Merenkulku
- Uutiset
15.12.2010 15.15
Liikenteen turvallisuusviraston perimiin maksuihin rajuja hinnankorotuksiaLiikenteenturvallisuusviraston perimiin maksuihin tulee keskimäärin yhdeksän prosentin korotus vuoden 2011 alussa. Suurimmat korotukset tulevat merenkulun maksuihin (12-13 %) ja tieliikenteen kuljettajantutkinnosta perittäviin maksuihin (keskimäärin 40 %). Valtaosin muut tieliikenteen maksut säilyvät nykyisellä tasolla. - Uutiset
9.2.2010 16.00
Havaittujen öljypäästöjen määrä laskussa - Merenkulun ympäristönsuojelulaki voimaan vuoden alustaSuomen merialueilla havaittiin vuonna 2009 yhteensä 68 öljypäästöä, joista Rajavartiolaitoksen lentokoneet ja helikopterit havaitsivat 32. Lisäksi Rajavartiolaitos sai useita ilmoituksia muilta viranomaisilta ja yksityishenkilöiltä mahdollisista öljypäästöistä, joista 36 varmennettiin öljypitoisiksi päästöiksi. Laajin Suomen merialueilla havaittu päästö ulottui Ahvenanmaalta Naantaliin. - Uutiset
4.12.2009 9.38
Merityöaikalailla parannetaan kauppamerenkulun toimintaedellytyksiäValtio osallistuu takautuvasti 1. tammikuuta 2009 lukien kauppamerenkulussa syntyneisiin miehistönvaihtokustannuksiin. Valtio korvaa työnantajalle puolet Suomen ulkopuolella tapahtuvasta miehistön vaihdosta aiheutuvista matkakustannuksista aluksen ja EU:n jäsenvaltion tai Euroopan talousalueeseen kuuluvan valtion välillä. - Uutiset
16.10.2009 6.17
Oikeuskanslerin ratkaisujaOikeuskanslerinvirasto on julkaissut verkossa ratkaisulyhennelmät, joissa on ollut kysymys muun muassa tuomarin asianmukaisesta prosessinjohdosta, tuomarin huolellisuudesta salassapitomerkintöjen tekemisessä, tuomarin antamasta väliaikaismääräyksestä, hoitajan rikoksista ilmoittamisesta TEOlle, lastensuojeluilmoituksen tekijän henkilötietojen luovuttamisesta ilmoitusten kohteena olleelle perheelle, viranomaisen vastaamisvelvollisuudesta, lasten päivähoidon turvallisuudesta ja opetushallituksen kriisiohjeistuksesta. - Uutiset
11.9.2009 14.03
EU:n strategia meripolitiikan hallintotapojen parantamiseksi VälimerelläEuroopan komissio esitti 11. syyskuuta 2009 strategian mereen liittyvien haasteiden voittamiseksi Välimeren alueella. Meriasioiden hallinnon tehostamisen uskotaan edistävän merkittävästi kestävämpää talouskasvua alueella samalla kun se auttaa ratkaisemaan yhteisiä ongelmia. Kilpailu merialueiden käytöstä, meriturvallisuuteen kohdistuvat uhkat, ympäristön pilaantuminen ja ilmastonmuutoksen kielteiset vaikutukset edellyttävät koordinoidumpaa meriasioiden hallinnointia alueella – myös yhteistyössä EU:n ulkopuolisten Välimeren kumppanimaiden kanssa. - Uutiset
13.7.2009 16.56
Kansainvälisen tuomioistuimen tuomio koskien Costa Rican vapaata kauppamerenkulkua Nicaraguan vesilläHaagin kansainvälisen tuomioistuimen ratkaisemassa tapauksessa oli kyse Costa Rican ja Nicaraguan välisestä erimielisyydestä koskien maiden rajalla sijaitsevalla San Juan –joella tapahtuvaa meriliikennettä. Joki kuuluu Nicaraguaan, mutta Costa Rica nauttii alueella vapaan merenkulun oikeudesta sen mukaisesti, mitä on määrätty maiden välisessä rajasopimuksessa vuodelta 1858. Suvereenina valtiona Nicaragualla on oikeus säädellä merenkulkua, kunhan sitä ei oleellisesti estetä. - Uutiset
4.6.2009 15.45
Kaksi uutta valtionyhtiötä merenkulkuunTalouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi liikenne- ja viestintäministeriön esityksiä Varustamoliikelaitos Finstashipin yhtiöittämisestä ja aiemmin päätetyn Merenkulkulaitoksen sisäisen tuotannon yhtiöittämisen järjestelyistä. Molemmat yhtiöt aloittavat toimintansa 1.1.2010. Perustettavien osakeyhtiöiden omistajaohjaus säilyy liikenne- ja viestintäministeriössä. - Uutiset
5.5.2009 15.01
Tarkastusvirasto: Vesiväylien korjausvelka tulisi eritellä tasoa säilyttäviin ja tasoa parantaviin töihinValtiontalouden tarkastusviraston mukaan vesiväylien kunnossapitoon vaikuttavat ratkaisut tulisi saattaa eduskunnan päätettäviksi nykyistä selkeämmässä muodossa. Väylien alkuperäistä tasoa säilyttävät työt ja tätä tasoa selvästi parantavat työt tulisi eritellä kunnossapito- tai korjausvelasta puhuttaessa. - Uutiset
12.2.2009 6.52
EYTI:n ennakkoratkaisu tuomioistuimen oikeudesta kieltää asianosaista aloittamasta oikeudenkäyntiä toisessa jäsenvaltiossaEYTI:n mukaan se, että jäsenvaltion tuomioistuin antaa määräyksen (ns. anti-suit injunction -määräys), jonka tarkoitus on kieltää henkilöä aloittamasta tai jatkamasta oikeudenkäyntiä toisen jäsenvaltion tuomioistuimissa, sillä perusteella, että tällainen oikeudenkäynti on vastoin välityssopimusta, on tuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 44/2001 vastaista. - Uutiset
29.10.2008 9.15
Liikennehallinnon virastouudistuksesta yksimielinen esitysLiikennehallinnon virastojen uudelleen järjestämisestä on syntynyt yksimielinen esitys. Virastouudistusta valmisteleva johtoryhmä allekirjoitti 13. lokakuuta väliraportin, jossa ehdotetaan Merenkulkulaitoksen väylätoimintojen, Tiehallinnon ja Ratahallintokeskuksen yhdistämistä uudeksi väylävirastoksi ja Ajoneuvohallintokeskuksen, Rautatieviraston, Ilmailuhallinnon sekä Merenkulkulaitoksen meriturvallisuustoiminnon yhdistämistä uudeksi liikenteen turvallisuusvirastoksi. - Uutiset
2.7.2008 9.12
Komissio antoi suuntaviivat kilpailusääntöjen soveltamisesta meriliikennepalveluihinEuroopan komissio on antanut ohjeet siitä, miten EY:n perustamissopimuksen 81 artiklassa vahvistettua, kilpailua rajoittavien liiketapojen kieltoa on sovellettava meriliikennepalveluihin. - Uutiset
9.6.2008 11.23
Euroopan komissio käynnistää toimet Suomea vastaan meriturvallisuuden alallaEuroopan komissio on lähettänyt Suomelle perustellun lausunnon, koska Suomi ei ole sisällyttänyt satamavaltiovalvontaa koskevaa lainsäädäntöä kaikilta osiltaan kansalliseen lainsäädäntöön eikä ole pannut sitä täytäntöön. Satamavaltiovalvonta tarkoittaa ulkomaisten alusten valvontaa oman maan satamissa sen varmistamiseksi, että alusten kunto ja laitteisto vastaavat kansainvälisiä säännöksiä ja että alukset on miehitetty ja niitä liikennöidään näiden sääntöjen mukaisesti. - Uutiset
17.10.2007 8.26
Öljyntorjunta-aluksen hankinta varmistumassaHallitus on syksyn lisätalousarvion yhteydessä sopinut, että öljy- ja kemikaalivahinkojen torjunta-aluksen hankintaan varattua tilausvaltuutta ja määrärahoja lisätään 13 miljoonalla eurolla. - Uutiset
6.8.2007 9.21
Matkustajalaivojen miehistökustannusten tuet halutaan pysyviksiUlkomaan meriliikenteessä toimivien matkustajalaivojen miehistökustannusten tuki tulisi muuttaa pysyväksi, ehdottaa liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä. - Uutiset
21.11.2006 9.44
Työmarkkinajärjestöt esittävät siirtymistä pitkäjänteiseen liikennepolitiikkaanTyömarkkinajärjestöt esittävät siirtymistä pitkäjänteiseen liikennepolitiikkaan logistiikka-alan kilpailukyvyn ja tulevaisuuden turvaamiseksi. - Uutiset
1.11.2006 12.58
Itämerelle suunnitellaan uusia käymäläjätevesien päästörajoituksiaTallinnassa koolla oleva Itämeren suojelusopimuksen (HELCOM) merenkulun asiantuntijaryhmä MARITIME Group on sitä mieltä, että alusten käymäläjätevesien päästämistä Itämereen tulisi rajoittaa Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n toimin. Ryhmä asetti erityisen työryhmän valmistelemaan HELCOM:in vuosikokoukselle maaliskuussa 2007 ehdotusta HELCOM:in toimiksi IMO:n sääntöjen muuttamiseksi. Itämeri voitaisiin nimetä erityisalueeksi, jolla olisi muita alueita tiukemmat käymäläjätevesien päästörajoitukset. - Uutiset
16.10.2006 16.51
Matkustajalaivojen tuki laajenemassaValtion tukea matkustajalaivojen miehistökustannuksiin lisätään. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta puoltaa kauppa-alusluettelotuen laajentamista. Miehistökustannusten tukea laajennettaisiin siten, että se kattaisi kokonaan työnantajan maksamat palkan sivukulut. - Uutiset
12.10.2006 7.49
Suomen kauppalaivaston kohtalo veropäätösten varassaTuoreen selvityksen mukaan Suomen kauppa-alusten määrä kasvaa kymmenillä, jos alusten tonnistoverotusta kevennetään. Kasvu tapahtuisi 5-8 vuodessa. - Uutiset
6.4.2006 12.03
Kemikaalikuljetukset Itämerellä kasvussa - riskienhallinnassa parannettavaaKemikaalionnettomuuden riski Itämerellä kasvaa sitä mukaa kuin kemikaalikuljetukset sekä muu meriliikenne Itämerellä lisääntyvät. Riski on kuitenkin paljon pienempi kuin öljyonnettomuuden riski, todetaan VTT:n tekemässä selvityksessä. - Uutiset
24.3.2006 14.23
Varustajille suurempi vastuu merenkulkuonnettomuuksistaLaivamatkustajien asema meriliikenteessä paranisi Euroopan komission kaavaileman merenkulun matkustajavastuuasetuksen myötä. Varustajien korvausvastuu merionnettomuudessa nousisi, varustajalla tulisi olla pakollinen vakuutus, ja vahingon kärsijä voisi hakea korvausta suoraan varustajan vakuutusyhtiöltä.