-
Valtiot ja alueet
- Afganistan
- Alankomaat
- Alankomaiden Antillit
- Albania
- Algeria
- Andorra
- Anguilla
- Antigua ja Barbuda
- Arabiemiirikunnat
- Arabiemiraattien liitto
- Argentiina
- Arktinen alue
- Armenia
- Aruba
- Australia
- Azerbaidzan
- Bahama
- Bahrain
- Barbados
- Belgia
- Belize
- Bermuda
- Bosnia-Hertsegovina
- Botswana
- Brasilia
- Brittiläiset Neitsytsaaret
- Bulgaria
- Caymansaaret
- Chile
- Costa Rica
- Dominica
- Egypti
- Espanja
- Etelä-Afrikka
- Etelä-Korea
- Etelä-Sudan
- Filippiinit
- Georgia
- Ghana
- Grenada
- Guernsey
- Indonesia
- Intia
- Irak
- Iran
- Irlanti
- Islanti
- Iso-Britannia
- Israel
- Italia
- Itä-Eurooppa
- Itävalta
- Jamaika
- Japani
- Jersey
- Jordania
- Kanada
- Karjala
- Kazakstan
- Kenia
- Keski-Afrikan tasavalta
- Keski-Eurooppa
- Kiina
- Kirgisia
- Kolumbia
- Kongo
- Kosovo
- Kreikka
- Kroatia
- Kypros
- Laos
- Latvia
- Libanon
- Liberia
- Libya
- Liechtenstein
- Liettua
- Luxemburg
- Makedonia
- Malesia
- Malta
- Mansaari
- Marokko
- Mauritius
- Meksiko
- Moldova
- Monaco
- Montenegro
- Montserrat
- Myanmar
- Nepal
- Niger
- Norja
- Norsunluurannikko
- Pakistan
- Panama
- Pohjois-Irlanti
- Pohjoismaat
- Portugali
- Puola
- Ranska
- Romania
- Ruotsi
- Saint Lucia
- Saint Vincent ja Grenadiinit
- Saksa
- Sambia
- Samoa
- San Marino
- Saudi-Arabia
- Serbia
- Seychellit
- Sierra Leone
- Singapore
- Slovakia
- Slovenia
- Somalia
- Sri Lanka
- Sudan
- Suomi
- Sveitsi
- Syyria
- Tadžikistan
- Tansania
- Tanska
- Thaimaa
- Tsekki
- Tunisia
- Turkki
- Turkmenistan
- Turks- ja Caicossaaret
- Ukraina
- Unkari
- Uruguay
- Uusi Seelanti
- Uzbekistan
- Valko-Venäjä
- Vanuatu
- Venäjä
- Vietnam
- Viro
- Yhdysvallat
Luxemburg
- Uutiset
5.12.2023 11.55
EUT: Euroopan komission tutkinta, joka koski Luxemburgin Engie-konsernille verotusasiassa antamia ennakkoratkaisuja, oli unionin oikeuden vastainenEuroopan komissio päätti, että Luxemburg oli myöntänyt valtiotukea Engie-konsernille verotusasiassa annettavilla ennakkoratkaisuilla, jotka liittyivät konsernin sisäisiin rahoitustoimiin. Komissio teki kuitenkin virheen määrittäessään viitejärjestelmän, jonka perusteella vertaileva tutkimus on suoritettava arvioitaessa kyseisten verotustoimenpiteiden valikoivuutta ja siten niiden luokittelemista kielletyksi valtiontueksi. - Uutiset
31.10.2023 11.00
Keskusverolautakunta katsoi perhevarallisuuden hallinnoimiseksi perustetun luxemburgilaisen yhtiön asettautuneen ja harjoittaneen taloudellista toimintaa Luxemburgissa väliyhteisölain 3 §:n 1 ja 3 momentissa tarkoitetulla tavallaKeskusverolautakunnan näkemyksen mukaan B S.à r.l. - SPF:n toiminta oli verovuonna 2022 tulevan täysimääräisen toiminnan käynnistämiseen aidosti tähtäävää. Yhtiön katsottiin asettautuneen ja harjoittaneen taloudellista toimintaa Luxemburgissa VYL 3 §:n 1 ja 3 momentissa tarkoitetulla tavalla myös verovuonna 2022 siinä määrin kuin valmistelevalta toiminnalta voitiin odottaa. Ennakkoratkaisu verovuosille 2022 ja 2023. (Ei lainvoim. 31.10.2023) - Uutiset
31.10.2023 10.00
Keskusverolautakunta: Singaporelaisen tytäryhtiön kautta kokonaan omistettua B Ltd:tä ei pidetty A Oy:n väliyhteisönäB Ltd täytti kaikki VYL 3 §:ssä säädetyt taloudellista toimintaa koskevan vapautuksen edellytykset eikä sitä ollut pidettävä A Oy:n väliyhteisönä. Ennakkoratkaisu verovuosille 2022–2023. (Ei lainvoim. 31.10.2023) - Uutiset
9.6.2023 10.00
Julkisasiamies Kokottin mielestä komissio katsoi virheellisesti, että Luxemburg olisi antanut Amazonille kiellettyä valtiontukea veroetujen muodossaKomissio sovelsi hänen mukaansa valikoivan veroedun olemassaolon tutkimisessa virheellistä viitejärjestelmää eli OECD:n siirtohinnoitteluohjeita Luxemburgin oikeuden sijasta. - Uutiset
28.4.2023 13.08
EUT:n ennakkoratkaisu tuomioistuimen toimivallasta lasten tapaamisoikeutta koskevassa asiassaAsetuksen 2201/2003 9 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että se kolmen kuukauden jakso, jonka ajan sen jäsenvaltion tuomioistuimet, jossa lapsen aiempi asuinpaikka oli, ovat asetuksen N:o 2201/2003 8 artiklan 1 kohdasta poiketen edelleen toimivaltaisia käsittelemään tapaamisoikeutta koskevan lopullisen ratkaisun muuttamiseen tähtäävän hakemuksen, alkaa sitä päivää seuraavasta päivästä, jona lapsi on tosiasiallisesti muuttanut jäsenvaltioon, jossa hänen uusi asuinpaikkansa on. Asetusta on tulkittava siten, että sen jäsenvaltion tuomioistuin, jossa lapsen aiempi asuinpaikka oli ja joka on tämän asetuksen 9 artiklan nojalla toimivaltainen tutkimaan pääasian, voi käyttää asetuksen 15 artiklassa säädettyä mahdollisuutta siirtää asia sen jäsenvaltion tuomioistuimeen, jossa lapsella on uusi asuinpaikka, jos 15 artiklassa säädetyt edellytykset täyttyvät. - Uutiset
12.12.2022 11.44
EUT: Rajatyöntekijöiden ei tarvitse rekisteröidä Luxemburgissa parisuhdetta (PACS), joka on solmittu toisessa jäsenvaltiossaPerhe-eläkkeen myöntämisen ehtona ei voi olla, että tällainen rekisteröinti tapahtuu puolison elinaikana. - Uutiset
22.11.2022 11.41
EUT: Säännös, jonka mukaan jäsenvaltioiden alueelle perustettujen yhtiöiden tosiasiallisia omistajia ja edunsaajia koskevat tiedot ovat kaikissa tapauksissa suuren yleisön saatavilla, on pätemätönKyseisestä toimenpiteestä aiheutuva puuttuminen perusoikeuskirjassa taattuihin oikeuksiin ei rajoitu täysin välttämättömään, eikä se ole oikeassa suhteessa sillä tavoiteltuun päämäärään nähden. - Uutiset
8.11.2022 14.30
”Tax rulings”: EUT toteaa, että EUYT hyväksyi virheellisesti komission käyttämän viitejärjestelmän markkinaehtoperiaatteen soveltamiseksi integroituneisiin yhtiöihin Luxemburgissa ottamatta huomioon kyseisen periaatteen täytäntöönpanoa kyseisessä jäsenvaltiossa koskevia erityissääntöjäUnionin tuomioistuin kumosi riidanalaisenalaisen komission päätöksen ja totesi, että komission arviointi viitejärjestelmästä ja näin ollen FFT:lle annetun valikoivan edun olemassaolosta oli virheellinen. - Uutiset
3.2.2022 11.00
KHO:n kaksi päätöstä väliyhteisöjen osakkaiden verotuksesta: Ennakkoratkaisuhakemuksissa ei ollut esitetty riittävän yksityiskohtaista selvitystä yhtiön olosuhteista, jotta asioissa olisi voitu arvioida, onko yhtiö todellisuudessa asettautunut Luxemburgiin - ennakkoratkaisun pyytämisestä EUT:lta äänestettiinEnsimmäisessä asiassa Verohallinto oli lausunut ennakkoratkaisuna seuraavaa: "Hakemuksessa tarkoitetun, perustettavan luxemburgilaisen SPF - S.á r.l. -muotoisen yhtiön tuloa ei veroteta sen osakkaan A:n tulona ulkomaisten väliyhteisöjen osakkaiden verotuksesta annetun lain nojalla." Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö vaati KHO:ssa ensisijaisesti, että HAO:n ratkaisu ja Verohallinnon ennakkoratkaisu poistetaan. Toissijaisesti HAO:n ratkaisu ja Verohallinnon ennakkoratkaisu oli kumottava ja uutena ennakkoratkaisuna lausuttava, että hakemuksessa tarkoitetun, perustettavan luxemburgilaisen SPF - S.á r.l. -muotoisen yhtiön tuloa verotetaan sen osakkaan A:n tulona ulkomaisten väliyhteisöjen osakkaiden verotuksesta annetun lain nojalla. Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön valitus hyväksyttiin ensisijaisen vaatimuksen osalta. HAO:n ja Verohallinnon päätökset kumottiin ja annettu ennakkoratkaisu poistettiin. Lausuminen Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön toissijaisesta vaatimuksesta raukesi. Toisessa asiassa Verohallinto oli lausunut ennakkoratkaisuna kysymykseen 2 muun ohella seuraavaa: "Jos B S.á r.l. -nimisestä yhtiöstä tulee hakemuksessa kuvatulla tavalla SPF-muotoinen yhtiö, yhtiön tuloa ei veroteta sen osakkaan A:n tulona ulkomaisten väliyhteisöjen osakkaiden verotuksesta annetun lain nojalla." Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö vaati KHO:ssa, että HAO:n päätös ja ennakkoratkaisu kysymyksen 2 osalta kumotaan ja uutena ennakkoratkaisuna lausutaan tältä osin, että jos B S.à r.l. toimii hakemuksessa kuvatulla tavalla SPF-muotoisena perhevarallisuutta hallinoivana yhtiönä, yhtiön tulo verotetaan sen osakkaan A:n tulona ulkomaisten väliyhteisöjen osakkaiden verotuksesta annetun lain nojalla. HAO:n päätös ja Verohallinnon päätös ennakkoratkaisukysymyksen 2 osalta kumottiin ja annettu ennakkoratkaisu poistettiin kumotuilta osin. (Julkaisemattomat päätökset 3.2.2022) - Uutiset
26.11.2021 10.22
EUT:n ennakkoratkaisu perusoikeuskirjan ja hallinnollisesta yhteistyöstä verotuksen alalla annetun direktiivin tulkinnastaEnnakkoratkaisupyyntö – Hallinnollinen yhteistyö verotuksen alalla – Direktiivi 2011/16/EU – 1 artiklan 1 kohta, 5 artikla ja 20 artiklan 2 kohta – Tietopyyntö – Tietojen antamiseen velvoittava päätös – Päätöksen noudattamatta jättäminen – Seuraamus – Pyydettyjen tietojen ennalta arvioitu olennaisuus – Kyseessä olevia verovelvollisia ei ole yksilöity nimellä ja yksilöllisesti – Tutkimuksen tai tutkinnan kohteena olevan henkilön henkilöllisyyden käsite – Tietopyynnön perustelut – Laajuus – Euroopan unionin perusoikeuskirja – 47 artikla – Oikeus tehokkaisiin oikeussuojakeinoihin tietojen antamiseen velvoittavaa päätöstä vastaan – 52 artiklan 1 kohta – Rajoittaminen – Oikeuden keskeisen sisällön kunnioittaminen - Uutiset
29.9.2021 9.30
Keskusverolautakunta: Sopimusperusteinen FCP-rahasto ei ollut vapaa tulon perusteella suoritettavasta verosta eikä osingosta suoritettavasta lähdeverosta - asiassa ei ollut kyse SEUT 49 tai 63 artiklan vapauksien rajoituksestaKansainvälinen verotus - EU-oikeus - Erikoissijoitusrahasto (Ei lainvoim. 29.9.2021) - Uutiset
28.6.2021 11.00
EUT:n antaman ennakkoratkaisun valossa KHO katsoi, että luxemburgilaisen SICAV-rahaston jakamaa tuloa on pidettävä tuloverolain 32 §:n mukaisena pääomatulonaHenkilökohtaisen tulon verotus – Suomessa yleisesti verovelvollinen osuudenomistaja – SI-CAV-sijoitusrahasto – Tuotto-osuus – Ansiotuloa vai pääomatuloa – Pääomien vapaa liikkuvuus – Unionin tuomioistuimen antama ennakkoratkaisu - Uutiset
17.5.2021 11.30
EIT äänesti - Veroasiakirjojen paljastaneen ilmiantajan (whistleblower) tuomitsemisella ei loukattu sananvapauttaSananvapautta koskevaa EIS 10 artiklaa ei loukattu tapauksessa, joka koski valittajan tuomitsemista sakkoon "Luxleaks"-veroasiakirjojen julkistamisesta yrityksen asiakkaille. Ään 5-2. Huom! Ks. EIT:n suuren jaoston tuomio 14.2.2023: EIS 10 artiklaa oli loukattu. - Uutiset
12.5.2021 9.29
KHO hyväksyi Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön purkuhakemuksen ja purki päätökset - luovutustappion syntymiseen johtavaa luovutusta ei ollut tapahtunut verovuonna 2013Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö oli muun ohella esittänyt, että A oli jättänyt asian kaikissa vaiheissa kertomatta ennen esitäytetyn veroilmoituksen palauttamista saamansa tiedon siitä, että vakuutusyhtiön mukaan vakuutushakemusta ei ollut hyväksytty eikä vakuutussopimusta siten ollut syntynyt. Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö haki KHO:ssa asiassa mainittujen päätösten purkamista ja luovutustappion lisäämistä A:n verotettavaan tuloon. KHO katsoi, ettei luovutustappion syntymiseen johtavaa luovutusta ollut tapahtunut. A:n oikaisuvaatimuksessaan antamat tiedot huomioon ottaen Verohallinnolla ei ollut ollut asiaa käsitellessään syytä ryhtyä selvittämään, oliko oikaisuvaatimuksessa annettu oikeita tietoja vakuutuksen voimaantulosta. A:n oli katsottava tietoisesti antaneen virheellistä tietoa oikaisuvaatimuksellaan ja saavuttaneen menettelyllään taloudellisen edun, jota voitiin pitää määrältään merkittävänä. Tähän nähden ja kun lisäksi otettiin huomioon asian yleisempi merkitys verojärjestelmän uskottavuuden ja verovelvollisten yhdenmukaisen kohtelun kannalta, purkuhakemus hyväksyttiin ja päätökset purettiin. - Uutiset
15.4.2021 14.31
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu vajaavaltaiseksi julistettujen täysi-ikäisten henkilöiden edunvalvontapalveluiden arvonlisäverosta (Luxembourg)Onko arvonlisäveroa maksettava palveluista, joita asianajaja suorittaa vajaavaltaiseksi julistettujen täysi-ikäisten henkilöiden edunvalvonnan alalla, kun toimivaltainen oikeusviranomainen on lain nojalla antanut edunvalvonnan hänen tehtäväkseen. - Uutiset
26.2.2021 11.00
Unionin tuomioistuin arvioi vanhempainvapaaoikeuden myöntämisen edellytyksiä (Luxembourg)BUSINESSEUROPEn, UEAPME:n, CEEP:n ja EAY:n tekemän vanhempainvapaata koskevan tarkistetun puitesopimuksen täytäntöönpanosta ja direktiivin 96/34/EY kumoamisesta 8.3.2010 annetun neuvoston direktiivin 2010/18/EU liitteenä olevan vanhempainvapaata koskevan 18.6.2009 tehdyn (tarkistetun) puitesopimuksen 1 lausekkeen 1 kohtaa, 1 lausekkeen 2 kohtaa, 2 lausekkeen 1 kohtaa sekä 3 lausekkeen 1 kohdan b alakohtaa on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa asetetaan vanhempainvapaaoikeuden myöntämisen edellytykseksi se, että asianomainen vanhempi on työskennellyt työpaikassa vähintään 12 kuukauden yhtäjaksoisen ajanjakson ajan välittömästi ennen vanhempainvapaan alkamista. Nämä lausekkeet ovat sitä vastoin esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa asetetaan vanhempainvapaaoikeuden myöntämisen edellytykseksi se, että vanhemmalla on työntekijän asema lapsensa syntymä- tai adoptiohetkellä. - Uutiset
13.10.2020 13.53
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu luxemburgilaisen kiinteistöihin sijoittavan erikoissijoitusrahaston verottamista koskevassa asiassaKoska hakijaa verotettiin samalla tavalla kuin vastaavassa laajuudessa kiinteistökehitystoimintaa harjoittavia kotimaisia toimijoita, ulkomaista hakijaa ei hakemuksessa kuvatuissa olosuhteissa asetettu erilaiseen asemaan kotimaisiin toimijoihin nähden. Tämän perusteella asiassa ei ollut kyse SEUT 49 tai 63 artiklan vapauksien rajoituksesta tai verosopimuksen mukaisesta syrjinnästä. Ennakkoratkaisu verovuosille 2019-2020. (Ei lainvoim. 13.10.2020) - Uutiset
15.5.2020 9.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu koskien vertikaalisen ja horisontaalisen yhteisverotusjärjestelmän soveltamistaEnnakkoratkaisupyyntö esitettiin asiassa, jossa vastakkain ovat kolme Luxemburgin oikeuden mukaan perustettua yhtiötä eli B, C ja D sekä administration des contributions directes (välittömästä verotuksesta vastaava viranomainen, Luxemburg) ja jossa on kyse siitä, että näiden yhtiöiden yhteinen hakemus yhteisverotusjärjestelmän soveltamisesta verovuosien 2013 ja 2014 osalta on hylätty. Ennakkoratkaisupyyntö koskee SEUT 49 ja SEUT 54 artiklan tulkintaa. - Uutiset
8.4.2020 13.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu ulkomailla asuvan työntekijän puolison lapsen poissulkemisesta perheavustuksestaSosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisesta annetun asetuksen säännökset ovat esteenä jäsenvaltion sellaisille säännöksille, joiden nojalla rajatyöntekijä voi saada perheavustusta, joka liittyy siihen, että hän tekee palkkatyötä jäsenvaltiossa, ainoastaan omasta lapsestaan mutta ei puolisonsa lapsesta, johon työntekijällä ei ole lapsi-vanhempisuhdetta mutta jonka elatuksesta hän huolehtii, vaikka kaikilla kyseisessä jäsenvaltiossa asuvilla lapsilla on oikeus tähän avustukseen. - Uutiset
15.3.2019 13.05
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu työntekijöiden vapaasta liikkuvuudesta - veroetujen osan menettäminenSEUT 45 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä Belgian kaltaisen kansallisen lainsäädännön soveltamiselle, jonka vaikutuksesta kyseisessä valtiossa asuvilta puolisoilta, joista toinen saa muusta jäsenvaltiosta eläkettä, joka kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi tehdyn kahdenvälisen sopimuksen perusteella on vapautettu verosta ensimmäisessä jäsenvaltiossa, evätään osa kyseisellä lainsäädännöllä myönnettävistä veroeduista. - Uutiset
4.3.2019 8.30
Unionin tuomioistuimen ratkaisut ulkomaisille yhtiöille maksettujen osinkojen ja korkojen lähdeveroa koskevissa asioissa - tosiasialliset edunsaajat?Ennakkoratkaisut koskevat korko- ja rojaltimaksuihin sovellettavasta yhteisestä verotusjärjestelmästä ja eri jäsenvaltioissa sijaitseviin emo- ja tytäryhtiöihin sovellettavasta yhteisestä verojärjestelmästä annettujen direktiivien tulkintaa. - Uutiset
25.10.2018 9.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu työntekijöiden vapaasta liikkuvuudesta verotusvallan jakoa koskevassa asiassaSEUT 45 artiklaa on tulkittava siten, ettei se ole esteenä jäsenvaltion verojärjestelmälle, joka perustuu pääasiassa kyseessä olevan kaltaiseen kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi tehtyyn verosopimukseen ja jonka mukaan mainitussa jäsenvaltiossa asuvan henkilön jossain toisessa jäsenvaltiossa tekemästä palkkatyöstä saamien tulojen verosta vapauttamisen edellytyksenä on, että työ, josta palkka on maksettu, on tosiasiallisesti tehty kyseisessä toisessa jäsenvaltiossa. - Uutiset
7.12.2017 14.04
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu kommandiittiyhtiömuotoisen (SCS) kiinteistösijoitustoiminnan verottamisestaHakemuksen perusteella luxemburgilaisen SCS:n (société en Commandite Simple) tarkoituksena oli harjoittaa yksinomaan yhden osuudenomistajan kiinteistösijoitustoimintaa. Siten kyse oli muusta kuin aidosta yhteissijoittamisesta kiinteistöihin sekä kiinteistöarvopapereihin. KVL katsoi, että hakemuksessa kuvattu kiinteistösijoittamista harjoittava kommandiittiyhtiömuotoinen SCS vastasi lähinnä suomalaista kommandiittiyhtiötä eikä suomalaista erikoissijoitusrahastoa. SCS katsottiin Suomen verotuksessa TVL 4 §:n sekä 16 §:n perusteella läpivirtaavaksi ja sen saama tulo verotettiin SCS:n osuudenomistajien tulona. Tilanteessa ei ollut kyse SEUT 49 tai 63 artiklan vapauksien rajoituksesta. (Ei lainvoim. 7.11.2017) - Uutiset
7.12.2017 13.50
Keskusverolautakunnan äänestysratkaisu SICAV-yhtiöstä saadun osinkotulon verottamisestaKoska hakemuksessa kuvattua luxemburgilaista SICAV:ia verotettiin samalla tavalla kuin suomalaista osakeyhtiömuotoista yhteissijoitusyritystä, ei tilanteessa asetettu ulkomaista SICAV:ia erilaiseen asemaan kotimaisiin toimijoihin nähden. KVL katsoi, että hakemuksessa kuvatussa tilanteessa sijoitusrahastodirektiivin mukaisen luxemburgilaisen SICAV:n jakamaa osinkotuloa oli pidettävä osinkona myös Suomessa tapahtuvassa verotuksessa, ja saatu osinko oli TVL 33 c §:n 3 momentin mukaisesti kokonaan veronalaista ansiotuloa. Ks. EUT:n ennakkoratkaisu asiassa C-480/19, E sekä KHO:2021:90: luxemburgilaisen SICAV-rahaston jakamaa tuloa oli pidettävä tuloverolain 32 §:n mukaisena pääomatulona. - Uutiset
17.5.2017 7.43
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu hallinnollisesta yhteistyöstä verotuksen alallaEnnakkoratkaisupyyntö – Direktiivi 2011/16/EU – Hallinnollinen yhteistyö verotuksen alalla – 1 artiklan 1 kohta – 5 artikla – Kolmannelle osoitettu tietopyyntö – Kieltäytyminen vastaamasta – Seuraamus – Pyydettyjen tietojen ennalta arvioidun olennaisuuden käsite – Pyynnön vastaanottavan viranomaisen suorittama valvonta – Tuomioistuinvalvonta – Laajuus – Euroopan unionin perusoikeuskirja – 51 artikla – Unionin oikeuden soveltaminen – 47 artikla – Oikeus tehokkaaseen oikeussuojaan tuomioistuimissa – Tuomioistuimen ja kolmannen oikeus tutustua tietopyynnön esittäneen viranomaisen pyyntöön - Uutiset
17.2.2017 10.10
Hallinto-oikeuden ratkaisu rajoitetusti verovelvollisen luxemburgilaisen henkivakuutusyhtiön Suomesta saamien tulojen verottamisestaAsiassa oli kysymys siitä, voitiinko Suomessa rajoitetusti verovelvollisen luxemburgilaisen henkivakuutusyhtiö A:n sijoituksista saatua tuloa verottaa verosopimuksen mukaan Suomessa ja muodostuiko A:lle ylipäänsä Suomessa verotettavaa tuloa, kun otettiin huomioon A:n maksuvelvoitteet vakuutuksenottajille ja EVL 8 §:n 1 momentin 10 kohdan mukainen vakuutusmaksuvastuuseen perustuva vähennys. HAO katsoi, että yhtiön Suomesta saamia TVL10 §:ssä tarkoitetuttuja tuloja tai muita Suomesta saatuja tuloja voitiin verosopimuksen estämättä verottaa Suomessa riippumatta siitä, sisälsikö tulo myös yhtiölle kuuluvan palkkio-osuuden. Suomessa verotettavan tulon määrää laskettaessa yhtiön vakuutuksenottajilta veloittamat kulut olisi tullut huomioida EVL 8 §:n 1 momentin 10 kohdassa tarkoitetun vähennyksen määrässä. HAO kumosi A:n vuosilta 2012 ja 2013 toimitetun verotuksen ja palautti asian Verohallinnolle uudelleen käsiteltäväksi. (Ään 2-1) - Uutiset
22.10.2015 6.01
Komissio: Valikoivat veroetuudet Fiatille Luxemburgissa ja Starbucksille Alankomaissa ovat EU:n valtiontukisääntöjen vastaisiaEuroopan komissio on päättänyt, että Luxemburg on myöntänyt valikoivia veroetuuksia Fiat Finance and Tradelle ja Alankomaat puolestaan Starbucksille. Nämä veroetuudet eivät ole EU:n valtiontukisääntöjen mukaisia. - Uutiset
24.6.2015 9.56
KHO: Luxemburgilaisen sijoitusrahaston omistaman suomalaisen osakeyhtiön laatimaa alakonsernin konsernitilinpäätöstä ei pidetty EVL 18 a §:n 3 momentissa tarkoitettuna konsernitilinpäätöksenäLuxemburgilaisen sijoitusrahaston perustama holdingyhtiö X S.à.r.l. omisti enemmistön suomalaisen A Oy:n osakkeista ja oli näin ollen A Oy:n emoyhtiö. A Oy omisti kokonaan B Oy:n osakkeet. B Oy puolestaan omisti C Oy:n osakkeet. A Oy oli laatinut Suomen kirjanpitolain mukaisen konsernitilinpäätöksen. A Oy ja tytäryhtiöiden muodostama konserni oli X S.à.r.l:n alakonserni. A Oy:n laatimaa alakonsernin konsernitilinpäätöstä ei voitu pitää EVL lain 18 a §:n 3 momentissa tarkoitettuna konsernitilinpäätöksenä. Ennakkoratkaisu verovuosille 2014 ja 2015. - Uutiset
10.3.2015 11.02
KHO: Myös Luxemburgissa asuva perillinen sai vähentää Suomessa suoritettavasta perintöverosta samasta omaisuudesta Espanjaan suorittamansa veronPVL 4 §:n 2 momentin vaatimusta siitä, että ulkomainen vero hyvitetään vain Suomessa asuvalle henkilölle, oli unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön valossa pidettävä pääomien vapaata liikkuvuutta koskevan SEUT 63 artiklan 1 kohdan vastaisena. Näin ollen Luxemburgissa asuva perillinen sai vähentää Suomessa suoritettavasta perintöverosta samasta omaisuudesta Espanjaan suorittamansa veron. - Uutiset
28.11.2014 11.14
Keskusverolautakunta: Kotimaisen ja ulkomaisen henkivakuutusyhtiön mahdollisesti erilainen verotus oli sallittua - luxemburgilaisen yhtiön oli suoritettava lähdevero osingon kokonaismäärästäKVL on antanut ennakkoratkaisun, jossa oli kysymys siitä, oliko luxemburgilaisen hakijayhtiön suomalaisilta yhtiöiltä saamasta osingosta perittävä lähdevero ja oliko kansallisia lähdeverolain säännöksiä ja Suomen ja Luxemburgin välisen verosopimuksen määräyksiä pidettävä syrjivinä ottaen huomioon SEUT 63 artiklan 1 kappaleen määräys sekä etenkin EUT:n tuomio asiassa C-342/10 komissio v. Suomi. KVL katsoi, että hakemuksessa tarkoitetusta osinkotulosta oli suoritettava Suomessa lähdevero osingon kokonaismäärästä lähdeverolain säännösten ja verosopimuksen määräysten mukaisesti. (Ei lainvoimainen 28.11.2014) - Uutiset
3.7.2014 11.45
KHO linjasi siirtohinnoittelua koskevan säännöksen tulkintaa ja OECD:n ohjeiden tulkintaa ohjaavaa vaikutustaKHO antoi torstaina 3. heinäkuuta päätöksen koskien yrityksen tytäryhtiöiden lainoitusta koskevassa tulkinta-asiassa. Asiassa oli ratkaistava, oliko Konserniverokeskus voinut sivuuttaa osapuolten sopiman liiketoimen ja käsitellä lainaa verotuksessa niin, että korot eivät olleet vähennyskelpoisia. KHO katsoi, että Konserninverokeskuksen tulkinta ei ollut mahdollinen. (Ään. 3-2 perusteluista) - Uutiset
23.5.2014 11.11
EU-tuomioistuin: Provisiopalkkaa saavan myyjän lomapalkka ei voi perustua ainoastaan peruspalkkaanEU-tuomioistuin katsoo luxemburgilaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että lomapalkan laskemisessa on otettava huomioon myös provisiona maksettu osuus. - Uutiset
9.5.2014 15.39
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu siirtotyöläisen perheelle hänen työskentelyvaltiossaan mahdollisesti maksettavan erotusedun laskemisestaEU-tuomioistuin katsoo luxemburgilaisessa ennakkoratkaisuasiassa, ettei siirtotyöläiselle hänen työskentelyvaltiossaan mahdollisesti maksettavaa erotusetuutta laskettaessa ole otettava huomioon kaikkia kyseisen työntekijän asuinjäsenvaltion lainsäädännön nojalla saamia perhe-etuuksia. - Uutiset
5.5.2014 15.23
EU-tuomioistuin: Kansallisella viranomaisella on toimivalta valvoa myös toisesta maasta lähetettyjä tv- ja radiolähetyksiäEU-tuomioistuin katsoo unkarilaisessa ennakkoratkaisuasiassa, että sähköisiä viestintäpalveluja koskevien valvontamenettelyjen toimittaminen kuuluu sen jäsenvaltion viranomaisille, jossa kyseisten palvelujen vastaanottajat asuvat. Jäsenvaltion viranomaiset eivät voi edellyttää ulkomailla toimivia yrityksiä perustamaan sivukonttoreita tai tytäryhtiöitä niiden alueelle. - Uutiset
2.12.2013 13.15
Luxemburgille kahden miljoonan euron kiinteämääräinen hyvitysseuraamus ja juokseva uhkasakko yhdyskuntajätevesien käsittelyä koskevan EU-tuomioistuimen tuomion noudattamatta jättämisestäEU-tuomioistuin on velvoittanut Luxemburgin maksamaan EU-komissiolle kahden miljoonan euron kiinteämääräisen hyvityksen ja 2 800 euron uhkasakon kultakin päivältä, joilta EU-tuomioistuimen antaman tuomion noudattaminen on viivästynyt. - Uutiset
6.11.2013 10.41
Hallinto-oikeus: Myös Luxemburgissa ja Ruotsissa asuvat saivat vähentää ulkomaille maksetun perintöveronSuomalaisen perinnönjättäjän varoihin kuului Espanjassa olevaa omaisuutta, josta perilliset olivat maksaneet perintöveroa Espanjaan. Turun hallinto-oikeus katsoi, että Luxemburgissa asuva perillinen sai asuinpaikastaan huolimatta vähentää Espanjaan maksamansa perintöveron samoin kuin Suomessa asuvat perilliset. Myös Ruotsissa asuvalla perillisellä oli oikeus vähennykseen. - Uutiset
31.5.2013 15.02
Hallinto-oikeus: Luxemburgilaiselle emoyhtiölle annetun lainan oikeudellisen muodon sivuuttaminen verotusta toimitettaessa siirtohintaoikaisuna ei ollut mahdollistaHelsingin hallinto-oikeus katsoi tapauksessa, jossa konserniverokeskuksen verotuksen oikaisulautakunta oli pitänyt yhtiön luxemburgilaiselle emoyhtiölle antamaa lainaa markkinaehtoperiaatteen mukaisesti tosiasialliselta luonteeltaan oman pääomanehtoisena sijoituksena, jolle maksettava korvaus ei ollut maksajalle verotuksessa vähennyskelpoinen, ettei lainan oikeudellisen muodon sivuuttaminen verotusta toimitettaessa siirtohintaoikaisuna ollut mahdollista. (Ään. 2-1) - Uutiset
14.5.2013 12.17
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu kolmannen maan kansalaisen perheenjäsenen oleskeluluvan epäämisestäSEUT 20 artikla ei ole esteenä sille, että jäsenvaltio epää kolmannen maan kansalaisilta oleskelun alueellaan, kun nämä kansalaiset haluavat oleskella siellä sellaisen perheenjäsenensä kanssa, joka on unionin kansalainen, asuu kyseisessä jäsenvaltiossa, jonka kansalainen hän on, eikä ole koskaan käyttänyt oikeuttaan vapaaseen liikkuvuuteen unionin kansalaisena, kunhan tällainen epääminen ei merkitse sitä, ettei asianomainen unionin kansalainen voi tosiasiassa käyttää pääosaa oikeuksista, jotka hänellä on unionin kansalaisen aseman perusteella. - Uutiset
30.4.2013 9.22
EIT: Lehtiartikkelin johdosta annetulla väljästi muotoillulla etsintä- ja takavarikkomääräyksellä loukattiin lehden kustantajan kodin suojaa ja sananvapauttaEIT katsoi luxemburgilaisessa jutussa, että lasten huollon menettäneistä vanhemmista kertoneen lehtijutun kirjoittajan löytämiseksi toimeenpannulla etsintä- ja takavarikkomääräyksellä oli loukattu lehden kustantajan kodin suojaa ja sananvapautta. (Ään. 6-1) - Uutiset
18.4.2013 13.01
Keskusverolautakunta: Luxemburgilaisen FCP- sijoitusrahaston ei ollut suoritettava lähdeveroa suomalaisista pörssiyhtiöistä saamistaan osinkotuloistaKun otettiin huomioon TVL 20 §:n 1 momentin ja Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 63 artiklan säännökset, ei luxemburgilaisen sijoitusrahaston, joka ei ollut tuloverovelvollinen Luxemburgissa, suomalaisista pörssiyhtiöistä saamasta osinkotulosta ollut suoritettava lähdeveroa. (Vailla lainvoimaa) - Uutiset
25.3.2013 13.13
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu luxemburgilaiseen FCP-muotoisen sateenvarjorahaston alarahastoon sijoitettujen osuuksien verottamisestaRahastolla oli pelkästään ns. kasvuosuuksia, joille ei jaettu tuottoa sijoitusaikana. Hakijalle katsottiin syntyvän osuuksien perusteella veronalaista tuloa vasta, kun osuudet lunastetaan tai muutoin luovutetaan tavalla, joka realisoi luovutusvoiton tai -tappion. Ennakkoratkaisu vuodelle 2013. (Vailla lainvoimaa) - Uutiset
14.12.2012 14.03
EU-tuomioistuin: Työttömien rekrytoimiseksi annetun työllistämistuen edellytykseksi ei voitu asettaa asumisedellytystäSEUT 45 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä jäsenvaltion lainsäädännölle, jossa yli 45-vuotiaiden työttömien työllistämistuen työnantajalle myöntämisen edellytykseksi asetetaan se, että palvelukseen otettu työtön on rekisteröitynyt työnhakijaksi tässä samassa jäsenvaltiossa, kun rekisteröinti edellyttää asumista kyseisen valtion alueella, mikä kansallisen tuomioistuimen on tarkistettava. - Uutiset
13.9.2012 10.30
EU-tuomioistuin: Yhtiön kotipaikan siirto ei oikeuttanut varallisuusveron alennuksen menettämiseenSEUT 49 artikla on esteenä luxemburgilaiselle säännöstölle, jonka mukaan varallisuusveron alennuksen myöntämisen edellytyksenä on pysyminen varallisuusverovelvollisena seuraavien viiden verovuoden ajan. - Uutiset
16.4.2012 15.04
EIT:n suuri jaosto: EIS 6 artikla ei soveltunut vangin lomahakemukseenLuxemburgilainen valittaja oli väittänyt rikkomusta, kun hän ei ollut päässyt tuomioistuimeen lomahakemustensa epäämisen osalta eikä saanut oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä. EIT katsoi, ettei EIS 6 artikla soveltunut. - Uutiset
27.1.2012 8.27
Komissio vaatii Luxemburgia muuttamaan alv-sääntöjäänEuroopan komissio on pyytänyt Luxemburgia muuttamaan alv-sääntöjään, joiden mukaan tiettyjen itsenäisten ryhmien jäsenten ei tule suorittaa tarjoamistaan palveluista lainkaan arvonlisäveroa. Komission mielestä Luxemburgin säännöt ovat ristiriidassa EU-oikeuden kanssa. - Uutiset
31.10.2011 11.03
KHO: Luxemburgiin muuttaneen kielenkääntäjän puolisoa pidettiin Suomessa yleisesti verovelvollisena vielä kolmen vuoden jälkeenkinSuomen kansalainen A muutti keväällä 2003 Luxemburgiin yhdessä perheensä kanssa, kun hänen puolisonsa aloitti tehtävät EU-parlamentin kielenkääntäjänä. A jäi omasta työstään Suomessa hoitovapaalle ja hän hoiti Luxemburgissa kotona perheen lasta. A ei harjoittanut Luxemburgissa omaa ansiotoimintaa. A:ta pidettiin verovuonna 2007 edelleen Suomessa yleisesti verovelvollisena. - Uutiset
2.8.2011 6.15
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu turvapaikkahakemuksen hylkäämisestä nopeutetussa menettelyssäPakolaisasemaa koskeva direktiivi 2005/85/EY eikä tehokkaan oikeussuojan periaate ole esteenä Luxemburgin kaltaiselle lainsäädännölle, jonka nojalla kansallisen toimivaltaisen viranomaisen päätökseen käsitellä turvapaikkahakemus nopeutetussa menettelyssä ei voida hakea itsenäisesti muutosta. - Uutiset
24.5.2011 15.04
Unionin tuomioistuin: Jäsenvaltio ei voi rajata notaarin ammattia ainoastaan omille kansalaisilleenUnionin tuomioistuin katsoo, etteivät Belgia, Saksa, Kreikka, Ranska, Luxemburg, Itävalta ja Portugali ole noudattaneet jäsenyysvelvoitteitaan, koska ne ovat asettaneet kansalaisuusedellytyksen notaarin ammattiin pääsylle. - Uutiset
16.3.2011 9.35
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu työntekijän sopimusvelvoitteisiin sovellettavasta laistaSopimusvelvoitteisiin sovellettavasta laista tehdyn yleissopimuksen 6 artiklan 2 kohdan a alakohtaa on tulkittava siten, että jos työntekijä harjoittaa toimintaansa useammassa kuin yhdessä sopimusvaltiossa, valtio, jossa työntekijä tavallisesti työskentelee sopimusvelvoitteiden täyttämiseksi mainitussa määräyksessä tarkoitetussa merkityksessä, on se valtio, jossa tai josta työntekijä täyttää olennaisen osan hänellä työnantajaansa nähden olevista velvoitteistaan, kun otetaan huomioon kaikki työntekijän toiminnalle ominaiset seikat. - Uutiset
7.3.2011 14.23
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu työntekijöiden joukkovähentämistä koskevan direktiivin tulkinnastaTyöntekijöiden joukkovähentämistä koskevan direktiivin 98/59/EY 1–3 artikloita on tulkittava siten, että niitä sovelletaan työnantajana olevan yrityksen toiminnan päättymiseen, joka johtuu tuomioistuimen päätöksestä, jossa määrätään yrityksen purkamisesta ja selvitystilaan asettamisesta maksukyvyttömyyden perusteella, vaikka kansallisessa lainsäädännön mukaan työntekijöiden työsopimukset päättyvät välittömästi sellaisessa toiminnan päättymistapauksessa.