-
Onnettomuus
- Merionnettomuus
- Onnettomuustutkintakeskus
- Suuronnettomuus
Merionnettomuus
- Uutiset
26.3.2020 12.27
Merivahingonlaskijaa koskeva lainsäädäntö uudistuu – lausua voi 23. huhtikuuta saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt 25.maaliskuuta.2020 lausuntokierrokselle hallituksen esitysluonnoksen merilain muuttamisesta. Ehdotuksessa esitetään, että merivahingonlaskijaa koskevaa sääntely koottaisiin uudistettuna merilakiin. Uudistuksen tavoitteena on parantaa meri- ja venevakuutussopimuksen osapuolten oikeusasemaa niin, että merivahingonlaskijan puoleen käännyttävissä asioissa olisi selvää, miten asiat saatetaan vireille, mitkä ovat selvitysten, lausuntojen ja päätösten valmisteluun liittyvät menettelyt ja aikataulut sekä mitkä ovat menettelyihin liittyvät korvauskäytännöt. - Uutiset
7.1.2019 12.05
Hovioikeus arvioi veneajelun yhteydessä saatuihin ruumiinvammoihin perustuvien vahingonkorvausvaatimusten vanhentumista ja asiaan sovellettavaa lakiaA:n saatavien vanhentumiseen oli sovellettava erityissäännöksenä tapahtuma-aikana voimassa ollutta merilain 19 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohtaa (674/1994) vanhentumislain säännösten sijasta. Hovioikeus totesi, että koska merilaki soveltui nyt käsillä olevaan tapaukseen, vanhentumislaki ei yleislakina tullut siihen sovellettavaksi, koska matkustajan henkilövahinkoon perustuvien kanteiden vanhentumisesta oli merilakiin perustuvia erityissäännöksiä niin tapahtuma-aikana 12.11.2008 kuin 5.9.2017 jälkeen voimassa olleissa laeissa. A:n 23.11.2011 vireille panemassa kanteessa vaaditut korvaukset perustuivat hänen 12.11.2008 järjestetyn veneajelun yhteydessä saamiinsa ruumiinvammoihin. Myös maihin astuminen oli tapahtunut 12.11.2008 eli yli kolme vuotta ennen kanteen vireille panemista. Näin ollen A:n kanteessaan vaatimat saatavat olivat edellä mainitun lainkohdan nojalla vanhentuneet. (Vailla lainvoimaa 7.1.2019) - Uutiset
16.5.2017 9.43
KKO siirsi äänestäen RIB-veneajelusta väitetyksi aiheutuneen vahingon merioikeuden käsiteltäväksiA oli osallistunut X Oy:n järjestämään tilaisuuteen, jonka ohjelmaan oli sisältynyt veneajelu yhtiön omistamalla 20-paikkaisella niin sanotulla RIB-veneellä. A vaati käräjäoikeudessa X Oy:ltä veneajelun järjestäjänä vahingonkorvausta sillä perusteella, että hän oli loukannut selkänsä veneajelussa sen seurauksena, että veneen kuljettaja oli ajanut liian suurella tilannenopeudella ristiaallokkoon ottamatta huomioon vallinneita meriolosuhteita. X Oy vaati kanteen hylkäämistä lausuen muun ohella, että A oli ollut tietoinen veneajelun luonteesta ja hyväksynyt siihen liittyneen riskin eikä yhtiö ollut menetellyt tuottamuksellisesti. Korkein oikeus katsoi ratkaisussa mainituilla perusteilla, että asiaan oli sovellettava merilakia ja ettei käräjäoikeus ollut toimivaltainen tutkimaan kannetta, vaan se olisi tullut käsitellä toimivaltaisessa merioikeudessa. Asia siirrettiin toimivaltaisen merioikeuden käsiteltäväksi. (Ään.) - Uutiset
30.11.2016 16.12
Hallinto-oikeus palautti karille ajaneen laivan työvuorolistoja koskevan tietopyynnön Liikennevirastolle uudelleen käsiteltäväksiTyövuoroluetteloa ei voitu pitää julkisuuslain 5 §:n 4 momentissa tarkoitettuna viranomaisen sisäisen työskentelyn asiakirjana, joka jäisi julkisuuslain soveltamisalan ulkopuolelle. HAO ei ensi asteena arvioinut, sisältyykö tietopyynnön kohteena olleeseen asiakirjaan tietoja, jotka olisivat julkisuuslaissa säädetyllä perusteella salassa pidettäviä. (Ei lainvoim. 30.11.2016) - Uutiset
8.4.2013 12.02
Väitös: Liikenteen turvallisuustutkintaa sääntelevää lainsäädäntöä tarkennettavaSiviili-ilmailun ja meri- tai rautatieliikenteen onnettomuuksien tutkintaa koskevaa lainsäädäntöä ja säädösten toimeenpanoa olisi syytä tarkentaa monin osin. Onnettomuustutkintakeskuksen organisoimaan turvallisuustutkintaan ei pitäisi esimerkiksi nimetä poliisijäsentä, toteaa OTL, HTL Juha Piironen väitöstutkimuksessaan. - Uutiset
14.2.2013 9.20
Lääkinnällisestä evakuointivalmiudesta suunnitelmaLääkinnälliseen evakuointiin voidaan ryhtyä esimerkiksi ulkomailla tapahtuvassa suuronnettomuudessa, jossa on useita suomalaisia uhreja, eikä paikallinen terveydenhuoltojärjestelmä kykene takaamaan suomalaisten terveyttä tai turvallisuutta. - Uutiset
25.4.2012 13.03
Komissio määritteli toimet matkustaja-alusten turvallisuuden parantamiseenEU:n liikennekomissaari Siim Kallas esitteli komission ensisijaiset toimet matkustaja-alusten turvallisuuden alalla pitämässään puheessa matkustaja-alusten turvallisuutta käsittelevässä konferenssissa 24. huhtikuuta. Konferenssin tarkoituksena oli käynnistää sidosryhmien kuuleminen tulevista ensisijaisista toimista. - Uutiset
9.12.2011 10.39
Alusliikennepalvelulain muutoksilla pyritään parantamaan meriturvallisuutta ja ympäristönsuojeluaAlusliikennepalvelulain muutokset tulevat voimaan 1. tammikuuta 2012. Lailla pannaan täytäntöön alusliikennettä koskevan yhteisön seuranta- ja tiedonvaihtojärjestelmän perustamisesta annettu direktiivi (VTM-seurantadirektiivi). Lakimuutoksella ehkäistään merionnettomuuksien riskejä ja edistetään ympäristönsuojelua. - Uutiset
21.11.2011 12.42
Sakkoja kuolemaan johtaneesta tapaturmasta merelläPohjanmaan käräjäoikeus on 16.11.2011 tuominnut kaksi yrittäjää 60 ja 70 päiväsakon rangaistuksiin työtapaturmasta, jossa työntekijä oli hukkunut kaivinkoneen mukana Luodon saaristossa. - Uutiset
16.9.2011 13.38
Meriturvallisuutta parannetaan uusilla käytännöilläMeriturvallisuutta aiotaan parantaa ja uusien merionnettomuuksien riskiä pienentää. Tähän pyritään sopimalla lainsäädännön tasolla muun muassa alusliikenteen raportointi- ja ilmoittautumismenettelyistä ja avun tarpeessa olevien alusten vastaanottamisesta. - Uutiset
20.5.2011 9.55
Onnettomuuksien tutkinta ajantasaiseksi uudella turvallisuustutkintalailla kesäkuun alustaOnnettomuuksien ja vaaratilanteiden tutkintaa koskeva lainsäädäntö uudistuu kesäkuun alusta, kun uusi turvallisuustutkintalaki korvaa entisen onnettomuustutkintalain. Samalla täytetään perustuslaista ja kansainvälisistä velvoitteista johtuvat vaatimukset. Lisäksi pannaan täytäntöön merionnettomuuksien tutkintaa koskeva EU:n direktiivi. Tarkoitus on, että tasavallan presidentti vahvistaa lainmuutokset perjantaina 20.5. tulemaan voimaan 1. kesäkuuta. - Uutiset
29.12.2009 18.00
Rajavartiolaitoksen asema johtavana meripelastusviranomaisena vahvistuuRajavartiolaitoksen asema johtavana meripelastusviranomaisena vahvistuu vuoden 2010 alusta. Uudistetussa meripelastuslaissa määritellään nykyistä tarkemmin meripelastustoimi kansainvälisen merenkulkujärjestön toimintamallin mukaisesti. Rajavartiolaitoksen asema johtavana meripelastusviranomaisena täsmentyy lain muutoksen myötä. - Uutiset
5.6.2009 14.42
Hallitus linjasi toimia Itämeren pelastamiseksiValtioneuvosto hyväksyi yleisistunnossaan perjantaina 5. kesäkuuta selonteon Itämeren merellisen ympäristön parantamisesta, meriliikenteen turvallisuuden lisäämisestä ja taloudellisen yhteistyön tiivistämisestä. Selonteossa hallitus esittää toimenpiteitä, joilla Suomen maatalouden ravinnekuormitusta vähennetään lähivuosien aikana. - Uutiset
12.2.2009 6.52
EYTI:n ennakkoratkaisu tuomioistuimen oikeudesta kieltää asianosaista aloittamasta oikeudenkäyntiä toisessa jäsenvaltiossaEYTI:n mukaan se, että jäsenvaltion tuomioistuin antaa määräyksen (ns. anti-suit injunction -määräys), jonka tarkoitus on kieltää henkilöä aloittamasta tai jatkamasta oikeudenkäyntiä toisen jäsenvaltion tuomioistuimissa, sillä perusteella, että tällainen oikeudenkäynti on vastoin välityssopimusta, on tuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 44/2001 vastaista. - Uutiset
12.12.2007 14.49
Väsymyksen vaikutusta merionnettomuuksiin tutkittuOnnettomuustutkintakeskuksen tutkimissa merionnettomuuksissa merkittävän monessa
havaittiin väsymyksen vaikuttaneen navigoivan henkilöstön vireyteen. Keskuksen julkaisemassa kyselytutkimuksessa saatiin viitteitä siitä, että työvuorojärjestelyt vaikuttavat hyvin pitkälti kyseisen ongelman syntymiseen. - Uutiset
24.3.2006 14.23
Varustajille suurempi vastuu merenkulkuonnettomuuksistaLaivamatkustajien asema meriliikenteessä paranisi Euroopan komission kaavaileman merenkulun matkustajavastuuasetuksen myötä. Varustajien korvausvastuu merionnettomuudessa nousisi, varustajalla tulisi olla pakollinen vakuutus, ja vahingon kärsijä voisi hakea korvausta suoraan varustajan vakuutusyhtiöltä.