Rahankeräys
- Uutiset
5.7.2019 10.00
Usein kysyttyjä kysymyksiä 1. maaliskuuta 2020 voimaantulevasta rahankeräysuudistuksestaUusi rahankeräyslaki tulee voimaan 1. maaliskuuta 2020 ja se helpottaa ja sujuvoittaa rahankeräyksiä merkittävästi. Uuden lain myötä rahankeräysluvat myönnetään aina toistaiseksi voimassa olevina. Uusi laki mahdollistaa myös ilmoituksenvaraisesti järjestettävät pienimuotoiset kansalaiskeräykset (pienkeräykset). Rahankeräyksen järjestämisen edellytyksenä on jatkossa joko rahankeräysluvan hakeminen Poliisihallitukselta tai ilmoituksen tekeminen poliisilaitokselle pienkeräyksen järjestämisestä. Rahankeräyslaissa säädetään eräistä lain soveltamisalan ulkopuolelle jäävistä rahankeräyksistä, joihin ei tarvitse hakea lupaa tai joista ei tarvitse tehdä ilmoitusta. - Uutiset
12.6.2019 8.37
Poliisihallitus: Päästökompensaatiotoiminta voi olla luvanvarainen rahankeräysPoliisihallitus pitää hyvänä, että kaikki yhteiskunnalliset toimijat huomioivat toiminnassaan ympäristöarvot ja pyrkivät toimimaan vastuullisesti ilmastonsuojelun näkökulmasta. Poliisihallitus pyytää kiinnittämään kuitenkin huomiota siihen, että ilmastonsuojeluun tähtäävissä toimenpiteissä huomioidaan myös rahankeräyslainsäädännön asettamat rajoitteet toiminnan toteuttamiselle. Poliisihallitus on laatinut asiaa koskevan muistion, jossa käydään tarkemmin läpi yhdistysten, säätiöiden ja yritysten mahdollisuuksia osallistua rahankeräysten toimeenpanoon ilmastonsuojelutyön tukemiseksi. - Uutiset
26.10.2018 9.10
Hallitus esittää helpotuksia rahankeräysten järjestämiseenRahankeräyslainsäädäntö uudistuu syksyllä 2019. Uusi laki korvaa nykyiset määräaikaiset keräyskohtaiset rahankeräysluvat jatkuvasti voimassa olevilla luvilla ja mahdollistaa ilmoituksenvaraiset pienimuotoiset kansalaiskeräykset. Rahankeräyksen järjestämisen edellytyksenä olisi jatkossa joko jatkuvan rahankeräysluvan hakeminen Poliisihallitukselta tai ilmoituksen tekeminen poliisilaitokselle pienkeräyksen järjestämisestä. Rahankeräyslaissa säädetään eräistä lain soveltamisalan ulkopuolelle jäävistä rahankeräyksistä sekä vaalikeräyksistä, joihin ei tarvitsisi hakea lupaa tai joista ei tarvitsisi tehdä ilmoitusta. - Uutiset
3.10.2018 8.23
Arviointineuvosto: Rahankeräyslain onnistunut toimeenpano edellyttää ohjeistustaRahankeräyslaki on valmisteltu monin tavoin esimerkillisesti, ja se perustuu laaja-alaiseen valmisteluun sidosryhmien kanssa. Lain keskeisiä tavoitteita ovat kolmannen sektorin toimintamahdollisuuksien vahvistaminen sujuvoittamalla rahankeräysmenettelyjä ja kansalaisyhteiskunnan toiminnan edistäminen mahdollistamalla kertaluontoisia pienkeräyksiä. Esityksessä ei ole kuitenkaan huomioitu, että pienkeräyksillä voi olla arvaamattomia sivuvaikutuksia. - Uutiset
31.8.2018 10.09
Hovioikeus tuomitsi Rukousystävät ry:n kaksi toimihenkilöä rahankeräysrikoksestaHelsingin hovioikeus on pääosin pitänyt voimassa käräjäoikeuden tuomion, jolla Rukousystävät ry:n hallituksen puheenjohtaja sekä yhdistyksen taloushallinnosta vastannut henkilö tuomittiin rahankeräysrikoksesta ehdollisiin vankeusrangaistuksiin. He olivat käyttäneet vuosina 2009–2013 yhdistyksen rahankeräyksellä saamia varoja olennaisesti vastoin rahankeräysluvissa asetettuja ehtoja. Varoja oli käytetty puheenjohtajalle maksettuihin palkkoihin ja muihin etuuksiin sekä yhdistyksen taloushallinnosta vastanneen henkilön yritykseltä ostettuihin hallintopalveluihin. (Vailla lainvoimaa 31.8.2018) - Uutiset
17.1.2018 14.14
Rahankeräyslainsäädännön uudistamista pohtineen työryhmän mietintöSisäministeriö asetti 18.8.2016 työryhmän valmistelemaan esiselvitystä rahankeräyslain uudistamiseksi. Tehtävänä oli kartoittaa rahankeräystoiminnan nykytila, kehittämiskohteet sekä vaihtoehtoiset toteuttamisvaihtoehdot rahankeräystoiminnan sujuvoittamiseksi samalla estäen epärehellinen toiminta rahankeräysten yhteydessä. Työryhmä on toimeksiantonsa mukaisesti laatinut rahankeräyslain uudistamista koskevan ehdotuksensa uudeksi rahankeräyslaiksi ja rikoslain 17 luvun rahankeräysrikosta koskevaksi pykäläksi. Työryhmä katsoo, että nykyistä rahankeräyslupamenettelyä tulisi sujuvoittaa huomattavasti. - Uutiset
5.12.2017 14.30
Hallinto-oikeuden ratkaisu yliopistosäätiön rahankeräysluvastaRahankeräyslain muutosta (652/2014) koskevassa hallituksen esityksessä (HE 6/2014 vp) on todettu, että yliopistojen yliopistolain 2 §:n mukaisten tehtävien voidaan katsoa täyttävän rahankeräyslain 4 §:n 1 kohdan mukaisen yleishyödyllisen toiminnan määritelmän. Myös sivistysvaliokunta on lausunnossaan (SiVL 3/2014 vp) todennut samoin. Poliisihallitus ei siten ollut voinut hylätä hakemusta sillä esittämällään perusteella, ettei säätiön hakemuksessa esitetty keräystarkoitus ole rahankeräyslain 6 §:ssä säädetyn mukainen. - Uutiset
10.11.2017 12.00
Helsingin käräjäoikeus hylkäsi ulkomaisen rahapeliyhtiön kanteen Poliisihallitusta vastaanHelsingin käräjäoikeus on 8.11.2017 antanut tuomion (17/55662) Maltalle rekisteröidyn rahapeliyhtiön ja Poliisihallituksen välisessä vahingonkorvausta koskevassa riita-asiassa L 16/30023. Vahingonkorvausvaatimuksen määrä oli 2.150.000 euroa viivästyskorkoineen. Käräjäoikeus hylkäsi tuomiollaan ulkomaisen rahapeliyhtiön kanteen kokonaisuudessaan ja velvoitti kantajan korvaamaan Poliisihallituksen oikeudenkäyntikuluja arvonlisäveroineen. (Vailla lainvoimaa 10.11.2017) - Uutiset
14.7.2017 13.00
KHO:n muu päätös rahankeräysluvastaHallinto-oikeus totesi, että Electronic Frontier Finland - Effi ry on Poliisihallituksen antamasta ohjauksesta huolimatta jatkanut useita vuosia Poliisihallituksen luvattomana pitämää rahankeräystoimintaa, eikä yhdistyksen taholta ole osoitettu aikomusta lopettaa kyseistä rahankeräystoimintaa. Electronic Frontier Finland - Effi ry:n harjoittama toiminta on ollut luonteeltaan sellaista, että Poliisihallitus on voinut perustellusti katsoa toiminnan edellyttävän rahankeräysluvan hakemista. Kun yhdistys ei ole kehotuksista huolimatta hakenut aikoinaan rahankeräyslupaa ja on tästä huolimatta jatkanut toimintaa ilman asianmukaista lupaa, Poliisihallitus on voinut harkintavaltansa puitteissa hylätä Electronic Frontier Finland - Effi ry:n rahankeräyslupahakemuksen päätöksen mukaisesti. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
9.6.2017 9.10
Rahankeräyksen uudistamisesta kuultiin sidosryhmiä työpajoissaSisäministeriön esiselvityshankkeessa on kartoitettu erilaisia vaihtoehtoja rahankeräystoiminnan sujuvoittamiseksi. Perjantaina 2. kesäkuuta sidosryhmille esiteltiin hankkeen työryhmän valmistelemia alustavia lähtökohtia rahankeräyslain uudistamiseksi. Sidosryhmät ottivat kantaa työryhmän esitykseen työpajoissa. Esiselvitystä tehnyt työryhmä ehdottaa, että jatkossa rahankeräyksiä olisi kahdenlaisia: "jatkuvia rahankeräyksiä" ja "pienkeräyksiä". - Uutiset
24.3.2017 15.00
Myös ammattikorkeakoulut voivat jatkossa kerätä rahaaAmmattikorkeakoulut saavat vastaavat rahankeräysoikeudet kuin yliopistot. Valtioneuvosto esitti lainmuutosten vahvistamista 23. maaliskuuta. Tasavallan presidentti vahvisti lain rahankeräyslain muuttamisesta 24. maaliskuuta tulemaan voimaan 1. huhtikuuta 2017. - Uutiset
10.1.2017 16.00
Rahankeräyksen vaihtoehtoja pohdittu työpajoissa ja Otakantaa.fi-kyselyssäSisäministeriö järjesti syksyllä 2016 verkkopohjaisen Otakantaa.fi-kyselyn, jossa osallistujilta pyydettiin näkemyksiä työryhmässä selvitettävänä oleviin vaihtoehtoisiin rahankeräysten järjestämisen toteuttamismalleihin. Marraskuussa rahankeräyksen sidosryhmille järjestettiin myös työpajapäivä, jossa pohdittiin noin kymmenen hengen ryhmissä itsesääntelyjärjestelmää, yleishyödyllisyyskysymystä sekä sujuvan prosessin elementtejä. Otakantaa.fi-kyselyn keskeisenä johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että nykyistä rahankeräysjärjestelmää pidetään vanhentuneena ja jäykkänä. Kyselyssä suosituin toteuttamismalli vastanneiden kesken oli luopua lupamenettelystä ja siirtyä ilmoitusmenettelyyn säilyttämällä yleishyödyllisyyden edellytys. Tämän vaihtoehdon valitsi 44 % vastanneista. - Uutiset
24.11.2016 11.00
Hallinto-oikeus: Uskonnollisen sanoman levittäminen on sellaista yleishyödyllistä aatteellista toimintaa johon voidaan myöntää rahankeräyslupaYhdistys oli hakenut rahankeräyslupaa yhdeksi vuodeksi. Poliisilaitos hylkäsi hakemuksen ja lausui päätöksessään, että yhdistyksen toiminnan tarkoitus on vahvasti uskonnollisen sanoman levittäminen eikä yhdistyksen voida katsoa täyttävän rahankeräyslaissa asetettua vaatimusta yleishyödyllisestä tarkoituksesta. Hallinto-oikeus kumosi poliisilaitoksen päätöksen ja palautti asian sille uudelleen käsiteltäväksi. Yhdistys edistää ja tukee tiettyä uskontoa tai uskontosuuntaa. Hakemuksen mukaan toiminnalla ei tavoitella taloudellista hyötyä eikä toiminta kohdistu vain yhdistyksen jäseniin tai muuten rajattuun ryhmään. Yhdistys harjoittaa siten sellaista yleishyödyllistä aatteellista toimintaa, johon voidaan myöntää rahankeräyslupa. (Vailla lainvoimaa 24.11.2016) - Uutiset
2.11.2016 16.00
Rahankeräyslainsäädännön uudistamiseen voi ottaa kantaaMikä rahankeräyksen malli toimisi Suomessa parhaiten? Tulisiko lupamenettelystä luopua? Entä tulisiko yleishyödyllisyys olla keräysten ehtona myös jatkossa? Kyselyyn voi osallistua Otakantaa.fi -palvelussa. Tiistaina 1.11. avatussa kyselyssä esitellään lyhyesti neljä alustavaa ehdotusta eri toteuttamismalleiksi. - Uutiset
14.10.2016 7.15
Rahankeräysoikeus tulossa myös ammattikorkeakouluilleJatkossa myös ammattikorkeakoulut voisivat kerätä rahaa toimintansa tukemiseksi. Lisäksi ammattikorkeakouluille kaavaillaan määräaikaista rahankeräysoikeutta oman pääomansa kartuttamiseksi. - Uutiset
19.8.2016 9.11
Rahankeräyslain uudistamista selvitetäänSisäministeriö on asettanut esiselvityshankkeen, jonka tehtävänä on kartoittaa rahankeräystoiminnan nykytila ja kehittämiskohteet. Tavoitteena on selvittää vaihtoehtoisia toteuttamismalleja rahankeräystoiminnan sujuvoittamiseksi. Samalla on kuitenkin tarkoitus pitää kiinni voimassa olevan rahankeräyslain tavoitteesta estää epärehellinen toiminta rahankeräysten yhteydessä. - Uutiset
2.3.2016 16.02
Vapaaehtoistoiminnan esteitä kartoittaneen työryhmän ehdotuksista runsaasti palautettaVapaaehtoistoiminnan esteitä kartoittanut työryhmä sai Vapaaehtoistyö, talkootyö, naapuriapu kaikki käy -raporttinsa ehdotuksista runsaasti palautetta. VM vastaanotti yhteensä 54 kirjallista palautetta. Lausunnonantajien mielestä raportissa on paneuduttu hyvin vapaaehtoistoiminnan järjestämiseen ja tekemiseen liittyviin keskeisiin ongelmakohtiin. - Uutiset
31.3.2015 10.30
Hovioikeus: Wincapitasta saatu rikoshyöty oli menetettävä myös lisenssikauppaa koskevalta osalta - 20 000 euron menettämisseuraamusta ei kohtuullistettuHO katsoi, ettei rikoshyödyn menettämistä koskevaa vaatimusta tullut hylätä lisenssikauppaa koskevalta osalta, kun vastaajan lisenssikaupasta saama hyöty oli ollut osa Kailajärven rikosta. Kohtuullistamista puoltavia ja sitä vastaan puhuvia seikkoja punnittuaan HO katsoi tapauksessa, etteivät vastaajan esittämät perusteet olleet riittävän painavia, jotta menettämisseuraamuksen kohtuullistaminen olisi ollut perusteltua. (Vailla lainvoimaa 31.3.2015) - Uutiset
12.1.2015 14.15
KHO:n ratkaisu rahankeräyksen keräystunnuksestaYhdistyksen julkaisema tiedotuslehti oli tarkoitus toimittaa paitsi rahankeräyksessä rahaa antaneille, ensisijaisesti myös yhdistyksen jäsenyhdistysten jäsenille sekä muille tahoille, joille lehti oli tarkoitettu. Tiedotuslehteä ei julkaistu symbolisoimaan yksinomaan kysymyksessä olevaa rahankeräystä. Tiedotuslehdellä oli siten itsenäistä taloudellista arvoa, vaikka se ei ollut yleisesti myynnissä. Koska kyse oli jäsenlehdestä, oli myös olemassa vaara sekoittaa rahankeräys ja jäsenhankinta rahankeräyslain 9 §:n 4 kohdan vastaisesti. Tiedotuslehti ja muut keräystunnukset (pinssi ja kirjanen) eivät yhdessä muodostaneet rahankeräyslain 3 §:n 2 momentissa tarkoitettua keräystunnusta. - Uutiset
5.11.2014 13.13
Esitys uudeksi rahankeräyslaiksi lausunnoilleSisäministeriö on lähettänyt lausunnolle hallituksen esitysluonnoksen uudeksi rahankeräyslaiksi, joka korvaisi nykyisen rahankeräyslain. Tavoitteena on joustavoittaa rahankeräystoimintaa muun muassa siirtymällä nykyisestä ennakollisesta lupamenettelystä ilmoituksenvaraiseen menettelyyn.