-
Talousrikos
- Arvopaperimarkkinoita koskeva tiedottamisrikos
- Avustuksen väärinkäyttö
- Avustuspetos
- Avustusrikkomus
- Kilpailumenettelyrikos
- Kirjanpitorikos
- Kuluttajaluottorikos
- Kurssin vääristäminen
- Markkinoiden manipulointi
- Matkapalvelurikos
- Rahanpesu
- Sisäpiirintiedon ilmaiseminen
- Sisäpiirintiedon väärinkäyttö
- Säännöstelyrikos
- Tapaturmavakuutusmaksupetos
- Tilintarkastusrikos
- Työeläkevakuutusmaksupetos
- Velallisen epärehellisyys
- Velallisen petos
- Velallisen rikos
- Velallisen vilpillisyys
- Velallisrikkomus
- Velkojansuosinta
- Veronkierto
- Veropetos
- Verorikkomus
- Yrityssalaisuuden rikkominen
- Yrityssalaisuuden väärinkäyttö
- Yritysvakoilu
Rahanpesu
- Uutiset
3.12.2019 8.00
AVI: Arvotaidekauppiaiden on hakeuduttava rahanpesun valvontarekisteriin 14. joulukuuta 2019 mennessäRahanpesun valvontaa tehostettiin lisäämällä taidetta myyvät, ostavat ja välittävät yritykset ja yksityiset elinkeinonharjoittajat aluehallintoviraston valvottaviksi 1. joulukuuta 2019 alkaen. Rahanpesulain muutoksen myötä arvokasta taidetta myyvien ja välittävien taidekauppiaiden pitää noudattaa lain velvoitteita aina kun liiketoimet ylittävät 10.000 euroa yhtenä tai toisiinsa kytkeytyvinä suorituksina. Aiemmin taidekauppiaat kuuluivat lain soveltamisalaan silloin, kun ne vastaanottivat vähintään 10.000 euroa käteisenä. - Uutiset
11.11.2019 9.15
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus tuomitsi vastaajan rahanpesustaTapahtumien olosuhteet huomioon ottaen hovioikeus katsoi, että A:n oli täytynyt ymmärtää, että rahat, jotka oli haluttu hänen tililleen hänelle tuntemattomien miesten toimesta tallettaa ja sieltä pian pois nostaa ja joiden nostosta oli hänelle luvattu vähäistä suurempi palkkio, olivat varsin todennäköisesti rikoksella hankittuja. A:n menettelystä asiassa oli pääteltävissä, että hän oli suhtautunut hyväksyvästi tai ilmeisen välinpitämättömästi tähän mahdollisuuteen. Edelleen A:n oli täytynyt ymmärtää, että varat vastaanottamalla hän peittää tai häivyttää niiden laittoman alkuperän. A:n menettely täytti rahanpesun tunnusmerkistön. Hänen menettelynsä oli ollut rikoksen tunnusmerkistön edellyttämin tavoin tahallista. (Vailla lainvoimaa 11.11.2019) - Uutiset
11.10.2019 7.00
Arabiemiirikunnat ja Marshallinsaaret poistettu yhteistyöhaluttomien lainkäyttöalueiden luettelosta - viisi maata täyttää sitoumuksetNeuvosto päätti torstaina (10.10.) poistaa Arabiemiirikunnat ja Marshallinsaaret veroasioissa yhteistyöhaluttomia lainkäyttöalueita koskevasta EU:n luettelosta. Se totesi myös, että Albania, Costa Rica, Mauritius, Serbia ja Sveitsi täyttävät kaikki veroyhteistyötä koskevat sitoumuksensa. - Uutiset
9.10.2019 8.23
Hovioikeus arvioi petoksen ja rahanpesun rajanvetoa sekä rangaistavuuttaHovioikeus katsoi jääneen näyttämättä, että P olisi toiminut ensisijaisessa rangaistusvaatimuksessa väitetyin tavoin eli tekijänä erehdyttänyt L:ää maksamaan pankkitililleen 1.000 euroa. Syyte petoksesta oli näin ollen hylättävä. Nostamalla tililleen L:ltä tulleet tuntemattomiksi jääneiden henkilöiden ensisijaisessa rangaistusvaatimuksessa mainitulla petoksella saamat rahat ja antamalla ne tuntemattomiksi jääneille henkilöille P oli törkeästä huolimattomuudesta ottanut vastaan, luovuttanut ja välittänyt rikoksella hankittua omaisuutta tai rikoksen tuottamaa hyötyä hankkiakseen itselleen tai toiselle hyötyä tai peittääkseen tai häivyttääkseen hyödyn tai omaisuuden laittoman alkuperän tai avustaakseen rikoksentekijöitä välttämään rikoksen oikeudelliset seuraamukset. Menettelyllään P oli syyllistynyt tuottamukselliseen rahanpesuun. 30 päiväsakkoa. (Vailla lainvoimaa 9.10.2019) - Uutiset
15.8.2019 9.00
Keskuskauppakamarin Meri: Rahanpesulaki edellyttää aktiivisia toimia yrityksiltäRahanpesulain ilmoitusvelvollisuus tuli voimaan 1. heinäkuuta 2019, mutta vasta pieni osa suomalaisista yrityksistä on tehnyt lain edellyttämän ilmoituksen. Rahanpesulain edellyttämä ilmoitus tulee tehdä sähköisesti Patentti- ja rekisterihallituksen YTJ-palvelussa 1. heinäkuuta 2020 mennessä, muistuttaa lakimies Erkko Meri. - Uutiset
25.7.2019 9.00
Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunta: Komissio arvioi riskejä ja vaatii sääntöjen parempaa täytäntöönpanoaEuroopan komissio hyväksyi keskviikkona (24.7.) tiedonannon ja neljä kertomusta, joilla tuetaan EU:n ja jäsenvaltioiden viranomaisia rahanpesun ja terrorismin rahoitukseen liittyvien riskien käsittelyssä. - Uutiset
2.7.2019 9.43
AVI: Sähköinen lomake rahanpesun valvontarekisteriin hakeutumiseksi on nyt käytettävissäAluehallintovirasto on avannut sähköisen lomakkeen rahanpesun valvontarekisteriin hakeutumiseksi. Lomake on osoitteessa https://sahkoinenasiointi.ahtp.fi/fi nimellä rahanpesun valvontarekisterin asiointipalvelu. - Uutiset
13.6.2019 9.30
AVI: Rahanpesun valvontarekisteri käyttöön 1. heinäkuuta 2019 – koskee myös oikeudellista alaaRahanpesun valvontarekisteri otetaan käyttöön 1.7.2019. Niiden aluehallintoviraston valvomien ilmoitusvelvollisten, jotka eivät kaupparekisterin lisäksi vielä ole missään aluehallintoviraston rekisterissä, on hakeuduttava tähän uuteen valvontarekisteriin viimeistään 14.7.2019. - Uutiset
11.6.2019 13.00
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden uusimmat ratkaisut koskevat muun muassa pysäköintivirhemaksua, takaisinsaantia konkurssipesään, vuokran alennusta ja vuokrasopimuksen purkua, tuomion purkamista, tekijänoikeusrikosta, joukkoliikenteen tarkastusmaksua, aserikosta, välimiesmenettelyn moitetta, lapseen kohdistunutta seksuaalirikosta, rikoksentekijän luovuttamista, säätiön hallituksen jäsenen erottamista, tuomarin esteellisyyttä, maasta poistamisen edellytyksiä sekä rahanpesurikosta. - Uutiset
17.5.2019 8.23
Raha-automaattipeleihin tulee pakollinen tunnistautuminen 2022 alkaen, tavara-arpajaisten ja bingon lupamenettely kevenee lokakuussa 2019Rahapelaamisesta aiheutuvien taloudellisten, sosiaalisten ja terveydellisten haittojen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi pelaajan on jatkossa tunnistauduttava, kun hän pelaa esimerkiksi kauppojen tai kioskien yhteyteen sijoitettuja raha-automaattipelejä. - Uutiset
15.5.2019 14.38
Finanssivalvonta: Virtuaalivaluutan tarjoajat rahanpesun estämisen valvonnan piiriin – valvonta ei tuo virtuaalivaluuttoja sijoittajansuojan piiriinVirtuaalivaluutan tarjoajien ja palvelujen rekisteröinti ja valvonta tuo alan toimijat rahanpesun estämistä koskevan sääntelyn piiriin. Sääntely ei kuitenkaan tuo virtuaalivaluuttoja sijoittajansuojan piiriin, joten virtuaalivaluuttasijoittamiseen liittyvät riskit pysyvät ennallaan. Finanssivalvonta kannustaa edelleen sijoittajia arvioimaan tarkkaan virtuaalivaluuttoihin liittyviä riskejä ennen sijoituspäätöstä.
– On hyvä, että virtuaalivaluutan tarjoajat tulevat rahanpesun estämistä koskevan sääntelyn piiriin. Virtuaalivaluutat ovat kuitenkin riskisijoituksia. Niihin liittyvä toiminta on luonteeltaan valtioiden rajat ylittävää, ja siksi on tärkeää kehittää Euroopan laajuisia sääntelyratkaisuja sijoittajansuojan parantamiseksi, toteaa Finanssivalvonnan johtaja Anneli Tuominen. - Uutiset
16.4.2019 13.15
Rahanpesun torjunnassa puutteita – Suomi tehostaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjuntaaMaailmanlaajuinen rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen vastainen toimintaryhmä Financial Action Task Force on julkistanut Suomea koskevan arviointiraporttinsa. FATF toteaa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjunnan olevan Suomessa kokonaisuutena kohtuullisen hyvällä tasolla, mutta raportista todetaan myös puutteita. - Uutiset
3.4.2019 12.26
Hovioikeus arvioi rahanpesun ja kätkemisrikoksen rajanvetoaA oli vastaanottanut anastettua omaisuutta ne anastaneelta henkilöltä säilyttääkseen niitä asunnossaan. Molemmat olivat yksityishenkilöitä. Syyttäjä ei esittänyt selvitystä siitä, että omaisuuden siirto A:lle olisi jollain tavalla vaikuttanut heikentävästi mahdollisuuksiin tunnistaa sen alkuperä ja epäillä sitä anastetuksi. Kysymys ei ollut sen vuoksi rahanpesusta. Ottaen huomioon omaisuuden saannosta sekä A:n haltuunsa saaman omaisuuden määrästä ja laadusta saatu selvitys hovioikeus katsoi, ettei ollut syytä päätyä tahallisuuden arvioinnissa eri johtopäätökseen kuin käräjäoikeus. A oli menettelyllään syyllistynyt kätkemisrikokseen. (Vailla lainvoimaa 3.4.2019) - Uutiset
15.3.2019 10.14
Helsingin käräjäoikeudesta pitkät vankeusrangaistukset amfetamiinijutun päätekijöilleHelsingin käräjäoikeudessa on annettu tuomio 15.3.2019 laajassa huumerikosjuttukokonaisuudessa, jossa vastaajia on ollut yhteensä 23 henkilöä. (Vailla lainvoimaa 15.3.2019) - Uutiset
14.3.2019 10.00
Finanssivalvonnan toimintakertomus 2018: Rahanpesun estämiseen ja digitalisaatioon liittyvää valvontaa on vahvistettuFinanssivalvonnan vuoden 2018 toimintakertomuksen mukaan finanssisektori Suomessa on säilynyt vakaana. Sektorin toimijoihin kohdistuvat kuitenkin samat kannattavuuspaineet kuin niiden kilpailijoihin Euroopassa. Kannattavuutta uhkaavat maailmantalouden ja Suomen talouden ennakoidun kasvun heikkeneminen ja poliittisen toimintaympäristön epävarmuus, odotettavissa oleva kilpailu perinteisen toimialan ulkopuolelta, sekä ilmastonmuutos. - Uutiset
13.2.2019 12.14
Lainvalvontaviranomaisten pääsy rahoitustietoihin: neuvoston puheenjohtajamaa ja Euroopan parlamentti alustavaan sopuunEU tehostaa lainvalvontaviranomaisten kapasiteettia torjua terrorismia ja vakavaa rikollisuutta parantamalla viranomaisten pääsyä rahoitustietoihin. Neuvoston puheenjohtajamaan ja Euroopan parlamentin edustajat pääsivät 12. helmikuuta alustavaan yhteisymmärrykseen direktiivistä, jossa vahvistetaan säännöt, joilla helpotetaan rahoitus- ja muiden tietojen käyttöä tiettyjen rikosten ennalta estämistä, paljastamista, tutkimista tai niihin liittyviä syytetoimia varten. Alustava yhteisymmärrys esitetään nyt EU-suurlähettiläille vahvistettavaksi neuvoston puolesta. - Uutiset
27.11.2018 9.09
Hovioikeus arvioi tuottamuksellisuutta rahanpesussaHovioikeus katsoi, että A:n menettely osoitti vähintäänkin piittaamattomuutta mönkijän alkuperästä ja että A oli myös jättäytynyt tarkoituksellisen tietämättömäksi siitä, millä varoilla tai missä olosuhteissa B oli hankkinut mönkijän. A:n menettelyä oli näissä olosuhteissa pidettävä törkeän huolimattomana. Mönkijän kauppahinta oli 13.11.2015 päivätyn kauppakirjan mukaan 14.500 euroa. Teon kohteena olleen omaisuuden arvo sinänsä puolsi vankeusrangaistuksen määräämistä. Ottaen kuitenkin huomioon, että kysymys oli ollut isän ja pojan välillä tapahtuneesta toimesta ja että B:n vanhemmat olivat muutoinkin hoitaneet suuressa määrin poikansa asioita, voitiin A:n syyllisyyttä pitää näiden vaikuttimien vuoksi keskimääräistä lievempänä. Olosuhteista kävi myös ilmi, että A:n elämäntilanne oli tekoaikaan ollut haastava hänen huolehtiessaan omaisistaan, mikä oli voinut vaikuttaa hänen harkintakykyynsä. Edellä mainitut olosuhteet huomioon ottaen hovioikeus katsoi, että 60 päiväsakon sakkorangaistus oli riittävä seuraamus A:lle syyksi luetusta rikoksesta. (Vailla lainvoimaa 27.11.2018) - Uutiset
16.11.2018 16.03
Hovioikeuden tuomio lakiasiaintoimistoon liittyvästä rahanpesustaTurun hovioikeus antoi 16. marraskuuta 2018 tuomionsa törkeää rahanpesua ym. koskevassa asiassa, jossa Pirkanmaan käräjäoikeus oli antanut ratkaisunsa 13.4.2017. Asiassa oli hovioikeudessa käsiteltyjen syytteiden mukaan kysymys kahdesta tekokokonaisuudesta, joissa kahta henkilöä oli törkeillä petoksilla erehdytetty luovuttamaan yhteensä noin 1,7 miljoonaa euroa muun muassa hevos-, auto- ja kiinteistönkauppojen perusteella. Pääosa rahoista oli siirtynyt vastaajille tamperelaisen lakiasiaintoimiston asiakasvaratilin kautta. KKO:ssa, ks. VL:2019-32. - Uutiset
31.10.2018 14.01
Helsingin käräjäoikeus: Tuomio kymmenelle ns. taideväärennösjutussa – kaupassa liikkui rahaa yli 13 miljoonan edestäHelsingin käräjäoikeus on antanut tuomion laajassa taideväärennöksiin liittyvässä asiassa. Tapauksessa syytettiin 16 henkilöä kahdeksalla rikosnimikkeellä yhteensä 90 syytekohdassa. Heistä kymmenen tuomittiin eri pituisiin vankeusrangaistuksiin. Kuuden syytteet hylättiin kokonaan. Juttukokonaisuudessa liikkui rahaa syytteen mukaan yhteensä yli 13 miljoonan euron edestä. Asiaa käsiteltiin käräjäoikeudessa 100 istuntopäivänä. - Uutiset
4.10.2018 14.03
Hallitus esittää tiukennuksia rahanpesun torjuntaan: viranomaisten tiedonsaanti pankki- ja maksutileistä tehostuuViranomaisten tiedonsaanti pankki- ja maksutileistä tehostuu, kun rahanpesulainsäädäntöä tiukennetaan. Esityksen mukaan useat viranomaiset voivat jatkossa hyödyntää sähköistä tiedonhakujärjestelmää saadakseen tietoja pankkitileistä. Viranomaisten toimivaltuudet eivät muutu.