-
Maksuväline
- Luottokortti
- Maksuvälinepetos
- Pankkikortti
- Shekki
Pankkikortti
- Uutiset
14.3.2024 11.28
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnalta opas: Pankkihuijaukset – joudunko itse kärsimään vahingon?Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Opas "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä" tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin. Oppaassa on tietoa FINEen saapuneiden yhteydenottojen syistä, neuvonnasta ja riidanratkaisusta. Lisäksi oppaassa selvitetään pankin ja asiakkaan välistä vastuunjakoa menetetyistä varoista sekä annetaan ohjeita muutoksenhakuun pankin päätöksestä. - Uutiset
13.2.2024 14.25
Neopankit muuttavat perinteistä pankkitoimintaaNeopankit on uusi ilmiö, joka on yleistymässä myös Euroopassa. Yleistymisen syynä ovat palveluiden edullisuus sekä helppo ja nopea saatavuus. Verohallinnon valvonnassa ja analyyseissä on havaittu käytön syiksi myös ulosoton tai verojen välttelyä. - Uutiset
4.1.2024 16.00
Hovioikeus: Vastaaja oli vastuussa maksukortin oikeudettomasta käytöstäVastaajan menettely osoitti niin vakavaa piittaamattomuutta, että hänen oli katsottava menetelleen asiassa törkeän huolimattomasti. Näin ollen vastaaja oli myös sillä perusteella, että hän oli laiminlyönyt ilmoittaa maksukortin oikeudettomasta käytöstä yhtiölle, vastuussa yhtiöön nähden maksukortin oikeudettomasta käytöstä täysimääräisesti. (Vailla lainvoimaa 4.1.2024) - Uutiset
6.6.2023 15.37
Hovioikeus: Pankkitunnusten oikeudeton käyttö johtui tunnusten haltijan huolimattomuudestaAsiassa oli ratkaistavana kysymys siitä, oliko K:n verkkopankkitunnusten oikeudeton käyttö johtunut hänen huolimattomuudestaan, joka ei ole ollut lievää, ja oliko hän siten velvollinen suorittamaan tunnuksia käyttämällä otetut lainat kantajille. (Vailla lainvoimaa 6.6.2023) - Uutiset
20.3.2023 11.00
EUT: Maksupalveluntarjoajan velvollisuus ilmoittaa maksajalle maksunsaajaa koskevat tiedot (Belgia)Direktiivin 2007/64 47 artiklan 1 kohdan a alakohtaa on tulkittava siten, että maksajan maksupalveluntarjoajan on ilmoitettava maksajalle tiedot, joiden avulla voidaan yksilöidä luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö, joka on saanut maksajan tililtä veloitetun maksutapahtuman summan, eikä pelkästään sellaisia maksutapahtumaa koskevia tietoja, jotka kyseinen palveluntarjoaja on saanut pyrittyään siihen parhaansa mukaan. - Uutiset
15.11.2022 11.00
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: Xstra Digital Storage konkurssiin – toimintaohjeet kuluttajilleAlankomaihin sijoittuva Xstra Digital Storage B.V. on asetettu konkurssiin 5.10.2022. Yritys myy verkossa muun muassa tietokonekomponentteja sekä Flash- ja DRAM-tallennustuotteita. Suomalaiskuluttajat ovat tilanneet tuotteita kyseiseltä myyjältä ainakin Cdon.com-alustan kautta. Euroopan kuluttajakeskus on saanut kuluttajilta useita yhteydenottoja yrityksestä. Suurimmassa osassa tapauksia kyse on toimittamatta jätetystä tuotteesta. - Uutiset
2.11.2022 8.59
Valtaosa pankkilautakunnan vuoden 2022 ratkaisusuosituksista liittyy maksuvälineen oikeudettomaan käyttöön - Uutiset
8.9.2022 10.40
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta: Phishing-tapausten määrä jatkaa kasvuaan – asiakkaan huolellisuus puntarissaHuijatuksi tai verkkourkinnan kohteeksi joutuneita asiakkaita soittaa FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan joka päivä. Vaikka monet yhteydenotot selviävät jo neuvonnassa, on riitojen määrä asiakkaan ja pankin välillä kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Ratkaisevaa huijaustapausten lopputulosten ja pankin mahdollisen korvausvastuun kannalta on asiakkaan oma huolellisuus kortti- ja pankkitunnustietojensa säilyttämisessä ja käyttämisessä. - Uutiset
6.4.2022 16.10
Finanssivalvonta lykkää ratkaisua käteisautomaattinostojen asiakashinnoittelua koskevan ohjeistuksen jatkosta Venäjän aiheuttaman epävarmuuden vuoksiVenäjän hyökkäyssota on aiheuttanut riskejä myös finanssisektorille, ja tämän vuoksi Finanssivalvonta lykkää ratkaisua käteisautomaattien hinnoittelua koskevan ohjeen ja suosituksen jatkosta. Finanssivalvonta pyysi syksyllä 2021 lausuntoja siitä, ovatko käteisautomaattihinnoittelua koskevat ohje ja suositus perusteltuja nykyisessä markkinatilanteessa. - Uutiset
26.11.2020 12.10
Finanssiala ry: Pankkitunnukset mukaan – pienikin verkko-ostos saattaa ensi vuonna vaatia vahvan tunnistautumisenVuodenvaihteen jälkeen kannattaa vahvaa tunnistusvälinettä, käytännössä pankkitunnuksia, pitää aina mukanaan. Tammikuun alussa 2021 päättyy toisen maksupalveludirektiivin (PSD2) siirtymäaika, ja vahvan tunnistamisen vaatimus koskee sen jälkeen kaikkea sähköisesti tapahtuvaa maksamista. Esimerkiksi pienikin mobiilikauppaosto tai vaikkapa polttoaineen maksaminen tankkaussovelluksella saattaa vaatia vahvan tunnistautumisen. Vahvan tunnistautumisen tarkoitus on lisätä maksamisen turvallisuutta ja kuluttajan suojaa. - Uutiset
12.11.2020 10.01
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lähimaksutoiminnolla varustettujen pankkikorttien sopimusehdoista ja korttien käytöstä maksuvälineenäItävaltalaisessa pääasiassa on kyse sellaisten sopimusehtojen pätevyydestä, jotka koskevat erityisesti lähimaksutoiminnolla (Near Field Communication) (NFC-toiminto), jota kutsutaan yleisesti kontaktittomaksi maksutoiminnoksi, varustettujen henkilökohtaisten monitoimisten pankkikorttien käyttöä. - Uutiset
10.9.2020 11.11
Ilman oikeudenkäyntiavustajaa asiaansa hoitaneen vastaajan ei sallittu vedota uuteen todisteluun - pankkitunnusten oikeudeton käyttö oli johtunut vastaajan huolimattomuudestaOttaen huomioon asiassa mainitut prekluusion tavoitteet HO asiassa ilmi tulleita seikkoja kokonaisuutena arvioituaan katsoi, ettei valittaja ollut saattanut todennäköiseksi, ettei hän ollut voinut vedota nyt nimeämiinsä todisteisiin jo KO:ssa tai että hänellä olisi ollut pätevä aihe olla tekemättä niin. Näin ollen valittajan ei sallittu esittää HO:ssa uusia kirjallisia todisteita eikä myöskään vedota todisteena omaan kertomukseensa taikka B:n kertomukseen. Pääasian osalta asiassa oli kysymys siitä, oliko valittaja luovuttanut tunnistusvälineen toiselle henkilölle ja oliko tunnistusvälineen oikeudeton käyttö johtunut valittajan huolimattomuudesta. HO katsoi, että tunnistusvälineen oikeudeton käyttö oli johtunut valittajan huolimattomuudesta, joka ei ollut ollut lievää. (Vailla lainvoimaa 10.9.2020) - Uutiset
26.9.2019 10.38
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä alkoholin vaikutuksen alaisena entuudestaan tuntemattoman henkilön läsnä ollessa pankkitunnuksiaan käyttäneelle valittajalleAsiassa esitetyn selvityksen mukaan valittaja oli käyttänyt pankkitunnuksiaan alkoholin vaikutuksen alaisena entuudestaan tuntemattoman henkilön läsnä ollessa siten, että tämä henkilö oli nähnyt hänen käyttäjätunnuksensa ja salasanansa. Tämän jälkeen valittaja oli poistunut ja jättänyt käyttäjätunnuksen ja salasanan nähneen henkilön yksin huoneeseen useiden minuuttien ajaksi, mikä antoi tälle mahdollisuuden verkkopankkitunnusten valokuvaamiseen. Lautakunnan arvion mukaan valittaja oli laiminlyönyt velvollisuuksiaan pankkitunnusten huolellisen säilyttämisen suhteen vakavaa varomattomuutta osoittavalla tavalla. Valittajan menettelyä pidettiin maksupalvelulaissa tarkoitetulla tavalla törkeän huolimattomana. Valittajan törkeä huolimattomuus oli syy-yhteydessä kaikkiin hänen pankkitunnuksillaan tehtyihin tilisiirtoihin, muihin maksutapahtumiin ja sopimuksiin sekä niistä aiheutuviin menetyksiin täysimääräisesti. Vastuu käsitti näin ollen myös luottojen sopimusehtojen mukaiset korot ja palkkiot. Pankki ei ollut velvollinen palauttamaan menetettyjä varoja valittajalle miltään osin. Myös vakuutuskorvaus voitiin evätä kokonaan. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä asiassa. Ratkaisu oli erimielinen. - Uutiset
13.9.2019 14.00
Kuluttajariitalautakunta: Pankkitunnistamisen riskit kasvaneetKuluttajan vastuu verkkopankkitunnusten väärinkäytöksistä voi olla yllättävän suuri. Tunnukset mahdollistavat tilillä olevien varojen ja luottojen käyttämisen. Lisäksi niiden avulla voidaan nostaa päivittäistä maksukortin nostorajaa ja hakea suuria pikaluottoja. Varat voidaan siirtää nopeasti kuluttajan ulottumattomiin. Pankki ei vastaa vahingoista osaksikaan, jos kuluttaja on ollut törkeän huolimaton. Mitkään tunnistamismenetelmät eivät poista riskiä väärinkäytöksistä kokonaan. Kuluttajariitalautakunta on kahdessa täysistuntoratkaisussaan ottanut kantaa siihen, onko kuluttaja toiminut törkeän huolimattomasti ja vastaako hän siten kaikesta vahingosta itse. - Uutiset
9.1.2019 16.00
Pankkilautakunnan ja FINE:n ratkaisusuosituksia loppuvuodelta 2018Pankkilautakunta ja FINE ovat julkaisseet uusia ratkaisusuosituksia, joissa on kysymys muun muassa pankin vaihdoista, verkkopankkitunnusten ja kortin oikeudettomasta käytöstä, palvelumaksuista, luoton eräännyttämisestä ja korttiehdoista. - Uutiset
4.12.2018 12.35
Finanssivalvonta muistuttaa: Pankkitunnusten ja mobiilivarmenteiden hakeminen asiointipisteistä onnistuu vuoden 2019 alusta alkaen vain passin tai henkilökortin avulla – muutokset eivät koske tunnusten ja varmenteiden sähköistä hakuaVuoden 2019 alusta alkaen ajokortti ei enää sovellu henkilöllisyyden todentamiseen vahvojen sähköisten tunnistusvälineiden hakemisen yhteydessä asioitaessa fyysisissä asiointipisteissä ensimmäistä kertaa. Tällaisia vahvoja sähköisiä tunnistamisvälineitä ovat pankkien verkkopankkitunnukset, teleyritysten mobiilivarmenteet ja henkilökortin kansalaisvarmenteet. Lakimuutoksesta johtuen asiakkaalla tulee olla asiointipaikalla tapahtuvaa ensitodentamista varten joko poliisin myöntämä voimassa oleva passi tai henkilökortti. - Uutiset
30.1.2018 8.49
Finanssivalvonnalta tulkinta käteisnostojen hinnoittelustaFinanssivalvonta säilyttää ennallaan ohjeistuksensa siitä, että toisessa EU-maassa tehdystä euromääräisestä käteisnostosta tulee periä asiakkaalta vastaava maksu kuin mitä Automatian käteisautomaatilla (Otto.) häneltä perittäisiin. Lisäksi Finanssivalvonta suosittaa, että eri toimijoiden automaateilla Suomessa tehdystä käteisnostosta perittäisiin asiakkaalta enintään sama palvelumaksu kuin mitä Otto.-automaatilla. - Uutiset
4.12.2017 12.10
Kilpailu- ja kuluttajaviraston viikon vinkki: Säilytä maksukorttia huolellisesti – olet korvausvastuussa huolimattomuudestaMaksukortissa on kaikki tarvittavat tiedot verkko-ostosten tekemiseen, myös CVV-tarkistusluku. Jos korttisi varastetaan, se sisältää riskin väärinkäytölle silloinkin, kun sen yhteydessä ei säilytetä tunnuslukua. Maksupalvelulain mukaan kortinhaltija vastaa varkaan korttiostoksista 150 euroon saakka, jos maksuvälineen katoaminen johtuu kortin huolimattomasta säilytyksestä. Jos kortinhaltija on toiminut tahallisesti tai törkeän huolimattomasti, hän vastaa ostoista kokonaan. Kortinhaltijan vastuu laskee 50 euroon keväällä 2018, kun uusi maksupalvelulainsäädäntö tulee voimaan. Voit joutua vastuuseen kortin katoamisesta, varkaudesta tai väärinkäytöstä, jos toimit huolimattomasti, olet luovuttanut maksuvälineen ulkopuoliselle tai viivyttelet katoamisilmoituksen tekemisessä. - Uutiset
8.11.2017 10.00
Hallinto-oikeus: Valtion luottokortin käyttämistä koskevan ohjeistuksen noudattamatta jättämisestä voitiin antaa kirjallinen varoitusTutkituilta osin HAO hylkäsi taloussihteerin valituksen. HAO katsoi mm., ettei valittaja ollut noudattanut työnantajan ohjeistusta silmälaseihin liittyvän luottokorttioston osalta eikä esimiehen määräystä maksuaikakortin palauttamisen osalta. Virastolla oli näiltä osin ollut asialliset ja riittävät perusteet antaa valittajalle kirjallinen varoitus ja varoitus oli ollut oikeassa suhteessa menettelyn moitittavuuteen. Asiassa ei ollut tullut ilmi, että valittajaa olisi kohdeltu eri tavalla kuin vastaavasti menetellyttä muuta virkamiestä. Varoitusta koskevassa päätöksessä oli myös todettu, että valittajalle ei jatkossa voida antaa tehtäviä, joihin liittyy merkittävää taloudellista vastuuta. Tästä toteamuksesta huolimatta päätöksellä ei ollut ratkaistu sitovasti valittajan tehtävänkuvan muuttamista. HAO ei tutkinut mainittua kysymystä. (Ei lainvoim. 8.11.2017) - Uutiset
28.9.2017 10.17
Työkaverin maksukortilla pelattiin netissä 953 eurolla - kortinhaltija vastasi oikeudettomista ostoista 150 euroon saakkaMaksukorttia pitää säilyttää yhtä huolellisesti kuin käteistä rahaa. Korttia ei kannata jättää edes työpaikan pukuhuoneeseen, jos sitä ei voi laittaa lukittuun tilaan. Törkeän huolimatonta se ei kuitenkaan ole, kuluttajariitalautakunta katsoi tuoreessa täysistuntoratkaisussaan. Korttia voidaan väärinkäyttää myös ilman tunnuslukua siinä olevien tietojen avulla. Tätä riskiä ei ole riittävästi tuotu esiin.