-
Hallintolainkäyttö
- Hallintopäätös
- Hallintoriita
- Hallintosopimus
- Hyödyntämiskielto
- Muutoksenhaku hallintoasiassa
- Määräaikojen laskeminen
- Puhevalta
Muutoksenhaku hallintoasiassa
- Uutiset
23.1.2017 8.07
Verotuksen oikaisulautakunnan ohjeet on julkaistuVerohallinto on julkaissut ohjeen, jossa selvitetään verotuksen oikaisulautakunnan toimintaan liittyvää menettelyä. - Uutiset
1.12.2016 13.30
Hallinto-oikeus: Lääkeyhtiöllä ei ollut oikeutta hakea muutosta toiselle lääkeyhtiölle myönnettyyn lääkevalmisteen myyntilupapäätökseenKyseisellä Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen päätöksellä ei ollut ratkaistu lääkeyhtiö B:n oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun välittömästi vaikuttavaa asiaa. Koska kysymys ei ollut vertailulääkkeestä, myöskään EU- tuomioistuimen tuomiossa C-104/13, Olainfarm AS, mainitut perusteet valitusoikeudelle eivät soveltuneet. Asiassa ei ollut ilmennyt muutakaan perustetta valitusoikeudelle. HAO ei tutkinut valitusta. (Ei lainvoim. 1.12.2016) - Uutiset
10.11.2016 15.35
Hallinto-oikeus: Postilakkoa ei voitu pitää sellaisena ylivoimaisena esteenä, jonka vuoksi kunnan palkkatuen maksatushakemukset olisi tullut hyväksyäHAO totesi, että hakemuksen toimittaminen määräajassa on hakijan vastuulla. Postilakko oli alkanut jo viikkoa ennen kuin kunta postitti hakemukset. Postilakkoa ei tässä tilanteessa voitu pitää sellaisena ylivoimaisena esteenä, jonka vuoksi maksatushakemukset olisi tullut hyväksyä. - Uutiset
4.11.2016 11.30
OTT Matti Urpilainen: Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön oikaisuvaatimuksen myöhästyminen – KHO 2016:158Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön päivää ennen määräajan päättymistä Verohallinnossa saapuneeksi leimattu oikaisuvaatimus katsottiin myöhästyneeksi. - Uutiset
30.9.2016 9.35
Hallinto-oikeus: Kaupungin valvontatarkastajan yksityisten sosiaalipalvelujen tuottamisen ilmoituksen johdosta antamaan päätökseen ei ollut valitusoikeuttaPalveluntuottaja oli tehnyt kaupungille ilmoituksen yksityisten sosiaalipalvelujen tuottamisesta. Kaupungin valvontatarkastaja oli päättänyt olla hyväksymättä palveluntuottajan ilmoittamaa palvelua kotipalvelun tukipalveluksi tai muuksi yksityiseksi sosiaalipalveluksi, joka pitäisi merkitä kunnan ylläpitämään rekisteriin. Valvontatarkastajan valittajan ilmoituksen johdosta antama päätös ei sisältänyt sellaista hallintolainkäyttölain 5 §:n 1 momentissa tarkoitettua hallintoasiassa annettua asiaratkaisua, josta saa valittaa. Tämän vuoksi HAO poisti päätökseen liitetyn valitusosoituksen ja jätti valituksen tutkimatta. - Uutiset
29.9.2016 16.15
TEM:n hallinnonalan muutoksenhakusäädöksiä yhtenäistetään osana laajempaa kokonaisuuttaHallitus antoi 29. syyskuuta 2016 eduskunnalle esityksen eräiden hallintoasioiden muutoksenhakusäännösten tarkistamiseksi työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla. Esityksessä jatketaan hallintoasioiden muutoksenhakusäännösten yhdenmukaistamista lainsäädännössä niin, ettei muutoksenhaussa ole erilaisten hallintoasioiden osalta perusteettomia eroja. - Uutiset
12.9.2016 8.25
Verotusmenettelyn ja veronkannon uudistamista koskeva ensimmäinen lainsäädäntökokonaisuus on vahvistettu - muutokset voimaan vuoden 2017 alussaTasavallan presidentti vahvisti perjantaina (9.9.) verotusmenettelyn ja veronkannon uudistamista koskevat lainsäädäntömuutokset. - Uutiset
8.9.2016 12.21
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta jolla Lahden kaupunginvaltuuston päätös asemakaavan hyväksymisestä oli kumottu kolmen korttelialueen osalta uuden liito-oravahavainnon vuoksiKorkein hallinto-oikeus oikaisi hallinto-oikeuden päätökseen liitetyn muutoksenhakuosoituksen kuulumaan siten, että päätöksestä voi valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus oli todennut, että kun valituksenalaisessa asemakaavassa asuinrakentamiseen osoitetulla alueella on tehty liito-oravahavaintoja, edellyttää alueen osoittaminen asuinrakentamiseen selvitystä siitä, miten liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkojen säilyminen kaavaa toteutettaessa voidaan turvata ja sovittaa yhteen liito-oravan suojelu muiden maankäyttötarpeiden kanssa. Lisäksi on selvitettävä liito-oravalle tarpeelliset kulkureitit. Asemakaavaa laadittaessa ei ole kuitenkaan voitu selvittää edellä tarkoitettuja seikkoja, kun uusi liito-oravan esiintymä on havaittu asemakaavaa koskevan päätöksen jälkeen. Tämän vuoksi asiassa ei voitu arvioida sitä, täyttyykö maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:n 2 momentin mukainen sisältövaatimus liito-oravan vaalimisesta luonnonympäristön osana. Hallinto-oikeus oli kumonnut valituksenalaisen päätöksen Piikkokadun erillispientalojen korttelialueiden 10319, 10320 ja 10321 osalta. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
7.9.2016 9.01
KHO:n presidentin Pekka Vihervuoren puhe Suomen Ympäristöoikeustieteen Seuran syyspäivässä 6.9.2016Suomen Ympäristöoikeustieteen Seuran syyspäivässä Helsingissä puhuneen korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Pekka Vihervuori totesi puheessaan muun muassa, että sote- ja maakuntauudistukset merkitsevät Suomen itsenäisyyden ajan syvintä julkishallinnon ja julkisen vallan puitteiden ja rakenteiden muutosta. Tällä hetkellä näyttää siltä, että nämä muutokset tulevat tapahtumaan perustuslakia muuttamatta. Vihervuoren mukaan optimaalisessa tilanteessa olisi edetty toisin. Valtiosäännössä olisi ensin säädetty uusien maakuntien itsehallinnollisesta asemasta ja suhteesta valtioon ja kuntaan, ja asemaltaan muuttuvien kuntien itsehallinnosta suhteessa paitsi valtioon myös maakuntiin. Vihervuori nosti puheessaan esiin myös oikeussuojakeinojen ympärillä käytävän, välillä epäjohdonmukaisenkin keskustelun. Etenkin ympäristö- ja maankäyttöasioissa on nykyään muotia puhua oletusten varassa esimerkiksi hallitsemattomista valituskierteistä. Aika usein myös esitetään todellisuutta vastaamattomia arvioita asioiden käsittelyyn kuluvasta ajasta tai asioiden väitetysti ”itsestään selvistä” lopputuloksista. Erilaisissa oikeussuojakeinojen leikkaamiseen tähtäävissä puheissa sekoittuvat valitettavan usein myös syy ja seuraus. - Uutiset
11.8.2016 15.05
Turvapaikkavalitusten tuomioistuinkäsittelyä nopeutetaan - myös oikeusavun saamiseen ja avustajien kelpoisuusvaatimuksiin muutoksiaKansainvälistä suojelua koskevien asioiden käsittelyä tehostetaan lainmuutoksilla, jotka tulevat voimaan 1. syyskuuta 2016. Tavoitteena on luoda edellytyksiä sille, että kansainvälistä suojelua koskevat valitusasiat on mahdollista käsitellä aiempaa joutuisammin ja sujuvammin. Lisäksi tarkistetaan turvapaikanhakijoiden oikeusavun laajuutta ja oikeusapua antavien avustajien kelpoisuusvaatimuksia. - Uutiset
3.8.2016 10.16
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Muutoksenhakuviranomaisen päätöstä on noudatettavaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti kaupungin huomiota velvollisuuteen panna täytäntöön muutoksenhakuasteiden lainvoimaiset päätökset. - Uutiset
13.6.2016 12.25
KHO:n päätös muutoksenhausta palkkatukipäätökseen ja sovellettavasta lainsäädännöstäELY-keskus oli päättänyt, että yhtiölle ei makseta palkkatukea. ELY-keskus oli jättänyt yhtiön oikaisuvaatimuksen tutkimatta, koska se oli saapunut myöhässä. HAO oli hylännyt yhtiön valituksen. HAO oli liittänyt päätökseensä valitusosoituksen, jonka mukaan päätökseen sai hakea muutosta valittamalla KHO:een. HAO:n päätökseen liitetty valitusosoitus oikaistiin ja yhtiön valitus käsiteltiin valituslupahakemuksena. Asian saattamiseen KHO:n ratkaistavaksi ei ollut hallintolainkäyttölain 13 §:n 2 momentissa säädettyä perustetta valitusluvan myöntämiseksi. - Uutiset
27.4.2016 12.40
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti kaupungin huomiota velvollisuuteen turvata hallinnon asiakkaiden muutoksenhakuoikeuden toteutuminenApulaisoikeuskansleri totesi, että koska 7 päivän laskennallinen tiedoksisaantiaika lasketaan postituspäivästä ja 14 päivän muutoksenhakuaika puolestaan tiedoksisaantipäivästä, viranomaisen asiakastietojärjestelmään merkitty oikea tieto postituspäivästä on olennainen edellytys PL 21 §:ssä taatun muutoksenhakuoikeuden toteutumiseksi. Päätökset on myös postitettava järjestelmään merkittynä postituspäivänä tai viipymättä sen jälkeen siten, että päätöksen vastaanottaja saa postin kulku huomioon ottaen päätöksestä tiedon viimeistään 7. päivänä sen postittamisesta. Asiakkaalla on oikeus luottaa hänelle ilmoitettuun postitusajankohtaan. - Uutiset
11.3.2016 11.53
Selvitys: Valituslajin muutos ei vauhdittaisi kaavoitustaKunnallisvalituksen muuttaminen hallintovalitukseksi ei jouduttaisi merkittävästi kaavoitusta. Tämä käy ilmi professori Eija Mäkisen tekemästä selvityksestä, joka koskee kaavoituksen valituslajin muuttamista. Selvitys päätyy siihen, että hallintovalitukseen siirtyminen voisi lopulta toimia hallitusohjelman tavoitteen vastaisesti eli käytännössä pidentää kaavoitusaikoja. - Uutiset
10.3.2016 11.09
KHO: Viisi sekuntia myöhässä tullut valitus jätettiin tutkimattaSähköpostina toimitettu valituskirjelmä oli saapunut tuomioistuimen tietojärjestelmän ensimmäiselle palvelimelle valitusajan viimeisenä päivänä sekunnilleen kello 16.15.05. Valitus jätettiin määräajan jälkeen tehtynä tutkimatta. - Uutiset
4.3.2016 10.57
KHO: Viranhaltijan päätös poistaa yritys kaupungin palveluseteliyrittäjien palvelutuottajaluettelosta oli valituskelpoinenSosiaali- ja terveyslautakunnan alainen viranhaltija oli tehnyt päätöksen, jolla hän oli poistanut X:n yrityksen kaupungin palveluseteliyrittäjien palvelutuottajaluettelosta. KHO katsoi, että viranhaltijan päätös sisälsi valituskelpoisen ratkaisun. Koska lailla ei ole erikseen toisin säädetty, muutoksenhakuun sovellettiin kuntalain säännöksiä sellaisina kuin ne olivat voimassa viranhaltijan tehdessä päätöksensä. Hallinto-oikeuden olisi tullut tutkia X:n valitus lautakunnan päätöksestä kunnallisvalituksena. - Uutiset
1.3.2016 10.10
Hallinto-oikeus: Rakennuslautakunnan päätös siitä että kylpylän muuttaminen pakolaisten vastaanottokeskukseksi vaatii rakennusluvan ei ollut valituskelpoinenRakennuslautakunta toimii Lappajärven kunnan rakennusvalvontaviranomaisena. Rakennuslautakunnan valituksenalaisessa päätöksessä ei kuitenkaan ollut lautakunnalle esitetyistä rakennusvalvontaa koskevista vaatimuksista huolimatta asetettu velvoitetta tai uhkaa eikä myöskään toisaalta todettu, etteivät esitetyt vaatimukset antaneet aihetta toimenpiteisiin tai että vaatimukset oli jätettävä tutkimatta. Koska asiassa ei näin ollen annettu valituskelpoista päätöstä, oli päätökseen liitettävä valitusosoitus poistettava. (Vailla lainvoimaa 1.3.2016) - Uutiset
22.2.2016 10.10
Käräjäoikeus ei ollut toimivaltainen kahden kaupungin välisessä julkisoikeudellisessa maksuvelvollisuusasiassaJämsän kaupungin vaatimus perustui siihen, että sen omistamassa sairaalassa oli tehty erikoissairaanhoidon toimenpiteitä Helsingin kaupungin asukkaille. Jämsän kaupungin vaatimukset perustuivat näin ollen terveydenhuoltolain säännöksiin. Koska kysymys oli kahden kaupungin välisestä julkisoikeudellista maksuvelvollisuutta koskevasta asiasta, asia kuului hallintoprosessissa ratkaistavaksi. Hovioikeus katsoi käräjäoikeuden tavoin, että kun asia ei siten kuulunut yleisen tuomioistuimen toimivaltaan, kanne tuli jättää tutkimatta. Näin ollen ei ollut perusteita myöskään asian lepäämään jättämiseen. (Vailla lainvoimaa 22.2.2016) - Uutiset
5.2.2016 13.00
KHO:n ratkaisu kunnallisvalituksen laajuudesta yksityisoikeudellista sopimusta koskevassa asiassaKHO totesi muun muassa, että myös kunnan viranomaisen yksityisoikeudellista sopimusta koskevasta päätöksestä voidaan valittaa kuntalain 90 §:n 2 momentin mukaisilla perusteilla, vaikka itse sopimusta koskevaa riitaa ei voida tutkia hallintolainkäytön järjestyksessä, vaan tällainen riita voidaan yleensä saattaa käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Teknisen lautakunnan oikaisuvaatimuspäätökseen liitetty valitusosoitus ei ollut virheellinen sillä hallinto-oikeuden mainitsemalla perusteella, että yksityisoikeudellisiin sopimuksiin liittyvät riidat käsitellään yleisessä tuomioistuimessa. Kun teknisen lautakunnan päätökseen liitetty valitusosoitus oli ollut laillinen ja kun otettiin huomioon hallinto-oikeuden päätöksen lopputulos pääasiassa, ei ollut kohtuutonta, että A ja B joutuivat hallinto-oikeudessa pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin siltä osin kuin L:n kunta oli velvoitettu korvaamaan A:n ja B:n oikeudenkäyntikuluja hallinto-oikeudessa 1 000 eurolla. - Uutiset
11.1.2016 10.03
Verovalitusmenettelyä koskeva ohje julkaistuVerohallinto on julkaissut ohjeen, jossa käsitellään verovalituksiin liittyviä menettelykysymyksiä siltä osin kuin niillä on vaikutuksia hallintotuomioistuimien, Verohallinnon ja muutoksenhakijoiden menettelyihin sekä näiden väliseen asiakirjaliikenteeseen. Verohallinto esittää, että hallintotuomioistuimet ottaisivat ohjeessa esitetyt menettelyyn liittyvät näkökohdat huomioon tarpeelliseksi katsomassaan laajuudessa.