-
Joukkoliikenne
- Julkinen liikenne
- Kaupunkiraideliikenne
- Linja-autoliikenne
- Metroliikenne
Linja-autoliikenne
- Uutiset
18.8.2023 9.00
Hallinto-oikeus: Yksityistieavustusten myöntämisehdot (Nurmijärvi)Valittajien mukaan he olivat kuntalaisina ja yksityistien osakkaina joutuneet Nurmijärven kunnan tekemän päätöksen vuoksi maksajiksi kunnan ja ELY-keskuksen tilaamalle julkiselle joukkoliikenteelle, joka liikennöi ilman tiekunnan lupaa yksityistiellä. HAO ei tutkinut valittajien vastaselityksissä esittämiä menettelyvirheitä koskevia valitusperusteita. HAO ei tutkinut Nurmijärven X-tien tiekunnan vastaselityksessä esittämää EU:n lainsäädännön vastaisuutta koskevaa valitusperustetta. Valitukset ja valittajien oikeudenkäyntikuluvaatimukset hylättiin. Nurmijärven kunnanhallituksen oikeudenkäyntikuluvaatimus hylättiin. (Ei lainvoim. 18.8.2023) - Uutiset
11.8.2023 14.00
Jäsenvaltioiden on nimettävä linja-autoterminaalit, joissa vammaisia ja liikuntarajoitteisia henkilöitä avustetaan - Traficom pyytää lausuntojaLausuntopyynnön tavoitteena on hankkia lausunnonantajilta näkemyksiä ehdotuksesta vammaisille ja liikuntarajoitteisille henkilöille avustusta antavien terminaalien nimeämisestä. Lausunnot pyydetään antamaan 11.9.2023 klo 16:00 mennessä Lausuntopalvelu.fi -sivustolla. - Uutiset
30.6.2023 8.45
KKV: Bussilakko antaa aihetta kausilipun alennukselle – Tampere, Turku ja Lappeenranta korjasivat käytäntöjäänKuluttaja-asiamies on puuttunut Tampereen, Turun ja Lappeenrannan seudun joukkoliikenteen tapaan tulkita sopimusehtojaan palvelun virheen hyvittämisestä lakon aikana. Palvelun virhettä ei voi kieltäytyä hyvittämästä joukkoliikenteen kausilipun ostaneille asiakkaille vetoamalla ylivoimaiseen esteeseen. - Uutiset
14.9.2022 15.30
EUYT:lta tuomiot Helsingin Bussiliikennettä koskevissa valtiontukiasioissa1. T-603/19 - Helsingin Bussiliikenne v. komissio
2. T-597/19 - Helsingin kaupunki v. komissio - Uutiset
24.7.2020 8.00
Raskaan liikenteen ammattipätevyyskoulutukseen tarkennuksiaKuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyyskoulutuksen vaatimuksia tarkennetaan ammattipätevyyttä koskevan asetuksen muutoksilla. Muutokset liittyvät direktiivin (EU) 2018/645 täytäntöönpanoon. EU-direktiivin edellyttämät muutokset on pantu osin täytäntöön heinäkuun puolivälissä voimaan tulleilla ajokorttilain ja liikennepalvelulain muutoksilla. Valtioneuvosto antoi asiaa koskevan asetuksen torstaina (23.7.). Asetus tulee voimaan 27. heinäkuuta 2020. - Uutiset
22.5.2020 10.30
Apulaisoikeusasiamies: Linja-autoissa olevasta tallentavasta kameravalvonnasta kertovasta tarrasta tai muusta kyltistä tulisi näkyä myös se, että kysymys on tallentavasta kamerastaKantelija pyysi tutkimaan Turun seudun joukkoliikenteen menettelyä, kun hänen havaintojensa mukaan kaupungin linja-autoissa on kameravalvonta, josta asiakkaille ei ole ilmoitettu. Apulaisoikeusasiamies saattoi asiassa esittämänsä käsityksen Turun kaupungin, kaupunkiympäristötoimialan / Seudullisen joukkoliikenteen tietoon lähettämällä sille jäljennöksen päätöksestään. - Uutiset
2.3.2020 12.02
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu liikkeenluovutusdirektiivin tulkinnasta, kun linja-autoreittien liikennöinti siirretään linja-autoyritykseltä toiselle yritykselle hankintamenettelyn perusteellaDirektiivin 2001/23/EY 1 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että kun taloudellinen yksikkö ryhtyy harjoittamaan tiettyä toimintaa, jonka harjoittaminen edellyttää huomattavaa liikeomaisuutta, julkista hankintaa koskevan sopimuksentekomenettelyn mukaisesti, se, ettei kyseistä toimintaa aiemmin harjoittaneen taloudellisen yksikön liikeomaisuutta hankintaviranomaisen asettamien oikeudellisten, ympäristöllisten ja teknisten rajoitteiden vuoksi siirretä uudelle taloudelliselle yksilölle, ei välttämättä ole esteenä kyseisen toiminnan jatkamisen luokittelemiselle yrityksen luovutukseksi, jos muiden tosiseikkojen, kuten sen, että suurin osa henkilöstöstä otetaan palvelukseen, ja mainitun toiminnan keskeytyksettömän jatkumisen perusteella voidaan katsoa kyseisen taloudellisen yksikön identiteetin säilyvän, minkä arvioiminen kuuluu ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen tehtäviin. - Uutiset
20.1.2020 14.05
Hovioikeuskin hylkäsi taloudellisilla ja tuotannollisilla syillä irtisanotun kanteen työsuhteen perusteettomasta päättämisestä ja syrjinnästäTaloudellinen ja tuotannollinen irtisanomisperuste - kantajan valikoituminen irtisanottavaksi - kuljettajien pisteyttämisestä - syrjintää ja epäasiallista kohtelua koskevat väitteet - oikeudenkäyntikulut hovioikeudessa (Vailla lainvoimaa 20.1.2020) - Uutiset
20.5.2019 10.00
Matkustajalle korvausta linja-autovuoron viivästymisestä ja jatkoyhteyden menettämisestäKuluttajariitalautakunta katsoi, ettei bussiyhtiö ollut näyttänyt vuoron viivästymisen aiheutuneen muusta kuin sen puolella olevasta huolimattomuudesta. Tämän vuoksi yhtiö oli velvollinen korvaamaan matkustajalle linja-autovuoron viivästymisestä aiheutuneen vahingon. Lautakunta suositti, että yhtiö maksaa matkustajalle 27 euron korvauksen junalipusta ja 5 euron korvauksen puhelinkuluista. - Uutiset
14.5.2019 9.00
Kuluttajariitalautakunta suositti bussiyhtiötä palauttamaan lippuyhdistelmän varauksen hinnan varausjärjestelmän puutteellisen toiminnan vuoksi - oikeudellisten neuvojen hankkimisesta aiheutuneista kulueristä ei suositettu hyvitystäValittajan 14-vuotias tytär varasi O.com Oy:n verkkosivustolta meno-paluulipun linja-autoreitille Pihtipudas-Jyväskylä. Valittajan matkayhdistelmän paluumatka lähti myydyssä matkayhdistelmässä ennen kuin menomatka oli perillä Jyväskylässä. Valittaja katsoi, ettei ostetun lipun olisi pitänyt mennä läpi O.com Oy:n varausjärjestelmästä sen muotoisena, että paluumatka lähtee takaisin jo ennen kuin menomatka on perillä. Asiassa oli riitaa siitä, tuliko O.com Oy:n korvata valittajalle lippuvarauksen hinta sekä valittajalle asian hoitamisesta aiheutuneet kustannukset. Lautakunta jätti virheellisten varausten palautukset poissulkevan ehdon soveltamatta kohtuuttomana. Valittajan oikeudellisten neuvojen hankkimisesta aiheutuneista kulueristä ei suositettu hyvitystä. - Uutiset
18.5.2017 11.33
Koulukuljetuksia ajaneen kuljettajan katsottiin toimineen itsenäisessä asemassa ammatinharjoittajana eikä työsopimussuhteessa - yhtiöllä oli peruste purkaa ylinopeutta ajaneen kuljettajan toimeksiantosuhdeAsiassa oli tullut esille seikkoja, jotka viittasivat siihen, että kantaja oli tehnyt työtä vastaajayhtiön johdon ja valvonnan alaisena ja seikkoja jotka viittasivat siihen, että kantaja oli toiminut itsenäisessä asemassa ammatinharjoittajana. Lähtökohdaksi oli otettava sopijapuolten tahto. Kantajan tarpeista johtuen osapuolet olivat päätyneet siihen, että kantaja oli toiminut itsenäisenä ammatinharjoittajana. Kun kantajan itsenäiselle asemalle löytyi vallinneista olosuhteista asiassa selostetulla tavalla lisäksi tukea, kantajan asemaa oli kokonaisuutena arvioiden pidettävä ammatinharjoittajana. Kantaja ei huomautuksista huolimatta ollut muuttanut ajotapaansa, ja oli jatkuvasti rikkonut lakia. KO:n tuomiosta ilmenevillä seikoilla oli olennainen merkitys yhtiölle ja erityisesti kantajan ajotapa huomioon ottaen, kysymys oli ollut olennaisesta sopimusrikkomuksesta, jonka perusteella yhtiöllä oli ollut oikeus päättää toimeksiantosopimussuhde päättymään välittömästi. (Vailla lainvoimaa 18.5.2017) - Uutiset
5.5.2017 8.03
KHO hylkäsi seitsemän Väinö Paunu Oy:n valitusta Onnibussi Oy:n reittiliikenneluvistaKorkein hallinto-oikeus on hylännyt seitsemän Väinö Paunu Oy:n valitusta, jotka koskevat Onnibus Oy:n reittiliikennelupia. Hallinto-oikeuden päätöksiä ei muutettu pääasian ja oikeudenkäyntikulujen osalta. Reittiliikenneluvat oli myöntänyt Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Hallinto-oikeus oli todennut muun muassa, että kun otettiin huomioon päätöksessä mainitut seikat kokonaisuutena, kyseisen reittiliikenneluvan mukaisen yhden lisävuoron ei voitu arvioida aiheuttavan joukkoliikennelaissa tarkoitettua jatkuvaa ja vakavaa haittaa valittajan siirtymäajan liikennöintisopimusten mukaan harjoitettavalle liikenteelle. Myönnetty lupa ei myöskään vakavasti vaaranna luotettavien liikennepalveluiden saatavuutta eikä reitin tarjonnan voitu katsoa ylittävän selvästi joukkoliikennelain 4 §:n perusteella määriteltyä joukkoliikenteen palvelutasoa. - Uutiset
6.4.2017 10.00
Kuluttajalla oli oikeus EU-asetuksen mukaiseen korvaukseen lakon vuoksi perutusta bussimatkasta Kuopio-HelsinkiYhtiö ei ollut tarjonnut matkustajalle EU-asetuksen 19 artiklan 1 kohdan mukaista mahdollisuutta valita lipun hinnan palautuksen ja uudelleenreitityksen välillä. Tällöin matkustajalla oli asetuksen 2 artiklan mukaan oikeus saada korvaus, joka on 50 % lipun hinnasta lipun hinnan korvauksen lisäksi. Näin ollen yhtiön tuli korvata matkustajalle lipun hinta 2 euroa sekä 50 % lipun hinnasta eli yhteensä 3 euroa. Kuluttajalla ei ollut oikeutta saada korvausta vaatimistaan polttoainekustannuksista eikä asian selvittelystä aiheutuneista kuluista. - Uutiset
8.2.2017 11.40
Sopimattomasti ulkomaalaista perhettä kohtaan käyttäytyneen linja-autonkuljettajan 10 vuotta kestänyt työsopimus voitiin purkaaPurkamisilmoituksessa oli viitattu lisämaksun perusteettomaan perimiseen, muiden matkustajien tarjoaman lisämaksun vastaanottamatta jättämiseen, kuljettajan käyttäytymiseen asiakasta kohtaan perheen poistamistilanteessa ja tapahtuman vaikuttimiin liittyviin epäilyihin. Kuljettajan katsottiin menetelleen asiakkaita ja työnantajaa vahingoittavalla ja syvästi loukkaavalla tavalla. Työnantaja oli voinut tehokkaasti vedota kantajan menettelystä ilmenneisiin seikkoihin vielä oikeudenkäynnissä riippumatta siitä olivatko kaikki seikat olleet työnantajan tiedossa työsopimuksen päättämishetkellä. - Uutiset
25.1.2016 16.01
Kilpailu- ja kuluttajavirasto esittää 38 miljoonan euron seuraamusmaksuja kartellista 7 linja-autoyhtiölle, Linja-autoliitolle ja MatkahuollolleKilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) toimitti 25. tammikuuta markkinaoikeudelle esityksen yhteensä 38 miljoonan euron seuraamusmaksun määräämiseksi seitsemälle alan keskeiselle linja-autoyhtiölle, Linja-autoliitto ry:lle ja Oy Matkahuolto Ab:lle. Samalla virasto on antanut päätöksen, jossa se määrää Matkahuollon lopettamaan kilpailunvastaisen toiminnan linja-autoyhtiöiden poissulkemiseksi markkinoilta. Muun muassa Linja-autoliitto ja Matkahuolto kiistävät syyllistyneen kilpailun rajoittamiseen ja katsovat tilanteen ja viranomaisohjeistuksen olleen epäselvää. - Uutiset
22.10.2015 8.19
Joukkoliikennelakia halutaan keventääLiikenne- ja viestintäministeriö käynnistää joukkoliikennelain muuttamisen. Tavoitteena on keventää joukkoliikenteen sääntelyä ja luoda siten nykyistä enemmän kilpailuun perustuvat joukkoliikennemarkkinat. Hankkeessa on tarkoitus tehdä kolme muutosta. Markkinaehtoista kutsujoukkoliikennettä joustavoitetaan niin, ettei ajoon lähtemiseen vaadittaisi kolmea etukäteen tehtyä tilausta. Pikkubussilla tehtävään tilausajoon vaaditaan nykyisin vähintään viisi matkustajaa – tämä rajoite on tarkoitus poistaa. Reittiliikenneluvan saamista helpotettaisiin. Lisäksi edistetään viranomaisyhteistyössä EU-lainsäädännön vaatimukset täyttäviä tapoja yhdistää markkinaehtoinen ja kilpailutettu liikenne asiakkaalle toimivaksi kokonaisuudeksi. - Uutiset
20.10.2015 11.03
Koululaisbussin kuljettajalle korvauksia työsuhteen perusteettomasta päättämisestä - käräjäoikeuden tuomiota ei muutettuTyönantaja oli väittänyt, että kuljettaja oli laiminlyönyt työsuhteessa noudatettavia velvollisuuksiaan seuraavin tavoin: kieltäytyminen työhöntulotarkastuksesta; työnantajan saamat yhteydenotot ja epäily mahdollisesta alkoholiongelmasta; ajopiirturin käyttö; koululaisten noutamatta jättäminen ja vieminen väärään paikkaan; ylinopeuden käyttäminen; auton siisteydestä huolehtiminen; kuljettajan käytös asiakkaita kohtaan sekä lasten jättäminen väärälle puolelle tietä; haistattelu esimiehelle. KO katsoi, ettei vastaajayhtiö ollut näyttänyt perustetta kuljettajan työsuhteen päättämiselle purkamalla, eikä kuljettajan menettely täyttänyt myöskään irtisanomisperustetta. HO hyväksyi KO:n tuomion perusteluineen. (Vailla lainvoimaa 20.10.2015) - Uutiset
14.1.2015 13.30
EU-tuomioistuin: Lontoon mustille takseille myönnetty ajo-oikeus bussikaistoilla ei näyttäisi olevan valtiontukeaSe, että turvallisen ja tehokkaan liikennejärjestelmän luomiseksi mustien taksien annetaan liikennöidä yleisten teiden bussikaistoilla aikoina, jolloin bussikaistarajoitukset ovat voimassa, mutta kielletään minicabien liikennöinti niillä lukuun ottamatta ennakkotilauksen tehneiden matkustajien kyytiin ottamista tai kyydistä päästämistä, ei näyttäisi EU-tuomioistuimen mukaan merkitsevän valtion varojen käyttämistä ja SEUT 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitetun valikoivan taloudellisen edun antamista mustille takseille. - Uutiset
6.5.2014 14.41
Linja-autoliikenteen säädösmuutokset alkavat näkyä kesälläSuomen linja-autoliikennejärjestelmän uudistus koostuu kahdesta kokonaisuudesta: reittiliikennemarkkinoiden avaamisesta kilpailulle sekä liikennepalvelujen ostojen uudenlaisesta sääntelystä. Asiakkaille joukkoliikennejärjestelmän muutokset näkyvät vaiheittain 1. heinäkuuta 2014 lähtien. Liikennöitsijät, reitit ja aikataulut saattavat vaihtua, ja kaupunkiseuduilla aletaan valmistella uuden yhtenäisen lippu- ja maksujärjestelmän käyttöönottoa. - Uutiset
3.1.2014 10.02
Hallinto-oikeuden ratkaisu liikennöintisopimusta koskevassa asiassaLinja-autoliikennettä harjoittava A Oy pyysi toimivaltaiselta viranomaiselta B, että yhtiön ja viranomaisen välistä joukkoliikennelain 62 §:n 3 momentissa tarkoitettua siirtymäajan liikennöintisopimusta muutetaan siten, että osa sopimuksessa tarkoitetuista vuoroista lakkautetaan. B:n kieltäydyttyä pyydetystä sopimusmuutoksesta A Oy saattoi asian hallinto-oikeuden tutkittavaksi. B vaati, että A Oy:n vaatimus oli jätettävä tutkimatta, koska asian tutkiminen kuului sopimusehdon mukaan ja muutenkin X:n käräjäoikeuden toimivaltaan. B:n päätökseen olla suostumatta sopimusmuutokseen ei voinut valittamalla hakea muutosta. Sopimukseen otetulla oikeuspaikkaa koskevalla välipuheella ei ollut asiassa merkitystä. Hallinto-oikeus tutki A Oy:n vaatimuksen hallintosopimusta koskevana hallintoriitahakemuksena.