Liito-orava
- Uutiset
30.8.2023 10.27
KHO:n muu päätös: Luonnonsuojelulain mukaista hallintopakkoa koskeva asia (liito-orava, Mäntsälä)Korkein hallinto-oikeus katsoi, että ELY-keskus oli voinut antaa asiassa luonnonsuojelulain 57 §:n 1 momentin nojalla määräyksen, jolla estetään liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkana mahdollisesti käyttämien kolopuiden hävittäminen ja heikentäminen. Tämän vuoksi ja kun otettiin huomioon korkeimmassa hallinto-oikeudessa esitetyt vaatimukset ja asiassa saatu selvitys, hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja ELY-keskuksen päätös saatettiin voimaan. - Uutiset
17.7.2023 7.55
Hallinto-oikeus: Töölönlahden lepakot ja liito-oravatELY-keskus oli ennen päätöksensä tekemistä huolehtinut asian riittävästä selvittämisestä hallintolain 31 §:n 1 momentissa edellytetyllä tavalla. ELY-keskus oli hankkimansa selvityksen perusteella voinut olla ryhtymättä luonnonsuojelulain 57 §:n mukaisiin pakkokeinoihin vireillepanon johdosta. (Vailla lainvoimaa 14.7.2023) - Uutiset
9.5.2023 14.36
Metsähallitus: Metsätalouden ja luonnonsuojelun ammattilaiset puhalsivat yhteen hiileen – liito-orava ja hakkuut eivät ole mahdoton yhtälöLiito-orava-LIFE-hankkeessa on haettu uusia keinoja liito-oravan suojelun ja metsänkäytön yhteensovittamiseen. Metsähallitus on yhdessä kumppaniensa kanssa tehnyt 37:lle metsäkohteelle suunnitelmat hakkuita tai suojelualueen perustamista varten. Tavoitteena on suojella liito-oravaa talouskäytössä olevissa metsissä entistä paremmin ja helpottaa metsänkäytön suunnittelua liito-oravakohteilla. - Uutiset
10.12.2021 9.17
KHO:n muu päätös luvasta poiketa liito-oravan ja lepakoiden lisääntymis- ja levähdyspaikkojen heikentämistä tai hävittämistä koskevasta kiellostaKainuun elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus oli päätöksellään 16.10.2018 hylännyt Kajaanin kaupungin hakemuksen, joka koskee lupaa poiketa liito-oravan ja lepakoiden lisääntymis- ja levähdyspaikkojen heikentämistä tai hävittämistä koskevasta luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentin mukaisesta kiellosta. Pohjois-Suomen hallinto-oikeus oli valituksenalaisella päätöksellään hylännyt Kajaanin kaupungin valituksen. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
24.5.2021 9.24
KHO äänesti: Poikkeamislupa oli voitu myöntää – kaikki luontodirektiivin 16 artiklan 1 kohdassa säädetyt edellytykset täyttyivät Länsimetro-hankkeessaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että asiassa saadun selvityksen perusteella alueen asemakaavoitus tavoitellulla rakentamistehokkuudella oli tarkoituksenmukainen ja taloudellisesti toteuttamiskelpoinen ratkaisu, jolle ei ollut muuta tyydyttävää vaihtoehtoa. Kun kaikki luontodirektiivin 16 artiklan 1 kohdassa säädetyt edellytykset täyttyivät, ELY-keskus oli voinut myöntää kaupungille hakemuksen mukaisesti poikkeamisluvan. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja saattoi ELY-keskuksen päätöksen voimaan. (Äänestys 3–2 ja esittelijän eriävä mielipide) - Uutiset
21.12.2020 15.17
Hallinto-oikeus: Helsingin Kaupunkiympäristön toimiala voi poiketa luonnonsuojelulaissa tarkoitetusta liito-oravan suojelusta Helsingin Patterimäellä Raide-Jokerin pikaraitiolinjan toteuttamisen mahdollistamiseksiHallinto-oikeuden päätöksessä todetuin perustein kaikki lupaedellytykset poikkeuksen myöntämiselle olivat täyttyneet. Valituksenalaista ELY-keskuksen päätöstä ei ollut syytä muuttaa. Koska valituksenalainen ELY-keskuksen päätös ei ole täytäntöönpanokelpoinen lainvoimaa vailla olevana, nyt kysymyksessä olevassa hävittämis- ja heikentämiskiellosta poikkeamista koskevassa asiassa ei ilmennyt tarvetta täytäntöönpanoa koskevalle määräykselle tai muullekaan väliaikaiselle määräykselle. (Lainvoimainen, ks. KHO 19.2.2021, H408/2021: valituslupahakemus hylätty) - Uutiset
18.2.2020 11.00
Helsingin hallinto-oikeus: Liito-oravista saadut selvitykset eivät olleet riittäviä Patterimäen puiden kaatamiseksiHelsingin hallinto-oikeus kumosi 18. helmikuuta Uudenmaan ELY-keskuksen päätöksen ja palautti asian sille uudelleen käsiteltäväksi Raide-Jokerin rakennustöiden toimenpidekieltoa koskevassa asiassa. (Vailla lainvoimaa 18.2.2020) - Uutiset
12.4.2017 10.30
KHO:n ratkaisu poikkeusluvasta liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikka-alueen hävittämiseenTampereen kaupunki on 26.6.2015 toimittanut Pirkanmaan ELY-keskukselle hakemuksen poiketa luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentin mukaisesta kiellosta hävittää liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikka-alue raitiotien varikon rakentamiseksi. ELY-keskus on päätöksellään 18.12.2015 myöntänyt Tampereen kaupungille luvan poiketa luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentin mukaisesta liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkoja koskevasta hävittämis- ja heikentämiskiellosta Kauhakorvenkadun varikkoalueella. Hämeenlinnan hallinto-oikeus on päätöksellään hylännyt Tampereen ympäristönsuojeluyhdistys ry:n valituksen ELY-keskuksen päätöksestä. Korkein hallinto-oikeus on tutkinut asian. Valitus hylätään. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta ei muuteta. - Uutiset
8.3.2017 8.00
KHO: Asemakaavan hyväksymisen jälkeen tehty uusi liito-oravaselvitys voitiin ottaa huomioon arvioitaessa Kalajoen hiekkasärkkiä koskevan kaavaratkaisun lainmukaisuutta - asemakaavaa ei pidetty lainvastaisenaPerusteena sille, että valitusasian yhteydessä ei voisi vedota kaupunginvaltuuston päätöksen jälkeen tehtyyn uuteen liito-oravaselvitykseen, ei voinut olla yksinomaan se, että asemakaava ja asemakaavan muutos oli hyväksytty siihen nähden ristiriitaisen selvityksen perusteella. Asiassa ei ollut esitetty sellaista muutakaan perustetta, jonka nojalla selvitystä ei olisi tullut ottaa huomioon. Asemakaavaa ei asiassa lausuttu huomioon ottaen ollut pidettävä valituksen kohteena olevilta osiltaan lainvastaisena sillä valituksessa esitetyllä perusteella, että luonnonympäristöä ja siihen liittyviä erityisiä arvoja ei olisi liito-oravasta tehtyjen havaintojen johdosta otettu asianmukaisesti huomioon. - Uutiset
7.2.2017 12.10
Ympäristöministeriöltä kirje liito-oravan huomioimisesta kaavoituksessaYmpäristöministeriö on lähettänyt kuntiin, maakunnan liittoihin ja ELY-keskuksiin kirjeen liito-oravan huomioon ottamisesta kaavoituksessa. Siinä annetaan tarpeellista tietoa liito-oravaa koskevasta lainsäädännöstä, elintavoista sekä kaavoitustyön yhteydessä tarpeellisista selvityksistä ja vaikutusarvioinneista. Kyseessä on päivitys vuonna 2005 annettuun vastaavanlaiseen kirjeeseen. - Uutiset
14.4.2016 13.33
Liito-oravan suojelukäytännöt metsätaloudessa muuttuvat 15. huhtikuuta alkaen – suojeluvaatimukset säilyvät ennallaanLuonnonsuojelulain muutoksen myötä ELY-keskukset eivät enää jatkossa tee metsänkäyttöilmoituksiin liittyviä rajauspäätöksiä liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikoista. Muutos tulee voimaan perjantaina 15. huhtikuuta 2016. Liito-oravan suojeluvaatimukset säilyvät ennallaan eli lajin lisääntymis- ja levähdyspaikkojen hävittäminen ja heikentäminen on edelleen kiellettyä. - Uutiset
16.10.2015 14.36
Ympäristöministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta luonnonsuojelulain sujuvoittamiseksiEsityksessä ehdotetaan luopumista liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkojen rajausta koskevasta päätösmenettelystä. Lisäksi ehdotetaan kevennyksiä siihen, miten luonnonsuojelualueiden rajat merkitään maastoon. Muutoksilla helpotetaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten työtaakkaa niiden voimavarojen vähentyessä sekä sujuvoitetaan sääntelyä hallitusohjelman mukaisesti. Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 13. marraskuuta ympäristöministeriöön. - Uutiset
11.9.2015 8.34
Ympäristöministeriö valmistelee luopumista liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkojen rajaamisesta ELY-keskusten työtaakan keventämiseksiYmpäristöministeriö selvittää mahdollisuutta luopua liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkojen rajaamismenettelystä. Muutoksella halutaan keventää ELY-keskusten työtaakkaa sekä sujuvoittaa hallintoa hallitusohjelman mukaisesti. Muutos ei kuitenkaan heikentäisi liito-oravan suojelua. Liito-orava pysyy EU:n tiukasti suojelemana lajina, jonka lisääntymis- ja levähdyspaikkojen hävittäminen ja heikentäminen on edelleen kielletty. - Uutiset
2.4.2015 13.30
KHO: Luonnonsuojelualueen perustaminen liito-oravien takia ei vaarantanut yleiseen etuun liittyviä näkökohtiaELY-keskus oli maanomistajan hakemuksesta perustanut luonnonsuojelualueen, koska alueella ja sen läheisyydessä sijaitsi liito-oravien levähdys- ja lisääntymispaikkoja. Kunnanhallitus oli valittanut, että luonnonsuojelualueen perustamisessa ei ollut huomioitu yleiseen etuun liittyviä näkökohtia. KHO katsoi, ettei suojelualueen perustaminen vaarantanut mahdollisuuksia alueen tarkoituksenmukaiseen kaavoittamiseen eikä hakemusta tullut yleiseen etuun liittyvien näkökohtien perusteella hylätä. - Uutiset
9.2.2015 9.27
Liito-oravaohjeen luonnoksesta pyydetään lausuntojaYmpäristöministeriö sekä maa- ja metsätalousministeriö uudistavat parhaillaan vuodelta 2004 peräisin olevaa liito-oravaohjetta. Ohje koskee luonnonsuojelulain ja EU:n luontodirektiivin säännösten huomioon ottamista liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan määrittelyssä, rajaamisessa ja metsän käsittelyssä. Ohjeluonnos lähti tänään lausunnolle. - Uutiset
5.2.2015 10.10
KHO:n ratkaisu metsähakkuista liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan läheisyydessäPelkän kapean kulkuyhteyden määrittäminen oli tässä tapauksessa riittämätöntä turvaamaan liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan säilyminen alueella. Metsähakkuiden suorittaminen ELY-keskuksen päätöksen mukaisesti olisi johtanut liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan heikentämiseen. Asia palautettiin kyseisten metsäkuvioiden osalta ELY-keskukselle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
24.1.2014 11.11
KHO:n ratkaisu liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan laajuudestaELY-keskus oli yhtiön metsänkäyttöilmoituksen johdosta rajannut päätöksellään avohakkuun ulkopuolelle 3,7 hehtaarin suuruisen alueen liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkana. Kun otettiin huomioon lainvalmisteluasiakirjoissa sekä ministeriöiden ohjeessa liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan pienialaisuudesta esitetty ja myös se lainvalmisteluasiakirjoissa korostettu seikka, että päätöksenteko liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkojen suojelusta on hoidettava mahdollisimman yhdenmukaisesti metsänomistajien tasavertaisen kohtelun varmistamiseksi, ELY-keskus oli määritellessään liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikan 3,7 hehtaarin kokoiseksi arvioinut sen tässä tapauksessa luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentin vastaisesti liian laajaksi. - Uutiset
12.10.2012 15.00
Vaikuttavuusarviointi: Liito-oravan suojelukeinoja tulee kehittääNykyiset metsänkäytölle asetetut rajoitukset eivät aina riitä säilyttämään liito-oravan pesäpaikkoja elinkelpoisina. Liito-oravan suojeluun kuluu viidennes kaikista ELY-keskusten lajisuojeluresursseista, vaikka vain osa liito-oravan pesäpaikoista on viranomaisten tiedossa. Liito-orava on uhanalainen laji, jonka kanta on heikentynyt Suomessa 1900-luvun puolivälistä lähtien. - Uutiset
3.10.2012 13.31
KHO:n ratkaisu asian käsittelyn määräajasta liito-oravailmoitusta koskevassa metsäasiassaLuonnonsuojelulain 72 a §:n mukaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on saatuaan metsäkeskukselta metsälain 14 b §:ssä tarkoitetun ilmoituksen ryhdyttävä viipymättä toimenpiteisiin liito-oravan lisääntymis- tai levähdyspaikan sijainnin ja sallitun metsän käsittelyn määrittämiseksi. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että luonnonsuojelulain säännös ei kuitenkaan sisällä mitään sellaista menettelyllistä määräaikaa, jonka ylittäminen voisi johtaa päätöksen kumoamiseen. (Koko päätös ruotsinkielinen) - Uutiset
25.1.2012 13.13
KHO:n ratkaisu elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen eri vastuualueiden toimivallastaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueella oli oikeus tiehankkeen toteuttavana tienpitoviranomaisena hakea luonnonsuojelulain mukaista poikkeamislupaa luonnonsuojelulain 49 §:n 1 momentissa tarkoitetusta kiellosta. Saman ELY-keskuksen ympäristö ja luonnonvarat -vastuualueella oli puolestaan toimivalta ratkaista poikkeamislupahakemus.