Nimitysperuste
- Uutiset
29.6.2018 11.03
Hallinto-oikeuden päätös lakimiehen vakituisen viran täyttämisestäPäätöksentekijä oli voinut antaa valinnassa painoarvoa hakuilmoituksessa edellytettyyn perehtyneisyyteen perheoikeudellisiin asioihin ja hyviin vuorovaikutustaitoihin. Kokonaisuutena arvioiden A:n oli voitu katsoa parhaiten vastaavan sitä, mitä virkaan valittavalta oli edellytetty. Perheiden erityispalvelujen päällikkö ei ollut käyttänyt harkintavaltaansa väärin eikä ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ollut PL125 §:n 2 momentin, tasa-arvolain, yhdenvertaisuuslain eikä kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen. Sosiaali- ja terveyslautakunta oli voinut hylätä B:n oikaisuvaatimuksen. (Ei lainvoim. 29.6.2018) - Uutiset
2.3.2018 9.11
Hallinto-oikeus arvioi rikostuomion merkitystä kiinteistöpäällikön virkavalinnassaA oli tuomittu sakkorangaistukseen väärennysrikoksesta. HAO katsoi, että A:n asunto-osakeyhtiön isännöitsijänä tekemä väärennysrikos oli ollut omiaan heikentämään kaupungin kiinteistöpäällikön viran hoidossa edellytettävää nuhteettomuutta. Kun kuitenkin otettiin huomioon A:n koulutus, työkokemus ja hänen soveltuvuudestaan haastattelussa saatu käsitys kokonaisuudessaan, liiketoimintajohtajan tai kaupunginhallituksen ei voitu katsoa käyttäneen harkintavaltaansa väärin arvioidessaan A:n saaman tuomion merkitystä kiinteistöpäällikön virkavalinnassa. Näin ollen päätökset eivät olleet lainvastaisia valituksessa esitetyillä perusteilla. (Vailla lainvoimaa 2.3.2018) - Uutiset
8.2.2018 8.35
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen otti kantaa yhteistyökyvyn ja vuorovaikutustaitojen arviointitapaan nimitysmuistiossaHallintolain 45 §:n perusteluvelvoite ja hyvän hallinnon vaatimukset sekä VM:ohje huomioon ottaen nimitysmuistio oli ollut puutteellinen. Muistiossa ei ollut selostettu tasapuolisesti haastateltujen ansioita, sillä vain kantelijan aikaansaavuutta sekä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja oli arvioitu. Nimitysmuistio ei ollut VM:n ohjeen mukainen, koska siinä ei ollut kuvattu virkasuhteeseen nimitettävien myönteisiä ominaisuuksia, vaan yksittäisen hakijan eli kantelijan niitä ominaisuuksia, joiden perusteella hänen ei ollut katsottu täyttävän ylitarkastajan virkasuhteeseen nimitettävälle asetettuja odotuksia. Maahanmuuttoviraston ei kuitenkaan voitu osoittaa ylittäneen harkintavaltaansa tai käyttäneen sitä väärin. Asiassa ei ollut myöskään havaittavissa viitteitä siitä, että kysymys olisi ollut syrjinnästä. - Uutiset
18.1.2018 11.25
Prof. Seppo Koskinen: Evankelis-luterilainen kirkko sekä syrjivän työpaikkailmoittelun kieltoKirkollisen ja yleisen "maallisen" syrjintälainsäädännön välinen suhde on viime vuosina aiheuttanut lukuisia ongelmia. Merkittävimmät ovat koskeneet naispappien kanssa työskentelemistä sekä tasa-arvoista avioliittoa. Tämän kirjoituksen aiheena on se, milloin kirkollinen yhteisö saa työpaikkailmoituksessaan edellyttää kyseisen kirkon jäsenyyttä. Kyse on tällöin yhdenvertaisuuslain syrjivän työpaikkailmoittelun kiellon ja toisaalta kirkkolain asettaminen omien työhönottosäännösten välisestä suhteesta. - Uutiset
4.1.2018 9.00
Apulaisoikeuskansleri: Tehtävään määräämismenettelystä tulisi olla määräykset työjärjestyksessäApulaisoikeuskansleri katsoi Kilpailu- ja kuluttajavirastoa koskevassa asiassa, että jos virastossa käytetään tehtävään määräämismenettelyä, olisi asiasta perusteltua määrätä selkeästi työjärjestyksessä. Työjärjestyksessä tulisi olla määräykset menettelyn sisällöstä sekä tilanteista, joissa menettelyä käytetään. Näin pystytään varmistamaan, että tehtävään määräämismenettelyn ja virkaan nimittämisen käyttöalat ovat selkeät ja ennalta tiedossa. - Uutiset
20.12.2017 8.30
Valtion virkamieslain ja turvallisuusselvityslain muutokset voimaan 1. tammikuuta 2018Lainmuutosten tavoitteena on keskeisten kansallisten turvallisuusetujen suojaaminen mahdollistamalla virkaan nimitettävän ulkomaansidonnaisuuksien selvittäminen sekä velvoittamalla viranomaiset kiinnittämään huomiota virkaan nimitettävän nuhteettomuuteen, sidonnaisuuksiin sekä luotettavuuteen muutoinkin. Kansalaisuusvaatimus laajenee määriteltyihin valmius- tai varautumistehtäviin. - Uutiset
10.11.2017 10.36
Poliisipäällystöön kuuluvaa esimiestehtävää hakeneelle naiselle hyvitystä syrjinnästä ja korvausta ansionmenetyksestä - naisen toimintaa koskeva esitutkinta ei ollut hyväksyttävä syy hänen syrjäyttämiselleen virkavalinnassaTehdyssä virkanimityksessä oli ollut kyse poliisilaitoksen paljastavan tutkinnan Kuopion tutkijaryhmän rikoskomisarion määräaikaisesta virkasuhteesta eli poliisipäällystöön kuuluvasta esimiestehtävästä. Poliisilaitoksen mukaan sillä oli ollut asiallinen ja hyväksyttävä peruste asettaa eri sukupuolta edustavat hakijat eri asemaan. Poliisilaitoksen mukaan tämä peruste oli ollut A:han kohdistunut rikosepäily, joka oli riippumaton viranhakijan sukupuolesta. Esitutkinnasta oli käytetty joissakin tiedotusvälineissä nimitystä "Aarnio-tutkinnan Kuopion haara". A oli puolestaan katsonut, ettei hänen syrjäyttäminen määräaikaisen komisarion virkanimityksestä todellisuudessa johtunut nimitysmuistiossa mainitusta perusteesta, vaan hänen sukupuolestaan ja/tai hänen vahvoista mielipiteistään poliisilaitoksen sisällä ja omien oikeuksiensa puolustamisesta omassa rikosepäilyssään, jotka asiat oli osittain kohdistuneet poliisilaitoksen esimiehiin. (Vailla lainvoimaa 10.11.2017) - Uutiset
3.11.2017 11.03
Käräjäoikeus: Yli vuoden määräaikainen virka ministeriössä voitiin laittaa aiemmasta käytännöstä poiketen avoimeen hakuun ja virkaan nimittää vähemmän ansioituneempi hakija - virkaa aiemmin hoitanutta, hoitovapaalla ollutta naista ei syrjittyKO:n käsityksen mukaan avoin haku ja B:n valinta olivat johtuneet valtion virkamieslain muutoksesta ja B:n paremmasta motivaatiosta. KO:lle ei ollut tullut asiassa sellaista vaikutelmaa, että kantajan hoitovapaa tai aikomus käyttää osittaista hoitovapaata olisi vaikuttanut työnantajan menettelyyn tai B:n valintaan. KO katsoi, ettei työnantaja ollut syrjinyt kantajaa valitessaan tehtävään vähemmän ansioituneen B:n. Työnantaja ei ollut laittaessaan tehtävän avoimeen hakuun ja valitessaan siihen B:n menetellyt siten, että kantaja olisi joutunut hoitovapaan perusteella epäedulliseen asemaan. Kantajan vaatimus velvoittaa ministeriö/valtio suorittamaan hänelle tasa-arvolain mukaista hyvitystä 50 000 euroa hylättiin. (Lainvoimainen) - Uutiset
6.10.2017 11.11
Hovioikeus ei myöntänyt virkavalinnassa syrjitylle miehelle hyvitystäRHO katsoi, ettei kaupunki ollut näyttänyt, että sillä olisi ollut muusta hyväksyttävästä seikasta kuin sukupuolesta johtunut syy miehen syrjäyttämiseen, ja se oli siten rikkonut tasa-arvolain 8 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaista syrjintäkieltoa. Asiassa mainitut seikat viittasivat kuitenkin vahvasti siihen kaupungin esittämään, ettei miehen tarkoituksena ollut ollut saada itselleen oikeutta sukupuolen perusteella tapahtuneen syrjinnän vuoksi, vaan nostaa kanne muista ei-hyväksyttävistä tarkoitusperistä johtuen. Kaikkia asiassa esitettyjä seikkoja ja olosuhteita punnittuaan HO harkitsi kohtuulliseksi, että kaupungille tuomittu velvollisuus suorittaa miehelle tasa-arvolain mukaista hyvitystä poistetaan kokonaan. Toisessa tapauksessa HO hyväksyi pääkäsittelyä pitämättä KO:n hylkäävän tuomion ja velvoitti miehen korvaaman kaupungin oikeudenkäyntikulut sekä KO:ssa (6 840 €) että HO:ssa (1 580 €). (Vailla lainvoimaa 6.10.2017) - Uutiset
3.10.2017 10.39
Kantelut oikeuskanslerin nimittämisestä eivät johtaneet oikeusasiamiehen toimenpiteisiinEduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen on antanut ratkaisunsa 9 kanteluun, jotka koskivat oikeuskanslerin virantäytön lykkääntymistä, itse nimityspäätöstä, menettelyä päätöksenteossa ja oikeuskanslerin tehtävien hoitamista sijaisuusjärjestelyin. Asiassa ei tullut ilmi sellaista, johon oikeusasiamies voisi puuttua ja johon olisi perusteita puuttua. - Uutiset
13.9.2017 11.30
Useita opettajan virkoja hakenutta ansioituneempaa miestä syrjittiin viransijaisen valinnassa - mies ei ollut hakenut laillista oikeuttaan väärin perusteinTaidoltaan valittajaa oli ollut pidettävä valittua henkilöä ansioituneempana. Sen sijaan kunnalla oli saattanut olla epäilyksiä kantajan kykyyn ja sopivuuteen liittyen, ottaen huomioon hänestä julkisuudessakin olleet tiedot. Nämäkin seikat olisi voitu paremmin selvittää hakumenettelyn yhteydessä pidetyn haastattelun kautta. Tämän tilaisuuden käyttäminen oli kuitenkin laiminlyöty. Kantajan muiden riitojen perusteella ei voitu tehdä selkeää johtopäätöstä, että juuri tämän viranhaun kohdalla kysymys olisi ollut oikeuden väärinkäytöstä. Asiassa oli selostettu kantajan tilannetta työttömänä työnhakijana, joka oli johtanut hänet useisiin viranhakuihin. Tällöin oli luontevaakin hakea useita työpaikkoja. KO oli määrännyt kunnan suorittamaan kantajalle tasa-arvolain 11 §:n tarkoitettuna hyvityksenä 5 000 euroa. HO ei myöntänyt kunnalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 13.9.2017) - Uutiset
22.6.2017 8.00
Hallitus esittää: Valtionhallinnon nimityspäätökseen tyytymätön viranhakija voi jatkossa valittaa hallinto-oikeuteenHallitus esittää, että viranhakija saisi jatkossa hakea muutosta valtion virkaan tai virkasuhteeseen nimittämistä koskevaan päätökseen valittamalla hallinto-oikeuteen. Muutos ei koske valtioneuvoston ja tasavallan presidentin nimitysvaltaan liittyviä virkoja. Sotilasvirat olisivat myös jatkossa sellaisia virkoja, joiden nimityspäätöksistä viranhakijoilla ei ole valitusoikeutta. Lakien on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2018 alussa. - Uutiset
19.6.2017 10.25
Nimitysmuistiot olisi tullut toimittaa viivytyksettäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Maahanmuuttoviraston huomiota velvollisuuteen vastata asiakirjapyyntöön ja toimittaa pyydetyt asiakirjat viivytyksettä. - Uutiset
15.5.2017 13.00
Hallinto-oikeuden päätös sairaalan anestesiologian ja tehohoidon ylilääkärin virkavalinnastaHAO katsoi, kun otettiin huomioon viranhakuilmoituksesta ilmenevä ylilääkärin tehtävän luonne anestesiologisen toiminnan osaajana, johtajana ja kehittäjänä sekä hakijoiden valintaa lähinnä edeltävien vuosien tehtävät, että sairaanhoitoalueen johtaja ja lautakunta olivat voineet katsoa, että virkaan valittu A täyttää paremmin kyseiseen virkaan valittavalle asetetut vaatimukset. A oli voitu kokonaisarvioinnin perusteella valita nyt kysymyksessä olevaan virkaan. HAO katsoi, että B:tä ja A:ta oli kohdeltu asiassa tasapuolisesti. Sairaanhoitoalueen johtaja ei ollut ylittänyt harkintavaltaansa, päätös ei ollut syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä se ollut muutenkaan lainvastainen. Sairaanhoitoalueen johtokunta oli voinut hylätä B:n oikaisuvaatimuksen. (Ei lainvoim. 15.5.2017) - Uutiset
8.5.2017 11.00
Hallinto-oikeus: Aiemman päiväkodinjohtajan virkasuhteen irtisanominen oli hyväksyttävä peruste katsoa hakija sopimattomaksi virkaanSopimattomuus tässä yhteydessä liittyi PL 125 §:n 2 momentin yhtenä nimitysperusteena mainittuun kykyyn. Hakijoita arvioitaessa oli voitu päätyä siihen, ettei valittajalla ollut hänen aikaisemmasta työskentelystään ja irtisanomisestaan saadun tiedon perusteella riittävää kykyä kysymyksessä olevan viran hoitamiseen. Näin ollen valintapäätöstä ja oikaisuvaatimukseen annettua päätöstä ei ollut kumottava sillä perusteella, että ne olisivat valituksessa esitetyllä perusteella PL 125 §:n 2 momentin mukaisten yleisten nimitysperusteiden vastaisia. (Ei lainvoim. 8.5.2017) - Uutiset
13.3.2017 10.45
Suojelupoliisin virkanimitys olisi tullut perustella tarkemminApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti suojelupoliisin huomiota velvollisuuteen kirjata viranhakijat ja heidän ansionsa asianmukaisesti nimitysmuistioon ja perustella nimityspäätös. - Uutiset
3.3.2017 14.43
Kantelu kaksoiskansalaisten kohtelusta puolustusvoimissa ja ulkoasiainministeriössä ei johtanut apulaisoikeusasiamiehen enempiin toimenpiteisiinApulaisoikeusasiamies katsoi puolustusvoimia koskevan kantelun osalta, ettei kantelussa tarkoitettu asia ainakaan tässä vaiheessa edellyttänyt häneltä enempiä toimenpiteitä. Ulkoasiainministeriötä koskevan kantelun osalta apulaisoikeusasiamies totesi mm., ettei hänen tietoonsa ollut tullut sellaista yksilöityä aineistoa, jonka perusteella hän olisi voinut arvioida tarvetta ulkoasiainministeriön toiminnan lähempään laillisuusvalvonnalliseen tarkasteluun. - Uutiset
1.2.2017 11.30
Lukuisia tasa-arvolakiin perustuvia kanteita nostanutta ansioituneempaa miestä ei syrjitty tuntiopettajan valinnoissa - oikeuden väärinkäyttöä koskevasta kaupungin väitteestä ei ollut enää tarvetta lausuaAsiassa oli syntynyt ns. syrjintäolettama. Kaupunki oli kuitenkin osoittanut, että rehtorin menettely oli johtunut muusta, hyväksyttävästä seikasta kuin kantajan sukupuolesta. Kaupunki oli väittänyt mm., että kantajan samaa lukuvuotta koskevien samantyyppisten riita-asioiden lukumäärä oli ollut niin poikkeuksellinen, ettei kysymys voinut olla normaalista oikeussuojan tarpeesta. HO katsoi, ettei asiassa ollut tarvetta lausua siitä, oliko kantajan kanne hylättävä myös oikeuden väärinkäyttöä koskevan kaupungin väitteen johdosta. (Vailla lainvoimaa 1.2.2107) - Uutiset
27.1.2017 12.39
Oikeuskanslerin lausunto: Valitusoikeuden avaaminen virkanimityksiinOikeuskansleri piti kannatettavana ehdotusta, jonka mukaan valtion virkaan ja määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittämistä koskevasta valituskiellosta pääsääntöisesti luovuttaisiin. Oikeuskanslerin mukaan valitusmahdollisuus voisi parantaa nimityspäätösten valmistelun laatua sekä vahvistaa luottamusta nimityspäätösten ja julkisen vallankäytön asianmukaisuuteen. - Uutiset
10.11.2016 11.03
Apulaisoikeusasiamies arvioi ulosottoviraston johtavan kihlakunnanvoudin viran määräaikaista täyttämistä koskevaa menettelyäVirkasuhteen määräaikaisuudesta ja sen jatkamisesta asiassa esitetyn perusteella apulaisoikeusasiamies arvioi hakumenettelyä valtioneuvoston ohjeen pohjalta virantäyttöä koskevien vaatimusten mukaisesti ja katsoi, että hakumenettelyn tulee täyttää nämä virantäytölle asetetut vaatimukset.