-
Hallintolainkäyttö
- Hallintopäätös
- Hallintoriita
- Hallintosopimus
- Hyödyntämiskielto
- Muutoksenhaku hallintoasiassa
- Määräaikojen laskeminen
- Puhevalta
Muutoksenhaku hallintoasiassa
- Uutiset
8.4.2024 11.55
EIT: Puolasta Ukrainaan rajanylityspaikalta palautettujen kansainvälistä suojelua hakeneiden turvapaikanhakijoiden oikeuksia loukattiinAsia koski tadzikistanilaisten valittajien toistuvia yrityksiä joulukuusta 2016 helmikuuhun 2017 päästä Puolaan Ukrainan rajanylityspaikalla. Valittajilta oli evätty pääsy joka kerta rajavartijoiden haastattelujen jälkeen. Yhteenveto haastatteluista oli kirjattu viralliseen muistioon, jota valittajat eivät olleet lukeneet eivätkä allekirjoittaneet, minkä jälkeen valittajat oli palautettu Ukrainaan. - Uutiset
2.4.2024 9.45
Tahdosta riippumattoman psykiatrisen lääkehoidon päätöslomake nyt saatavillaHuhtikuun 2024 alussa tuli voimaan mielenterveyslain muutos. Tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevan potilaan psyykkisen sairauden lääkehoitoon vaaditaan jatkossa hallintopäätös, jos hoitoa ei onnistuta toteuttamaan yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. Lomake, jolla päätös annetaan, on nyt ladattavissa STM:n verkkosivuilta. - Uutiset
14.3.2024 9.40
KHO: Alueellisella vastuumuseolla ei ollut oikeutta valittaa kunnan rakennusvalvontaviranomaisen purkamislupaa koskevasta päätöksestäMaankäyttö ja rakentaminen – Purkamislupa – Valitusoikeus – Museoviranomainen – Alueellinen vastuumuseo – Valvottavana oleva yleinen etu - Uutiset
4.3.2024 11.35
Hallinto-oikeus: Koulumatka muodostui 1. luokan oppilaalle liian vaaralliseksiHallinto-oikeus katsoi asiassa saadun selvityksen perusteella, että linja-autopysäkille valtatie 2:ta pitkin kuljettava osuus on ensimmäisen luokan oppilaalle perusopetuslain 32 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla liian vaarallinen. Oppilaalle on järjestettävä maksuton koulukuljetus menomatkalle siten, että tämä vaara poistuu. (Ei lainvoim. 4.3.2024) - Uutiset
1.3.2024 11.40
Verohallinto täsmentää muutoksenhakuohjeitaan KHO:n päätöksen vuoksiVerohallinto täsmentää verotuspäätösten mukana lähteviä muutoksenhakuohjeitaan. Ohjeessa kerrotaan jatkossa nykyistä selvemmin, että asiointitavasta riippumatta oikaisuvaatimuksen pitää olla perillä Verohallinnossa viimeistään määräajan viimeisenä päivänä kello 16.15. - Uutiset
26.2.2024 9.30
KHO: Oliko verotuspäätökseen liitetty muutoksenhakuohje virheellinenKHO katsoi, että periaatetta, jonka mukaan asianosaisella on oikeus luottaa saamaansa muutoksenhakuohjeeseen, on pidettävä oikeusjärjestelmässämme vakiintuneena. Verotuksen oikaisulautakunnan ei olisi tullut jättää oikaisuvaatimusta myöhään tehtynä tutkimatta. - Uutiset
19.2.2024 15.00
Apulaisoikeusasiamies: Päätöksenteko yhteydenpidon rajoittamista koskevassa asiassa - läheinen henkilöAOA piti Espoon hyvinvoinnin ja terveyden toimialan lastensuojelun laiminlyöntiä päätöksenteossa nuoren oikeuksia vakavasti vaarantavana. AOA piti menettelyä moitittavana myös siksi, että hänen aiemmin antamastaan ohjauksesta huolimatta asiassa ei ollut tehty päätöstä. Nuori oli käytännössä menettänyt lastensuojelun menettelyn takia mahdollisuutensa saattaa asia tuomioistuimen käsiteltäväksi. - Uutiset
14.2.2024 9.40
KHO:n ratkaisu autoverotuspäätöksen purkamisesta: Purkuperuste täyttyi mutta purkukynnys ei ylittynyt verovelvollisen passiivisuuden vuoksi- Asiassa täyttyi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 117 §:n 1 momentin 1 kohdan purkuperuste.
- Hakijan passiivisuudelle, jolle ei ollut esitetty pätevää syytä, oli annettava purkukynnyksen ylittymistä puoltavia seikkoja painavampi merkitys. Purkukynnyksen ei katsottu ylittyneen. Purkuhakemus hylättiin. - Uutiset
7.2.2024 9.13
KHO palautti asian hallinto-oikeudelle: ELY-keskuksella oli yleisen ympäristönsuojeluedun valvojana oikeus valittaa kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen päätöksestä ympäristöluvan tarpeestaYmpäristönsuojelu – Hallintopakko – Ympäristöluvan tarve – ELY-keskuksen valitusoikeus – Tuulivoimala – Naapuruussuhdehaitta – Yleinen ympäristönsuojeluetu
Asiassa oli ratkaistavana, oliko ELY-keskuksella oikeus valittaa ympäristönsuojeluviranomaisen päätöksestä hallinto-oikeudelle. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin siltä osin kuin Hämeen ELY-keskuksen valitus oli jätetty tutkimatta. Asia palautettiin tältä osin hallinto-oikeudelle ELY-keskuksen valituksen tutkimiseksi ja asian ratkaisemiseksi. - Uutiset
26.1.2024 11.34
Vakuutusoikeus: Kun muutoksenhakulautakunnan päätös annetaan tiedoksi tavallisena sähköisenä tiedoksiantona, tiedoksiannon on katsottava tapahtuvan aikaisintaan 3. päivänä viestin lähettämisestä myös, kun kysymys on tiedoksiannosta viranomaiselleSähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa ei ole tavallisen sähköisen tiedoksiannon osalta säädetty erikseen viranomaisen tiedoksisaannista, joten eläkelaitoksen oli katsottava saaneen lautakunnan päätöksen tiedoksi 3. päivänä siitä, kun päätös oli 29.10.2021 lähetetty sille sähköistä palvelukanavaa pitkin, eli 1.11.2021. Valitusosoituksen mukaan valituksen oli oltava perillä viimeistään 30. päivänä päätöksen tiedoksisaannista, eli 1.12.2021. Valituskirjelmä oli saapunut 30.11.2021, joten valitus otettiin määräajassa saapuneena tutkittavaksi. - Uutiset
29.12.2023 11.45
Päivitetty ohje: Muutoksenhaku Verohallinnon päätökseenOhjeessa käsitellään verovelvollisen ja veronsaajan muutoksenhakua Verohallinnon antamaan päätökseen. Ohjeessa ei käsitellä muutoksenhakua Verohallinnon antamaan ennakkoratkaisuun. - Uutiset
4.12.2023 9.11
KHO kumosi ja palautti HAO:n päätöksen: Olosuhteiden muutos ja oikeussuojan tarve asunnon terveyshaitta-asiassaHallinto-oikeus oli katsonut, että A:lla ei ollut tapauksen olosuhteissa ollut enää oikeussuojan tarvetta ja oli tällä perusteella jättänyt A:n valituksen viranomaisen päätöksestä tutkimatta. Asiassa oli ratkaistavana, olisiko hallinto-oikeuden tullut tutkia A:n valitus siitä huolimatta, että olosuhteet olivat päätöksessä tarkoitetulla tavalla muuttuneet. - Uutiset
28.11.2023 9.44
KHO kumosi HAO:n päätöksen rakennusvalvonta-asiassa: Rakennustyön aloituskokousten pöytäkirjoihin ei sisältynyt myönnettyjen rakennuslupien muuttamista koskevaa muutoksenhakukelpoista päätöstäAsiassa oli ratkaistavana, oliko tuulivoimaloiden rakennustyön aloituskokousten pöytäkirjoihin sisältynyt myönnettyjen rakennuslupien muuttamista koskeva muutoksenhakukelpoinen päätös. Kysymys myös kunnan viranhaltijan esteellisyydestä. - Uutiset
10.11.2023 11.00
EIT: Uuden määräajan asettaminen hallintotuomioistuimeen valittamiselle ei vaikuttanut kohtuuttomasti oikeuteen saattaa asia tuomioistuimeen, mutta välitön soveltaminen vireillä olevaan oikeudenkäyntiin oli EIS 6 artiklan 1 kohdan vastaistaEIT katsoi yksimielisesti, että EIS 6 artiklan 1 kohtaa (oikeus saattaa asia tuomioistuimeen) ja sopimuksen 1. pöytäkirjan 1 artiklaa (omaisuudensuoja) oli rikottu ranskalaisessa tapauksessa. - Uutiset
31.10.2023 16.00
Sami Sarvilinnan väitös: Kuntalain muutoksenhakusäännöksissä on kehittämisen varaaKunnallisvalituskelpoisuuden rajoittaminen tietyissä yksityisoikeudellisissa asioissa olisi perusteltua, käy ilmi OTL Sami Sarvilinnan julkisoikeuden väitöstutkimuksesta.
– Kunnallisvalituksen tarjoamaa laillisuusvalvonnan mahdollisuutta ei välttämättä tarvita, kun kyse on kunnan päätöksestä ilmeisen henkilösidonnaisessa asiassa, esimerkiksi kun ollaan tekemässä työsopimusta tai maksamassa vahingonkorvausta, esittää perjantaina 3. marraskuuta Vaasan yliopistossa väittelevä Sarvilinna. - Uutiset
19.10.2023 10.35
Hallinto-oikeus: Kysymys valitusajan alkamisesta oli ratkaistava valittajan eduksiKun valittajalle toimitettu valitusosoitus oli ollut puutteellinen ja käytetty sähköinen tiedoksiantotapa oli myös viranomaisen käytössä olevan järjestelmän ja viranomaisen menettelyn seurauksena ollut epäselvä, kysymys valitusajan alkamisesta oli ratkaistava valittajan eduksi. Näin ollen valitus oli HAO:ssa tutkittava. (Ei lainvoim. 19.10.2023) - Uutiset
4.10.2023 15.00
Apulaisoikeusasiamies: Oikaisuvaatimuksen pitkittynyt käsittelyaika toimeentulotukiasiassaKantelija arvosteli oikaisuvaatimuksensa käsittelyaikaa Kelan oikaisuvaatimuskeskuksessa. Oikaisuvaatimus oli tullut vireille 5.4.2023, ja se oli kantelun vireille tullessa 5.7.2023 ollut Kelasta saadun tiedon mukaan edelleen käsittelemättä. Käsittelyaikaa koskevan sääntelyn tulkinnanvaraisuuden vuoksi AOA:lla ei ollut oikeudellisia perusteita pitää Kelan menettelyä selvästi lainvastaisena. Tästä huolimatta Kelan olisi AOA:n mielestä perusteltua pyrkiä toimeentulotukiasioissa selvästi keskimääräisesti nopeampaan oikaisuvaatimusten käsittelyaikaan. Se, mitä on pidettävä hyväksyttävänä oikaisuvaatimuksen käsittelyaikana, riippuu, kuten asiassa on maininnut, myös oikaisuvaatimuksen tekijän ja hänen perheensä yksilöllisestä tilanteesta. - Uutiset
14.9.2023 8.00
Tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevan oikeusturvaa halutaan parantaa - muutoksilla viimeistellään EIT:n tuomion täytäntöönpanoMielenterveyslakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevan potilaan psyykkisen sairauden lääkehoito edellyttäisi hallintopäätöstä, jos hoitoa ei onnistuta toteuttamaan yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. Päätöksen perusteella lääkehoito voitaisiin antaa potilaan tahdosta riippumatta, mutta potilaalla olisi jatkossa mahdollisuus hakea muutosta päätökseen valittamalla siitä hallinto-oikeuteen. Ehdotettujen lakien on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2024. - Uutiset
13.9.2023 9.15
KHO: Valmiussääntelyn perusteella annetusta vuosiloman perumisilmoituksesta ei voinut valitttaaAsiassa oli ratkaistavana, oliko työsuhteessa sairaanhoitopiirin palveluksessa olevalle muutoksenhakijalle valmiussääntelyn perusteella annettu vuosiloman perumisilmoitus ollut sellainen oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (hallintoprosessilaki) 6 §:n 1 momentissa tarkoitettu viranomaisen hallintoasiassa tekemä päätös, johon sai valittamalla hakea muutosta. Lisäksi oli arvioitava, mikä merkitys oli annettava valmiuslain 130 §:n muutoksenhakusäännökselle. Mikäli päätöksestä ei ollut voinut valittaa, sitä koskeva valitus oli jätettävä hallintoprosessilain 81 §:n 2 momentin 2 kohdan nojalla tutkimatta. - Uutiset
11.9.2023 12.32
Kuntaliitto: Muutoksia kuntien muutoksenhakuohjeisiin - Uutiset
25.7.2023 9.15
Tulevia hankintoja koskeva ilmoitus - AOA saattoi asiassa esittämänsä käsityksen hyvän hallinnon mukaisesta menettelystä Väyläviraston tietoonKäsiteltävänä olleessa kanteluasiassa kantelija (yhtiö) pyysi tutkimaan Väyläviraston (31.12.2018 asti Liikennevirasto) menettelyä liittyen viraston yhtiölle antamaan tulevia hankintoja koskeneeseen ilmoituskirjeeseen 29.6.2018. Kantelussa esitettiin, että virasto oli kirjeellä asettanut yhtiölle määräaikaisen toimintakiellon sen kohteisiin ja kiinnitettiin huomiota siihen, ettei kirjeeseen voinut hakea muutosta. AOA katsoi, ettei hänen käytettävissään olevan ilmoituskirjeen sisältöinen, kysymyksessä olevassa tarkoituksessa käytettävä kirje täyttänyt hyvän hallinnon vaatimuksia siinä, että kirjeestä ei riittävän selvästi ilmennyt se, että varsinainen poissulkemista koskeva muutoksenhakukelpoinen hankintapäätös tehdään vasta yksittäisen hankintamenettelyn yhteydessä, ja että harkintavalta tuota päätöstä tehtäessä on hankintayksiköllä. AOA:n mielestä hyvän hallinnon mukaista neuvontaa olisi myös, että tällaisessa ennakollisessa ilmoituksessa kerrottaisiin hankintalain 82 §:n tarkoittamasta ehdokkaan tai tarjoajan mahdollisuudesta esittää näyttöä luotettavuudestaan. - Uutiset
12.7.2023 11.00
EIT: Lentomelua koskevien sääntöjen rikkomisesta Brysellin alueella hallinnollisiin sakkoihin tuomitun lentoyhtiön oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin ei loukattuAsia koski hallinnollisia 12.593 euron ja 122 062,70 euron sakkoja, jotka oli määrätty lentoyhtiölle 04/2000 ja 10/2006 välisenä aikana tehdyistä lentomelua koskevista rikkomuksista. - Uutiset
30.6.2023 12.00
KHO: Kunnallisvalitus, kunnan jäsen, yhteisön kotipaikka (Alavus) - Uutiset
28.6.2023 13.25
Oikeusasiamies: Tietosuojavaltuutetun toimiston tiedoksiantoa koskevassa harkinnassa ei menetelty perustuslaissa turvatun hyvän hallinnon mukaisesti, eikä menettely täyttänyt hallintolain 54 §:n viranomaiselle asettamaa tiedoksiantovelvollisuuttaTapauksessa harkinnanvarainen saantitodistuksen käyttö tiedoksiannossa ja se, ettei muutakaan tiedoksiantotapaa ollut käytetty oli johtanut siihen, ettei päätöstä ollut annettu kantelijalle tiedoksi. Näin ollen kantelija ei myöskään ollut päässyt käyttämään perustuslaissa turvattua muutoksenhakuoikeuttaan. OA saattoi asiassa esittämänsä käsityksen tietosuojavaltuutetun toimiston menettelystä toimiston tietoon. - Uutiset
19.6.2023 9.22
KHO: Yliopistolaissa säädetty valituskielto estää valittamisen KHO:een HAO:n päätöksestä, joka koskee hakijan korkeakoulukelpoisuutta ja oikeutta osallistua valintakokeeseenHallinto-oikeuden päätöksellä oli ratkaistu valitus yliopiston päätöksestä, joka koski hakijan korkeakoulukelpoisuutta ja oikeutta osallistua yliopiston valintakokeeseen. Hallinto-oikeuden päätös koski opiskelijaksi ottamista eikä siihen saanut hakea valittamalla muutosta. - Uutiset
14.6.2023 14.00
Kiisti ajaneensa ajoneuvoa ja toimitti uutta selvitystä - hallinto-oikeus kumosi päätöksen liikennevirhemaksusta ja palautti asian poliisille uudelleen käsiteltäväksiHAO totesi, että ajoneuvon omistajalle tai haltijalle voidaan asettaa velvoite esittää selvitystä vaatimustensa tueksi. Kun valittaja ei ollut antanut pyydettyä täydennystä, poliisi oli voinut ratkaista asian. Valittaja oli toimittanut valituksessaan sellaista uutta selvitystä, jota poliisilla ei ollut ollut ratkaistessaan valittajan oikaisuvaatimuksen. HAO ei ottanut ensi asteena tutkittavakseen, mikä merkitys esitetyllä uudella selvityksellä oli. Asiassa annettu päätös oli siten kumottava ja asia oli palautettava poliisille uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
6.6.2023 14.00
Vakuutusoikeus jätti liikennevakuutuksen perusteella korvattavasta kuntoutuksesta annetun valituksen määräajan jälkeen tehtynä tutkimattaMuutoksenhakija ei esittänyt eikä asiassa muutoinkaan ilmennyt sellaisia laissa tarkoitettuja painavia syitä, joiden perusteella vakuutusoikeus olisi voinut ottaa määräajan jälkeen saapuneen valituksen tutkittavakseen sen myöhästymisestä huolimatta. - Uutiset
25.5.2023 9.41
KHO äänesti täysistuntoratkaisussa: Hallinto-oikeuden päätös oli tullut antaa tiedoksi todisteellisestiHallinto-oikeus oli hylännyt A:n valituksen viranomaisen päätöksestä, jolla A:lle oli asetettu velvoite. A ei ollut käyttänyt hallinto-oikeudessa asiamiestä. Asiassa oli ensin ratkaistavana, oliko valituslupahakemus jätettävä myöhään tehtynä tutkimatta. Ratkaistavana oli, oliko hallinto-oikeuden valituksenalaista päätöstä, jolla muutoksenhakijan valitus viranomaisen muutoksenhakijaa velvoittavasta päätöksestä oli hylätty, pidettävä sellaisena oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 90 §:n 2 momentissa tarkoitettuna velvoittavana päätöksenä, jonka tiedoksianto olisi mainitun lainkohdan perusteella tullut toimittaa todisteellisesti. KHO katsoi, että hallinto-oikeuden päätös oli tullut antaa tiedoksi A:lle todisteellisesti.
Äänestys 15-8 (täysistuntoratkaisu) ja esittelijän eriävä mielipide - Uutiset
24.5.2023 9.32
KHO: Opinnäytteen arvostelu ei ole sellainen lainvoimainen hallintopäätös, jonka korkein hallinto-oikeus voi purkaa - Uutiset
8.5.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Asiantuntijan vakinaiseen virkaan oli voitu nimittää oikeustieteen ylioppilas - eroamisiän täyttänyttä henkilöä ei voitu nimittääHAO katsoi, että valittajalla oli esittämänsä johdosta oikeussuojan tarve. Valitus oli siten tutkittava. Kun valittaja oli jo ennen valituksenalaisen päätöksen tekemistä saavuttanut virkamieslain 35 §:n 1 momentissa säädetyn eroamisiän, valittaja ei ollut voinut tulla nimitetyksi täytettävänä olleeseen asiantuntijan virkaan. Sillä, että valittaja oli eroamisiän täyttäessään ollut halukas jatkamaan silloisessa, jo vuonna 2020 päättyneessä virkasuhteessaan virkamieslain 35 §:n 1 momentin mahdollistamalla tavalla, ei ollut ratkaistavana olevassa asiassa merkitystä. Kun valittajaa ei ollut voitu nimittää virkaan, valittajan muista valitusperusteista ei ollut aihetta lausua enemmälti. Valitus oli näin ollen hylättävä. (Ei lainvoim. 8.5.2023) - Uutiset
4.5.2023 8.32
Sähköisen viestinnän palvelulain muutoksenhakumenettelyjen muutostarpeita on arvioitu – asiasta voi lausua 15.6.2023 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja arviomuistioluonnoksesta, joka koskee sähköisen viestinnän palveluista annetun lain muutoksenhakumenettelyjä. Lausuntoja voi antaa 15.6.2023 saakka. Arviomuistioluonnoksessa on kartoitettu sähköisen viestinnän palvelulain muutoksenhaun nykytilaa ja arvioitu muutostarpeita. Luonnoksella tuodaan sidosryhmien kommentoitavaksi alustavia toteutusvaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia. - Uutiset
2.5.2023 9.42
KHO kalatalousasiassa: Hallintopäätös, johon voidaan hakea muutosta valittamalla, syntyy vasta käyttö- ja hoitosuunnitelman hyväksymistä koskevan ELY-keskuksen ratkaisun myötäKalastuslaki – Kalatalousalue – Käyttö- ja hoitosuunnitelma – Kalatalousalueen yleiskokouksen päätös – ELY-keskuksen päätös – Yleiskokouksen päätöksen oikaisuvaatimus- ja valituskelpoisuus – Muutoksenhaku - Uutiset
17.4.2023 8.00
Automaattista päätöksentekoa verotus- ja tulliasioissa koskevat lainsäädäntömuutokset voimaan 1.1.2024Muutokset mahdollistavat automaattisen päätöksenteon jatkamisen ja luovat edellytyksiä automaation laajentamiselle tietyissä verotus- ja tulliasioissa. Lait tulevat voimaan 1. tammikuuta 2024. - Uutiset
11.4.2023 14.00
Asianajajan puheenvuoroja verotuksesta: Oikeusturva verotuksessaKymmenosaisen videosarjan seitsemännessä osassa asianajaja Jouni Weckström tarkastelee verotuksen oikeusturvakysymyksiä. Yksi oikeusturvan toteutumiseen verotuksessa kytkeytyvä seikka on viranomaiselle asetettu neuvontavelvollisuus. Mitä verovelvollisella on oikeus odottaa veroviranomaiselta tämän velvollisuuden puitteissa? - Uutiset
4.4.2023 14.40
Perustoimeentulotukea koskevien valitusten toimittaminen muuttuuAsiakkaan täytyy toimittaa Kelan oikaisuvaatimuskeskuksen päätöksiä koskevat valitukset hallinto-oikeuteen jatkossa itse. - Uutiset
29.3.2023 16.00
Hallinto-oikeus kumosi vankilan apulaisjohtajan päätöksen kirjallisen varoituksen antamisesta oikaisuvaatimuksen vangin sanelun perusteella kirjoittaneelle erityisohjaajalleKun otettiin huomioon asiassa lausuttu sekä erityisohjaajan asema ja virkatehtävät, ei vangin avustamista laillisten muutoksenhakukeinojensa käyttämisessä kirjoittamalla oikaisuvaatimuksen vangin sanelun perusteella ollut voitu nyt kysymyksessä olevassa tilanteessa pitää laadultaan sellaisena virkavelvollisuuksien laiminlyöntinä, että kirjallinen varoitus olisi asiaa kokonaisuutena arvioiden ollut oikeasuhtainen ja kohtuullinen seuraamus teon moitittavuuteen nähden. Varoituksen antaminen oli siten ollut suhteellisuusperiaatteen vastaista ja vankilan apulaisjohtajan päätös tuli kumota. Asian näin päättyessä muista valitusperusteista lausuminen ei ollut tarpeen. (Ei lainvoim. 29.3.2023) - Uutiset
27.2.2023 11.55
Vierashuoneessa OTT, asianajaja Eero Männistö: Arvonlisäverotuksen tulkintatilanteissa verovelvollisen tulisi voida hakea oikaisua ilman veronkorotuksen uhkaaArvonlisäverotus on oma-aloitteista verotusta, jossa verovelvolliset vastaavat siitä, että raportoitava arvonlisävero ilmoitetaan ja maksetaan oikein Verohallinnolle. Verovelvollisilla on suuri vastuu sekä arvonlisäverotuksen substanssin että verotusmenettelyn ja raportoinnin oikean soveltamisen osalta. Suuren vastuun ja työtaakan perusteella tulisi olla selvää, että mahdollisten virheiden oma-aloitteisen oikaisemisen ei pitäisi aiheuttaa kohtuuttomia lisävelvoitteita ja -sanktioita, koska verovelvolliset toimivat veronkerääjinä veronsaajan puolesta. Samalla ilmoitusten korjaaminen tulisi olla mahdollisimman helppoa eikä tulkinnanvaraisissa tilanteissa pitäisi täysin kaavamaisesti / automaattisesti määrätä sanktioita veronkerääjänä toimivalle verovelvolliselle. - Uutiset
23.2.2023 16.15
Verotuksen oikaisulautakuntamenettelyn ohjeetOikaisulautakuntamenettely koskee yleisesti Verohallinnon päätöksiä ennakkoratkaisuja lukuun ottamatta. Verotuksen oikaisulautakunta toimii siten yleisenä ensimmäisenä muutoksenhakuasteena verotuksessa. Ohjeessa selvitetään verotuksen oikaisulautakunnan toimintaan liittyvää menettelyä. - Uutiset
30.1.2023 9.14
Covid-19: Kuntourheilijan valitus AVI:n päätöksestä olisi tullut jättää tutkimatta - KHO kumosi HAO:n päätöksen, jolla AVI:n päätöstä oli kuntosalitoimintaa harjoittavan yrityksen valituksen johdosta pidetty lainvastaisena kuntosalien osaltaPäätöstä ei ollut nimenomaisesti kohdistettu kuntoharjoitteluharrastuksensa estymiseen vedonneeseen A:han eikä sillä ollut asetettu velvollisuuksia, rajoituksia tai kieltoja, joiden toteuttamisesta juuri A olisi ollut oikeudellisesti vastuussa. Päätös ei ollut vaikuttanut A:n oikeudelliseen asemaan välittömästi. Yrityksen valituksen osalta KHO katsoi, että asiantuntemus covid-19-taudin leviämisen riskeistä oli otettu asianmukaisesti huomioon AVI:n päätöksenteossa. AVI:n päätös oli perustunut riittävään selvitykseen ja perusteltu asianmukaisesti. HAO:n päätökset kumottiin. Pohjois-Suomen AVI:n päätös jäi siten voimaan. - Uutiset
13.1.2023 12.53
Asianajajan puheenvuoroja verotuksesta: muutoksenhakukirjelmän laatiminen veroriidassaVerotusta käsittelevän kymmenosaisen videosarjan ensimmäisessä osassa asianajaja Jouni Weckström tarkastelee muutoksenhakukirjelmän laatimisessa huomioitavia keskeisiä seikkoja. Kirjelmän laatimisessa verovelvollisen on eroteltava, miltä osin on tarpeellista selventää tosiseikkoja ja todisteita, ja miltä osin kyse on pikemmin oikeudellisia tulkintoja koskevasta argumentoinnista. - Uutiset
5.1.2023 11.05
KHO: Hallinto-oikeustuomarin esteellisyys ja muutoksenhakijoiden oikeus valittaa maantien yleissuunnitelmapäätöksestäSe seikka, että samaa aluetta koskevaa asemakaavaa koskevassa valituksessa oli kysymys osin samoista tosiseikoista ja vedottu osin samoihin seikkoihin kuin nyt ratkaistavana olleessa asiassa, ei antanut perusteltua aihetta epäillä hallinto-oikeustuomareiden puolueettomuutta yleissuunnitelmaa koskevassa asiassa. Muutoksenhakijoilla oli valitusoikeus yleissuunnitelmaa koskevasta päätöksestä. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja palautti asian hallinto-oikeudelle. - Uutiset
20.12.2022 12.15
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kelan huomiota hallintolain valitusosoitusta koskevan säännöksen huolelliseen soveltamiseenKela ei ollut liittänyt kantelijan opintotukihakemusta koskevaan päätökseen valitusosoitusta vaan ilmoittanut päätöksessä, ettei siihen voinut hakea muutosta. - Uutiset
5.12.2022 9.33
KHO: Rikosylikonstaapelin viran tehtäväpiirin muuttamisessa poistamalla esimiestehtävät ja vaihtamalla sijoitusyksikköä oli ollut kysymys työnantajan direktio-oikeuteen kuuluvasta ratkaisusta, joka ei ollut valituskelpoinenAsiassa oli poliisilaitoksen valituksesta arvioitavana, oliko A:n rikosylikonstaapelin viran tehtäväpiirin muuttamisessa kysymys työnantajan direktio-oikeuteen kuuluvasta ratkaisusta, johon ei saanut HOL 6 §:n 2 momentti huomioon ottaen hakea muutosta valittamalla. Kun arvioitiin ratkaisun valituskelpoisuutta, oli otettava huomioon muutoksen vaikutukset A:n virkamiesoikeudelliseen asemaan ja etuihin. Muutos ei ollut merkinnyt viran sijoituspaikkakunnan muuttumista. - Uutiset
28.10.2022 9.12
KHO:n ratkaisu asiakirjajulkisuudesta ja yliopiston päätöksen valituskelpoisuudestaAsiakirjajulkisuus – Tutkinta hyvän tieteellisen käytännön loukkausepäilystä – Asiakirjan julkisuusarvioinnin osalta lopulliseksi tarkoitettu ratkaisu – Yliopiston päätös olla salaamatta tai poistamatta eräitä tietoja loppuraportista – Muutoksenhaku – Valituskelpoisuus – Valitusoikeus - Uutiset
26.10.2022 9.37
KHO:n ratkaisu käännyttämispäätöksestä valittamisestaUlkomaalaisasia – Kansainvälisen suojelun hakemus – Hakijan käännyttäminen – Hakijan puolison ja lapsen valitusoikeus käännyttämispäätöksestä - Uutiset
22.9.2022 10.30
Hallinto-oikeus: Otto-oikeuden nojalla tehtyihin päätöksiin oli ensin haettava oikaisua kunnanhallitukseltaOtto-oikeuden käyttäminen merkitsi sitä, että asiat olivat siirtyneet kokonaan kunnanhallituksen käsiteltäviksi. Valitukset HAO:lle koskivat siten kunnanhallituksen sellaisia päätöksiä, joista ei voitu suoraan tehdä kunnallisvalituksia HAO:lle, vaan näihin otto-oikeuden nojalla tehtyihin päätöksiin oli ensin haettava oikaisua kunnanhallitukselta. Tämän vuoksi HAO:n oli jätettävä valittajan valitukset tutkimatta. Kunnanhallituksen päätöksiin virheellisesti liitetyt valitusosoitukset HAO:een oli poistettava. (Ei lainvoim. 22.9.2022) - Uutiset
15.9.2022 10.00
Apulaisoikeusasiamies: Toimeentulotukipäätöksen antaminen käytettävissä olevien tietojen pohjaltaMikäli toimeentulotukiasiakas on peittänyt pankkitiliotteestaan arkaluonteisiksi katsomiaan tietoja, on Kelan arvioitava, mikä merkitys tällä seikalla on toimeentulotukea määrättäessä. AOA:n huomio asiassa kiinnittyi kuitenkin siihen, että kantelija oli hakemusten vireillä ollessa vastannut Kelan lisäselvityspyyntöihin, että hänen toimittamansa lisäselvityksen tulee riittää ja että hän odottaa lakiin perustuvaa tietoa siitä, miksi hänen toimittamansa selvitys ei riitä, sekä päätöstä hakemukseensa. Tämä oli AOA:n mielestä tulkittava kantelijan ilmoitukseksi siitä, ettei häi tule toimittamaan enempää selvitystä ja että hän odottaa viipymättä perusteltua päätöstä. Näin ollen Kela olisi voinut ratkaista hakemukset viipymättä käytettävissään olleiden tietojen perusteella, eikä jäädä odottamaan lisäselvityspyynnöissään antamansa määräajan päättymistä ja tehdä ratkaisua 7 arkipäivän kuluessa siitä. Kela olisi voinut tarpeelliseksi katsoessaan vielä tiedustella erikseen kantelijalta tämän suostumusta päätöksentekoon käytettävissä olevien tietojen pohjalta. Asiakirjoista ei ilmennyt, että suostumusta olisi tiedusteltu. Kantelijan oikeusturvan mukaista olisi ollut myös antaa hänelle viipymättä perusteltu muutoksenhakukelpoinen päätös. - Uutiset
30.8.2022 11.00
Hallinto-oikeus: Verotuksen oikaisulautakunta oli voinut jättää yhtiön oikaisuvaatimuksen tutkimattaYhtiön oikaisuvaatimuksessa ei voitu katsoa hallintolain 49 d §:n mukaisesti ilmoitetun, millaista oikaisua siinä vaaditaan ja millä perusteilla sitä vaaditaan. Oikaisulautakunnassa käsillä ollut muutoksenhakuasetelma ei ollut sillä tavoin selkeä ja yksinkertainen, että asian tutkimisen asianmukainen kohdentaminen olisi ollut mahdollista ilman tällaista nimenomaista yksilöimistä. Oikaisulautakunta oli varannut yhtiölle riittävän määräajan täydentää oikaisuvaatimustaan, mutta oikaisuvaatimusta ei ollut täydennetty annetussa määräajassa eikä ennen oikaisulautakunnan päätöksen tekemistä. (Ei lainvoim. 30.8.2022) - Uutiset
12.8.2022 10.35
Apulaisoikeusasiamies: Helsingin vankila menetteli lainvastaisesti, kun kantelijan pyyntöä lähettää valitus karanteenipäätöksestä sähköisesti ei noudatettu - vankiterveydenhuollon yksikkö menetteli lainvastaisesti päätöksen tiedoksiannossaVankila tarjosi kantelijalle valituksen lähettämistä varten kirjekuoren, jossa postimaksu oli valmiiksi maksettu. Vaikka postittaminen jätettiin kantelijan vastuulle, vankilan menettely vastasi käytännössä kutakuinkin sitä, että vankilan henkilökunta olisi toimittanut valituksen tuomioistuimelle postitse. Kantelija kuitenkin vaati, että valitus olisi tullut lähettää sähköisesti. AOA katsoi, että tässä tapauksessa lain edellytys ”viipymättä” tarkoitti, että valitus, joka sisälsi vaatimuksen täytäntöönpanon keskeyttämisestä, olisi tullut toimittaa kantelijan pyytämin tavoin sähköisesti. Helsingin vankila oli menetellyt lainvastaisesti, kun kantelijan pyyntöä ei noudatettu. Päätöksen tiedoksiannon osalta AOA katsoi, että vankiterveydenhuollon yksikkö oli menetellyt lainvastaisesti, kun kantelijalle oli vasta 19.2.2021 annettu kirjallisena tiedoksi päätös, joka oli tehty 3.2.2021, jonka voimassaoloaika päätöksen mukaan oli 3.–17.2.2021 ja joka lisäksi on laadultaan sellainen, että se voidaan panna täytäntöön heti muutoksenhausta huolimatta, jolloin siihen tulisi olla mahdollisuus hakea täytäntöönpanon kieltoa tai keskeytystä. - Uutiset
8.8.2022 11.30
Voimankäyttö lapsen kiinnipitotilanteessa - apulaisoikeusasiamieheltä huomautus koulukodille ja hyvitysesitys Helsingin sosiaali- ja terveydenhuollon toimialalle perusoikeuksien loukkauksestaKantelija oli menettänyt päätöksenteossa tapahtuneiden laiminlyöntien johdosta perustuslain 21 §:ssä turvatun oikeutensa saattaa häntä koskeva asia tuomioistuimen käsiteltäväksi. Menettelyn moitittavuutta lisäsi se, että kyseessä oli ollut haavoittuvassa asemassa oleva lapsi, jonka oikeuksien ja oikeusturvan toteutuminen oli viranomaisen ja sen toimeksiannosta toimivien tahojen toimenpiteiden varassa. AOA korosti vielä, että koulukodin oli täytynyt olla tietoinen lastensuojelulain mukaisista velvoitteistaan. AOA kiinnitti lisäksi koulukodin huomiota siihen, mitä hän oli todennut kiinnipidosta ja tavanomaisesta sijaishuoltopaikassa annettavasta kasvatuksesta ja huolenpidosta. AOA esitti, että kantelijan perusoikeuksien toteuttamisesta vastuussa ollut Helsingin sosiaali- ja terveydenhuollon toimiala hyvittäisi kantelijalle hänen perusoikeuksiensa loukkaukset.