Onnettomuus
- Uutiset
1.9.2023 14.42
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan raportti: Sosiaalista mediaa tulee hyödyntää suunnitelmallisesti viranomaisten kriisi- ja onnettomuusviestinnässäSosiaalisen median täysipainoinen hyödyntäminen edellyttää, että viranomaisten viestintäohjeissa on määriteltynä kanavakohtaisesti viestinnän tavoitteet, kohderyhmät, ydinviestit ja viestintävastuut. Somen hyödyntämiseen ja viranomaisten koulutukseen on myös resursoitava riittävästi. Myös tuen järjestäminen tulisi huomioida tilanteissa, joissa viranomaiset joutuvat maalittamisen tai muun häiritsevän toiminnan kohteeksi. Viranomaisten someviestintä voidaan jakaa kriisin elinkaarta mukaillen somen hyödyntämiseen ennen kriisiä, kriisin aikana ja sen jälkeen. - Uutiset
1.8.2023 15.25
Ajoneuvoyhdistelmä törmäsi osittain pimeälle moottoriliikennetielle ilman valoja pysäytettyyn henkilöautoon sillä seurauksella, että kaksi henkilöä kuoli ja yksi loukkaantui - hovioikeus arvioi vakuutusyhtiöiden välistä korvausvastuuta toisin kuin käräjäoikeusToisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, että ajoneuvoyhdistelmän vakuttaneella vakuutusyhtiöllä oli oikeus periä Liikennevakuutuskeskukselle maksamansa korvaus kokonaisuudessaan henkilöauton liikennevakuutusyhtiöltä. (Vailla lainvoimaa 1.8.2023. Valituslupa myönnetty) - Uutiset
16.5.2023 9.25
Aluehallintovirastot selvittivät pelastusviranomaisten ilmoitusvelvollisuutta poliisille tahallisista ja tuottamuksellisista onnettomuuksista – alueellinen vaihtelu on suurtaAluehallintovirastot selvittivät, miten ja millä keinoin pelastusviranomaiset toteuttavat pelastuslaissa säädettyä velvollisuutta ilmoittaa poliisille kaikista tuottamuksellisiksi ja tahallisiksi epäillyistä onnettomuuksista. Aluehallintovirastot toteuttivat selvityksen vuoden 2022 tietojen ja pelastuslaitoksilta pyydettyjen selvitysten pohjalta. Aluehallintovirastojen selvityksen mukaan ilmoitusten tekeminen toteutuu valtakunnallisesti tarkasteltuna huonosti ja alueellista vaihtelua ilmoitusten tekemisessä on paljon: vuonna 2022 pelastusviranomaiset ilmoittivat heikoimmillaan 23 % tapauksista ja kattavimmillaan 98 %. Selvityksen perusteella ilmoituskäytännöt ovat vaihtelevia. - Uutiset
21.3.2023 11.41
Hovioikeus: Liikenneonnettomuus, aivovamma ja traumaperäinen stressihäiriö, työkyvyttömyys, syy-yhteys, tilapäinen ja pysyvä haitta, haittaluokka ja korvauksen korotusHovioikeudessa oli T:n valituksen johdosta arvioitavana ensin se, oliko T saanut liikenneonnettomuudessa 29.12.2006 aivovamman ja traumaperäisen stressihäiriön. Mikäli näin oli, oli arvioitava, oliko aivovamman ja traumaperäisen stressihäiriön T:lle aiheuttama oireisto keskeisesti aiheuttanut hänen työkyvyttömyytensä 25.11.2011 alkaen. Mikäli T:n työkyvyttömyyden katsottiin olevan näin syy-yhteydessä vuoden 2006 liikenneonnettomuuteen, oli ratkaistava, oliko T oikeutettu korvaukseen tilapäisestä haitasta ja pysyvästä haitasta sekä arvioitava pysyvän haitan haittaluokka ja se, oliko erääntyneille korvauksille perustetta maksaa korvauksen korotusta. (Vailla lainvoimaa 21.3.2023) - Uutiset
20.1.2023 13.35
Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan podcast: Kuka korvaa, jos liukastut?Kuka korvaa, jos liukastut jäällä ja kolhit itsesi astetta vakavampiin vammoihin? Menetätkö oikeuden korvauksiin, jos valitsit väärät kengät roskienvientireissulle? - Uutiset
9.11.2022 9.00
Miten rikosoikeudellinen vastuu tulisi kohdistaa itseohjautuvien autojen aiheuttamissa liikenneonnettomuuksissa? Muun muassa tätä pohditaan numerossa Lakimies 6/2022Lakimies 6/2022 sisältää neljä referee-artikkelia ja useita muita kirjoituksia. Aiheet liittyvät paljolti immateriaalioikeuksiin kuten tekijänoikeuteen ja patenttiin, perus- ja ihmisoikeuksiin sekä tekoälyyn. Yksi referee-artikkeleista sivuaakin juuri tekoälyä itseohjautuvien autojen kontekstissa. - Uutiset
15.3.2022 9.25
OTI: Alle 25-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamat moottoriajoneuvo-onnettomuudet vuosina 2010–2019Onnettomuustietoinstituutin julkaisu perustuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2010–2019 tutkimiin kuolemaan johtaneisiin moottoriajoneuvo-onnettomuuksiin sekä vakuutusyhtiöiden liikennevakuutuksesta vuosina 2010–2019 korvaamiin tie- ja katuverkolla tapahtuneisiin liikennevahinkoihin, joissa mukana oli ainoastaan moottoriajoneuvoja. - Uutiset
2.3.2022 14.14
Hannamari Helken väitös: Meriturvallisuustutkinta oikeudellisessa kentässä ja sen suhde rikosoikeudellisen vastuun kohdentamiseen – onko onnettomuuksiin liittyvissä rangaistuksissa järkeäTutkimuksessa annetaan viisi suositusta turvallisuustutkinnan ja rikosoikeudellisen vastuun kohdentamisen välisen suhteen selkeyttämiseksi. Tutkimukseen perustuen suositetaan, että 1) sekä esitutkintaa että oikeudenkäyntiä koskeviin prosessisääntöihin kirjataan turvallisuustutkintaselostuksen hyödyntämiskielto; 2) huolimattomuuteen perustuvaa rikosoikeudellista vastuuta kohdennettaessa arvioidaan nykyistä paremmin henkilön tosiasiallinen subjektiivinen toisintoimimismahdollisuus; 3) tavallisina tekomuotoina kriminalisoidut tuottamukselliset teot ja laiminlyönnit dekriminalisoidaan; 4) turvallisuustutkinnan salassa pidettävän tiedon luovuttaminen esitutkinta- ja syyttäjäviranomaisille olisi mahdollista vain ylitörkeiden rikosten kohdalla; sekä 5) viranomaisten positiivisista toimivaltariidoista tehdään jatkotutkimus. - Uutiset
10.2.2022 12.05
Tukes käsitteli 46 vakavaa onnettomuutta: Vapaa-ajan palveluissa seitsemän kuolemaan johtanutta onnettomuutta vuonna 2021Turvallisuus- ja kemikaalivirasto käsitteli viime vuonna 46 vakavaa vapaa-ajan palveluissa tapahtunutta onnettomuutta. Vakavaksi onnettomuudeksi luokitellaan esimerkiksi kuolemantapaukset sekä palautumattomat tai pitkän toipumisajan vaativat vammat, kuten rankavammat tai jalkojen murtumat. Eniten vakavia onnettomuuksia tapahtui uimarannoilla ja uimahalleissa, laskettelussa ja moottoriurheilussa. Seitsemässä onnettomuudessa asiakas kuoli tapaturmaisesti. Näistä kolme oli hukkumisia uimarannalla. Sukellustapahtumissa kuoli kaksi henkilöä, motocrossissa ja moottorikelkkasafareilla yksi henkilö. - Uutiset
19.1.2022 11.22
Onnettomuustietoinstituutti: Yli 200 liikennekuoleman trendi jatkuu – onnettomuuksien vähentäminen vaatii järeämpiä toimenpiteitäLiikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat viime vuonna kaikkiaan 220 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli 236 henkilöä. Edellisvuoteen verrattuna onnettomuuksia oli yksi ja kuolleita kaksi enemmän. Onnettomuusmäärät ovat pysyneet viime vuodet liki samoina, ja vuonna 2017 saavutetusta ennätyksellisen vähäisestä onnettomuusmäärästä jäätiin viime vuonna yhdeksän onnettomuuden päähän. Vuonna 2021 moottoriajoneuvo-onnettomuuksien määrä kasvoi kaikkiaan neljällä onnettomuudella. Kasvua tuli yksittäisonnettomuuksissa. Jalankulku- ja polkupyöräonnettomuudet puolestaan vähenivät kolmella. Tiedot käyvät ilmi Onnettomuustietoinstituutin ennakkoraportista 2021. - Uutiset
24.6.2021 16.00
Mönkijäonnettomuus metsätien mäen nyppylällä - syyte vammantuottamuksesta hylättiinAjoneuvojen törmäys oli tapahtunut metsätien mäen nyppylällä, jossa tie kaartuu. Asianomistaja oli ennen törmäystä kuljettanut mönkijää noin 30-40 kilometrin tuntivauhdilla ja vasta viime hetkellä ennen törmäystä havainnut naisen auton. Kyseinen metsätie oli ollut melko kapea ja lähestyvä mäki oli sekä asianomistajan että vastaajan kertomusten mukaan haitannut näkyvyyttä sen taakse. Tästä huolimatta asianomistaja ei kuitenkaan kertomansa mukaan ollut hidastanut vauhtia lähestyessään tapahtumapaikkaa. Todennäköistä siten oli, että asianonomistajan vakavien vammojen syntymiseen oli myötävaikuttanut myös hänen käyttämänsä ajonopeus tilanteessa, jossa näkyvyys oli ollut selvästi rajoittunut. HO katsoi näin ollen jääneen syyksi lukemisen edellyttämällä varmuudella näyttämättä, että asianomistajalle törmäyksestä aiheutuneet vähäistä suuremmat vammat olivat olleet seurausta vastaajan menettelystä. Syyte vammantuottamuksesta (kohdassa 2) oli siten hylättävä. (Vailla lainvoimaa 24.6.2021) - Uutiset
31.3.2021 12.30
Hovioikeus: Puolustusvoimien henkilöautolla raitiovaunun eteen ajaneen varusmiehen tuottamusta oli pidettävä lievää törkeämpänäToisin kuin vahingonkorvausvaatimuksen hylännyt käräjäoikeus HO päätyi siihen, ettei vastaajan tuottamusta voitu, erityisesti hänen saamansa ohjeistus huomioon ottaen, pitää lievänä. Aihetta asian toisenlaiseen arviointiin ei antanut myöskään se, että vastaaja oli lähtenyt ylittämään tietä hitaalla nopeudella. Vastaaja oli siten velvollinen korvaamaan Puolustusvoimille aiheuttamansa vahingon VahL 4 luvun 1 ja 2 §:n mukaisesti. (Vailla lainvoimaa 31.3.2021) - Uutiset
10.3.2021 15.00
Työneuvosto tarkasteli, millä edellytyksillä suurhäiriöksi luokiteltu myrsky voi oikeuttaa hätätyön teettämiseen sähköverkkoyhtiöiden palveluntuottajan vikapäivystyksessäPalveluntuottajan asemaa oli arvioitava sen perusteella, olisiko työn tilaajalla ollut mahdollisuus teettää hätätyötä, mikäli se olisi hoitanut tehtävän omalla henkilöstöllään. - Uutiset
5.11.2020 15.27
Takaa tullut auto törmäsi pysähtyneenä olleeseen autoon - hovioikeus arvioi asianomistajalle aiheutuneita vammoja ja niistä suoritettavia korvauksia sekä oikeudenkäyntikulujaAsiassa oli ratkaistavana kysymys siitä, oliko kantajalle liikenneonnettomuuden 2.3.2010 seurauksena aiheutunut niskan retkahdusvamman lisäksi aivovamma. Lisäksi arvioitavana oli liikenneonnettomuudesta kantajalle aiheutunut pysyvän haitan aste sekä se, oliko kantaja liikenneonnettomuuden seurauksena täysin vai osittain työkyvytön. HO hyväksyi kantajan kanteen niskan retkahdusvamman ja siitä aiheutuneen pysyvän haitan haittaluokan 5 ja 50 prosentin työkyvyttömyyden osalta. Kanne hylättiin aivovamman osalta, ja vaatimukset hylättiin osittain perusteeltaan ja määrältään haittaluokan ja työkyvyttömyyden osalta. (Vailla lainvoimaa 5.11.2020) - Uutiset
28.1.2020 13.00
Onnettomuustutkintakeskus: Miehittämättömiä ilma-aluksia koskeva sääntely, menettelyt ja yhteistoimintaan liittyvä tiedonkulku riittämätöntäOnnettomuustutkintakeskuksen tutkinta lentokoneen ja kauko-ohjatun ilma-aluksen yhteentörmäysvaarasta Valkeakoskella 6.2.2019 on valmistunut. Ilmavoimien Learjet 35 A/S ja Pirkanmaan pelastuslaitoksen kauko-ohjattu ilma-alus DJI Phantom 4 Pro Obsidian (drone) olivat yhteentörmäysvaarassa Valkeakoskella 6.2.2019. Kohtaamistilanteessa Learjet lensi noin 10 metriä kauko-ohjattua ilma-alusta matalammalla ja niiden sivuttaisetäisyys oli noin 60 metriä. - Uutiset
27.12.2019 15.41
Tarjottimelle asetetun kahvimukin kaatuminen lentokoneessa - Unionin tuomioistuin tulkitsi Montrealin yleissopimuksen ”onnettomuuden” käsitettäEräiden kansainvälistä ilmakuljetusta koskevien sääntöjen yhtenäistämisestä Montrealissa 28.5.1999 tehdyn yleissopimuksen, jonka Euroopan yhteisö allekirjoitti 9.12.1999 ja joka hyväksyttiin Euroopan yhteisön puolesta 5.4.2001 tehdyllä neuvoston päätöksellä 2001/539/EY, 17 artiklan 1 kappaletta on tulkittava siten, että tässä määräyksessä tarkoitettu ”onnettomuuden” käsite kattaa kaikki lentokoneessa tapahtuvat tilanteet, joissa matkustajapalveluun käytetty esine on aiheuttanut matkustajalle ruumiinvamman, eikä ole tarpeen selvittää, johtuvatko nämä tilanteet lentoliikenteelle ominaisesta riskistä. - Uutiset
25.11.2019 9.00
Pyöräilijään törmännyt taksinkuljettaja oli itse vastuussa vammantuottamuksesta tuomitun vahingonkorvauksen maksamisesta - rikosasian käsittely kahdessa menettelyssä huomioitiin vähennyksenä sakkorangaistuksen mittaamisessaTaksiyhtiön ei näytetty olleen vastaajan työnantaja, joten vastaaja oli itse vastuussa vahingonkorvauksen maksamisesta. Vastaajalle oli jo määrätty samasta teosta 14 ps. rangaistus liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Koska kysymyksessä oli samalla teolla aiheutetut rikokset ja koska rikosten erottaminen kahdessa eri menettelyssä käsiteltäväksi oli aiheutunut vastaajasta riippumattomasta syystä, KO oli RL 7 luvun 3 §:n perusteella ottanut aikaisemmin määrätyn sakkorangaistuksen vähennyksenä huomioon nyt määrättävää sakkorangaistusta mitatessaan. Vastaaja tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisen lisäksi vammantuottamuksesta 7 ps. rangaistukseen. Oikeudenmukaisena korvauksena kivusta ja särystä sekä muusta tilapäisestä haitasta ( I.9.2 Kaularangan nikaman sijoiltaanmeno tai murtuma) pidettiin 3 800 euroa. Vastaaja peruutti valituksensa HO:ssa. - Uutiset
30.8.2019 15.00
Hovioikeus ei alentanut liikenneonnettomuudesta tuomitun kuljettajan rangaistusta eikä jättänyt rangaistukseen tuomitsematta - vastaantulleeseen autoon törmänneen loukkaantuminen oli ollut tyypillinen seuraus sanotunlaisesta yhteentörmäyksestäLiikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta tuomitun rangaistusta ei ollut aihetta alentaa eikä valittajaa voitu jättää rangaistukseen tuomitsematta. (Vailla lainvoimaa 30.8.2019) - Uutiset
6.8.2019 11.13
Ambulanssionnettomuuteen sairaankuljetustehtävässä joutuneen ensihoitajan niskaoireiden ei katsottu johtuneen niskasairaudesta tai myöhemmin tapahtuneista onnettomuuksistaAsiassa oli HO:ssa kysymys siitä, olivatko kantajan pitkittyneet niskaoireet syy-yhteydessä sanottuun 2.7.2009 sattuneeseen liikennevahinkoon ja mikä merkitys syy-yhteysarviointiin oli hänelle myöhemmin sattuneilla tapaturmilla. Lisäksi kysymys oli siitä, oliko hänelle jäänyt liikennevahingossa saamastaan vammasta pysyvää haittaa ja oliko hänelle aiheutunut liikennevahingossa saamastaan vammasta työansion menetystä 30.11.2009 jälkeen 31.12.2017 saakka. HO katsoi, että kantajalle oli aiheutunut liikenneonnettomuudesta 2.7.2009 niskan retkahdusvamma ja että kantajan pitkittyneet niskaoireet olivat syy-yhteydessä sanottuun liikenneonnettomuuteen. (Vailla lainvoimaa 6.8.2019) - Uutiset
7.1.2019 9.00
Hovioikeus arvioi liikenneonnettomuuden seurausten syy-yhteyttä vammoihin - tuomio oli erimielinen aivovamman osaltaHO vahvisti, että A (onnettomuushetkellä 34 v.) oli 16.9.2005 tapahtuneen liikenneonnettomuuden seurauksena saanut pysyvänä vikana ja haittana lievän aivovamman. Vahinkovakuutusyhtiö velvoitettiin korvaamaan A:lle korvauksena pysyvästä viasta ja haitasta haittaluokan 5 perusteella 16.884 euroa. Asiassa esitettyä työkykyä kuvaavaa selvitystä kokonaisuutena arvioituaan HO katsoi, ettei A ollut tullut käsillä olevan lievän aivovamman vuoksi pysyvästi työkyvyttömäksi myyjän ammattiinsa. Näin ollen hänelle ei myöskään ollut aiheutunut korvattavaa ansionmenetystä. Vahinkovakuutusyhtiö velvoitettiin korvaamaan A:lle korvauksena kivusta ja särystä 2.500 euroa. Määrästä oli vähennettävä jo aikaisemmin maksetut määrät. Asiassa ei ollut esitetty perusteita lievimmänkään korvaustason mukaisen hoitotuen maksamiselle. A vapautettiin velvollisuudesta korvata vahinkovakuutusyhtiön oikeudenkäyntikulut KO:ssa. Eri mieltä ollut hovioikeudenneuvos katsoi jääneen näyttämättä, että A:lle olisi liikenneonnettomuuden seurauksena aiheutunut lievää vaikeampi aivovamma tai että hänen myöhemmässä oireilussaan olisi kysymys mahdollisen lievän aivovamman jälkitilasta tai sen vaikeutumisesta. Muiden A:n väitettyjen vammojen osalta eri mieltä ollut hovioikeudenneuvos oli samaa mieltä kuin HO:n enemmistö. (Vailla lainvoimaa 7.1.2019)