Palvelu
- Uutiset
23.11.2023 15.55
Hovioikeus tulkitsi yhtiön ja kaupungin välistä palvelusopimusta sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksessaHovioikeus ensinnäkin ratkaisusta KKO 2013:19 ilmenevien oikeusohjeiden perusteella tutki asian yleiselle tuomioistuimelle kuuluvana riita-asiana. (Vailla lainvoimaa 23.11.2023) - Uutiset
10.2.2023 11.59
Vierashuoneessa väitöskirjatutkija Heidi Hernetkoski: Kuntalain mukaisen palveluvelvoitteen avulla järjestettävät palvelutSyrjäseutujen kunnista asukkaat suuntaavat Etelä-Suomeen ja kasvukeskuksiin. Matkailijoitakaan ei riitä joka kuntaan paikkaamaan kysynnän vähenemistä. Miten käy muiden kuin lakisääteisten palvelujen, kun asiakkaita ei riitä pitämään palveluja kannattavina? Ja mitä kuntapäättäjä voi tällaisessa tilanteessa tehdä? Tätä pohtii väitöskirjatutkija, OTM, YTM Heidi Hernetkoski Edilexin Vierashuoneessa ja Lakikirjastossa julkaistussa väitöskirja-artikkelissa. - Uutiset
13.1.2023 7.00
EUT: Seksuaalinen suuntautuminen ei voi olla syy kieltäytyä tekemästä sopimusta itsenäisen ammatinharjoittajan kanssaDirektiivi yhdenvertaisesta kohtelusta työssä ja ammatissa, joka kattaa laajan joukon ammatillisia toimia, luo yleiset puitteet muun muassa sukupuoliseen suuntautumiseen perustuvan syrjinnän torjumiseksi. - Uutiset
21.4.2022 14.34
Hallituksen esitys: Palvelujen kuluttajansuojaa parannetaan vuoden 2023 alustaHallitus esittää kuluttajansuojan vahvistamista henkilöön kohdistuvissa palveluissa. Uudistuksen tavoitteena on selkeyttää kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan oikeuksia ja velvollisuuksia näitä palveluja koskevissa sopimuksissa. Esityksen mukaan kuluttajansuojalakiin lisätään säännökset kuluttajan oikeuksista ja velvollisuuksista henkilöön kohdistuvien palveluiden virhe- ja viivästystilanteissa. - Uutiset
17.12.2021 10.31
KHO ajokorttiasiassa: Liikenne- ja viestintävirasto ei ollut voinut hylätä hakemusta sillä perusteella, että 1.7.2018 voimaan tulleen viraston määräyksen perusteella ulkomailla suoritettua koulutusta ei enää luettu hyväksiKuljettajaopetus – Ulkomailla saadun koulutuksen hyväksi lukeminen – Palveluiden vapaa liikkuvuus – Palveludirektiivi – Palvelun tarjonnan rajoitus - Uutiset
2.7.2021 12.00
Apulaisoikeusasiamies: Hallinnossa asioivalla on lähtökohtaisesti oikeus saada tietää häntä palvelleen henkilön nimiKuten monilla muillakin viranomaisilla, myös Kelassa on ohjeistettu, että nimensä voi jättää kertomatta esimerkiksi silloin, jos kokee asiakaspalvelutapahtuman uhkaavaksi. Apulaisoikeusasiamies totesi sille tehdyssä kanteluasiassa, että kantelijan käytös esillä olevassa tilanteessa ei apulaisoikeusasiamiehen näkemyksen mukaan ollut kuitenkaan ollut siten uhkaavaa, että se olisi oikeuttanut palveluasiantuntijaa kieltäytymään ilmoittamasta nimeään puhelimessa. Apulaisoikeusasiamiehen käsityksen mukaan Kelan tulee koulutuksessaan kiinnittää asiakaspalvelijoidensa huomiota myös siihen, että asiakkaalla on lähtökohtaisesti oikeus saada tietää häntä palvelleen henkilön nimi. Asiassa arvioitiin myös Kelan menettelyä, kun soittajan ääni ei ollut palveluasiantuntijan mukaan sopinut yhteen asiakkaan tietojen kanssa. Tältä osin Kelan menettely ei antanut laillisuusvalvojalle aihetta enempiin toimenpiteisiin. Kela on ilmoittanut tulevansa jatkossa kiinnittämään myös huomiota ja korostamaan esimerkiksi koulutuksissa, mikä merkitys soittajan äänellä on henkilöllisyyden varmentamisessa ja kokonaisarvioinnissa. - Uutiset
3.12.2020 13.00
Apulaisoikeuskansleri: Palveluperiaatteen noudattaminen kunnan laskutuksessaApulaisoikeuskansleri saattoi kunnan tietoon hallintolain palveluperiaatetta koskevan vaatimuksen, jonka mukaan asiakaan tulee saada asianmukaista palvelua. Kantelija ei ollut ymmärtänyt kunnalta saadun laskun perustetta, eikä sen määrää. Lasku koski rantayleiskaavan laatimiskustannuksista perittävää maksua. - Uutiset
15.7.2020 14.00
Unionin tuomioistuin: sopimus, jossa pääasiallisena suorituksena on kiinteistön antaminen väliaikaiseen käyttöön vastikkeellisesti, on kaupallinen toimi, joka johtaa palvelujen suorittamiseenKaupallisissa toimissa tapahtuvien maksuviivästysten torjumisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2011/7/EU 2 artiklan 1 alakohtaa on tulkittava siten, että liiketilan vuokrasopimuksen kaltainen sopimus, jossa pääasiallisena suorituksena on kiinteistön antaminen väliaikaiseen käyttöön vastikkeellisesti, on kyseisessä säännöksessä tarkoitettu kaupallinen toimi, joka johtaa palvelujen suorittamiseen, jos tämä toimi on suoritettu yritysten tai yritysten ja viranomaisten välillä. Silloin, kun määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva sopimus, jonka mukaan liiketilan vuokrasopimukseen liittyvän kuukausivuokran kaltaiset maksut suoritetaan toistuvasti ennalta vahvistetuin määräajoin, kuuluu direktiivin 2011/7 aineelliseen soveltamisalaan tämän direktiivin 2 artiklan 1 alakohdassa tarkoitettuna kaupallisena toimena, joka johtaa palvelun suorittamiseen korvausta vastaan, kyseisen direktiivin 5 artiklaa on tulkittava siten, että tällaista sopimusta ei ole välttämättä pidettävä kyseisessä 5 artiklassa tarkoitettuna sopimuksena maksuaikataulusta, jonka mukaan maksut suoritetaan maksuerissä, jotta siitä voisi seurata tämän direktiivin 3 ja 6 artiklassa säädetty oikeus korkoihin ja korvaukseen, jos maksua ei makseta ajoissa. - Uutiset
9.7.2020 14.00
Helsingin hallinto-oikeuden ratkaisu factoring-toimintaan liittyvien palveluiden arvonlisäverotuksesta – eri palvelujen verokohtelu määräytyi erikseen ja itsenäisestiHallinto-oikeus katsoi, että factoring-toimintaan sisältyvissä palveluissa oli kyse useista pääasiallisista palvelujen suorituksista, joten yhtiön myymää epäaitoa factoring-palvelua ei voitu käsitellä arvonlisäverotuksessa yhtenä kokonaisuutena. Kun otettiin lisäksi huomioon, että yhtiön tarjoama veroton rahoituspalvelu oli erotettavissa laskusaatavien hallinnointiin ja perintään liittyvistä palveluista, eri palvelujen verokohtelu määräytyi erikseen ja itsenäisesti. Näin ollen yhtiön ei tullut suorittaa arvonlisäveroa perimästään provisiosta siltä osin kuin se oli vastiketta luotonantoon liittyvien palvelujen suorittamisesta. Verohallinnon antamaa ennakkoratkaisua ei ollut valituksen johdosta syytä muuttaa. (Ks. KHO:2022:17: HAO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu.) - Uutiset
3.7.2020 13.00
EUT: konesalipalvelua ei voitu pitää arvonlisäverojärjestelmän kannalta kiinteän omaisuuden vuokrauksena tai siihen liittyvänä palvelunaUnionin tuomioistuin katsoi, että konesalipalvelu, jonka osana tämän palvelun tarjoaja saattaa asiakkaidensa käyttöön laitekaappeja asiakkaiden servereiden sijoittamiseen ja toimittaa heille oheistavaroita ja ‑palveluita, joilla on tarkoitus varmistaa servereiden käyttäminen optimaalisissa olosuhteissa, ei ole arvonlisäverosta vapautettua kiinteän omaisuuden vuokrausta. Perusteena oli se, että palveluntarjoaja ei passiivisesti saata asiakkaidensa käyttöön tilaa tai paikkaa eikä takaa heille oikeutta hallita sitä omistajan tavoin, ja kun toisaalta laitekaapit eivät ole rakennukseen, johon ne on asennettu, kiinteästi kuuluva osa eikä niitä myöskään ole asennettu pysyvästi. Konesalipalvelua ei voitu myöskään pitää kiinteään omaisuuteen liittyvänä palveluna, sillä asiakkailla ei ollut yksinoikeutta käyttää sitä kiinteistön osaa, johon laitekaapit on asennettu. - Uutiset
25.7.2019 13.42
Keskusverolautakunta piti hyödykkeen myyntiä AVL 18 §:n 2 momentissa tarkoitettuna palvelun myyntinäA Oy tarjosi kokonaissuoritteita, jotka saattoivat sisältää esimerkiksi seuraavat vaiheet: Asiakas toimitti A Oy:lle asiakirjan sisältöä koskevat tiedot esimerkiksi XML-tiedostoina. A Oy jalosti tiedon asiakkaan kanssa sovitulla tavalla. Asiakirja esimerkiksi muokattiin asiakkaan brändi-ilmeen mukaiseen ulkoasuun logoineen, fontteineen ja muine asetteluineen. Tämän jälkeen A Oy muodosti tulostustiedoston ja tulosti asiakirjan joko mustavalkoisena tai värillisenä, 1- tai 2-puoleisesti. Tämän jälkeen asiakirja kuoritettiin. Suoritteeseen sisältyivät myös lajittelu ja jakelu. Jakelussa käytettiin alihankkijoita. (Ei lainvoim. 25.7.2019) - Uutiset
14.3.2019 10.17
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu alv-direktiivissä tarkoitetun ilmauksen ”tapahtumiin pääsyyn liittyvät palvelut” tulkinnastaYhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä annetun direktiivin 2006/112/EY, sellaisena kuin se on muutettuna neuvoston direktiivillä 2008/8/EY, 53 artiklaa on tulkittava siten, että kyseisessä säännöksessä tarkoitettu ilmaisu ”tapahtumiin pääsyyn liittyvät palvelut” käsittää pääasiassa kyseessä olevan kaltaisen palvelun, joka muodostuu yksinomaan verovelvollisille tarjottavasta viisipäiväisestä kirjanpitokoulutuksesta, joka edellyttää sekä rekisteröitymistä että maksua etukäteen. - Uutiset
18.2.2019 14.06
Julkisasiamies: Suorana lähetyksenä internetissä toteutettavien eroottisten vuorovaikutteisten verkkokameraistuntojen järjestäminen ja tarjoaminen eivät ole alv-direktiiveissä tarkoitettuja viihdetoimintaa koskevia palvelujaJulkisasiamies esittää, että kuudennen neuvoston direktiivin 77/388/ETY, sellaisena kuin se on muutettuna 7.5.2002 annetulla neuvoston direktiivillä 2002/38/EY, 9 artiklan 2 kohdan c alakohtaa ja yhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä 28.11.2006 annetun neuvoston direktiivin 2006/112/EY, sellaisena kuin sitä sovellettiin 31.12.2009 saakka, 52 artiklan a alakohtaa, on tulkittava siten, että palvelut, jotka muodostuvat suorana lähetyksenä internetissä toteutettavien eroottisten vuorovaikutteisten verkkokameraistuntojen järjestämisestä ja tarjoamisesta, eivät ole näissä säännöksissä tarkoitettuja viihdetoimintaa koskevia palveluja. - Uutiset
6.2.2018 8.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu palveludirektiivin soveltamisalasta rakentamisasioissaEnnakkoratkaisupyyntö – Palvelut sisämarkkinoilla – Direktiivi 2006/123/EY – Soveltamisala – 2 artiklan 2 kohdan c alakohta – Sähköisten viestintäverkkojen ja ‑palvelujen poissulkeminen – 4 artiklan 1 alakohta – Käsite ”palvelu” – Tavaroiden vähittäiskauppa – III luku – Palveluntarjoajien sijoittautumisvapaus – Soveltaminen täysin sisäisissä tilanteissa – 15 artikla – Arvioitavat vaatimukset – Alueellinen raja – Yleiskaava, jossa kielletään muiden kuin kookkaiden tavaroiden vähittäismyynti keskikaupungin ulkopuolella sijaitsevilla maantieteellisillä vyöhykkeillä – Kaupunkiympäristön suojelu – Sähköisille viestintäverkoille ja ‑palveluille myönnettävä lupa – Direktiivi 2002/20/EY – Maksut, jotka liittyvät oikeuteen asentaa yleiseen sähköiseen viestintäverkkoon tarkoitettuja järjestelmiä - Uutiset
14.11.2017 9.00
Hallinto-oikeuden ratkaisu datakeskuksen konesalipalvelun myynnin arvonlisäverostaAsiassa oli ratkaistavana se, pidettiinkö yhtiön ennakkoratkaisuhakemuksessaan kuvaamaa konesalipalvelun myyntiä AVL 67 §:ssä tarkoitettuna kiinteistöön liittyvänä palveluna vai oliko palvelun myyntimaata arvioitava AVL 65 §:n mukaisen myyntimaasäännöksen mukaisesti. HAO katsoi, että ennakkoratkaisuhakemuksessa kuvattua kokonaispalvelua ei ollut pidettävä kiinteistöön liittyvänä palveluna. Kyseisen palvelun myyntiin tuli siten soveltaa AVL 65 §:n mukaista myyntimaasäännöstä. (KHO ei muuttanut päätöksen lopputulosta. Ks. KHO:2020:110) - Uutiset
13.4.2017 16.15
Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi Posti Oy:n valituksen sille asetetusta yleispalveluvelvoitteesta tarjota postipakettien lähettämistä ulkomailleViestintävirasto oli asettanut Posti Oy:lle velvollisuuden tarjota yleispalveluun kuuluvien kotimaasta ulkomaille lähetettävien enintään 10 kilon painoisten postipakettien postipalvelua sekä näiden lähetysten kirjaamis- ja vakuuttamispalveluja koko Suomessa Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi Posti Oy:n valituksen. - Uutiset
10.4.2017 13.15
KHO:n mukaan A Oy:n muille konserniyhtiöille suorittamia palveluja ei voitu vapauttaa verosta arvonlisäverolain 60 a §:n nojallaA Oy, joka oli pääasiassa arvonlisäverosta vapautettujen terveyden- ja sairaanhoitopalvelujen ja sosiaalihuoltopalvelujen myyntiä harjoittavien yhtiöiden emoyhtiö, aikoi keskittää itselleen erilaisia konsernihallinnon palveluja. A Oy:n tarkoituksena oli veloittaa näistä palveluista tytäryhtiöiltään palvelujen suorittamisesta aiheutuvien kustannusten määrä ilman katetta. Asiassa oli kysymys siitä, oliko A Oy:n tytäryhtiöilleen suorittamat palvelut vapautettava arvonlisäverosta arvonlisäverolain 60 a §:n ja arvonlisäverodirektiivin 2006/112/EY 132 artiklan 1 kohdan f alakohdan nojalla. Korkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa unionin tuomioistuimen tuomioon asiassa C-407/07, Toetsing, viitaten, etteivät A Oy:n tytäryhtiöt olleet itsenäisesti päätyneet toimimaan sellaisen rakenteen kautta, joka on ottanut hoidettavakseen näiden yhtiöiden palvelujen toteuttamiselle tarkoitettuja toimintoja. Koska A Oy:n tytäryhtiöt olivat A Oy:n määräysvallassa, niitä ei ollut myöskään pidettävä edellä mainituissa arvonlisäverolain ja arvonlisäverodirektiivin säännöksissä tarkoitettuina yhteenliittymän jäseninä. Näin ollen A Oy:n palveluveloitukset konserniyhtiöiltä eivät olleet arvonlisäverolain 60 a §:n nojalla verottomia. - Uutiset
28.7.2016 11.00
Oikeusasiamies: Palvelukeskus menetteli lainvastaisesti, kun potilaan tarvitsemat apuvälineet kustannettiin hänen omista varoistaanKantelija arvosteli eduskunnan oikeusasiamiehelle osoittamassaan kirjoituksessa Helsingin kaupungin vanhustenkeskuksen menettelyä lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden hankkimisessa muistisairaan, edunvalvonnassa olleen omaisensa (potilas) omista varoista. Oikeusasiamies totesi, että palvelukeskuksen järjestämisvastuulle eivät kuulu ainoastaan asiakkaan tarvitsemat perustason apuvälineet, vaan kaikki tarpeellinen kuntoutumisen ja hyvän elämän kannalta tarpeellinen apuvälineistö ja sen hankkiminen. Palvelukeskus menetteli lainvastaisesti, koska potilaan tarvitsemat apuvälineet kustannettiin hänen omista varoistaan. - Uutiset
13.1.2016 9.44
Euroopan parlamentin vuosi 2016: Mitä asioita asialistalla?Parlamentin asialistalla ovat muun muassa muuttoliike ja ilmastosopimukseen liittyvät sitoumukset. Lisäksi paneudutaan muun muassa viranomaisten resurssien parantamiseen terrorismin vastaisen työn tehostamiseksi, oikeudenmukaisempaan yritysverotukseen ja tietosuojaan. - Uutiset
30.4.2015 12.02
Julkisen talouden menokartoitus valmistunutJulkisen talouden meno- ja rakennekartoitus -hanke on tehty ministeriöiden yhteistyönä. Siinä on koostettu aineistoa siitä, millaisia etuuksia, palveluja ja toimintoja Suomessa rahoitetaan valtion varoin joko kokonaan tai osittain. Kartoituksessa kerrotaan myös, miten menokohteiden rahoitus määräytyy ja mikä on toiminnan vaikuttavuus tutkimusten ja selvitysten näkökulmasta. Kyseessä on niin sanottu spending review -tarkastelu.