-
Asiakasmaksu
- Maksu
Maksu
- Uutiset
29.1.2020 9.00
Unionin tuomioistuin: Italian olisi pitänyt huolehtia siitä, että viranomaiset noudattavat kaupallisissa toimissaan yksityisten yritysten kanssa maksuaikoja, jotka eivät ylitä 30:tä tai 60:tä päivääEUT:n suuri jaosto totesi tiistaina (28.1.) antamassaan tuomiossa, että Italia on rikkonut kaupallisissa toimissa tapahtuvien maksuviivästysten torjumisesta annettua direktiiviä 2011/7, koska se ei ole huolehtinut siitä, että kun sen viranomaiset ovat velallisia tällaisissa toimissa, ne noudattavat todellakin maksuaikoja, jotka eivät ylitä 30:tä tai 60:tä kalenteripäivää ja jotka on vahvistettu mainitun direktiivin 4 artiklan 3 ja 4 kohdassa. - Uutiset
31.12.2019 8.00
Toisiolain mukaisista tietopyynnöistä aiheutuvasta työstä voi periä maksunSosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä annettuun lakiin (toisiolaki) on tehty muutos, joka varmistaa, että toisiolain mukaisista tietopyynnöistä aiheutuvasta työstä voi periä maksun. Maksujen määrät on määritelty STM:n antamassa asetuksessa. Toisiolain mukaisista tietopyynnöistä päättää keskitetysti sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomainen, Findata. Lakimuutos tulee voimaan 1. tammikuuta 2020. - Uutiset
18.11.2019 14.13
Postin lakko – KKV:n ohjeita kuluttajillePostin lakko aiheuttaa jopa viikkojen viivästyksiä etenkin kirjeiden, aikakauslehtien ja mainosten jakeluun. Myös paperilomakkeella tehdyt muutokset postin jakeluun, kuten osoitteenmuutos, jakelun keskeytys ja määräaikainen edelleenlähetys, voivat viivästyä. - Uutiset
21.10.2019 12.10
Tulli: Tilirekisterihanke etenee suunnitellusti – rekisteri parantaa viranomaisten sähköistä tiedonsaantia pankki- ja maksutileistäKansallinen laki pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä (571/2019) tuli voimaan 1. toukokuuta 2019. Lain tarkoituksena on edistää viranomaisten sähköistä tiedonsaantia pankki- ja maksutileistä sekä tehostaa viranomaisten tiedustelujen oikeaa kohdentumista. Lain taustalla on rahoitusjärjestelmän käytön estämisestä rahanpesuun tai terrorismin rahoitukseen annettu EU-direktiivi 2018/843. Tulli sai tehtäväkseen perustaa pankki- ja maksutilien rekisterin sekä antaa määräyksen tiedonhakujärjestelmästä. Tätä varten Tulli on perustanut tilirekisterihankkeen. Hanke käynnistyi syksyllä 2018. Pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmä koostuu pankki- ja maksutilirekisteristä (Tilirekisteri) ja hajautetusta tiedonhakujärjestelmästä. - Uutiset
18.9.2019 14.42
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti AVI:n työsuojelun vastuualueen huomiota huolellisuuteen annettaessa hallintolain edellyttämää neuvontaa ja vastattaessa asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihinAluehallintoviraston työsuojelun vastuualue oli ilmoittanut perivänsä asiakirjapyynnön toteuttamisesta aiheutuvista kustannuksista maksun, joka perustui aluehallintoviraston antamaan vanhaan suoritemaksupäätökseen, vaikka tuolloin oli jo voimassa viraston antama uusi suoritemaksupäätös. Sen vuoksi vastuualueen esittämä arvio asiakirjapyynnöstä veloitettavista maksuista perustui virheelliseen suoritehintaan ja oli virheellinen. Ilmoitus sisälsi lisäksi virheellisen tiedon arvonlisäveron perimisestä julkisoikeudellisia suoritteita koskevien maksujen yhteydessä. - Uutiset
13.9.2019 14.00
Kuluttajariitalautakunta: Pankkitunnistamisen riskit kasvaneetKuluttajan vastuu verkkopankkitunnusten väärinkäytöksistä voi olla yllättävän suuri. Tunnukset mahdollistavat tilillä olevien varojen ja luottojen käyttämisen. Lisäksi niiden avulla voidaan nostaa päivittäistä maksukortin nostorajaa ja hakea suuria pikaluottoja. Varat voidaan siirtää nopeasti kuluttajan ulottumattomiin. Pankki ei vastaa vahingoista osaksikaan, jos kuluttaja on ollut törkeän huolimaton. Mitkään tunnistamismenetelmät eivät poista riskiä väärinkäytöksistä kokonaan. Kuluttajariitalautakunta on kahdessa täysistuntoratkaisussaan ottanut kantaa siihen, onko kuluttaja toiminut törkeän huolimattomasti ja vastaako hän siten kaikesta vahingosta itse. - Uutiset
6.9.2019 10.00
Unionin tuomioistuin: SEPA-maksun edellytykseksi ei voi asettaa sitä, että maksajan kotipaikka on jäsenvaltiossa, jossa on myös maksunsaajan kotipaikkaEuromääräisiä tilisiirtoja ja suoraveloituksia koskevista teknisistä ja liiketoimintaa koskevista vaatimuksista sekä asetuksen 924/2009 muuttamisesta annetun asetuksen 260/2012 9 artiklan 2 kohtaa on tulkittava siten, että se on esteenä pääasiassa kyseessä olevan kaltaiselle sopimusehdolle, jolla tehdään mahdottomaksi maksaminen Euroopan unionin laajuisen suoraveloitusjärjestelmän välityksellä tehtävällä euromääräisellä suoraveloituksella (SEPA-suoraveloituksella), jos maksajan kotipaikka ei ole jäsenvaltiossa, jossa maksunsaajan liiketoiminnan kotipaikka on. - Uutiset
4.6.2019 12.15
Apulaisoikeusasiamies selvittää yhdenvertaisuutta palveluasumisen maksuissaApulaisoikeusasiamies (AOA) Maija Sakslin on ratkaissut kantelun, joka koski palveluasumisen maksujen määräämistä. Asiassa oli kysymys eläkkeensaajan hoitotuen ottamisesta tulona huomioon. Menettelyssä ei ollut syytä epäillä lainvastaisuutta. Asiakasmaksulain mukaan hoitotuki on tulo, joka voidaan ottaa huomioon asiakasmaksua määrättäessä. Asian selvittämisen yhteydessä nousi kuitenkin esiin, että kantelun kohteena olleen kuntayhtymän tehostetun palveluasumisen maksujen määrittelyssä on puutteita, jotka voivat vaarantaa asiakkaan toimeentulon tai vaikuttaa siihen, ettei asiakkaalla ole varaa käyttää tarvitsemiaan palveluja. - Uutiset
31.5.2019 14.34
Apulaisoikeusasiamies otti kantaa PRH:n sähköisen palvelun hinnoitteluun ja yhdenvertaisuuteenApulaisoikeusasiamies pitää yhdenvertaisuusperiaatteen toteutumisen kannalta ongelmallisena, että PRH:ssa on omaksuttu käytäntöjä, joissa suoritteen kokonaishinta muodostuu eri perusteen mukaiseksi riippuen siitä, missä muodossa ilmoitus jätetään. Kokonaishinnoittelu ei apulaisoikeusasiamiehen mielestä myöskään vastaa valtion maksuperustelain maksun määräytymisperustetta eli sitä, että suoritteen hinnan tulisi kaikissa tapauksissa vastata sen tuottamiskustannuksia. PRH:n menettely ei ole yhdenvertaisuusperiaatteen mukaista. Se on myös ongelmallista valtion maksuperustelain kannalta. PRH:n tulee apulaisoikeusasiamiehen mielestä kehittää ilmoitusmenettelyä siten, että suoritteiden maksut määräytyvät yhdenvertaisin perustein myös muussa kuin sähköisessä ilmoitusmenettelyssä. - Uutiset
12.4.2019 16.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu maksupalvelun käsitteestäUnionin tuomioistuimen mukaan maksupalveluista sisämarkkinoilla, direktiivien 97/7/EY, 2002/65/EY, 2005/60/EY ja 2006/48/EY muuttamisesta ja direktiivin 97/5/EY kumoamisesta 13.11.2007 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2007/64/EY 2 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että suoraveloitukset, jotka suoritetaan maksunsaajan aloitteesta sellaiselta tililtä, jonka haltija se ei ole, ja joihin näin veloitetun tilin haltija ei ole antanut suostumustaan, kuuluvat kyseisessä säännöksessä tarkoitetun maksupalvelun käsitteen alaan.
Direktiivin 2007/64 58 artiklaa on tulkittava siten, että siinä tarkoitetun maksupalvelunkäyttäjän käsitteen alaan kuuluu sellaisen maksutilin haltija, jolta on suoritettu suoraveloituksia ilman kyseisen haltijan suostumusta. - Uutiset
5.3.2019 8.00
Apulaisoikeusasiamies otti kantaa 17-vuotiaan lapsen peruuttamattoman poliklinikka-ajan maksun perintäänApulaisoikeusasiamies katsoo, että lapsen edun vuoksi tulee lasta suojella ylivelkaantumiselta siten, että maksuunpanon aiheellisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Tämä merkitsee apulaisoikeusasiamiehen mielestä sitä, että yli 15-vuotiaan lapsen tahdon selvittämiseksi lasku ensi vaiheessa lähetetään hänelle. Mikäli lapsi nimenomaisesti ilmaisee tahtonsa olevan, että laskua ei lähetetä huoltajalle, on apulaisoikeusasiamiehen mielestä maksuunpano yli 15-vuotiaalle lapselle lähtökohtaisesti perusteltu ainakin, jos hän on alkujaan itsenäisesti pyrkinyt hoitoon. Mikäli lapsi ei reagoi laskuun, ei estettä maksun laskutukselle ja perinnälle huoltajalta lapsen elantomenona ole, mikäli tapauksen olosuhteet puoltavat arviota maksun luonteesta elatusmenona. Apulaisoikeusasiamies pyysi HUS:ia ilmoittamaan hänelle 31. tokokuuta 2019 mennessä, mihin toimenpiteisiin hänen päätöksensä on antanut sille aihetta. - Uutiset
4.3.2019 13.49
Maksamattomien tiemaksujen periminen helpottuu pian sähköisiä tiemaksuja koskevien uusien sääntöjen ansiostaMaksamattomat tiemaksut voivat olla pian historiaa, kun EU perustaa uuden tiedonjakojärjestelmän, jossa jäsenmaiden kansalliset viranomaiset saavat pääsyn toistensa kansallisiin ajoneuvorekisteritietoihin ja pystyvät näin tunnistamaan niiden ajoneuvojen omistajat, joiden tiemaksuja ei ole maksettu. Uusi järjestelmä on osa neuvoston maanantaina (4.3.) hyväksymiä sähköisiä tiemaksuja koskevia päivitettyjä sääntöjä. - Uutiset
3.1.2019 15.00
Hallinto-oikeuden päätös KHO:n perimästä 500 euron oikeudenkäyntimaksustaKHO oli pysyttänyt HAO:n päätöksen lopputuloksen valituksen tutkimatta jättämisestä. Vaikka KHO oli lisäksi poistanut verkostopäällikön kirjeeseen liitetyn oikaisuvaatimusohjeen ja kumonnut ja poistanut liikelaitos Porin Veden johtokunnan päätöksen, ei voitu katsoa, että KHO olisi muuttanut HAO:n päätöstä valittajan eduksi. KHO:n esittelijän ei siten ollut tullut jättää maksua perimättä tuomioistuinmaksulain 9 §:n 3 kohdan nojalla. Asiassa ei myöskään ollut ilmennyt seikkoja, joiden nojalla maksun perimistä olisi ollut pidettävä lain 7 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla ilmeisen kohtuuttomana. Kun oikaisuvaatimuksen käsittelyä ei myöskään ollut pidettävä valituksessa esitetyllä tavalla lainvastaisena, valitus oli hylättävä. - Uutiset
26.10.2018 16.00
KKV:n kuluttajavinkki: Tunnetko laskuihin ja maksamiseen liittyvät pelisäännöt?Ei ole samantekevää, miten ja millä maksat ostoksesi. Kuluttajan asema erilaisissa ongelmatilanteissa riippuu muun muassa siitä, onko ostos maksettu ennakkoon. On myös hyvä varautua tilanteisiin, joissa maksuväline katoaa, laskussa on virheitä tai rahat loppuvat kesken. Kuluttajaneuvonta on lokakuussa jakanut muun muassa näihin asioihin liittyviä vinkkejä. - Uutiset
1.10.2018 12.15
KHO:n vuosikirjaratkaisu pelastustoimen maksuistaKaupungin pelastuslaitos oli määrännyt A Oy:lle 6.10.2015 ja 19.10.2015 päivätyillä laskuilla maksut erheellisiksi katsomistaan paloilmoitinhälytyksistä yhtiön omistamassa kiinteistössä. Palohälytykset olivat aiheutuneet ruoan valmistuksesta, tupakoinnista, paloilmoitinpainikkeen ilkivaltaisesta painamisesta ja paperin tahallisesta polttamisesta savunilmaisimen alla. Kysymys muutoksenhausta ja maksujen perimisen aiheellisuudesta. - Uutiset
9.8.2018 13.10
Kuluttaja-asiamies: Puhelinasioinnin hintaa koskevaa lainsäädäntöä on uudistettavaMonet yritykset käyttävät asiakaspalvelunumeronaan yritysnumeroita, joihin soittaminen on kuluttajille normaaleja puheluja kalliimpaa. Lain mukaan yritysten on kuitenkin tarjottava asiakaspalvelua niin sanotusta perushintaisesta numerosta silloin, kun kuluttajan yhteydenotto koskee aiemmin tehtyä kauppaa tai sopimusta. Kuluttaja-asiamies katsoo, että nykyinen lainsäädäntö ei turvaa kuluttajan asemaa EU:n direktiivissä edellytetyllä tavalla ja on siksi tehnyt oikeusministeriölle aloitteen perushintaista asiakaspalvelunumeroa koskevan sääntelyn tarkistamiseksi. - Uutiset
4.12.2017 12.10
Kilpailu- ja kuluttajaviraston viikon vinkki: Säilytä maksukorttia huolellisesti – olet korvausvastuussa huolimattomuudestaMaksukortissa on kaikki tarvittavat tiedot verkko-ostosten tekemiseen, myös CVV-tarkistusluku. Jos korttisi varastetaan, se sisältää riskin väärinkäytölle silloinkin, kun sen yhteydessä ei säilytetä tunnuslukua. Maksupalvelulain mukaan kortinhaltija vastaa varkaan korttiostoksista 150 euroon saakka, jos maksuvälineen katoaminen johtuu kortin huolimattomasta säilytyksestä. Jos kortinhaltija on toiminut tahallisesti tai törkeän huolimattomasti, hän vastaa ostoista kokonaan. Kortinhaltijan vastuu laskee 50 euroon keväällä 2018, kun uusi maksupalvelulainsäädäntö tulee voimaan. Voit joutua vastuuseen kortin katoamisesta, varkaudesta tai väärinkäytöstä, jos toimit huolimattomasti, olet luovuttanut maksuvälineen ulkopuoliselle tai viivyttelet katoamisilmoituksen tekemisessä. - Uutiset
29.11.2017 15.15
Komissio hyväksyi säännöt joilla sähköisestä maksamisesta kaupoissa ja verkossa tehdään turvallisempaaKomissio on hyväksynyt säännöt, joilla sähköisestä maksamisesta kaupoissa ja verkossa tehdään turvallisempaa. Näin kuluttajat voivat myös hyödyntää entistä kätevämpiä, kustannustehokkaampia ja innovatiivisempia maksupalveluratkaisuja. Näillä säännöillä pannaan täytäntöön EU:n hiljattain tarkistettu maksupalveludirektiivi (PSD2), jolla uudistetaan Euroopan maksupalveluja. Tavoitteena on pysyä nopeasti kehittyvien markkinoiden mukana ja saada Euroopan sähköisen kaupankäynnin markkinat kasvuun. Uudet säännöt antavat kuluttajille mahdollisuuden käyttää kolmansien osapuolten eli ns. FinTech-yritysten innovatiivisia palveluja. Kuluttajat ja yritykset EU:ssa hyötyvät kuitenkin edelleen tiukoista tietosuoja- ja turvallisuussäännöksistä. Kyseessä ovat muun muassa maksusovellukset sekä välineet, joilla voidaan hallinnoida henkilökohtaisia raha-asioita yhdistämällä eri tilien tietoja. - Uutiset
19.10.2017 14.45
Hallitus esittää mahdollisuuksia uusille maksupalveluilleHallitus esittää sääntelyä uudentyyppisten maksupalvelujen tarjoajille. Lainmuutokset luovat mahdollisuuksia tarjota maksutoimeksiantopalveluja ja tilitietopalveluja. - Uutiset
9.8.2017 14.10
AVI: Asiakasmaksua ei saa periä terveyskeskuksen ultraäänitutkimuksestaOsassa Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston toimialueen terveyskeskuksissa on peritty erikoislääkärin käyntimaksun suuruinen asiakasmaksu, kun asiakas on käynyt ultraäänitutkimuksessa terveyskeskuslääkärin lähetteellä. Terveyskeskuksien käytäntö periä ultraäänitutkimuksesta erikoislääkärin käyntimaksun suuruinen asiakasmaksu on säädösten vastainen. Terveyskeskuksen lähetteellä tehtävästä ultraäänitutkimuksesta ei saa periä erillistä maksua.