-
Talousrikos
- Arvopaperimarkkinoita koskeva tiedottamisrikos
- Avustuksen väärinkäyttö
- Avustuspetos
- Avustusrikkomus
- Kilpailumenettelyrikos
- Kirjanpitorikos
- Kuluttajaluottorikos
- Kurssin vääristäminen
- Markkinoiden manipulointi
- Matkapalvelurikos
- Rahanpesu
- Sisäpiirintiedon ilmaiseminen
- Sisäpiirintiedon väärinkäyttö
- Säännöstelyrikos
- Tapaturmavakuutusmaksupetos
- Tilintarkastusrikos
- Työeläkevakuutusmaksupetos
- Velallisen epärehellisyys
- Velallisen petos
- Velallisen rikos
- Velallisen vilpillisyys
- Velallisrikkomus
- Velkojansuosinta
- Veronkierto
- Veropetos
- Verorikkomus
- Yrityssalaisuuden rikkominen
- Yrityssalaisuuden väärinkäyttö
- Yritysvakoilu
Rahanpesu
- Uutiset
15.9.2022 13.31
Tulli: Pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmän uudistukset tehostavat rikosten torjuntaa ja mahdollistavat laajempaa viranomaisyhteistyötäMahdollisuudet rahanpesun torjumiseen ja terrorismin rahoittamisen estämiseen tehostuvat, kun pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmän lainsäädäntö uudistuu 15.9.2022. Samalla myös lain käyttötarkoitus laajenee. Uudistuksen ansiosta pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmää voivat jatkossa hyödyntää yhä useammat viranomaiset entistä tehokkaammin. - Uutiset
23.8.2022 10.00
Hovioikeus vapautti törkeästä kavalluksesta ja törkeästä rahanpesusta syytetyn velvollisuudesta suorittaa valtiolle puolustajalle maksetusta palkkiosta omavastuuosuutta vastaavan määränTapauksessa valittajaa vastaan ajetut syytteet törkeistä rikoksista oli hylätty ja hänen oli katsottu syyllistyneen selvästi vähäisempään ja lievemmin paheksuttavaan menettelyyn. Tähän nähden HO katsoi, että asiassa oli erityinen syy jättää valtion vahingoksi sen varoista maksetun puolustuksen kustannukset eikä valittajaa tullut osaksikaan velvoittaa korvaamaan niitä takaisin valtiolle. KO:n tuomiota muutettiin. (Vailla lainvoimaa 23.8.2022) - Uutiset
12.8.2022 12.27
Hovioikeus arvioi oliko valittaja tuomittava menettämään valtiolle rahanpesun kohteena kiinteistöillä sijaitsevat rakennukset - kysymys myös ne bis in idem -kiellostaHO:ssa oli arvioitavana, oliko valittaja tuomittava menettämään valtiolle rahanpesun kohteena sanotuilla kiinteistöillä sijaitsevat rakennukset, toisin sanoen kiinteistöllä sijaitsevan ”vanha klubirakennuksen” sekä toisella kiinteistöllä sijaitsevan "vanhan saunarakennuksen”. Pääasian osalta oli arvioitava, oliko menettämisseuraamuksessa kyse rangaistuksenluontoisesta seuraamuksesta ja loukkasiko menettämisvaatimuksen tutkiminen ne bis in idem -kieltoa. Edelleen arvioitava oli estikö asianomistajalle tuomittu vahingonkorvaus menettämisseuraamuksen tuomitsemisen. KO:n tuomiolauselmaa ei muutettu. (Vailla lainvoimaa 12.8.2022) - Uutiset
18.7.2022 9.29
Aluehallintoviraston rahanpesulain valvonta vuonna 2021 paljasti puutteita riskiarvioiden laadinnassaEtelä-Suomen aluehallintovirasto havaitsi vuonna 2021 rahanpesulain noudattamisen valvonnassa toteuttamissaan valvontakampanjoissa ja tarkastuksissa lain velvoittamien ilmoitusvelvollisten toimijoiden laatimissa riskiarvioissa puutteita. Ilmenneiden puutteiden vuoksi aluehallintovirasto jatkaa valvontaa vuoden 2022 kuluessa. Vuonna 2021 aluehallintovirasto kohdisti valvontaa erityisesti välitysliikkeisiin, kirjanpitäjiin ja oikeudellisia palveluita tarjoaviin toimijoihin sekä taiteen myyjiin. Aluehallintovirasto lähestyi selvityspyynnöillä noin 50:tä ilmoitusvelvollista toimijaa jokaiselta alalta ja pyysi näitä toimittamaan riskiarvionsa. Valvonnan piiriin kuuluvilla toimijoilla täytyy lain mukaan olla laadittuna kirjallinen riskiarvio rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskien tunnistamiseksi ja arvioimiseksi. - Uutiset
4.7.2022 9.00
EU:ssa yhteisymmärrys kryptovarojen markkinoita koskevasta asetuksesta (MiCA)EU on luomassa ensimmäistä sääntelykehystä, jota sovelletaan kryptovaroihin, kryptovarojen liikkeeseenlaskijoihin ja kryptovarapalvelun tarjoajiin. Neuvoston puheenjohtajamaa ja Euroopan parlamentti pääsivät 30.6. alustavaan yhteisymmärrykseen kryptovarojen markkinoita (MiCA) koskevasta ehdotuksesta, joka kattaa vakuudettomien kryptovarojen ja niin kutsuttujen stablecoinien liikkeeseenlaskijat sekä kauppapaikat ja lompakot, joissa kryptovaroja säilytetään. Sääntelykehyksellä suojellaan sijoittajia ja säilytetään rahoitusvakaus samalla kun mahdollistetaan innovointi ja edistetään kryptovara-alan houkuttelevuutta. Tämä selkeyttää tilannetta EU:ssa, jossa osalla jäsenmaista on jo kryptovaroja koskevaa kansallista lainsäädäntöä, mutta EU:n tasolla erityistä sääntelykehystä ei ole aiemmin ollut. Alustava yhteisymmärrys edellyttää neuvoston ja Euroopan parlamentin hyväksyntää ennen virallista hyväksymismenettelyä. - Uutiset
10.5.2022 7.17
Finanssivalvonnalta Nada express osk:lle 25 000 euron seuraamusmaksu ja julkinen varoitus laiminlyönneistä rahanpesun estämisen sääntelyn noudattamisessaLaiminlyönnit koskevat useita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen sääntelyn velvoitteita. Kyse on ollut puutteista ilmoitusvelvollisen riskiarviossa, asiakassuhteisiin liittyvässä riskien arvioinnissa, asiakkaiden tuntemisessa, tuntemistietojen säilyttämisessä, tehostetussa tuntemisvelvollisuudessa ja jatkuvassa seurannassa sekä selonotto- ja ilmoitusvelvollisuudessa. - Uutiset
11.4.2022 10.28
Finanssivalvonnan laatiman rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ominaisriskiarvion yhteenveto on julkaistuFinanssivalvonta on julkaissut yhteenvedon arviostaan sen valvonnan piiriin kuuluvien rahanpesulaissa tarkoitettujen ilmoitusvelvollisten rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ominaisriskeistä. - Uutiset
7.4.2022 7.52
Syyte rahanpesusta ei menestynyt hovioikeudessakaanUlkomainen lainanantaja oli erehdyttänyt A:ta ja B:tä tekemään syytteessä tarkoitetut rahasiirrot käyttämällä hyväkseen heidän taloudellista ahdinkoaan. Vaikkakin A:n ja B:n menettelyä voitiin pitää huolimattomana heidän siirtäessään heille tuntemattomilta henkilöiltä tulleita varoja edelleen, olosuhteet kokonaisuutena arvioiden A:n ja B:n menettelyä ei voitu pitää rahanpesurikoksessa edellytetyin tavoin tahallisena tai törkeän huolimattomana. Näin ollen hovioikeus käräjäoikeuden tavoin katsoi, että syyte ja siihen perustuvat korvausvaatimukset oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 7.4.2022) - Uutiset
17.3.2022 12.21
Noin 135 miljoonan euron arvoisten Venäjältä peräisin olevien rahavarojen laiton alkuperä jäi selvittämättä – syyte törkeästä rahanpesusta hylättiin myös hovioikeudessa (Ään.)Helsingin hovioikeus on hylännyt äänestysratkaisussaan syytteen kahta vastaajaa vastaan rahanpesujutussa, joka koski tapahtuma-ajan 28.3.–7.8.2014 valuuttakurssilla laskettuna noin 135 miljoonan euron arvoisia Venäjältä peräisin olevia rahavaroja. - Uutiset
15.3.2022 8.33
Asianajajaliitto julkaisi rahanpesulain edellyttämän vuosikertomuksenAsianajajaliitolla on rahanpesulaissa todettu velvollisuus laatia vuosittain kertomus sen suorittamista rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen toimista. Nyt julkaistu raportti koskee vuonna 2021 tehtyjä valvontahavaintoja. - Uutiset
14.3.2022 12.12
Finanssivalvonta pyytää lausuntoja rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevista määräyksistä ja ohjeista 31. maaliskuuta 2022 saakkaMääräysten ja ohjeiden tavoitteena on antaa Finanssivalvonnan valvottaville tulkintoja ja suosituksia rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevan sääntelyn soveltamiseksi. Lisäksi pyritään yhtenäistämään ja tehostamaan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevan sääntelyn soveltamista. - Uutiset
18.2.2022 13.46
Poliisiammattikorkeakoulun selvitys: Korruption ja rahanpesun torjunnan yhdenmukaistamista on harkittavaPoliisiammattikorkeakoulun selvityksen mukaan korruption ja rahanpesun torjunta on yhä melko eriytynyttä, vaikka ilmiöt ovat selvästi kytköksissä toisiinsa. Eroja korruption torjunnassa huomattiin paitsi Pohjoismaiden myös eri viranomaisten ja yritysten välillä. Yhdenmukaisemmat käytännöt ja tehokkaat työkalut auttaisivat kehittämään turvallista toimintaympäristöä niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. - Uutiset
18.1.2022 8.30
Harmaan talouden selvityksiä: Europol vetää yhteen ”Pandoran tietovuodon” vaikutuksiaEuropol julkaisi joulukuussa 2021 Europol Spotlight raportin: Shadow Money - The International Networks of Illicit Finance. Raportti kuvaa niin sanottujen Pandoran paperien (Pandora Papers) vuotamisen jälkiseurauksia ja kokonaisvolyymia. Raportin mukaan myös Pandoran tietojen vuoto toi jälleen kerran näkyville sen, miten laaja laittoman rahaliikenteen verkosto on. Verkostot toimivat veroparatiisien suojassa, käyttävät hyväkseen laillista liiketoimintaa ja korruptiota monimutkaisten rakenteiden ja verkkojen rakentamiseksi. Näiden avulla mahdollistetaan laaja kirjo erilaista rikollista toimintaa, kuten veronkiertoa, petoksia ja rahanpesua. - Uutiset
14.1.2022 9.03
Hallitus esittää lakimuutoksia tehostamaan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistäHallitus esittää muutettaviksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annettua lakia sekä finanssivalvonnasta annettua lakia. Esityksen taustalla ovat kansalliset muutostarpeet, puutteet EU-lainsäädännön täytäntöönpanossa sekä sääntelyn yhteensovittaminen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen vastaisen toimintaryhmän (FATF) suositusten kanssa. - Uutiset
10.1.2022 16.00
Lis pendens, ne bis in idem, lainkonkurrenssi, syytteen tarkistaminen ja muuttaminen - hovioikeus ei muuttanut talousrikoksista annettua tuomiotaAsiassa oli kysymys ensiksi siitä, oliko vastaajaa vastaan voinut olla vireillä kaksi erillistä, mutta samaa asiaa koskevaa rikosoikeudenkäyntiä kahdessa eri jäsenvaltiossa. Toiseksi kysymys oli siitä, oliko vastaaja tuomittu kahdesti samasta teosta. Kolmanneksi oli kysymys siitä, olivatko vastaajalle hallinnollisessa menettelyssä määrätyt verot muodostaneet esteen asian tutkimiselle. KO:n tuomiota ei muutettu. (Vailla lainvoimaa 10.1.2022) - Uutiset
22.12.2021 11.53
Vierashuoneessa OTM, KTT Jenni Laininen: Compliance-toiminnon tehtävä on ennaltaehkäistä rikkomuksia ja suojata johtoa compliance-vastuiltaViime vuosina useat finanssialan yritykset ovat saaneet sanktioita erilaisten toiminnan järjestämistä koskevien velvoitteiden laiminlyönnin johdosta. Kaikkia yrityksiä koskevien yleisten siviilioikeudellisten velvoitteiden lisäksi finanssialalla toimivien yritysten tulee täyttää erityiset menettelytapoja ja toiminnan huolellista järjestämistä koskevat edellytykset. On tyypillistä, että finanssialan toimijalle osoitettu sanktio perustuu menettelytapojen, kuten eturistiriitojen hallinnan, tietynlaisen hallintorakenteen ja rahanpesun estämistä koskevien velvoitteiden laiminlyöntiin. - Uutiset
2.12.2021 15.55
Rahanpesun torjunta: Neuvosto hyväksyi neuvotteluvaltuutuksen kryptovarojen siirtojen avoimuudestaEU-suurlähettiläät sopivat 1.12.2021 valtuutuksesta neuvotella Euroopan parlamentin kanssa ehdotuksesta päivittää nykyisiä sääntöjä, jotka koskevat varainsiirtojen mukana toimitettavia tietoja. Päivityksen tarkoituksena on laajentaa sääntöjen soveltamisalaa tiettyihin kryptovaroihin.
- Yhteisymmärrys on tärkeä askel kohti rahoitusjärjestelmien sellaisten puutteiden korjaamista, joita rikolliset käyttävät rikoshyödyn pesemiseen tai terrorismin rahoittamiseen. Kasvavana riskinä on, että kryptovaroja käytetään rahanpesuun ja rikollisiin tarkoituksiin, ja olen iloinen, että neuvosto eteni nopeasti tämän kiireellisen ehdotuksen käsittelyssä, sanoi Slovenian valtiovarainministeri Andrej Šircelj. - Uutiset
2.12.2021 11.01
Hovioikeus tuomitsi lapsilisiä 44.231,99 euroa nostaneen sisaren törkeästä kätkemisrikoksesta ja rahanpesusta 9 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen (ään.)Asiassa oli riidatonta, että vastaaja oli nostanut kysymyksessä olevia Kansaneläkelaitoksen B:lle maksamia lapsilisiä B:n pankkitililtä. Asiassa oli vastaajan valituksen perusteella ratkaistavana, oliko vastaaja ollut tietoinen siitä, ettei B ollut oikeutettu lapsilisään Suomessa, ja oliko vastaaja toimittanut nostamansa rahat sisarelleen vai pitänyt ne itsellään ja syyllistynyt menettelyllään rahanpesuun tai sen törkeään tekomuotoon tai toissijaisesti kätkemisrikokseen. (Vailla lainvoimaa 2.12.2021) - Uutiset
30.11.2021 14.00
EUT:n ennakkoratkaisu jäsenvaltion keskuspankin pääjohtajan lainkäytöllisestä koskemattomuudestaEUT:n suuri jaosto katsoo Riian alioikeudelle antamassaan ennakkoratkaisussa, että kun syytetoimista vastaava viranomainen toteaa, että jäsenvaltion keskuspankin pääjohtaja ei selvästikään ole suorittanut virallisessa ominaisuudessaan tekoja, joita kyseinen viranomainen tutkii, häneen kohdistettua menettelyä voidaan jatkaa, koska lainkäytöllistä koskemattomuutta ei sovelleta. Tällainen pääjohtaja ei siis ole suorittanut virallisessa ominaisuudessa tekoja, joissa on kyse petoksesta, korruptiosta tai rahanpesusta. - Uutiset
24.11.2021 12.11
Lainsäädännön arviointineuvosto: Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen hallinnollista taakkaa arvioitavaLainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon valtiovarainministeriölle rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevasta esityksestä. Esityksessä on arvioitu vaikutuksia monipuolisesti, mutta siinä tulisi punnita esityksen hallinnollista taakkaa ja toisaalta rikosten torjunnasta saatavaa hyötyjä.