallintoviraston rekisterissä, on hakeuduttava tähän uuteen valvontarekisteriin viimeistään 14.7.2019. - Uutiset
11.6.2019 13.00
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden uusimmat ratkaisut koskevat muun muassa pysäköintivirhemaksua, takaisinsaantia konkurssipesään, vuokran alennusta ja vuokrasopimuksen purkua, tuomion purkamista, tekijänoikeusrikosta, joukkoliikenteen tarkastusmaksua, aserikosta, välimiesmenettelyn moitetta, lapseen kohdistunutta seksuaalirikosta, rikoksentekijän luovuttamista, säätiön hallituksen jäsenen erottamista, tuomarin esteellisyyttä, maasta poistamisen edellytyksiä sekä rahanpesurikosta. - Uutiset
17.5.2019 8.23
Raha-automaattipeleihin tulee pakollinen tunnistautuminen 2022 alkaen, tavara-arpajaisten ja bingon lupamenettely kevenee lokakuussa 2019Rahapelaamisesta aiheutuvien taloudellisten, sosiaalisten ja terveydellisten haittojen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi pelaajan on jatkossa tunnistauduttava, kun hän pelaa esimerkiksi kauppojen tai kioskien yhteyteen sijoitettuja raha-automaattipelejä. - Uutiset
15.5.2019 14.38
Finanssivalvonta: Virtuaalivaluutan tarjoajat rahanpesun estämisen valvonnan piiriin – valvonta ei tuo virtuaalivaluuttoja sijoittajansuojan piiriinVirtuaalivaluutan tarjoajien ja palvelujen rekisteröinti ja valvonta tuo alan toimijat rahanpesun estämistä koskevan sääntelyn piiriin. Sääntely ei kuitenkaan tuo virtuaalivaluuttoja sijoittajansuojan piiriin, joten virtuaalivaluuttasijoittamiseen liittyvät riskit pysyvät ennallaan. Finanssivalvonta kannustaa edelleen sijoittajia arvioimaan tarkkaan virtuaalivaluuttoihin liittyviä riskejä ennen sijoituspäätöstä.
– On hyvä, että virtuaalivaluutan tarjoajat tulevat rahanpesun estämistä koskevan sääntelyn piiriin. Virtuaalivaluutat ovat kuitenkin riskisijoituksia. Niihin liittyvä toiminta on luonteeltaan valtioiden rajat ylittävää, ja siksi on tärkeää kehittää Euroopan laajuisia sääntelyratkaisuja sijoittajansuojan parantamiseksi, toteaa Finanssivalvonnan johtaja Anneli Tuominen. - Uutiset
16.4.2019 13.15
Rahanpesun torjunnassa puutteita – Suomi tehostaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjuntaaMaailmanlaajuinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen vastainen toimintaryhmä Financial Action Task Force on julkistanut Suomea koskevan arviointiraporttinsa. FATF toteaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjunnan olevan Suomessa kokonaisuutena kohtuullisen hyvällä tasolla, mutta raportista todetaan myös puutteita. - Uutiset
3.4.2019 12.26
Hovioikeus arvioi rahanpesun ja kätkemisrikoksen rajanvetoaA oli vastaanottanut anastettua omaisuutta ne anastaneelta henkilöltä säilyttääkseen niitä asunnossaan. Molemmat olivat yksityishenkilöitä. Syyttäjä ei esittänyt selvitystä siitä, että omaisuuden siirto A:lle olisi jollain tavalla vaikuttanut heikentävästi mahdollisuuksiin tunnistaa sen alkuperä ja epäillä sitä anastetuksi. Kysymys ei ollut sen vuoksi rahanpesusta. Ottaen huomioon omaisuuden saannosta sekä A:n haltuunsa saaman omaisuuden määrästä ja laadusta saatu selvitys hovioikeus katsoi, ettei ollut syytä päätyä tahallisuuden arvioinnissa eri johtopäätökseen kuin käräjäoikeus. A oli menettelyllään syyllistynyt kätkemisrikokseen. (Vailla lainvoimaa 3.4.2019) - Uutiset
15.3.2019 10.14
Helsingin käräjäoikeudesta pitkät vankeusrangaistukset amfetamiinijutun päätekijöilleHelsingin käräjäoikeudessa on annettu tuomio 15.3.2019 laajassa huumerikosjuttukokonaisuudessa, jossa vastaajia on ollut yhteensä 23 henkilöä. (Vailla lainvoimaa 15.3.2019) - Uutiset
14.3.2019 10.00
Finanssivalvonnan toimintakertomus 2018: Rahanpesun estämiseen ja digitalisaatioon liittyvää valvontaa on vahvistettuFinanssivalvonnan vuoden 2018 toimintakertomuksen mukaan finanssisektori Suomessa on säilynyt vakaana. Sektorin toimijoihin kohdistuvat kuitenkin samat kannattavuuspaineet kuin niiden kilpailijoihin Euroopassa. Kannattavuutta uhkaavat maailmantalouden ja Suomen talouden ennakoidun kasvun heikkeneminen ja poliittisen toimintaympäristön epävarmuus, odotettavissa oleva kilpailu perinteisen toimialan ulkopuolelta, sekä ilmastonmuutos. - Uutiset
13.2.2019 12.14
Lainvalvontaviranomaisten pääsy rahoitustietoihin: neuvoston puheenjohtajamaa ja Euroopan parlamentti alustavaan sopuunEU tehostaa lainvalvontaviranomaisten kapasiteettia torjua terrorismia ja vakavaa rikollisuutta parantamalla viranomaisten pääsyä rahoitustietoihin. Neuvoston puheenjohtajamaan ja Euroopan parlamentin edustajat pääsivät 12. helmikuuta alustavaan yhteisymmärrykseen direktiivistä, jossa vahvistetaan säännöt, joilla helpotetaan rahoitus- ja muiden tietojen käyttöä tiettyjen rikosten ennalta estämistä, paljastamista, tutkimista tai niihin liittyviä syytetoimia varten. Alustava yhteisymmärrys esitetään nyt EU-suurlähettiläille vahvistettavaksi neuvoston puolesta. - Uutiset
27.11.2018 9.09
Hovioikeus arvioi tuottamuksellisuutta rahanpesussaHovioikeus katsoi, että A:n menettely osoitti vähintäänkin piittaamattomuutta mönkijän alkuperästä ja että A oli myös jättäytynyt tarkoituksellisen tietämättömäksi siitä, millä varoilla tai missä olosuhteissa B oli hankkinut mönkijän. A:n menettelyä oli näissä olosuhteissa pidettävä törkeän huolimattomana. Mönkijän kauppahinta oli 13.11.2015 päivätyn kauppakirjan mukaan 14.500 euroa. Teon kohteena olleen omaisuuden arvo sinänsä puolsi vankeusrangaistuksen määräämistä. Ottaen kuitenkin huomioon, että kysymys oli ollut isän ja pojan välillä tapahtuneesta toimesta ja että B:n vanhemmat olivat muutoinkin hoitaneet suuressa määrin poikansa asioita, voitiin A:n syyllisyyttä pitää näiden vaikuttimien vuoksi keskimääräistä lievempänä. Olosuhteista kävi myös ilmi, että A:n elämäntilanne oli tekoaikaan ollut haastava hänen huolehtiessaan omaisistaan, mikä oli voinut vaikuttaa hänen harkintakykyynsä. Edellä mainitut olosuhteet huomioon ottaen hovioikeus katsoi, että 60 päiväsakon sakkorangaistus oli riittävä seuraamus A:lle syyksi luetusta rikoksesta. (Vailla lainvoimaa 27.11.2018) - Uutiset
16.11.2018 16.03
Hovioikeuden tuomio lakiasiaintoimistoon liittyvästä rahanpesustaTurun hovioikeus antoi 16. marraskuuta 2018 tuomionsa törkeää rahanpesua ym. koskevassa asiassa, jossa Pirkanmaan käräjäoikeus oli antanut ratkaisunsa 13.4.2017. Asiassa oli hovioikeudessa käsiteltyjen syytteiden mukaan kysymys kahdesta tekokokonaisuudesta, joissa kahta henkilöä oli törkeillä petoksilla erehdytetty luovuttamaan yhteensä noin 1,7 miljoonaa euroa muun muassa hevos-, auto- ja kiinteistönkauppojen perusteella. Pääosa rahoista oli siirtynyt vastaajille tamperelaisen lakiasiaintoimiston asiakasvaratilin kautta. KKO:ssa, ks. VL:2019-32. - Uutiset
31.10.2018 14.01
Helsingin käräjäoikeus: Tuomio kymmenelle ns. taideväärennösjutussa – kaupassa liikkui rahaa yli 13 miljoonan edestäHelsingin käräjäoikeus on antanut tuomion laajassa taideväärennöksiin liittyvässä asiassa. Tapauksessa syytettiin 16 henkilöä kahdeksalla rikosnimikkeellä yhteensä 90 syytekohdassa. Heistä kymmenen tuomittiin eri pituisiin vankeusrangaistuksiin. Kuuden syytteet hylättiin kokonaan. Juttukokonaisuudessa liikkui rahaa syytteen mukaan yhteensä yli 13 miljoonan euron edestä. Asiaa käsiteltiin käräjäoikeudessa 100 istuntopäivänä. - Uutiset
4.10.2018 14.03
Hallitus esittää tiukennuksia rahanpesun torjuntaan: viranomaisten tiedonsaanti pankki- ja maksutileistä tehostuuViranomaisten tiedonsaanti pankki- ja maksutileistä tehostuu, kun rahanpesulainsäädäntöä tiukennetaan. Esityksen mukaan useat viranomaiset voivat jatkossa hyödyntää sähköistä tiedonhakujärjestelmää saadakseen tietoja pankkitileistä. Viranomaisten toimivaltuudet eivät muutu. - Uutiset
11.9.2018 15.15
Euroopan parlamentti käsittelee toimia terrorismin ja rikollisuuden rahoitusta vastaanParlamentti haluaa tehostaa terrorismin ja rikollisuuden vastaista taistelua tarkemmalla rahavirtojen kontrollilla ja rahanpesun vastaisilla toimilla. - Uutiset
10.8.2018 10.27
Virtuaalivaluuttojen sääntelystä 37 lausuntoaVM sai määräajassa 37 lausuntoa virtuaalivaluuttojen sääntelystä. Lausuntoaika päättyi keskiviikkona 8. elokuuta. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle ensi syksynä. Uusi lainsäädäntö antaisi viranomaisille paremmat mahdollisuudet estää ja selvittää virtuaalivaluuttoihin liittyviä rikoksia. - Uutiset
7.6.2018 14.00
EU sopi uusista säännöistä rahanpesuun syyllistyneiden rankaisemiseksiEU:n neuvosto vahvisti 7. kesäkuuta 2018 (suurlähettilästasolla) puheenjohtajamaa Bulgarian ja Euroopan parlamentin aikaansaaman yhteisymmärryksen uusista säännöistä, jotka koskevat rahanpesun torjumista rikosoikeudellisin keinoin. Uuden direktiivin tavoitteena on tyrehdyttää rikollisten rahoituslähteet, mukaan lukien ne, joita käytetään terrorismin rahoittamiseen. - Uutiset
3.5.2018 13.53
Hovioikeuden ratkaisu rahanpesun ja kätkemisrikoksen rajanvedostaA oli hänelle ennestään tuntemattomien, puistossa sattumalta tapaamiensa C:n, D:n ja E:n pyynnöstä antanut näiden siirtää tililleen 6.000 euroa ja nostanut sitten sanotut varat tililtään ja luovuttanut ne käteisenä C:lle, D:lle ja E:lle saaden siitä palkkioksi luvatut 350 euroa. Hovioikeus katsoi, että A:n menettely täytti rahanpesurikoksen tunnusmerkistön toisin kuin käräjäoikeus, joka oli katsonut, että A oli menettelyllään syyllistynyt tuottamukselliseen kätkemisrikokseen. (Vailla lainvoimaa 3.5.2018) - Uutiset
5.3.2018 14.27
Rahanpesun torjunnan tehostamisesta 16 lausuntoaEhdotetut lainmuutokset antaisivat viranomaisille nykyistä paremmat mahdollisuudet vaihtaa tietoja rahanpesun torjunnassa. - Uutiset
5.3.2018 9.00
Rahanpesulakia täydennetään asiakkaan tuntemiseen liittyvillä asetuksillaSM ehdottaa, että rahanpesulakia täydennettäisiin valtioneuvoston asetuksilla. Asetuksilla tarkennettaisiin asiakkaan tuntemiseen liittyviä säännöksiä. Asiakas on tunnistettava esimerkiksi pankissa ensimmäisen kerran silloin, kun hän avaa maksutilin. Asetusluonnokset lähtivät lausunnolle perjantaina (2.3.) - Uutiset
22.1.2018 8.17
Finanssivalvonnasta annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisella tehostetaan rahanpesun torjuntaa – lakiluonnokset lausunnoille 2. maaliskuuta saakkaLainmuutokset antaisivat viranomaisille nykyistä paremmat mahdollisuudet vaihtaa tietoja rahanpesun torjunnassa. Valtiovarainministeriö lähetti lakiluonnokset lausuntokierrokselle perjantaina 19. tammikuuta. Lausuntoaika päättyy 2. maaliskuuta. - Uutiset
22.11.2017 15.17
Kantelu tuomiovirheen perusteella hylättiin rahanpesurikosta koskevassa asiassaYhtiö oli katsonut, että rahanpesurikoksen kohteena olevat varat olivat tosiasiassa kuuluneet sille ja että yhtiö tästä syystä kärsii haittaa KO:n ratkaisusta. KO:n lainvoimaista tuomiota ei poistettu siltä osin kuin 131.329,26 euroa oli tuomittu valtiolle menetetyksi. (Vailla lainvoimaa 22.11.2017) - Uutiset
15.9.2017 12.05
Asianajajaliitto julkaisi asianajajille ohjeen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestäUusi laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä (444/2017) velvoittaa asianajajat laatimaan oman riskiarvionsa sekä toimintaohjeet rahanpesuun ja terrorismin rahoittamiseen liittyvien riskien tunnistamiseksi ja hallitsemiseksi. Asianajajaliitto on valmistellut ohjeen, johon on koottu lain keskeiset velvoitteet asianajajien kannalta. Ohje on julkaistu asianajoalan tietopankki Aadassa. - Uutiset
6.7.2017 15.23
Hovioikeuden ratkaisu tuottamuksellisesta rahanpesusta – käräjäoikeuden tuomiota 4 kuukauden ehdollisesta vankeudesta ja korvauksista ei muutettuTileille oli tullut kahden kuukauden aikana luottoja yhteensä 7.400 euroa eli A:n taloudelliset olosuhteet huomioon ottaen huomattava määrä rahaa. A:lla on käyttäessään näitä varoja ollut syytä epäillä varojen alkuperää. Hänellä olisi tilienhaltijana ollut edellytykset selvittää, mistä varat olivat peräisin. A oli varoja käyttäessään syyllistynyt tuottamukselliseen rahanpesuun. (Vailla lainvoimaa 6.7.2017) - Uutiset
29.6.2017 7.58
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskeva lainsäädäntö tulee pääosin voimaan 3. heinäkuutaRahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä tehostetaan uudella lainsäädännöllä. Tasavallan presidentti on 28. kesäkuuta vahvistanut lain rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä, lain rahanpesun selvittelykeskuksesta sekä eräät niihin liittyvät lait, joilla pannaan täytäntöön ns. EU:n neljäs rahanpesudirektiivi ja maksajan tiedot -asetus. - Uutiset
23.5.2017 13.00
Hallintovaliokunta: Vakuutuksenottajilta ei kysellä poliittisesta vaikutusvallastaTavanomaisten vakuutusten ottajilta ei tarvitse jatkossakaan kysyä kategorisesti poliittisesta vaikutusvallasta. Eduskunnan hallintovaliokunta hyväksyi torstaina 18. toukokuuta mietinnön neljännen rahanpesudirektiivin kansallisesta voimaansaattamisesta rahanpesulailla. Hallintovaliokunta, kuten aiemmin myös talousvaliokunta, totesi vahinkovakuutuksen olevan suurelta osin vähäisen rahanpesuriskin toimintaa. Asiasta kirjoittaa Finanssiala ry. - Uutiset
5.5.2017 15.31
EU-tuomioistuin: Ilmoitusvelvollisuus yli 10 000 euron käteisvaroista koskee myös EU:n jäsenvaltioissa sijaitsevien lentokenttien kansainvälisiä kauttakulkualueitaJos luonnollinen henkilö, joka poistuu kolmannesta valtiosta saapuneesta ilma-aluksesta jäsenvaltion alueella sijaitsevalla lentoasemalla ja pysyy tällaisen lentoaseman kansainvälisellä kauttakulkualueella ennen nousuaan toiseen ilma-alukseen, joka on lähdössä toiseen kolmanteen valtioon, pitää hallussaan käteistä rahaa vähintään 10 000 euroa unionin alueelle saapuessaan, hänellä on asetuksen N:o 1889/2005 3 artiklan 1 kohdassa säädetty ilmoittamisvelvollisuus. - Uutiset
6.4.2017 15.44
EU-tuomioistuin: Lainaa hakevilta EU:n ja EFTA-alueen ulkopuolella syntyneiltä henkilöiltä voidaan vaatia jäljennös passista tai oleskeluluvastaRodusta tai etnisestä alkuperästä riippumattoman yhdenvertaisen kohtelun periaatteen täytäntöönpanosta annetun direktiivin 2000/43/EY 2 artiklan 2 kohdan a ja b alakohtaa on tulkittava siten, etteivät ne ole esteenä luottolaitoksen käytännölle, jonka mukaan asiakkaan, jonka ajokortissa mainitaan syntymämaana muu kuin Euroopan unionin tai Euroopan vapaakauppajärjestön jäsenvaltio, on todistettava henkilöllisyytensä lisäksi esittämällä jäljennös passistaan tai oleskeluluvastaan. - Uutiset
23.3.2017 11.00
Finanssiala: Tietojen vaihdolla parannettaisiin rahanpesun torjuntaaPankeilla ja vakuutusyhtiöillä pitäisi olla nykyistä paremmat mahdollisuudet vaihtaa rahanpesun torjuntaan liittyviä tietoja keskenään. Pelkkä ilmoitusvelvollisiin kohdistuvien vaatimusten, velvoitteiden ja seuraamusten kiristys ei riitä, vaan rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjuntaan tarvitaan kipeästi uusia välineitä. Johtava asiantuntija Mika Linna Finanssialan Keskusliitosta kertoo, että uusi rahanpesulakiesitys ei anna mahdollisuutta torjua tehokkaasti ns. muulitilien kautta tapahtuvaa rahanpesua. Muulitileillä tarkoitetaan ulkopuolisten henkilöiden (muulien) nimissä olevia tilejä, joiden kautta rikollisesti hankittua rahaa kierrätetään eteenpäin jälkien hämärtämiseksi. - Uutiset
9.2.2017 13.57
Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle: Komissio ehdottaa kattavampaa valvontaa Euroopan unioniin saapuville tai sieltä poistuville käteisvaroilleValtioneuvosto antoi 9. helmikuuta eduskunnalle tiedoksi komission 21. joulukuuta 2016 antaman ehdotuksen EU:n uudeksi asetukseksi unioniin saapuvien tai sieltä poistuvien käteisvarojen valvonnasta ja nykyisen asetuksen kumoamisesta. Tavoitteena on tehostaa rahanpesua ja terrorismin rahoituksen ehkäisyä. Nykyisessä asetuksessa säädetään, että unioniin saapuvan tai sieltä poistuvan luonnollisen henkilön tulee ilmoittaa paikallisille tulliviranomaisille, jos hän kuljettaa mukanaan vähintään 10 000 euroa käteisvaroja, mukaan lukien asetuksessa tarkoitetut siirtokelpoiset haltijamaksuvälineet ja haltijakohtaiset maksuvälineet. Ilmoittamisvelvollisuuden ansiosta voidaan havaita unionin ulkorajan yli kuljetettavia rahanpesuun tai muuhun rikolliseen toimintaan liittyviä varoja. Nykyinen asetus korvattaisiin uudella, joka seuraisi pääpiirteittäin nykyistä asetusta. Henkilöillä olisi jatkossakin velvollisuus tehdä ilmoitus, jos he kuljettavat mukanaan vähintään 10 000 euroa käteisvaroja. Samoin toimivaltaisilla viranomaisilla säilyisi oikeus tehdä tarkastuksia. - Uutiset
27.12.2016 16.00
Komissio tiukentaa sääntöjä terrorismin rahoituksen torjumiseksiEuroopan komissio on hyväksynyt toimenpiteitä, joilla vahvistetaan EU:n valmiuksia torjua terrorismin ja järjestäytyneen rikollisuuden rahoitusta. Näin toteutetaan sitoumukset, jotka annettiin helmikuussa 2016 hyväksytyssä toimintasuunnitelmassa terrorismin rahoituksen torjunnan vahvistamiseksi. Komission ehdotukset täydentävät ja vahvistavat EU:n lainsäädäntöä, joka koskee rahanpesua, laittomia rahavirtoja sekä varojen jäädyttämistä ja menetetyksi tuomitsemista. Ehdotukset esitetään yhdessä kolmannen turvallisuusunionia koskevan etenemisraportin kanssa. Niillä varmistetaan, että unioni torjuu terrorismin rahoitusta vahvasti ja koordinoidusti. Näin unioni on taas askelen lähempänä toimivaa ja todellista turvallisuusunionia. - Uutiset
21.11.2016 10.10
Etelä-Suomen AVI: Kiinteistöjen ja huoneistojen välitysliikkeillä vielä parannettavaa rahanpesulain noudattamisessa erityisesti ohjeistuksessa ja koulutuksessaEtelä-Suomen aluehallintovirasto toteutti kesän ja syksyn 2016 aikana kiinteistönvälitysliikkeisiin ja vuokrahuoneistojen välitysliikkeisiin kohdistuneen rahanpesulain noudattamista koskevan valvontakampanjan. Pääosin verkkokyselynä toteutettuun kampanjaan vastauksensa antoi yli 70 % välitysliikerekisteriin merkityistä. Kyselyn vastausten perusteella lainsäädännön noudattamisessa on alalla parannettavaa erityisesti ohjeistuksessa ja koulutuksessa. Lisäksi alalla toimivia kannustetaan kiinnittämään huomiota omaan toimintaan liittyvien rahanpesun riskien arviointiin. - Uutiset
9.11.2016 14.42
Veroviranomaiset saavat pääsyn tosiasiallista omistajuutta koskeviin tietoihinEU:n talous- ja rahoitusasioiden neuvosto hyväksyi 8. marraskuuta 2016 ehdotuksen, jolla annetaan veroviranomaisille pääsy rahanpesun estämisestä vastaavien viranomaisten hallussa oleviin tietoihin. - Uutiset
4.11.2016 9.00
Hallituksen esitys rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä – FK:n mukaan lainsäädännön arviointineuvoston kriittinen kanta sivuutettiinValtioneuvosto antoi torstaina 3. marraskuuta eduskunnalle hallituksen esityksen laiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä, laiksi rahanpesun selvittelykeskuksesta sekä eräiksi niihin liittyviksi laeiksi. Tavoitteena on tehostaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ennalta estämistä niin, että yritykset ja muut toimijat entistä enemmän omassa toiminnassaan ottaisivat huomioon näihin rikoksiin liittyvät riskit. Esityksen mukaan valtioneuvostolla, valvontaviranomaisilla, asianajajayhdistyksellä ja ilmoitusvelvollisilla yhteisöillä ja elinkeinonharjoittajilla olisi velvollisuus laatia riskiarvio rahanpesun ja terrorismin rahoittamisesta. Toimijoilla olisi myös velvollisuus ottaa huomioon riskiarvion tulokset omassa toiminnassaan. Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi joidenkin asiakkaiden tehostettua seurantaa. - Uutiset
19.7.2016 10.30
Etelä-Suomen aluehallintovirasto toteuttaa vuonna 2016 kiinteistönvälitysliikkeisiin ja vuokrahuoneistojen välitysliikkeisiin kohdistuvan rahanpesun valvontakampanjanEtelä-Suomen aluehallintovirasto toteuttaa vuonna 2016 kiinteistönvälitysliikkeisiin ja vuokrahuoneistojen välitysliikkeisiin kohdistuvan rahanpesulain noudattamista koskevan valvontakampanjan. Valvontakampanja alkaa verkkokyselyllä, joka lähetetään kaikille aluehallintovirastojen ylläpitämään välitysliikerekisteriin kuuluville kiinteistönvälitysliikkeille ja vuokrahuoneiston välitysliikkeille. Välitysliikkeitä on rekisterissä tällä hetkellä kaikkiaan 1686. - Uutiset
6.7.2016 7.06
Komissiolta uusia ehdotuksia joilla pyritään puuttumaan veronkiertoon, terrorismin rahoitukseen ja rahanpesuunKomissio on hyväksynyt ehdotuksen, jolla vahvistetaan rahanpesun torjuntaa koskevia EU:n sääntöjä, jotta voidaan torjua terrorismin rahoitusta ja lisätä avoimuutta yritysten ja rahastojen tosiasiallisista omistussuhteista. Yksi komission painopistealoista on veronkierron, rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta. Ehdotetut muutokset koskevat uusia keinoja terrorismin rahoituksen torjumiseksi, avoimuuden lisäämistä rahanpesun torjumiseksi ja veronkierron torjunnan edistämistä. - Uutiset
26.4.2016 13.32
Eduskunnan kirjaston tietopaketti rahanpesulainsäädännön uudistuksestaUutta rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen ja selvittämisen lainsäädäntöä valmistellaan valtiovarainministeriön ja sisäministeriön yhteistyönä. Eduskunnan kirjastossa on laadittu tietopaketti lakihankkeesta. - Uutiset
29.3.2016 12.05
Rahanpesun valvontakampanjan kohteena vuonna 2016 erityisesti autokauppiaat, rakennustarvikekauppiaat sekä omaisuudenhoito- ja yrityspalveluiden tarjoajatEtelä-Suomen aluehallintovirasto toteutti kesällä 2015 erityisesti tavarakauppiaisiin kohdistuneen valvontakampanjan, josta saatujen tietojen ja riskiarvion pohjalta valvontaa on tänä vuonna päätetty kohdentaa erityisesti autokauppiaisiin ja rakennustarvikekauppiaisiin. Nämä toimialat ovat saadun selvityksen mukaan sellaisia, joissa käytetään suuria käteissummia, jolloin rahanpesun riski kasvaa merkittävästi. - Uutiset
11.3.2016 11.45
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu luottolaitosten velvollisuudesta toteuttaa asiakkaidensa tuntemisvelvollisuutta koskevia toimenpiteitäEU-tuomioistuin katsoo rahanpesudirektiivin tulkintaa koskevassa asiassa, että jäsenvaltiot voivat antaa ankarampia säännöksiä silloin, kun näiden tarkoituksena on tehostaa rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjuntaa. Kaikkien maksulaitoksen omien asiakkaidensa tuntemisvelvollisuuden osalta toteuttamien toimenpiteiden on kuitenkin oltava rahanpesun ja terrorismin rahoituksen riskiin mukautettuja. Kansallinen säännöstö ylittää tämän siltä osin kuin siinä asetettua olettamaa sovelletaan kaikkiin varainsiirtoihin eikä siinä säädetä mahdollisuudesta kumota mainittu olettama sellaisten varainsiirtojen osalta, joihin ei liity mainitunlaista riskiä. - Uutiset
9.2.2016 8.01
Tietosuojavaltuutettu selvittää kyselevätkö pankit jo liikaa asiakkailta rahanpesulain varjollaPankkien rahanpesulakiin liittyvät asiakkaiden tuntemisen kampanjat ovat puhuttaneet viime päivinä sekä mediaa että tietosuojavaltuutetun toimistoon yhteyttä ottaneita ihmisiä. Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä annetun lain (rahanpesulaki) mukaan pankin on tunnistettava asiakkaansa ja todettava tämän henkilöllisyys. Pankin on säilytettävä joko kopio henkilöllisyyden todentamisessa käytetystä asiakirjasta tai asiakirjan nimi, asiakirjan numero tai muu tunnistetieto sekä myöntäjä. Selkeästi rahanpesulain velvoitteista johtuvien kysymysten lisäksi jotkut pankit ovat samassa yhteydessä kysyneet muutamia muita kysymyksiä, joiden perustetta ja tarpeellisuutta tietosuojavaltuutetun toimisto selvittää parhaillaan. - Uutiset
22.1.2016 16.06
Käräjäoikeus hylkäsi syytteet törkeästä petoksesta ja törkeästä rahanpesusta WinCapita-asiassa Oulussa – 800.000 euron menettämisseuraamusvaatimus kaatui myösOulun käräjäoikeus hylkäsi syytteet törkeästä petoksesta ja törkeästä rahanpesusta WinCapita -kokonaisuuteen kuuluvassa asiassa. Syyttäjä ei kyennyt näyttämään toteen väittämäänsä vastaajan tietoisuutta klubin rikollisesta luonteesta. Asiaa oli arvioittava niiden olosuhteiden perusteella, millaisia tietoja klubin toiminnasta oli ilmennyt ennen sen toiminnan lakattua vuonna 2008. Asiassa jäi mahdolliseksi, että vastaaja itsekin oli luullut klubin olevan laillista ja erittäin tuottavaa sijoitustoimintaa. Vastaajalta puuttui siis tahallisuus. Koska syyte törkeästä petoksesta hylättiin, myös syyte törkeästä rahanpesusta hylättiin. - Uutiset
20.1.2016 15.06
Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estämiseen liittyvää kansallista lainsäädäntöä valmistellaanSisäministeriö on asettanut hankkeen hallituksen esityksen valmistelemiseksi laiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Hankkeen tavoitteena on viimeistellä tarvittava kansallinen lainsäädäntö liittyen Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviin, joka annettiin toukokuussa 2015. Hankkeen toimikausi on 19.1.2016 - 31.8.2016. Direktiivin kansallisen täytäntöönpanon määräaika on kesällä 2017. - Uutiset
12.11.2015 12.01
Työryhmä ehdottaa rekisteriä yritysten omistajista ja edunsaajista rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseksiValtiovarainministeriön työryhmä ehdottaa uutta julkista rekisteriä, johon koottaisiin tietoja yritysten omistajista. Rekisteristä näkisi omistajat, joilla on yli 25 prosentin omistus tai äänivalta yhtiössä. Ehdotettavan lainsäädännön tavoitteena on estää rahanpesua ja terrorismin rahoittamista. Uusi rekisteri perustettaisiin Patentti- ja rekisterihallitukseen kaupparekisterin yhteyteen. Tietoja rekisteriin toimittaisivat yritykset, yhdistykset ja säätiöt, eikä yhteisömuoto vaikuttaisi asiaan. - Uutiset
25.9.2015 15.34
Työsopimuksen sähköpostitse tehneen olisi tullut epäillä työsopimuksen aitoutta - ei syyllistynyt kuitenkaan rahanpesuunHO totesi yhteenvetonaan asiassa, että olosuhteet olivat olleet työsopimusta tehtäessä ja rahoja eteenpäin siirrettäessä jossain määrin epäilyttäviä ja jälkikäteen arvioiden voitiin katsoa, että vastaajalla olisi ollut perusteita epäillä työsopimuksen aitoutta. HO kuitenkin katsoi, etteivät olosuhteet olleet ehtineet työsopimuksen lyhyenä kestoaikana muodostua niin epäilyttäviksi, että kysymyksessä olisi törkeä huolimattomuus. Tämän vuoksi myös toissijainen syyte tuottamuksellisesta rahanpesusta hylättiin. Ratkaisu oli erimielinen siltä osin kuin asiassa oli kyse pankin asianomistaja-asemasta ja syyttäjän oikeudesta ajaa pankin yksityisoikeudellista vaatimusta. (Vailla lainvoimaa 25.9.2015)