Merenkulku
- Uutiset
21.10.2011 15.32
Suomi suhtautuu myönteisesti merenkulkijoiden vähimmäiskoulutuksesta annetun direktiivin muuttamiseenKomission ehdotuksen keskeisimpänä tavoitteena on yhdenmukaistaa EU:n lainsäädäntö IMO:n STCW-yleissopimukseen tehtyjen muutosten kanssa ja varmistaa yleissopimuksen mahdollisimman yhdenmukainen tulkinta unionin jäsenvaltioissa. Lisäksi ehdotuksen tavoitteena on uudistaa vähimmäiskoulutusdirektiiviin sisältyviä hallinnollisia ja päätöksentekomenettelyjä. - Uutiset
16.9.2011 7.55
Valtioneuvosto hyväksyy meriliikenteen päästöjä koskevan rikkidirektiivinValtioneuvosto hyväksyi torstaina 15. syyskuuta kirjelmän EU:n rikkidirektiivistä. Euroopan komissio on arvioinut, että uudet päästövaatimukset vähentävät rikkidioksidipäästöjä Itämerellä ja muilla rikkipäästöjen valvonta-alueilla yli 90 prosenttia ja hiukkaspäästöjä yli 60 prosenttia. Ehdotuksen on pelätty nostavan merikuljetusten kustannuksia. - Uutiset
30.8.2011 12.36
Suomi ja Ruotsi sopivat taksi- ja jäänmurtoavustaSuomi ja Ruotsi ovat sopineet taksiliikenteen järjestämisestä maiden rajan ylittävässä liikenteessä. Maat allekirjoittivat taksiliikenteen vapauttavan sopimuksen 29. elokuuta Islannissa. Suomen puolesta sopimuksen allekirjoitti liikenneministeri Merja Kyllönen ja Ruotsin allekirjoittaja oli infrastruktuuriministeri Catharina Elmsäter-Svärd. - Uutiset
15.7.2011 15.00
Komissio ehdottaa meriliikenteen rikkidioksidipäästöjen vähentämistä 90 prosentillaMeriliikenteen polttoaineiden rikkipitoisuuden alentamista koskevien Euroopan komission ehdotuksilla on tarkoitus vähentää meriliikenteen rikkidioksidipäästöjä jopa 90 prosentilla ja hiukkaspäästöjä 80 prosentilla. Tästä kansanterveydelle koituva etu on 15–34 miljardia euroa, mikä ylittää huomattavasti arvioidut 2,6–11 miljardin euron kustannukset. Koska lähes puolet Euroopan väestöstä elää alueilla, joilla ei ole vieläkään päästy ilmalaatua koskeviin EU:n tavoitteisiin, ilman pilaantuminen on yksi kansalaisten suurimpia ympäristöön liittyviä huolenaiheita. - Uutiset
14.7.2011 9.34
Pohjoismaiden neuvosto huolissaan: Tanska, Suomi ja Islanti viivästyttävät vaarallisten vieraslajien leviämisen estämiseen merialueilla tähtäävän YK-sopimuksen ratifiointiaUuden YK-sopimuksen tavoitteena on estää vaarallisten vieraslajien leviäminen merialueilla. Painolastivesisopimus ei kuitenkaan voi tulla voimaan, ennen kuin vähintään kaksi maata on sen vielä ratifioinut. Tanska, Suomi ja Islanti ovat tähän saakka lykänneet sopimuksen ratifiointia, mikä huolestuttaa Pohjoismaiden neuvostoa. - Uutiset
11.7.2011 16.45
Suomen kanta: Merenkulun kasvihuonekaasujen vähentämisestä tulisi sopia IMO:ssa - suojelukomitea kokoontuuKansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n merellisen ympäristön suojelukomitea kokoontuu Lontoossa 11.-15. heinäkuuta. Kokouksen asialistalla ovat muun muassa merenkulun energiatehokkuus, meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöt ja risteilyalusten päästöt Itämerellä. Kokousvaltuuskuntaan kuuluu edustajia viranomaisista ja elinkeinoelämästä. Suomi katsoo, että merenkulun kasvihuonekaasujen vähentämisestä tulisi sopia kansainvälisellä tasolla IMO:ssa ja että ratkaisu taloudellisten ohjauskeinojen käyttöön olisi löydettävä myös kansainvälisesti. Kansainvälinen ratkaisu edistää parhaiten ympäristötavoitteita, vähentää hiilivuotoa ja kilpailun vääristymiä. - Uutiset
11.7.2011 6.36
Elinkeinoelämä ja palkansaajakeskusjärjestöt huolissaan: Rikkidirektiivi uhkaa vakavasti Suomen kilpailukykyä ja työllisyyttäKansainvälinen merenkulkujärjestö IMO teki lokakuussa 2008 päätöksen, jonka mukaan laivojen rikkipäästöjä vähennetään merkittävästi. IMO:n päätökset viedään EU-lainsäädäntöön muuttamalla nykyistä rikkidirektiiviä, josta komissio antanee aloitteen heinäkuun puolivälissä. Esityksen pelätään uhkaavan vakavasti suomalaista kauppamerenkulkua ja vientiteollisuuden työpaikkoja. - Uutiset
17.6.2011 14.34
Uusi merityösopimuslaki voimaan 1. elokuutaTärkeimmät sisällölliset muutokset koskevat epätyypillisessä työsuhteessa olevia työntekijöitä, työntekijöiden kotimatkaoikeuksia ja työnantajan velvollisuutta korvata työntekijän sairaanhoitokustannuksia. Myös vahingonkorvausta koskevia säännöksiä on täsmennetty. - Uutiset
17.6.2011 14.16
Komissio patistelee jäsenvaltioita noudattamaan ympäristörikoksia koskevia sääntöjä - myös Suomella puutteita laivaliikenteen päästöjen osaltaEuroopan komissio on antanut 12 jäsenvaltiolle kaksi kuukautta aikaa ottaa lainsäädäntöönsä merten saastuttamisesta ja muista ympäristörikoksista langetettavia rangaistuksia koskevat EU:n säännöt. Ympäristönsuojelusta rikosoikeudellisin keinoin annettu direktiivi 2008/99/EY olisi pitänyt saattaa osaksi kansallista lainsäädäntöä 26. joulukuuta 2010 mennessä. Jäsenvaltioista 10 (Kypros, Tšekki, Saksa, Kreikka, Italia, Liettua, Malta, Portugali, Romania ja Slovenia) ei kuitenkaan ole tätä tehnyt. Kahdeksan valtiota (Tšekki, Suomi, Kreikka, Italia, Liettua, Portugali, Romania ja Slovakia) ei ole pannut täytäntöön erillisiä sääntöjä laivaliikenteen aiheuttamasta saastumisesta. Sitä koskeva direktiivi (2009/123/EY) olisi pitänyt panna täytäntöön 16. marraskuuta 2010 mennessä. Jos nämä jäsenvaltiot eivät ilmoita komissiolle korjanneensa asiaa kahden kuukauden kuluessa, komissio saattaa viedä asian EU:n tuomioistuimeen. - Uutiset
21.12.2010 12.00
Komission yhteinen tutkimuskeskus esittää vaihtoehtoja merenkulun päästöjen vähentämiseksiMerenkulun osuus kaikista ihmisten toiminnasta aiheutuvista hiilidioksidipäästöistä on noin neljä prosenttia, mikä tarkoittaa, että sen hiilijalanjälki on yhtä suuri kuin Saksan. Kansainvälisen merenkulun päästöistä ei ole vielä olemassa lainsäädäntöä, mutta asiasta keskustellaan parhaillaan Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä (IMO) ja YK:n ilmastonmuutossopimuksen (UNFCCC) puitteissa. Kasvihuonekaasupäästöjen kannalta meriliikenne on ympäristöystävällisin liikennemuoto. Silläkin alalla on kuitenkin ryhdyttävä toimiin, koska laivojen päästöjen arvellaan lisääntyvän vuoteen 2050 mennessä 150–200 prosenttia. - Uutiset
15.12.2010 15.15
Liikenteen turvallisuusviraston perimiin maksuihin rajuja hinnankorotuksiaLiikenteenturvallisuusviraston perimiin maksuihin tulee keskimäärin yhdeksän prosentin korotus vuoden 2011 alussa. Suurimmat korotukset tulevat merenkulun maksuihin (12-13 %) ja tieliikenteen kuljettajantutkinnosta perittäviin maksuihin (keskimäärin 40 %). Valtaosin muut tieliikenteen maksut säilyvät nykyisellä tasolla. - Uutiset
9.2.2010 16.00
Havaittujen öljypäästöjen määrä laskussa - Merenkulun ympäristönsuojelulaki voimaan vuoden alustaSuomen merialueilla havaittiin vuonna 2009 yhteensä 68 öljypäästöä, joista Rajavartiolaitoksen lentokoneet ja helikopterit havaitsivat 32. Lisäksi Rajavartiolaitos sai useita ilmoituksia muilta viranomaisilta ja yksityishenkilöiltä mahdollisista öljypäästöistä, joista 36 varmennettiin öljypitoisiksi päästöiksi. Laajin Suomen merialueilla havaittu päästö ulottui Ahvenanmaalta Naantaliin. - Uutiset
4.12.2009 9.38
Merityöaikalailla parannetaan kauppamerenkulun toimintaedellytyksiäValtio osallistuu takautuvasti 1. tammikuuta 2009 lukien kauppamerenkulussa syntyneisiin miehistönvaihtokustannuksiin. Valtio korvaa työnantajalle puolet Suomen ulkopuolella tapahtuvasta miehistön vaihdosta aiheutuvista matkakustannuksista aluksen ja EU:n jäsenvaltion tai Euroopan talousalueeseen kuuluvan valtion välillä. - Uutiset
16.10.2009 6.17
Oikeuskanslerin ratkaisujaOikeuskanslerinvirasto on julkaissut verkossa ratkaisulyhennelmät, joissa on ollut kysymys muun muassa tuomarin asianmukaisesta prosessinjohdosta, tuomarin huolellisuudesta salassapitomerkintöjen tekemisessä, tuomarin antamasta väliaikaismääräyksestä, hoitajan rikoksista ilmoittamisesta TEOlle, lastensuojeluilmoituksen tekijän henkilötietojen luovuttamisesta ilmoitusten kohteena olleelle perheelle, viranomaisen vastaamisvelvollisuudesta, lasten päivähoidon turvallisuudesta ja opetushallituksen kriisiohjeistuksesta. - Uutiset
11.9.2009 14.03
EU:n strategia meripolitiikan hallintotapojen parantamiseksi VälimerelläEuroopan komissio esitti 11. syyskuuta 2009 strategian mereen liittyvien haasteiden voittamiseksi Välimeren alueella. Meriasioiden hallinnon tehostamisen uskotaan edistävän merkittävästi kestävämpää talouskasvua alueella samalla kun se auttaa ratkaisemaan yhteisiä ongelmia. Kilpailu merialueiden käytöstä, meriturvallisuuteen kohdistuvat uhkat, ympäristön pilaantuminen ja ilmastonmuutoksen kielteiset vaikutukset edellyttävät koordinoidumpaa meriasioiden hallinnointia alueella – myös yhteistyössä EU:n ulkopuolisten Välimeren kumppanimaiden kanssa. - Uutiset
13.7.2009 16.56
Kansainvälisen tuomioistuimen tuomio koskien Costa Rican vapaata kauppamerenkulkua Nicaraguan vesilläHaagin kansainvälisen tuomioistuimen ratkaisemassa tapauksessa oli kyse Costa Rican ja Nicaraguan välisestä erimielisyydestä koskien maiden rajalla sijaitsevalla San Juan –joella tapahtuvaa meriliikennettä. Joki kuuluu Nicaraguaan, mutta Costa Rica nauttii alueella vapaan merenkulun oikeudesta sen mukaisesti, mitä on määrätty maiden välisessä rajasopimuksessa vuodelta 1858. Suvereenina valtiona Nicaragualla on oikeus säädellä merenkulkua, kunhan sitä ei oleellisesti estetä. - Uutiset
4.6.2009 15.45
Kaksi uutta valtionyhtiötä merenkulkuunTalouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi liikenne- ja viestintäministeriön esityksiä Varustamoliikelaitos Finstashipin yhtiöittämisestä ja aiemmin päätetyn Merenkulkulaitoksen sisäisen tuotannon yhtiöittämisen järjestelyistä. Molemmat yhtiöt aloittavat toimintansa 1.1.2010. Perustettavien osakeyhtiöiden omistajaohjaus säilyy liikenne- ja viestintäministeriössä. - Uutiset
5.5.2009 15.01
Tarkastusvirasto: Vesiväylien korjausvelka tulisi eritellä tasoa säilyttäviin ja tasoa parantaviin töihinValtiontalouden tarkastusviraston mukaan vesiväylien kunnossapitoon vaikuttavat ratkaisut tulisi saattaa eduskunnan päätettäviksi nykyistä selkeämmässä muodossa. Väylien alkuperäistä tasoa säilyttävät työt ja tätä tasoa selvästi parantavat työt tulisi eritellä kunnossapito- tai korjausvelasta puhuttaessa. - Uutiset
12.2.2009 6.52
EYTI:n ennakkoratkaisu tuomioistuimen oikeudesta kieltää asianosaista aloittamasta oikeudenkäyntiä toisessa jäsenvaltiossaEYTI:n mukaan se, että jäsenvaltion tuomioistuin antaa määräyksen (ns. anti-suit injunction -määräys), jonka tarkoitus on kieltää henkilöä aloittamasta tai jatkamasta oikeudenkäyntiä toisen jäsenvaltion tuomioistuimissa, sillä perusteella, että tällainen oikeudenkäynti on vastoin välityssopimusta, on tuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 44/2001 vastaista. - Uutiset
29.10.2008 9.15
Liikennehallinnon virastouudistuksesta yksimielinen esitysLiikennehallinnon virastojen uudelleen järjestämisestä on syntynyt yksimielinen esitys. Virastouudistusta valmisteleva johtoryhmä allekirjoitti 13. lokakuuta väliraportin, jossa ehdotetaan Merenkulkulaitoksen väylätoimintojen, Tiehallinnon ja Ratahallintokeskuksen yhdistämistä uudeksi väylävirastoksi ja Ajoneuvohallintokeskuksen, Rautatieviraston, Ilmailuhallinnon sekä Merenkulkulaitoksen meriturvallisuustoiminnon yhdistämistä uudeksi liikenteen turvallisuusvirastoksi. - Uutiset
2.7.2008 9.12
Komissio antoi suuntaviivat kilpailusääntöjen soveltamisesta meriliikennepalveluihinEuroopan komissio on antanut ohjeet siitä, miten EY:n perustamissopimuksen 81 artiklassa vahvistettua, kilpailua rajoittavien liiketapojen kieltoa on sovellettava meriliikennepalveluihin. - Uutiset
9.6.2008 11.23
Euroopan komissio käynnistää toimet Suomea vastaan meriturvallisuuden alallaEuroopan komissio on lähettänyt Suomelle perustellun lausunnon, koska Suomi ei ole sisällyttänyt satamavaltiovalvontaa koskevaa lainsäädäntöä kaikilta osiltaan kansalliseen lainsäädäntöön eikä ole pannut sitä täytäntöön. Satamavaltiovalvonta tarkoittaa ulkomaisten alusten valvontaa oman maan satamissa sen varmistamiseksi, että alusten kunto ja laitteisto vastaavat kansainvälisiä säännöksiä ja että alukset on miehitetty ja niitä liikennöidään näiden sääntöjen mukaisesti. - Uutiset
17.10.2007 8.26
Öljyntorjunta-aluksen hankinta varmistumassaHallitus on syksyn lisätalousarvion yhteydessä sopinut, että öljy- ja kemikaalivahinkojen torjunta-aluksen hankintaan varattua tilausvaltuutta ja määrärahoja lisätään 13 miljoonalla eurolla. - Uutiset
6.8.2007 9.21
Matkustajalaivojen miehistökustannusten tuet halutaan pysyviksiUlkomaan meriliikenteessä toimivien matkustajalaivojen miehistökustannusten tuki tulisi muuttaa pysyväksi, ehdottaa liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä. - Uutiset
21.11.2006 9.44
Työmarkkinajärjestöt esittävät siirtymistä pitkäjänteiseen liikennepolitiikkaanTyömarkkinajärjestöt esittävät siirtymistä pitkäjänteiseen liikennepolitiikkaan logistiikka-alan kilpailukyvyn ja tulevaisuuden turvaamiseksi. - Uutiset
1.11.2006 12.58
Itämerelle suunnitellaan uusia käymäläjätevesien päästörajoituksiaTallinnassa koolla oleva Itämeren suojelusopimuksen (HELCOM) merenkulun asiantuntijaryhmä MARITIME Group on sitä mieltä, että alusten käymäläjätevesien päästämistä Itämereen tulisi rajoittaa Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n toimin. Ryhmä asetti erityisen työryhmän valmistelemaan HELCOM:in vuosikokoukselle maaliskuussa 2007 ehdotusta HELCOM:in toimiksi IMO:n sääntöjen muuttamiseksi. Itämeri voitaisiin nimetä erityisalueeksi, jolla olisi muita alueita tiukemmat käymäläjätevesien päästörajoitukset. - Uutiset
16.10.2006 16.51
Matkustajalaivojen tuki laajenemassaValtion tukea matkustajalaivojen miehistökustannuksiin lisätään. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa kauppa-alusluettelotuen laajentamista. Miehistökustannusten tukea laajennettaisiin siten, että se kattaisi kokonaan työnantajan maksamat palkan sivukulut. - Uutiset
12.10.2006 7.49
Suomen kauppalaivaston kohtalo veropäätösten varassaTuoreen selvityksen mukaan Suomen kauppa-alusten määrä kasvaa kymmenillä, jos alusten tonnistoverotusta kevennetään. Kasvu tapahtuisi 5-8 vuodessa. - Uutiset
6.4.2006 12.03
Kemikaalikuljetukset Itämerellä kasvussa - riskienhallinnassa parannettavaaKemikaalionnettomuuden riski Itämerellä kasvaa sitä mukaa kuin kemikaalikuljetukset sekä muu meriliikenne Itämerellä lisääntyvät. Riski on kuitenkin paljon pienempi kuin öljyonnettomuuden riski, todetaan VTT:n tekemässä selvityksessä. - Uutiset
24.3.2006 14.23
Varustajille suurempi vastuu merenkulkuonnettomuuksistaLaivamatkustajien asema meriliikenteessä paranisi Euroopan komission kaavaileman merenkulun matkustajavastuuasetuksen myötä. Varustajien korvausvastuu merionnettomuudessa nousisi, varustajalla tulisi olla pakollinen vakuutus, ja vahingon kärsijä voisi hakea korvausta suoraan varustajan vakuutusyhtiöltä. - Uutiset
24.2.2006 8.51
Merenkulun turvallisuutta halutaan parantaa EU:ssaEuroopan unioni haluaa tiukentaa huonokuntoisten laivojen satamaporttikieltoja ja vähentää kalastusalusten kolarointia. Satamassa käyvien laivojen tarkastuksia halutaan kohdistaa entistä tehokkaammin riskilaivoihin, jotta nämä saataisiin seulottua EU:n satamista pois. - Uutiset
10.1.2006 10.02
AKT vastustaa lakolla EU:ssa valmisteilla olevaa satamadirektiiviäEuroopan satamissa järjestetään keskiviikkona toimintapäivä ensi viikolla parlamentin käsittelyyn tulevaa satamadirektiiviesitystä vastaan. Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n mielestä Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n työrauhahäiriöt satamissa ovat vastuuttomia. - Uutiset
3.11.2005 16.09
Merimies-Unioni: Merimies-Unioni voitti Rosella-kiistan Lontoon valitustuomioistuimessaSuomen Merimies-Unionin mukaan Lontoon valitustuomioistuin kumosi torstaina Lontoon kauppatuomioistuimen kesällä tekemän päätöksen, jonka mukaan Suomen Merimies-Unioni ja Kansainvälinen kuljetustyöntekijöiden liitto ITF eivät saa ryhtyä minkäänlaisiin toimiin, jotka voisivat vaikuttaa Viking Linen toimintakykyyn tai työ- ja palkkaehtoihin. - Uutiset
18.10.2005 7.24
Merenkulun terrorismisopimusta laajennetaan uusilla määräyksilläKansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n diplomaattikonferenssi hyväksyi perjantaina 14. lokakuuta Lontoossa kaksi merkittävää pöytäkirjaa, joilla muutetaan merenkulun terrorismisopimuksen ja sen pöytäkirjan määräyksiä. - Uutiset
15.9.2005 6.03
Merenkulkupoliittisen selvitysryhmän loppuraporttiMerenkulkupoliittisia kysymyksiä käsitellyt selvitysryhmä on jättänyt loppuraporttinsa. Liikenne- ja viestintäministeriön asettaman ryhmän tehtävänä oli selvittää, kuinka hyvin merenkulun tukijärjestelmä vastaa alan tarpeisiin. Valtiovarainministeriön edustaja jätti työryhmän raportista eriävän mielipiteen ja työryhmän puheenjohtaja lausuman, ettei työryhmä ole VM:n kannan takia voinut täyttää tehtäväänsä asianmukaisesti. - Uutiset
5.9.2005 15.38
Ay-oikeudet koetuksella: Viking Line hakee suomalaisiin työelämän pelisääntöihin tulkintaa Lontoon kauppaoikeudeltaLontoon kauppaoikeus on kieltänyt Suomen Merimies-Unioni SM-U:ta ja Kansainvälistä kuljetustyöntekijöiden liitto ITF:ää toimimasta millään tavoin Viking Linen Rosella-aluksen ulosliputukseen tai Rosellan miehitykseen tai miehistön työehtoihin liittyvissä asioissa. Kauppaoikeus uhkaa mm. SM-U:ta liiton puheenjohtajan vangitsemisella ja liiton varojen menetyksellä, jollei liitto noudata tuomiota. - Uutiset
15.7.2005 9.07
Kauppa-alustukeen muutoksiaKauppa-alustukea aletaan maksaa myös sellaiselle varustamotoimintaa harjoittavalle suomalaiselle työnantajalle, joka ei ole Suomeen rekisteröidyn aluksen omistaja. Nykyään tukea voi maksaa vain, jos aluksen omistaja on suomalainen. Muutoksen myötä tuen piiriin tulee näillä näkymin kuusi alusta. - Uutiset
14.4.2005 16.04
Hallituksen esitys alusliikennepalvelulaiksiAlusliikenteen valvonnan ja ohjauksen sääntelyä halutaan selkeyttää uudella lailla. Lailla säädettäisiin siitä, mitä alusliikenteen palveluita annetaan sekä siitä, mikä viranomainen on vastuussa alusliikenteen palveluista. Tämä nk. VTS-viranomainen voisi alusliikennepalveluita tarjotessaan käyttää myös muiden viranomaisten tai satamien apua. - Uutiset
2.3.2005 14.29
Suomelle kanne alusliikennejärjestelmästäSuomi on vastaanottanut 28. helmikuuta Euroopan komission Suomea vastaan nostaman kanteen, joka käsittelee alusliikennettä koskevan yhteisön seuranta- ja tietojärjestelmän perustamisesta annetun direktiivin 2002/59/EY täytäntöönpanoa. - Uutiset
25.2.2005 12.21
Rautatieliikenteen ja merenkulun työsuojeluvalvonta keskitetäänSosiaali- ja terveysministeriö on siirtänyt rautatieliikenteen kaluston ja niiden mukana liikkuvien työntekijöiden työpaikkojen työsuojeluvalvonnan Uudenmaan työsuojelupiirin työsuojelutoimistolle. Ministeriön mukaan päätös parantaa VR Osakeyhtiön ja Avecra Oy:n liikkuvan henkilökunnan työolojen valvontaa koko maassa. - Uutiset
25.2.2005 11.12
EYTI: Suomi laiminlöi kahden direktiivin toimeenpanonEnsimmäinen asioista koski rodusta ja etnisestä alkuperästä riippumattoman yhdenvertaisen kohtelun periaatteen täytäntöönpanosta annettua direktiiviä, jota Suomi ei ollut saattanut voimaan Ahvenanmaan osalta 19.7.2003 mennessä. Toinen asia koski satamavaltioiden suorittamaa valvontaa koskevaa direktiiviä, jonka määräaika päättyi 22.7.2003. - Uutiset
24.2.2005 10.37
Suomelle kaksi kannetta Euroopan komissioltaEuroopan komissio on nostanut Suomea vastaan kanteet, jotka koskevat ajoneuvojen siirtolupajärjestelmää sekä meriturvallisuudesta ja alusten aiheuttaman pilaantumisen ehkäisemisestä annetun direktiivin 2002/84/EY täytäntöönpanoa. - Uutiset
20.8.2004 9.24
Merenkulun tukien EU-mukaisuus selvitetäänLiikenne- ja viestintäministeriö (LVM) selvityttää, ovatko Suomen merenkulun tuet linjassa Euroopan unionin hyväksymien uusien suuntaviivojen kanssa. Lisäksi ministeriön työryhmä kartoittaa, mitä keinoja nettopalkkauksen lisäksi voitaisiin käyttää ulosliputusten lopettamiseksi ja Suomeen liputettavien alusten lisäämiseksi. - Uutiset
8.7.2004 10.02
Merenkulkijoiden pätevyyksien tunnustamiseen EU:ssa esitetään muutoksiaEuroopan komissio esittää, että EU:n jäsenvaltioiden tulisi tunnustaa merenkulkijoille toisessa jäsenvaltiossa myönnetyt pätevyyskirjat. Komissio esittää myös, että merenkulkijoiden kielitaitoa koskevat vaatimukset määriteltäisiin direktiivissä. Nykyisin useissa jäsenvaltioissa aluksen päällikkönä voi toimia vain kyseisen valtion kansalainen. - Uutiset
6.7.2004 9.50
Toimikunta valmistelemaan alusjätelain uudistamistaLiikenne- ja viestintäministeriö on asettanut toimikunnan, jonka tarkoituksena on kartoittaa miten voidaan uudistaa lakia, jolla pyritään ehkäisemään alusten aiheuttamaa vesien pilaantumista. Lainsäädäntö kaipaa uudistamista, sillä alusjätelainsäädäntöä on muutettu lukuisia kertoja. Tämän vuoksi lakikokonaisuudesta on tullut vaikeaselkoinen ja lakiteknisesti hajanainen.