-
Hallintolainkäyttö
- Hallintopäätös
- Hallintoriita
- Hallintosopimus
- Hyödyntämiskielto
- Muutoksenhaku hallintoasiassa
- Määräaikojen laskeminen
- Puhevalta
Muutoksenhaku hallintoasiassa
- Uutiset
18.12.2015 9.20
Hallinto-oikeus: Maistraatin toimenpiteeseen perukirjan osakastietojen vahvistamisesta ei voitu hakea muutosta hallintolainkäytön järjestyksessäMaistraatti oli vahvistanut perukirjan osakastiedot todeten, että kuolinpesässä ei ole osakkaita. Hallinto-oikeus katsoi, että maistraatin toimenpide perukirjan osakastietojen vahvistamisesta ei sisältänyt sellaista ratkaisua, johon voidaan hakea muutosta hallintolainkäytön järjestyksessä. - Uutiset
11.12.2015 10.26
KHO: Kunnan luottamushenkilön asiakirjapyyntö liikesalaisuuksia sisältävistä asiakirjoista voitiin hylätä kun hankkeeseen liittyviä asioita ei enää ollut kunnan käsittelyssäAsiassa ei ilmennyt, että kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen tai sen elinkeinojaoston käsittelyssä olisi asiakirjapyynnön esittämisen ajankohtana enää ollut kysymyksessä olevaan hankkeeseen liittyviä asioita, joiden käsittelyssä asiakirjat olisivat olleet tarpeellisia. Asiakirjapyynnöstä tai oikaisuvaatimuksesta ei liioin ilmennyt A:n luottamustehtävän hoitamiseen liittyviä muitakaan seikkoja, joiden perusteella pyydetyt yksityisten elinkeinonharjoittajien liikesalaisuuksia sisältävät asiakirjat olisi tullut jälkikäteen antaa A:lle kunnanvaltuuston tai -hallituksen jäsenille kuuluvan muita luottamushenkilöitä laajemman tietojensaantioikeuden perusteella. Asiakirjapyyntö oli voitu hylätä. - Uutiset
26.11.2015 8.02
Prof. Matti Myrsky: Mitä verotusta koskevaa muutoksenhakukirjelmää laadittaessa olisi hyvä ottaa huomioon?Muutoksenhakukirjelmä tulee laatia huolellisesti. Kirjelmän sisältö ratkaisee sen, kuinka laajasti asia käsitellään muutoksenhakuasteessa. Muutoksenhakuviranomainen ei voi lähtökohtaisesti tutkia asiaa laajemmin, kuin muutoksenhakija on vaatinut, professori Matti Myrsky kirjoittaa Edilexissä julkaistussa DL:n numerossa 5/2015. - Uutiset
3.11.2015 14.46
Hallinto-oikeus: Apteekkarilla oli valitusoikeus, kun apteekin sijoittumisalueelle oli myönnetty lupa toisen apteekin palvelupisteen pitämisellePalvelupisteen perustamisen tietyn apteekin sijaintialueelle oli katsottava koskevan kyseisellä alueella apteekkiliikettä harjoittavan apteekkarin laillisia etuja. Kyseisellä apteekkarilla oli oikeudellinen intressi siihen, että palvelupistelupa myönnetään lainmukaisin edellytyksin. Näin ollen valittaja oli asianosainen ja hänellä oli valitusoikeus asiassa. HAO otti asianosaisuutta ja valitusoikeutta arvioidessaan huomioon apteekkiasioissa vuosien aikaisen oikeuskäytännön. (Ei lainvoim. 3.11.2015) - Uutiset
31.8.2015 15.19
Hallinto-oikeus: Rakennusvalvontaviraston viranhaltijan suostumus rakennustyönaikaisista muutoksista ei sisältänyt valituskelpoista hallintopäätöstäRakennusvalvontaviraston viranhaltija oli antanut rakennustyönaikaisia muutoksia koskevassa lausunnossaan suostumuksensa siihen, että ullakolla oleva vanha valokuilu puretaan, valokuilua korvaava koroke rakennetaan, valokuiluun johtanut kattoikkuna poistetaan ja ylimmän kerroksen eteishallin lasimaalauksen valaistus järjestetään keinovalaistuksella. Hallinto-oikeus katsoi, että kun otettiin huomioon asiassa valokuilusta ja kattoikkunasta saatu selvitys, ei suostumus suunnitelmasta poikkeamiseen merkitse rakennusluvan merkittävää muuttamista eikä sisällä sellaista hallintolainkäyttölain 5 §:n 1 momentissa tarkoitettua ratkaisun sisältävää valituskelpoista hallintopäätöstä, johon voitaisiin hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen. Tämän vuoksi asiaa ei voitu käsitellä myöskään hallintolainkäyttölain 59 §:n ja 60 §:n mukaisena kanteluna. (Vailla lainvoimaa 31.8.2015) - Uutiset
6.8.2015 14.19
Oikaisuvaatimuksen ja valitusluvan käyttö hallintoasioiden muutoksenhaussa laajenee vuoden 2016 alustaHallintoasioiden muutoksenhaussa oikaisuvaatimus ja valituslupamenettely laajenevat vuoden 2016 alussa useisiin uusiin asiaryhmiin, tiedottaa oikeusministeriö. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa lainmuutokset huomenna perjantaina 7. elokuuta. - Uutiset
3.7.2015 13.35
KHO:n ratkaisu valitusoikeudesta saamelaiskäräjäasiassaSaamelaiskäräjien päätöstä, jolla oli asetettu vaalilautakunta saamelaiskäräjien vaaleja varten, ei ollut pidettävä hallintolainkäyttölaissa tarkoitettuna hallintoasiassa tehtynä päätöksenä, johon sai hakea valittamatta muutosta. Tämän vuoksi valitus oli jätettävä tutkimatta. - Uutiset
22.6.2015 15.00
Hallinto-oikeus: Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön seurannaismuutoksen tekemistä koskeva pyyntö ei vaikuttanut jälkiverotusta koskevan Verohallinnon päätöksen tekemisen määräajan arviointiinVerohallinnon olisi tullut jättää Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön 13.2.2014 tekemä AVL 185 §:ssä tarkoitettu pyyntö päätöksen tekemisestä tilikauden 1.4.2008 – 31.3.2009 osalta tutkimatta. Asian arviointiin ei vaikuttanut se, että Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö oli pyytänyt AVL 204 §:ssä säädetyn ns. seurannaismuutoksen tekemistä tilikaudelle 1.4.2008 – 31.3.2009. - Uutiset
15.6.2015 13.29
Hallinto-oikeuden päätös autoverotusta koskevan oikaisuvaatimuksen kolmen vuoden määräajan laskemisestaValittajaa koskeva autoveropäätös oli tehty 28.4.2010. Hän jätti oikaisuvaatimuksen Tulliin torstaina 2.1.2014. Tulli jätti vaatimuksen tutkimatta, koska autoverolain 69 §:n mukaan vaatimus olisi tullut toimittaa Tulliin 31.12.2013 mennessä. Valituksessaan X vetosi säädettyjen määräaikain laskemisesta annetun lain 3 pykälään. HAO hylkäsi X:n valituksen. HAO totesi, ettei autoverolain 69 §:n 3 momentissa oikaisuvaatimusajan pituutta ole määrätty vuosina nimetyn päivän jälkeen vaan aika on säädetty alkavaksi kalenterivuoden alusta. Vedottu säännös ei siten tullut sovellettavaksi vaan oikaisuvaatimus oli pitänyt jättää tutkimatta. Eri mieltä ollut hallinto-oikeuden jäsen olisi kumonnut Tullin päätöksen ja palauttanut asian Tullille oikaisuvaatimuksen tutkimiseksi. - Uutiset
8.5.2015 8.08
Kansainvälistä veroasiaa koskevan valituksen yli 21 kuukauden käsittelyaika oli kohtuuton - hallinto-oikeuden resurssipula ei ollut hyväksyttävä perusteApulaisoikeuskanslerin sijainen on saattanut käsityksensä valituksen kohtuuttoman pitkästä käsittelyajasta hallinto-oikeuden tietoon asiassa, jossa kantelijan verovalituksen käsittelyaika oli ollut yli 21 kuukautta. Myös hallinto-oikeuden oman käsityksen mukaan aika oli ollut kohtuuttoman pitkä. Käsittelyaikaa oli pidentänyt mm. ETA-osinkoja koskevien valitusten käsittely. Viranomaisen resurssipulaa ei ole laillisuusvalvonnassa katsottu hyväksyttäväksi perusteeksi asioiden käsittelyn aiheettomalle viivytykselle. - Uutiset
1.4.2015 9.00
Apulaisoikeusasiamies: Lapsen henkilökohtaista avustajaa koskevaan hakemukseen olisi tullut antaa päätösRehtorille ja koulutoimenjohtajalle osoitetun hakemuksen johdosta olisi tullut tehdä päätös, johon vanhemmat olisivat voineet halutessaan hakea muutosta hallinto-oikeudelta ja saattaa asian siten tuomioistuimessa arvioitavaksi. Menettely oli ollut lainvastaista. - Uutiset
6.2.2015 16.00
KHO:n ratkaisu opiskelijaksi ammattikorkeakouluun ottamista koskevan päätöksen valituskelpoisuudestaKoska hallinto-oikeuden päätökseen, joka koski ammattikorkeakoululain (351/2003) 22 §:ssä tarkoitettua opiskelijaksi ottamista, ei lain 42 §:n 4 momentin mukaan saa hakea muutosta valittamalla, hallinto-oikeuden ei olisi tullut liittää päätökseensä valitusosoitusta. - Uutiset
8.1.2015 12.03
Kaupunginhallituksen päätös olla osoittamatta valtuustoryhmälle uutta ryhmäkokoustilaa oli valituskelpoinen – KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksenLieksan kaupunginhallitus oli 2.12.2013 Lieksan perussuomalaisten valtuustoryhmän esityksen johdosta päättänyt olla osoittamatta valtuustoryhmälle uutta ryhmäkokoustilaa. Päätös sisälsi kaupunginhallituksen kannanoton valtuustoryhmän pyyntöön ja siten sellaisen ratkaisun, josta saa tehdä oikaisuvaatimuksen tai kunnallisvalituksen. - Uutiset
7.1.2015 9.42
KHO:n ratkaisu valitusoikeudesta sosiaalityöntekijän tekemän kiireellisen sijoituksen jatkamista koskevasta päätöksestäKHO totesi, että lapsen kiireellistä sijoittamista koskevaan hallinto-oikeuden antamaan päätökseen ei saa lastensuojelulain 92 §:n 1 ja 3 momentti huomioon ottaen hakea muutosta valittamalla. Lastensuojelulain 92 §:n 3 momentista ilmenevä valituskielto ei sanamuotonsa mukaan määräydy hallinto-oikeuden käyttämän oikeussuojakeinon mukaisesti, vaan lainkohdassa viitataan yleisesti hallinto-oikeuden päätökseen. Myöskään mitkään asianosaisten oikeussuojan tehokkuuteen liittyvät syyt tai hallintolainkäyttölain yleiset säännökset muutoksenhausta eivät antaneet aihetta päätyä siihen, että muutoksenhakuoikeus korkeimpaan hallinto-oikeuteen voisi olla ylimääräisen muutoksenhakukeinon kohdalla laajempi kuin säännönmukaisen valituksen kohdalla. - Uutiset
20.8.2014 11.00
KHO:n ratkaisu asianosaisasemasta ja valitusoikeudesta julkista hankintaa koskevassa asiassaMarkkinaoikeus oli jättänyt yhtiön valituksen tutkimatta katsoen, että yhtiöllä ei ollut asiassa asianosaisasemaa eikä siten valitusoikeutta, kun se ei ollut osallistunut tarjouskilpailuun antamalla tarjousta. Korkein hallinto-oikeus kuitenkin katsoi, että yhtiöllä oli julkisista hankinnoista annetussa laissa tarkoitettuun asianosaisasemaan perustuva valitusoikeus, kun lakia tulkittiin ottamalla huomioon julkisten hankintojen muutoksenhakumenettelyille unionin oikeudesta johtuvat vaatimukset ja kun muutoin otettiin huomioon muun ohella yhtiön toiminta ennen valituksen tekemistä ja hankintayksikön menettely asiassa. - Uutiset
15.8.2014 10.40
Oikeuskansleri: Hakijoiden oikeusturva koetuksella yhteisvalinnassa – hakijat eivät saa lain mukaista päätöstä tuloksistaOikeuskansleri Jaakko Jonkka on huolissaan opiskelijoiden oikeusturvasta, sillä hakijat eivät saa lain mukaista päätöstä yhteisvalintatuloksista. Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen ohjeiden mukaan opiskelija saa valituskelpoisen päätöksen vasta, kun hän pyytää sitä erikseen. Ministeriö ja Opetushallitus perustelevat menettelyä yhteisvalintapäätösten suurella määrällä ja valintaprosessiin liittyvillä erityispiirteillä. Oikeuskanslerin mukaan opiskelijavalintapäätökset ovat hallintolaissa tarkoitettuja hallintopäätöksiä, joiden muotoa ja antamisvelvollisuutta koskevat perustuslain ja hallintolain säännökset. Mahdollisten poikkeamisten tulee, myös massapäätösten osalta, perustua asiasta nimenomaisesti säädettyyn lakiin. - Uutiset
30.6.2014 12.05
Opinnäytetyö oikeusturvan saavutettavuudesta: Terveydenhuollon ja sosiaalivakuutusasioiden valituskanavatIhmisoikeuskeskukselle on tehty tilauksesta opinnäytetyö, joka valmistui toukokuussa 2014. Opinnäytetyö liittyy Ihmisoikeuskeskuksen alaisen ihmisoikeusvaltuuskunnan toimikauden 2012–2016 läpileikkaavaan teemaan ”pääsy oikeuksiin”. - Uutiset
16.6.2014 12.37
KHO: Autovuokraamo ei ollut vastuussa pysäköintivirhemaksustaKun autovuokraamo oli osoittanut, että auto oli ollut vuokrattuna ja vuokralaisen käytössä pysäköintivirheen sattuessa, pysäköintivirhemaksua ei voitu määrätä autovuokraamon maksettavaksi. (Ään 4-1) - Uutiset
9.6.2014 11.31
KHO:lta kolme ratkaisua hallintopäätöksen tiedoksiannosta saantitodistusta vastaanHallinto-oikeudelle palautunutta saantitodistusta oli pidettävä hallintolainkäyttölain 25 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna todistuksena tai selvityksenä siitä, milloin päätös oli annettu tiedoksi muutoksenhakijalle. Postin sähköisestä lähetysten seurantajärjestelmästä tulostettua tietoa siitä ajankohdasta, jolloin muutoksenhakija oli saanut hallinto-oikeuden päätöksen tiedokseen, oli pidettävä hallintolainkäyttölain 25 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna todistuksena tai selvityksenä siitä, minä päivänä päätös oli annettu tiedoksi muutoksenhakijalle. - Uutiset
5.6.2014 10.35
KHO: Rehtorilla oli oikeus tehdä oikaisuvaatimus hänen virantoimituspaikkansa muuttamisestaPerusopetuksen johtajan päätöstä rehtorin toimipaikan muuttamisesta toiseen kouluun oli pidettävä oikeudelliselta luonteeltaan rehtorin virantoimitusvelvollisuuden muuttamista koskevana muutoksenhakukelpoisena päätöksenä. Opetuslautakunnan tuli siten ottaa rehtorin oikaisuvaatimus käsiteltäväkseen.