Merioikeus
- Uutiset
27.11.2023 8.00
Parannuksia teollisuustyöntekijöitä kuljettavien alusten turvallisuuteenTasavallan presidentti vahvisti perjantaina 24.11. ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen liitteeseen tehdyt muutokset ja yleissopimukseen liittyvän teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevan kansainvälisen turvallisuussäännöstön. Lakimuutokset tulevat voimaan 1. heinäkuuta 2024. - Uutiset
29.5.2023 16.00
Onnettomuus Välimeren risteilyllä: Keski-Suomen käräjäoikeus ei ollut asiallisesti toimivaltainen tuomioistuin käsittelemään vahingonkorvausasiaa - tuomio kumottiinKeski-Suomen käräjäoikeuden tuomio 17.12.2021 kumottiin. Asia siirrettiin Helsingin käräjäoikeuteen, jonka tulee toimivaltaisena merioikeutena omasta aloitteestaan ottaa asia käsiteltäväkseen merilain 21 luvun 1 §:ssä tarkoitettuna asiana ja huomioon ottaen siirtämisen syy siinä laillisesti menetellä. Helsingin käräjäoikeuden ratkaistavaksi jää myös kysymys oikeudenkäyntikuluista. (Vailla lainvoimaa 29.6.2023) - Uutiset
25.5.2023 13.15
Hovioikeus pysytti merioikeuden tuomion syyksilukemisen ja rangaistuksen osalta törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista ynnä muuta koskevassa asiassaHovioikeus on tänään antanut tuomion Airiston selällä elokuussa 2019 tapahtuneessa moottoriveneen ja moottoripurjeveneen törmäystä koskevassa rikosasiassa. Merioikeus oli tuominnut moottorivenettä kuljettaneen vastaajan 1 vuoden 6 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta ja kahdesta törkeästä vammantuottamuksesta. - Uutiset
29.1.2021 12.20
Hallitus esittää muutoksia merivahingonlaskijaa koskevaan lainsäädäntöönHallitus esittää, että merivahingonlaskijaa koskevaa sääntely koottaisiin uudistettuna merilakiin. Esityksen tavoitteena on selkiyttää sitä, miten merivahingonlaskijalle selvitettäväksi annettavat asiat pannaan vireille ja millaiset ovat niihin liittyvät korvauskäytännöt. Merivahingonlaskijan ja tämän sijaisen nimeäisi jatkossa valtioneuvosto liikenne- ja viestintäministeriön sijasta. Merivahingonlaskijan tehtävä rinnastettaisiin käräjäoikeuden tuomarin virkaan. - Uutiset
30.11.2020 12.46
Selvitys meriliikenteen automaation lainsäädännöstä kiinnittää huomiota turvallisuuden varmistamiseenMeriliikenteen automaatiolla tavoitellaan turvallisempaa, tehokkaampaa ja kestävämpää liikennettä vesille. Automaation edessä lainsäädännössä tulisi kiinnittää huomiota erityisesti turvallisuuden varmistamiseen, selviää liikenne- ja viestintäministeriön teettämästä meriliikenteen automaatiota ja autonomisten alusten sääntelyä koskevasta selvityksestä. Suomen tavoitteena on olla edelläkävijämaa merenkulun automaatiossa, sekä teknologiakehityksen että käyttöönoton mahdollistavan lainsäädännön näkökulmasta. Meriliikenteen automaatiokehitystä käsittelevä selvitys on osa liikenteen automaation toimenpide- ja lainsäädäntösuunnitelman valmistelutyötä. - Uutiset
26.3.2020 12.27
Merivahingonlaskijaa koskeva lainsäädäntö uudistuu – lausua voi 23. huhtikuuta saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt 25.maaliskuuta.2020 lausuntokierrokselle hallituksen esitysluonnoksen merilain muuttamisesta. Ehdotuksessa esitetään, että merivahingonlaskijaa koskevaa sääntely koottaisiin uudistettuna merilakiin. Uudistuksen tavoitteena on parantaa meri- ja venevakuutussopimuksen osapuolten oikeusasemaa niin, että merivahingonlaskijan puoleen käännyttävissä asioissa olisi selvää, miten asiat saatetaan vireille, mitkä ovat selvitysten, lausuntojen ja päätösten valmisteluun liittyvät menettelyt ja aikataulut sekä mitkä ovat menettelyihin liittyvät korvauskäytännöt. - Uutiset
16.5.2017 9.43
KKO siirsi äänestäen RIB-veneajelusta väitetyksi aiheutuneen vahingon merioikeuden käsiteltäväksiA oli osallistunut X Oy:n järjestämään tilaisuuteen, jonka ohjelmaan oli sisältynyt veneajelu yhtiön omistamalla 20-paikkaisella niin sanotulla RIB-veneellä. A vaati käräjäoikeudessa X Oy:ltä veneajelun järjestäjänä vahingonkorvausta sillä perusteella, että hän oli loukannut selkänsä veneajelussa sen seurauksena, että veneen kuljettaja oli ajanut liian suurella tilannenopeudella ristiaallokkoon ottamatta huomioon vallinneita meriolosuhteita. X Oy vaati kanteen hylkäämistä lausuen muun ohella, että A oli ollut tietoinen veneajelun luonteesta ja hyväksynyt siihen liittyneen riskin eikä yhtiö ollut menetellyt tuottamuksellisesti. Korkein oikeus katsoi ratkaisussa mainituilla perusteilla, että asiaan oli sovellettava merilakia ja ettei käräjäoikeus ollut toimivaltainen tutkimaan kannetta, vaan se olisi tullut käsitellä toimivaltaisessa merioikeudessa. Asia siirrettiin toimivaltaisen merioikeuden käsiteltäväksi. (Ään.) - Uutiset
15.11.2012 15.39
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu tuomion tunnustamisesta merikuljetusta koskevassa riidassaBryssel I -asetuksen 32 ja 33 artiklaa on tulkittava siten, että tuomioistuinta, jossa vaaditaan sellaisen päätöksen tunnustamista, jossa toisen jäsenvaltion tuomioistuin on oikeuspaikkalausekkeen perusteella todennut, ettei sillä ole toimivaltaa, sitoo kyseisen lausekkeen pätevyyttä koskeva toteamus, joka sisältyy ratkaisun, josta on tullut lainvoimainen ja jonka mukaan kannetta ei voida ottaa tutkittavaksi, perusteluihin. - Uutiset
21.10.2011 15.32
Suomi suhtautuu myönteisesti merenkulkijoiden vähimmäiskoulutuksesta annetun direktiivin muuttamiseenKomission ehdotuksen keskeisimpänä tavoitteena on yhdenmukaistaa EU:n lainsäädäntö IMO:n STCW-yleissopimukseen tehtyjen muutosten kanssa ja varmistaa yleissopimuksen mahdollisimman yhdenmukainen tulkinta unionin jäsenvaltioissa. Lisäksi ehdotuksen tavoitteena on uudistaa vähimmäiskoulutusdirektiiviin sisältyviä hallinnollisia ja päätöksentekomenettelyjä. - Uutiset
8.4.2010 8.15
Ulkomailta – Yhdysvallat: Merioikeuden uusi linja vei lastin löytäjältä omistajalleFloridalainen tuomioistuin on määrännyt amerikkalaisen yhtiön luovuttamaan eräästä hylystä jo nostamansa lastin Espanjan valtiolle, koska alus oli Espanjan sotalaiva. Merioikeuden ratkaisu saattaa vaikuttaa myös Itämeren hylkyjen kohtaloon, Turun Sanomat kirjoittaa. - Uutiset
11.9.2009 14.03
EU:n strategia meripolitiikan hallintotapojen parantamiseksi VälimerelläEuroopan komissio esitti 11. syyskuuta 2009 strategian mereen liittyvien haasteiden voittamiseksi Välimeren alueella. Meriasioiden hallinnon tehostamisen uskotaan edistävän merkittävästi kestävämpää talouskasvua alueella samalla kun se auttaa ratkaisemaan yhteisiä ongelmia. Kilpailu merialueiden käytöstä, meriturvallisuuteen kohdistuvat uhkat, ympäristön pilaantuminen ja ilmastonmuutoksen kielteiset vaikutukset edellyttävät koordinoidumpaa meriasioiden hallinnointia alueella – myös yhteistyössä EU:n ulkopuolisten Välimeren kumppanimaiden kanssa. - Uutiset
12.2.2009 6.52
EYTI:n ennakkoratkaisu tuomioistuimen oikeudesta kieltää asianosaista aloittamasta oikeudenkäyntiä toisessa jäsenvaltiossaEYTI:n mukaan se, että jäsenvaltion tuomioistuin antaa määräyksen (ns. anti-suit injunction -määräys), jonka tarkoitus on kieltää henkilöä aloittamasta tai jatkamasta oikeudenkäyntiä toisen jäsenvaltion tuomioistuimissa, sillä perusteella, että tällainen oikeudenkäynti on vastoin välityssopimusta, on tuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 44/2001 vastaista. - Uutiset
9.6.2008 11.23
Euroopan komissio käynnistää toimet Suomea vastaan meriturvallisuuden alallaEuroopan komissio on lähettänyt Suomelle perustellun lausunnon, koska Suomi ei ole sisällyttänyt satamavaltiovalvontaa koskevaa lainsäädäntöä kaikilta osiltaan kansalliseen lainsäädäntöön eikä ole pannut sitä täytäntöön. Satamavaltiovalvonta tarkoittaa ulkomaisten alusten valvontaa oman maan satamissa sen varmistamiseksi, että alusten kunto ja laitteisto vastaavat kansainvälisiä säännöksiä ja että alukset on miehitetty ja niitä liikennöidään näiden sääntöjen mukaisesti. - Uutiset
12.6.2007 15.12
KKO:n ratkaisu vesiliikennejuopumusrikoksen käsittelyn oikeuspaikastaKKO:2007:54Virallinen syyttäjä vaati, että kauppa-aluksen päällikkö tuomitaan rangaistukseen rikoslain 23 luvun 5 §:n nojalla vesiliikennejuopumuksesta ja että hänet tuomitaan merilain 20 luvun 10 §:n nojalla menettämään pätevyyskirjansa. Asia kuului merioikeuden toimivaltaan. (Ään.) - Uutiset
1.11.2006 12.58
Itämerelle suunnitellaan uusia käymäläjätevesien päästörajoituksiaTallinnassa koolla oleva Itämeren suojelusopimuksen (HELCOM) merenkulun asiantuntijaryhmä MARITIME Group on sitä mieltä, että alusten käymäläjätevesien päästämistä Itämereen tulisi rajoittaa Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n toimin. Ryhmä asetti erityisen työryhmän valmistelemaan HELCOM:in vuosikokoukselle maaliskuussa 2007 ehdotusta HELCOM:in toimiksi IMO:n sääntöjen muuttamiseksi. Itämeri voitaisiin nimetä erityisalueeksi, jolla olisi muita alueita tiukemmat käymäläjätevesien päästörajoitukset. - Uutiset
18.10.2005 7.24
Merenkulun terrorismisopimusta laajennetaan uusilla määräyksilläKansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n diplomaattikonferenssi hyväksyi perjantaina 14. lokakuuta Lontoossa kaksi merkittävää pöytäkirjaa, joilla muutetaan merenkulun terrorismisopimuksen ja sen pöytäkirjan määräyksiä. - Uutiset
29.6.2004 17.25
KKO:n ratkaisu meriteiden sääntöjen tulkinnasta (liikenneturvallisuuden vaarantaminen)KKO:2004:67Virallinen syyttäjä vaati C:lle rangaistusta rikoslain 23 luvun 1 §:n ja meriteiden sääntöjen 18 säännön nojalla liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sillä perusteella, että tämä oli laiminlyönyt kulussa olevan konealuksen ohjaajana väistää purjealusta. Kumpikin alus oli virkistyskäytössä. Asian katsottiin kuuluvan merioikeuden toimivaltaan. (Ään.)