Lunastusmenettely
- Uutiset
12.3.2024 10.35
MML julkisuudessa käytävästä keskustelusta: Lunastettu metsä korvataan täyteen markkina-arvoonSähkönsiirtoalueen lunastuskorvausasiat koskettavat parhaillaan useita tuhansia maanomistajia, sillä Maanmittauslaitoksessa on käsittelyssä noin 150 sähkönsiirtoalueen lunastustoimitusta eri puolilla Suomea. Julkisuudessa on keskusteltu tuulivoimalinjojen rakentamisen lunastuskorvauksista maanomistajille. Erityisesti metsän korvaustasosta esitetyt tiedot ovat herättäneet kysymyksiä. - Uutiset
16.10.2023 9.45
KHO:n ratkaisu lunastusluvan myöntämisen edellytyksistä ja erityisesti omaisuudensuojaan liittyvistä näkökohdista lunastusluvan myöntämisharkinnassaYmpäristöministeriö oli 17.9.2020 dnro (VN/3860/2019) myöntänyt Tuusulan kunnalle MRL 99 §:n 1 momentin mukaisen luvan lunastaa noin 14,9 hehtaarin suuruisen määräalan Tuusulan kunnassa sijaitsevasta kiinteistöstä Kaura 858-411-4-351 ja noin 23,6 hehtaarin suuruisen määräalan kiinteistöstä Huhtariihi II 858-411-18-43. HAO oli hylännyt Peab Industri Oy:n, A:n ja hänen asiakumppaneidensa sekä Helsingin Kaukokiito Oy:n ympäristöministeriön päätöksestä tekemät valitukset ja oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevat vaatimukset. KHO ei muuttanut HAO:n päätöksen lopputulosta. - Uutiset
28.9.2023 13.47
Hallitus esittää muutoksia YVA-menettelyä edellyttävien voimajohto- ja kaasuputkihankkeiden lunastuslupamenettelyynHallitus esittää eräiden ympäristön käyttöön vaikuttavien hankkeiden lunastusluvasta annettuun lakiin muutoksia, joilla täydennetään ympäristövaikutusten arviointia koskevan direktiivin täytäntöönpanoa. Lunastuslupalain muutosta koskeva hallituksen esitys annettiin eduskunnalle 28.9.2023. - Uutiset
21.10.2022 10.06
Hallinto-oikeuden päätös sallii Tuusulan lunastaa Focus-alueeseen liittyviä kiinteistöjäHelsingin hallinto-oikeus on hylännyt valitukset, jotka kohdistuivat ympäristöministeriön päätökseen sallia Tuusulan kunnan lunastaa osin yrityskäytössä olevia kiinteistöjä. (Ei lainvoim. 21.10.2022) - Uutiset
4.8.2022 14.10
Lunastuslakiin muutoksia 1. syyskuuta 2022Tasavallan presidentti vahvisti 4. elokuuta lain kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain muuttamisesta ja määräsi lain tulemaan voimaan 1. syyskuuta 2022. - Uutiset
12.5.2022 14.06
Hallitus esittää: Tiedot lunastuslupa-asioista jatkossa entistä laajemmin verkossa – lunastuslain korvausperusteita koskeva uudistus ei toteudu tällä hallituskaudellaHallitus esittää lunastuslakiin muutoksia, joilla parannetaan verkon kautta tapahtuvaa tiedonsaantia vireillä olevista lunastuslupa-asioista. Uudistus selkeyttää myös muiden kuin lunastuksen kohteena olevien kiinteistöjen omistajien mahdollisuutta lausua käsityksensä hankkeesta. - Uutiset
2.5.2022 8.29
Lausuntotiivistelmä luonnoksesta hallituksen esitykseksi lunastuslain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksiLausunnonantajat ovat yleisesti kannattaneet hankkeen tavoitteena olevaa lunastettavan omaisuuden haltijan aseman parantamista, lunastuslain korvausperusteiden uudistamista sekä lunastusmenettelyn yksinkertaistamista ja tehostamista koskevia muutosehdotuksia. - Uutiset
4.2.2022 9.05
ELY-keskus: Maiden lunastaminen väylähankkeiden yhteydessä – 7 kysymystä ja vastaustaVäylävirasto ja sen puolesta ELY-keskusten liikennevastuualueet joutuvat usein lunastamaan maata ja joskus rakennuksiakin, kun maanteitä ja rautateitä rakennetaan tai parannetaan. Artikkelissa kerrotaan vastaukset yleisimpiin valtion väylähankkeiden maanlunastusta koskeviin kysymyksiin. - Uutiset
2.9.2021 11.22
KKO äänesti: Kiinteistöille samanarvoisuusperiaatteen mukaisesti määrättyä maapohjakorvausta ei ollut syytä alentaa kaupungin vaatimalla tavallaKaupunki oli lunastanut asunto-osakeyhtiöiden omistamista tonteista osia asemakaavan mukaiseksi katualueeksi. Lunastusta edeltänyt asemakaavan muutos ei ollut vähentänyt tonttien rakennusoikeuden määrää, ja lunastus oli kohdistunut asemakaavan mukaisen rakennusalan ulkopuoliseen tonttien osaan. Lunastettavista alueista suoritettiin korvausta siten, että perusteena käytettiin edellisen asemakaavan mukaista liike- ja asuntokerrostalojen korttelialueen käyttötarkoitusta.
Korkein oikeus katsoi ratkaisusta ilmenevin perustein, että lunastuskorvaus oli määrättävä niin sanotun samanarvoisuusperiaatteen mukaisesti siten, että asemakaava-alueella sitovan tonttijaon mukaisten tonttien jokainen osa oli samanarvoinen. (Ään. 3–2) - Uutiset
8.7.2021 13.00
Lakiluonnos lunastuslain korvausperusteiden uudistamisesta lausunnoille 15. syyskuuta 2021 saakkaLunastuslain korvausperusteisiin ehdotetaan uudistuksia. Tavoitteena on turvata nykyistä paremmin lunastettavan omaisuuden haltijan asema ja varmistaa, että lunastuskorvaus täyttää perustuslain edellyttämän täyden korvauksen vaatimuksen. Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaisesti tarkoituksena on toteuttaa maanomistajan oikeusturvaa parantava ja kuntien maapolitiikan turvaava lunastuslain uudistus. Luonnos hallituksen esitykseksi on lähetetty lausunnoille. - Uutiset
25.5.2021 12.15
Eduskunnan kirjaston tietopaketti: Lunastuslain korvausperusteiden uudistaminenLakia kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta on tarkoitus uudistaa korvausperusteiden osalta. Lunastuslainsäädännön uudistaminen on ollut valmistelussa oikeusministeriössä vuodesta 2016. Työryhmä ehdotti lunastuslain (603/1977) korvausperusteita uudistettavaksi vuonna 2019, minkä jälkeen ehdotus oli lausuntokierroksella. Esityksen valmistelu jatkuu oikeusministeriössä virkatyönä. - Uutiset
26.1.2021 12.01
Ympäristöministeriö ei myöntänyt Janakkalan kunnalle lupaa lunastaa maata Turengin keskustastaYmpäristöministeriö katsoi, että hakemus ei täyttänyt maankäyttö- ja rakennuslaissa määritettyjä edellytyksiä lunastamiselle. Hakemuksen kohteena oleva kiinteistö on jo voimassa olevan asemakaavan mukaisessa käytössä, eikä yleisen tarpeen voitu katsoa vaativan kiinteistön lunastamista kunnalle. - Uutiset
22.12.2020 9.12
KKO: Koska osakkeelle kohdistuvan lainan määrä ylitti osakkeen substanssiarvon, osakkeelle määrättiin negatiivinen lunastushintaGolfkenttää ylläpitävän osakeyhtiön vähemmistöosakkeiden lunastamista koskevassa asiassa lunastushinta oli riitainen. Lunastamisen kohteena oleviin osakkeisiin liittyi yhtiöjärjestysmääräyksen perusteella niiden omistajien velvollisuus suorittaa yhtiölle rahoitusvastikkeeksi nimettyjä erityisiä maksuja yhtiön ottaman lainan takaisinmaksamiseksi.
Korkein oikeus katsoi, että rahoitusvastikkeen maksuvelvollisuudella oli merkitystä osakkeen käypää hintaa määritettäessä. Osakkeen käypää hintaa alentavana tekijänä oli erityisen maksuvelvollisuuden takia otettava huomioon lunastettaviin osakkeisiin kohdistuva osuus yhtiön lainasta, koska näyttöä lainan takaisinmaksusta muilla varoilla ei ollut esitetty. Osakkeen käypä hinta määritettiin siten, että ensin laskettiin osakkeen substanssiarvo ottamatta huomioon yhtiön lainaa, minkä jälkeen näin saadusta arvosta vähennettiin osakkeeseen kohdistuva osuus yhtiön lainasta. Koska osakkeelle kohdistuvan lainan määrä ylitti osakkeen substanssiarvon, osakkeelle määrättiin negatiivinen lunastushinta. - Uutiset
4.12.2020 14.30
Maankäytön ajankohtaispäivä 2020: Maankäyttö- ja rakennuslain mittavat uudistuksetEditan vuoden 2020 Maankäytön ajankohtaispäivässä käsiteltiin kattavasti maankäyttö- ja rakennuslain muutoksia. Koulutuspäivän aikana kuultiin useamman asiantuntijan puheenvuoroja lakiuudistusten, oikeustapausten ja ilmastonmuutoksen vaatimien toimien näkökulmista. Ajankohtaispäivä tarjosi informaatiota muun muassa uudistusten vaikutuksista maanomistajiin ja rakennuttajiin, rakennushankkeiden vastuukysymyksiä, lunastuslain uudistuksen tavoitteita sekä kaavoituksen ilmastovaikutuksia. - Uutiset
2.12.2020 9.33
KKO äänesti: Vesijättö oli edelleen lunastuskelpoinen lohkomistoimituksen jälkeenkinVesijätön lunastustoimituksessa oli katsottu, että toimituksen kohteena oleva yksityinen vesijättö oli menettänyt lunastuskelpoisen vesijätön luonteensa oltuaan lohkomistoimituksen kohteena. Maaoikeus katsoi, että lunastettavaksi haettu alue oli edelleen lunastettavissa olevaa yksityistä vesijättöä. Maaoikeus palautti asian takaisin toimitukseen vesijätön lunastuksen varsinaisten edellytysten arvioimiseksi. Korkeimman oikeuden tuomiosta ilmenevin perustein katsottiin, että vesijättö oli edelleen lunastuskelpoinen. (Ään.) - Uutiset
12.11.2020 13.20
Hovioikeus: Käräjäoikeus ei ollut voinut mainitsemillaan perusteilla jättää osakeyhtiölain 18 luvun 5 §:n 1 momentissa tarkoitettua uskottua miestä määräämättäAsiassa oli kysymys siitä, oliko ensinnäkin Keskuskauppakamarin lunastuslautakunnalla ollut toimivalta ja velvollisuus tutkia osakeyhtiölain 18 luvun mukaisen vähemmistöosakkaan lunastamismenettelyä koskevan hakemuksen yhteydessä se seikka, sovelletaanko yhtiöön, jonka vähemmistöosakkaan osakkeiden lunastamista varten uskottua miestä on haettu (kohdeyhtiö), osakeyhtiölakia, ja tällä perusteella jättää uskotun miehen määräämistä koskeva hakemus tekemättä käräjäoikeudelle. Tämän jälkeen oli ratkaistava, oliko käräjäoikeudella puolestaan ollut toimivalta ja velvollisuus tutkia osakeyhtiölain 18 luvun 5 §:ssä tarkoitetun uskotun miehen määräämistä koskevan asian yhteydessä se seikka, sovelletaanko kohdeyhtiöön osakeyhtiölakia. (Vailla lainvoimaa 12.11.2020) - Uutiset
15.11.2019 14.15
Lausuntotiivistelmä lunastuslainsäädännön korvausperusteiden tarkistamisestaSuuri osa lausunnonantajista kannattaa mietinnössä esitettyjä muutoksia ja pitää niitä tarpeellisina erityisesti täyden korvauksen vaatimuksen toteutumisen kannalta. Kunnat suhtautuvat keskeisiin lakiehdotuksiin pidättyväisesti. Valtaosa kunnista katsoo täyden korvauksen periaatteen toteutuvan jo nykyisen sääntelyn puitteissa, minkä vuoksi ne katsovat, että korvausperusteita koskeva sääntely tulisi pysyttää nykyisenlaisena. - Uutiset
14.11.2019 9.11
KHO:n ratkaisu kunnalle myönnetyn lunastusluvan edellytyksistäKorkein hallinto-oikeus katsoi, että asiassa oli alueen sijaintiin ja kaavoitustilanteeseen nähden selvitetty, että aluetta tarvittiin maankäyttö- ja rakennuslain 99 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla kunnan suunnitelmanmukaiseen yhdyskuntakehitykseen. Asiassa ei ollut perusteita katsoa, että lunastusluvan hakeminen olisi valituksissa tarkoitetulla tavalla perustunut sellaiseen kunnan perusteettomaan taloudellisen edun tavoitteluun, jota muun ohella Suomen perustuslaista, Euroopan ihmisoikeussopimuksesta ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännöstä ilmenevä omaisuudensuojaperiaate huomioon ottaen olisi ollut pidettävä esteenä lunastusluvan myöntämiselle. - Uutiset
2.9.2019 11.00
KHO kumosi valtioneuvoston päätöksen voimansiirtolinjan lunastusluvastaLunastusluvan myöntämistä koskeva valtioneuvoston päätös oli kumottava siltä osin kuin se koski voimansiirtolinjan päätöksessä mainittua osuutta. Asia oli tältä osin palautettava valtioneuvostolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
14.5.2019 9.45
KHO hylkäsi valituksen sähkönsiirtojohtoa koskevassa lunastusasiassa OulussaValtioneuvoston päätös lunastusluvan ja ennakkohaltuunottoluvan myöntämisestä ei valituksessa esitetyillä perusteilla ollut lainvastainen. Tämän vuoksi ja kun otettiin huomioon hallintolainkäyttölain 7 §:n 1 momentti, valitus oli hylättävä.