-
Hallintolainkäyttö
- Hallintopäätös
- Hallintoriita
- Hallintosopimus
- Hyödyntämiskielto
- Muutoksenhaku hallintoasiassa
- Määräaikojen laskeminen
- Puhevalta
Muutoksenhaku hallintoasiassa
- Uutiset
27.11.2020 16.00
Tuloverotuksen muutoksenhaun määräaika on joko 3 vuotta tai 5 vuotta riippuen siitä, onko päätös tehty ennen 1.1.2017 vai sen jälkeenOikaisuvaatimuksen voi tehdä heti verotuksen päättymisen jälkeen. Verotuksen päättymispäivä on henkilökohtainen. Verotus voi päättyä verovuotta seuraavan vuoden toukokuun ja lokakuun välisenä aikana. Ennen verotuksen päättymistä veroilmoitusta voi korjata tai täydentää OmaVerossa tai antamalla tiedot erillisellä lomakkeella. Verovuodesta 2017 alkaen tuloverotuksen oikaisuvaatimuksen on voinut tehdä 3 vuoden kuluessa verovuoden päättymistä seuraavan vuoden alusta. Jos oikaisuvaatimus koskee verovuosia 2014–2016, voi oikaisuvaatimuksen tehdä 5 vuoden kuluessa verotuksen päättymistä seuraavan vuoden alusta. - Uutiset
27.11.2020 9.27
KHO: Mistä ajankohdasta viranomaisen valitusaika alkaa kulumaan, kun päätös on toimitettu viranomaiselle tiedoksi sähköisestiAVI oli velvoittanut kaupungin huolehtimaan siitä, että eräässä palvelutalossa oli asukkaiden palvelutarpeeseen nähden riittävä määrä henkilöstöä kaikkina vuorokaudenaikoina. AVI:n päätös annettiin kaupungille tiedoksi sähköisesti. HAO oli jättänyt kaupungin perusturvalautakunnan valituksen tutkimatta myöhässä saapuneena. HAO oli katsonut, että kaupunki oli saanut päätöksen tiedokseen sähköisesti, kun AVI oli sen ensimmäisen kerran lähettänyt sähköpostitse, vaikka päätökseen ei ollut liitetty valitusosoitusta. HAO oli soveltanut tältä osin sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 10 §:n 1 momenttia. KHO kumosi HAO:n päätöksen ja palautti asian HAO:lle sille tehdyn valituksen käsittelemiseksi. KHO katsoi toisin kuin HAO, että asiassa oli tullut soveltaa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 19 §:ää, jossa säädetään tavallisesta sähköisestä tiedoksiannosta. Kun otettiin huomioon, että sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa ei ole tavallisen sähköisen tiedoksiannon osalta säädetty erikseen viranomaisen tiedoksisaannista, kaupungin perusturvalautakunnan oli katsottava saaneen AVI:n päätöksen tiedoksi valitusosoituksen mukaisesti kolmantena päivänä siitä, kun AVI oli 20.12.2019 lähettänyt kaupungille päätöksen lisäksi myös valitusosoituksen. Tämän vuoksi tiedoksisaannin oli katsottava tapahtuneen 23.12.2019 sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 19 §:n 2 momentin tarkoittamalla tavalla. Valitus oli siten tullut tehdä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista asiaan sovellettavan hallintolainkäyttölain 22 §:n mukaisesti eli viimeistään 22.1.2020. Kaupungin perusturvalautakunnan valitus oli tullut vireille HAO:ssa 22.1.2020, joten se oli saapunut valitusajan kuluessa. - Uutiset
25.11.2020 11.30
KHO hylkäsi finanssineuvoksen nimityspäätöksestä tehdyn valituksenAsiassa oli virkaa hakeneen A:n valituksesta ratkaistavana, oliko valtioneuvoston päätös valmisteltu asianmukaisesti ja ottaen tasavertaisesti huomioon hakijoiden ansiot ja oliko valtioneuvosto nimityspäätöstä tehdessään pysynyt nimittävälle viranomaiselle kuuluvan harkintavallan rajoissa. KHO tutki valituksen. Valitus hylättiin. - Uutiset
20.11.2020 11.45
Vierashuoneessa vakuutusoikeustuomari Maija-Liisa Goebel: Hallintoprosessilain tarjoamat mahdollisuudet toimeentuloturvan muutoksenhaun kehittämiselle punnitaan nyt käytännössäOikeusasiamies on tuoreessa ratkaisussaan EOAK/1904/2019 käsitellyt vakuutusoikeuden menettelyyn kohdistuvaa kantelua. Ratkaisussa vakuutusoikeus oli perustellut päätöstään seikoilla, jotka kantelija oli tuonut esille aiemmin täysin toiseen etuusasiaan liittyvän valituksen yhteydessä. Ratkaisussaan oikeusasiamies kiinnitti huomionsa muutoksenhakulautakunnan ja Kansaneläkelaitoksen sopimaan toimintatapaan valittajan kuulemisesta todeten tämän menettelyn puutteelliseksi ja katsoen sen voivan vakavasti vaarantaa oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteutumista. Toimintatavasta oli sovittu vuonna 1997 hallintolainkäyttölain voimaantulon yhteydessä ja kyse oli valittajan kuulemisesta muutoksenhakulautakunnassa hallintolainkäyttölain mukaisessa prosessissa. Hallintoprosessilaki on nyt uudistettu. Näkyyhän tämä myös muutoksenhakuelinten käytännöissä? - Uutiset
21.10.2020 9.37
KHO: Kaupunginvaltuuston päätös vahvistaa eräissä kaupunginosissa sijaitsevien tonttien vuokrausperusteet ei ollut vain valmistelua josta ei olisi saanut valittaaHelsingin kaupunginvaltuusto vahvisti päätöksellään eräissä kaupunginosissa sijaitsevien päätöksen liitteessä mainittujen tonttien vuokrausperusteet. Päätökseen oli liitetty muutoksenhakukielto. Kaupunginvaltuuston päätöstä ei voitu pitää kuntalain 136 §:ssä tarkoitettuna päätöksenä, joka koski vain valmistelua. Hallinto-oikeuden olisi siten tullut ottaa päätöksestä tehty valitus käsiteltäväkseen. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden päätös oli kumottava ja asia palautettava hallinto-oikeudelle sille tehdyn valituksen uudelleen käsittelemiseksi. - Uutiset
1.10.2020 9.29
KHO:n ratkaisu kiinteistön kaupan edellyttämästä holhoustoimilain 35 §:n mukaisesta luvastaEdunvalvoja oli hakenut holhoustoimilain mukaista lupaa päämiehensä A omistamien kiinteistöjen myymiseen päämiehen pojalle D ja tämän puolisolle E. Kiinteistön kaupalla oli tarkoitus toteuttaa maatilan sukupolvenvaihdos. Maistraatti oli katsonut, että alhaisen kauppahinnan vuoksi kyseessä oleva oikeustoimi oli lahjoitus, jolle ei voitu myöntää holhoustoimilain mukaista lupaa. Maistraatti oli hylännyt hakemuksen. HAO oli jättänyt D:n valituksen maistraatin päätöksestä tutkimatta. Asiassa oli KHO:ssa kysymys sen arvioimisesta, oliko nyt kysymyksessä olevassa lupa-asiassa tehdyllä päätöksellä sellaisia hallintolainkäyttölain 6 §:n 1 momentin mukaisia välittömiä vaikutuksia B:n, C:n ja D:n oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun, jotka muodostaisivat heille oikeuden valittaa mainitusta päätöksestä. Näitä vaikutuksia oli arvioitava kunkin osalta erikseen. HAO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
29.9.2020 7.57
Apulaisoikeusasiamies esittää hyvitystä: Oikeusaputoimiston virheen vuoksi kantelijan valituslupahakemus jätettiin KHO:ssa tutkimattaApulaisoikeusasiamiehen käsityksen mukaan asiassa oli tapahtunut kantelijan kannalta selvä ja luonteeltaan vakava oikeudenloukkaus. Viranomaistoiminta ei täyttänyt perusoikeutena turvatun oikeusturvan vaatimuksia, joten hyvityksen suorittamiselle on perusteita. - Uutiset
10.8.2020 11.00
Vierashuoneessa Kimmo J. Nieminen: Verotuksen oikaisulautakunta - uskottava muutoksenhakuelin vai turha välivaihe ennen oikeudenmukaista oikeudenkäyntiäVerotuksen ensimmäinen muutoksenhakuaste on verotuksen oikaisulautakunta, joka ei kuitenkaan ole tuomioistuin. Tästä huolimatta verotuksen oikaisulautakunta halutaan nähdä uskottavana muutoksenhakuelimenä, vaikka sen menettely onkin hallinnon sisäistä asian jatkokäsittelyä, johon sovelletaan hallintolakia ja verotusmenettelylakeja, eikä tuomioistuimissa sovellettavia hallintoprosessilain säännöksiä. Tällöin esteellisyyssäännökset eivät estä samaa verovirkailijaa käsittelemästä asiaa ensivaiheessa ja oikaisuvaiheessa, mikä ei tuomioistuinprosessissa olisi mahdollista. Toisin kuin tuomioistuimet, verotuksen oikaisulautakunta toimii myös Verohallinnon organisaation alla, mikä osaltaan voi johtaa siihen, että verovelvollisten usko asian puolueettomaan käsittelyyn horjuu. Lisäksi on kritisoitu oikaisumenettelyn käsittelyaikojen pituutta sekä sitä, ettei verovelvollinen voi saada oikeudenkäyntikulujaan oikaisuvaatimusmenettelyssä korvatuksi. Onkin siten selvää, että jatkossa tulisi lisätä verovelvollisten kokemaa oikeudenmukaisuuden tunnetta oikaisuvaatimusmenettelyssä. Ei ole samantekevää, kokevatko verovelvolliset oikaisuvaatimusmenettelyn oikeudenmukaiseksi. Edilexissä julkaistusssa artikkelitutkimuksessa tarkastellaan verotuksen oikaisuvaatimusmenettelylle asetettuja vaatimuksia, verotuksen oikaisulautakunnan asemaa sekä oikaisuvaatimusmenettelyn oikeudenmukaisuutta. - Uutiset
7.8.2020 15.15
Työoikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen: Perustuslaki ja valituskielto virkamiehen siirrosta alempaan tehtävään - KHO:2020:87Valituskielto virkamiesasiassa on voitu säätää myös erityislainsäädännössä. Päätöksessään korkein hallinto-oikeus arvioi puolustusvoimista annetun lain 41 §:n 3 momentin sisältämän valituskiellon soveltamista. Valituskiellon soveltaminen johtaisi siihen, ettei A:lla olisi käytettävissään oikeussuojakeinoa, vaikka alempaan tehtävään siirtämistä koskeva päätös vaikutti heikentävästi hänen etuihinsa ja oikeuksiinsa. Hallinto-oikeus piti valituskieltoa laillisena mutta korkein hallinto-oikeus perusoikeusmyönteisen tulkinnan nojalla kumosi hallinto-oikeuden päätöksen. - Uutiset
23.6.2020 16.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Verohallinnon huomiota velvollisuuteen käsitellä verotuksen oikaisuvaatimukset ilman aiheetonta viivytystäApulaisoikeuskanslerin sijainen totesi laillisuusvalvontakäytännössä vakiintuneesti katsotun, että viranomaisen tulee huolehtia tehtävien asianmukaisesta hoitamisesta myös niissä tilanteissa, kun resurssit ovat niukat tai organisaatiossa tapahtuu muutoksia tai henkilöstövaihdoksia. Hänen mukaansa lähes kahden vuoden käsittelyaikaa ei voitu asiassa pitää kohtuullisena, eikä oikaisuvaatimusta ollut käsitelty laissa edellytetyin tavoin ilman aiheetonta viivytystä. - Uutiset
4.6.2020 13.05
Hallinto-oikeus ei tutkinut valitusta – kaupunginvaltuuston päätös koski kaupungin tonttien vuokrasopimusten uusimisen valmisteluaTapauksen oloissa hallinto-oikeus katsoi, että yksittäisen tontin vuokrausehdoista päättäminen edellyttää valtuuston hyväksymistä vuokrausperusteista ja valtuuston päätöksen mukaisista periaatteista huolimatta toiselta viranomaiselta päätöksentekoa ja itsenäistä harkintavallan käyttöä. Koska kaupunginvaltuuston päätös ei sisältänyt asiaratkaisua yksittäisistä tonttien vuokrasopimuksista ja niiden ehdoista, hallinto-oikeus katsoi, että kaupunginvaltuuston päätös koski kaupungin tonttien vuokrasopimusten uusimisen valmistelua. Valitus oli näin ollen jätettävä tutkimatta. (Vailla lainvoimaa 4.6.2020) - Uutiset
3.6.2020 9.12
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste: Muutoksenhakuajan alkamista oli tapauksen olosuhteissa tulkittava muutoksenhakijan eduksiKun otettiin huomioon muutoksenhakijan toimittama selvitys siitä, milloin hän oli saanut hallinto-oikeuden päätöksen tiedokseen sekä se, että muutoksenhakuajan alkaminen oli jäänyt epäselväksi hallinto-oikeuden menettelyn seurauksena, muutoksenhakuajan alkamista oli näissä olosuhteissa tulkittava muutoksenhakijan eduksi niin, että hänen katsottiin saaneen päätöksen tiedokseen kirjeitse. Valituslupahakemus oli siten saapunut määräajassa. - Uutiset
13.5.2020 9.28
KHO: Eläinlääkärinammatin harjoittamisesta tehty hakemus oli voitu hylätä ja kliininen harjoittelu määrätä keskeytettäväksiKoska A ei ollut suorittanut vaadittuja lisäopintoja, Evira oli jo tällä perusteella voinut hylätä hakemuksen eläinlääkärinammatin harjoittamisesta annetun lain 5 §:n nojalla. Koska A:n tiedoissa ja taidoissa oli jo etukäteen arvioituna sellaisia puutteita, joiden perusteella oikeus eläinlääkärinammatin harjoittamiseen voitaisiin poistaa tai sitä rajoittaa, Evira oli voinut hylätä hakemuksen myös mainitun lain 6 §:n nojalla. Eläinlääketieteellisen tiedekunnan asiassa antaman lausunnon mukaan jo A:n osallistuminen kliinisten taitojen kokeeseen aiheutti vaaraa ihmisten ja eläinten terveydelle. KHO katsoi, että Evira oli samalla voinut määrätä A:n kliinisen harjoittelun keskeytettäväksi. - Uutiset
11.5.2020 13.00
Hallinto-oikeus: Toimeksiantajalla ei ollut valitusoikeutta työntekijän oleskelulupaa koskevassa asiassaAsiassa oli kysymys toimeksiantajan valitusoikeudesta työntekijän oleskelulupaa koskevassa asiassa. A oli hakenut työntekijän oleskelulupaa työskennelläkseen virolaisen työnantajan Y OÜ:n palveluksessa Suomessa toimivan toimeksiantajan X Oy:n työkohteissa. Työ- ja elinkeinotoimiston osapäätös oli ollut kielteinen, eikä Maahanmuuttovirasto ollut myöntänyt A:lle oleskelulupaa. X Oy oli valittanut asiassa hallinto-oikeuteen. Valitus jätettiin tutkimatta. (Ei lainvoim. 11.5.2020) - Uutiset
15.4.2020 13.42
Neljä uutta ohjetta verotuksen muuttamiseen ja muutoksenhakuun liittyvistä kysymyksistä1. Täytäntöönpanon keskeyttäminen
2. Täydentävä verotuspäätös
3. Muutoksenhaku Verohallinnon päätökseen
4. Verotuksen muuttaminen viranomaisaloitteisesti - Uutiset
7.4.2020 12.00
Hallinto-oikeus ei tutkinut virkamiehelle annetusta varoituksesta tehtyä valitustaKoska varoituksesta tehtyä valitusta ei ollut tehty määräajassa, se oli jätettävä tutkimatta. (Ei lainvoim 7.4.2020) - Uutiset
6.4.2020 10.00
KHO: Henkilöstörahastoa ei voitu jättää rekisteröimättä henkilöstörahastorekisteriinKHO hylkäsi yhteistoiminta-asiamiehen valituksen eikä HAO:n päätöksen lopputulosta muutettu. - Uutiset
6.3.2020 10.00
Apulaisoikeusasiamies: Päätöksen tiedoksiannon laiminlyönti vaaransi alaikäisen huoltajien muutoksenhakumahdollisuudenEduskunnan apulaisoikeusasiamies katsoi, että sairaalassa oli menetelty lainvastaisesti, kun päätöstä alaikäisen pojan omaisuuden haltuunotosta ei annettu tiedoksi potilaan huoltajille hallintolain mukaisesti. Tiedoksiannon laiminlyönti oli vaarantanut huoltajien mahdollisuuden saattaa asia tuomioistuimen tulkittavaksi. Tämän vuoksi tiedoksiannon laiminlyönti oli vakava virhe etenkin, kun otetaan huomioon, että omaisuuden haltuunottoa koskeva päätös ei ollut määräaikainen. - Uutiset
20.2.2020 12.15
Apulaisoikeusasiamies: Lapsilisäasia ja ohjaus hakea päätöksen poistamistaApulaisoikeusasiamies saattoi asiassa esittämänsä käsityksen siitä, että sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan tulisi saattaa lakimiestensä tietoon ja neuvontatoiminnassaan huomioon otettavaksi myös se, että vakuutusoikeus jättää vakiintuneesti tutkimatta asianosaisen poistohakemuksen, jossa poistettavaksi haetaan päätöstä, jolla lautakunta on poistanut ensimmäisen asteen päätöksen. - Uutiset
5.2.2020 12.30
Usein esitettyjä kysymyksiä ja vastauksia 1. tammikuuta 2020 voimaan tulleen lastensuojelulain muutoksistaMiten lastensuojelulain muutokset vaikuttavat sijaishuollossa olevien lasten oikeuksiin? Kenelle jälkihuolto jatkossa kuuluu? Muun muassa näihin kysymyksiin on vastattu lastensuojelulain muutoksista kertovalla STM:n verkkosivulla. - Uutiset
22.1.2020 9.00
Unionin tuomioistuin tulkitsi kansallisen tuomioistuimen käsitettä ja jätti veroasioiden valituslautakunnan ennakkoratkaisupyynnön tutkimattaEnnakkoratkaisupyyntö, jonka espanjalainen keskushallinnon veroasioiden valituslautakunta Tribunal Económico-Administrativo Central (TEAC) oli esittänyt, jätettiin tutkimatta. - Uutiset
21.1.2020 12.35
Muutoksenhaun asiakirjoja jäi toimittamatta Kelan järjestelmävirheen vuoksiKelan tietojärjestelmästä löytyneen virheen vuoksi osa asiakkaiden 12.3.2018–3.12.2019 muutoksenhakuun liittyvistä asiakirjoista ei ole siirtynyt Kelasta sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan. Virhe koski 439 tapausta, ja asiakirjoja jäi toimittamatta yhteensä 8 548 kappaletta. Kela käy läpi kaikki tapaukset ja on yhteydessä niihin asiakkaisiin, joiden asia käsiteellään virheen vuoksi uudelleen. - Uutiset
10.1.2020 15.00
Vammaispalveluissa edellytetään jatkossa valituslupaa myös kunnan erityiseen järjestämisvelvollisuuteen kuuluvissa palveluissa ja tukitoimissaMuutoksenhakumenettely KHO:een vammaispalveluja koskevista hallinto-oikeuden päätöksistä on muuttunut. Uusi laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) tuli voimaan 1. tammikuuta 2020. - Uutiset
30.12.2019 15.00
Valituslupamenettely muuttuu lastensuojelussa ja jälkihuollon ikärajan noston voimaantulo täsmentyyLastensuojelulaissa tulee voimaan uusia muutoksia 1.1.2020. Lastensuojeluasioiden valituslupamenettely muuttuu osittain hallintoprosessilain uudistuksen vuoksi. Lisäksi laissa säädetään täsmällisemmin siitä, ketkä ovat oikeutettuja lastensuojelun jälkihuoltoon, kun ikäraja nousee 25 vuoteen 1.1.2020. Tasavallan presidentti vahvisti lain maanantaina (30.12.). - Uutiset
23.12.2019 7.18
Hallinto-oikeuden erimielinen päätös palveluasumisesta perittyjen asiakasmaksujen palauttamisesta kuolinpesälleAsiakasmaksu – asiakasmaksun uudelleen käsittely – asiakasmaksun kohtuuttomuus - valituskelpoisuus - kuolinpesä – perustevalitus – virheen korjaaminen – laitoshoito – tehostettu palveluasuminen – vammaispalvelulain mukainen palveluasuminen - toimeentulotuki - Uutiset
20.12.2019 11.00
Uusi hallintoprosessilaki voimaan 2020 - KHO muuttuu pääasiassa valituslupatuomioistuimeksiUusi laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) tulee voimaan 1. tammikuuta 2020. Laki korvaa vuonna 1996 säädetyn hallintolainkäyttölain (586/1996). Hallintolainkäyttölain tapaan kyseessä on yleislaki, jota sovelletaan oikeudenkäyntiin mm. hallinto-oikeudessa ja KHO:ssa. Vaikka kyse on kokonaan uudesta laista, keskeisiin hallintoprosessin periaatteisiin ei tule muutoksia. Olennaisin muutos koskee jatkovalitusta. Hallinto-oikeuden päätökseen saa jatkossa hakea muutosta, jos KHO antaa valitusluvan. - Uutiset
26.11.2019 9.00
Apulaisoikeuskansleri: Sosiaalihuollon päätöksen ja neuvonnan saaminen sekä asian käsittelyn viipyminenApulaisoikeuskansleri kiinnitti kaupungin kasvatus- ja perheneuvolan huomiota kirjallisen päätöksen antamiseen asiakkaalle sekä tämän riittävään, ymmärrettävään ja selkeään neuvontaan. Lisäksi apulaisoikeuskansleri kiinnitti kaupungin sosiaaliasiamiehen huomiota asioiden viivytyksettömään käsittelyyn. - Uutiset
15.11.2019 13.00
Verohallinnolle tulossa käyttöön uusi tietojärjestelmä myös auto- ja valmisteverotuksessa - verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä koskevan lakiluonnoksen lausuntoaika päättyy 31. joulukuutaVM pyytää lausuntoja lakiluonnoksista, joiden tavoitteena on yhdenmukaistaa valmiste- ja autoverotuksen verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä niin, että ne vastaavat muita Verohallinnon kantamia veroja koskevia menettelyjä. Tämä mahdollistaisi Verohallinnon uuden tietojärjestelmän käyttöönoton myös valmiste- ja autoverotuksessa. Valmisteverot muutettaisiin oma-aloitteisiksi veroiksi. Niiden ilmoittamiseen, maksamiseen, määräämiseen ja muutoksenhakuun sovellettaisiin lakia oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä. Autovero olisi edelleen maksuun pantava vero, johon sovellettaisiin pääosin samoja menettelyjä kuin muihin maksuun pantaviin veroihin. Valmisteverojen ja autoveron määrään tai veron muihin perusteisiin ei ehdoteta muutoksia. - Uutiset
8.11.2019 12.00
Terveysteknologiaan liittyviä ohjaus- ja valvontatehtäviä siirretään Valvirasta FimeaanHallitus esittää, että valtionhallinnossa organisoidaan uudelleen terveysteknologian lupa-, ohjaus- ja valvontatehtäviä. Keskeinen esitys on siirtää terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden valvonta- ja ohjaustehtävät Valvirasta Fimeaan. Samalla myös Valviralla olevat kudoslain ja tutkimuslain alaiset tehtävät sekä biopankkeihin ja geenitekniikkaan liittyvät ohjaus- ja valvontatehtävät siirtyisivät Valvirasta Fimeaan. Valvirasta Fimeaan siirtyisi 14 virkaa ja näihin virkoihin nimetyt virkamiehet. Lakien on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2020. - Uutiset
7.11.2019 14.46
Oikeuskansleri ei tutki Verohallinnon menettelyä salata osa toimittajille toimitetuista verotiedoistaOikeuskansleri ei ryhdy tutkimaan kantelua, jos siinä tarkoitettuun asiaan on mahdollista hakea muutosta. Verohallinnolta voi pyytää valituskelpoisen päätöksen, jos journalistiseen tarkoitukseen toimitetut tiedot eivät ole riittäviä. Tämän jälkeen asiaan voi hakea muutosta hallinto-oikeudesta. - Uutiset
1.11.2019 8.00
Valituslupamenettely muuttuu myös lastensuojelussa - jälkihuollon ikärajan soveltamisalaa täsmennetäänHallituksen torstaina (31.10.) antama esitys lastensuojelulain muutoksista päivittää lain vastaamaan eduskunnassa jo hyväksyttyjä lainmuutoksia. Olennaiset muutokset koskevat lastensuojelun jälkihuollon 25 vuoden ikärajan soveltamisalaa sekä lastensuojeluasioissa tapahtuvaa valituslupamenettelyä. Molemmat muutokset tulevat voimaan 1. tammikuuta 2020, jolloin myös uusi laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa tulee voimaan. - Uutiset
15.10.2019 8.53
Ympäristöministeriön julkaisu: Asemakaavoitus ja asianosaisperusteinen valitusoikeusTyössä selvitettiin kysymystä asemakaavapäätösten valitusoikeuden muuttamisesta siten, että valitusoikeus perustuisi asianosaisuuteen eikä enää kunnan jäsenyyteen. Tämä edellytti sopivien asianosaisuuden määritelmien, muutoksen oikeudellisten rajojen ja vaikutusten arviointia. Lisäksi tarkasteltiin mahdollisuutta vaatia muistuttamista valitusoikeuden edellytyksenä. - Uutiset
4.10.2019 13.00
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen otti kantaa verotoimiston verojohtajan menettelyyn terveydentilan selvittämistä koskevan määräyksen antamisessaKantelija arvosteli Itä-Suomen verotoimiston verojohtajan menettelyä terveydentilan selvittämistä koskevan määräyksen antamisessa. Kantelijan mukaan määräystä ei ollut perusteltu asianmukaisesti eikä häntä ollut kuultu asian käsittelyn missään vaiheessa. Kantelija kertoi, ettei tiennyt, että määräyksestä olisi voinut valittaa, koska määräyksessä ei mainittu valitusosoitusta. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen katsoi, että Itä-Suomen verotoimisto oli menetellyt virheellisesti, kun se ei ollut liittänyt 10.4.2018 tekemäänsä päätökseen, jolla se määräsi kantelijan terveydentilan toteamiseksi suoritettaviin tarkastuksiin ja tutkimuksiin, valitusosoitusta. Menettelyn moitittavuuden arvioinnissa otettiin huomioon, että Itä-Suomen verotoimisto oli oma-aloitteisesti 4.7.2019 täydentänyt 10.4.2018 annettua määräystä valitusosoituksella. - Uutiset
3.10.2019 11.30
KHO: Valitusajan viimeisenä päivänä saapunutta sähköposti-ilmoitusta lapsen sijaishuoltopaikan ohjaajalta oli pidettävä asiakirjana, jolla lapsen valitus oli tullut HAO:ssa vireille - lapsen valitusta ei olisi tullut jättää tutkimattaLapsi oli ilmoittanut haluavansa valittaa huostaanottoaan ja sijaishuoltoon sijoittamistaan koskevasta johtavan sosiaalityöntekijän päätöksestä ja laatinut valituskirjelmän. Valitusajan viimeisenä päivänä sijaishuoltopaikan ohjaaja oli lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän ohjeistamana ilmoittanut sähköpostitse HAO:lle lapsen laatimasta valituksesta ja valituksen postittamisesta. HAO oli jättänyt valituksen tutkimatta, koska valituskirjelmä oli saapunut HAO:een valitusajan päättymisen jälkeen. KHO katsoi, että koska HAO:lle ennen valitusajan päättymistä lähetetystä sähköpostiviestistä ilmeni selvästi lapsen tahto valittaa huostaanottoaan ja sijaishuoltoon sijoittamistaan koskevasta päätöksestä, sähköpostiviestiä oli pidettävä asiakirjana, jolla lapsen valitus oli tullut HAO:ssa vireille. HAO:n ei siten olisi tullut jättää lapsen valitusta tutkimatta. HAO:n päätös kumottiin ja asia palautettiin HAO:lle valituksen tutkimiseksi. - Uutiset
13.9.2019 10.24
KHO: Hallintolainkäyttölaissa ei ole miltään osin etukäteen rajoitettu niitä perusteita, joita hallintovalitusasioissa voidaan esittääKorkein hallinto-oikeus totesi, että hallintolainkäyttölaissa ei ollut miltään osin etukäteen rajoitettu niitä perusteita, joita hallintovalitusasioissa voitiin vaatimusten tueksi valitusajan kuluessa esittää. Valitusajan jälkeenkin voitiin esittää uusia perusteita edellyttäen, että asia ei niiden johdosta muuttunut toiseksi. Yhdistyksen valitusoikeus perustui maankäyttö- ja rakennuslain erityissäännökseen, joka koski ainoastaan valitusoikeutta. Myöskään tästä säännöksestä ei voitu johtaa rajoituksia niihin perusteisiin, joita vaatimusten tueksi voitiin esittää. Maankäyttö- ja rakennusasioissa muut kuin menettelyä koskevat kysymykset eivät toisaalta olleet myöskään selkeästi erotettavissa luonnon- tai ympäristönsuojelun edistämiseen liittyvistä tavoitteista. A:n valitus, jossa oli vaadittu, että yhdistyksen valitus olisi tullut jättää hallinto-oikeudessa osaksi tutkimatta, hylättiin. - Uutiset
9.9.2019 16.00
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ympäristöministeriön hallinnonalan eräiden muutoksenhakua koskevien säännösten muuttamisesta lausunnoille 3. lokakuuta saakkaEsityksessä ehdotetaan muutettavaksi 29 ympäristöministeriön toimialan lakia, jotta lakien muutoksenhakusäännökset erityisesti valitusluvan osalta olisivat yhdenmukaiset 1 päivänä tammikuuta 2020 voimaantulevan oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) kanssa. - Uutiset
4.9.2019 14.00
Apulaisoikeuskansleri: Muutoksenhakuohjaus terveydenhuollon asiakasmaksulaskuissaSairaanhoitopiirin kantelijalle osoittamista asiakasmaksua koskevista laskuista ei ilmennyt, että maksuihin oli mahdollista hakea muutosta eikä niissä ollut myöskään ohjeita muutoksen hakemisesta. Laskuissa oli maksuja koskevia huomautuksia varten puhelinnumero, johon soittamalla sai ohjausta muutoksenhausta. Apulaisoikeuskanslerin mukaan sairaanhoitopiirin menettely ei ollut omiaan edistämään perusoikeutena turvatun muutoksenhakuoikeuden käyttämistä. - Uutiset
26.8.2019 9.44
KHO äänesti - kuntayhtymälle tehdystä ilmoitusta koskevasta päätöksestä voi valittaaKuntayhtymän valvonta-palveluseteliasiantuntija oli päättänyt, ettei ilmoituksen tehnyttä A:ta hyväksytä kotipalvelujen tukipalvelujen tuottajaksi. HAO oli jättänyt A:n valituksen tutkimatta pitäen valvonta-palveluseteliasiantuntijan päätöstä valituskelvottomana. KHO:ssa oli kuntayhtymän valituksesta ratkaistavana, oliko HAO voinut jättää A:n valituksen valvonta-palveluseteliasiantuntijan päätöksestä tutkimatta sillä perusteella, että päätös ei ollut valituskelpoinen. KHO:n enemmistö katsoi, ettei HAO:n olisi tullut jättää tutkimatta A:n valitusta valvonta-palveluseteliasiantuntijan tekemästä päätöksestä. (Ään. 4-1 kuntayhtymän valitusoikeudesta) - Uutiset
23.8.2019 15.00
OTT, dosentti Matti Urpilainen: Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen veroasiassa – KHO 2019:95Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön oli korvattava verovelvolliselle vastineen antamisesta aiheutuneet oikeudenkäyntikulut, kun Korkein hallinto-oikeus katsoi oikeudenvalvontayksikön hakeneen aiheettomasti muutosta Keskusverolautakunnan ratkaisuun. - Uutiset
19.8.2019 15.00
KHO palautti menetetyn määräajan hakea muutosta verotuksen oikaisulautakunnan päätökseenKHO katsoi, että Verohallinto oli menetellyt virheellisesti, kun se ei ollut lähettänyt verotuksen oikaisulautakunnan päätöstä yhdistyksen ilmoittamaan prosessiosoitteeseen, ja hyväksyi A ry:n menetetyn määräajan palauttamista koskevan hakemuksen. - Uutiset
30.7.2019 14.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Kuntalaisaloitteiden käsittely kaupunginhallituksessaNivalan kaupunginhallituksen olisi tullut esittää kuntalaisaloitteiden käsittelyn yhteydessä ja viimeistään oikeuskanslerille antamassaan selvityksessä perustelut asemakaavan muuttamista ja bioenergialaitoksen sijoituspaikan siirtämistä koskeneiden kuntalaisaloitteiden käsittelemiselle kaupunginhallituksessa. Lisäksi kaupunginhallituksen päätöksiin niitä koskeneiden oikaisuvaatimusten tutkimatta jättämisestä olisi tullut antaa muutoksenhakuohjaus. Apulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi asiassa esittämänsä näkemykset Nivalan kaupunginhallituksen tietoon. Asiassa ei ollut muutoin tullut ilmi mitään sellaista, joka olisi antanut aihetta apulaisoikeuskanslerin sijaisen toimenpiteisiin. - Uutiset
29.7.2019 11.11
Karanneen koiran palautuspäätökseen liitetty ehto oli ennakollinen kannanotto, josta ei saanut valittaaValvontaeläinlääkäri oli päättänyt, että koira palautetaan B:lle ehdollisesti, koska koirasta ei ollut ollut ihmiselle vaaraa. Mikäli koira päästetään taas karkaamaan, sitä ei enää palauteta omistajalleen vaan joko sijoitetaan uuteen kotiin tai lopetetaan. HAO totesi, että valvontaeläinlääkärin päätös oli valittajille myönteinen, sillä koira oli palautettu. Valittajat olivat vaatineet päätöksen kumoamista siltä osin kuin siinä oli asetettu ehto koiran palauttamisesta. HAO katsoi, että päätökseen liitetty ehto oli luonteeltaan ennakollinen kannanotto siitä, miten koiran palauttamista tullaan jatkossa arvioimaan. Ehdolla ei siten ollut eikä ollut voitukaan sitovasti ratkaista, miten asiaa arvioidaan tilanteessa, jossa koira on päässyt karkaamaan uudestaan. Tämä ennakollinen kannanotto ei sisältänyt sellaista hallintolainkäyttölain 5 §:ssä tarkoitettua ratkaisua, johon saa hakea valittamalla muutosta. Valitus oli tämän vuoksi jätettävä tutkimatta. - Uutiset
27.5.2019 12.30
Tutkimus: Kunnallisessa muutoksenhaussa kehittämisen varaaKunnallista muutoksenhakujärjestelmää tulisi kehittää helpommin saavutettavaksi ja yksinkertaisemmaksi sekä nopeuttaa asioiden käsittelyä. Lapin yliopiston tutkijaryhmän toteuttaman tutkimuksen mukaan tämä tapahtuisi laajentamalla valituslupajärjestelmää pääsäännöksi lähes kaikkiin asiaryhmiin kunnallisasioissa joitain yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta. Samalla myös oikaisuvaatimusjärjestelmää tulisi kehittää nopeammaksi ja tehokkaammaksi. - Uutiset
25.4.2019 16.00
Hallinto-oikeus: Kunnalla ei ole velvollisuutta täyttää haettavana olevaa virkaa eikä kenelläkään sinänsä ole oikeutta tulla nimitetyksi virkasuhteeseenSiihen nähden päätös virkasuhteen täyttämättä jättämisestä eli nimityspäätöksen valmistelun lopettamisesta tuolla kertaa oli oikeudellisesti rinnastettavissa nimityspäätöksen valmistelutoimiin. Perusturvajohtajan päätös ei ollut sisältänyt sellaista ratkaisua, josta saa tehdä oikaisuvaatimuksen tai kunnallisvalituksen. HAO ei tutkinut valitusta. (Ei lainvoim. 25.4.2019) - Uutiset
25.4.2019 14.44
Hallinto-oikeudella ei ollut toimivaltaa tutkia kaupunkiin työsopimussuhteessa olleen työntekijän palkan takaisinperinnän kohtuullistamista koskevaa vaatimustaKoska hallinto-oikeudella ei ollut toimivaltaa tutkia kaupunkiin työsopimussuhteessa olleen työntekijän palkan takaisinperinnän kohtuullistamista koskevaa vaatimusta ja koska A ei ollut esittänyt päätöksen kumoamisen perusteiksi sellaisia kuntalain mukaisia valitusperusteita, jotka olisivat voineet tulla tutkittaviksi hallintolainkäytön mukaisessa järjestyksessä, valitus oli jätettävä tutkimatta. (Ei lainvoim. 25.4.2019) - Uutiset
25.4.2019 14.11
Työnhakijan muutoksenhakuoikeus täsmentyyJulkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain säännöksiä täsmennetään oikeuskäytännössä ilmenneiden epäselvyyksien takia. Lainmuutoksella varmistetaan, että työnhakija voi valittaa omaehtoisen opiskelun tukemiseksi maksettavan työttömyysetuuden lakkauttamisesta sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan ja vakuutusoikeuteen. Lainmuutos on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. elokuuta 2019. - Uutiset
24.4.2019 8.00
Verotuksen toimittamisen periaatteitaVerotusta toimitettaessa noudatettavia periaatteita ovat verotuksen tasapuolisuus, asian selvittämisvelvollisuus, luottamuksensuoja, päätösten perusteleminen ja asianosaisten kuuleminen. Hallintolain säännökset täydentävät ja täsmentävät verotusmenettelystä annetun lain säännöksiä. Hallintolaissa on säännökset muun muassa esteellisyydestä, oikaisuvaatimusmenettelystä ja päätösten sekä muiden asiakirjojen tiedoksiannosta. Verohallinnon ohjeessa kerrotaan, mitä periaatteita verotusta toimitettaessa noudatetaan. - Uutiset
4.4.2019 8.00
Oikaisuvaatimukset olisi tullut käsitellä viivytyksettä Kelan OikaisuvaatimuskeskuksessaKantelijan oikaisuvaatimusten käsittely Kelan Oikaisuvaatimuskeskuksessa oli kestänyt kahden ensimmäisen oikaisuvaatimuksen osalta lähes 4 kuukautta ja kolmannessa tapauksessa yli 5 kuukautta. Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi, että käsittelyajat eivät täytä perustuslain ja hallintolain säännösten vaatimusta oikaisuvaatimuksen viivytyksettömästä ja kiireellisestä käsittelystä. Toimeentulotuki on viimekätisin toimeentulon muoto, jonka myöntämisessä ja myös sitä koskevan oikaisuvaatimuksen käsittelyssä joutuisan käsittelyn vaatimus korostuu. Pitkä käsittelyaika vaarantaa oikeusturvaa myös viivästyttäessään mahdollisuutta valitusoikeuden käyttämiseen hallinto-oikeudessa. - Uutiset
7.3.2019 9.30
Hallinto-oikeuden päätös muutoksenhausta kaupungin terveystarkastajan tekemään päätökseenTarkastuskertomukseksi otsikoitua kaupungin terveystarkastajan asiakirjaa oli pidettävä kunnan terveydensuojelun viranhaltijan päätöksenä, johon tuli terveydensuojelulain mukaisesti hakea muutosta kunnan terveydensuojeluviranomaiselta oikaisuvaatimuksella. (Ei lainvoim. 7.3.2019) - Uutiset
5.3.2019 10.20
KHO: Vanhan alkoholilain nojalla tehdystä anniskeluluvan määräaikaisesta peruuttamispäätöksestä oli oikeus valittaa valituslupaa pyytämättäYhtiö oli hakenut muutosta AVI:n vuonna 2017 tekemään päätökseen, jolla yhtiön anniskelulupa oli vanhan alkoholilain (1143/1994) nojalla peruutettu määräajaksi. HAO oli maaliskuussa 2018 antamallaan päätöksellä hylännyt yhtiön valituksen ja liittänyt päätökseensä 1.3.2018 voimaan tulleen uuden alkoholilain (1102/2017) 81 §:n 2 momentin mukaisen muutoksenhakuohjauksen. Sen mukaan HAO:n päätökseen saatiin hakea muutosta valittamalla vain, jos KHO myönsi valitusuvan. Koska uuden alkoholilain sanamuodosta tai esitöistä taikka muistakaan seikoista ei ollut saatavissa selvää tukea sille, että valituslupajärjestelmää olisi sovellettava myös vanhan alkoholilain mukaan ratkaistuihin asioihin, yhtiöllä oli oikeus valittaa asiassa valituslupaa pyytämättä. Ään. 5-2.