Moottoripyörä
- Uutiset
18.8.2022 8.00
Hovioikeus: Aidatulla kasarmialueella moottoripyörällä keulinut ei syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen - vapautettiin tuomitusta rangaistusseuraamuksestaHO katsoi, ettei vastaaja ollut rikkonut asiassa mainittua huolellisuus- ja varovaisuusvelvollisuutta, koska se koskee ainoastaan tienkäyttäjää. Tieliikennelaissa ei myöskään ole enää aikaisempaa tieliikennelakia (267/1981) vastaavaa säännöstä, jonka mukaan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja on velvollinen tien ulkopuolella noudattamaan vastaavaa velvollisuutta. Näin ollen vastaajan ei olut näytetty rikkoneen tieliikennelakia syytteessä väitetyllä tavalla. Syyte olikin hylättävä syyttäjän vaatimuksen mukaisesti. (Vailla lainvoimaa 18.8.2022) - Uutiset
8.2.2022 10.00
Hovioikeus: Mopomiittiä tien reunassa seuranneiden henkilöiden päälle kevytmoottoripyörällään ajautuneen nuoren menettely ei täyttänyt törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistöä - vapautettiin velvollisuudesta korvata vakuutusyhtiölle sen vahinkoa kärsineille maksamat vakuutuskorvauksetVastaaja oli ns. sanotussa mopomiitti -tapahtumassa keulinut kevytmoottoripyörällä ja menettänyt ajoneuvonsa hallinnan sillä seurauksella, että moottoripyörä oli ajautunut tien reunassa olleiden tapahtumaa seuranneiden henkilöiden päälle niin, että useampi henkilö oli loukkaantunut. A ja B olivat loukkaantuneet kohdissa 2 ja 3 kuvatuilla tavoilla. Lisäksi C:lle oli aiheutunut reisilihaksen ruhjevamma ja myös vastaajalle itselleen oli aiheutunut kämmeniin ja käsivarsiin ruhjeita. Toisin kuin käräjäoikeus HO katsoi, ettei vastaajan menettely täyttänyt kahden vammantuottamuksen lisäksi törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistöä. Koska vastaajan menettely ei asiassa todetut seikat huomioon ottaen ollut tahallista tai törkeän huolimatonta suhteessa niihin vahinkoihin, jotka oli korvattu liikennevakuutuksesta, vastaaja oli vapautettava liikennevakuutuslain 73 §:n 2 momentti huomioon ottaen velvollisuudesta korvata vakuutusyhtiölle sen vahinkoa kärsineille maksamat vakuutuskorvaukset. (Vailla lainvoimaa 8.2.2022) - Uutiset
26.10.2021 16.00
Hovioikeus lievensi törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta moottoripyöräilijälle tuomitun 60 päivän ehdollisen vankeusrangaistuksen 110 päiväsakoksiVastaaja oli ajanut moottoripyörällä ylinopeutta enimmillään 186 kilometriä tunnissa muutamia satoja metrejä Luvian Kirkkotiellä, jossa nopeusrajoitus oli ollut 80 kilometriä tunnissa. Ajo oli tapahtunut sunnuntaina iltapäivällä. Ajo- ja sääolosuhteet ovat olleet hyvät. Ajo oli tapahtunut peltojen ympäröimällä tieosuudella, jonka jälkeen alkaa taajama-alue. Näkyvyys tiellä oli ollut kuivan, suoran ja tasaisen tieosuuden sekä päivänvalon vuoksi hyvä. Vastaajalla ei ollut ollut kyydissään matkustajia. Tieosuudella ei ollut myöskään muita tienkäyttäjiä lukuun ottamatta liikennevalvontaa suorittamassa ollutta poliisipartiota. (Vailla lainvoimaa 26.10.2021) - Uutiset
15.9.2021 16.00
Näyttämättä oli jäänyt, että pihakadulta maantielle kääntynyt autoilija olisi laiminlyönyt velvollisuutensa väistää muuta liikennettä tai että yhteentörmäys moottoripyörään muutoinkaan olisi aiheutunut hänen huolimattomuudestaanToisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteet liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta. (Vailla lainvoimaa 15.9.2021) - Uutiset
30.4.2021 9.12
KHO: Valtiokonttorin määräämää liikennevakuutusmaksua vastaavaa maksua ei ollut pidettävä suuruudeltaan liikennevakuutuslain 27 §:n 1 momentissa tarkoitettuna kohtuulliseksi katsottavaa vakuutusmaksua vastaavana maksunaA:n omistamalla moottoripyörällä ei ollut ollut voimassa olevaa liikennevakuutusta ajalla 18.7.2017–9.11.2018, minkä vuoksi Valtiokonttori oli Liikennevakuutuskeskuksen esityksestä määrännyt A:lle maksettavaksi mainitulta ajalta vakuutusmaksua vastaavan maksun 7 748,08 euroa ja laiminlyöntimaksun 7 748,08 euroa, yhteensä 15 496,16 euroa. Kun otettiin huomioon Valtiokonttorin määräämän maksun huomattava ero sekä A:n esittämiin että Valtiokonttorin itse hankkimiin selvityksiin liikennevakuutusyhtiöiden vastaavasta vakuutuksesta perimiin maksuihin, Valtiokonttorin ei katsottu näyttäneen, että A:lle määrätty maksu olisi vastannut kohtuulliseksi katsottavaa maksua laiminlyöntiajalta. Valtiokonttorin ja HAO:n päätökset kumottiin ja asia palautettiin Valtiokonttorille uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
18.5.2020 10.30
Kärkikolmion takaa tielle kääntynyt henkilöauton kuljettaja tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta 70 päiväsakon rangaistukseenAsiassa lausutun nojalla oli selvää, että Tampereen suunnasta tullut pakettiauto oli muodostanut näkemäesteen risteyksestä Valtatielle 11 pyrkivälle vastaajalle. Näkemäeste huomioon ottaen vastaaja ei ennen kääntymistään risteyksestä ollut riittävässä määrin varmistunut siitä, että hän vaaraa aiheuttamatta voi jatkaa matkaansa muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen. Vastaajan laiminlyötyään väistämisvelvollisuutensa aihetta KO:n ratkaisun muuttamiselle ei ollut ilmennyt. (Vailla lainvoimaa 18.5.2020) - Uutiset
28.5.2019 9.00
FINEn vinkkejä moottoripyörävakuutuksen ottajalle - huomio sisältöön ja voimassaoloon ulkomaillaSelvitä ja päivitä oman vakuutusturvasi tarve. Onko lakisääteinen liikennevakuutus voimassa, onko kasko riittävän laaja ja onko vakuutusten hinta kohdallaan. Arvioi oman ajokauden pituus ja valitse sopivin vakuutus sen mukaan, neuvoo FINE. - Uutiset
24.4.2019 9.00
FINEn vertailu moottoripyörien vakuutuksista: Bonusten kertymisessä ja alenemisessa isoja erojaFINEn uusi vakuutusvertailu moottoripyörien vakuuttamisesta sisältää kattavat tiedot vakuutusyhtiöiden tarjoamista liikenne- ja kaskovakuutuksista, vakuutusten bonuksista, hinnoittelusta sekä vahinkojen korvaamisesta. Julkaisu on suunnattu erityisesti moottoripyörävakuutusta ottaville ja vakuutuksiaan kilpailuttaville motoristeille. - Uutiset
18.3.2019 13.15
Ylinopeutta ajanut moottoripyöräilijä syyllistyi törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen asemasta perusmuotoiseen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen - käräjäoikeuden tuomiota muutettiinVaikka teko oli aiheuttanut konkreettista vaaraa muulle liikenteelle, valittajan käyttämäksi näytettyä 100 km/h ajonopeutta ei ollut kuitenkaan arvioitava lainkohdassa tarkoitetulla tavoin huomattavana sallitun enimmäisnopeuden (60 km/h) ylityksenä. Näin ollen valittajan menettelyä oli arvioitava RL 23 luvun 1 §:n mukaisena perusmuotoisena liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Määräys ajokiellosta kumottiin. HO kiinnitti rangaistusta mitatessaan huomiota siihen, että valittajan menettely oli ollut varsin lähellä täyttää törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön. (Vailla lainvoimaa 18.3.2019) - Uutiset
24.1.2018 16.00
Hovioikeuden tuomio valtion korvausvastuusta irtaimen omaisuuden ulosmittauksen tultua kumotuksiHO vapautti valtion velvollisuudesta korvata vastapauolen oikeudenkäyntikulut KO:ssa. HO totesi, että ulosmittauksen toimittamista UK 4 luvun 10 §:n nojalla ei voitu yksiselitteisesti pitää ulosottomiehen selvänä virheenä. Moottoripyörän hallinnassa ei ollut tapahtunut muutoksia A:lle toisessa asiassa tehdyn ulosottoselvityksen jälkeen. Moottoripyörän ulosmittaus oli hallintaolettaman ja ulosottoselvityksen lisäksi perustunut B:n A:lle 4.4.2013 ja 1.3.2016 välisenä aikana tekemiin tilisiirtoihin. Näissä olosuhteissa myöskään A:n kuulematta jättäminen ei muodostanut niin selvää virhettä, että oikeudenkäyntikulujen jättämistä A:n vahingoksi olisi voitu pitää kohtuuttomana. (Vailla lainvoimaa 24.1.2018) - Uutiset
12.5.2017 13.55
230 kilometrin tuntinopeudella ajaneelle moottoripyöräilijälle tuomittu 5 kk:n ehdollinen vankeusrangaistus alennettiin 3 kk:n mittaiseksi - eri mieltä ollut hovioikeudenneuvos olisi hyväksynyt käräjäoikeuden tuomionMies oli kuljettanut moottoripyörää valtatie 4:llä 230 kilometrin tuntinopeudella, vaikka suurin sallittu ajonopeus oli ollut 100 kilometriä tunnissa. HO:n enemmistä katsoi, että miehelle tuomittua ehdollista vankeusrangaistusta oli alennettava. Eri mieltä ollut hovioikeudenneuvos sen sijaan hyväksyi KO:n tuomion perustelut rangaistuksen mittaamisen ja rangaistuslajin osalta. (Vailla lainvoimaa 12.5.2017) - Uutiset
15.2.2017 14.59
Veneveron ja kevyiden moottoriajoneuvojen veron valmistelua ei jatketaHallitus ei anna esitystä veneverosta eikä kevyiden moottoriajoneuvojen verosta, linjasivat hallituspuolueiden puheenjohtajat keskiviikkona 15. helmikuuta. - Uutiset
18.1.2017 15.19
Lausunnot veneverosta ja kevyiden moottoriajoneuvojen verosta on julkaistuLausuntoaika veneverosta ja kevyiden moottoriajoneuvojen verosta päättyi maanantaina 16. tammikuuta. Lakiluonnoksen mukaan venevero olisi 100–300 euroa vuodessa. Moottoripyörille tulisi 150 euron vuotuinen vero. Molemmista veroista on päätetty hallitusohjelmassa. Uusien verojen on tarkoitus tulla voimaan toukokuussa 2017. Huom! Hallituspuolueiden puheenjohtajat linjasivat keskiviikkona 15. helmikuuta, ettei esitystä veneverosta eikä kevyiden moottoriajoneuvojen verosta anneta. - Uutiset
16.12.2016 14.42
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoja veneverosta ja kevyiden moottoriajoneuvojen verosta – tarkoitus saada voimaan toukokuussa 2017Lakiluonnoksen mukaan venevero olisi 100–300 euroa vuodessa. Moottoripyörille tulisi 150 euron vuotuinen vero. Molemmista veroista on päätetty hallitusohjelmassa. Valtiovarainministeriö on valmistellut ministerivaliokunnan linjausten pohjalta lakiluonnokset uusista veroista. Ministeriö lähetti luonnokset lausuntokierrokselle 16. joulukuuta. Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 16. tammikuuta 2017 sähköpostitse osoitteeseen valtiovarainministerio@vm.fi. - Uutiset
1.12.2016 16.09
Ajo-oikeuden tarve ammatin ja sairauden perusteella ei puoltanut ehdollisen ajokiellon määräämistä eikä ajattelemattomuus riittänyt perusteeksi lievemmälle seuraamukselleTörkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ohitustilanteessa syyllistyneelle moottoripyöräilijälle (hetkellistä ylinopeutta 60 km/t) määrätyn ajokiellon määräämiselle ehdollisena ei ollut erityisen painavia syitä. (Vailla lainvoimaa 1.12.2016) - Uutiset
14.11.2016 16.00
Hovioikeuskaan ei hyväksynyt vakuutusyhtiön vaatimusta takautumisoikeudesta vammantuottamuksia koskevassa moottoripyöräonnettomuudessaKäräjäoikeus oli katsonut A:n tahallaan kiihdyttäneen moottoripyöräänsä siten, että moottoripyörän keula oli noussut ilmaan. A oli menettänyt moottoripyöränsä hallinnan, jolloin moottoripyörä oli törmännyt noin 40–50 metrin etäisyydellä olleisiin jalankulkijoihin. Kahdelle jalankulkijoista oli aiheutunut tapahtumassa vammoja, jotka eivät olleet vähäisiä. Hovioikeus katsoi, ettei sinänsä vakava hetkellinen piittaamattomuus kuitenkaan osoittanut A:n suhtautuneen niin häikäilemättömästi taikka välinpitämättömästi hänestä 40–50 metrin etäisyydellä olleille henkilöille aiheutuvan vakavan vaaran mahdollisuuteen, että hänen olisi voitu katsoa menetelleen vakuutussopimuslain 75 §:n tarkoitetulla tavalla törkeän huolimattomasti. (Vailla lainvoimaa 14.11.2016) - Uutiset
24.8.2016 8.00
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta: Liikennekäytöstäpoisto on muuttanut muun muassa moottoripyörien vakuuttamista – seisonta-ajan ilmoitus vakuutusyhtiöön ei enää riitäMoottoripyörien, mopojen, mönkijöiden ja moottorikelkkojen liikennekäytöstäpoisto herättää kysymyksiä FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnassa. Liikennekäytöstäpoisto tehdään rekisteri-ilmoituksella Trafiin eikä aiempi vapaamuotoinen ilmoitus vakuutusyhtiöön enää riitä. Asiakkaan pitää myös itse tarkistaa onko poistolla vaikutusta omaan vakuutusmaksuun. - Uutiset
9.12.2015 8.38
"Mopo- ja piikkimiitissä" toiseen moottoripyörään keulimalla noin 50 km:n tuntinopeudella törmännyt nuori moottoripyöräilijä tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta sakkoihinMoottoripyöräilijän katsottiin ensinnäkin laiminlyöneen TLL 3 §:n mukaisen huolellisuusvelvollisuuden laiminlyömällä noudattaa olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta sekä lisäksi laiminlyönyt sovittaa ajonopeutensa sellaiseksi, kuin tilanne kokonaisuudessaan olisi edellyttänyt ottaen huomioon mm. useiden ihmisten läheisyys, hämärä sää, tien kunto ja muut olosuhteet. Edelleen teonkuvauksen mukaisesti tällainen keuliminen oli jo itsessään katsottava vaaraa aiheuttavaksi ajotavaksi, joka oli osaltaan ja varsinkin olosuhteisiin nähden liialliseen tilannenopeuteen yhdistettynä aiheuttanut sen, ettei vastaaja ollut kyennyt havainnoimaan tilannetta etukäteen ja säilyttämään ajoneuvoaan hallinnassaan, jolloin törmäys oli tapahtunut. (Vailla lainvoimaa 9.12.2015) - Uutiset
16.1.2015 13.05
Liikennevahinkolautakunta suositti moottoripyörän matkustajana olleen kypärän korvaamista liikennevakuutuksestaLiikennevahinkolautakunta totesi, ettei laista tai sen esitöistä ole johdettavissa sellaista johtopäätöstä, että esineen pakollisuuden vuoksi sitä ei voitaisi pitää lain tarkoittamana henkilökohtaisena käyttöesineenä, joiksi vakiintuneessa korvauskäytännössä on katsottu muut moottoripyörän varusteet, kuten ajosaappaat, ajohansikkaat ja ajopuku sekä selkäpanssari. Näin ollen lautakunta katsoi, että kypärää voidaan pitää nykyisin lain tarkoittamana matkustajan henkilökohtaisena käyttöesineenä siitä huolimatta, että kypärä on myös pakollinen turvavaruste. - Uutiset
11.9.2014 14.24
Vastuu ajoneuvojen teknisistä määräyksistä siirtymässä TrafilleLiikenteen turvallisuusvirasto Trafille on tulossa uusia valtuuksia antaa määräyksiä ajoneuvojen teknisistä vaatimuksista. Antovaltuudet siirtyvät liikenne- ja viestintäministeriöltä Trafille kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa moottoripyöriä, mopoja, traktoreita, moottorityökoneita ja polkupyöriä sekä näiden ajoneuvoluokkien perävaunuja koskevat yksityiskohtaiset tekniset määräykset esitetään siirrettäviksi Trafille vuoden 2015 alusta lähtien.